PDA

View Full Version : Landrover Discovery vm. 00-05 ruusuja ja risuja

Esko90
22.01.2015, 18:01
Moro!

Nyt tarvis diskon omistajilta ja muilta asiasta tietäviltä vähä yleis tietoa ja käyttökokemuksia.

Myytyäni ajat sitten LJ70 pois kun halusin isompaa maasturia alle mutta ei ole vielä napannut. hdj80 olen kahtellut mut ei ole löytyny mieleistä , toisekseen paljon ajettuja ja ei toi kiertokangen laakerijumpat kiinnosta jne.

No tänään juolahti mieleen että hmm... katotaas nettiautosta pirruttaan mitä maksaa nuo landrooverit.

Katseltuani ja lueskeltuani niin ihan näppärän näköisiä pelejä nayttäisi olevan ja Tilavia ainakin Takatiloista. (hintahaarukka 5000-11000e)

MUTTA nyt ite ongelma en ole moisiin autoihin ennen perehtyny mitenkään päin, vähä niinkuin kokeilis kepillä jäätä.

Eli onko nuo diskot kuinka luotettavia kestävyydeltään, ja onko kuinka sähkövika altis.

Kuinka löytyy/saa varaosia ja kuinka arvokkaita jne
Löytyykö tasauspyörästön lukkoja jne.
Ja jos jollakin on II tai III disko niin minkälaisia on käyttökustannukset vuodessa d-vero ja vak. pakuna tai henk.
voimansiiro, manuaali vai automaatti

Auto tulis perus ajoon ja syksyllä sitten metsästyshommiin ja vähä välillä poiketa metsäuran puolella.

en jaksa ettiä kertomuksia roverfriends sivuilta ja sen verran löysin netistä tietoo että jollaki oli automaattilaatikon öljynvaihto liikkeessä maksanu n.500e ja jollakin käsijarruremontti 1000e:confused::confused::eek::eek:

Heguli
22.01.2015, 18:15
Tuolla hintahaarukalla saat kohtuu uuden pelin maltillisilla kilometreillä. Aika vankkaa perustekniikkaa näissä autoissa on ja pääosin helppoja huollettavia. Omassa Disco ykkösessä mittarissa on 430000 km eikä vielä ole mitään tarvetta avata moottoria saatikka laatikoita. Itse jos pystyy edes osan huolloista tekemään itse niin kohtuu halpoja ylläpitää. Toki merkkiliikkeessä kaikki maksaa hunajaa. Lähes kaikkia osia saa tilaamalla edullisesti netistä, lähinnä sumuisilta saarilta. Sähköissä on pikkuisen ihmejuttuja, siihen kannattaa varautua. Mulla esim. nopeusmittari joko toimii tai sitten ei. Lukkoja ja muita maastovarusteita löytyy joka lähtöön, vain lompakon paksuus on rajana.

Esko90
22.01.2015, 18:29
Itse olen ajatellut, että etin jotain n. 250tkm ja siittä alaspäin. Sitä meinasin nuilla lukoilla että onko niissä kuinka vakiona jotain sähkösiä niinkuin joissain hdj80. ja tuo 2,5L TD näyttäis olevan aika monessa mut parissa on tuo 2,7TD v6 että tokkopana niissä oo muuta eroo kuin paino ja kulutus, vai kumpi ois varmatoimisempi.

Kiitoksia heguli.

-MaTTi-
22.01.2015, 19:49
Lukaisehan täältäkin tarinoita niin ei tuu yllätyksenä sitten jos ko. mallin pariin päädyt: www.landroverhell.com :rolleyes:

Esko90
22.01.2015, 19:54
Piru kun toi lontoon kieli ei luonnistu eikä toi koneen käännös juttu ole häävi.

-MaTTi-
22.01.2015, 20:12
Piru kun toi lontoon kieli ei luonnistu eikä toi koneen käännös juttu ole häävi.Meinaatko google-kääntäjää, melko tönköstihän se kääntää, mut ehkä jotain hajua saa: http://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=en&tl=fi&u=http%3A%2F%2Fwww.landroverhell.com%2F&sandbox=1

kokkolanpoika
22.01.2015, 22:23
Diesel/käyttövero henkilöautona hiukan alle 1000e 4jässä erässä.
Käsijarruremontti ei kyllä 1000e pitäs maksaa kun siinä on ihan perus käsijarrurumpu Jos sen jotenkin akselin kera saa kieroon, sitten maksaa kun laatikko pitää avata. Mutta eine kengät mitään maksa. D3seen toi käsijarrusysteemi maksaa sen 1000e. Mutta se onkin ihan shaisse auto.
Laatikon öljynvaihto voi maksaa teetettynä 500e. Jos järjestelmä huuhdellaan samalla. Mutta perusöljynvaihto n:5l öljyä ja tunnin parin työ ei pitäs olla 500e. Ehkä jollain kiskurilla ja ei osaavalla opettelevalla korjaamolla voi maksaa.

