View Full Version : Risukeulaan Coiloverit
Onko kukaan rakennellut risukeulaan coilovereita maastokäyttöön?
Joissakin katuvehkeissä näyttäs niitä olevan, Mitenköhän pelaa? Ja mitä mieltä laki mahtaa olla?
Mietin vain tuota jousitusta että niillä sais tarpeellisen korotuksen mahdollisesti aikaseksi ja olis myös ulos joustoa?
Vai onko tämä ihan älytöntä...
Tässä on jokin kuva, näyttäs vähän kesken eräiseltä...
Ja tuolta suuresta maailmasta.
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=56854&stc=1&d=1422622456
Pikasella googletuksella noita näkyi olevan paljonkin maailmalla... Ongelmana taitaa ola vaan se että, tukivarsien liikkuminen on rajallista niin joutus tehdän nekin uusiksi...Muuten rengas kaatuu alle. Saattaa olla ett muutosten jälkeen voi leiman saaminen olla vaikeaa.
Pikasella googletuksella noita näkyi olevan paljonkin maailmalla... Ongelmana taitaa ola vaan se että, tukivarsien liikkuminen on rajallista niin joutus tehdän nekin uusiksi...Muuten rengas kaatuu alle. Saattaa olla ett muutosten jälkeen voi leiman saaminen olla vaikeaa.
Tukivarsia saa muokattua tai rakennettua sen mukaan sitten, laillisuus tässä se suurin ongelma varmastikkin on, Mäkin tässä oon ettiskellyt kyseisiä juttuja googelista, mutta painottuu aikapitkälle jenkkilän suuntaa.
Jos täällä joku niitä on toteuttanut niin kuvatkin on tervetulleita.
Ja muualla maailmassa saa toteuttaa kaikkea muutakin jännää,
Törmäsin risukeulaan joka oli tehty jäykäksipaketiksi joka oli sitten jousitettu kierrejousin ja iskarein.
Niinku NS. jäykkä akseli...
No onhan noita SAS- muutoksia (solid axle swap), eli laitetaan risukeulan tilalle jäykkä akseli. Se vain ei toimi täällä byroslaviassa :rolleyes:
Coil-overit voi laittaa niin kauan, kunnes tulee ikäraja vastaan. Eli muistaakseni 1998 alusta (vai olikohan joku kuukausi vuonna '98) käyttöönotetussa/ sen jälkeen tyyppihyväksytyssä autossa tarvitsee TÜV- hyväksynnän tai e- hyväksynnän jousiin. Sitä vanhemmissa ei. Eli uudenmpaankin voi laittaa, jos löytyy ko. automalliin hyväksytty coil-overpaketti.
Joskus mietin vastaavaa asiaa, kun ajattelin että olisi vaihtanut jäykkäakseliseen Grand Cherokeehen vietereiden tilalle coil-overit joka nurkalle. Muuten hyvä, mutta auto on 1998 vuosimallia joten homma kaatui siihen, koska "automalliin tarkoitettuja, e- tai TÜV- hyväksyttyjä" coil-overeita jousineen ei ole. '97 tai vanhempaan ei olisi ollut mitään ongelmaa, koska jouset eivät silloin vaadi hyväksyntää maastoautossa.
Käsittääkseni risukeulaisessa vääntösauva + iskari tai kierrejousi + iskaripaketin muutos coil-overiin on jousimuutos, joka siis on ihan ok sopivanikäisessä autossa. Tukivarret saa vaihtaa, jos on tehdastekoiset ja kyseiseen automalliin tarkoitetut.
No mulla on toi 88vm King Cap. Ainakin lain puitteissa saattas onnistuakkin...
Tuntus vaan jotenkin paremmalta ratkaisulta tuo jousitus muutos, ton mallin keulassa...
Mutta tää kyllä vaatii jonkin verran suunnittelua ja osien metsästystä... Hyvä olisi jos löytyisi joku joka olisi tehnyt tämmössen muutoksen.
