PDA

View Full Version : Turboton Hilux


Käyttöauto
23.02.2015, 18:52
Olemme ostoaikeissa ja tiedossa olisi nätti -90 mallinen Hilux. Niissähän kuulema on laillista vetää 1500-2000kg jarrutettua kärryä perässä MUTTA JAKSAAKO? Kyseessä olisi silloin tällöin jotain kuormaa hake/viedä ja joskus joku raskaampi venekin. Jaksaako jos kepittää alas ja antaa kenkää/ kierroksia sille. Ei nyt tarvii kiidyttää ylämäessä mutta ylös jollakin siedettävällä vaudilla sentään
Muistelen että kaverilla aikoinaan oli hiace 2.4 diesel jotain 90 luvun alkupuolta eli sama kone kai kun hiluxissa ja sillä oli vaikeata päästä ylämäkeen ilman kuormaakin puhumatta miten kiipeäminen kuorman kanssa oli.
Eli kysymys kuuluu että tekeekö sillä mitään?

Hautalintu
23.02.2015, 20:19
Ei varmaan mikään nautinto kiskoa raskasta kärriä pidempiä matkoja mutta kun unohtaa kiireen matkasta ni toimeen tulee varmasti...

hitoy
23.02.2015, 20:20
Aikanaan kun hiluxia etsin niin loppu suoralla oli oikein nätti ja siisti vapari ja hiukan mätä & ruma turbo malli. Kummassakin 33" pyörät. Ei tarvinut ajaa vaparilla kummosta lenkkiä kun käännyin ympäri ja totesin että mittaan nopeutta km/h yksiköllä mielummin kuin km/päivä muodossa.. :D

toyopet
23.02.2015, 21:19
Tuolla vähän vanhemmalla 2.2 diesel hiluxilla on kiskottu nivaa trailerin päällä. Vauhtiin kun pääsee, niin isolla tiellä pysyy 80 huitteilla, ylämäissä sitten viiteen-kuuteenkymppiin. Ja tuollahan saisi vetää 2400kg...

KarvaTurpa
23.02.2015, 21:21
Ei varmaan mikään nautinto kiskoa raskasta kärriä pidempiä matkoja mutta kun unohtaa kiireen matkasta ni toimeen tulee varmasti...

x2

Ei 4runnerikaan mikään ohjus ole vakiona vaikka siitä tuossa ikäluokassa turbo löytyykin.

jyrze
23.02.2015, 21:29
Ei varmaan mikään nautinto kiskoa raskasta kärriä pidempiä matkoja mutta kun unohtaa kiireen matkasta ni toimeen tulee varmasti...


Vaikka unohtaisi kuinka kiireen matkasta niin ei todellakaan ole kärrynveturiksi tuosta.
Tuollaisen 2t mällin kun lyö perään niin ensinnäkin kytkin sulaa että pääset liikkeelle ja kun saat vauhtiin niin 4 isoin vaihde. Kolmosella mäet ylös.

On nuo 2l ja 2l-t vakiona vaan niin patalaiskoja moottoreita.

RIPAX
23.02.2015, 22:44
Ei se hiluksi mikään raketti ole muutenkaan ja kuormapäällä ei sitäkään. Jos tehottomuutta ei oteta lukuun ni mainio veturi kyllä,kytkin tosiaan on kyllä kovilla ja löpöäkin menee jollain 2t kuormalla ainakin se 15L sadalla matka ajossa. Toisaalta,ton aikakauden vehkeet ei mitään tykkejä ollu muutkaan. Jos tojotaa mielit raskaan kärryn veturiksi ni Hj61 ois hyvä tai jos uudempaa ni KZJ95. Jos taas Pick uppeja katotaan ni hieman tuhnuja kaikki,tojota lienee tosin tuhnuin joskin varmatoimisin,eikä useimmilla ton ajan vehkeillä pidä kiirehtiä millään 2T kuormalla. Vanha sääntö pätee et mitä isompi ja raskaampi veturi ni sen parempi.

BJ-40/76
23.02.2015, 23:42
Suomesta löytyy monta mäkeä, missä voima loppuu, vaikka kuinka yrität kepittää!
Toki se vastaava totuus on edessä monella "tehokkaammalla", kun mennään maksimipainoilla.
Siis jos pitää vetää esim. 1500kg kuokussa mäkisessä maastossa (veturin kantavuudesta vaikka puolet käytössä), ja pitää pystyä jatkuvaan 80 km nopeuteen, niin tuo hilux on aivan liian tehoton tuohon.
Mutta jos ei kiire, niin varmaan jaksaa vetää vaikka pikkasen ylikuormaakin.
Mutta pienellä kuormalla pysyy liikenteen mukana, ja tasaisella jaksaa vetää isoakin kärryä rajoitusten mukaan.

p.s jos joku polttaa kytkimen maantiekäytössä, vaikka kuinka isolla kuormalla, niin vika on joko kuskissa, taikka lopussa kytkimessä! tuo vajaa 200 nm kyllä ei polta edes keskinkertaista kytkintä...

