PDA

View Full Version : Ylläpitolaturi


Tume_T
23.01.2015, 08:46
Jo jonkinaikaa ollut mielessä laitella ylläpitolaturit autoihin. Pääkäyttiksen (eli vaimon auto) virkaa toteuttavaan Avensikseen suunnittelin Defan laturia, sen kun saisi näppärästi lohkolämppärin piuhoihin kiinni ja tuohon omaan jalostuvaan käyttikseen Delicaan aloin suunnitella tommoista Ctekin polaria, kytkettynä lämppärin sisäpistokkeesta kiinteästi akulle.

Nyt vaan heräsi pari kysymystä.

Onkos porukalla kokemusta tuosta Defan laturista,löytynee pariakin eri tehoista mallia:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/454947/Defa-akkulaturi-1204-4A12V
http://www.motonet.fi/fi/tuote/454946/Defa-akkulaturi-10A12V

Ja sitten toi Ctek:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/455547/CTEK-Yllapitolaturi-MXS-50-Polar-12V5A
ja tällä kiinni akkuun:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/455529/CTEK-Laturijohto-12V-M6-rengasliittimet

Tuossa aloin mietiskelemään semmoista, että kuinkahan laturit käyttäytyy jos/kun auto tulee käynnistettyä lämppärinpiuha kytkettynä. Joskus pari vanhaa laturia saanut "käräytettyä", kun on tullut väännettyä autoa käyntiin hauenleukojen ollessa kiinni akussa.

Teme74
23.01.2015, 10:07
Jo jonkinaikaa ollut mielessä laitella ylläpitolaturit autoihin. Pääkäyttiksen (eli vaimon auto) virkaa toteuttavaan Avensikseen suunnittelin Defan laturia, sen kun saisi näppärästi lohkolämppärin piuhoihin kiinni ja tuohon omaan jalostuvaan käyttikseen Delicaan aloin suunnitella tommoista Ctekin polaria, kytkettynä lämppärin sisäpistokkeesta kiinteästi akulle.

Nyt vaan heräsi pari kysymystä.

Onkos porukalla kokemusta tuosta Defan laturista,löytynee pariakin eri tehoista mallia:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/454947/Defa-akkulaturi-1204-4A12V
http://www.motonet.fi/fi/tuote/454946/Defa-akkulaturi-10A12V

Ja sitten toi Ctek:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/455547/CTEK-Yllapitolaturi-MXS-50-Polar-12V5A
ja tällä kiinni akkuun:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/455529/CTEK-Laturijohto-12V-M6-rengasliittimet

Tuossa aloin mietiskelemään semmoista, että kuinkahan laturit käyttäytyy jos/kun auto tulee käynnistettyä lämppärinpiuha kytkettynä. Joskus pari vanhaa laturia saanut "käräytettyä", kun on tullut väännettyä autoa käyntiin hauenleukojen ollessa kiinni akussa.

Ostin itselleni tuon saman Ctecin. Näin muutaman latauksen kokemuksella tuntuu hyvältä ostokselta. Nuo rengasliittimet olivat paketissa mukana.

Tume_T
23.01.2015, 11:27
Juu tosiaankin se jäi mainitsematta, että tuo Ctek itseltäkin jo löytyy ja samoin nuo rengasliittimet. Hyvin on pelannut normaali latauksia tehdessä ja on tuolla pari vanhaa akkuakin saatu onnistuneesti elvyteltyä.

Tuossa vaan mietityttää tuo, että miten käy laturille jos se on kytkettynä akkuun ja verkkovirtaan silloin kun autoa käynnistää. Että meneekö johonkin suojaus/vikatilaan ja kuittautuuko automaattisesti.

Vilkutin
23.01.2015, 11:52
Sama laturi... heh suunniteltu arktisiin oloihin piuhat on kyllä kaikkee muuta ihan tönkköjä paskoja
Kyl mul ainaki mönkiäs on nii et lyön käymää sit laturi irti ja penkki kii ja menoks. Aina se jatkaa hommia ku lyö taas laturin piuhan kiinni.
Rengasliittimet kiinteesti akus ja sil omal liittimel aina kii / irti.
Ei oo tarvinu mode nappii koskea.

