View Full Version : Offitouhua rennommalla otteella
Rakas päiväkirja,Hiluksiin pitäs saada asennetta ja Patrooliin etenemiskykyä.
Patukan ostin syksyllä '12 Heinolasta,on täälläki joku vanha rojektitopikki siitä.
'81 3,3d vapari,4v,SOA ja korinkorotus pätkä,kemppilukko takana.Ei tieliikkenne.
Hiluxin (ECC-850) ostin '14 joulukuussa ja leimasin,melkolailla orggis laite.2,4d '86.4X4.Suuttimen käret vaihoin ja leimalle,-15 vuoden loppuun ajoaikaa.
Pääasiassa ois tarkotus päivitellä mitä tosta Hiluksista keksis tehjä mutta saattaa tulla myös Patrollista juttua.
Lavakaaren kerkesinkin hiluun jo laittamaan mutta on vähän perseestä omaan silmään.Tarkotus olis siitä muokata semmosen Baja 1000:sen ja redneck-pickupin risteytys,safari kelponen "äijäily" auto.. :D :D
(paksua lavakaarta,putkea puskimissa ja krominkiiltoa..)
Eli siis mukavuus ja ulkonäkö menis etusijalle,saa ja pitää toki edetäkkin maastossa mutta varsinainen offiauto olis se patrolli.
57272
Linkki Patrollin topikkiin sillon ku se oli vielä hieno: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=30553&highlight=patrol
57273
Hiluksin suutinrempasta joku kuva. (ja mun ahtaasta tallista) :)
Hämäävän samallanen punanen LN65 ku mulla. Mulla on vaa pienemmät peilit ja noi etuparkkien yhteydessä olevat vilkut on mustatut. Ja mulla alkuperäset 16" vanteet sekä toi musta muovi tosta takarenkaan eestä puuttuu :D
Juu,noi peilit ei taida olla orkkikset,kuskinpuolen lasikin on halki ja aiheutti mielipahaa leimaukolle.Toihan on joskus ajettu vissii kylellee ku A-pilari on vasemmalla vähän mutkalla ja tuulilasin tiiviste vähän irvistää.Ei aiheuta toimenpiteitä :D
Etuvilkutkin on eriparia,en tiedä sit kumpi on orkkis?Takana on roiskeläpät joku tehny "ihan ite" alu turkkilevystä.Varapyöränä tossa on se "16 lukkovanne,ne ois aika hienot,semmoset työkone-henkiset.
Eilen ajelin Lahessa tolla asioilla ja latauksen kanssa on vähä heikkoa,12,2-13v työntää,joskus kävi 15 voltissaki ilman valoja ja kierroksilla.Tarttee perehtyä siihen melkee seuraavaks.Startin solenoidin "kannat" tai ne kuparijutut on vissii kans loppu,oon vaihtanu töissä joskus hiaseen ne eli ei tarvi koko starttia uusia.Ihan hirveä traktori se tuolla tiellä kyllä on vaikka syöttöä ruuvasinki vähän lisää..
Tota nelivetosta ei oo kyllä kiihtyvyydellä pilattu :D Syöttöruuvilla toi turboton kone ei paljoa piristy.
Mulla on tota korimallia toi neliveto ja takavetonen, molemmissa on ton latauksen kanssa toi sama homma et jos valot ei oo päällä lataus karkaa kaasua hipasemalla tonne 15-16 volttiin. Tota alajännitettä en oo mittaillu ku takavedosta, siinä on alimmillaan jotain 13,5V. Jääny vähä mysteeriks et miks noin käy kun akut on kuitenki pysyny kunnossa eikä mitää sähkövehkeitä oo syttyny palamaa.
Startin kanssa oli kans sellai juttu et välillä vaa naksahti eikä lähteny pyörittämää, käytin sopenkorvessa siellä pikku autosähkökioskissa ja vissii putsasivat siellä solenoidin kärjet tms. Ei oo vielä tullu testailtua ku vaihdoin noi startit ristii, että pelittääkö :D
"Metallikässää" sunnuntai,alotin sen valoraudan tekoa.Siis kyseessähän EI ole mikään HC-puskin jolla voi työntää traktoreita käyntiin vaan kevyt valorauta.Kyllä se silti taipumatta kesti nostaa tunkilla.
Syyläristä jäi putkiin n. 14cm,saakohan tohon väliin mitää virveliä mahtumaan?Toki korin poikkipalkkikin pitää poistaa sitten kun sen aika tulee.
