PDA

View Full Version : Toyotan pumpun ohjaus ilman kaasuläppää?


Bj 40
02.03.2015, 20:51
Onko kukaan tehnyt/suunnitellut moista? Tää nyt on vaan sellainen "aivopieru" mutta joskus tuntuu vain että niitäkin kannattaa joskus makustella.. Yksinkertaisimmiillanhan tuo toteutuisi kun purkais vaan pumpun päästä sen alipainekalvon kopan irti ja rakentais siitä keskeltä läpi suoran ohjauksen siihen karaan joka syöttöä säätelee..? Karan liike pitäisi toki saada passattua sopivaksi koko kaasupolkimen liikematkalle..

Ai mitä tällä saavutetaan..? Varmaankin kengurukäytös maastossa tai jotain vastaavaa ja hirvee savupilvi jos erehtyy antamaan kenkää kunnolla nopeesti! :D Ei maastoon luultavasti mitään parempaa tuolla saisi, mutta sitten kun oma auto on todella paljon liikkeellä myös kestopäällysteellä niin mieleen juolahtaa tuon pumpun ohjauksen huonot puolet turbon kanssa.. Tai en minä tiedä onko se edes niin huono turbon kanssa tuo ohjaus!! Meneekö dieseliä sopivassa suhteessa ilman kera vai meneekö auto ikäänkuin hapenpuutteessa vasten kaasuläppää savuamiskynnyksellä? Jotain tälläistä on kyllä mielestäni havaittavissa jos syötöt käännetään reilusti isommalle.. Vai liekkö luulotautia..? Olisi mukava jos auto menisi mahdollisimman pienellä määrällä menovettä ja ilmansaantia ei tarvitsisi rajoittaa millään, ja samalla jos tahtoisi maksimimäärän evästä niin sen saisi polkimesta? :rolleyes: Tiedä vaikka kulutustakin saisi tuolla pienemmäksi..?

Niin ja se on totta että tuo original ohjaus pumpulle on vakio konseptissa hyvä, mutta turbon kanssa noiden nippeleiden käännöt yms. letkujen reijittelyt on mielestäni vain helppo tie niin sanotusti "ihan ok" tulokseen, saisiko tuon yleiskäyttöön paremmaksi modaamalla?? Mitä mieltä arvon raati?

(Itsellä on siis haettu pumpun toiminta nipat kääntelemällä ja kalvon ohjauksen letkun on ehjät, mielestäni reijittämällä tilanne on maantieajoon huonoin mahdollinen..)

Ja ajatuksenakinhan tämä lähtee ihan vain sen takia kun tuolla katoksessa makaa ihan ehjä "vara" 3b-mylly turbolla joka alkais piakkoin vaatia taas pyörittelyä niin siihen vois soveltaa ja testailla jotain ennenkuin tartteis ajoautoon mennä pellin alle rakentelemaan ja kikkailemaan! ;)

Japa
02.03.2015, 23:04
Ei kyllä varmastikaan halvin, mutta ehkä helpoin ja varmatoimisin tapa olis toteuttaa niin et vaihtaa pumppuun ihan mekaanisen keskipakosäätimen.

BJ-40/76
03.03.2015, 00:30
Ei tule onnistumaan, ainakaan minun mielestä....
Siis jos tuo oletettu? B-kone saa täyden annoksen "hetken" niin tuo wanha dieseli kiertää liikaa, siis muutamassa sekunnissa tuo B moottori menisi rikki/ valurautaa alkaisi kimmota palasina ...

Bj Andy
03.03.2015, 05:51
Ei se tuolleen toimi mutta jos sinne saisi sattumaan jonkun muun pumpun niin sitten kyllä. Ainut vaan että esim.mersujen boschilaiset on siltä säätäjältää sen verran isompia että ei mahtune sinne. Siis rivipumput. Joku jakajapumppu saattaisi mahtuakkin.

Jonkinlainen ahtopaine kompensaattori eli joku kello mikä tiukkaisi sitä jousta paineiden noustessa olisi myös kehitystä.

PH75
03.03.2015, 08:35
Ei tule onnistumaan, ainakaan minun mielestä....
Siis jos tuo oletettu? B-kone saa täyden annoksen "hetken" niin tuo wanha dieseli kiertää liikaa, siis muutamassa sekunnissa tuo B moottori menisi rikki/ valurautaa alkaisi kimmota palasina ...

Saishan siitä syöttöä/ kierroksia rajoitettua, niin että kestää, mutta ei siinä sitten tehoa ja kierroksia olisi tarpeeksi kun niitä tarvisi. Aika on/off malli mahtaisi tulla, vaikka vivuston siihen saisi viriteltyä.
Eli kyllä se jonkun säätimen tarvitsee(ainakin kierrosten rajoittamiseen riittävällä syöttömäärällä), joko mekaanisen keskipako- tai paine-erolla toimivan "säätimen", kuten siinä jo onkin. Ihmisen jalka mahtaa olla turhan epätarkka moiseen säätämiseen. :D Ainakin näin äkkiseltään kuvittelisin.

Bj 40
03.03.2015, 18:02
Ok.. Eli wanhakin diesel krematorio muuttuisi mahdollisesti liian kipakaksi jalalla hallita! Outoa! :D Voi tosiaan noin olla ja tuo on itselle ollutkin se suurin kysymysmerkki.. Mutta sitten jos ajattelee että sen noin puolentoistasentin (karkea arvio) karan liikkeen saisi koko kaasupolkimen laajuiselle liikkeelle niin.. en tiedä..!? Kyllähän sen pitäisi täysin lineaarisesti uskoa kaasupolkimen liikettä ilman ryntäilyjä, toisin kun esim. reikäletkussa/turbopatentti joka kun ahtamisen makuun pääsee niin samalla kaasulla syöttö vaan kasvaa kunnes happea rajoitetaan läpällä. Tuo onkin tuollaisen viritelmän paskin puoli, huomasin kun tuotakin joskus testailin ja ajaessa kun lopultakin yksimielisyyteen auton kanssa ajonopeudesta päästiin niin mentiin tyyliin 100km/h ja kaasua oli painettu tyyliin 3mm.. :o Loppukaasulla ei käytännössä juuri mitään enää tehnytkään! :D

Joo.. Enpä tiedä, alkaa tuntua että autossa on liian vähän vikaa ja ehjättävää kun joutaa tälläisiä sottailemaan!

Bj-40/76 Eikös bj:n pumpussa max.kierrokset ole rajoitettu kuitenkin jollain muulla kun tuolla kalvohässäkällä?? Prkules kun ei viitti etsiä mutta täälläkin on bertan pumpusta kyllä ruuvattu lisää kierroksia ja mielestäni sen säätö oli jostain sieltä syöttöruuvin/kalvohässäkän alapuolelta, saiko siitä ruuvista lisää esijännitystä johonkin keskipakosäätöön joka taas salli lisää kierroksia? Eli silloinhan tuon ropaaminen ei vaikuttaisi max. kierroksiin millään lailla..

Tämä siis uudemman mallisessa bj:n pumpussa jossa ei ole omaa öljytilaa eikä minkään valtakunnan mekaanista yhteyttä kaasupolkimeen, vain kaasuläpältä tulevat kaksi ohjausletkua jotka ilmanpaine eroilla parhaansa mukaan säätelevät syöttöä tuon kalvon avustuksella.

Pitää vielä haudutella ajatusta.. Ehkä se vielä tästä menee ohi!