TARO59
23.01.2015, 13:33
Miten on vakuutuksen laita jos käyttää ctek tai joku muu merkkinen "irrallinen" laturi.
Tarkoitan sillä jos auto on taloyhtiön parkkipaikalla tolpassa kiinni ja syttyy palamaan niin?
Eihän defojen tai muiden asennuksessakaan saa tehdä omia kytkentöjä vaan on käytettävä defan tai muu merkkisten liittimiä haaroja ym.
Tarkistakaa jos on muiden autojen lähellä lämpenemässä ettei jää maksumieheksi!

smgt
23.01.2015, 13:53
Mulla on totkessa tuommonen defa mutta vanhempi 3a tehonen.
Hyvin se pellaa ja auttaa käynnistyksissä ku jännite on korkiampi. Varmasti akun ikää pidentää huomattavasti ku ei niin tyhjänä seiso.

HAILUXI-07
23.01.2015, 16:42
Itellä Hiluxissa ollut nyt kolmatta talvea käytössä juuri tuollanen Defan akkulaturi
http://www.motonet.fi/fi/tuote/454947/Defa-akkulaturi-1204-4A12V

Hyvin on toiminut!

Asennettu siten että otin lohkolämppäriltä piuhan pois jonka kytkin laturiin, koska en tartte tuota lohkolämppäriä kun käytän webastoa, ja webaston takia hommasinkin ylläpitolaturin.

Käynnistänyt aina virtajohtojen ollessa kytkettynä.

rane58
23.01.2015, 23:50
Aloitusviestin mukainen Ctek-systeemi akkutesterillä (näyttää akun lataustason) toiminut jo muutaman vuoden moitteetta... :cool:

Tume_T
24.01.2015, 08:45
Miten on vakuutuksen laita jos käyttää ctek tai joku muu merkkinen "irrallinen" laturi.
Tarkoitan sillä jos auto on taloyhtiön parkkipaikalla tolpassa kiinni ja syttyy palamaan niin?
Eihän defojen tai muiden asennuksessakaan saa tehdä omia kytkentöjä vaan on käytettävä defan tai muu merkkisten liittimiä haaroja ym.
Tarkistakaa jos on muiden autojen lähellä lämpenemässä ettei jää maksumieheksi!

Jaa-a...
Toisaalta, jos lataa akkua (siis ilman mitään lohkolämppäriä) ja akkulaturi sytyttää auton palamaan tai jos auton sisätilalämppäri sytyttää auton palamaan niin mikähän silloin on vakuutusyhtiön kanta asiasta.

Tuota Ctekin kytkentää siis ajattelin siten, että sähkö sille otetaan sisätilalämppärin pistorasiasta. Eli tuo lohkolämppäri kaapelointi pysyisi alkuperäisenä ilman omia virityksiä.

Nall3
24.01.2015, 09:21
Jaa-a...
Toisaalta, jos lataa akkua (siis ilman mitään lohkolämppäriä) ja akkulaturi sytyttää auton palamaan tai jos auton sisätilalämppäri sytyttää auton palamaan niin mikähän silloin on vakuutusyhtiön kanta asiasta.

Tuota Ctekin kytkentää siis ajattelin siten, että sähkö sille otetaan sisätilalämppärin pistorasiasta. Eli tuo lohkolämppäri kaapelointi pysyisi alkuperäisenä ilman omia virityksiä.

Mulla tollanen motonetin laturi autossa ja toiminu todella hyvin.
Lohkolämppäriä kun tossa ei ole niin johdotus kumminkin niin että saa laitettua lataamaan ja sisätilaan virtaa lohkonpiuhalla. Haarotettu vaan konehuoneeseen missä on aina toi ylläpitolaturi kiinni.
Ei mitään poppakonsti liitoksia vaan kiinteenä kaikki.

