View Full Version : onko soa kielletty?
komulainen
02.02.2015, 13:50
Soitin kahteen konttoriin oulaisiin ja nivalaan ni sanovat että ei onnistu enään soa. Ei kuulemma saa akseleita pyöräyttää jousten alle. Onko näin?
Vilkutin
02.02.2015, 14:00
En tiedä asiasta, mutta uskosin että täällä ois pidetty aika haloo JOS näin olisi.
Soitin kahteen konttoriin oulaisiin ja nivalaan ni sanovat että ei onnistu enään soa. Ei kuulemma saa akseleita pyöräyttää jousten alle. Onko näin?
En mä kyllä ymmärrä miks jotkut katsurit on soaa vastaan, saahan jousitusta muutenkin muuttaa kuten vaikka nelilinkki ilmapusseilla vankkurijousien tilalle. Jouset kun muokkaa sopivasti niin korkeuskin pysyy sallituissa rajoissa.
Kai kysyit perusteluja notta miksei saa enää tehdä?
komulainen
02.02.2015, 14:09
Oulaisissa sano, että puolitoista vuotta sitte muuttunu. Kuulemma trafiltä tullu ohjeet.
komulainen
02.02.2015, 14:15
ja sano akseliputki on enempi ku 7cm ja ei vaikuta vaikka ois kuinka kuoleutuneet jouset
Saakohan konttorilta sen ohjeistus lapun missä kielletään soa ja miten se kielletään? Jousitukseen ei saisi koskea? Vai mikä on se trafin ohjeistus...
komulainen
02.02.2015, 14:19
pitää käyä kysymässä tässä raahen konttorissa
Tuossahan soa melko selkeästi sallitaan. Asennetaan jousi akseliputken yläpuolelle ja säädetään korkeus kohdalleen.
15 §
Auton korkeuden muuttaminen
1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton alustan korkeuden muuttaminen jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla taikka asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen asianmukaiset korotus- tai madalluskappaleet. Korkeutta saa muuttaa verrattuna pyörien keskiöön enintään 51 mm, M1G-luokan tai N1G-luokan ajoneuvoissa kuitenkin enintään 77 mm. Auton kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mahdollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla enintään 100 mm, M1G- tai N1G-luokan ajoneuvon kuitenkin enintään 150 mm. Sellaisella akselistorakenteella, jossa jousituksen korkeuden muutos vaikuttaa oleellisesti pyörien asentokulmiin, varustetun auton alustaa ei kuitenkaan saa korottaa.
Kaverin Patrolliin on viimeviikolla leimattu Soa. Eikä mitään mutinoita aiheeseen liittyen ollut.
komulainen
02.02.2015, 15:19
Emmää älyä. Soitin haapaveelle ei mitään ongelmaa kun kokonaiskorkeus pysyy 1795+150. Ja auto on hj-61.
Tämmöstähän tää katsastus touhu on aina ollut :D Tuossa kaverin Patrollissa on nyt merkattu otteeseen auton kokonaiskorkeus, kun omassa Patrollissa on mitattu pyörän-navasta lokasuojan reunaan.
Oikein jännityksellä oottelen mitä ne tohon mun Pätkikseen merkkaa, kunhan saan akselit vaihdettua...
komulainen
07.05.2015, 19:24
Onnistu soa katsastus Raahessa. Kaaresta navan keskelle etu 680mm taka 650mm.
nivalan konttorille en veis etes potkukelkkaa katsastukseen! :)
Oliskohan katsurien nihkeä suhtautuminen kytköksissä siihen että soa on helppo tehä hengenvaaralliseksi ja siksi yleinen vastaus on ensin ei.
