View Full Version : HJ60:n pieni mutta ilkeä vika
Eli jarrut hävisi käytännössä eilen. Poljin ei painu pohjaan eikä vuotoja näy. Olisko syynä tehostin tai se alipainekello? Jos kuulostaa tutulta niin mistä voipi tilailla uutta?
Se merkkivalo syttyi samalla, eli sama kuin käsijarrunmerkkivalo, kun ei tuossa 32v vanhuksessa muitakaan valoja oo :P
Kai katsoit nestepinnan säiliöstä?
Muuttuuko poljin mikskään auton käydessä tai sammuksissa pumppamalla ??
Katsoin kyllä nestepinnan ja pitääkin vielä kokeilla sammuksissa, käynnissä todella jäykkä.
Alipainepumppu rikki tai vuoto alipainepiirissä.
Onko tuossa kytkimelle tehostinta? onko kytkin jäykkä painaa?
Tuo merkkivalohan ilmoittaa myös tehostimien vajaan alipaineen, Eli syttyi varmaan juuri siksi kun alipaineet on hukassa.
Jos vuoto niin näkyis jossai? Oisko alipainepumppu? Otin kellolle tulevan johdon irti käynnissä ja pumppasin, muttei vuotoa eikä mitää tapahtunu..
Kytkin toimii! Pari kaljaa ja purkuhommiin! Neuvoja vielä kaivataan, lähinnä onko nyt ostettava tehostin vai kytkin? Tosin parit lootaa kaljaa niin varaosalista pitenee :)
Jos tää on nyt tosiaan HJ-60 eikä HJ-61 niin kuuskymppisessähän ei vielä ole kytkimellä tehostinta(käsittääkseni). Eron huomaa siitä et kytkinnestesäiliön alla on semmonen pienempi limppu samaan tapaan kuin jarrujen pääsylinterillä.
Jos tosiaan merkkivalo palaa niin silloin ei alipainesäiliöön syystä tai toisesta tule alipainetta. Noita alipainesäiliöitä vissiin on yhdellä jos toisella ruostunut puhki, sen vois ainakin kokeilla ohittaa sen koko säiliön. Jos ei säiliön ohituksella mene alipaineet perille on vuoto jossain muualla. Tai alipainepumppu sökö? Tai sit tärähti kerrasta jarrutehostimesta kalvo? Senki pystyis testaamaa ottamalla jarrutehostimelta alipaineletkun irti ja letku silleen et joko taittamalla tms. se tukkoon ja kone käyntiin, jos jarrujen merkkivalo häviää on vuoto tehostimessa.
Jos laturin hihna ei ole lentäny aholle niin veikkaus menee alipaine pönttöön ja sen puhkiruostumiseen.
Eli ota tehostajalta se ap.letku irti ja kokeile koneen käydessä että tuntuuko imua. Jos ja kun ei,niin sitten laturin perässä olevalta pumpulta lähtevä letku,eli se joka ei mene moottoriin,irti ja sama homma. Jos se taas imee hyvin niin vika on jossain välillä eli se pömpeli lienee puhki tai letku halki tms.
Jos tää on nyt tosiaan HJ-60 eikä HJ-61 niin kuuskymppisessähän ei vielä ole kytkimellä tehostinta(käsittääkseni). Eron huomaa siitä et kytkinnestesäiliön alla on semmonen pienempi limppu samaan tapaan kuin jarrujen pääsylinterillä.
Jos tosiaan merkkivalo palaa niin silloin ei alipainesäiliöön syystä tai toisesta tule alipainetta. Noita alipainesäiliöitä vissiin on yhdellä jos toisella ruostunut puhki, sen vois ainakin kokeilla ohittaa sen koko säiliön. Jos ei säiliön ohituksella mene alipaineet perille on vuoto jossain muualla. Tai alipainepumppu sökö? Tai sit tärähti kerrasta jarrutehostimesta kalvo? Senki pystyis testaamaa ottamalla jarrutehostimelta alipaineletkun irti ja letku silleen et joko taittamalla tms. se tukkoon ja kone käyntiin, jos jarrujen merkkivalo häviää on vuoto tehostimessa.
Ei ainakaan puhki ruostunut, nyt säätökunnossa useampi enginnööri niin nyt aletaan hutkimaan ja tutkimaan!
Päivitys pian!
Nyt tehostaja vaihdettu, on kyl yks iso vittu noiden vanhojen putkien kanssa :X
Missäs järjestyksessä alan ilmaamaan noita jarruja ja miten? En muista tarkkaan, miten se meni... APUJA!
Pisimmästä linjasta alkaen. Ei kai noissa mitään ihmeellistä ole ilmauksen kannalta.
Pisimmästä linjasta alkaen. Ei kai noissa mitään ihmeellistä ole ilmauksen kannalta.
Mä oon alottanu tähän asti aina lyhkäsimmästä linjasta. Kai se on olennaisinta, ettei alota siitä puolivälistä?
Kai täälki oli joskus joku aihe hoojiin jarrujen ilmaamisesta, lähinnä siinä mielessä, että ois muka jotenki v-mäinen operaatio jos pääsylinteri on käyny kuivana. Ja v-mäinen lähinnä sen takia, että pääsylinterin ilmaaminen veis jotenki käsittämättömän määrän jarrunestettä ja sitä varten on pitäny rakennella jotai paluukiertoja jostai ilmaisnipalta tai jotain vastaavaa.
t.haapala
24.02.2015, 15:57
Ei mul o ainakaa ikinä mitään ongelmia oo ollu hoojiin jarrujen ilmaukses, vaik välil alottanu mist sattuu.
Kuhan muistaa ilmata jarruventtiilin kans ;)