-MaTTi-
24.01.2015, 12:04
Mulla tollanen motonetin laturiTollanen motonetin laturi? :eek: Eli mikä? C-Tek:iä jos meinasit niin se ei ole mikään Motonetin tuotemerkki.

smgt
24.01.2015, 12:12
Mulla on totkessa tuommonen defa mutta vanhempi 3a tehonen.
Hyvin se pellaa ja auttaa käynnistyksissä ku jännite on korkiampi. Varmasti akun ikää pidentää huomattavasti ku ei niin tyhjänä seiso.

Eilen korotusta laittaessa ratioo kuunneltiin ilta eikä enää jaksanu tartata käymään. Ei tarvinu ku vartti olla roikassa niin sen verran tuli puhtia että käynnisty. :) lohko lämmitin oli irti kytketty sen aikaa.

Nall3
24.01.2015, 12:37
Tollanen motonetin laturi? :eek: Eli mikä? C-Tek:iä jos meinasit niin se ei ole mikään Motonetin tuotemerkki.
C-tekkiä tarkotin.
Just tollanen --> http://www.motonet.fi/fi/tuote/455506/CTEK-Yllapitolaturi-MXS-36-12V36A

Hyvää ja halpaa ei muka ole keksitty? Tämä taitaa olla just se halpa ja hyvä :D

vartiainen
24.01.2015, 13:54
Mulla on ollut tuommonen motonetin myymä c-tek nyt 5 vuotta putkeen kytkettynä normaaliin autonakkuun joka ruokkii webastoa joka lämmittää verstasta. Se toimii edelleen. :)

timppat
24.01.2015, 19:07
onkos kellään lidlin älylaturia olis ens maanantaina myynnissä, olis halpa ja kävis 6volttiseenkin, ja 120ah asti.

pee
24.01.2015, 19:21
onkos kellään lidlin älylaturia olis ens maanantaina myynnissä, olis halpa ja kävis 6volttiseenkin, ja 120ah asti.

Vissiin samaa puutetta lidlin laturissakin, ettei muista modea virtakatkon jälkeen, kuin muissakin "halpiksissa"

Kaikkiahan tää ei haittaa, mutta esim just lämmitystolppa käytössä melko turhauttavaa :D

Itelle ostin taannoin Ctekin Polar MXS n plus kourallisen pikaliitosledvalvontajohtoha ja ei kyllä kaduta ...

BryGgi
24.01.2015, 21:44
Enää ei tule tähän taloon noita ceetekkejä. Pari kappaletta ollut malliston yläpäästä ja keskivaiheilta. Molemmat parin vuoden käytön jäökeen jäivät vain vilkuttamaan mode vaoa, ja silloin tällöin saattoivat ladatakin. ja nollakelistä alaspäin johtoja pystyi käyttämään rautakankena. Luokaton hintaansa nähden. Nyt on käytössä 7a exide ja löytyy toimintoja ylläpidosta jatkuvaan viiransyöttöön, esim akunvaihdossa kun kaapelit irti. Ja omat ohjelmat agm ja normiakuille. Sekä kumikaapelit. Jospa se nyt kestäis. Ps, muistaa myös viimeasetuksen

Nikuzai
24.01.2015, 22:18
Vissiin samaa puutetta lidlin laturissakin, ettei muista modea virtakatkon jälkeen, kuin muissakin "halpiksissa"

Kaikkiahan tää ei haittaa, mutta esim just lämmitystolppa käytössä melko turhauttavaa :D
.



Lidl;in laturia on muuten sit kahta mallia toisessa on elvytys ja toisessa ei, mut paketissa se luki, et onko elvytystä.

Jos on niin porukoitten lidl;in laturi jakso elvyttää täysin mykän akun vaunun ylläpito akuksi kunhan jakso painella sitä elvytystä päälle 2 volttisen akun sai elvytettyä pari corollan starttausta kestäväksi :)


Ja kumpikaan lidl;in laturi ei osaa aloittaa lataamaan uudestaan jos akun varaus laskee eli ei käy suoraan esim vaikka varaston termarissa olevan webaston ruokintaan tai asuntovaunun käyttöakkuun ilman, et muistaa painella sitä päälle :(

Ylläpito molemmista kyl löyty eli pitää akkua täynnä to-laitoin belkun laturiin lidl-laturilla ja tänään oli valo vihreänä ja akku täynnä kun modella kokeilin

vmt
24.01.2015, 22:28
Enää ei tule tähän taloon noita ceetekkejä. Pari kappaletta ollut malliston yläpäästä ja keskivaiheilta. Molemmat parin vuoden käytön jäökeen jäivät vain vilkuttamaan mode vaoa, ja silloin tällöin saattoivat ladatakin. ja nollakelistä alaspäin johtoja pystyi käyttämään rautakankena. Luokaton hintaansa nähden...

