PDA

View Full Version : Volvo 2.5tdi


vartiainen
25.02.2015, 21:22
Uskollinen palvelija ääntelee kummallisesti. Mistä mahtaa porsia? Moniurahihnalla kiristimineen ajettu kesästä tähän hetkeen joku kymppitonni.
Onko joku pelannut näiden kanssa? Ajettu 320tkm, toimii hyvin naputusta lukuunottamatta.

http://youtu.be/v9q1mJuOfbA

Jappi
25.02.2015, 21:34
Kuuluuko kuinka hyvin kun pellin aukaisee? Äkkiä tulee mieleen alipainepumppu tai kaksoismassa, kannattaa muuten(kin) tsekata se kampuran hihnapyörän vulkanointi ja kunkkupulttikin.

Dectane
25.02.2015, 21:35
Uskollinen palvelija ääntelee kummallisesti. Mistä mahtaa porsia? Moniurahihnalla kiristimineen ajettu kesästä tähän hetkeen joku kymppitonni.
Onko joku pelannut näiden kanssa? Ajettu 320tkm, toimii hyvin naputusta lukuunottamatta.

http://youtu.be/v9q1mJuOfbA

oisko nostaja tai alipainepumppu?

edit. eihä apulaitehihna käyttäydy oudosti?

vartiainen
25.02.2015, 21:37
Kuuluu pellin alta iloinen kilkatus kanssa ja jostain tulee vähän savua tai utua. ��
Voisiko olla se värinänvaimennin?

http://youtu.be/fNqRzG1M9lo

Alipainepumppu se ei ole kun jarrun polkeminen ei vaikuta asiaan mitenkään.

AVRO
25.02.2015, 21:40
Alipainepumppu nakuttelee näissä aika herkästi, sen pitäisi kyllä muuttaa ääntään kun jarrua pumppailee reippaasti ja/tai sammuksissa pumppaa alipaineet pois ja pumppu joutuu heti käynnistyttyään töihin.
Värinänvaimentimen kunto selviää kun kattoo sinne keskiöön, kumi repeää kyllä jos on huono.

Dectane
25.02.2015, 21:40
Kuuluu pellin alta iloinen kilkatus kanssa ja jostain tulee vähän savua tai utua. 😀
Voisiko olla se värinänvaimennin?

http://youtu.be/fNqRzG1M9lo

mulla kuulu omassa vähän samantapainen naputus ku ilmastoinnin kompura jumi/yritti jumia, ja sieltähä nous savuaki :D

vartiainen
25.02.2015, 21:47
Ilmastointi on pois päältä eli kompura ei pyöri nyt mutta voisiko se silti jumia?

Jappi
25.02.2015, 21:50
https://www.youtube.com/watch?v=ZKYdnZk0BZI

Tuossa hieman samaa ääntä? Pumpun vaihdolla näytti kommenttien mukaan korjautuneen...

E: Eiku nythän mä hokasin... Katopa pakosarjan tiivisteet...

Dectane
25.02.2015, 21:52
Ilmastointi on pois päältä eli kompura ei pyöri nyt mutta voisiko se silti jumia?

mulla jumi nimenomaan sillon ku oli pois päältä. tökkäs käsin pyörittäessä "vapaalla" ollessa

vartiainen
25.02.2015, 22:00
Täytyypä raksia huomenna muoveja moottorin ympäriltä pois ja tarkastella lisää. Sen huomasin että jos kierrokset nostaa jonnekin kahteen tonniin niin naputus muuttuu vähän niinkuin kitinäksi. Jos se on pumppu niin voi perse. Savua tulee siitä päädystä jostain, ei moottorin takaa lainkaan. Se verran savua tulee että pelkääjän ajovalokeilassa siinä lampun edessä näkyy kun auto ruksuttaa pihassa. Niin ja tää on automaatti vehjes.

http://youtu.be/lS4SfIZ6v4w

Tuossa vähän samaa tikitystä.

mikkoimp
25.02.2015, 23:14
nappaappas apulaitehihna pois.
jos olisi vaikka että kytkimen vapaapyörä hirttänyt kiinni ja nyt lyö jonkun kiristimen pohjaan tai jotain..

