Kirjaudu sisään

View Full Version : Kotihifin hifistelyä.

Renegade
10.02.2015, 19:05
Hox.

Nyt pitäis vähän uudelleenjärjestellä kodin telkkareita ja äänentoistoja. Eli toisinsanoen rouvan mielestä ruumisarkun kokoiset ja näköiset lattiakaiuttimet ei miellytä... Mutta onhan tässä tekniikka mennyt jo niin pitkälle, että varmaan hyviä vaihtoehtojakin alkaa olemaan. Ja sais noista vanhoista samalla uudet kaiuttimet autotalliin.:cool:

Yhtenä ongelmana meillä on tuo Elisaviihde (kaapeliboksi), kun sitähän ei saa näkyviin kuin yhdestä laitteesta kerrallaan, eivät elisalta mitään rinnakkaisboksia edes tarjoa. Kämpässä on siis olohuoneessa normi telkkari missä tuo boksi on, ja toisessa huoneessa videotykki, mistä nyt lähinnä on tullu blu-ray leffoja väijyttyä.

Voi olla vähän väärä foorumi, mutta vastailkaan jos viisautta löytyy näihin hommiin... Tässä suurimmat ongelmat:

1. Nykyään kun on noita älytelkkareita millä pääsee suoraan nettiinkin, niin pyörittääkö noi telkkarit ihan kaikki netistä löytyvät videoformaatit? Eli pystyisinkö tollasella telkkarilla katsomaan nettipalvelun kautta esim. Elisaviihteen tallenteita?

2. Saanko läppäriltä (Macbook Pro) digitaalisen äänen vahvistimelle ja dikitaalisen kuvan tykille tolla yhdellä HDMI-lähdöllä? Ilmeisesti siihenkin jonkun jakopalikan saa, mutta meneekö tollla HDMI:llä ääni vahvistimeen? Jotenkin mulla on sellanen kuva että ei... Vahvistimessa on kyllä muutamalle moodille HDMI in ja out, ja ne on toiminnassakin, mutta mielestäni se pyörittää vaan kuvan sitä kautta. Tällä hetkellä ääni menee molempiin vahvistimiin optisella kaapelilla.

3. Onko suositella mitään kohtalaisen hyvälaatuista perus "olohuone" äänenntoistojärjestelmää, missä olis langattomat kaiuttimet ja joku siisti ja pieni keskusyksikkö, joku mihin pystyy myös langattomasti syöttämään musiikkia esim puhelimesta tai läppäriltä.

t0ny
10.02.2015, 23:36
Hox.

1. Nykyään kun on noita älytelkkareita millä pääsee suoraan nettiinkin, niin pyörittääkö noi telkkarit ihan kaikki netistä löytyvät videoformaatit? Eli pystyisinkö tollasella telkkarilla katsomaan nettipalvelun kautta esim. Elisaviihteen tallenteita?
.

Mä sen verran kiinnostuin tosta älytelkkarista että oon niitä tässä lähiaikoina tutkaillut.

Niissä on ainakin suoraan valikossa, : Yle-areena, Ruutu, Katsomo, Youtube ja Netflix.
-Mulla pelais hienosti koska katson nykyään läppäriltä noita sarjoja aina joltain sivustolta koska en yleensäkkään ole tv:n ääressä silloin kun sieltä jotain tulis.

-Eikä tää oo väärä sivusto, kyllä täältäkin varmasti joku löytyy kuka sulle lämäsee faktat viel tiskiin. :)

Rak
11.02.2015, 00:51
Tuo mun 4 vuotta vanhakin vahvistin osaa jo välittää 3d kuvaakin joten tuskimpa tilanne siitä uudemmissa huonompaan suuntaa on mennyt.

Eli hdmi:llä ääni ja kuva vahvistimeen joka jakaa signaalin kaiuttimille ja tykille tms.
Tarkemman lukemisen jälkeen: kyllä hdmi ääntä kuljettaa, displayport ei sitten niin hyvin, riippuu versiosta.

Langattomat kaiuttimet kuulostaa aika hankalilta, jostain sen virran on sinne tultava joten samallahan sitä ääntäkin kuljettaa? Tuskin akkukäyttöisiä tarkoitit? ;)

Renegade
11.02.2015, 15:56
No niin!

Joo, mullakin tonne tykille Playstation 3:n kautta löytyy Netflix ja Ylearena ainakin, mutta jos sieltä menee Playstatioinin selaimen kautta omilla tunnuksilla Elisaviihteen sivuille, niin ei pyöri omat tallenteet. Läppärillä toki pyörii, muttei viittis hankkia montaa laitetta samaan tarkoitukseen.. En nyt muista missä muodossa noi tallenteet on, mutta eivät kuitenkaan toimi.