Onkohan noissa laatu huonontunut sitten? Itsellä n. 10 vuotta ollut käytössä ja ei kyllä mitään noista ongelmista eikä muutakaan valittamista.

pee
24.01.2015, 23:00
Jotain johtovikoja niist on todettu takaisinkutsuinakin

Täs uutukaises on 5 vuoden takuu ...

ZeiZei
24.01.2015, 23:52
Ja se mode nappi saattaa ajan saatossa hyytyä, helppo korjata.

Karppaj
24.01.2015, 23:57
Aloitusviestin mukainen Ctek-systeemi akkutesterillä (näyttää akun lataustason) toiminut jo muutaman vuoden moitteetta... :cool:

Täällä on ollut myös Ctek polar hanskalokeron alla kiinteästi kolmatta talvea kiinni. Tupla haaroitussarja pistokkeineen on jalkatilassa sekä sisälämppärille että laturille. Mitään ongelmia ei ole ollut, vaikka välillä on käynnistetty autoa laturi kiinni. Suosittelen. Eberiä on saanut polttaa huolella, vaikka ajomatkat ovat välillä lyhyitä.

thudor
25.01.2015, 00:11
Ostin tokmannista tommosen ylläpitolaturin (merkkiä en jaksa käydä kattoos), kun puoleen hintaan oli. Ihan paska. c-tek pitää olla, jos noita pikkulatureita käyttää..:mad:

JuHem
25.01.2015, 11:31
Ilmeisesti en ole ainoa jolla c-teckistä on johdoista ollut harmia. Omasta murtui verkkovirtapiuhan eriste monesti kohtaa. Alkoi olla melko pelottava käyttää. Vaihdoin hajonneesta halpis mutterivääntimestä piuhan ja toimii paljon parempi kuin alkuperäinen Pidempi ja pysyy pakkasellakin joustavana. Ihme homma, että tuon hintaluokan laitteeseen on noin huono johdot laitettu. Muuten kyllä toimii hyvin.

Harriko
25.01.2015, 14:11
C tec:istä on joskus tullut sarja huonolla virtajohdolla (kovettuu pakkasessa). Lähin C tec:iä myyvä liike antaa uuden tilalle ilman kuittia ja mitään takuuaikarajoituksia. Itselläni oli noin 10 v vanha C tec jonka johto murtui juuresta, en muistanut edes ostopaikkaa, mutta Hakkilan Varakirin myyjä antoi hyllystä uuden, mitään kyselemättä ja toivotti hyvää päivänjatkoa.:)

maco
25.01.2015, 19:57
Itsekin ostin ton seetekin, mut jäi mietityttää, että kumpaan akkuun laitan sen seetekin kiinni? Autona -88 kingcappi 4wd...

IHKULAINEN
25.01.2015, 20:42
Mul on tämmöne: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko/Akkutyokalut-ja--tarvikkeet/Akkulaturi-1224-V-25-A125-A-37736/
25A 12v ja 12,5A 24v
Ihan hyvin pelittäny. Hyvä hintalaatusuhde. Tosin pari huonompaa akkuu kiehuttanu oikee kunnolla normi latausasetuksessa. En tiiä onko laturin vika vaiko akun... oishan tossa toi elvytys huonommil akuil... ja sit latausjännitettä näyttää yli 15v ?
Jos webasto tyhjänny Ducatosta akkua niin ettei startti pyöritä, nii tol laturil 10minuuttia nii sit starttaa.
-tosin ei ennää autos tyhjenemis ongelmaa -> tavaratilassa 2kpl 100ah lisäakkua päävirtakytkimen takana.