Itsellä ollut D2 nyt reilun 7-vuotta. Ei yhtään sähkövikaa vielä. Ostaessa ajettu 138tkm nyt 260tkm. Korjauksiin ja osiin palannut 7-vuoden aikana n:3-3500e. Kansipahvin vaihto oli kallein remontti. n:1100e tuli maksamaan itsetehtynä, samalla toki uusittiin jäähdytin kun vuosi.

Jos TDV6 D3 kiinnostaa. Sun kannattaa varata 5000e korjauskuluihin vuodessa, kun D2nen menee 10x halvemmalla. Karu totuus vaan että uudempi on huonompi. Ei tavallisen duunarin tommosta kannata ostaa.

Esko90
22.01.2015, 22:26
Tossa mamma vähä suomenteli mulle tota sivua niin haukuttiinhan toi merkki aika hyvin siellä, mutta sivu vaikuttaisi siltä että kirjoita tänne vain kaikki huonot kokemukset. Kyllähän tommossii haukkumissivuja vissiin kaikista autoista löytyy. Se täs lähinnä kiinnostais diskon kohalla että onko perso porsiin muitakin osia kuin perus kulutus osaa remmi,laturi,startti jne. Ja kuinka hintavia on esim toyotan tiskiin ja jenkkiauton tiski hintoihin verrattuna. Kiitos linkistä Matti.

samppas
23.01.2015, 00:07
Meillä oli D2 kakkosautona 3vuotta / 156000-190000.

Vikoja oli

Nämä korjattiin kun auto ostettiin liikkeen piikkiin:
Moottorin johtosarja. Ei ollu kallis
Pottoaineventtiili koneessa.

Myöhempiä fiksauksia:
Takaoven kahva.
Etukardaani vaihdettu varmuuden vuoksi.
Akku
Takaiskarit jäykempiin, vanhat oli kunnossa.
Takajarrupalat
Ylävesiletku
Vaihdekepin asentotunnistin.Oli kallis

Saattoi olla muutakin korjattavaa mutta on unohtunut, kirjoittelin niitä tänne joskus.

Ajo 98% kaupunkiajoa.

Kaitsu67
23.01.2015, 00:43
Ja kuinka hintavia on esim toyotan tiskiin ja jenkkiauton tiski hintoihin verrattuna.

Halpojahan ne on kun tilaa suoraan sumujen saarilta. Paljon eri toimittajia, mutta esim. PADDOCKilta tulee kotiovelle 5 työpäivän sisään. Suomesta kun marmoritiskiltä ostat niin voit kertoa brittihinnat piillä jos riittääkään. Eli netistä vaan tilaamaan jos ei tartte kiireesti hetieilennyt

Esko90
23.01.2015, 04:42
Kylläpä tulee hyvin tietoa. Kiitoksia.

Näyttääpi siltä että nyt tarvii perehtyä tohon disko kakkoseen. Mites toi d2. Nen automaattina? Onko ihan unohdettavissa vai kannattaako pitää harkintalistalla. Työkseni kun ajan kuorma autoa niin siinä saa ihan tarpeeksi kepitellä: ) tarkemmin kun olen ny selaillut niin toi b2 on näköjään vaihtanu ilmettä keulan suhteen jossakin vaiheessa tuotannossa.

Ja mihin kannattais kiinnittää eniten huomioo jos menee potkiin disko 2 renkaita joka ois cm 02-04 2,5l tb5. 340tjm ales päin.

Esko90
23.01.2015, 04:44
Vm*

pt.
23.01.2015, 08:10
Tossa mamma vähä suomenteli mulle tota sivua niin haukuttiinhan toi merkki aika hyvin siellä, mutta sivu vaikuttaisi siltä että kirjoita tänne vain kaikki huonot kokemukset. Kyllähän tommossii haukkumissivuja vissiin kaikista autoista löytyy. Se täs lähinnä kiinnostais diskon kohalla että onko perso porsiin muitakin osia kuin perus kulutus osaa remmi,laturi,startti jne. Ja kuinka hintavia on esim toyotan tiskiin ja jenkkiauton tiski hintoihin verrattuna. Kiitos linkistä Matti.

Itse asiassa eikö tuo linkin jutut ole uudempaa Discoveryä koskevia?