Tein vielä lisäpitkille tommosen suojakaaren päälle,tarkotus oli tehä vähän semmonen Baja1000-henkinen puskuri.Eihän toi vielä valmis ole,tarvii tehdä köykämiinistä suojapelti jäähdyttimen alaosalle ja apulaitehihnoille sekä vähäsen putkea lisää.Ja ne valot.
http://www.chaosfab.com/images/Long-Travel/95200/pickup4wd/7%20Sister%20Run%20Baja%20Mexico-1000.jpg
Vähän tollasesta hain inspiraatiota :D
Tarvis tollasen "mustavalkosen" vilkun oikeallekkin puolelle,siellä kun on nyt keltanen..
Patrollista kuvia,tollanen '82,3.3sd,SOA,riippuja jatkettu ja korinkorotusta.Kemppilukko ja mätä koppa.
57610
Meinaa olla vähän kaatumatautinen,kapea ja korkea.
57611
"komentosilta"
57612
Maalasin viimesyksynä Monsteritölkki mallina siihe Metsäliiton logon :D:D
57613 57614
Videota viime syksyn safarilta: https://www.youtube.com/watch?v=33aqhFUkmJw
Pohja"panssarin" pulttasin tänää hiluksin valorautaan,aika kovaa kamaa taivuttaa 5mm köykämiinilevy.Kahella m12 pultilla kiinni.Tarvittee huomenna vielä heppailla korvat valoille ja vilkuille ja sit voiki jo hioa sekä maalata koko roskan.Maalin kuivuessa voi kiillottaa sen pohja/pupupellin.
Aika ahas väli näyttäs vinssille olevan tuo. Ite oon suunnitellu jotain tuon tapasta:
http://www.yotatech.com/f223/addicted-offroads-new-toyota-winch-bumper-215310/
Aika ahas väli näyttäs vinssille olevan tuo. Ite oon suunnitellu jotain tuon tapasta:
http://www.yotatech.com/f223/addicted-offroads-new-toyota-winch-bumper-215310/
Joo,täähä ois jo vähä liian hieno :D
http://myimages.bravenet.com/177/957/395/4/IMG_22178926.JPG
Tänää hitsailin loppuun sen puskurin ja maalasin.Kiillotin vielä sen alumiinilevynkin niin on vähä ameriikan meininkiä!
Saako rekkarikilpi olla konepellin etureunassa keskellä?
Siis tossa yläkuvassa sijaitsevan jonku lätkän kohilla.
hiluvitkutin
01.03.2015, 21:47
Saa kilpi olla konepellissä. Mutta pitäs olla aika pystyssä, konepeltiin jos suoraan laittaa ni jää liian kallelleen. Ei ole kunnolla luettavissa. Joku astemäärä kai siinä oli.
Tolla tavalla tuli se kilpi nyt ainakin toistaseks kiinni.
5822258223
Hämärä kuva koko systeemistä,yritin vähän hioa tota alumiinipeltiäki tosta.
58224
Helevetin iso pahka oli koivussa kun kävin äsköttäin mettässä :eek:
58225 En mä mikään metsäinsinööri ole mutta harvemmin tollasia näkyy..
Oisit ottanu kyytiin, tuostahan veistäis vaikka pikku baarikaapin.
Juu tulishan siitä pahkasta vaikka mitä,tarvii paikalliselta puusepältä kysästä oisko kiinnostunu.
Patrollin etuiskarit olin laittanu kiireellä väärin koska oli vaan testaus (2vuotta:D ) Nyt sitten siirsin yläkiinnikkeitä eteenpäin että sain tikut suoraan,samalla säädin vähän löysemmäks niitä.
58264oik. 58266vas. 58265oik.
Jälki on just sellasta kun sattu tulemaan,reenasin nimittäin samalla puikkohitsausta kun edellisestä kerrasta on jo aikaa,kyllähän ton muutenkin olis voinu jotenkin tyylikkäämmin tehä mutta tää onkin sellanen terapialelu jossa mennään sieltä missä aita on matalin :rolleyes:
Lumi-ilottelut:
58272
Tossa hepattuna:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6592&pictureid=172228
Hyvältä näyttää,noi omat tein pihavalon jalasta ja pajeron vanhoista helmaputkista yms. romuraudasta käsin taivuttamalla lumilingon kolosia hyväksikäyttäen.Kulut jäi alle 20e
ruitti99
22.03.2015, 12:47
Hyvältä näyttää,noi omat tein pihavalon jalasta ja pajeron vanhoista helmaputkista yms. romuraudasta käsin taivuttamalla lumilingon kolosia hyväksikäyttäen.Kulut jäi alle 20e
Tos on sitä asennetta tekemiseen :D
Ostin Tojotaan 33" 12,5 Auroorat,6-8mm pintaa mutta ei ollu hintakaan uudenveronen.