Hautalintu
24.02.2015, 00:14
Vaikka unohtaisi kuinka kiireen matkasta niin ei todellakaan ole kärrynveturiksi tuosta.
Tuollaisen 2t mällin kun lyö perään niin ensinnäkin kytkin sulaa että pääset liikkeelle ja kun saat vauhtiin niin 4 isoin vaihde. Kolmosella mäet ylös.

On nuo 2l ja 2l-t vakiona vaan niin patalaiskoja moottoreita.

Eikai tuon ikäisillä vehkeillä viidettä pykälää oikein saisikaan käyttää kärryä kiskoessa? Pajeron ohjekirjassa ainahi maininta että muuli koukussa ei nelosta isompaa suositella voitelun riittämättömyyden vuoksi tms.. muistaakseni corollan manuskasta löyty samansuuntainen teksti enkä jaksa uskoa että hiluxi tekis poikkeuksen... varmaksi toki en sano!
Sit taas kun otetaan tähän rinnalle verrokiksi joku 350-400hv veturilla oleva täysperäyhdistelmä, kokonaispaino se 60ton ja siihin rinnalle se hiluxi 55hv ja kokonaispainoa mitä? Joku 4ton maksimi painosen kärrin kans, samallai, ei nautinto mutta toimeen tulee.. :) joojoo, onhan noi ihan eri kaliberia kaikinpuolin mutta sama periaate.. ;)

2,4TD
24.02.2015, 08:34
Kyllä se turbollinenkin Hiluxi tuhnu on, pikkuisen isommat renkaat ja 2t kärryyn niin kyllä kyykkää ylämäessä. Toki paremmin vetää kun turboton.

Luoppis
24.02.2015, 14:24
Sit taas kun otetaan tähän rinnalle verrokiksi joku 350-400hv veturilla oleva täysperäyhdistelmä, kokonaispaino se 60ton ja siihin rinnalle se hiluxi 55hv ja kokonaispainoa mitä? Joku 4ton maksimi painosen kärrin kans, samallai, ei nautinto mutta toimeen tulee.. :) joojoo, onhan noi ihan eri kaliberia kaikinpuolin mutta sama periaate.. ;)

Olikohan 380hp minimi tehovaatimus 60ton kokonaispainolla. Noita ei vaan voi tosiaankaan vertailla, kuorma-autossa on 12-16 litran kutoskone ja käytännössä 12 vaihdetta ja sitten kun tollanen massa saadaan maantiellä rullaamaan se menee niin sanotusti omalla massallaan eteenpäin. Hiluxissa on painojen kanssa se 4 vaihdetta, eli ei saada sitä efektiä, että koko ajan voitaisiin ajaa sillä kierrosalueella, missä on eniten vääntöä, vaan aina pitää olla joko viittä vaille överisti kierroksia tai sitten alkaa puutumaan. Jos hiluxilla on ihan pakko vetää isommalla massalla, on pakko olla sitä kärsivällisyyttä ja paljon. Eli lähinnä satunnaisessa harrastekäytössä toi on jotenki tosi kaukasesti mielekästä.

Hautalintu
24.02.2015, 15:29
Olikohan 380hp minimi tehovaatimus 60ton kokonaispainolla. Noita ei vaan voi tosiaankaan vertailla, kuorma-autossa on 12-16 litran kutoskone ja käytännössä 12 vaihdetta ja sitten kun tollanen massa saadaan maantiellä rullaamaan se menee niin sanotusti omalla massallaan eteenpäin. Hiluxissa on painojen kanssa se 4 vaihdetta, eli ei saada sitä efektiä, että koko ajan voitaisiin ajaa sillä kierrosalueella, missä on eniten vääntöä, vaan aina pitää olla joko viittä vaille överisti kierroksia tai sitten alkaa puutumaan. Jos hiluxilla on ihan pakko vetää isommalla massalla, on pakko olla sitä kärsivällisyyttä ja paljon. Eli lähinnä satunnaisessa harrastekäytössä toi on jotenki tosi kaukasesti mielekästä.

