PDA

View Full Version : HJ60:n pieni mutta ilkeä vika


Timoboy
12.02.2015, 14:48
Eli jarrut hävisi käytännössä eilen. Poljin ei painu pohjaan eikä vuotoja näy. Olisko syynä tehostin tai se alipainekello? Jos kuulostaa tutulta niin mistä voipi tilailla uutta?
Se merkkivalo syttyi samalla, eli sama kuin käsijarrunmerkkivalo, kun ei tuossa 32v vanhuksessa muitakaan valoja oo :P

Erion
12.02.2015, 15:25
Kai katsoit nestepinnan säiliöstä?

pee
12.02.2015, 15:26
Muuttuuko poljin mikskään auton käydessä tai sammuksissa pumppamalla ??

Timoboy
12.02.2015, 15:48
Katsoin kyllä nestepinnan ja pitääkin vielä kokeilla sammuksissa, käynnissä todella jäykkä.

Mika_T
12.02.2015, 15:58
Alipainepumppu rikki tai vuoto alipainepiirissä.

Onko tuossa kytkimelle tehostinta? onko kytkin jäykkä painaa?
Tuo merkkivalohan ilmoittaa myös tehostimien vajaan alipaineen, Eli syttyi varmaan juuri siksi kun alipaineet on hukassa.

Timoboy
12.02.2015, 17:02
Jos vuoto niin näkyis jossai? Oisko alipainepumppu? Otin kellolle tulevan johdon irti käynnissä ja pumppasin, muttei vuotoa eikä mitää tapahtunu..

Timoboy
12.02.2015, 17:58
Kytkin toimii! Pari kaljaa ja purkuhommiin! Neuvoja vielä kaivataan, lähinnä onko nyt ostettava tehostin vai kytkin? Tosin parit lootaa kaljaa niin varaosalista pitenee :)

Luoppis
12.02.2015, 18:23
Jos tää on nyt tosiaan HJ-60 eikä HJ-61 niin kuuskymppisessähän ei vielä ole kytkimellä tehostinta(käsittääkseni). Eron huomaa siitä et kytkinnestesäiliön alla on semmonen pienempi limppu samaan tapaan kuin jarrujen pääsylinterillä.

Jos tosiaan merkkivalo palaa niin silloin ei alipainesäiliöön syystä tai toisesta tule alipainetta. Noita alipainesäiliöitä vissiin on yhdellä jos toisella ruostunut puhki, sen vois ainakin kokeilla ohittaa sen koko säiliön. Jos ei säiliön ohituksella mene alipaineet perille on vuoto jossain muualla. Tai alipainepumppu sökö? Tai sit tärähti kerrasta jarrutehostimesta kalvo? Senki pystyis testaamaa ottamalla jarrutehostimelta alipaineletkun irti ja letku silleen et joko taittamalla tms. se tukkoon ja kone käyntiin, jos jarrujen merkkivalo häviää on vuoto tehostimessa.

Bj Andy
12.02.2015, 19:27
Jos laturin hihna ei ole lentäny aholle niin veikkaus menee alipaine pönttöön ja sen puhkiruostumiseen.

Eli ota tehostajalta se ap.letku irti ja kokeile koneen käydessä että tuntuuko imua. Jos ja kun ei,niin sitten laturin perässä olevalta pumpulta lähtevä letku,eli se joka ei mene moottoriin,irti ja sama homma. Jos se taas imee hyvin niin vika on jossain välillä eli se pömpeli lienee puhki tai letku halki tms.

Timoboy
12.02.2015, 19:33
Jos tää on nyt tosiaan HJ-60 eikä HJ-61 niin kuuskymppisessähän ei vielä ole kytkimellä tehostinta(käsittääkseni). Eron huomaa siitä et kytkinnestesäiliön alla on semmonen pienempi limppu samaan tapaan kuin jarrujen pääsylinterillä.

Jos tosiaan merkkivalo palaa niin silloin ei alipainesäiliöön syystä tai toisesta tule alipainetta. Noita alipainesäiliöitä vissiin on yhdellä jos toisella ruostunut puhki, sen vois ainakin kokeilla ohittaa sen koko säiliön. Jos ei säiliön ohituksella mene alipaineet perille on vuoto jossain muualla. Tai alipainepumppu sökö? Tai sit tärähti kerrasta jarrutehostimesta kalvo? Senki pystyis testaamaa ottamalla jarrutehostimelta alipaineletkun irti ja letku silleen et joko taittamalla tms. se tukkoon ja kone käyntiin, jos jarrujen merkkivalo häviää on vuoto tehostimessa.

Ei ainakaan puhki ruostunut, nyt säätökunnossa useampi enginnööri niin nyt aletaan hutkimaan ja tutkimaan!
Päivitys pian!

Timoboy
21.02.2015, 15:16
Nyt tehostaja vaihdettu, on kyl yks iso vittu noiden vanhojen putkien kanssa :X
Missäs järjestyksessä alan ilmaamaan noita jarruja ja miten? En muista tarkkaan, miten se meni... APUJA!

Jappi
22.02.2015, 12:38
Pisimmästä linjasta alkaen. Ei kai noissa mitään ihmeellistä ole ilmauksen kannalta.

Luoppis
24.02.2015, 15:47
Pisimmästä linjasta alkaen. Ei kai noissa mitään ihmeellistä ole ilmauksen kannalta.

Mä oon alottanu tähän asti aina lyhkäsimmästä linjasta. Kai se on olennaisinta, ettei alota siitä puolivälistä?

Kai täälki oli joskus joku aihe hoojiin jarrujen ilmaamisesta, lähinnä siinä mielessä, että ois muka jotenki v-mäinen operaatio jos pääsylinteri on käyny kuivana. Ja v-mäinen lähinnä sen takia, että pääsylinterin ilmaaminen veis jotenki käsittämättömän määrän jarrunestettä ja sitä varten on pitäny rakennella jotai paluukiertoja jostai ilmaisnipalta tai jotain vastaavaa.

t.haapala
24.02.2015, 15:57
Ei mul o ainakaa ikinä mitään ongelmia oo ollu hoojiin jarrujen ilmaukses, vaik välil alottanu mist sattuu.
Kuhan muistaa ilmata jarruventtiilin kans ;)