Vanhahan ei ihan yhtä paha murhe ole ollut?

Tasaisin väliajoin tullut kurkittua autokaupoissa noiden sisälle, mutta kahden täyden veron dieselauton pitämistä ei ole oikein saanut perusteltua..

-MaTTi-
23.01.2015, 08:31
Itse asiassa eikö tuo linkin jutut ole uudempaa Discoveryä koskevia?

Vanhahan ei ihan yhtä paha murhe ole ollut?

Pääasiassa joo, ja Rangee, mut Esko90 arpo II:n ja III:n välillä aloittaessa.
Kakkosen kans vielä pärjännee ihan inhimillisesti kun tietää varautua tiettyihin juttuihin, mut kolmoset ja neloset on rahamiesten autoja.

Kaitsu67
23.01.2015, 08:32
Mites toi d2. Nen automaattina? Onko ihan unohdettavissa vai kannattaako pitää harkintalistalla. Työkseni kun ajan kuorma autoa niin siinä saa ihan tarpeeksi kepitellä: ) tarkemmin kun olen ny selaillut niin toi b2 on näköjään vaihtanu ilmettä keulan suhteen jossakin vaiheessa tuotannossa.

Ja mihin kannattais kiinnittää eniten huomioo jos menee potkiin disko 2 renkaita joka ois cm 02-04 2,5l tb5. 340tjm ales päin.

"Söörtsillä" löytyy jo aikasemmin kysyttynä tosta tomaatista:

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=123466&highlight=Disco

Ja siihen D2:en keulaan on tosiaan myöhemmin tehty facelift, niitä uudempia umpioita saa Briteistä jos on intoa vaihtaa. Tuolla pari kuvaa kun joku tehnyt.

http://forum.lro.com/viewtopic.php?t=9411&start=0

Heguli
23.01.2015, 11:59
Kolmonen ja nelonen on aika samat autot, enempi facelift

Esko90
23.01.2015, 16:28
Nyt kun olen luoskellut ja pähkäillyt ja muistellu omia kokemuksia ja toisten kertomuksia japanin maastureista ja nyt tämä sumusten saarten autosta, niin taitaapi olla asia sillai, että tuurista kiinne millasen ajokin saa alle oli sitten kyse hdj80,90 tai 95 ta disko2 niin jotain hämärää sitä aina on mutta ei mitään suurempia ongelmia ja se HUOLTAMINEN on oikeestaan isoin asia mikä vaikuttaa huonoihin kokemuksiin ja pettymyksiin. Eikös se näin mene.

Tosi asia on se että kyllä mulle landcruiseri kelpais ennemmin mutta kun ne vähän vähemmän ajetut on vielä hinnoissaan niin voi vaan sivusta katsella.

Kaitsu67
23.01.2015, 16:30
Osta Lantikka vaan :D

Esko90
23.01.2015, 17:16
Niinpä kun tietäs kumman :D:D:D

Kaitsu67
23.01.2015, 17:19
Niinpä kun tietäs kumman :D:D:D

Helppoa, Lantikka kun on Land Rover - aina ollut ;)

pt.
24.01.2015, 21:01
Pääasiassa joo, ja Rangee, mut Esko90 arpo II:n ja III:n välillä aloittaessa.
Kakkosen kans vielä pärjännee ihan inhimillisesti kun tietää varautua tiettyihin juttuihin, mut kolmoset ja neloset on rahamiesten autoja.

Näin olikin, kun otti ja luki loppuun asti.

Onhan se uudempi kertaluokkaa edustavampi ja naapurille kovempi pala, mutta ei kyllä normipalkoilla kestä edes harkintaa..

kokkolanpoika
25.01.2015, 11:28
Eihän ne halvimmat pommit mitään enään maksa. D2nen voi olla jopa kalliimpi, mutta onhan se heti 100x parempikin luotettavuudeltaan.

http://www.nettiauto.com/land-rover/discovery/6881747

Toki saa pelätä D3sen osalta vaan manuaalina että kone hajoo.. Kampiakselin päittäislaakerit ei kestä, ja sitten akseli ottaa lohkoon kii ja täystuho. Voi kestää pitkäänkin, tai sitten ei. Odotetaan näiden mallien kanssa vielä 10-vuotta, niin niitä rupeaa olemaan joka nurkassa rikkinäisenä kun ihmisillä ei ole varaa korjauttaa noita, ja auton arvot rupeaa olemaan vähemmän kun korjauskustannukset.

Mts2
25.01.2015, 14:38
Mulla on reilun pari vuotta ollut Disco II, TD5-koneella. Ostaessa oli 260tkm ja nyt on 315tkm ajettu.

