Kirjaudu sisään

View Full Version : KAKSOISKYTKIN


markkuh
07.02.2015, 19:07
Lumisessa metsässä kävin ajelemassa MF165:llä kun siihen tuli joku kytkinhärö kun juuri pääsin tielle, ja vaihdetta vaihtaessa ei sitten enää ajopuolen kytkin lähtenyt "pois päältä", kulkuloppui siihen, eli vaihteet menee päälle kuten kytkin olisi pohjassa, poljin yläasennossa silleen hervoton.
Nostolaite toimii normaalisti.
Tässä on ymmärtääkseni kaksoiskytkin.
Olisko tietoa / hyviä arvauksia mikä tuli.

JiiPee
07.02.2015, 19:42
Kannattaa laittaa kysymys myös tuonne: http://masinistit.com/viewforum.php?f=4

JiiPee
07.02.2015, 19:46
Siis kytkin jää "auki" ja kone ei liiku?

Ihan kuin mekanismissa olisi kulumaa sen verran paljon, että polkimen painama vivusto jäi "nalkkiin", eikä pääse enää palautumaan takaisin asentoon, jossa kytkin olisi kiinni. Oletko tutkinut jo vivuston, että kytkinkotelon valuun menevä vipu liikkuu normaalisti?

Lohre
07.02.2015, 20:02
Oletko kurkannut koneen alle? Risu vivustossa esim.

BJ-40/76
07.02.2015, 20:47
onko tuossa se ihmeellinen ylivaihde tms. juttu? jos on niin varmistu, että se ei ole päällä.

JiiPee
07.02.2015, 21:08
onko tuossa se ihmeellinen ylivaihde tms. juttu? jos on niin varmistu, että se ei ole päällä.

Tarkoitatko MultiPoweria eli MP? Se ei vaikuta ainakaan mekaanisen kytkimen toimintaan mitään.

BJ-40/76
07.02.2015, 22:19
Tarkoitatko MultiPoweria eli MP? Se ei vaikuta ainakaan mekaanisen kytkimen toimintaan mitään.

Jostain tuo voimalinja on poikki; ja jos toimi ns. maastossa, ja tiellä ei, niin esim. kytkinlevyn keskiön irtoaminen kuulostaa kohtuuttoman huonolta tuurilta...

Joskus vaan oli yhdellä tutulla juurikin tuo multipower ja se oli jotenkin eliminoitu/ei saanut käyttää, kun juurikin aiheutti jotain ongelmaa.... ja tuo massikka oli silloin reilu 20 vuotta nuorempi kuin nyt.

Ja siinä olet oikeassa, kytkimeen se ei varmaankaan vaikuta mitenkään; samalla lailla kuin ei myöskään katkenneet vetoakselit tms.

ps. Tuossa omassa lumityökoneessa on perinteinen kytkin, siis yhdellä levyllä/paineasetelmalla ja siitä huolimatta nostovarret yms hydrauliikka toimii, vaikka kytkin pohjassa; ja (työ-) hytikkapumppu on moottorin takapuolella...
ja voima ei välity renkaille, jos pikavaihde on "väliasennossa", samoin alennusvaihteisto ja päälaatikko voi olla väliasennossa/vapaalla....

Jartza
08.02.2015, 09:00
Kuulostaa tosiaan siltä kuin jokin olisi mennyt jumiin eikä palauta kytkintä. Havaitsitko luistoa tai mitään semmoistä aikaisemmin? Liikkuuko akseli johon vivustot menevät normaalisti? Kuulostaa kuin painelaakeri ei pääsisi syystä tai toisesta palautumaan. Kannattaa katsoa alla olevasta pikku luukusta joka on neljällä pultilla kiinni. Keskellä on ajokytkimen käpälät ja ulko laidoilla voimanotonkytkimen käpälät.

Jos tarvitset voin lähettää korjausoppaan kytkin osion sähköpostiin. On kylläkin englannin kielellä.

Rak
08.02.2015, 11:28
Multipoweri on toteutettu sillä tavalla että se ei voi jäädä väliasentoon.

Siinä on pakka vain nopeaa puolta varten.
Nopea puoli kytkettynä levypakka on kiinni ja hitaan puolen vapaakytkin pyörii tyhjää.
Hitaalla puolella pakka on auki ja vapaakytkin välittää voimaa, tästä johtuu multipowerin puuttuva moottorijarrutus hitaalla puolella.

Jos pakka ei jostain syystä toimi niin hitaalla puolella mennään jokatapauksessa.

markkuh
04.03.2015, 22:55
Joo, keskiöhän sieltä oli rapsahtanu irti, nyt taas mennään.
Kevättä kaikille.

HardHammer
05.03.2015, 07:35
hyvä että vika löytyi ja itsekkin olisin veikannut kytkimen keskiön irtoamista tai vastaavaa ja kytkimen auki käyttämistä korjaantuakseen.
Kuulosti ominaisuuksiltaan samanlaiselle kun viime talvena irtosi 7700 fordista itsellä kytkinlevy keskiöstä ja vähän aikaa meni tuumatessa ennenkuin katkasuhoitoa rupes antamaan.