Kirjaudu sisään

View Full Version : Ranger 2008 (EU) Korotus


tonic
09.02.2015, 16:24
Pitäs kohta alotella korotusrojekti.

Alkuun ajattelin korottaa katon (suunnilleen alkuperäiseen korkoonsa) ja sen jälkeen vaihtaa sen, sitten pientä sipistelyä ja samalla Äänieristysmatot sisustaan, korin korotus (kerran on kevyt nostaa) ja sitte alustan nosto maltillisesti. ja jotain kosmeettistakin se kaipais.

Mitään ei ole vielä ostettu, joten osatkin toki kiinnostaa, jos jollain on nurkissa, mutta ennenkaikkea tieto, mitä se ohjausmurheiden hoitaminen vaatii korin noston yhteydessä.
Mitä nippeliä kaipaa ja missä myydään? Jonkun toisen fordin ristikko tms?
Puslat taidan sorvailla itse.

Myös entinen omistaja toki voi viskata viestiä. Auton historia aina kiinnostaa.
Esim. Millä sen sai tuon näköiseksi :eek:

Päivitys:- Ent. omistaja tavoitettu. Kuulemma Ensiliukkailla kesärenkailla noin satkusta takaveto päällä sivuluisuun ja sitten tökkäs ja kääntyi seljälleen liukuen asfaltilla katollaan.

bj45lava
09.02.2015, 20:07
Eiköhän mazdankin osat käy, voi olla jossain tapauksessa helpompia löytää...
Parin tuuman korinkorotus ei yleensä kummallista pulaamista ohjauspuolelle vaadi, vaihdekeppien kans voi olla enempi jo tekemistä.

tonic
10.02.2015, 08:31
Toki Mazdan osat käy etulokareita/puskuria lukuunottamatta. Konepeltiä en ole vielä vertaillut. Jospa löytys jopa kaiteellinen wildtrak mallin katto, niin tulis kaiteet mukaan. Tietääkseni täällä mazda on vielä harvinaisempi.
Joku tuolla puhui tehneensä, mutta ohjaus oli se ongelma. Ketju oli vaan katkennut ennen ratkaisua. kepit meni muovikehyksiä leikkaamalla.
Kai ne kepit saa vaikka sorvattua uudet, jos tarvii tai laittaa legendaarisen vaihdevälin lyhentimen =)

Virossa olis muut osat jo tyrkyllä paitsi tolppakatto. Lupasi senkin kyllä etsiä. Katsoo nyt, jos suomesta kuitenkin löytyisi.
Kiesin saan kotiin varmaan tänään, niin pääsee katsomaan hieman tarkemmin katkaisukohtia, niin sais tilattua osat.

Sattusko muuten jollain olemaan Autorobot tms mitta kuvia Ko. autoon??? Omat loppuu edelliseen korimalliin.

tonic
18.02.2015, 10:45
Romuläjä tuli jo kotiin ja koekäytettykkin on tehty. Tais löpö loppua, kun sammu, mutta normaalisti kävi ja vain moottorin vikavalo paloi.

Uusiksi menee tolppakatto, kolme ovea, pintapellit eteen ja valot.

Edellinen omistaja näytti olleen Helsingin rakennusvirasto.
Kaikki huollot tehty ja kytkin+vauhtipyöräkin oli jo ehditty vaihtamaan. liekkö viallinen, kun kilsoja vasta 58tkm.

Mitenköhän kaupunginmiehellä voi olla ollut niin kiire, että on saanut katolleen auton :D ?

EDIT: Ei ole sittenkään kaupunginmiehen kaatama. Auto myyty kaupungilta jollekkin Kesäkuussa 2014.

tonic
19.07.2015, 12:07
Nyt olis Ranger viimenään työn alla ja osat liki kaikki hankittu. Katto alkaa oleen sen verran lähelle oikaistu, että olis katkaisua vailla.

Saako noihin nyt laittaa korin korotuspaloiksi jotain "home made" blokkeja + pidemmät pultit? 25-40mm riittäs

Varaosaohjaamossa tuli ylim. rattiakseli, enkä nyt tossa korotushommassa nää muuta ihmeellisyyttä, kun sen ohjauksen fiksaaminen. teleskooppiputki siinä on, mutta kulma muuttuu hieman huonommaksi rättinivelelle. tosin maltillinen korotus, niin ehkä se menee isompia säätämättä.

Onko kellään Mazdaa tai Rangeria korista korotettuna??
Vinkkejä kaipais, etten töhöile jotain tyhmää.

Käsistähän hommat taitaa aina lähteä.

Luvattoman huonot maalit näissä on. Paljon on pintaruostetta rungossa, lavan alla jne. Kerran kiesistä tulee itselle käyttöpeli, niin pitää puhallella samalla ruosteen alut pois. Kerran aika paloiksi piti laitella , niin voi maalata/massailla runkoa ja koppaa alapuolelta. Ovien ja koteloiden suojaus menee samalla ihan itsestään.

Dagec
20.07.2015, 09:43
Piti nyt viimein foorumille rekisteröityä kun saman kopan korotus kiinnostaisi. Itse ajellut nyt vuoden -07 vuosimallin supercabilla joka toistaiseksi vakiokuosissa leveämpää rengastusta lukuunottamatta.

