PDA

View Full Version : Fordin konesta tietoja?


vimakuus
18.01.2015, 20:16
Täällä kun on asiantuntemusta, niin osaisko joku kertoa tarkemmin mikä kone on kuvissa?
Veneen rekisteriote kertoo Ford, vm. -68 ja 120hp.
Tarvis hommata jotain suodattimia yms. tarvikkeita ja ois mukava tietää mihin niitten pitäis sopia :)


http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1569&pictureid=169230

Mase
18.01.2015, 21:15
Toi on Ford Dover tai Dorset teollisuusmoottori. Jos jakopäänkopan kansi on alumiinia niin se on Dover, peltikantinen on vanhempi Dorset. Vene käyttöön näitä on myyty myös Ford Lehman moottorina. Moottoreita on ollut Custom ja Cargo kuormureissa myös. Vahva moottori josta saa voimaa melkoisesti mutta ylikierroksia se ei kestä.

BJ-40/76
18.01.2015, 23:15
Siis täysin vanhojen mieli/muistikuvien mukaan: joku kutsui muistaakseni tuon kaltaista konetta Ford Traderin (miten kirjoitetaan?) koneeksi. voi siis olla joku muukin!....

Ja minä etsisin koneen numeroita tuosta lohkosta, syöttöpunpun takaa, lohkon etupäästä.
Ja syöttöpumpussa on myös omat numeronsa, ainakin minä löysin enemmän tietoa Fordson Majorista niillä numeroilla... Ja nuo "irtomoottorit-" , ainakin majorissa oleva, aika erikoinen numeroinniltaan....

olisko noista linkeistä apua https://www.youtube.com/watch?v=jcYOB-E_0yw
https://www.youtube.com/watch?v=60B5mxT7quM

lampola
18.01.2015, 23:35
eiks toi oo customi ku o syöttöpumppu kiinni jakopäässä. ja traderissa o sit se pien apuakseli et syöttöpumppu o kauempana jakopäästä.

mut teknisesti aika identtiset koneet. trader ja custom

lampola
18.01.2015, 23:51
veikkaisin et 2700 sarjaa tuo kone on ja aika paljon niitä marinoitu ja veneisiin laitettu.

siin joku linkkiki mikä ny ekana tuli http://www.lancingmarine.com/pricebook2013/page4.html

ja tosiaan tarkka malli löytyy lohkon kyljestä että sieltä vaan selvittelemään,

vimakuus
20.01.2015, 02:14
Kiitoksia tiedoista. Täytyy tutkia numeroita vielä tarkemmin kun tietää mistä niitten pitäis löytyä.

Suuttimet oli aikomus käyttää pajalla. Rauman seudulla ei ole tietenkään dieselkorjaamoa. Turussa olis ja hintaa vajaan 100€/kappale. En tiedä onko toi paljon tai vähän?

BJ-40/76
20.01.2015, 13:05
Kiitoksia tiedoista. Täytyy tutkia numeroita vielä tarkemmin kun tietää mistä niitten pitäis löytyä.

Suuttimet oli aikomus käyttää pajalla. Rauman seudulla ei ole tietenkään dieselkorjaamoa. Turussa olis ja hintaa vajaan 100€/kappale. En tiedä onko toi paljon tai vähän?

Tuosta suihkurempasta: melko ilkeä rakenne, ainakin majorissa, tuossa suihkujen ylivuotoputkessa. Nimittäin tuppaa aikojensaatossa (muutamassa vuosikymmenessä) hapertumaan/murtumaan, ja kun pikkasen tihkasee, niin valuu suoraan öljyihin, ohentaa niitä, ja paineet laskee/öljynkulutus nousee/kone kuluu...

Ja tuo syöttöpumppu, AINAKIN k.o majorissa, on omalla öljyllä: ja kun elementit pikkasen vanhuuttaan vuotaa, niin öljy/dsl- seos valuu ylivuotoputkesta pihalle, ja sitten pumppu onkin käytännössä dsl-voideltu, ja laakerit/nokka ei tahdo kestää tuota.

Minä laitoin majorin pumpun kylkeen täyttöropun, niin voi kerran/pari vuodessa laittaa/vaihtaa helposti desin uutta öljyä....

hemmobj40
20.01.2015, 19:28
Kiitoksia tiedoista. Täytyy tutkia numeroita vielä tarkemmin kun tietää mistä niitten pitäis löytyä.

Suuttimet oli aikomus käyttää pajalla. Rauman seudulla ei ole tietenkään dieselkorjaamoa. Turussa olis ja hintaa vajaan 100€/kappale. En tiedä onko toi paljon tai vähän?


Eikö Rauman diesel ja autosähkö ole enää voimissaan vai eikö tee. Entä Teijon korjaamo Ihodessa.

88
20.01.2015, 20:49
Sitten olis vielä Loimaan diesel.

vimakuus
20.01.2015, 21:20
Eikö Rauman diesel ja autosähkö ole enää voimissaan vai eikö tee. Entä Teijon korjaamo Ihodessa.

