View Full Version : Vaatimustenmukaisuustodistus
Mistä Jeeppiin vaatimustenmukaisuustodistus?
Onko TUV Finland paras vaihtoehto?
Vai tietääkö joku missä valmistajankilpi on GC 5.9 -98 pirssissä?
Mistä Jeeppiin vaatimustenmukaisuustodistus?
Onko TUV Finland paras vaihtoehto?
Vai tietääkö joku missä valmistajankilpi on GC 5.9 -98 pirssissä?
Ei tartte todistusta -98 käyttöönotettu jos on euromalli. Kilpi on WJ:ssä takakontissa vasemmalla varapyöränkotelon vieressä maton alla, vastaavassa kohdassa oikeella valmistenumeromeistos.
Edit: sehän olikin ZJ, eli lukkopellistä oikeelta pitäis löytyä kilpi (korin väriin maalattu peltilätkä). Sama homma, -98 euromalli pitäis olla EU-tyyppihyväksytty eli ei tartte vaatimustenmukaisuustodistusta. Jenkkimalleissa kilpi on tarra ja vas. oviaukossa B-pilarissa tai oven takapinnassa.
tuo taitaa olla zj,moottorin tilavuudesta päätellen.Yleensä on euromalli jos on ajovalon korkeuden säätö ja valoista kattelee onko e-merkintöjä.Tyyppikilpi tais olla konehuoneessa lukkopellissä.
Juu ZJ on.
Lukkopellissä on niitattuna joku lätkä. Niin pahasti hapettunut/ruostunut, ettei siitä saa mitään selvää... Ei kelvannut se katsastusinssille.
Juu ZJ on.
Lukkopellissä on niitattuna joku lätkä. Niin pahasti hapettunut/ruostunut, ettei siitä saa mitään selvää... Ei kelvannut se katsastusinssille.
Sepä on pakollinen 1993 ja uudemmissa. Ei auta todistukset sitä korvaamaan.
Sepä on pakollinen 1993 ja uudemmissa. Ei auta todistukset sitä korvaamaan.
Rekisteriote on jo, mutta hylättynä merkinnällä: "vaatimustenmukaisuustodistus näytettävä" ja siis 30 päivän sisään.
Rekisteriote on jo, mutta hylättynä merkinnällä: "vaatimustenmukaisuustodistus näytettävä" ja siis 30 päivän sisään.
Ja kilpi hukassa? Ei oo nyt ihan oikeilla jäljillä etenemässä tää homma.
Ja kilpi hukassa? Ei oo nyt ihan oikeilla jäljillä etenemässä tää homma.
Äääh.. Unohtu mainita, että maahantuonti on kyseessä... Ruåttista.
Äääh.. Unohtu mainita, että maahantuonti on kyseessä... Ruåttista.Niin oletinkin. Oliko Ruotsin otteessa EU-tyyppihyväksyntänumeroa? (kohta K otteessa)
Niin oletinkin. Oliko Ruotsin otteessa EU-tyyppihyväksyntänumeroa? (kohta K otteessa)
Ei ole.
Ja valmistajakilpi/tarra löytyi kuskin ovesta...
Ja valmistajakilpi/tarra löytyi kuskin ovesta...
Eli jenkki- tai kanadamalli kaiketi kyseessä, mut Ruotsissa on kyllä jotai hämyjä tyyppihyväksymättömiä eurospekseilläkin tehtyjä jenkkejä. Eli tarttet vastaavuustodistuksen vähintään melutasolle, päästöille jos auto ei täytä Kalifornian päästötasoa ja muillekin kohteille jos siinä oven tarrassa ei ole FMVSS tai CMVSS hyväksyntää.
www.pakettiautopojat.fi kannattaa myös kysäistä, yleensä halvempi kuin TÜV Nord näissä. Paitsi et jos pelkällä melutasotodistuksella pärjää niin TÜV halvempi.
Pakko sen verran kommentoida pakettiautopoikien papereita, että viimeksi, kun näin sieltä tulleen todistuksen, ei sitä voinut hyväksyä.
Direktiiveissä oli kirjoitusvirheitä (vääriä numeroita) ja osa tiedoista puuttui -> asiakas joutunee kääntymään Vehon puoleen, kun pakettiautopojat eivät saa todistustaan kuntoon.