Jokos olet päässyt korotuspuuhiin / keksinyt fiksuimman tavan? Itse pähkäilin että nostaisi alustasta 2" ja 1-2" koria - mutta korin korotuksesta ei ole aiempaa kokemusta niin kivahan se olisi kuulla mitä ongelmia on odotettavissa :rolleyes:

Maalit on tosiaan huonot, omassakin kaikkien ovien alareunat alkavassa ruosteessa + molemmat helmat pudottaa maalisuikaleita - Pohja onneksi ok. Sormet syyhyäisi päästä jo pistämään projektiksi, mutta vasta ensi kuussa pääsee ajamaan tuon takaisin suomeen ja talliin (btw. voin sanoa että 4200km ajo espanjaan ei ole mukavimmasta päästä rangerilla, jossa ilmastointi ei toimi -ja olisi se vakionopeudensäädinkin plussaa)

tonic
19.08.2015, 20:20
Alustasta tämän korin Rangereita ei kai paljo kannata nostaa? Etupään murrokset taitaa alkaa paukkumaan.
Noi, mitä tossa nyt näkee, niin ohjaus (vielä mysteeri), kennojen pudotus, puskurien nosto. Ehkä jotain letkua tai johtoa pitää vaihtaa/jatkaa. Kepeille lisätilaa, jos tarvii. Lavan nostossa ei mitään muuta, kun puskuria ylemmäs. (uudet kiinnikkeet)

Ainoa, mitä päivittelee, niin on se kumma, kun ne pienet tuunausremontit aina lähtee lapasesta :)

No pitää tehdä kiesi itselle käyttöautoksi, niin satsataan nyt sitten vähän verta, hikeä ja kyyneliä.

Runko ja ohjaamon alta kaikki näkyvät puhallettu, ruostesuojamaalattu ja kiveniskumassa pinnassa. Musta maali vielä päälle.

Lavan alus puhallettu ja sama käsittely sinne. Lavalle ajattelin sisäpuolelle puhdistus, karkeeksi puhallus ja musta kiveniskumassa, kerran jää kuitenkin kaukalon alle. Maltillinen noin 40mm korotus olis mielessä koriin. Siinä ei vielä ihmeitä tarvi alkaa voimistelemaan. Varaosakorista saa jatkopalat etukehikon modaamiseen, niin saa jäähd. 40mm alemmas. Ensin kuitenkin katon vaihto ja sitten vaimennusmattoa koriin jokapuolelle kasauksen yhteydessä.. Pioneerin peruutuskameralla varustetulle 2-din soittimelle tuli saksasta paneeli (Alkup. radio myytävänä, jos joku tarvii)

Alle tulee 265/70-16 Bridgestone Dueler A/T noin 0ET vanteella.
--> Kuvissa näkyvät renkaat joutais uudelle omistajalle vanteineen. Ja sarjalle hinta?

tonic
21.08.2015, 15:48
Avoautokelit, niin onhan se avo tehtävä....:cool: Kunhan alaosan saa valmisteltua, niin voikin alkaa sitten varautumaan talveen ja laittaa taas katto päälle...

Kyllä on hidasta hommaa tuhnuttaa pistehitsiterällä peltejä irti.
Etutolpat olikin nitkahtanut mukavasti sisällä olevan vahvikkeen yläpuolelta, joten menee ilman luukkusaumoja.

Takapilareissa sisäpuolelta pitää ottaa paneeli irti, että pääsee htsaamaan keskimmäisen pellin kiinni.

Välillä kahvia koneeseen ja sitten viimeisen pilarin valmistelu.

tonic
22.08.2015, 18:56
Ei Sittenkään avoa... Nyt sitten alkaa hiljakseen kasaanpäin meno. ja se korin korotus... :cool:

Ohjausakselin fiksaamiseen tuli mieleen niinkin yksinkertainen ratkaisu, että muuttais vähän simpukan kulmaa, Sehän on rungossa pulteilla kiinni. Sitten pysyis rättinivel suorana. Sen jälkeen ohjauskulmien säädöt uusiksi. Pitää tutkailla, onko siellä linkeille vielä tilaa ko. modauksella.

sulkahattu
22.08.2015, 22:08
Tuo on kyllä yhtä tarkkaa hommaa ku ripulin parantaminen piereskelemällä :D Ei riittäis oma uskallus lähteä katon vaihtoa toteuttamaan, se on ihan vissi etten ikinä sais sitä just kohilleen. Aina kanittais ovi viimestään jostain. Eli jos tuosta kalu tulee, niin iso käsi sinne! Plussa otsaan vielä siitä ettei nyt hitsata jotain 25 vuotta vanhaa ruosteensyömää japskia, vaan uudempaa autoa.

tonic
23.08.2015, 09:42
No täytyy sanoo, ettei ne oo ihan "just kohillaan" aina tehtaastakaan tullessa. Toki japsien toleranssit on +- pari milliä ja jenkeissä +- tuuma.

Koulutus on tullut hommiin hankittua, mutta ei ole viittinut pilata hyvää harrastusta tekemällä sitä ammatikseen.
Ei toi oikasuhomma rakettitiedettä ole. Ja uuttahan on helpompi hitsata, kun on vielä rautaa tallella. tai sinkkiä ja silkkipeltiä...
Koin tuon vielä pelastamisen arvoiseksi, kun oli edullinen ostos ja vain 58tkm ajettu ja huollettu säännöllisesti. Töitähän se teettää, mutta jättää pari baarikeikkaa väliin.

Ristimitoilla pärjää yleensä todella pitkälle. Mittailin varaosakopasta oviaukot ja ikkuna-aukot jokapäin ristiin ja tein välitangot, joiden varaan uus katto lasketaan, niin meneee jo tosi lähelle. Jätin +10mm sovitusvaraa, jotka hieron kohdalleen tuossa paikallaan. Itselläkään ei riitä luotto liian tarkkaan katkaisuun valmiiltaan.

Heftauksen jälkeen ovet paikalleen ja rakojen tarkastus, kun ne natsaa, niin Sen jälkeen vasta lopullinen kiinni hitsaus, saumojen hionta, tinaus ja paklaus. Sitten taas ovet irti ja sisäpuolien ja ovi/ikkuna-aukkojen maalaus ja korotus. Sen jälkeen voi äänieristää koko kopan, rakentaa maltilliset matkamusiikkilaitteet, kasata sisustan valmiiksi ja suunnata maalaamoon. Maalauksen jälkeisiksi hommiksi pitää jättää mahd. vähän. Yleensä siinä vaiheessa sitten tuhotaan maalipinta, kun nostellaan penkkejä kyytiin jne..
Tollanen rungollinen on sinänsä kivempi tehdä, kun koppa ei notkahda katon irroituksessa. Itsekantavassa pitäsi tukea robotin leuoilla ja päädyistäkin.