Ja sit mull on tommone pikkunen 5A Benton älyhoi-laturi motonetistä. Aluks muistaakseni pelitti ok, mut sit lakkas ottamasta käskyjä näppäimistä. Oli vuoden hyllyssä, mut nyt taas toimii Jotenki. Tosin välil joutuu renkuttaa niit nappei. Ja sit se ei tajuu alottaa latausta jos verkkojohtoo käyttää irti. Lopettaa myös lataamisen jos starttaa ladattavaa autoa. Menee standby tilaan. Ja sit piuhat meni tosi nopeest pakkases rikki... eli ei sovellu ylläpitolaturiks eikä oikee muutenkaa. Googlasin et nää on tyyppivikoja. Tätä malli
-eli Ctek kandee ostaa mielummi...

Jappi
25.01.2015, 22:38
Itsekin ostin ton seetekin, mut jäi mietityttää, että kumpaan akkuun laitan sen seetekin kiinni? Autona -88 kingcappi 4wd...

Ei väliä, kinkkukaapin akut on toisiinsa kytketty sen verran paksuilla piuhoilla.

Tuo C-Tekin verkkojohto on kyllä luvattoman jäykkä kovalla pakkasella, ne akkupiuhat omassa pysyy ihan taipuisina vaikka -30C pakkasissa.

BJ-40/76
25.01.2015, 22:39
Ja niin pahalta kun se tuntuukin; niin nuo Ruotsalaiset ctek:t on aina ensimmäisenä käsillä, kun pitää ladata akkua...
Historiaa: veneessä oli peltikuorisia Einhell tms. atomilogolla varustettuja puolijohde- latureita, viimmeisimpänä 12A versio, ja jaksoi "ladata-" noin 3-6 amppeeria 13,6 volttiin, jos verkkosähköä oli 230v, 14 volttiin ei sitäkään. ja kun venesatamassa jännite tippui laturin kytkentäpisteessä alle 200 voltin, niin latausvirta tippui alle amppeerin...
Tuo ensimmäinen 7 A ctek jaksoi työntää 13,6 v jännitteellä 7 amppeeria, vaikka verkkojännite oli alle 200 volttia...
Ja tuo ctek tosiaankin kärsi johtojen kylmä muremisesta, soitin asiasta kahalle, ja tuumasivat että lähetä tänne korjaukseen, asiakaspalautuksena tms. Jäi lähettämättä, kun oli tarve/ kyky korjata itse...

Ja nuo ctek:it on olleet vesisateessa tms, ja edelleenkin molemmat toimii....

Ja minulle on tärkeintä se, että lataa automaattisesti, siis jos unohtuu.... niin ei keitä akkua,,, ja se, että toipuu sähkökatkosta.!

ja noista "verrokeista-" bd:n 30 A laturi otti loparit noin 3 tunnin käytön jälkeen... ja pari halpis älylaturia ei toivu sähkökatkosta...

Ja jos tallissa/hallissa tarvii akkulaturia, niin -80 luvun kemppi on lyömätön, 70-80 amppeeria 12-14 volttiin, ja puolet 24 volttiin. mutta tuo paino rajoittaa...

t0ny
27.01.2015, 17:21
Ctek on palvellut mulla jo useamman vuoden, loistava keksintö.

Vilkutin
28.01.2015, 06:50
Itelle ostin taannoin Ctekin Polar MXS n plus kourallisen pikaliitosledvalvontajohtoha ja ei kyllä kaduta ...[/QUOTE]

Millon noi ledijohtojen ledit palaa?
Ois yks tommonen kanssa ja täytys emännän raviiin kolvata se kiinni ja tuoda pää maskin takaa näkyviin.


En ole tohon murenevaan johtooon törmännyt vaikka kyllä tolta parikolmevuotta sitten ostetulta polarilta (se oranssi 5A lataava) voisin olettaa johtojen murenevan pakkasessa, mulla se on seinässä kiinni kun mönkiän akkua lataa talvet ja kesätkin välillä joten verkkojohtoon ei ole juuri koskettu.
Täytyykin tutkia tarkemmin.