Mutta joo jenkkilässä järestään king capitkin jäykkä akselisia, ei täällä sarvikuonomaassa.
Onko kukaan rakennellut risukeulaan coilovereita maastokäyttöön?
Joissakin katuvehkeissä näyttäs niitä olevan, Mitenköhän pelaa? Ja mitä mieltä laki mahtaa olla?
Mietin vain tuota jousitusta että niillä sais tarpeellisen korotuksen mahdollisesti aikaseksi ja olis myös ulos joustoa?
Vai onko tämä ihan älytöntä...
Löytyy ihan vakiona monesta nykymallista:
http://www.beaudaniels-illustration.com/automobileillustration/img/suspensions/toyota-front-suspension.jpg
Myydään tietysti myös säädettäviä coil-overeita tilalle.
Vääntösauvan tilallekko meinasit?
Löytyy ihan vakiona monesta nykymallista:
http://www.beaudaniels-illustration.com/automobileillustration/img/suspensions/toyota-front-suspension.jpg
Myydään tietysti myös säädettäviä coil-overeita tilalle.
Vääntösauvan tilallekko meinasit?
Hyvä kuvanne!
Joo vääntösauvojen tilalle meinasin..
Pitääkin tutkailla noita uudempia kinkkukaappeja, jos uudemman osilla pystyisi rakentamaan tuon.
Joo vääntösauvojen tilalle meinasin..
Pitääkin tutkailla noita uudempia kinkkukaappeja, jos uudemman osilla pystyisi rakentamaan tuon.
Ei kai siinä muuta kuin puuhaa iskarin kiinnityksen ylemmäks että sopii joku tommonen tolppa väliin. Jos vaan ylätukivarren välissä on tilaa tarpeeks.
Ei kai siinä muuta kuin puuhaa iskarin kiinnityksen ylemmäks että sopii joku tommonen tolppa väliin. Jos vaan ylätukivarren välissä on tilaa tarpeeks.
Nii eikai se muuta vaadi..
Pitääkin alkaa mittomaan ja ettimään järkevät tolppia. Jos vaikka innostuis jossain vaiheessa muuttamaan.
Mutta kiitos vaan matti.
Mietin vain tuota jousitusta että niillä sais tarpeellisen korotuksen mahdollisesti aikaseksi ja olis myös ulos joustoa?
Mitään en ajoneuvotekniikasta enkä mistään muustakaan ymmärrä, mutta mun mielestä toi on mahdoton yhtälö, risukeulassa ei voi olla mainittavaa ulosjoustoa, varsinkin jos on korotettu, eikä yhdessäkään tuntemassani mallissa vetarien nivelet montaa astetta siedä lisää kulmaa, riks raks ja poks...
Mitään en ajoneuvotekniikasta enkä mistään muustakaan ymmärrä, mutta mun mielestä toi on mahdoton yhtälö, risukeulassa ei voi olla mainittavaa ulosjoustoa, varsinkin jos on korotettu, eikä yhdessäkään tuntemassani mallissa vetarien nivelet montaa astetta siedä lisää kulmaa, riks raks ja poks...
Saattais se notkeampi olla kun nykynen malli..
Ja joo ei tota paljoa korota, ja eikä ne vetaritkaan paljoa kulmaa anna kasvattaa..
risukeulassa ei voi olla mainittavaa ulosjoustoa, varsinkin jos on korotettu
Tarpeeks ku vaihtelee palikoita niin kyllä sinne joustoliikettäkin saa sisään-ulos:
http://www.rigsofrods.com/images/imported/2014/01/Long_Travel_Independent_Suspension_Profo-1.jpg
Ja Datsuniinkin jotain Long Travel -palikoilla:
http://baja-fab.webs.com/DSCF5100.JPG
Edit: tarkkasilmäisemät huomaa että etuvetarit uupuu molemmista :D
hyvältä näyttää... :)
vetarit puuttuu joo... noo pikku juttu :D
Edit: tarkkasilmäisemät huomaa että etuvetarit uupuu molemmista :D
..mutta kun noihin laittaa laajakulmanivelet, niin toimii - jos nyt ei ihan täydellä hapella - niin kuitenkin kohtuuhyvin :) Halpaahan se toki ei ole tehdä hyvin joustavaa risukeulaa, eikä aina edes Suomen pykälien mukaan mahdollista.