Sitten korirakenteistä ja porrastuksista ottaa vähän selvää. Hitsisaumat tietysti erikohtiin eri kerroksissa, niin tulee kestävä.
Sehän on toisaalta metkaa, että autoa rakentaessa saa tehdä vähän miten sattuu, mutta kun korjataan kolarin jälkeen, niin sitten syynätään kaikki viimesen päälle ja kolmeen kertaan.

nbf
24.08.2015, 07:17
En tiedä meneekö offtopic hommiksi mutta kaksi amarokkia olen korottanut valmiilla sarjoilla ja siinä tulee ihan jokainen pikku hilukin mikä saattaa joutua tiukoille korin korotuksen jälkeen. Esim jatkoa alavesiletkulle ja ahtoputkille jne.

tonic
24.08.2015, 12:51
En oo nähny Rangeriin sellasia, kun jossain australiassa. Ja hieman niissäkin epäselvää, onko JenkkiRangeriin vai EU malliin.

Ja tuppaa oleen sit hinnatkin ihan sikamaisia muutamasta puslasta ja pultista. Letkuu ja putkee saa tarvikeliikkeestä, puslat etrasta ja pultit pulttikaupasta.
Aika pienellä korotuksella meinaan mennä.

Ratkasut on kuitenkin auki sen aikaa, että kori hitsattu ja valmiina korotukseen.

-JoNe-
24.08.2015, 14:27
Laita sinne kaukalon alle edes pohjamaali ennen kivimassaa. Massa on itessään kuitenkin vähä huokoista ni ei sieltä sit hapantuis.

tonic
24.08.2015, 18:16
Lavan alus on kokonaan puhallettu, (ruosteet pois ja muuten pinta puhtaaksi ja karheeksi). ruosteensuoja maali pohjalla, kiveniskumassa ja pinnan tiivistää panssarimaali. Palkkien sisään ajettu pillillä maalia.

Lavakaukalon alle piti tulla sama käsittely. Lupaili sadetta, niin jätn kiveniskumassan pois lavan sisältä. Nyt on pari kerrosta maalia..... Pintamaali on helpompi pestä puhtaaks, jos sattuu tarvetta. Tosin tuli aika samenttinen pinta. Panssarimaalille pitäs olla varmaan 2,5mm suutin, että se menis kunnolla paksumpana läpi. No sinne se jää lavakaukalon alle... Viuhka liki pyöreeks ja maalin määrä tappiin, niin meni läpi.

Takatolpat ja toinen etunen on hitsailtu ja käyn vielä pintasaumat tinalla läpi Sitten voikin hakea 3kg pakkelia, josta 2,8kg löytyy vanhaan tapaan ja omilla pohjataidoilla tallin lattialta.

tonic
29.08.2015, 17:16
Katto olis kolvattu. Pikkasen etukulman oikasua vielä ennen tinaulua.
Helmasta löyty parin juotossaumat, jossa repsikan puolella oli pikku ruostevika.
töpötelty kiinne ja helmat putsattu kokonaan. Laitan kunnon kiveniskumassan koko helmaan samalla, kun maalailen oviaukot. Sitten maalaamossa on helpompi teipata helmat kokonaan piiloon, kun vetää pintoja. Oven alareunoihin vedän varmaan pintamaalauksen yhteydessä vapaalla kädellä noin 5cm röpömassa sprayn.

tonic
04.09.2015, 01:20
Surffasin illan iloksi....

Löytyi ihan hyvä topicci Mazda BT-50 korotuksesta.

30mm kalikoilla ei tarvi alkaa kikkailemaan ohjauksen kanssa.... 45mm oli mielessä, mutta työmäärä on ihan toinen... Rangeri saa sitten nousta korista vain sen 30mm 265/70-16 vielä muovinsulattelulla sinne sopnee. Nyt alla 265/75-16, eli jos ne saa juuri ja juuri pyöriin, niin sitten mahtuu nekin, jotka siihen on tulossa.

http://www.4wdaction.com.au/forum/viewtopic.php?f=118&t=114979&start=60

Pari päivää sitten saapui silent coat äänieristysmattoa 8m2. Paino noin 25-30kg lähetys... Menee varmaan jouset pohjaan jo vaimennusmatoista. Sitä kuitenkin laitan kauttaaltaan koko ohjaamon+ ovet lattiasta kattoon.

PunisherFIN
04.09.2015, 09:37
mitehä tuo vanahempikorinen on sitte renkaan kanssa nuin niidu, kun 2011=> menis heittämällä 33" ja vähän näytti siltä, et maltillisen jousikorotuksen kanssa sinne painus 35"? tuossahan on vakiorengastuksena jo 265/70R16.. koro-osia saa muuten ihan suomesta ainakin uudempaan ja melkein väittäsin et Jerkku kyl ettii vanhempaankin jos niitä hinkuaa, 4x4partsin valikoimassahan on tuohon uudempikoppaseen valmis tuunaus settikin jo :)

tonic
04.09.2015, 09:50
Jossain keskustelussa mielestäni tuo kaavailemani rengaskoko oli ihan vakiossa tämänkorisessa, mutta sisäloksuja piti muovata.
En oikein tiedä, nostanko tota omaa alustasta ollenkaan. Ehkä oikasu, jos keula tarvii.
Ei huvittais alkaa rikkomaan etupään murroksia ainakaan rajulla nostolla.
Lisäksi pitäs kärryä vedellä aika paljon, niin ei se koukku olis taivaissa.

Targettina on kuitenkin pitää toi ns. mukavana katu-autona ja ajella sillä myös matkaa.