Tuon lisäksi on pari ketaletta noita 3.6A lataavia malleja.
Yksi kelkkaaan ja yksi hiluxiin näin talvis aikaan.

Yhdestä setekistä on mennyt mode nappi serkkupoika siihen kolvaili uuden ja taas pelaa.

pee
28.01.2015, 07:22
Ledit palaa aina, tai siis vilkkuu

Kertoo siis värein jännitteen tason

Vilkutin
28.01.2015, 11:36
Ok

BJ-40/76
30.01.2015, 00:50
Ledit palaa aina, tai siis vilkkuu

Kertoo siis värein jännitteen tason

Ja jos ei latauksessa, niin tyhjentää hiljalleen akkua....

timppat
30.01.2015, 05:35
Lidlin laturissa volttimittari, benton merkkisessä myös paskat piuhat.

lepoantti
30.01.2015, 07:11
onko jollain tietoa järkevän hintaista 24v ylläpitimistä?

-MaTTi-
30.01.2015, 11:05
Ja jos ei latauksessa, niin tyhjentää hiljalleen akkua....
Niin tekee, mopon akku parissa-kolmessa kuussa tyhjä.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/455569/CTEK-Akkutesteri-12V-M8-rengasliittimet
Virrankulutus noin 1mA eli noin 0,7Ah kuukaudessa

t0ny
30.01.2015, 11:35
Ylläpito laturi pidentää pienien akkujen elin ikää.. jos käyttö satunnaisempaa..

A-P
30.01.2015, 14:42
onko jollain tietoa järkevän hintaista 24v ylläpitimistä?

Laadukasta norjalaista tarjolla:

http://www.tori.fi/pohjois-karjala/Akkulaturi_16386318.htm?ca=17&w=3

BJ-40/76
30.01.2015, 21:47
Niin tekee, mopon akku parissa-kolmessa kuussa tyhjä.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/455569/CTEK-Akkutesteri-12V-M8-rengasliittimet

Mitä itse olen mitannut tuota c-tek 10A latausjohdossa olevaa, niin 1,3 - 2,5 mA vilahtelee fluken näytössä, toki huomattavan epä luotettava mittaustapa...

Mutta jos syö ylimääräistä vaikka yhden milli amppeerin, niin se on ladattava tavalla taikka toisella....
ja kun ylläpitolatureita asennellaan, niin monesti on kyse siitä, että auton sähköt on jossain vaiheessa känyt vähänä.
Ja jos esim. tuo minun ctek:n indikaattori vilkuttelee talvella kuukausi tolkulla, niin tuo 1-2 Ah/kk tekee hallaa varsinkin pienille akuille; voi verrata esim. siten, että jos 5 amppeerituntia ei merkitsen mitään, niin jättää edellisenä päivänä auton parkkiin valot päällä puoleksi tunniksi 25 asteen pakkaseen, ja seuraavana päivänä kokeilee käyntiin.
Mutta nykyautoissa on niin paljon sähköä syövää älyä, pahimmillaan jopa suunnittelukukkasia, että tuo c-tek:n indikaattori on aika pieni tekijä....

-> jos mahdollista, niin tuo ylläpitolaturi (jos kokoajan akussa kytketty, niin ylensä tyhjää pikkasen akkua, jos ei verkkosähköä) on todella hyvä juttu, ja jos puhutaan 24v autoista, niin molemmille akuille oma.
ja itse suosin noita sähköttömyydestä itsestään toipuvia älylatureita, siis vaikka sähkökatko tms. niin alkaa omatoimisesti lataamaan.
(esim. minulla oli HJ-61:ssä tuo 7 A c-tek ruokkimassa webaston akkua, ja ei tarvinnut kuin "työntää tökkeli seinään"

pee
30.01.2015, 21:54
Hyvä ylläpitolaturi:

- Haistelee välillä varauksen pitoa, eli lopettaa latauksen ja jää kuulolle, kunnes taas tarvitaan

- Osaa jatkaa jos sähköt katkeaa

Tuohon ledien virran kulutukseen tietty joo, mutta kuten sanottua, radion, auton älyjen, ja muiden hapettumien kulutus on yleensä isompi