Kirjaudu sisään

View Full Version : Flektin kierrosluvun säätö?


Paavo
25.01.2015, 15:32
Moi,

flekti on napattu jostain tuntemattomaksi jääneestä luovuttajasta. 12V kuitenkin, käynnistyessä napaa n. 70A ja käydessä vajaa 30A, liikuttaa ilmaan kiitettävästi.

Mieli tekis tehdä tuosta sellanen, että sitä vois pitää osateholla käynnissä, niin sais pyöriä melkein koko ajan ainakin lämpimällä kelillä.

Erilaisilla vastuksilla voi tietty pudottaa jännitettä ja silleen alentaa pyörimisnopeutta, mutta onko tämän tehoisiin 12V kapineisiin mitään fiksumpaa systeemiä?

Joku portaatttomasti säädettävä himmeli olis jees, mutta esim. 2- tai 3-nopeuksinenkin säätö olis jo mahtava parannus, kunhan täys teho on sama mikä nyt.

Ja mieluummin sellanen säätö joka ei hukkaa tehoa lämmöksi niin kuin vastuksen kanssa tapahtuisi.

-Paavo

Paavo
25.01.2015, 16:00
Toisella viestivälineellä tuli lyhyt mutta ytimekäs vastaus: "PWM"

Olisko se sitten jotain tällaista? http://www.canakit.com/50a-dc-pwm-motor-speed-controller.html

Jonkun tollasen nyt tekis varmaan itsekin helposti Arduinolla ja mosfetillä?

Onko kokemuksia valmiista ohjaimista, tai kittejä/rakennussarjoja?

Jos kannattaa tehdä oma, niin mosfetti-suosituksia? Mikä olis helpoin arduino autokäyttöön (12V)?

-Paavo

baxxter
25.01.2015, 17:23
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=128829
Jounilla myynnissä valmis kaupallinen tuote.
Ja on noita monessa tuotantoautossakin, miten lienee kyseisissä laitteissa ohjaus annettu?

mparty
25.01.2015, 17:44
Toisella viestivälineellä tuli lyhyt mutta ytimekäs vastaus: "PWM"
-Paavo

Jep, PWM ohjaus. Mullahan on tuossa uuremmassa 'Jeepissä' sähköflektit ja sähkönen kiertovesipumppu ja niitä
ohjaa veden lämpötilan mukaan tällanen:
http://jatekimport.fi/autosahko/sahkoiset-vesipumput/digitaalinen-saadin-ewp-davies-craig-elektroniselle-jaahdytysnestepumpulle-ja-flektille.html

Halutun vedenlämmön voi säätää 75-95 asteen välillä 5 asteen stepeissä.

Paavo
25.01.2015, 17:51
Jounin laite vähän monimutkainen tähän tarpeeseen, haluaisin joko N-asentoisen kytkimen tai potikan joilla säätää nopeutta. En tartte/halua mitään lämpötila-antureita, kun tämä rupeli on konepellissä jäähdyttämässä moottoritilaa, syylärillä on oma erittäin hyvin toimiva viskoflekti.

Mitäkäköhän laturi ja auton muut sähkölaitteet tykkää n. 30A virran (~420W tehon) PWM-säädöstä?

Tuleekohan häiriöitä, ja millä taajuudella PWM-säätöä kannattaisi harrastaa? Eli jos duty cycle on esim. 50% niin kuinka leveä pulssi on (esim. millisekunneissa, jos vain yksi päälläolopulssi per jakso)?

-Paavo

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=128829
Jounilla myynnissä valmis kaupallinen tuote.
Ja on noita monessa tuotantoautossakin, miten lienee kyseisissä laitteissa ohjaus annettu?