Kansivikojahan noissa on ollut, mutta oon käsittänyt, että jos kansiremppaa ei ole vielä pariinsataan tuhanteen joutunut tekemään, niin ei se ihan heti ole tulossakaan.

Sähkövikoja on aina toisinaan. Itsellä tosin suurimman osan niistä aiheutti toi rikkinäinen korinohjausyksikkö. Jotain hukkaporttihäikkää on ollut myös.

Osat on kohtuullisen edullisia ainakin kun briteistä tilaa, tulee viikossa Suomeen kotiovelle hienosti.

Disco kakkoset mätänee suojaamattomana aika tehokkaasti, joten suosittelen katseleen runkopalkkien jaman taka-akselista taaksepäin sekä koputtelemaan helmat.
Kaikki sähköjen toiminnat kannattaa tsekata huolella, sähköviat on paskamaisia. Saahan mm. noita ohjausyksiköitä halvalla käytettynä, mutta ne pitää ohjelmoida ja murhetta on aina. Ei ne uutenakaan ihan järkyttäviä maksa.

Verot henkilöautona tonnin vuosi, pakuna viissataa. Vakuutukset on kohtuullisen edullisia. Löpöä palaa kympin pinnassa satkulla. Ja mikään rakettihan tuo ei ole, mutta kyllä sillä 3,5 tonnin kärryn kanssakin pärjää.

Oma mielipide on se, että jos haluaa luotettavuutta ja halpaa pitoa, ostaa japsin. Jos haluaa mukavan ja kivan auton ja lantikan, ostaa sen. Aina tuo perille on vienyt, vaikka välillä on ollutkin jotain kikkailua. Kolmosdisko on sitten jo ihan eri laite, siitä ei oo itellä kokemusta.

Kyllä mulla on ainakin perustekniikka pelannut. Koko aikana on hajonnut valoviiksi, jos jätetään alun hukkaportin ohjainongelmat ja tää sähköhässäkkä pois. Mukava laite tuo on. Lähtee talvellikin käyntiin hyvin, lämmittämättäkin, auto on jopa lämminkin.

Osta pois, yksilöitähän nää kaikki on.

Esko90
26.01.2015, 11:34
Saas nähä kuin äijän käy. jahka tästä ehtii, niin käyn kyllä jonkun disko II :sen koeajamaan jossain tässä pirkanmaan alueella (ehkä tuon) http://www.nettiauto.com/land-rover/discovery/6865670 ja sitten katon ton jostakin lähistöltä ton landcruiserin mmmm ehkäpä vaikka 95 ja koecruisailen semmoisenkin ja tämän jälkeen teen päätöksen toivon mukaan kumman sitä huolis nurkkiinsa.

Onhan noi diskot komean näköisiä ja vissiin eteneekin jotenkin keväisillä peltoteillä jne. mutta kun on tottunu siihen että toyotalla mennään sinne minne halutaan :D:D:D ja kun se on muutenkin tutumpi laite, mitä talossa on ollut/on hiase 4wd,lj70 ja 08-hilux lukolla niin eipä ole koskaan jättäny minnekkään matkalle methtään tai tielle:D:p:p

Eikä se naapurin härnäänminen landrooverilla paljo helpota varsinkaan III:sella jos se tietää mikä pommi se on (enkä ostaisikaan kolmostaIII)

Esko90
26.01.2015, 11:38
Niin ja jos olen oikein ymmärtäny ton td5sen moottorin kohdalla, että se on ketjukone ja toyota remmillä, niin tällöin ei tarvis murehtia kalliista jakoremmin huolloista jne. kun en itse moisiin huoltotoimenpiteisiin koske, mun tuurilla siellä kuitenkin menee jokin vituiks ja paskaksi kun en ole muutakuin kahtellut vierestä joskus kun joku tekee.

Korpikumpu
26.01.2015, 12:03
Niin ja jos olen oikein ymmärtäny ton td5sen moottorin kohdalla, että se on ketjukone ja toyota remmillä, niin tällöin ei tarvis murehtia kalliista jakoremmin huolloista jne. kun en itse moisiin huoltotoimenpiteisiin koske, mun tuurilla siellä kuitenkin menee jokin vituiks ja paskaksi kun en ole muutakuin kahtellut vierestä joskus kun joku tekee.

Td5 on ketjukone. Kohtuullisen helposti käsillä kaikki.

Ajettavuus on ihan hemmetin hyvä. Se on kyllä suurin plussa. Vetokykyä riittää ihan hyvin. 3500 kilon kuorma tulee perässä ihan ok, vaikka ei mikään järjetön voimanpesä olekkaan.