-MaTTi-
04.09.2015, 12:56
tuossahan on vakiorengastuksena jo 265/70R16..Näyttäis olevan pikemminkin pari tuumaa matalempi 235/75R15. Vanhempikoppanen siis, mut uudemmalla naamalla.
Edit: vai puhuitko ite jo uudempikorisesta...?

tonic
04.09.2015, 20:15
Alkaa pikkuhiljaa menemään osat paikalleen. koekasaus ja rakojen tarkastelu ennen sisäosien maalausta.
Vähän oikeeta etukulmaa pitää oikoa, kun ei lokari oikein istu vielä.

Sisäosien maalauksen jälkeen korotus ja sitten Äänieristys ja sisustan kasaus.

tonic
02.10.2015, 19:03
Nyt olis korin korotus tehty. Maltillinen 30mm. Kun saa sisustat kasattua, niin keulan oikasu vääntösauvoilla, jos vielä roikkuu. Alustaa en taida muuten korottaa, niin ei laahaa kärryn perä maassa.

- Rättinivel näyttäs pelittävän.
- Vaihdekepin kumien kiinnityskehystä saa vähän modata (Korista ei tarvi ottaa mitään pois)
- Puskuripalkkia 30mm ylös
- Flektinkehikosta alaosa ropellin kohdalta pois.
- Lisäksi Nyt on australiasta tulossa alavesiletku... Ei jaksanut tapella, kun suomalaiset ei halunnu myydä, vaikka oli 5 eri valmistajan koodit =)

Mazda 929 2.0 -83 ylävesiletku menee heittämällä Rangerin alavesiletkuksi. Alkup. ottaa kiinne tehostajan pumpun, vai oliko kompuran hihnapyörään.. en kattonu niin tarkkaan.

Gates ch1459 Letku sopii. 28€ rahteineen ausseista.

Sitten vähän kokeilin, pitäskö kaaret maalata vaaleemmalla, vai tummemmalla hopealla. Ainakin ton vaaleemman sinisen kanssa sopis kirkkaampi hopea.. Pitää miettiä...
Haussa olsi sivuputket, takapuskuri(tuplaputki tms) ja nautarauta. Lavakaari on jo odottamassa. (noin 80mm halk. )

PunisherFIN
03.10.2015, 22:02
Näyttäis olevan pikemminkin pari tuumaa matalempi 235/75R15. Vanhempikoppanen siis, mut uudemmalla naamalla.
Edit: vai puhuitko ite jo uudempikorisesta...?

puhuin 2015 vuosmallisesta autosta.. sellanen tuli typeryyttään hankittua firmalle työjuhdaksi.

tonic
04.10.2015, 11:35
Älkää nyt sanoko, että on typeryyttä hankkia ford, kun olen tohon jo verta ja hikeä paljon vuodattanut. :eek:

PunisherFIN
04.10.2015, 12:06
no bränd new 30tkm ajettu ja yheksan kertaa takuukorjattu ja vielki softavika autossa.. en tiedä miten sen kukakin laskee, mut täyspaska tuo on kestävyytensä suhteen. voi mennä heppaveturina ja harrasteluissa, mut oikeeseen työkäyttöön tointaa hankkia nissani tai tojota.

tonic
04.10.2015, 15:19
no jopa on huonoa tuuria.... Onko tiedossa, onko laajempikin ilmiö, vai omassa yksilössä oleva? Tollasissa asioissa eniten ärsyttää se, jos vikaan ei reagoida... --> liikeeen venkoilu. Vikoja on kaikilla merkeillä, mutta miten reagoidaan takuuaikana on puolet laatua.


Itsellä toi tulee lähinnä terveisten ajeluun. Eli 36km duunimatkaa ja 2,5tn trailerin vetoa, kun tarvii.

MiKo
04.10.2015, 16:07
no jopa on huonoa tuuria.... Onko tiedossa, onko laajempikin ilmiö, vai omassa yksilössä oleva? Tollasissa asioissa eniten ärsyttää se, jos vikaan ei reagoida... --> liikeeen venkoilu. Vikoja on kaikilla merkeillä, mutta miten reagoidaan takuuaikana on puolet laatua.


Itsellä toi tulee lähinnä terveisten ajeluun. Eli 36km duunimatkaa ja 2,5tn trailerin vetoa, kun tarvii.

No meillä on töissä nuita uusia Rangereita 6 ja pari vähän vanhempaa ja hyvin huolettomia vehkeitä kait nuo on. Käyttö ei mitään hirmu raskasta ole, kaivosautoina/ henkilökohtaiseen liikkumiseen tarkoitettuja kaikki. Isoimmat ongelmat on tainnu olla käyttäjälähtöisiä eli peltivaurioita ja renkaita menee paljon vaikka vähän karkiampaa rengasta onki alla.

PunisherFIN
06.10.2015, 19:20
niissä on hyvin suurella todennäkösyydellä softavika kaikissa 2,2l koneisissa, koska toinen on "työn alla" ruottissa, samoilla oireilla kun meidänkin. eli motarille kun polkasee n 120kmh ja cruise päälle, niin hyvin suurella todennäkösyydellä sytyttää vaihteiston vikavalon ja puottaa tehot alas, jonka jälkeen sammuttamalla kuitaten matka jatkuu. aiemmin mitä tuossa oli vikoja, niin osia karisi irti, takavalot ja alustan pultteja jne :D eli harmittomia, mutta jatkuvassa työkäytössä todella ärsyttäviä vikoja. toinen mikä meillä alko vaivaamaan 15tkm jälkeen oli tehottomuus, eli ahtopaineet putoo vedossa liian alas ja mennään ns vaparidieselillä ja sen kaikki varmasti arvaa, ettei 2,2l kone mikään tykki ole, vika tulee ja menee oman mielensä mukaan ja fordin mukaan ongelma on jotekin naimisissa tuon cruise hommelin kanssa, eli bitti menee vaan poikittain ja homma kusee. tosin, jotain hyvää siinä on, että riittävän pitkään kun aiheesta kiukkusi, niin alkovat tosiaan tutkimaan ihan euroopan konttoreita myöten ja softa päivitys on luvassa, kunhan ehtiivät testaamaan riittävästi, että toimii. eli minulle annettiin ymmärtää, että päivitys on olemassa, mutta eivät julkaise, ennen kuin se on testattu, että viat poistuu.
muutenhan auto on pickupeista kirkkaasti paras ajaa, pieni miinus moottoritiemelusta, konttorissa on pitkälle kuskille elintilaa, myös apparille vaikka olisikin arjalaisen mitoilla ja muutenhan kabiini ja tilat on työkalumaiset, mutta toimivat, ei niistä mitään valittamista ole viellä löytynyt. konehan on sillon kun se toimii kunnolla ihmeen puhdikas ja jaksaa vetää asiallisesti tuollasta 3000kg traileria ja mettässä etenee pirun hyviten, kun muistaa, ettei aja uudella autolla vaan kakkonen ja HAPPEE kun EPS&TC alkaa epäilemään renkaiden luistavan :D fordin luistonestohan sallii tavallaan overriden, eli kun polkaset monon pohjaan, vaikka luistonesto oisi jo päällä niin saat polkastua kinnerin parin metrin mutalikon yli vaikka takavetosena jos on pakko..