AVRO
26.02.2015, 07:03
Toi pakosarjan tiiviste oli hyvä veikkaus kans, ei ole mitenkään paha vaihdettava. Samalla työllä käyttää imusarjan irti ja putsaa sisältä sen valtavan määrän karstaa pois.
Peilillä kurkkimalla pitäis näkyä vuotokohta, meillä oli taannoin tiivari rikki apparinpuoleisesta päädystä. Ei kyllä supsutellut tai naksutellut.
Jos ap-pumppu nakuttaa niin ei siitä kannata yöuniaan menettää, ajaa vaan tai sitten käyttää sen auki ja putsaa öljyt pois. Taas voi olla pitkään hiljaa, tai sitten ei.

pee
26.02.2015, 07:59
Oliks täs vanhemmas laturilla vapaakytkintä ??

vartiainen
26.02.2015, 08:02
Mielestäni ei ole. Kiitoksia muuten jo tässä vaiheessa kaikille osallistuneille vinkeistä, laitoin nimittäin Ihan Oikealle Volvofoorumille myöskin aloituksen: nolla vastausta.

pee
26.02.2015, 08:18
Tuo epäsäännöllisyys äänessä viittais kyllä mun mielest alipainepumppuun, nyt kun pääs kuuntelemaan

vartiainen
26.02.2015, 08:42
Ei kuulunut alipainepumpusta. On ilmeisestikin se värinävaimennin, se vipattaa ja sieltä se savukin nyt tulee. 😁

Mikko_L
26.02.2015, 08:45
Kanssa ääni alipainepumpulle täältä. Mullakin raksuttelee vähän samaan tyyliin se eikä ääni kuitenkaan muutu ihan merkittävästi jarrua polkiessa. hieman tosin mut ei paljoo.

Mako
26.02.2015, 09:30
Alipainepumpulta tosiaan kuullostaa äkkiseltään.
Se on helppo putsata tarpeeksi hyvin kun vaan raottaa pumpun kantta millin-pari että öljyt valuu ulos.

Ei välttämättä liity tohon ääneen mutta katoppa huvikseen, ettei vaan ole moniurahihnan kiristimestä runko poikki. Vinkuuko hihna missään tilanteessa?

Nimim. Toinen kiristin vuoden sisään. :D

vartiainen
26.02.2015, 09:35
Kiristin ja hihna on aika uusia ja näytti ehjältä. Korjaamon setä sanoi että se limppu on rikki. He eivät uskalla ajaa sitä halliin vaan työntävät auton sisään ettei limpun kumisälä mene jakohihnan väliin. Minä kun olen survonut tolla viimepäivät tavalliseen tahtiin nilkka suorana toivoen että naputus pieninisi ajamalla...:)
Laitan loppuraporttia huomenna kun saan auton käsiini.

jubet
26.02.2015, 12:42
Kysytäänpä tässä samassa.
Volvon D5 2.4.
Tarviiko erikois työkaluja kansiremonttiin?
Tekee vähän painetta ja välillä hävittää jäähdytin nestettä. Ei mitään lokikkaa milloin häviää. Alan kääntyy jo kansipahviin.

AVRO
26.02.2015, 12:46
Kiristin ja hihna on aika uusia ja näytti ehjältä. Korjaamon setä sanoi että se limppu on rikki. He eivät uskalla ajaa sitä halliin vaan työntävät auton sisään ettei limpun kumisälä mene jakohihnan väliin. Minä kun olen survonut tolla viimepäivät tavalliseen tahtiin nilkka suorana toivoen että naputus pieninisi ajamalla...:)
Laitan loppuraporttia huomenna kun saan auton käsiini.

Varmista sitten että korjaamon setä laittaa uutta pulttia sinne, ja ne kans kiristetään kunnolla siihen oikeaan isoon momenttiin. Montakohan ko. moottoria on tuhottu kun jätetty pultit vaihtamatta tai kiristämättä oikein. Siellä on myös semmoinen ihan ohut shimmi.

pee
26.02.2015, 14:20
Kysytäänpä tässä samassa.
Volvon D5 2.4.
Tarviiko erikois työkaluja kansiremonttiin?
Tekee vähän painetta ja välillä hävittää jäähdytin nestettä. Ei mitään lokikkaa milloin häviää. Alan kääntyy jo kansipahviin.