Tilaa autossa on todella hyvin. Niin tavaratilaa, kuin matkustamon tilaakin. Itsellä on 7-paikkainen henkilöauto.

Vero on about 950 euroa vuodessa.

Itellä on ollu 350tkm ajettu disco 2 syksystä ja vajaa 10tkm ajettuna. Omalla kohdalla on meinanny itku tulla kyllä monta kertaa.

Antureita saa ropata näköjään urakalla. Nesteitä vuotelee sieltä täältä ja vuotoja saa etsiä ja paikata varsinkin kovalla pakkasella. Öljypohjan tiiviste ja venttiilikopan tiivisteet tuntuu olevan se heikko lenkki, että niistä ainakin vuotelee. Ei ole kalliita ja helppo vaihtaa.

Omaan vehkeeseen tein vaihdelaatikkojumpan edellisen remonttireiskan jäljiltä. Vuosi öljyt pihalle sieltä täältä. Pultit oli about käsikireällä, kun ohjeiden mukaan piti kuitenkin momenttia olla reilusti. Siitä voin kertoa tarkemmin jos tarvii :D Laatikko kuitenkin pelaa ihan hyvin.

Eilen illalla alkoi käydä vajaalla ja kyseessä on varmaankin suutinten johtosarja kun tänään aamulla kävi ihan hyvin.

Jos ei ole valmis näppejä rasvaamaan koko ajan, niin en suosittele. Jos taas halua ja intoa riittää, niin mikäpäs siinä. Ei nuo isoja vikoja ole, mutta ketuttaahan se, kun koko ajan pitää jotain.

Tähän muuten sen verran, että eihän nuo viat siis auton vika välttämättä ole. Huono huoltokin tekee ihmeitä. Tämä oli vain minun kokemukseni. Huonoa tuuriakin lienee.

Niin ja ne kilometrit ei muuten näiden kohdalla takaa ehjää autoa.

Oma värkki menee lumessa ihan kohtuullisen hyvin vaikka ei ole kuin keskitasauspyörästön lukko. Luistonesto pitää huolen etenemisestä.

Alustan 40mm korotuksella (kierrejousiin vaihto) 35" kumit mahtuu hyvin alle. Ja tuo alusta maksaa muutaman satasen saarilta.

Mitähän muuta sitä...

-MaTTi-
26.01.2015, 13:05
Niin ja jos olen oikein ymmärtäny ton td5sen moottorin kohdalla, että se on ketjukone ja toyota remmillä, niin tällöin ei tarvis murehtia kalliista jakoremmin huolloista jne.
Kallis? :eek: Remmi ja kiristin n. 60-70€ ja vaihtaa puolessa tunnissa vaikka kotipihan parkkiruudussa. Jakohihna kun ei käy kampiakselilla vaan pyörii pelkästään syöttöpumpun ja nokan väliä. Laita Esko sinäkin Toyotan lippu vaan salkoon. :D

Korpikumpu
26.01.2015, 13:22
Kallis? :eek: Remmi ja kiristin n. 60-70€ ja vaihtaa puolessa tunnissa vaikka kotipihan parkkiruudussa. Jakohihna kun ei käy kampiakselilla vaan pyörii pelkästään syöttöpumpun ja nokan väliä. Laita Esko sinäkin Toyotan lippu vaan salkoon. :D

Kyllä minäkin sitä toyotaa suosittelen...

maddis
26.01.2015, 13:49
Sehän oliskin jos täällä toyota-palstalla ei toyotaa suositeltas. Paistaahan toyota niin pahasti silmään jo etusivulta lähtien. ;)

Kyllä minäkin toyotaa suosittelen...kierrätykseen laitettavaksi.

Korpikumpu
26.01.2015, 15:34
Sehän oliskin jos täällä toyota-palstalla ei toyotaa suositeltas. Paistaahan toyota niin pahasti silmään jo etusivulta lähtien. ;)

Kyllä minäkin toyotaa suosittelen...kierrätykseen laitettavaksi.

Ihan tasapuolisesti niittä Toyotan vihaajiakin täällä on ;)

Toyotaa suosittelin ite jos haluaa helpommalla päästä. Vaan ei nekään täydellisiä ole.

Kyllä tuo Lantikka on vaan ajettavuudeltaan maantiellä varsinkin ihan huikea. Ainakin voittaa hodarinkin. Tai ainakin ne pari hodaria joilla oon ajanu. HJ:stä nyt puhumattakaan.