sehän tuossa on yllättäny maahantuojan ja kaikki tahot, koska auto on sellasessa käytössä, että sillä ajetaan siirtymät vaikka 500km kuten henkilöautolla, eli reilusti nopeusrajotuksien mukaan (ja ylikin) ja sitten yhtäkkiä vintataan mettän puolelle ja lirutellaan kannokossa pelipaikalle ja/tai kun se aamulla käynnistetään niin se on sitten kanssa käynnissä 10-12h/vrk työpäivinä, kilsoja tuohon tulee se 50-60tkm/vuosi.. eli käyttö on tosi raskasta, vaikka kaikki kuskit "säästelee" autoa ja nestepintoja/yms/yms vahditaan jokasen toimesta ja samoten auto käytetään lämpöseksi ja jälkikäytetään ajon jälkeen, eli meijän porukassa kaikki on ns automiehiä, jotka tietää ja ymmärtää miten turbodieselistä pitää huolehtia ja siitä tosiaan huolehditaan. mutta siitä huolimatta tuo käyttö on niin raakaa, että viat kyllä tulee aika nopsasti ilmi :D hyvähän tässä on se, ettei enää tartte jonotella puhelimessa tai kysellä ihmisten perään, vaan jos jotain asiaa merkkiliikkeeseen tai maahantuojalle on, niin aina puhelu menee ammattilaiselle ja huollon saa sillon kun auto joutaa töiden puolesta pajalle, eli ilmeisesti heitäkin kiinnostaa seurata autoa, koska aika arvokasta dataa sieltä saa tulevaisuuden malleja varten :) toisaalta ite oon kahen vaiheilla, jos tuo softavika saahaan autosta poijes ja vehe pelaa sen jälkeen normi huoltojen puitteissa, niin mikä jottei, hyvä autohan tuo on kaikkijaan kun toimii. mutta jos vikoja ei saada ulos niin pirullinen sellasta on pitääkin ja toista en enää hanki jos ensimmäinen on susi. tulevaisuus näyttää, mutta tunnelin päähän on luvanneet valoa :D

tonic
31.10.2015, 19:47
Nyt piti välillä laittaa hitsikoneet uusiksi, kun tuli sellanen olo.

Vaikka Wallius oli ihan hyvä kone, niin häiritsi se, että ihan pienillä virroilla sitä piti vähän hitsata lämpimäksi, että teki nättiä jälkeä. hituvirroilla oli vähän liian karkea säätö.
Wallius lähti sitten uudelle omistajalle ja ohutpeltihommiin tuli tilalle Minarcmig EVO 200
Pelkäsin vähän, hitsaako evo paksumpaa ja jätin sille kaveriksi Minarctig 250MLP pulssitigin, jossa puikkomahdollisuus.
Turhaan pelkäsin. EVO menee omiin 5 millisiin, kun voihin ja sainkin tallista valot pois... Ainoa 10A paukun perässä oleva pistorasia ja juuri siitä otin virrat, kun kokeilin, jaksaako se poltella. :D Ja onhan tossa sitten 250A puikko paksumman raudan tykitykseen...

Molemmat koneet pistän kiinne pieneen pullokärryyn, jossa vähän letkua ja roikkaa, että koneet saa helposti irrotettua.
Pullokärryyn tulee voimavirrat roikalla ja siinä on keskus, josta saan virrat evolle ja tigille+rälläkkä tms.

Ainoa, mihin ei nyt kykene, on alumiini tiggaus. mutta alu menee migillä. Rosteri ja musta kaikilla, kuparit tigillä jne.

Unicyl Argon pullon vois jo hakea ja kunhan ensivuoden alussa soppari agalle päättyy, niin seoskaasu vaihtuu kanssa unicyliin.

Koeajot ensin ruohonleikkurin pöytään ja sitten vähän vielä Rangerin etunurkassa vaihdettavaa peltiä.

Ainakin tuntuu, että nyt omin tarpeisiin on hitsikalusto kunnossa.

Jos jollain on tarvetta, niin löytyy kaasu ja vesijäähd. TIG ja puikkokaapeleita(200-300A) (4-16m) (Kemppi ja weldcraft).
Lisäksi kake +25m kaapelilla.

Löytyy mm uusi ja vähän käytetty ttc-250w 8m Vesijäähd. tig kolvit

tonic
01.01.2016, 23:28
syksy menikin oikeiden töiden puolesta kovassa kiireessä ja maalaamokeikka jäi näin vuodenvaihteelle, kun on mahdollisuus pitää vähän lomaa ja useampi päivä aikaa kahnata. Pakko oli vaan ajatella, että valmistuu se sitten tänävuonna, kerran ei viimevuonna...