Ja täytyy noissa omissa kokeilla jos ton HDMI:n kautta sais kulkemaan sekä äänen että kuvan. Ja langattomilla kaiuttimilla siis tarkoitin aktiivikaiuttimia, eli laadukkaat kaiuttimet sisäänrakennetulla vahvistimella. Eli siis tulisivat toki virtajohdon päähän, mutta joihin musiikkilähteen voisi liittää langattomasti, esim. Bluetooth, tms. Ja kyllähän se sijoittelua vähän helpottaa, jos kaiuttimille menee pelkästään sähkö. Ei välttämättä tartte olla edes samassa huoneessa kuin vahvistin/äänilähde, vois kesällä heittää vaikka terassille kaiuttimet tai pari.

Ewerglade
12.02.2015, 17:11
Hox.

2. Saanko läppäriltä (Macbook Pro) digitaalisen äänen vahvistimelle ja dikitaalisen kuvan tykille tolla yhdellä HDMI-lähdöllä? Ilmeisesti siihenkin jonkun jakopalikan saa, mutta meneekö tollla HDMI:llä ääni vahvistimeen? Jotenkin mulla on sellanen kuva että ei... Vahvistimessa on kyllä muutamalle moodille HDMI in ja out, ja ne on toiminnassakin, mutta mielestäni se pyörittää vaan kuvan sitä kautta. Tällä hetkellä ääni menee molempiin vahvistimiin optisella kaapelilla.

Macin 3.5mm kuulokeliitäntä on optinen portti, eli optiikkakaapelin päähän vain sovitin niin siitä saa suoraan digitaalisen äänen.

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/10661/dbkmr/Fuj-tech-Toslink-3-5-mm-audioadapteri

Ja ainakin itellä on MacBook pron kanssa ollu ongelmia tuon display portin äänen siirtämisen kanssa. Aika-ajoin todennut, että tarvikesovitteet on toiminut paremmin ku macin alkuperäinen.

Itellä menee tykille display portista HDMI ja ääni digitaalisena tuosta kuulokejakista.

Kaikista yksinkertaisin taitaisi olla laittaa Apple TV väliin ja siitä kuva ja ääni sit vahvistimelle ja tykille. Ei tarvi liittää läppäriä fyysisesti mihinkään kun saa suoraan sen kautta siirrettyä kuvan.

Renegade
15.02.2015, 19:20
Macin 3.5mm kuulokeliitäntä on optinen portti, eli optiikkakaapelin päähän vain sovitin niin siitä saa suoraan digitaalisen äänen..

Tää oli mulle ihan uutta! Onko noi aina ollu optisia lähtöjä, tää kun alkaa olla jo yli viis vuotta vanha mylly...? Ja toi HDMI taitaa ton logon perusteella olla "Thunderbolt" eikä "Displayport", onko noissa jotain eroja? Ei oo mulla koskaan ollu (vielä) käyttöä.

Ja toi Apple TV kuullostaa myös mielenkiintoiselta, täyttyy vähän googletella tarkemmin...

Lars
15.02.2015, 19:42
TV-Kaista löytyy ainakin Samsungin Smart TVille
Terveisin kyseisen palvelun tyytyväinen käyttäjä

Kaikki formaatit ovat toimineet mitä olen yrittänyt pyörittää (avi/xvid/divx, mkv/x264, mpegit1/2 ja joitain muita)

Tolu
15.02.2015, 21:11
genelec tekee ainakin laadukkaita aktiivi kajareita.. hinta tosin on mitä on.. Itse olen käyttänyt monta vuotta tietokonetta median lähteenä. On ehdottomasti paras vaihtoehto. Kannattaa laittaa kaikki kuva ja ääni menemään vaihvistimeen ja sit sieltä yhdellä piuhalla tykille.

Renegade
16.02.2015, 15:19
Kaikki formaatit ovat toimineet mitä olen yrittänyt pyörittää (avi/xvid/divx, mkv/x264, mpegit1/2 ja joitain muita)

Elisan palvelu ihan nettiselaimen kautta käytetty kertoo tallenteen olevan SL-tiedosto, ja tarjoaa siihen käytettäväksi VLC -mediasoitinta... Ota tosta nyt selvää missä muodossa noi on. Täytyy jatkaa tutkimista.

vaiskitin
16.02.2015, 18:36
Onkos porukalla kokemusta näistä soundbareista? Lähinnä kiinnostaa millaista ääntä näistä lähtee, tietenkään ei mitään hifiä varmaan, mutta hakusessa juuri simppeli ja pienikokoinen systeemi ilman mittavia johdon vetoja.
Ja käyttöhän juuri tv:ssä sekä musiikin langattomaan toistoon.
Esimerkkinä vaikka tämä Samsungin tekele:
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/14649/dsbtx/Samsung-HW-H550-2-1-3D-Soundbar-kaiutinjarjestelma-musta