huomasiks tuossa lopussa tuon " joojoo, onhan noi ihan eri kaliberia kaikinpuolin mutta sama periaate.. " virkkeen? tiedän kyl varsin hyvin tuon väännön ja vaihteiston tuoman eron noissa rekkapeleissä, jonkun vuoden noilla elantoni hankkinu, mutta kuten jo aikaa takasin sanoin, ei se hiluxi varmasti nautinto ole kiskoa kärriä mutta toimeen tulee.. päätoimiseksi kärrin veturiksi en edes harkitsisi eikä topicin aloittaja vissiin siihin käyttöön ollut hiluxia ajatellutkaan vaan satunnaiseen vetojuhdan rooliin.. pajerolla kiskoin toisen pitkän pajeron trailerilla jyväskylästä poriin ja ei se nautinto ollut kiivetä partalanmäkeä ylös eikä kyllä suuria ilonkiljahduksia päässyt murhasaaren notkosta noustessakaan mutta myötämäissä kyllä sai hyvinkin jarrulla sitoa ettei kovin alkanu ylimääräistä vauhtia kerimään.. kiireen lähetin lähtöpäästä omineen menemään poriin ja otin käyttöön taas ku perille pääsin eikä verenpaine näinollen päässyt matkalla vaivaamaan hiukkaakaan vaikka noiden isompien mäkien päällä olikin nopeusmittarin viisari lähempänä 40km/h lukemaa ku 80km/h... jokapäiväisesti tuota vetoa en toki alkaisi tekemään mutta satunnaisesti ja sillointällöin tapahtuvista siirroista en myöskään kieltäydy.. :) tosin ei oo pajerossa enää koukkuakaan joten sillä ei kiskota mutta ton vanhan pahan hiacen kans voisin hyvinkin lähteä, onhan siinä 3,5tonnin koukkukin ;)

ps. en muistanu tuota 380hv vaadetta 60ton kokonaispainolle... mutta selvän eron tekee 420hv vs. 750hv.. :)

Vilkutin
26.02.2015, 07:05
Itellä oli tollanen vm.90 hilux, aika pian se piti turbottaa jotta se ois kivempi ajaa.
Kyllä sillä vaparillakin vetelin kärryjä, ei se 82hv paljoa ole mutta kyllä silläkin vetää jos pakko on.
Se vitosvaihde kannattaa kyllä jättää käyttämättä.

Tuosta kytkimestä oli jotkut huolissaaan, ite en näkis sen kestävyyttä kauheen suurena onkelmana.
Ahtaissa paikoissa ja perettelyissä kannattaa toki käyttäää pikkupuolta apuna, säästää paljon kytkintä.
Itellä kytkin piti vielä vaparina komeesti, 300tkm kohalla mutta turbon jälkeen rupes luistamaan.
Tossa kylällä yhellä hiluksilla on vedelty raktoreita myöten tiellä ja kyllä siinäkin sen 350tkm kesti kytkin

Viimeviikolla kävin Levillä 102hv 4ovisella hiluksilla, vm.06, kärry paino 850kg ja siihen kolme kelkkaa kyytiin = melkein 1800kg koukussa.
Nelosella kokomatka, 90mittarissa niin oli vielä inhimillinen 2500rpm koneessa.

2,4TD
26.02.2015, 14:34
Itellä oli tollanen vm.90 hilux, aika pian se piti turbottaa jotta se ois kivempi ajaa.
Kyllä sillä vaparillakin vetelin kärryjä, ei se 82hv paljoa ole mutta kyllä silläkin vetää jos pakko on.
Se vitosvaihde kannattaa kyllä jättää käyttämättä.

Tuosta kytkimestä oli jotkut huolissaaan, ite en näkis sen kestävyyttä kauheen suurena onkelmana.
Ahtaissa paikoissa ja perettelyissä kannattaa toki käyttäää pikkupuolta apuna, säästää paljon kytkintä.
Itellä kytkin piti vielä vaparina komeesti, 300tkm kohalla mutta turbon jälkeen rupes luistamaan.
Tossa kylällä yhellä hiluksilla on vedelty raktoreita myöten tiellä ja kyllä siinäkin sen 350tkm kesti kytkin

Viimeviikolla kävin Levillä 102hv 4ovisella hiluksilla, vm.06, kärry paino 850kg ja siihen kolme kelkkaa kyytiin = melkein 1800kg koukussa.
Nelosella kokomatka, 90mittarissa niin oli vielä inhimillinen 2500rpm koneessa.

Ei kai turbottomassa 82hp ole kun turbollisellakin luvataan 90hp

Käyttöauto
26.02.2015, 16:37
On niissä papereiden mukaan 82hp hiluxissa ja tarossa vm-89 eteenpäin sitten ne jostain syystä laskivat 90 luvun puolivälissä

Vilkutin
26.02.2015, 18:21
Kyllä niissä niin luki... että 82hv ois.

moggirange
26.02.2015, 18:21
Kolmosta joutuu käyttään jo 1300kg: kärryllä pienessäkin vastasessa ja polttainetta palaa paljon.