Oon ajanu 3 eri soa härvelillä. Yks kaverin patrolli oon tosi hyvä ajaa kun soa on tehty oikein. Kahta muuta kokeillu niin aivam järkyttäviä ajaa. Toinen oli niin hengenvaarallinen kikotin että mun mielestä siitä ois saanu viedä poliisit kilvet välittömästi. Työkseni ajan kuitenkin puuauutoa jne että pari kertaa tullu rattia pyöritettyä niin silti ei vittu pysyny kaistalla yli 50 nopeudessa :eek: myyjä sanoi että oli soakorotuksen jälkeen menny muutama kuukausi ennenku oli udkaltanu ajaa 70. :D kotona on vanha nuffieldi ja oon silläkin ajanu 55 ja klappia ohjaukses puoli rinkiä ja hyvin pysyy kaistalla niin siitä on hyvä päätellä kuinka surkeasti soan voi tehdä jos on käsi.
Pinjonin käänyö oli tehty JOUSIA LÄMMITTÄMÄLLÄ JA TAIVUTTAMALLA S:N MUOTOISIKSI!!! TÄMÄ VIELÄ OTTEESSA!!!! Lisäksi kääntöpäitä ei oltu korjattu oikeaan asentoon eli casterit oli päin helvettiä
Tälläisiä onnettomia rakennelmia kun on seassa niin en yhtään ihmettele miks jotkut katsurit ei ehkä uskalla hyväksyä soaa.
Oliskohan katsurien nihkeä suhtautuminen kytköksissä siihen että soa on helppo tehä hengenvaaralliseksi ja siksi yleinen vastaus on ensin ei.
Oon ajanu 3 eri soa härvelillä. Yks kaverin patrolli oon tosi hyvä ajaa kun soa on tehty oikein. Kahta muuta kokeillu niin aivam järkyttäviä ajaa. Toinen oli niin hengenvaarallinen kikotin että mun mielestä siitä ois saanu viedä poliisit kilvet välittömästi. Työkseni ajan kuitenkin puuauutoa jne että pari kertaa tullu rattia pyöritettyä niin silti ei vittu pysyny kaistalla yli 50 nopeudessa :eek: myyjä sanoi että oli soakorotuksen jälkeen menny muutama kuukausi ennenku oli udkaltanu ajaa 70. :D kotona on vanha nuffieldi ja oon silläkin ajanu 55 ja klappia ohjaukses puoli rinkiä ja hyvin pysyy kaistalla niin siitä on hyvä päätellä kuinka surkeasti soan voi tehdä jos on käsi.
Pinjonin käänyö oli tehty JOUSIA LÄMMITTÄMÄLLÄ JA TAIVUTTAMALLA S:N MUOTOISIKSI!!! TÄMÄ VIELÄ OTTEESSA!!!! Lisäksi kääntöpäitä ei oltu korjattu oikeaan asentoon eli casterit oli päin helvettiä
Tälläisiä onnettomia rakennelmia kun on seassa niin en yhtään ihmettele miks jotkut katsurit ei ehkä uskalla hyväksyä soaa.
Justiinsa, välillä tuntuu, et sais olla luvan varaisia melkein kaikki rakennelmat niin niitä sais tehdä vielä tulevaisuudessa :mad:
Spinnerit on kielletty jonkun vatiaivon takia joka tappoi tytön väistämällä autoa kun luuli sen tulevan eteen :mad:
Helvetti mun mielestä se ei liity mitenkään spinnereihin. oishan se auto voinu oikeastikkin meinata ajaa eteen, niin mikäs silloin ois ollu lopputulemana vasemmalta saapuva liikenne kielletty?
tapsa4x4
11.05.2015, 16:07
Tähän samaan sarjaan sopii v6 bj jossa akselin tuennat jne huonekalu putkea,patrolli missä ohjaus varsi soan jälkeen jatkettu putkella pultti liitoksella,suzuki missä on kierre jousitus niin että rangen tukivarret oli hitsattu suoraan kiinni akseli putkeen.tai hiluxsi mihin kardaanin jatko oli tehty niin että kardaanin laipan väliin iso nippu prikkoja ja pidemmät pultit.
suzuki missä on kierre jousitus niin että rangen tukivarret oli hitsattu suoraan kiinni akseli putkeen.