Noita hyvin joustavia ja -toimivia risukeuloja voi taas seurata livelähetyksestä ensi viikonlopun King of the Hammers- tapahtumassa ;)
..mutta kun noihin laittaa laajakulmanivelet, niin toimii - jos nyt ei ihan täydellä hapella - niin kuitenkin kohtuuhyvin :) Halpaahan se toki ei ole tehdä hyvin joustavaa risukeulaa, eikä aina edes Suomen pykälien mukaan mahdollista.
Noita hyvin joustavia ja -toimivia risukeuloja voi taas seurata livelähetyksestä ensi viikonlopun King of the Hammers- tapahtumassa ;)
Minkälainen on laajakulma nivel? :confused:
Ponssekuski
30.01.2015, 23:27
Tarpeeks ku vaihtelee palikoita niin kyllä sinne joustoliikettäkin saa sisään-ulos:
Ja Datsuniinkin jotain Long Travel -palikoilla:
http://baja-fab.webs.com/DSCF5100.JPG
Edit: tarkkasilmäisemät huomaa että etuvetarit uupuu molemmista :D
Ja jos oikein tarkkaa katsoo niin... :rolleyes:
Ja jos oikein tarkkaa katsoo niin... :rolleyes:
... saattaakin nähdä vetarit. ;)
Ponssekuski
30.01.2015, 23:39
... saattaakin nähdä vetarit. ;)
Niii-in :p
Minkälainen on laajakulma nivel? :confused:
Sellainen, joka toimii normaalia laajemmalla käyttökulmalla :D tahtoo olla erikoistilaustavaraa kun (maastoauton)vetareista puhutaan. Usein CV- niveliä, mutta löytyy myös ristikollisista.
Onhan noita laajakulmaniveliä vetareissa vakiona esim. nelivetotraktoreissa ja -vetomestareissa :)
Sellainen, joka toimii normaalia laajemmalla käyttökulmalla :D tahtoo olla erikoistilaustavaraa kun (maastoauton)vetareista puhutaan. Usein CV- niveliä, mutta löytyy myös ristikollisista.
Onhan noita laajakulmaniveliä vetareissa vakiona esim. nelivetotraktoreissa ja -vetomestareissa :)
Justjust joo. No kyllä nimikin kertoo toimita tavan...
Ajattelinkin että eipä taida olla maasturiin ihan hylly tavaraa...
Uudelta mantereelta kyllä löytyy, ja joihinkin vekottimiin Euroopastakin. Mutta siis siinä mielessä erikoistavaraa, että ovat käytännössä kunnon valmistajien cromo- vetareita, ja hinta sen mukainen. Esim. RCV lupaa vetareilleen muistaakseni ~45° kääntökulman, kun tavalliset vetarit antautuu viimeistään jossain 30° kääntökulman tietämillä.
45 on kyllä jo aika paljon..
No kyllähän toi hinta pomppaa aina missä hyvänsä tuotteessa kun haluaa jotain parempaa..
Mutta tosi on se että kyllä tossa risukeulassa vetarin kulmat on helposti se heikko kohta.
Niii-in :p
Kato joo, ei kännykän pikkuruudulta näkyny, mut tsuumaamalla joo, kyl siel vetarin kumiaki näkyy.