Matkahuolto olis maksanu about 120e Seinäjoelta Vääksyyn mutta kaveri haki ne eilen satasella,isoraha silti.
59412
Tulihan siitä jo vähän auton näkönen noilla,ei ihan älyttömästi täristäkkään vaikken mitää tasapainotuksia laittanutkaa.Vanhatkin painot revin helvettiin vanteista.
Hiluksi on toimittanu nyt tän kuun ajan käyttöauton virkaa ku Klonksvaagenin kilvistä loppu puheaika enkä ole saanu aikaseks sitä laitella.Kohta vois olla T4 myynnissä :D:rolleyes:
5941359414
Teipit on etulokareissa ruostereikien päällä,jäi leimalta.Tarttis niihinki kolvailla laput päälle jossain välissä.Väritystäkin oon pohtinu ja vähän kallistunu nyt oranssiin.Eli noi mitkä on nyt punasta.
Yks päivä viimeviikolla oltii samaan aikaan kylällä kaupan edessä muijan kanssa,se meidän Almeralla ja mä tolla,lähteissä nappasin Allun ja venailin kotona kiukkusta muijaa:D:D
Oliki yllättäen tykästyny toho,saas nähä joutaako se enää mulle kun alkaa heppatarhan aitaukset yms.:eek: :D:D
Aika nätisti mahtuu näköjää 33" alle :)
Ei menny renkaiden hakurahat mun mielestä hukkaan, tota Vääksyn matkahuoltoa en todellakaan suosittele käyttämään jo pelkästään aukioloaikojen takia, jotka jo itessään on pelkkä vitsi.
Tarvii vielä rajottaa ohjausta sen verran kääntöä ettei naputa jousiin.Ja voimanperkelettä tarvis yllättäen lisää.Luonnollisesti en ole tolla vielä juuri maastossa ajellukkaan,patroolilla vaan ja silläkin viimeks silloi meitin safarilla :D
Juu onneks toi Vägen matkis vaihtuu nyt kirjakauppaan,toivottavasti toimii paremmin.
No eihän näille ole juuri mitään tapahtunu,työt ja arki haitannu harrastuksia.Tänään kuitenkin hiluun vaihoin syöttöpumpunkanteen tiivisteen ja kaasuvivun akseliin o-renkaan,pa-suodattimen sekä startin solenoidin kärjet viilasin ku naksu vaan ja joka 10. kerta läks pyörittää.Nyt ois kesälomiaki 4vk korjaamolta mutta vähän noi naimisiinmeno hommat vie kans oman aikasa.Tai siis niitten järjestely.Just tos tosin muijalle uhosin että johonki vakioauto safarille voisin hiluksilla lomilla lähteä ja sellai "ETYK"-tyyppinen ratkasu olis kyseessä. (en tule yöksi kotiin) :)
..se saatanan startti vieläkää toimi.Viilasinko kehnosti vai voiko vika olla muualla?Latauksen hassuttelusta iski sellai visio että voisko vaikuttaa mittaristossa latauksen merkkivalon polttimo? Ne kun ei ihan kauheesti vakuuta kosketuksiltaan.
Ainii ja maskin tosta hiluksista värjäsin joutessan kiiltävän mustaks,viel tarttis saada oikealle musta/kirkas parkkivilkku ja värjätä koko paska.Joku häiritsevän punanen tai oranssi.Tai "työkone" keltanen.
Monikäyttönen tollanen Hiluxi,viimeviikolla aidattiin sillä uutta laidunta ja lauantaina toimi hääautona meidän häissä :D:D:D
62383
Pappikin kehu.
62384
Onnittelut. .
Koskahan sitä pääsis sinne asti kurvailee. . Tai sais auton nippuun pääsis samalla testi ajolle bertalla (vielå ois hommaa enne ajokuntoa )
Juu pidetään jotku reenisafarit ennenko on isommat täs kylällä syksyllä.