:D:D:D
toyota4x4
14.05.2015, 07:53
kuulemma virossa saa tehdä auton madalluksia ja korotuksia ,autokorjaamot ja erikoistuneet firmat. ei yksityiset, vois olla ihan hyvä idea täälläkin.
kuulemma virossa saa tehdä auton madalluksia ja korotuksia ,autokorjaamot ja erikoistuneet firmat. ei yksityiset, vois olla ihan hyvä idea täälläkin.
???kuin???
suzuki missä on kierre jousitus niin että rangen tukivarret oli hitsattu suoraan kiinni akseli putkeen.
Ehkä tämmösten takia, tääki vitun hökötys oli kisakatsastuksen läpässy suunnistuskisoissa...
Edittinä, kuka muistaa sen epätoivosen toyotan olka-akselin kulman kääntö-projektin? Joku laikkas akselin irtipoikki banjon juuresta ja ihmetteli ku ei osu linjaa mitenkää, seuraava akseli laikattii irtipoikki kääntöpäistä... ei ymmärtäny vaikka oli pari sivua tekstiä ja neuvottu miten tehää...
Ja mitkähä suunnistuskisat oli missä jostai suitsasta katkes akseli tie siirtymällä?! Vai olkikoha se sama joho ne jakarit oli hitsattu kii...
veijon-esso
15.05.2015, 13:17
hiluxsi mihin kardaanin jatko oli tehty niin että kardaanin laipan väliin iso nippu prikkoja ja pidemmät pultit.
Toyotan tehoilla toi on ihan ok. :D
veijon-esso
15.05.2015, 13:19
Edittinä, kuka muistaa sen epätoivosen toyotan olka-akselin kulman kääntö-projektin? Joku laikkas akselin irtipoikki banjon juuresta ja ihmetteli ku ei osu linjaa mitenkää, seuraava akseli laikattii irtipoikki kääntöpäistä... ei ymmärtäny vaikka oli pari sivua tekstiä ja neuvottu miten tehää...
Muistaa hyvinkin, se oli ihan pimeetä! ja ne koeajoraportit oli mainioita... naps!
Ai hitto.. mullahan on mennyt tuollainen ihan ohi. Vieläköhän löytyisi jostain arkistojen kätköistä? :D
t.haapala
15.05.2015, 14:40
Puhutaankohan tästä?
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=49233&highlight=milsimmer
Tätä ketjua kun lukenut niin tota vois kannattaa ja sellaiseksi et pajat Mieluusti yksityis henkilöt voi tehdä hyvin kevyellä panostuksella eli luvat kerran hommata ja ne ois "ikuiset" sit ilman se kummempia lupahakemuksia/tappelemisia sais tehdä ja kirjoittaa todistuksen et on tehty
Ja rakenteleminen vapaammaksi
Heikki L
15.05.2015, 22:53
Joo rakenteleminen vapaaksi mutta luvanvaraiseksi. Ei hyvää päivää näitä juttuja. Millos Viroon on tällänen tullu? Jännä kun tääl etelässä ei kukaan tiiä.
Joo rakenteleminen vapaaksi mutta luvanvaraiseksi. Ei hyvää päivää näitä juttuja. Millos Viroon on tällänen tullu? Jännä kun tääl etelässä ei kukaan tiiä.
Eiks se ois kivaa korottaa vaikka alustasta luvallisesti 15" ja korista 20" sekä pulttaa porttaalit alle?
Vai onks nykynen tappelulla kaikki 10cm sit kivempi :confused:
Eiks se ois kivempi risukeulaakin korottaa vaikka vaihtamalla tukivarret ja kiinnitys pisteet ja vielä saada kilvetkin autoonsa?
Ois se kyllä ihanaa, jos sais lisää juttuja luvanvaraiseksi. Eiköhän tuo esimerkkikin ois leimalla pompannut ja jos taas vaan mettään tekee, niin aika sama millaisia kötöstyksiä, noin niin kuin turvallisuuden kannalta. Mutta luvanvaraistajiahan aina löytyy...