Esko90
26.01.2015, 16:26
Jotkut tykkää äideistä jotkut tyttäristä, mutta harva myötää että mummoista. Arvojärjestys pois menevät eka:D:D:D

Enivei täähän on vidu vaikeampaa vaikeampaa kuin luullin, Sairautta perkule tää valinnan vaikeus. no kaippa tää tästä kevääseen mennessä, kyllä joku nelikko pitää saada hankittua ja sitä sitten vähän muunnella katu uskottavammaksi renkulaa ja puskurii jne. aika näyttää. Sittenhän sen täällä palstalla näkee mihin tuli rahat vaihdettua.:)

kokkolanpoika
27.01.2015, 17:28
Jotkut tykkää äideistä jotkut tyttäristä, mutta harva myötää että mummoista. Arvojärjestys pois menevät eka:D:D:D

Enivei täähän on vidu vaikeampaa vaikeampaa kuin luullin, Sairautta perkule tää valinnan vaikeus. no kaippa tää tästä kevääseen mennessä, kyllä joku nelikko pitää saada hankittua ja sitä sitten vähän muunnella katu uskottavammaksi renkulaa ja puskurii jne. aika näyttää. Sittenhän sen täällä palstalla näkee mihin tuli rahat vaihdettua.:)

Ja se kaikkein sairain tykkää siitä isästä.. :)

Ääni Land Roverille..

VsaTku
28.01.2015, 15:40
Itellä oli tuollanen, Afrikassa. Piti oikeen miehissä ryömiä alla jatkuvalla syötöllä ettimässä vikaa, kun ei ikinä vuotanu. Töyssyissä, missä Tojotalla olis paikat lähteny hampaista, sai vaan painaa lisää onkaa pannuun. Japanissa oli valmisteltu, melko hyvin, sanoisin.

-MaTTi-
29.01.2015, 18:56
Japanissa oli valmisteltu, melko hyvin, sanoisin.
:confused: Japanissa tehty Lantikka? :confused:

ZeiZei
29.01.2015, 19:51

Olisko kyse tuollaisesta?

Honda Crossroad -93 - 98

http://img.favcars.com/honda/crossroad/honda_crossroad_1993_pictures_1.jpg

En kyllä tiedä onko tehty Japanissa.

-MaTTi-
29.01.2015, 20:41
Olisko kyse tuollaisesta?

Honda Crossroad -93 - 98

En kyllä tiedä onko tehty Japanissa.
No johan on risteytys... :eek: Badge engineeringiä parhaimmillaan/pahimmillaan.

PH75
29.01.2015, 22:21
Pikaisella googletuksella: "Honda rebadged and marketed the Crossroad when market research indicated that SUVs were becoming popular" Elikkäs jos oikein käsitin, niin meinais vähän samaa kuin tuo wv taro, että sai vain uuden merkin keulaan. Eli aito britti. Korjatkoot joku jos löytää tarkempaa tietoa.

Heguli
30.01.2015, 05:41
No nyt löyty se todellinen Honda-mies, joka tulee hädän hetkellä hinaamaan kaverin ojasta :D:D

VsaTku
30.01.2015, 15:30

Pitää opetella kaikki kirjainmerkit. Valmisteltu ja valmistettu on kaksi eri rasiaa.

Kaitsu67
30.01.2015, 17:20
Tuoltahan asiaan löyty tietoa:

http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_Crossroad

Honda rebadged and marketed the Crossroad when market research indicated that SUVs were becoming popular.[2][3][4] Honda bought the rights to the Discovery Series I from Land Rover and had it placed in the Japanese SUV market for a short time before the partnership ended when BMW bought Land Rover.[2] Some of them had been sold as well to New Zealand.[5]

With the end of the Crossroad in the Japanese SUV market due to the termination of Honda's partnership with Land Rover, Honda replaced the Crossroad with its CR-V.[6]

The Crossroad had been marketed for a short time in Japan from October, 1993[7] [8] to 1998.

könpiä
08.02.2022, 17:27
Vanha ketju mutta aihe sama. Discon ja rangeeoverin erot on vissii aika pienet? Alusta käsittääkseni sama? Kumpi on tilavampi/isompi korinen, disco vai range?

Kaitsu67
08.02.2022, 18:04
Joo, alusta on sama Discon 1 -sarjaisissa (200 Tdi ja 300 Tdi) kuin Classicci Rangessa, kakkossarjan Discossa (Td5) on sitten jo vähän pidempi takapää ja eri akselistot ja jousitukset ym.