HJ60_Jussi
25.01.2015, 18:02
No jos sen tekis vaikka perus arduinolla niin senhän voi ohjelmoida uudelleen ja siihen on helppo laittaa nappeja tai adc:n avulla lukea potikan asentoa. Ja voihan siihen kytkeä vaikka näytön ja lämpömittarin. Onhan noiden kanssa tullu värkättyä... Tai tekee suoraan 555 piirillä pwm pulssin jota käyttää sitten FET:tien ohjaamiseen

T. Juha

mparty
25.01.2015, 18:18
Jounin laite vähän monimutkainen tähän tarpeeseen, haluaisin joko N-asentoisen kytkimen tai potikan joilla säätää nopeutta. En tartte/halua mitään lämpötila-antureita, kun tämä rupeli on konepellissä jäähdyttämässä moottoritilaa, syylärillä on oma erittäin hyvin toimiva viskoflekti.
-Paavo

No esim tästä kytkiksestä mallia? http://www.solorb.com/elect/pwm/pwm2/

JiiPee
25.01.2015, 20:31
No esim tästä kytkiksestä mallia? http://www.solorb.com/elect/pwm/pwm2/

Tein juuri kyseisen kytkiksen mukaan säätimen joskus kauan sitten tasavirtamoottorista ilmanvaihdon puhallinta ohjaamaan. Fetti oli muistaakseni joku muu, se ei ole siinä niin tarkkaa, kunhan maksimivirran kesto riittää. Kokeilin kytkentää Volvon flektillä ja toimii kuten on ajateltu. Tallissa pitäisi vieläkin jossakin laatikossa olla koekytkentälevyllä säätimen kokeiluproto.

PWM-ohjaus ja fetti kytkimenä on toki monimutkaisempi, mutta hyötysuhteeltaan ihan eri luokkaa kuin etuvastukset. PWM-säätimessä ei hukata sähköä lämmöksi, kun fetti ajetaan joko täysin auki tai täysin johtavaksi, työjakson leveys vain vaihtelee tehontarpeen mukaan.

Voi tällaisen Arduinollakin tehdä, kun tuottaa sillä PWM:ää, jolla ohjaa kytkinfettiä. Tulee vaan isompi ja lopulta myös monimutkaisempi kytkentä kuin tässä linkin mukaisessa ratkaisussa. Ainakin minun mielestä ;)

BJ-40/76
25.01.2015, 23:25
Siis jos ajetaan pwm säädöllä hiilillä olevaa moottoria, niin kuinka surraa radiossa tms. ja auttaako/uskaltaako kääriä ainakaan moottorijohtoja ferriittirenkaan ympäri...

Tilasin tuommoisen : http://www.ebay.com/itm/2000W-40A-12V-24V-48V-MAX-10-50V-DC-Motor-Speed-Control-PWM-HHO-RC-Controller-/381095846100?pt=LH_DefaultDomain_15&hash=item58bb1520d4
ja tarkoitus olisi mobiilissa sovelluksessa säätää n. 150w/12v perinteistä hiilillä olevaa moottoria , pääsääntöisesti 50-100% pyörimisnopesalueella, ja nuo radiohäiriöt pitäs saada pois....

K.o kikkare vasta tulollaan, pari ferriittirengasta odottamassa, mutta kun tuo kytkis, siis nettikuvista päätellen, perustuu siihen että moottorin käämit toimii induktansseina.... siis kikkare moottorin kylkeen?

Paavo
31.01.2015, 09:58
Moi,

2kpl kustansi €16.30 EUR kyyteineen joten eipä kovin korkealta tipu. PWM taajuus näytti olevan 12kHz.

Mun autossa ei ole FM-vastaanotinta, mutta olisi suotavaa ettei havaittavia häiriöitä tule 68-VHF taajuuksille, pemarin uskoisin olevan melkoisen turvassa korkeamman taajuusalueen takia.

Saapa nähdä miten toimii, oli vähän hempuli mun tarpeeseen, kun flektin käynnistysvirta ylittää selvästi tälle kiinanpask... ulkomaan halppislaitteelle speksatun 40A.

Jos tämä ei toimi tai ei kestä tai tuottaa häiriöitä, niin tehdään sitten itse arduinolla. Saispahan sitten säädettyä PWM taajuudet sopivalle alueelle, ja käynnistyksen alkuun olisi helppo laittaa halutun mittainen 100% jakso sen varmistamiseksi että rupeli lähtee varmasti pyörimään kunnolla (ja heittää päälle kertyneet lumet/männynkävyt huitsiin).

Ja samaan arduinoon vois sitten liimailla muutakin toiminnallituutta, esim. käyttötuntimittari tai vaihteistön lämpötilamittari tai...