Mitenköhän ne poliisit suhtautuu tuolla Hesan (juu oon maalta ja ylpeä siitä) suunnalla tommosseen maastoiluautoon kun siinä on noi 33:set alla muttei papereissa,ens viikolla pitäs sinnepäin ajella.
Kesällä lavakaareen pulttasin ledituikkua nin perkeleesti ja tänään sain jopa kytkettyäkin johdotkin niihin,Motonetin halvimpia tietenkin,mutta kuulema sielä helsinkissä sellassia tarvitaan ni laitoinpaha nyt jo sitte.. :rolleyes:
Tulihan käytyä hiluxilla Helsinkissä asti leffakuvauksissa,ei se mikään kaupunkiauto kyllä ole :D:D
Vanhaa nelostietä ajelin sinnepäin ja yöllä motaria n. 80-90 km/h takas.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137509
Tällästä tälläkertaa http://www.48dayfilm.com/
http://40.media.tumblr.com/41ac4353fe299d14313a8f69b5cf6dbd/tumblr_nu475zPjxd1uc1fudo1_1280.jpg
Valokuvaajan otoksia häistä
63167
63168
Hiljasta on ollu,työnteko/perhe/muut harrastukset haittaa harrastamista:D
Punkan kymppiajoilla käytiin Luoppiksen kanssa hiluksilla kokeilemassa,jonkunhan täyty olla se viimenenkin.Koukun irrotin punkan reisua varten ja pakarin katkoin ennen taka-akselia koska roikku niin ottavasti takana, "eihän diisselissä voi pahat äänet olla kun on yks änkkä viel välissä"
Ei sitten sitä änkkää ollukkaan mutta äänet oli karut.saatana.Perjantain hitsailin väliin jonku vaimentimen ja sain vähän hiljasemmakskin sitä.Koukun pulttasin takas ku pitäs sillä kiskoa patukka safarille lauantaina.
Patroolille ei ole tarvinnu muuta välttämätöntä tehä muutaku nesteitä lisäillä liki joka reikään.Niinku yks asiakas sano tos töissä että "katos sitte että kaikissa hinkeissä on liemiä":D
No vähän koritöitä piti Tatsuniinki tehä:oik penkin takaa oli tullu korin korotuspalikka läpi,olihan se sellast narinaa ja rutinaa pitänkkin jo pari vuotta.Myös se etummainen on repeämässä eli pitää hitsata se täs lähivuosina.Tälläkertaa tunkkasin vaan koria ylös rungolta ja tökkäsin lankunpätkän väliin+täkkipultti lattian läpi niin ei tipaha sieltä.Helppoa ja halpaa.Koitan ottaa kuviakin ni saatte hupia noista ratkasuista..
Olihan toi hiluski parkour voltti hyppylavana tolle meidän 9v poitsulle ku ei ole sitä trampoliinia.Pahnakasan päälle pressu ja hilun katolle heinäpaali ni onnistu voltit ja kaikki
64793
Onse monikäyttöne auto vaan,se on ollu hääautona,hyppyalustana,leffassa,laituien teossa,rehupaalien kuljetuksessa ja hinausautona.Autokilpailussa se vielä ei ole ollu koska Punkan kisa ei ollu kisa vaan "ohjattu safari jossa mitattiin aikoja"
Perinteinen pyhäinpäivän paikallissafari tuli ajeltua liki kokonaan läpi butcheri apparina,siinä isossa mäessä mitä en vuos sittenkää ylös päässy,hajos taka kartaani tänää. Kierteelle vallan meni ryökäle,ristikot ja muut pysy ehjännä. Tuli kartaanin mukana käpäjarrun rumpu ja muut hilppeet ku ol se mutteri irronnu jossain välissä lootan perästä. No mut mitää ei hajonnu muutaku se kardaanin putki. Hauskaa taas oli koko rahan eestä ja tuli todistettua että halvallakin voi harrastaa :D
Hiluksilla raavittiin patrooli mestoille,tosin pikkupuolella piti lähteä liikkeelle ku ei tuo noilla kolmekolmosilla mikää tykki ole muutenkaan..
Tänään jatku patrollin osalta remontin korjaus,käpärumpu kiinni ja öljyt jakikseen.Myös se vinssin vaijeri oli "mätää" eli ei kestänny sitten yhtään.Siellä oli naru sisällä ja tosi pehmeää vaijeria... minä en noista kauheesti tiedä.
No uus kieppi parempaa (ainakin ilman sitä keskinarua) ja kovemman tuntusta olis odottamassa,tais olla 10mm halkasijaltaa.