Kielioppikin tuntui olevan vähän hakusessa, mutta ehkä tämä oli vain yksittäistapaus.
WinChester
01.02.2015, 22:42
Juu ZJ on.
Lukkopellissä on niitattuna joku lätkä. Niin pahasti hapettunut/ruostunut, ettei siitä saa mitään selvää... Ei kelvannut se katsastusinssille.
Ei saata olla nyt merkitystä, mutta jos ottaa niitatun/ruuvatun pellin irti, niin kääntöpuolelta voi olla mahdollista havainnoida päälipuolelta lukukelvottomaksi hapettuneet ja/tai päällestanssatut merkit paremmin. Mulla oli takapuolelle vedetty joku suojakalvo ja sen estettyä kääntöpuolen hapettumisen sain luettua oikeat vetopainot. Sakakemannit oli stanssanneet maksimivetopainot parilla X:llä umpeen, kun autossa ei ollut koukkua ja lätkän päälipuoli ruostui siksi lukukelvottomaksi. Otteeseen merkattiin täydet 3500kg, kun muuten olis jääny 3360kg. :D
Otteeseen merkattiin täydet 3500kg, kun muuten olis jääny 3360kg. :D
ZJ:n maksimi vetopaino euromalleissa muuten on tuo 3360kg, ei 3500kg ;) Jenkkimalleissa ei sitten sitäkään, se on muistaakseni vain 5500lbs, eli ~2530kg..
Nuo tyyppikilvet on peltisinä siitä huonoja, että tahtovat ruostua. Välillä näkee ainakin Jeepeissä, jos on ollut kolaroitu auto tjsp., niin alkuperäinen tyyppikilpi on porattu lukkopellistä irti (on niitattu alunperin), ja laitettu uuteen/ käytettyyn lukkopeltiin peltiruuveilla. Samalla yleensä on taipunut johonkin, ja sitten onkin ruosteessa.
Jos tuollaisessa tapauksessa missä ehkä saisi kyltin takaa tiedot selville, tekisi itse vaikka alumiinipellistä uuden meistämällä ja maalaa korinväriseksi. Hinkkaa vähän öljyssä ja hiekassa, niin näyttäisi vielä aidolta. Teetkö silloin vakavankin rikoksen...? :eek: :rolleyes:
WinChester
02.02.2015, 12:45
Siinä kilvessä (Manufacturer Plate) on stanssattu VIN, joten modailut voi olla katsurin silmissä punainen vaate. Kun kilven taustapuolen näyttämällä katsuri sen hyväksyi, niin mitä turhaa alkaa viritellä ja herättää epäilyksiä petosyrityksestä. :confused:
Kilvessä oleva yhdistelmän maksimipaino oli 5900kg ja autolla max 2400, joten 3500kg tulee vetopainoksi. Sulla on 5,9L kone ja niissä taitaa olla pienemmät painot juuri niin kuin sanot. Just oon leimannu kaksi ZJ:tä (4.0L ja 5,2L molemmat -93:ia) täysillä vetomassoilla ihan kilpien mukaan.
Jenkkilän Class IV:n mukaan max. vetopaino on 6500lbs (n. 2948kg). :)
Siinä kilvessä (Manufacturer Plate) on stanssattu VIN, joten modailut voi olla katsurin silmissä punainen vaate. Kun kilven taustapuolen näyttämällä katsuri sen hyväksyi, niin mitä turhaa alkaa viritellä ja herättää epäilyksiä petosyrityksestä. :confused:
Juuri siksi, että ei joka vuosi tarvitse tapella samasta asiasta.. jos tekee kilven ennenkuin menee leimalle :D
Kilvessä oleva yhdistelmän maksimipaino oli 5900kg ja autolla max 2400, joten 3500kg tulee vetopainoksi. Sulla on 5,9L kone ja niissä taitaa olla pienemmät painot juuri niin kuin sanot. Just oon leimannu kaksi ZJ:tä (4.0L ja 5,2L molemmat -93:ia) täysillä vetomassoilla ihan kilpien mukaan.
Minulla on 5800kg/ 2440kg -> 3360. Samoja lukuja olen nähnyt kyllä myös 4.0 ja 5.2 koneisissa. Olisiko taas tuo '96 sitten se ratkaiseva vuosi kun on muutos tullut?