Kiitoksia vastauksista kaikille.

-Paavo

http://www.ebay.com/itm/2000W-40A-12V-24V-48V-MAX-10-50V-DC-Motor-Speed-Control-PWM-HHO-RC-Controller-/381095846100?pt=LH_DefaultDomain_15&hash=item58bb1520d4

JiiPee
31.01.2015, 18:22
käynnistyksen alkuun olisi helppo laittaa halutun mittainen 100% jakso sen varmistamiseksi että rupeli lähtee varmasti pyörimään kunnolla (ja heittää päälle kertyneet lumet/männynkävyt huitsiin).

Säädetyissä moottorikäytöissä ilman takaisinkytkentää kannattaa tosiaan olla käynistyksessä lyhyt täysteholla "ryntäytys", millä taataan (ainakin varmemmin) moottorin pyörimään lähtö. Moottori voi vaatia isomman käynnistymomentin, mitä säädetyllä ohjauksella saadaan aikaan. Voi kuumentua ja toimintasavu karata vajaalla tehollakin, jos ei lähdekään sillä teholla pyörimään.

Jos moottorilta saadaan joku takaisinkytkentätieto pyörimisestä (tai nopeustieto), niin sitten alun ryntäytys ei ole niin tärkeä.

Paavo
05.02.2015, 09:46
Moi,

tässä tapauksessa (arduino-toteutus siis) olis helpointa laittaa virtamittari, ja kalibroida "pyörii kunnolla" virrat eri PWM-prosenteille. Jos virta ei olekaan sitä mitä pitäisi niin laitetaan vaikka täysheho hetkeksi ja mittaillaan uusiksi, ja sitten hanskat tiskiin esim. jonkun varoitusvalon kera; tai jos systeemissä on näyttö (PWM-% jne.) niin siinähän vois sitten hehkuttaa mitä haluaa.

Olettaen että rupelin moottorin imemä virta on erilainen jos/kun se ei pyöri. Tokihan siihen vois viritellä jonkun optisen sensorinkin, mutta menee sitten vähän ehkä jo hifistelyn puolelle. Kaivaa romukopasta uuden flektin jos entinen sanoo moro.

-Paavo

IHKULAINEN
05.02.2015, 14:41
Mä ostin samanlaisen pwm säätimen ebaysta joskus sisätilan lämppärille. Tosin 20a. En oo sitä viel asentanu, mut ajattelin rajottaa potikan kiertoo, niin et lähtee minimi-asennossa pyörii ja laittaa samaan nuppiin mikrokytkimen tai elektroniikkaa joka kytkee/katkasee virran Sopivassa jännitteessä...

BJ-40/76
05.02.2015, 22:17
Mä ostin samanlaisen pwm säätimen ebaysta joskus sisätilan lämppärille. Tosin 20a. En oo sitä viel asentanu, mut ajattelin rajottaa potikan kiertoo, niin et lähtee minimi-asennossa pyörii ja laittaa samaan nuppiin mikrokytkimen tai elektroniikkaa joka kytkee/katkasee virran Sopivassa jännitteessä...

Ei tarvitse nupin liikettä rajoittaa, laittaa vaan tuonne "hitaan puolen" päähän tulevaan johtimeen sopivan kokoisen sarjavastuksen, siis jos haluaa että minimi teho on esim. sama kuin normaalisti 1/3 osa säädöstä, niin sarjaan ohmimääräisesti puolet tuon potikan arvosta oleva vastus.

p,s olikohan tuossa minun powerissa (vielä maailmalla) valmiiksi tuo on/off mikrokytkin potikassa?

p.s.s kuinkahan häiriköi radioda puhelinta yms? onko kukaan viritellyt ferriittirenkaita virtajohtoihin häiriön poistimeksi?

Paavo
07.02.2015, 00:21
Mä ostin samanlaisen pwm säätimen ebaysta joskus sisätilan lämppärille. Tosin 20a. En oo sitä viel asentanu, mut ajattelin rajottaa potikan kiertoo, niin et lähtee minimi-asennossa pyörii ja laittaa samaan nuppiin mikrokytkimen tai elektroniikkaa joka kytkee/katkasee virran Sopivassa jännitteessä...