Välikuva maalaamosta. Purkuosat ei aina ole ihan priimakuntosia. Jos ei muuta, niin joku tölvii kuljetuksessa. Pikku peltihommat ja paklaukset ja sitten pintaa niskaan pienillä omilla mausteilla.

tonic
07.01.2016, 13:22
Tämä olikin siirretty.... projekteihin (Etenkin pidempiaikaisten) osioon :eek:

No josko ei enää olis hirveän pitkäaikainen...

Joulun välipäivät ja vuoden alku meni kahnatessa...
Jännittää pirusti alkaa maalaamaan, kun sitä tekee harvakseltaan.
Kylkiin ois saanu mennä vähän reilumminkin lakkaa, mutta kai se työkaluun välttää. Ja voihan tota sitten keväällä kovalla laikalla myllätä sileemmäksi, jos se vielä vaivaa. Kovettukoon nyt kuitenkin rauhassa.

Jos olis täydellinen maalaus, niin harrastus pitäis lopettaa kiireesti, kun ei olis enää parannettavaa.

Seuraavaksi äänieristys ja sisustan kasaus....


KYSYMYS: Olisko jollain tietoa, mikä nyt sitten on suurin sallittu rengas (mitä on saanu leimattua ilman erikoisperusteita) -07 rangeriin.
265/70-16 vai saisko 75 sarjankin läpi?
Olisko kellään kopsua otteesta, jossa suurempi. ei tarvi näkyä rek. tai valmistenumeroa. jos vaan olis jo "ennakkotapaus", niin ei tarvis neuvotella
ja jos on hyväksytty suurempi, niin jos vois saada läpi myös sellaisen....

tonic
09.01.2016, 16:55
Huolimattomuusvirheitä jäi. Pikku lommoja siellä täällä ja sumurajaa/hiomanaarmua...

Kannattas näköjään aina käyttää enemmän aikaa ja rahaa virheettömien purkuosien hakuun, kerran noita pohjia ei osaa vieläkään tehdä virheettömäksi. . Nyt saatavuus oli vaan rajattua... Osia piti haalia virosta asti.

Harmaat osat lähti autosta kokonaan pois. Mustaa, sinistä ja kromia tilalle.

Kunhan saa tallia siistimmäksi, niin voi alkaa kasaamaan.

Jos jotain nyt sattuu kiinnostamaan maalauksen määrät ja kustannukset.
Tarvikkeet ja Maalit Karkeasti 900€

Runko ja lava massat/maalit 3l noin
Paukkupullo pohjaa, muoviprimeri, kiveniskumassa 3kpl
Pohjamaalit 3L
Pakkeli 3kg purkki
Hiomalaikkoja joku 50kpl
DuPont Cromax vesiväri 3,5L (myös oviaukot ja luukkujen sisäosat)
Lakka -Roberlo sisäosissa, Dupont pinnassa yht. 3,5L
Maskiin SIM hotrod black mattamusta. 0,5desiä

Löpö 100L ( Sattu tuurilla -24 pakkaset maalauksen ajaksi ja kammion poltin huutaa hoosiannaa koko maalauksen ajan).

Tunnille voi laskea tuloa. 1h maalaamossa poistaa 1 juodun tuopin baarissa á 6€ , joten helposti tuli 50 tuoppia säästettyä :D Säästöä 300€


Siitä voi hahmotella, miksi auton ylimaalaus maksaa helposti 3500€
Tunteja menee paljon. esim. pelkkä teippailu ottaa 5h ennen maalausta.

tonic
13.01.2016, 21:54
Menee kyllä maasturimiesten vähäisinkin kunnioitus, kun ei ole mattaväriä(no on maskissa vähän) Ja verhoiluja ei ole jo heitetty pois...

Nyt alkoi äänieristyksen asennus.

Kyllä on hyvää kamaa Silent coat. Kuumentaa tuota ei tarvis, mutta kuumensin kuitenkin. Samoin kattoon tuleviin laittelin pikkusen sikaliimapisteitä, etteivät lähde irtoilemaan. Sitten vaan kovahkolla rullalla pyöritellen tiukkaan, bräkleenillä putsattuun peltiin. tuntuu tarttuvan, kun tauti.

Peltejä koputellen vaimenee kuminat kyllä hienosti. 4 pakettia ostin ja ekalla paketilla meni koko katto ja molemmat takaovet. Pitäis riittää melko hyvin koko ohjaamoon.
Auton paino nousee matoilla noin 30kg. Jos vielä hakis sitten verhoiluihin mätänetistä sitä paksua foamia, niin varmaan tulee bueno työmatka-auto.

HV
13.01.2016, 22:58
Silent coat ja samat vastaavat on kyllä hyviä ja helppoja laittaa, se rulla on kyllä ykköstyökalu. Niinsanottuja ilmaääniä noi ei vaimenna yhtään, siihen tarvii just niitä pehmytmattoja jotka imee ääniaallot.

tonic
14.01.2016, 10:27
Jep. tämän tarkotushan lienee muuttaa pellin värähtelytaajuutta... vähentää värinää ja resonointia.

Pistän motonetin pehmeetä villamattoa pintaverhoilujen alle sisempään ovipeltiin, kunhan ovet on kasattu ja muovitettu. Tai sitten Armaflex vois olla kanssa aika kova sana.
Kattoverhoilun alle sopinee joku 10mm matto, niin verhoilun saa vielä paikalleen.
Auton lattiasta otin sillon heti alussa pikimatot pois, kun oli vettä mennyt.
Sitten puhdistin, maalasin ja ruiskutin sinne vanhoja helmapelti jämiä oikein antaumuksella... Vaimensi aika hyvin pohjalevyn. Sellasia kermaisia melkein lainehtivia kerroksia. Ne kovettui rauhassa, jonka jälkeen kuumensin alkuperäiset kovettuneet pikimatot aivan pehmeiksi ja painelin takaisin.
Tarttui vielä kovaa kiinni. Pistän silti noi silent coatit siihenkin. kunnolla kuumentamalla.