Itsellä kun on noita kaikkia laaneilla, niin kyllähän toi Disco on isompi tavaratilaltaan kuin Range, varsinkin ylöspäin. Kabiinin tilat jokseenkin samaa kokoa.

Jostain syystä kuitenkin vaikka "sama alusta" mun mielestä Classicci on mukavampi ajaa.
Jousien jäykkyyksissä tietty eroja ja onhan Disco korkeempi, et noi kaikki vaikuttaa ja se onko siellä vakaajat kiinni vai ei / edessä, takana tai molemmissa päissä.

Kakkossarjan Discovery on siis noista se tilavin koriltaan.

EDIT: niin ja noissa 300 TDi:n akseleissa on jo 24 spline vetarit vs RRC ja 200 Tdi Disco eri laatikko, eli on muitakin eroja mm. sisustus, mutta ei nyt kaikkea jaksa alkaa luettelemaan.

könpiä
09.02.2022, 06:18
Kiitos.jos lantikka tulee kysymykseen en siis kattele ko tota kakkoskoppasta discoo, koska korkeus ja tilavuus on plussaa

könpiä
09.02.2022, 06:25
Nuo -90 luvun discot ja ranget on vissii bemarin m51 moottorilla, onko josain mallis bmw:n m57 pataa? Josai defendereis se ainaki vissii o

-MaTTi-
09.02.2022, 10:18
Nuo -90 luvun discot ja ranget on vissii bemarin m51 moottorilla, onko josain mallis bmw:n m57 pataa? Josai defendereis se ainaki vissii o
On, mut ei ne tehtaalla oo laitettu.

JasuT
09.02.2022, 10:20
On, mut ei ne tehtaalla oo laitettu.

P38 Rangessa on bemarin suora kutonen ihan tehtaan toimesta, moottorin mallinumeroa en tähän hätään muista...

Tarkistin, M51 on moottori, tuotannossa 1994-2001...

Kaitsu67
09.02.2022, 14:51
Joo toi Bemarin mylly on ainoastaan P38:ssa, ja uudempi versio M57 sitten L322:ssa isossa Rangessa. Defeissä ei muistaakseni ole TD5:en jälkeen ollu Bemarin myllyä laisinkaan,
vaan siihen tuli Fordin Puma TD5:en jälkeen.

Discoissa ainoastaan Lantikan oma kone tehtaan jäljiltä, riippuen mallisarjasta (koneet 200 TDi, 300Tdi tai TD5 ja bensaversion tietty Rover V8).

könpiä
09.02.2022, 17:56
Ok, onko ne discos olevat lantikan omat yhtä päteviä kun m57?

JasuT
09.02.2022, 18:09
Ok, onko ne discos olevat lantikan omat yhtä päteviä kun m57?

Mitä nuo Bemarin koneet mahtaa kestää, sivusta seurannut TD5 -Discon elämää jonka mittarissa on vasta kuutisen satkua. Siis kutonen ekana numerona ja viisi sen perässä. Kannentiiviste siihen vaihdettiin joku vuosi sitten, päästiin näkemään männänpäät, oli siistit ja pytyissä oli vieläkin hoonausjälkiä nähtävissä. Ei isommin vie öljyä, pikkusen lastutettu potkua lisää ja ahtoja nostettu, vetää kiltisti reilun kolmen tonnin kuormaa perässään, liki huomaamatta tuli mun P38 900kg kärryn päällä sillä vetäessä, kulutus nousi melkein litran tyhjänä ajeluun verrattuna...

Sen koneen toki saa nopeamminkin kulumaan, on kuulemma korvin kranttu että öljystä löytyy oikeat lisäaineet. Ykköspytystä menee mäntä ja sylinteri huonoksi, on toki putkitettavissa, mutta aika pitkälti pystyy välttymään pitämällä öljyt oikeina ja ajokierrokset riittävän ylhäällä. Manuaaliaskin kanssa pystyy vedättämään turhan alhaisilla kierroksilla, automaatin kanssa ei tuota murhetta tule...

Onhan siinä koneessa toki hieman enemmän sepelimyllyn ääni, ja vuotoja enemmälti, mitä pihassa olevasta alta pari satkua ajetun koneessa. Muutenkin on kyllä tuntuma ihan toinen kaikinpuolin, ajetut kilometrit jättää jälkensä vähän joka paikkaan. Voimansiirron ulinatkin puuttuu siitä vähemmän ajetusta, enemmän ajetun jakoaski viheltää edelleen täysrempan jälkeenkin, uudet kuoret, laakerit yms vaihtui...