Jenkkilän Class IV:n mukaan max. vetopaino on 6500lbs (n. 2948kg). :)
Jenkeissä 5.2 koneisessa on suurin vetomassa. Muistin tosiaan hieman väärin, 5.2 on class IV painoajakavalla koukulla 6500lbs.
Class III koukulla 5000lbs (ei 5500lbs) - 5.9 on aina max. 5000lbs (sähköflektin takia valmistaja on sitä mieltä että jäähdytysteho ei riitä isommalle vetomassalle), 4.0 koneella tietääkseni sama 5k lbs ja enempää ei saa.
Täällä Euroopassa on ylipäätään näitten pikkuautojen vetomassat ihan toista luokkaa kuin jenkeissä, siellä ollaan paljon varovaisempia. Toisaalta siellä ei ole mikään pakko että trailerissa on jarrut, eli esim. 5.2 ZJ:llä saisi laillisesti vetää 6500lbs. kärryä ilman trailerijarruja :eek: Kovin moni tosin ei taida olla niin hullu, että yrittäisi..
WinChester
02.02.2015, 13:50
Juuri siksi, että ei joka vuosi tarvitse tapella samasta asiasta.. jos tekee kilven ennenkuin menee leimalle :D
Niin no mää en "tapellu" siitä kuin yhden kerran silloin, kun piti muuttaa koukuttomaan autoon sinne väärin leimattu 2400kg:n vetopaino oikeaksi 3500kg, kun lopulta asensin sinne sen koukun. Jos / kun se jo otteessa lukee, niin mitä siitä sitten enää tappelemaan. :confused:
Eikös tyyppikilpi kuulu tarkistaa vuosileiman yhteydessä, ja jos on viallinen niin katsatus loppuu siihen? Tässähän oli joku aika sitten jonkun automerkin (vai oliko useammankin?) kohdalla ongelmaa, kun tyyppikilpi on tarra ja sen hajotessa auton tietoja ei voida varmistaa. Uusi tarra taas oli varsin vaikea saatava..
WinChester
02.02.2015, 14:02
Eikös tyyppikilpi kuulu tarkistaa vuosileiman yhteydessä, ja jos on viallinen niin katsatus loppuu siihen? Tässähän oli joku aika sitten jonkun automerkin (vai oliko useammankin?) kohdalla ongelmaa, kun tyyppikilpi on tarra ja sen hajotessa auton tietoja ei voida varmistaa. Uusi tarra taas oli varsin vaikea saatava..
No tyypikilpi ehkä joo tarkastetaan, mutta tää ei ole tyyppikilpi. Siinä on mainittu neljä massalukua: etuakseli, taka-akseli, kokonaispaino, yhdistelmän paino + VIN-koodi, eikä sitä paljoa kattella normaalisti. ;)
Tää juttu nyt taas karkas vähän muille urille, mutta mun pointti oli se, että vaikka kilpi olis kuinka ruosteessa, se voi silti olla luettavissa toiselta puolelta. :)
Eikös se juuri ole kyseinen tyyppikilpi? Toinen on sitten se "body code plate" missä näkyy värikoodi, moottorin- ja vaihteiston malli yms..., mutta ei massoja ollenkaan.
Mutta juu, jos on luettavissa niin hyvä. Jos ei ole, niin kuten Mattikin yllä totesi, katsastus loppuu siihen ja uuden hommaamiseen. Juuri tähän liittyikin oma kysymykseni, että voiko tyyppikilven meistää itse jos on olemassa sopiva tyhjä aihio?
Juuri tähän liittyikin oma kysymykseni, että voiko tyyppikilven meistää itse jos on olemassa sopiva tyhjä aihio?
Jos sitä ei ole valmistajalta enää saatavana niin voi, mutta tarttee em. lausunnon ja tietysti tiedot mitä siinä kuuluu lukea.
ZJ:n maksimi vetopaino euromalleissa muuten on tuo 3360kg, ei 3500kg ;) Jenkkimalleissa ei sitten sitäkään, se on muistaakseni vain 5500lbs, eli ~2530kg..
Ruåttin rekisteriotteessa 3500kg vetopaino... Saa nähä mitä tulee kotimaiseen otteeseen.