Onnea jo etukäteen sille, joka tätä x vuoden päästä alkaa pohjasta hitsaamaan. Ei muistella pahalla.

Källbacka
14.01.2016, 16:04
Vaan siitähän tuli komia! Ja jumankauta: tykkään tuosta laskentatavasta, miten säästit 300 € työtunneissa. Tästä lähtien pääseekin todellisuutta pakoon tallille jopa rouvan kannustaessa lähtemään.

tonic
15.01.2016, 09:07
Etuovien vaimennus on kyllä hanurista... Pienet aukot sisäpellissä, mistä pitää matot muilutella. Täytyy puolitella niitä, että saa mahtumaan.

Nyt on kattoverhoilu ja mattokin kuurattu saunareissujen yhteydessä.
Radion/vahvistimien kaapelit pitää vetää nyt samalla mattojenalla taakse.

Radioksi tulee hyllystä löytynyt markkinoilta jo poistunut pioneer 2din navi malli, johon tulee myös peruutuskamera. Pakki päälle, niin radioon tulee kuva auton takaa.
http://www.hifikulma.fi/Pioneer-AVIC-F940BT-Navigointilaite
Saksasta ebaystä löytyi kehys.

Vahvistimet (taas tallin perukoilta ~8v vanhoja SPL Dynamics merkkisiä).
4x60 tai edellinen sillattuna etukajareille + toinen 2x200w subeille. Parempi olis ollut, kun olis 1 6-kanavainen, niin menis helpommilla kaapeloinneilla.
Varmaan 1 vahvari riittää, kun vanha ei jaksa enää luukuttaa ja tarkoitus tehdä vain huomaamaton ja hyvin normaali volyymitasoilla toimiva paketti.
Etuoviin DLS 3-tiesarjat (Jos magneetit mahtuu, ettei ota lasiin kiinni. Keskiäänille pitää modata paikat basso ja diskantti omille paikoilleen).
Bassoiksi takajalkatilaan+takalattian päälle tehtävään matalaan koteloon Tang Band 6,5"
Testivoittajat. Saa nähdä, miten soi. elementit tulaa luultavasti osoittamaan penkin alle alaviistoon, niin ovat suojassa.
http://www.hifitalo.fi/tangband_w6-1139sif

Takaoviin ei tule kaiuttimia. Koirat ei tarvi.
Bassot meinasin ensin koteloida takaoviin, muttei tila taida ihan riittää ja menee monimutkaiseksi tehdä kotelo.

Kuskinpenkin selkänojasta takaseinään laatikon päälle tulee verhoilut ja paikka koirille/kauppa tavaroille.

Kynnyssuojiksi kokeilen ihan piruuttaani väritöntä tai mustaa Kumimaalia, vaikka vähän skeptinen olo on jo valmiiksi.
Mitään suojia noissa ei alunperin ole. Koirat varmaan ruopii muuten kynnykset verille.
http://www.rubbercomp.com/
Kama on ainakin helppo uusia, kun kulahtaa. Jos ei kestä, liimaan ohutta alumiinia suojaksi.

tonic
05.04.2016, 11:08
Vähän muita kiireitä, mut kohta vois yrittää leimalle...

Tila loppui takaseinästä, joten vahvarit lähti vaihtoon ja päittäin tuli tilalle JBL Gto 755.6 ajamaan koko systeemiä faradin konkan avulla. Etupään kolmitie puoliaktiivisena.
Kaikki kamat taivaan vanhoja, mutta menee itsellä. Kunhan lopputuloksena on laadukas ääni hiljaisessa autossa.

oli Ärsyttävän hyvä idea laittaa naviradio :eek: .... Johtoa vahvarille, konkalle, etusille,subeille, pakkivalokytkimelle,nopeusmittarille, käsijarrulle..peruutuskameralle ja kun löytys vielä oikeet liittimet...

tonic
10.04.2016, 18:38
Tänään kilahti 40v mittariin ja miten muuten sitä juhlis, kun tallissa....

Alkaa loppusuora häämöttämään, niin laitetta piti jo ulkoiluttaa... absin valo on rempan aikaan syttynyt, joten tarvennee toimenpiteitä... Liittimet auki ja crc:tä..

-Pakkikamera toimii. Pikkasen jäi takaluukusta varjoa, mutta olkoon. en poraa uutta reikää.

-DVD toimii
-radiot toimii
-navi toimii

Renkaat... Ei toimi.. pitää ottaa vähän levikkeiden taka-alareunasta pois, niin mahtuu kääntymään.

Vielä etupeltien sovittelua, etupuskurin viimeistely, pohjapanssari kiinne, kylkiputket, krominen takaputki ja eturauta, niin olis tämä projekti taputeltu.

Myyntiin löytys oikeat ovet etu huonompi, taka parempi.
musta takaputki, krominen kuskin peilimuovi tai musta repsikan.
takalasi (lämppärin liitin pitäs juottaa siihen. + tiiviste
-05 rangerin korin alaosa, jossa ehjä etukehikko helmat yms

tonic
10.04.2016, 18:57
Reilu vuosi siinä meni, mutta sanoisin puolustukseksi , että oli siinä vastustakin... Matkatyöt, katkennut ristiside, Leikkaus, sen jälkeen bakteeri jalkaan, leikkausta uudelleen ja taukoa kaikista remppahommista, mutta menee ne aina hitaastikkin tehden..

Ja jos masentaa vielä pienet jälkityöt, niin pitää muistella mitä se oli...


Nyt on itselle kohtuu käyttökiesi työmatka-ajoon


- AVK auto,
- katto ja pintapeltejä vaihdettu
- 2008
- 58tkm ajettu huoltokirjalla.
- 30mm korotus korissa, Muuten vakio
Silent coat + 10-20mm foam äänieristys koko ohjaamossa
Hifinä Pioneer navi mankka peruutuskameralla, 3-tie erkkasarja + Subit (Vanhempaa vuosikertaa, mut toimii)
- 265/75-16 rengastus kuvissa alla 70 sarjaset olemassaan, jos noilla ei saa leimattua. (EDIT: Sai leimattua, mutta laitoin 70 sarjalaiset, niin mahtuu kunnolla pyörimään.)
Hintaa tuli kaikkineen jonkin verran päälle 6,5k€
Oma työpanos 100%

tonic
10.04.2016, 19:13
Saatan laittaa kuvan, kun ranger on leimattu ja varusteltu, mutta pääsääntöisesti tämä oli tässä.