Kardaanin löysin ja Lahen miehet tuo sen lauantaiaamusta kun tulevat meille ajamaan.Äkkiä sitten vaan vaijeri rummulle ja kartaani alle ni pääsee esittelemään uusia reittejä Tojotamiehille :D
Hiluksille ei ole tehty muuta kun työkaveri laitto takapyöriin rikkinäiset tarvike pölykapselit,on pirun komee!
Safarihan meni kivasti,vähä rajumpiakin reittejä löyty,pätkin sen uuden "paremman" vaijerin sataan osaan ku ei menny ojan ylitys niinku piti.
No koska on kiirusta ja rahaa vähän niin päätin alottaa yhen pikkurojektin..
Eli keulakolaroitu range rooveri josta koppi pois ja putkea tilalle,alkuusa ainakin vakioalustalla ja v8+automaatilla.Nyt sieltä löytyy fiatin diesel joka on särki ja manuaaliloota.
Siellä oli muutes takana sen kolmiohärdellin välissä joku "iskari",onks noissa ollu jotain ilmajousitusta joskus?
Kuvia laittelen rankesta myöhemmin mutta korin purku on jo aloteltu.
Nyt jos joku tarvii saatanan vanhan rangen korin osia ni saa kysellä.
Siinä muute lukee nokkapellissä GAME OVER :D
Komeus raastettuna takapihalta,akseliväliks mittailin karkeesti 2,5m
65460
Runko vähä taipunu keulasta,ei paha
65461
Onks toi nyt joku ilmajousi,voiks tälläsessä jo olla sellanenki?
65462
Rangesta keulapellit ja rattiakseli purettu,vähän keppien ympäriltäki rojua pois.Seuraavaks koppaa irrottelemaan (rälläkällä) kiinnikkeistään.Alkaa hahmottumaan samalla englantilainen logiikka ton korin osalta,menee nopeemmin ku polttelee tupakin ja tutkii miten mikäkin on kiinne sen sijaan että apinanraivolla repii niittejä ja ruosteisia pultteja nyrkit veressä irti.
Vaihteistosta oon kuitenkin vielä epävarma,automaatti vai manuaali,kumpi olis parempi maastossa? Muutenkin koko tekniikkapuoli on vielä sinänsä auki, jos en muuta keksi ni sit se orkkis ku kasissa ois kiva ääni ja ne olis kaiketi halpoja.
Korin ja koneen sais varmaakin jo tällä viikolla pois mutta lauantain korjaamokännimessut helsinkissä saattaa vesittää rakenteluintoa.
Komeus raastettuna takapihalta,akseliväliks mittailin karkeesti 2,5m
65460
Runko vähä taipunu keulasta,ei paha
65461
Onks toi nyt joku ilmajousi,voiks tälläsessä jo olla sellanenki?
65462
Tuo on Boge eli öö... jos kuormaa laittaa taakse niin tuo pitää paremmin auton takapään ilmassa... jos olen oikein tuon käyttötarkoituksen ymmärtänyt, mut sen voit viskata kuubaan... sitä ei tarvita ainakaa metässä.
Ahaa,kiitti infosta.Onks kellään tarvetta moiselle?
Tänää irrotin kopan rungosta + kaikki letkut ja johdot,kai?:D
Kopan tunkkailin kakkosnelos pätkien varaan rungon päälle eli ns. väliaikanen korinkorotus. Tarvii seuraavaks raapia ulos tallista ja nostaa piikeillä ylös ja kyörätä muualle.
Liki kaikki irrotetut osat mätin sinne koriin,sieltähä löytyvät jos tulee tarvis. Vielä täytyy se fiatin moottori irrotella mut sen otan vasta ku on takas tallissa.
Kuvia en tietenkään ottanu ku ei tos mitään ihmeellistä ollu,saatanan synkkää könytä ruosteisen auton alla ja pärryyttää pulttipyssyllä ja "pikkuirmelillä" vuoron perään..
Saa vähän talliinkin tilaa touhuta ku hävii toi kuori..
65727
65728
65729
Kerkesin sittenkin tänää ottemaan korin pois,hajos vaan katto vaikka oli lankku piikkien kärissä poikettai
65739
65740
65741
Ajettu jo tunti vaikkei o liikkunu metriäkään :D
65742
Tankin edestä katkipoikki seuraavaks ni ei jäis takaylityksiä.