Onks Ardic toiminnassa, sen palaneen kattilan kautta osaa kans hävitä nesteitä ...

jubet
26.02.2015, 14:45
Onks Ardic toiminnassa, sen palaneen kattilan kautta osaa kans hävitä nesteitä ...

Sen eliminoin vaihtamalla korjatut kuoret.
Luulin et korjaantui, mutta sama homma alkoi taas. Kuukausi sit vaihdoin.

Tuomo
26.02.2015, 15:43
Mulla on kans tollanen D5 Jylle mikä tekee painetta paisariin. Ja siihen on syynä juurikin tuo kirottu Arcdic-lisälämmitin. Tässäkin kyseisessä vedenkeittimessä pitäisi olla pannu ehjänä.

Jos et käytä lämmitintä ja palelet niin ei tekee painetta vaikka ajelee miten kauan tahansa, minkälaisella kaasunkäytöllä tahansa.

Arcdikilla jos esilämmität niin 10-15 minuutissa on jo niin paljon painetta paisarissa että korkkia saa avata todella varovaisesti, silti tulvii yli kunnes ilmat poistuu->senjälkeen pinta alhaalla ja varoitustekstit vilkkuu taulussa. Auto käynnissä voi lämmintintä pitää päällä jo huomattavasti pidempää, tekee vain vähän painetta paisariin.

Syyksi epäilen huonoa kiertovesipumppua. Vanha kuitenkin jotain pumppaa mutta tod.näk. huonosti, uusi olis jo hommattuna. Vielä kun innostuis vaihtamaan.

jubet
26.02.2015, 16:58
Pitäisiköhän tuo vesipumppu vielä vaihtaa eka. Ei nimittäin oo kallis ja kohtuu helppo vavaihtaa.

HAILUXI-07
26.02.2015, 18:44
Kiristin ja hihna on aika uusia ja näytti ehjältä. Korjaamon setä sanoi että se limppu on rikki. He eivät uskalla ajaa sitä halliin vaan työntävät auton sisään ettei limpun kumisälä mene jakohihnan väliin. Minä kun olen survonut tolla viimepäivät tavalliseen tahtiin nilkka suorana toivoen että naputus pieninisi ajamalla...:)
Laitan loppuraporttia huomenna kun saan auton käsiini.

Velipojalla oli V70 2.5tdi ja siinä oli juuri tuollaista raksutusta käyntiäänessä.
Syyllinen oli juurikin tuo "limppu" kampiakselin päässä oleva siimapyörän pinnan hajoaminen jossa on se uritus apulaitehihnalle.

Profi
26.02.2015, 20:24
Kiristin ja hihna on aika uusia ja näytti ehjältä. Korjaamon setä sanoi että se limppu on rikki. He eivät uskalla ajaa sitä halliin vaan työntävät auton sisään ettei limpun kumisälä mene jakohihnan väliin. Minä kun olen survonut tolla viimepäivät tavalliseen tahtiin nilkka suorana toivoen että naputus pieninisi ajamalla...:)
Laitan loppuraporttia huomenna kun saan auton käsiini.

Kaverin volvoon iski kans viimeviikolla juurikin tuo vika ja 1400€ remontti siitä tuli. Oli se limppu siinä vipattaessaan hajottanu vielä ilmastoinnin kompuran laakerit ja 3000km sitten vaihettu jakoremmikin meni uusiksi. Korjaamon mies totes vain että se on se 300tkm niin sillä rupeaa olemaan kilometrit täynnä.

AVRO
26.02.2015, 22:10
Kaverin volvoon iski kans viimeviikolla juurikin tuo vika ja 1400€ remontti siitä tuli. Oli se limppu siinä vipattaessaan hajottanu vielä ilmastoinnin kompuran laakerit ja 3000km sitten vaihettu jakoremmikin meni uusiksi. Korjaamon mies totes vain että se on se 300tkm niin sillä rupeaa olemaan kilometrit täynnä.

