Moro. Elikkäs mazdan kikottimen neliveto ei kytkeydy päälle. Jakolaatikko toimii normaalisti, kardaani lukittuu kytkettäessä, alennusvaihteisto toimii,nelivedon merkkivalo syttyy. Autossa ns" sähköiset napalukot. Asiaa tutkiessa havaitsin, että tuo lukkojen vapautuksen kytkimen merkkivalo ei syty. Toimiiko nuo lukot alipaineella?? Minkäänlaista rikkoutumiseen viittaavaa ääntä ei ole kuulunut koskaan. Jollain kokemusta kyseisestä ongelmasta?
Moro. Elikkäs mazdan kikottimen neliveto ei kytkeydy päälle. Jakolaatikko toimii normaalisti, kardaani lukittuu kytkettäessä, alennusvaihteisto toimii,nelivedon merkkivalo syttyy. Autossa ns" sähköiset napalukot. Asiaa tutkiessa havaitsin, että tuo lukkojen vapautuksen kytkimen merkkivalo ei syty. Toimiiko nuo lukot alipaineella?? Minkäänlaista rikkoutumiseen viittaavaa ääntä ei ole kuulunut koskaan. Jollain kokemusta kyseisestä ongelmasta?
Ei se nelivedon vapautuksen RFW-merkkivalo ole toiminut minun mazdarangerissakaan vuosikausiin (varmaan 10v jo pimeänä), mutta silti kuskin puolen etuvetari kytkeytyy pyydettäessä etuperään. En ole viitsinyt tutkia, onko vain lamppu palanut mittaristosta vai onko se tunnistimen kytkin mykkänä - kunhan toimii.
Eli siinä ei ole "napalukot", vaan vasemman puolen vetarin sisäpäätä perän kehään kytkevä kytkin. Se kytkin toimii alipaineella. Kello näkyy akseliputken vieressä ja sen käyttämä tanko menee perän kuoresta sisään.
Kytke neliveto päälle moottorin käydessä (että on alipainetta), sammuta auto ja tunkkaa kuskin puolen etupyörä ylös. Kännä pyörää edestakaisin, onko kytketty etukardaanilla jakolaatikkoon?
Jos ei ole kytkettynä, niin pyörä alas ja auto käyntiin. Sitten kaveri katsomaan, tapahtuuko kellon tangossa mitään liikettä, kun vuoronperään käyttää nelivedon päällä ja toisaalta takavetoasennossa painaa sitä RFW-nappia, joka vapauttaa etuvetarin perästä. RFW-nappi toimii jakolaatikon ollessa 2H-asennossa ja silloin välitangon pitäisi RFW:llä liikahtaa, jos jakis on aiemmin ollut 4H-asennossa. RFW:n painamisen jälkeen liikettä pitäisi olla myös, kun vaihtaa jakiksen 2H --> 4H. Jos kello ei saa mitään eloa aikaan, voi kello olla rikki, alipeineletkuissa olla vuotoa tai solenoidiventtiili moottoritilan puolella ei toimi. Venttili löytyy letkuja seuraamalla. En muista miten se tuossa bensakrematoriossa oli. Diesel 2500:ssa se on rintapellissä lasinpyyhkimen moottorin vieressä.
Kiitos vinkeistä. Täytyypi tutkia asiaa inspiraation iskiessä päälle. Kelit kyllä motivoi remonttiin, vittumainen ajettava m+s:illä yks vetosella näillä keleillä:)