65743
Ainoat (?) rungon mätäpaikat.Mitäs jos ton poikkipalkin vaihtas kokonaan uuteen ku ton kolmiohässäkän korvatkin on näköjää pulteilla?
65744
Meinas jo suunnitelmat vähä muuttua mutta selvittiinkin säikähdyksellä.Täytyy siis jatkaa tätä.Tai siis ei jatkaa vaan katkasta.runko.
66015
Motor veks nii pääsee oikomaan vasenta rungonpäätä
66016
orkkis lootan kytkinkoppa pois ni tilaa oli n. metri.
-Joku v-6/8 ja automaatti tohon väliin ja man.loota perään?
-orkkis bensakone ja automaagi?
-esim. voyagerin kone ja loota pitkittäin ja vetareilta veto eteen ja taakse?välitykset?
66017
Ei enää mätää rungossa,ammottavia reikiä vaan :D
66133
Hitsuuttelu hommat aloteltu. Juuei oo mitää telakkasaumaa
66134
Noist tulis nyt tollasset,tietty umpinaiset ja kotelomäskit sisään
66135
Putkea tuli tänää ostettua jokunen metri (ja kaks ransiittia satasella mutta ne ei liity tähän rojektiin)
Hitsailu hommia lisää,ei kuvia. Onko Omegan kutoskoneet ja lootat vahvoja sekä kuinka pitkä paketti mahtais olla kampuran siivapyörästä autom. lootan laippaan jos jättäs ton oman manuaalin tonne väliin? Tai muita ehdotuksia? Tilannehan on sillai edullinen että auto ei tuu kilpiin ja erikoisemmatkin ratkasut otetaan huomioon,se v-konekkaan ei oo mikään välttis,joku turbo nelonenkin kävis.jos on vakio ja 149-199 heppaa about :D
Automaattivaihteistosta en kyl tingi..
Onko tuossa Fiatin koneessa mikä rikki?
Onko tuossa Fiatin koneessa mikä rikki?
En oikeen tiedä,nahkeesti pyörii metrisellä jatkovarrella ainakin
Hitsailuhommat jatkuu,näitähän kaikki on nähny. "Ekaks" tekniikaks taitaa tulla omegan 3.0i v6 automaatilla,sellassen auton ostin viikolla.Tai siis en ostanu koska tän vuoden autokiintiöt on kuulema täynnä,mutta kaupat tehään 1.1.-16. :D
Tarttee joku jämäkkä jakovaihteisto siihen perään keksiä,oiskohan itävehkeissä mitään hyvää ja halpaa,kevyitä sieltä ei kai tarvi ettiäkkään?
Nii ,ja hiluksia kävin tänää esittelemässä leimasedälle,vikoja ja puutteita ei havaittu mutta kolmekolmoset havaittu ja pitäs käyä näyttämässä pienemmillä renkailla kuulema kuukauden sisää, nooh,vikalistaa mä lähinkin sieltä vaan hakemaan.. :rolleyes:
Nii ,ja hiluksia kävin tänää esittelemässä leimasedälle,vikoja ja puutteita ei havaittu mutta kolmekolmoset havaittu ja pitäs käyä näyttämässä pienemmillä renkailla kuulema kuukauden sisää, nooh,vikalistaa mä lähinkin sieltä vaan hakemaan.. :rolleyes:
Toi on vähän sellainen typeryyden keksintö, mutta auta armias mikä paskasade tulee jos Ifart;in tarkastaja keksii, et on järkeekin käytetty
Voit kysästä vaikka siltä katsurilta, et kauas meinaa ajeltavan niillä leimarenkailla, mahtaa epävirallisesti todeta, et jos kotiin asti kehtaisit
No onks tää nyt sitte hyvännäköi?! :D
205/75/16c, voin lainatakkin jos joku tästä läheltä leimalle tarvii lainaan..
66563
No onks tää nyt sitte hyvännäköi?! :D
205/75/16c, voin lainatakkin jos joku tästä läheltä leimalle tarvii lainaan..