Nyt seuraavaksi pari pikkuhommaa pois käsistä

AMG mese, coupe mese, fiesta(Walmis) ja sitten keskitytään taas pidempään projektiin, joka on jotain.... Matalampaa, jota katsellaan ihan muilla palstoilla... :cool:

MiKo
10.04.2016, 19:48
Jo vain nyt passaa 👍

Hessu888
15.04.2016, 22:21
Siitähän tuli vallan hieno. Jäikö loppuhinta paljonkin halvemmaks kuin ehjän auton?

tonic
18.04.2016, 19:43
Jos en olis alkanut äänieristelemään, hifisteleen radiolla ja jättäny kaaret ym ostelematta, niin olis säästänyt +noin 700€ enemmän, Muutama satku menee vielä niihin kromihelmoihin ja takaputkeen+ valorautaan, mutta sekin on oma vika...


nyt ei löydy oikeen ihan suoraan vertailukohtaa....
Omassa kilsat 58tkm.


Kyllä se mielestäni kannatti vielä tehdä. Työmäärä oli kohtalaisen kova, mutta sain aika edukkaasti käyttöauton pienillä kilometreillä. Uskon, että ajelen sillä esim 3v ja saan sen vielä omat pois. Kilsoja tulee joku 25-30tkm vuoteen, kun ajelen välillä muillakin autoilla. Vannotin, että tämän pidän pitkään, mmut jos sattuu tuleen uuskoppanen mällätty navara eteen, niin mahtoollisesti joutuu luistamaan päätöksistä..

Rangerin valmistumisen myötä kuitenkin 4v uskollisesti kärryveturina palvellut kolarikorjattu manuaali ML pääsee uudelle onnelliselle omistajalle, kunhan käyn sen leimaamassa ensin.

tonic
19.12.2017, 14:10
Auto ajossa edelleen.

Öljyn ja filttereiden vaihdoilla on menty. Alkaa 90 000 oleen mittarissa.
Äänieristyksen takia auto on kyllä mukava ajella matkaa.
Kahdeksassa kympissä ei hirveitä sisälle kuulu. Talveksi tuli uutukaiset continentalin Nastat alle. Pitää, kun tauti..... No ei takavedolla... Sillä ajellessa liukkaalla auto on liukas, kun saippua....

Mutta se surkea alavääntö... Paikaltaan lähtiessä meinaa itku tulla varsinkin, jos kärry perässä. Auto ei ole kovilla, vaan totaalisen hengetön. Ei siis vika, vaan ominaisuus.

Ohjelmointi olis ollut varmasti parempi, mutta helpon poistettavuuden takia tilasin racechip GTS pulikan. Teholupauksia pidän kyllä täytenä pötynä, mutta jos se alapään veto paranis, niin tyytyväinen olen. Ihan sama, mikä numero on tehoissa, kun en ostanut €/hv.
Puhelin APP ei toimi valmistajan mukaan Rangerin kanssa, joten olis se edullisempikin sitten mennyt. No laiskana en jaksa palauttaa. Kunhan boksi tulee kokeilen ja jos joku on kiinnostunut, niin voin laittaa jotain, kunhan on kokemusta.

Kulutuslukemia otin alkuun ylös tankilla pari kolme tankillista. Voin tehdä saman palikan laiton jälkeen. Ja postailla sitten eroja, jos niitä löytyy. Tosin silloin oli kevät (lähinnä takavedolla), nyt talvi (lähinnä nelivedolla).

Ennen kiistelyä siitä, onko boksi autuaaksi tekevä, vai maailman kamalin asia totean, että tyytyväisenä katson vain peiliin, jos tulee Railikisko otsaan ajellessa.
Voin raportoida senkin, kun ketään ulkopuolista ei tarvitse syyttää :eek:

Sitten viisaammat voivat ottaa kantaa tyyliin "minähän sanoin" :)

Muussa tapauksessa kokemukset on vain omaa perstuntumamittausta.
ja jotain fiilispohjaista laskukoneen naputtelua. Ja sen päälle varmaan sitten hirveää itssyytösten sekaista omantunnon pönkittämistä, jolla saisi edes jotenkin peitettyä petetyksitulemisen tunteen :D

tonic
14.01.2018, 02:21
Alakierroksen vääntö parempi. Normiajossa ei erityisesti huomaa muuta, kun että hieman vaivattomampi ajella. Ei mitään maita mullistavaa.

Kulutukset : 8.7L/100 Ekalla tankillisella sekaajoa nelikko pääosin päällä.
Vertailu: 2016 huhtikuu kolmella tankillisella takavedolla pääosin 9,7-10,4L/100

Ottaen huomioon, että talvirenkaat 245/70-16 Kesärenkaat 265/70-16
kesärenkaiden Ympärysmitta noin 4% suurempi, joten kulutuskaan ei ole pudonnut....

Chipissä on 7 eri hienosäätöpykälää. Nyt ajettu yhdellä.

Eli jos joku ajattelee laittavansa tollasta liki 500€ lastua, niin sanoisin, että ainakin nuo kalliimmat ovat aikalailla humpuukia hintaansa nähden.. Ainoa, mikä on parempaa penkkisäätöön nähden on nopea palautus vakioksi. Ja se, ettei ainakaan huoltoliike resetoi softaa.

En nyt palauttaakkaan viitsi, kun on jo käytetty ja joutuisi kuitenkin riitelemään. kiinnostaa testailla lisää, niin näkee, onko niillä hienosäädöillä mitään vaikutusta.