Moi,

hoksaathan mikä ero on DC ja AC sähköllä? Kestäähän säädin tarpeeksi jännitettä?

Jos normi 240VAC auton sisätilan lämmittimestä kyse, niin pyöriihän se rupeli kaikissa tilanteissa ("potikan asento" ja lämpötila)? Itse en menis ropaamaan PWM-säädöllä tuollaista, ellei rupeli saa täyttä sähköä ja vaan lämmitysvastukselle menevää tehoa rajoitetaan, ja siihen (100% resistiivisen vastuksen tapauksessa) vois toimia normi hehkulamppujen himmennin (jonka teho riittää).

Mutta hei, Darwin Awards kaipaa lisää kandidaatteja? :-)

-Paavo

JiiPee
07.02.2015, 18:39
Mä ostin samanlaisen pwm säätimen ebaysta joskus sisätilan lämppärille.

On kai sentään kyse auton sähköjärjestelmään kytketystä lämmittimestä, siis 12V tai 24V tasasähköt puhaltimen moottorille ja lämpö tulee auton moottorin jäähdytysnesteestä?

Mitä noihin sisätilan lämppäreihin tulee, niin oli yhtenä aamuna kitkerä käry mazdarangerin kabiinissa. Lohkolämmittimen rinnalle kytketyn sisälämppärin puhallin ei ollut lähtenytkään pyörimään ja PTC-vasuksen tapaan toimiva lämmitysvastus lämpeni täysillä tehoilla. Oli sellainen palaneen kytkinlevyn ilkeän kitkerä haju konttorissa sen jälkeen monta päivää. Lämmitin ei ollut sulanut eikä vielä syttynyt palamaan, mutta siinä ollut lämpösulakekaan ei ollut katkaissut. Toiminta oli siis kokonaan sen PTC-vastuksena toimivan lämmitysvastuksen varassa, joka kävi kovin kuumana, kun puhallin ei pyörinyt. Jotenkin tuli mieleen, ettei ollut auton ja vieressä olleen autotallin palaminen kovin kaukana.

IHKULAINEN
23.02.2015, 08:50
Moi,

hoksaathan mikä ero on DC ja AC sähköllä? Kestäähän säädin tarpeeksi jännitettä?

Jos normi 240VAC auton sisätilan lämmittimestä kyse, niin pyöriihän se rupeli kaikissa tilanteissa ("potikan asento" ja lämpötila)? Itse en menis ropaamaan PWM-säädöllä tuollaista, ellei rupeli saa täyttä sähköä ja vaan lämmitysvastukselle menevää tehoa rajoitetaan, ja siihen (100% resistiivisen vastuksen tapauksessa) vois toimia normi hehkulamppujen himmennin (jonka teho riittää).

Mutta hei, Darwin Awards kaipaa lisää kandidaatteja? :-)

-Paavo

Tarkoitin siis auton omaa sisätilan lämmityslaitteen puhallinta 12v DC... Nivaan...

Tuolla linkissä on Nivaan modi -> orkkis puhallin korvataan oravanpyörä-puhaltimella. (Ford Tempo:sta)
http://www.ladaniva.co.uk/baxter/resources/JacksHeaterMod.doc
Ajattelin tommosen värkätä viel joskus nii saa vähä enempi hönkää ikkunaan...

Jari
03.03.2015, 18:42
Tollainen lämppärin puhaltimen säätö tärvittaisiin volvoonkin... linkkiä kellään?

Nikuzai
03.03.2015, 19:09
On kai sentään kyse auton sähköjärjestelmään kytketystä lämmittimestä, siis 12V tai 24V tasasähköt puhaltimen moottorille ja lämpö tulee auton moottorin jäähdytysnesteestä?