66563
Siro :D:D
Sopiva talvitauko pidetty harrastamisen osalta kun pajakin oli pahimmillaan 10 astetta pakkasen puolella.Eli rangelle ei o tapahtunu mitään,hiluksi on ollu nurkkapelinä ja toimittanu kottikärryn virkaa,patrolli seissy saman koivun alla edellisestä safarista loka- tai marraskuusta asti mutta viikko sit räjäytin sen käyntiin ja kävin pellolla pyörittämäsä että sain koneen lämpöseks. Tänään vaihoin taas vaijeria vinssiin,nyt on 10mm teräsvaijeria varmaan 40-50m :D
No sittenhän piti käydä kokeilemassa,ei menny mihkää ja takapyöräkin alko vuotamaan kylest.Laitoin ehkäsyvaahdot ja kävin ajamas,vuotaa silti. Mutta vaan sillon jos on venttiili alaspäin eli nyt se on parkissa se vena ylhäällä ni ei vuodakkaa. Samal tein vuosihuollon eli tarkastin jäähytysnesteen ja lisäsin moottoriin öljyä litran ja kytkinnestesäiliön täytin,se vuotaa jostain mut niin vähän että on helpompi lisäillä vaan nestettä. Vanhat k-a paripyörän ketjut haloin ja asettelin takapyörille,juku että menee paremmi,meinaa vaan puskea. No viikon pääst nähää miten kestää ja kulkee ku olis safaria
Hoplaa! Hiljast ollu täs ketjussa mut se ei tarkota sitä et ei ois muuten mitään tapahtunu. Tai tarkottaa tavallaan,se rangen runko keräs kesän pölyä,tyhjiä tölkkejä ja raivaussahoja päällesä tallissa joten heräsin todellisuuteen ja kannoin trukkipiikeillä vittuun sieltä, vittu tarkottaa tässä yhteydessä että romuauto laanille.
Patrollista jääty pa suodatin silloin helmikuussa sinne mettään ja jäi sinne,venttiili väärinpäin.Menin heti kun kerkesin (eli 7kk jälkeen syyskuussa) uuen putsarin ja vararenkaan kanssa paikalle ja vaihoin ne.Seuraavalla viikolla oli meillä PäHäMan 25v safari jolloin täräytin patroolin tulille ja jatkoin sahvarointia siitä mihin helmikuussa se jäi. :D
Sen reissun jälkeen hitsasin kopan kiinni runkoon ja keinuminen sekä kaiken maailman rutinat väheni puoleen.Takaperän kuori men puhki ku tippu perkele kiville mut löysin riihestä jonku kattilan tms. jonka hitsasin tilalle ja uudet teräketjuöljyt sisään.
Kävin ajamassa "Sepon safarin" pyhäinmiestenpäivänä ja kaatus ojaan mut oikeni kaasulla.Taas toimii.
Hiluksi on toiminu edelleen kottinärrynkorvikkeena räntsillä,millon aidanteossa ja millon paalinhaussa,hain mä sillä yhen jalassaunanki tossa kesällä trailerilla.Hevoille vein syksyllä vesiä laitumelle ni siin yhteydessä peruutin klassisesti omaan postilaatikkoon sillä seurauksella että vasen takavalo meni särki.
Se startin naksuminen ol kiinni paskasta maadotuksesta ja lataakin nyt täydellisesti kun väänsin pihdeillä latausreleestä niit kärkiä likemmäs toisiaa,liian lähelle ei saa vääntää tai palaa sulake kytkinpolkimen vierestä ja sammuu perkele.
Tänää hurautin sen talliin ja näppäsin joutessan jakopäähän uuet kamat vesipumppua myöten ku joulusahtiaki vielä oli,kilsojahan siin tuli just vasta 350tkm eli vuodessa mulla tuli n. 4000km.
Vasen murros alkanu saatana naputtamaan joten senki vois vaihtaa nytku telakalla on,ja kitkalukkoa kiristää takaa.Jonku paskan kiinalaisen kompuran ostin että jos senki siihe johonki teippais koska isoillaki pojilla on ja invertteriki on ollu orpona hyllyssä jo jonkin aikaa.
Ja sitte ne jouset,ne on edestä katsottuna viivasuorat,vittu kaikki. Mun mielestä ne sais olla käppyrämmät,tulis korkeuttakin,mut ei tietenkää taas liian kovat saa olla. Vaikeeta.No ainaki vahvarin ja supparin revin avo escosta siihe ni onha nyt sit ainaki jotai..
Tässä mun 2016 vuosi autoharrastuksen osalta ol tiivistettynä.