Kaitsu67
09.02.2022, 18:58
Kyllä noi kaikki Roverin Dieselit on hyviä, TD5 5 pyttysenä uudempi ja tehokkaampi, sähköllä ohjattu jo et sillä puolella saattaapi olla välillä "ominaisuuksia". Huollettuina kaikki kestäviä koneita.

Itse pidän ehkä eniten tosta 300 TDi:stä, joka itseasiassa sama kuin 200:nen pienillä uudistuksilla. Jotkut taas ovat sitä mieltä että se 200:nen on parempi. Tai TD5 :D

Siitä on ikuinen debatti ihan ulkomaanlehtien ja eri Rover palstojenkin sivuilla mikä on se "paras", eli pikkasen makuasia, mutta sanoisin että noi vanhemmat ovat mekaanisina ilman sähköistä poljinta ja ECU:a toimintavarmempia, mutta löytyvät siis vain ykkössarjan Discoista. (Edit: siis sikäli kuin Discoista puhutaan, onhan niitä Defessä ja Rangessakin)
Itellä tällä hetkellä kalustossa parisenkymmentä eri ikäistä ja kuntoista konsernin tuotetta ('54 - '05 vuosilta) joista mm. Defe 200 TDi ja Td5 koneella, Disco1 300 TDi, Disco2 TD5 ja L322 M57:lla ja sitten myös noita Rankkuja 3,5 3,9 ja 4,6 Roverin kaseilla, niin on vähän saanut verrokkia tässä vuosien saatossa.

Kaitsu67
09.02.2022, 19:14
Niin ja tosta M57:sta joka on Bemarin kone, on kuulemma Bemarimiesten keskuudessa "jumalkone", mutta on senkin kanssa saanut kikkailla isossa Rangessa, esim. termostaattien kanssa kun ei kone lämminnyt, omasta sitten purin kokonaan sen EGR:n pois, oli molemmat EGR ja moottorin termari menneet, se motin termari on aika ikävä vaihtaa...kuten moni muukin juttu, esim. apulaitehihna-jos tien päällä katkeaa niin hinausautohommiksi melkeen menee. Ja omasta kans vuotaa se korkeapainepumppu, sekin on melko "yleinen" noissa mitä lukenu. Pitäsi irrottaa se ja huoltaa, kitti onkin jo hyllyssä, mut siihen piti tilata myös 3-osainen erikoistyökalu irrotukseen, olikohan jotain 30-50 egeä Puolasta tilattuna + rahti tuo työkalu.

Joka moottorissa lienee omat juilinsa, 300 ja 200 TDi motteihin en kyllä ole joutunut kun vaihtamaan suodattimet ja öljyt ja jakopään tehnyt huoltovälin mukaisesti.

könpiä
09.02.2022, 19:35
Ok. Olen ajatellu tojoa laittaa nykysen jeepin tilalle, lähinnä hjta. Se hojo kiinnostas kun sitä niin kehutaan mailman tappiin kestäväks kikottimeks. Toisaalta olis pitkiä reissuja pohjosiin ja vanhempi lantikka antaa varmasti mukavemmat kyydit kun nuo tojotat jossei 80hodariin sitten sekaannu.
Onko näihin landrovereihin helpolla purkuosia/varaosia saatavana? Olen jotenki aatellu nii et japseja on jokapaikas, jenkkejä vähä harvemmaa ja brittejä tosi harvas. Onko varaosat kohtuuhintasia? Sitte kun teillä näyttää kokemusta olevan useemmastakim brittiläisestä niin mimmoisiin kulutuslukemiin pitää varautua matkaajossa, meneekö alle 10 tuollainen vanhempi disco vakiona? Ehkä pikku korotus ja isot renkaat on ainoa mitä tarvin "maastoominaisuuksilta"

Kaitsu67
09.02.2022, 22:38
Kyllä noihin osia löytyy, netistä tilaamalla on tarjontaa vaikka kuinka eikä hinnat todellakaan ole pahat. Esim pari paikkaa josta voi tutkailla hintoja

https://www.paddockspares.com/

https://www.landypoint.fr/en/land-rover/discovery-2.html

Itse tilannu pääsääntöisesti kaikki ulkomailta, joitain osia ostanut harrastajilta ja myynyt itsekin täällä ja Rover-palstalla.

Kulutuksia en ole hirveesti seurannut, mutta kyllä toi Disco taitaa siellä kympin korvilla pyöriä kulutuksen kanssa, jossain autodatassa oli vissiin vähän alle yhdistetty 100km (kapunki / maantie). En ole kyllä itse koskaan mittaillu. Sekin onko automaatti vai manuaalia ja tietysti korotukset ja karkeammat renkaat vaikuttaa kulutukseen nekin.