Mitä noihin sisätilan lämppäreihin tulee, niin oli yhtenä aamuna kitkerä käry mazdarangerin kabiinissa. Lohkolämmittimen rinnalle kytketyn sisälämppärin puhallin ei ollut lähtenytkään pyörimään ja PTC-vasuksen tapaan toimiva lämmitysvastus lämpeni täysillä tehoilla. Oli sellainen palaneen kytkinlevyn ilkeän kitkerä haju konttorissa sen jälkeen monta päivää. Lämmitin ei ollut sulanut eikä vielä syttynyt palamaan, mutta siinä ollut lämpösulakekaan ei ollut katkaissut. Toiminta oli siis kokonaan sen PTC-vastuksena toimivan lämmitysvastuksen varassa, joka kävi kovin kuumana, kun puhallin ei pyörinyt. Jotenkin tuli mieleen, ettei ollut auton ja vieressä olleen autotallin palaminen kovin kaukana.


Mulla on jossain piilossa "kunnollinen" sisälämppäri pakko pitää termaria pienellä kun puhallin täysillä pyöriessään vielä vienoa punaa tekee vastuslankoihin :eek:

Muttei ollu sellasta pakkasta, ettei lasit olleet sulat ja chevy vanissa koko autossa +15 lämpöstä



Mut sit tohon flektin nopeuden säätöön miten kestääkö mikään 12/24 volt moottori on/off/on/off/on.......... hakkaamista/kytkemistä?


Eli vilkkurele sopivalla vastuksella kytkemään flektin relettä esim. vaille puolikierrosta ja sen vaikka sopivalla lampulla kattoo ettei aina samassa kohdassa kiihdytä?

JiiPee
03.03.2015, 19:35
Mut sit tohon flektin nopeuden säätöön miten kestääkö mikään 12/24 volt moottori on/off/on/off/on.......... hakkaamista/kytkemistä?

Eli vilkkurele sopivalla vastuksella kytkemään flektin relettä esim. vaille puolikierrosta ja sen vaikka sopivalla lampulla kattoo ettei aina samassa kohdassa kiihdytä?

Vilkkureleen taajus on kerran tai kaksi kytkentää sekunnissa? Noissa PWM-ohjauksissa puhutaan luokkaa 20000 kytkentää sekunnissa, eli varmasti aika monta kytkntää per moottorin kierros.

Ranee
04.03.2015, 20:00
Siis jos ajetaan pwm säädöllä hiilillä olevaa moottoria, niin kuinka surraa radiossa tms. ja auttaako/uskaltaako kääriä ainakaan moottorijohtoja ferriittirenkaan ympäri...

Tilasin tuommoisen : http://www.ebay.com/itm/2000W-40A-12V-24V-48V-MAX-10-50V-DC-Motor-Speed-Control-PWM-HHO-RC-Controller-/381095846100?pt=LH_DefaultDomain_15&hash=item58bb1520d4
ja tarkoitus olisi mobiilissa sovelluksessa säätää n. 150w/12v perinteistä hiilillä olevaa moottoria , pääsääntöisesti 50-100% pyörimisnopesalueella, ja nuo radiohäiriöt pitäs saada pois....

K.o kikkare vasta tulollaan, pari ferriittirengasta odottamassa, mutta kun tuo kytkis, siis nettikuvista päätellen, perustuu siihen että moottorin käämit toimii induktansseina.... siis kikkare moottorin kylkeen?

Morjens,

Joko olet saanut omat säätimesi?
Tilasin tuosta linkistä tammikuussa ja postia yhä odottelen.

Kekkeruusi
05.03.2015, 08:48
Morjens,

Joko olet saanut omat säätimesi?
Tilasin tuosta linkistä tammikuussa ja postia yhä odottelen.

Tilasin melki samaan aikaan ton säätimen ja eilen tuli postiin.. paypalissa jo ehdin valittaan ettei pakettia oo näkynyt niin palauttivat rahat :D
pitää pistää vielä viestiä sinne että paketti kuitenkin saapui.

BJ-40/76
06.03.2015, 01:59
Morjens,

Joko olet saanut omat säätimesi?
Tilasin tuosta linkistä tammikuussa ja postia yhä odottelen.

tuli eilen, ja en ole kerinnyt kokeilemaan , tuon saksan seisojan kanssa mennyt aika...

mutta pitänee testata tuo....

Ranee
06.03.2015, 22:21
Nonniin, tänään oli laatikkoon tipahtanut kaksittain säätimiä.
Nyt tarvitsisi enää keksiä että mitä niillä tekisi, mahdollisudethan on lähes rajattomat.