Patrollissa alkaa runko pehmiämään taka-akselin kohilta,kaipa se koppa pitäny sitä kasassa? No tästä innostuneena aloin kattelemaan hiluxia "sillä silmällä" ja johan kohta tehtiikin JV:n kanssa vinssikaupat. Mitäs iloa vinssistä on jossei o kiinni autossa joten petiä tekemään,muilta matkimalla,hirvittävästi kyselemällä ja omilla ratkasuilla tein siihe sit puskinta vanhaa valorautaa hyväkskäyttäen. Siin tuli sit mieleen että tarvishan se helmaputket ja takapuskurinkin. Ja irrotettavan koukun. Semmone jenkkityyppinen kiinnitys neliöputkeen johon saa hinauslenkin tarvittaessa mutta onko rikollista suomessa semmonen? Ne helmaraudat teen silläviisiin että hitsaan ne runkoon eli ei koske koriin ollenkaan,joskus sit häkkiä kopan ympärille..
Tee vaan siihen koppaan ne helmat. Ei tarvi heppailla mitään poikittaisia palkinpätkiä rungon ja helmaputken väliin, tarraavat kuitenkin kiviin ja kantoihin.
Tee vaan siihen koppaan ne helmat. Ei tarvi heppailla mitään poikittaisia palkinpätkiä rungon ja helmaputken väliin, tarraavat kuitenkin kiviin ja kantoihin.
Niinhä ne muutki tekee mut mites ku rasitus tulee koriin sillon? Sitte ku teen joskus viel ulkop. kaaret ja putket vien eteen keulaan puskuriin joka on rungossa kiinni ni ei o hyvä? Jos tekis vaik jotku lätkät niitte poikkiputkien välii pulkaks jotka tulee rungosta helmaputkiin?
Tänää revin matot jalkatilasta ja maalasin valkoseks,ihme ettei ollu yhtään mätää vaikka matotki oli ihan märät..
Lauantaina safarintynkää meillä ni raapasin ovet helvettiin kesän kunniaks ku ameriikassakaan ei ovia käytetä truu crawlereissa!:D
Kai ne talveks on pultattava takas ettei iske vilu. Siis sikäli mikäli toi on viel nipussa silloin..
Hiluksin sähkövinssin purin ja putsasin ja moottorin laakeri olikin särki mutta stanukokone eli pöydälle jääneest hiluxin jakohihnan kiristimestä sopi laakeri,jäi viel toine varallekki. Siihe tarvis kolvata puskurist loput ja läträtä maalia,sit pääsiski pulttailee ramsseyn keulille ja johtotehtäviin. Paanko katkasijan kojelautaan ratin vasemmalle puolelle vai vaihekeppiin vai molempiin? Ois tarkotus käyttää auraa talvella.
Varovainen tavote ois hiluksilla päästä kisaamaan lokakuussa padasjoelle.
Ite tykkään käyttää vasurilla vinssiä, mutta taitaa olla melkolailla makuasia josta voi kiistellä:D
Jaahas, taas aika tehä tilinpäätös tästä kuluneesta vuodesta. Patrollia ei paljoa ulkoilutettu mutta ajelin mä sillä yhen safarin meillä heinäkuun lopulla ja ehjäks jäi ihme kyllä. Vieläkin ilman ovia nököttää konekatoksessa mutta toissapäivänä piti siirtää kun otin kuivikepellettisäkkiä sen takaa ni kävin samalla pyörähtämässä pellolla umpihangessa,olihan taas kivaa,tarvii varmaan ne ovet panna takas.
Hiluxiin rakentelin sen vinssin ja valoraudan,takaa lavan reunan muotoilua ja joku palkki sinne sekä 285/70/16 sirocot alle betlokeilla ni pääsin kisaamaan Padasjoelle rastia ettimään. Puol neljältä yöllä katkes raidetanko pätkälle mut team konkelo kuskas varikolle ja pertsi hitsas tangon kiinni ni päästiin viel jatkamaan,tosin luovutettiin jo aamupäivällä kun vasen murros ja etukardaani alko pitämään pahempaa ääntä ku yleensä. Marraskuun alussa PäHäMan safari kalkkisissa ja tehostajan hihna lens helvettiin ku ajoin syvällä vedessä,jäät kai rikko? Jeeper sano että 35" renkailla pääsee ja onha mulla melkeen kolmeneloset ja vakio alusta ni tottakai piti ajaa,vesi nous nokkapellille. Onneks ei hörpänny kone vettä ku ei oo norkkelia..
Nyt on ollu taukoa taas ja hilu seisonnassa ku pitäs helmaputkea tehjä ja murros ja kardaani ehjätä.Kuvia laitan ehkä myöhemmin.
Hyvää uuttavuotta!