Ei ne tee, tai tekee ne jotain, mutta tekijä on pidemmällä saikulla. Ja tääkin tekijä on vissii eläkkeellä jo.

Loimaaltakin vois kysyä.

savustin
20.01.2015, 21:36
Mitä niille pitäis tehä? Aattelin vaan kun nuitten koneitten kanssa pelannu 20v. ni jottain tiiän niistä itellä on neljässä vehkeessä noita koneita ja ei kahta samanlaista jos kaipaat apuva niin ota yhteyttä yv.nä

vimakuus
21.01.2015, 20:34
Mitä niille pitäis tehä? Aattelin vaan kun nuitten koneitten kanssa pelannu 20v. ni jottain tiiän niistä itellä on neljässä vehkeessä noita koneita ja ei kahta samanlaista jos kaipaat apuva niin ota yhteyttä yv.nä

Pakkaa vähän tupruttamaan. Tää on kyllä ollut vähillä käytöillä viimeiset vuosikymmenet, joten voi siinä muutakin olla, mutta suuttimista vois olla hyvä lähteä liikkeelle. Käynti on kuitenkin suhteellisen ok. Selvinnee kun nypätään se pois veneestä ja pääsee tarkemmin tutkimaan.

mikkoimp
21.01.2015, 22:51
entäs mynädiesel?

savustin
22.01.2015, 07:38
Epäilen vahvasti että potee käytönpuutetta jos se kylmänä työntää valkosavua se on ominaisuus jos tuo olis mun niin kattosin ensin ennakon ennen kun purkaisin suuttimet se kun on aikaharvoin kun niistä vika löytyy ellei ole saanut vettä

Nikuzai
22.01.2015, 08:20
Voiko toi tehdä saman kuin major, et syö pumpun rattaan kiilaa ja sit ajotus siirtyy?

Ja jos sitä ei huomaa niin pumppu nylkyttää käydessä ja lopulta pilotilla lämmintä konetta käyntiin :mad:


Ei kellään ois supermajoriin syöttöpumpun akselia joka tulee jakopäähän?

savustin
23.01.2015, 07:24
Ei voi koska näissä koneissa on pumppu lohkossa kiinni ja pumpun päässä on ratas eli ei ole välikoplinkia niikuin majorin ja traaderin koneessa,Onhan näitäkin joku väittänyt traaderiksi muttei niillä ole yhtään yhteistä osaa,Enakko kannatta tarkistaa koska jakopäässä on muutama ratas jotka ajamukaan kuluu ja syöttö jää myöhälle tai joku kiila antautuu.

vimakuus
04.02.2015, 18:30
Koneen numeroita:

Lohkon kyljessä T1 703F 6015BA
Kannessa 683 F 6090 GAA
Pumppu Simms P5053/C
Pumpun takana olevat merkit 7x3 FCF 1xx (x= erikoinen merkki).
Lohkossa takana yläreunassa pumpun puolella stanssattu 365. Jostain luin, että kertoisi koneen koon.

Pumpun ajoituksen meinasin tarkistaa, mutta kampiakselin päässä oleva merkki heittää noin puolen kierrosta verrattuna pumpun merkkiin. Täytyy keksiä joku muu konsti.

Otin myös pumpusta öljyt pihalle, puolisen litraa sitä tuli ulos ja sen verran sitä vissiin pitäisikin sielllä olla.

AlluK
04.02.2015, 20:18
kampiakselin päässä oleva merkki heittää noin puolen kierrosta verrattuna pumpun merkkiin

Väännäppäs se kampuran merkki kohdilleen ja vilkaise sitten pumpun merkkiä.

Mika_T
04.02.2015, 23:32
Pumpun ajoituksen meinasin tarkistaa, mutta kampiakselin päässä oleva merkki heittää noin puolen kierrosta verrattuna pumpun merkkiin. Täytyy keksiä joku muu konsti.


Pumppu ja nokka-akseli pyörii 1/2 nopeudella vs. kampiakseli.
Merkit on jokatoisella kierroksella "kohdallaan"

vimakuus
05.02.2015, 03:00
Veivataanpa sitten vielä lisää.

savustin
05.02.2015, 09:19
Kummassa päässä siinä on ajoitusmerkki etu vai taka koska 2703 koneessa on vauhtipyörällä asteikko ja kytkinkopassa reikä jossa piikki uudemmassa koneessa on etupäässä irtopelti jossa asteikko.Noissa koneissa on parasta selvittää yläkuolokohta uudestaan jotta on edes yksi paikka mihin luottaa kun niitä on yleensä kopeloitu ja merkit muuttunut ajansaatossa.

vimakuus
05.02.2015, 17:29
Siinä on kampiakselin päässä olevassa pyörässä merkki ja asteikko on lohkossa joka taitaa olla irrotettavassa osassa.

savustin
05.02.2015, 20:24
Sitten kannattaa ensin tarkistaa että merkit pitää paikkansa yhdessä scaniassa kun tarkastin vauhtipyörän merkin heittoa oli 8 astetta luultavasti joku oli vaihtanu vauhtipyörän tai jotain