360tkm kohdalla jakopäähuollon kanssa meni meillä, vielä ei ollut rikkirikki mutta ei olis enää seuraavaa hihnaväliä kestänyt tod näk. Halvempi ostaa ajoissa se kohtuu kallis limppu. :)

Aika erikoista tikitystä tuo ketjun aloittajan limppu pitää jos tallenne on edes lähelle todellista, luulis näiden pitävän enempi kirskuvaa tai jurskuttavaa ääntä.

vartiainen
26.02.2015, 22:13
Kyllä se semmoinen tikityksen kilkatuksen sinfonia oli, tosin tuossa kun ajelin pajalle niin siellä pihassa se kilkatus vaan terävöityi ja eneni. No, toivottavasti jotain halpaa.

pee
26.02.2015, 22:40
Ja voihan se olla se alipainepumppukin siinä orkesterissa vetämässä sooloaan, videon perusteella voisin heittää sen puolest pikku kupista kahvia vedon


Vaikka joskus pelkkä hihnakin saa järkeenkäymättömiä kalinoita aikaiseks, ikinä ei uskois että kuminen remmi voi kalkattaa

mikkoimp
26.02.2015, 22:45
jep, kyllähän se ap-pumppukin siinä ääntelee mutta tuo rilahdus on sitten eri ääni. helppo selvittää juurikin tuolla kun ottaa moniurahihnan pois.

MOGGI
27.02.2015, 00:58
limppu raksutusta ihan selvästi.
Omassa oli sitä kumi mössöä kaikki paikat täynnä
Kun vaihdoin sen.

vartiainen
27.02.2015, 14:05
Limppuhan se siellä sitten oli, lähes kahtena kappaleena. Ei onneksi muita vaurioita. Ja niin Volvon matka jatkuu...

Tojo4wd
19.05.2015, 19:01
Varmista sitten että korjaamon setä laittaa uutta pulttia sinne, ja ne kans kiristetään kunnolla siihen oikeaan isoon momenttiin. Montakohan ko. moottoria on tuhottu kun jätetty pultit vaihtamatta tai kiristämättä oikein. Siellä on myös semmoinen ihan ohut shimmi.

Mikähän sen pultin momentti on.
Pitäs omaan volvoon vaihtaa kanssa tuo limppu.:mad:

Jappi
19.05.2015, 22:38
Mikähän sen pultin momentti on.
Pitäs omaan volvoon vaihtaa kanssa tuo limppu.:mad:

220nm + 270 astetta eli 3/4 kierrosta. Kiinni isolla kirjaimella...

Mako
19.05.2015, 23:25
Onko noin? Transporterissa ns. samalla koneella on kuitenkin "vain" 160Nm+180 astetta.

AVRO
20.05.2015, 05:48
160Nm + 180 astetta kuulostaa muistiin oikeammalta, uus pultti ja ne pikkupultit kans.
Kohtuu topakasti tuota loppukiristystä saa kääntää.

Jappi
20.05.2015, 19:54
Itse asiassa olikin pienempi, AEL koneelle 200Nm ja 240 astetta minun kirjanpidossa. Vetarin pulttiin on tuo 160Nm ja 180, ainakin audin lappusissa.

E: Jäi vähän kiinnostamaan niin pengoin nettiä, jostain syystä tuntuu volvossa riittävän tuo 160+180...

vartiainen
20.05.2015, 20:40
Audin koneelle annetaan erilainen jakohihnan vaihtovälikin. Volvoon on 90tkm jakopäälle ja 45tkm pumpulle. Audille taisi olla 120tkm jakopäälle?
Mun tietoni mukaan kiristys kampiakselin pultille on 160nm+180 astetta ja siihen omani laitettiin.
Vetarin pultti (17mm?) on 35Nm + 90 astetta.
Jos taas vetarin päässä on 32mm mutteri, on se 120Nm + 60 astetta.
Pultti ja mutteri vaihtelee vuosimallein, 99 taisi olla vedenjakaja. Omani on tosin -99 mutta siinä on se pultti vaikka pitäisi olla mutteri. Haha. Ihme vehkeitä!

Tojo4wd
24.05.2015, 19:26
Mikähän sen pultin momentti on.
Pitäs omaan volvoon vaihtaa kanssa tuo limppu.:mad:

Tuli sitten vaihdettua toi limppu sekä hammashihnat volvoon tänään.
Sekä tehtyä tohon pultin irrotukseen ja kiinnilaittoon työkalu.

AVRO:n kuvasta kopioitu tunkin käyttö kiristyksessä.

Seuraavaan kertaan tarvii hankkia isompi hylsysatsi kun toi puolituumanen anto pikkusen periksi kun väänsi kiinni yksi jatko katkesi jo pulttia avatessa.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=28&pictureid=176448