2,4TD
27.02.2015, 09:04
On niissä papereiden mukaan 82hp hiluxissa ja tarossa vm-89 eteenpäin sitten ne jostain syystä laskivat 90 luvun puolivälissä

Jotenkin sellainen muisti että 60-70hp paikkeilla olis vaparissa ja 90hp turbollisessa, noissa uudemmissa sitten taidetaan luvata jo 100hp

H&K
27.02.2015, 09:39
Alla Matin postaama lappu jossa Toyotan ilmoittamat tehot

http://imageshack.us/a/img18/322/xduh.jpg

2,4TD
28.02.2015, 07:51
Turhaan on Jaappanin poika laittanut puhaltimen jos 6kwa saa lisää hönkää hiluksiin.

Luoppis
28.02.2015, 10:33
Turhaan on Jaappanin poika laittanut puhaltimen jos 6kwa saa lisää hönkää hiluksiin.

Ai 20% enemmän vääntöä on turhaan? Myöhemmin 2L-TII on jo sitten 37% lisäys väännössä 2L verrattuna, vaikka kilowatteja on vasta se 66.

2,4TD
03.03.2015, 08:07
Ai 20% enemmän vääntöä on turhaan? Myöhemmin 2L-TII on jo sitten 37% lisäys väännössä 2L verrattuna, vaikka kilowatteja on vasta se 66.

Josko olis hevosia tai kilovatteja tullut vaikkapa se 10-15 lisää niin vääntökin olisi siinä noussut, varmaan yli 20%, huomattavasti laiskmpia liikkumaan noi Hiluksit kun mitä vastaavan vm Nissanit mitä kavareilla on ollut ja Mitsutkit lienevät ripeämpiä.

dirtysalami
03.03.2015, 08:33
Mun mielestä tuommosella Hiluxilla voi aivan hyvin kiskoa jarrullista kärriä täydellä kuormalla. Se on asenteesta kiinni. Kaikkimulleheti-sukupolvelle se ei sovi.

2,4TD
04.03.2015, 08:26
Mun mielestä tuommosella Hiluxilla voi aivan hyvin kiskoa jarrullista kärriä täydellä kuormalla. Se on asenteesta kiinni. Kaikkimulleheti-sukupolvelle se ei sovi.

Riippuu mitä vetää ja millaista polkua. Joskus noita isompia tai painavempia lasteja vetänyt, tuleehan se mutta ei niin hyvin.
HJ-60 mikä vapari tuli joskus nykäistyä sellainen 11hlö.n asuntovaunua vajaat 300km töihin mennessä samalla.
Tasaisella kun sai sen 80km/h vauhtia niin tuli ihan ok, mäet puree lujaa, ei tarvi olla jyrkkä, pitkä loivempi nousu riittää. Risteyksistä lähteminen ja matkavauhdin saaminen jne.
4-WD Hiace oli kanssa turboton, ei mikään ihanne, tyhjä kärry huomautti jo perässä.
Nyt tuo Hiluxi turbolla, ei mikään tykki tms paras veturi isoille ja raskaille kuormille mutta ihan eri tavalla kiskoo kuin nuo vaparit.

dirtysalami
04.03.2015, 09:16
Mun mielestä vetohommissa on olennaista veturin jämäkkyys/vakaus ja liikkeellelähtökyky. Voimaa tarvii olla sen verran, että pääsee mäet siedettävästi. Toki 2.4D moottori on alimitoitettu. Semmoiset 100hv olisi hyvä olla.

Tuolla maantiellä menee kaikennäköistä himmeliä, missä kyllä voimaa mutta veturi auttamattoman heppoinen. Siihen vielä lisäksi huono lastaus ja kyllähän on heijausongelmia...

Kaikennäköistä vetoautoa on tullut kokeiltua kilpa-autokaravaanin kiskomiseen. Henkilöautot voi suosiolla jättää kotiin.

HardHammer
05.03.2015, 10:50
"Niissähän kuulema on laillista vetää 1500-2000kg jarrutettua kärryä perässä MUTTA JAKSAAKO?"

niin se löytyy rekisteri otteeseen merkittynä että minkäpainoista kärriä saa vetää itellä -89 hilux ja siinä jarrullisen paino 1500 kg ja jaksaa se sen vetää ku ei tosiaankaan kiire minnekkää ole mutta vois olla parempiakin vetureita jos säännöllisesti hinailis painavampaa kärryä.
no paikoilleen on menossa 4runnerista turpollinen pata että se jo vähäsen mukavoittaa ajamista vaikkei niitä hevosvoimia tulekkaan helevetisti lisää mutta se väännön parantuminen on isompi tekijä omasta mielestä

2,4TD
06.03.2015, 08:32
Vielä kun heivaat sen ct.n (9-20) ahtimen siitä mäkeen tai laitat tilalle ct26 version niin saat vielä pikkuisen mukavemman siitä suht pienellä.

HardHammer
06.03.2015, 11:40
jooh olis myyvä pakopesästä halki oleva ct-20 jos joku semmosen haluaa ku holsetin hx27w tuli aikoinaan vaihettua sen tilalle