PunisherFIN
31.01.2015, 02:33
tuli tuota coilarihommaa itekin mietittyä aikanaan ja tultiin sitten päissämme sellaseen ratkasuun, että jättää ne alkuperäset vääntösauvat paikalleen käytännössä löysäksi säädettynä ja hoitaa varsinaisen jousittamisen coilareilla. ei mahda olla konttorilla ihan mahottomia mahiksia naputtaa asiasta, koska jousitushan on originaali, pl "kuormalatit" jotka nyt vaan sattuu olemaan säädettävät coiloverit.. :) eikä tartte niiden coilareiden olla ko malliin edes tyypitetty, vai oisko meidän rakkaalle trafille jääny porsaanreikä, Matti osannee varmasti oikasta tän idean voisko näin toimia? :)
Kyl se noin menis noissa vanhemmissa. Toki jos selvästi nousee niin muutoskatsastukseen, mut ei pitäis ongelmaa olla. Mut mitään joustojahan toi ei lisää, mut esim. aura keulilla sais lisää tolkkua jousitukseen.
Kyl se noin menis noissa vanhemmissa. Toki jos selvästi nousee niin muutoskatsastukseen, mut ei pitäis ongelmaa olla. Mut mitään joustojahan toi ei lisää, mut esim. aura keulilla sais lisää tolkkua jousitukseen.
No niin mä kanssa käsitin että ei pitäis olla ongelma muutoskatsastaa.. Jos on asiallisesti tehty...
Sitä mä tässä mietin että kannattaiskos sitä suoraan alkaa suunnittelemaan uudemman kingcapin kynillä vai
mittomalla etsiä sopivat?
http://www.uspartsperformance.fi/qa1-14-110-coilover-jousi
Esimerkiksi tämmösset perus kynät, missä ei ole kuin korkeus säätö..
Näissä onkin valinnan varaa jousi jäykkyydellä 110,150,300lb, kyse on kuitenkin kevyestä autosta, mikähän ois passeli? muuten mittasin että tämän sais paikallee tekemällä uuden yläpään kiinnikkeen...
Oishan se kiva tehä jotain tuollaita jos lait sallis.. ?
Tuo ei paljo katuajoon sovellu.. http://youtu.be/qCWZ9vFS_NM?t=1m25s
https://www.youtube.com/watch?v=u5-RW97iMc8
En vaan kyllä itse näe järkeä pelkästään siinä, että jättää vanhan jousituksen ja vaihtaa iskarintilalle 500€ coiloverit? :rolleyes:
PunisherFIN
31.01.2015, 17:42
paitti esim officrossiin tietynlaisissa keularakenteissa, kun sitä ite autoo ei tarvia aivan älyttömiä korottaa.. saat tavallaan lievän korotuksen ja tuplana iskunvaimennuksen kompaktissa paketissa. esmes joku S10 blazeri, terranot, jne missä on paukkuja koneessa ihan vakiona, mut muuten akselisto on rihveli niin tuollai ne ehkä kestäs paremmin nopeella radalla hakkuuttamista. täs yhteydessä sitä meijän pajalla tuumailtiin, mut tuumailuasteella se vielläkin on :D
Siitähän tulis vähän niinkun tos alemmassa videossa?
En mä sinne noita sauvoja jätä... ja tollasset perus coiloverit, missä vain korkeus säätö on esim us partsilla 45e kpl?
Kun ei tonne mitää pitkiä saa tungettua.. ja eikö toi mitään huippu settiä kaipaa...
paitti esim officrossiin tietynlaisissa keularakenteissa, kun sitä ite autoo ei tarvia aivan älyttömiä korottaa.. saat tavallaan lievän korotuksen ja tuplana iskunvaimennuksen kompaktissa paketissa. esmes joku S10 blazeri, terranot, jne missä on paukkuja koneessa ihan vakiona, mut muuten akselisto on rihveli niin tuollai ne ehkä kestäs paremmin nopeella radalla hakkuuttamista. täs yhteydessä sitä meijän pajalla tuumailtiin, mut tuumailuasteella se vielläkin on :D
Tuumaillaan porukalla... kai me jotain aikaseks joskus saadaan... :D
ja tollasset perus coiloverit, missä vain korkeus säätö on esim us partsilla 45e kpl?
Ne on pelkät jouset, coilover-sarja maksaa pari €uroo enemmän http://www.uspartsperformance.fi/qa1-gs401-10350a-coilover-sarja
Oho, katsaus virhe :D
mutta kuitenkin...