View Full Version : Terracaniin HJ61 akselit
Terttumies
18.01.2015, 17:02
Terve kaikille lukijoille!
Minulla on pihassa Hyundai Terracan vm05. Auto on ollut minulla nyt reilun vuoden ja on toiminut kaikinpuolin hyvin. Harrastan metsästystä ja sen takia kyseisen auton hankin. En ole niinkään off-road miehiä, eli sen suurempi maasturin virittely ei ole käynyt mielessä. Sellasta ajatusta vain olen tässä kypsytellyt, että onkohan isotöinen juttu laittaa hj61:n akselit tohon terracaniin. Terracanissa on kyllä taka-akselilla kitkalukko, mutta parantais vielä etenemiskykyä etuakselillakin lukko. Tai siis 100% lukot molemmilla akseleilla kuten toyotassa. Alusta minulla on Terracanissa vakio, että joutuukohan siihen tekemään muutoksia? Ja kuinkahan kallista tämmönen homma mahtaa olla, kun en kuitenkaan ole mikään Roope-setä...?
Kiitos jo etukäteen vastauksista! 😊
onhan se aika iso rojekti. mahtaako hyntai olla risukeula?
Kannattaa unohtaa moinen idea.. Hommaat alustan siihen,renkaat ja vaikka sitten ARB.n lukon jos vielä sitä tarvitset. Tai voihan ne akselit sinne tunkea mutta muutama pikkujuttu kannattaa unohtaa kuten leimaus..
Terttumies
18.01.2015, 17:37
onhan se aika iso rojekti. mahtaako hyntai olla risukeula?
Kyllä se risukeula on joo. Ottaa niin aivoon nää nykymaasturit ku akselit on ihan täyttä paskaa! Isäukolla oli aikanaan hj61 ja kyllä sillä runnottiin aika pahoihin paikkoihin. Jos ei riittäny enään se että oikeasti joka pyörä pyöri, nii sit vinsillä vaan irti.
Olis kyl helkkarin hyvä edessäkin toi lukko...
Terve kaikille lukijoille!
Minulla on pihassa Hyundai Terracan vm05. Auto on ollut minulla nyt reilun vuoden ja on toiminut kaikinpuolin hyvin. Harrastan metsästystä ja sen takia kyseisen auton hankin. En ole niinkään off-road miehiä, eli sen suurempi maasturin virittely ei ole käynyt mielessä. Sellasta ajatusta vain olen tässä kypsytellyt, että onkohan isotöinen juttu laittaa hj61:n akselit tohon terracaniin. Terracanissa on kyllä taka-akselilla kitkalukko, mutta parantais vielä etenemiskykyä etuakselillakin lukko. Tai siis 100% lukot molemmilla akseleilla kuten toyotassa. Alusta minulla on Terracanissa vakio, että joutuukohan siihen tekemään muutoksia? Ja kuinkahan kallista tämmönen homma mahtaa olla, kun en kuitenkaan ole mikään Roope-setä...?
Kiitos jo etukäteen vastauksista! 😊
1000e akselit
400-1300e vanteet+renkaat
200-400e tukivarret/jakarit
200-400e ohjausvarsiin/tankoihin
Sit muutama muu pikku juttu kuten kardaanien muokkaukset+Jousitus/iskarit+Jarrujen putkitus/käsijarru,Lukkojen ohjaus,Peltityöt jne.
Kaikkeen tollaseen pieneen voi äkkiä laskea varmaan 1000e molemmin puolin.
Ja jos jollain teettää tommosen homman,Niin on pakko olla roope ankka tai kroisos:D.
Millä puolella jakolaatikosta lähdöt??Onko sen puolesta ees mahdollista laittaa eri tyyppisisä akseleita..
1000e akselit
400-1300e vanteet+renkaat
200-400e tukivarret/jakarit
200-400e ohjausvarsiin/tankoihin
Sit muutama muu pikku juttu kuten kardaanien muokkaukset+Jousitus/iskarit+Jarrujen putkitus/käsijarru,Lukkojen ohjaus,Peltityöt jne.
Kaikkeen tollaseen pieneen voi äkkiä laskea varmaan 1000e molemmin puolin.
Ja jos jollain teettää tommosen homman,Niin on pakko olla roope ankka tai kroisos:D.
Millä puolella jakolaatikosta lähdöt??Onko sen puolesta ees mahdollista laittaa eri tyyppisisä akseleita..
Ja tuosta kaiken osien ja töiden jälkeen lisäksi siitä tulisi pelkkä metsäpeli, (laillisista)kilvistä taitaisi olla turha edes haaveilla.
Halvin ja helpoin ratkaisu on vaihtaa Hyntai suoraan siihen HJ:hin, mikäli sellaisen akselit haluaa allensa!:D
Varmasti tekijämies tuollaisen akseliswapin tekis, ei epäilystäkään, mutta suurimmat esteet hommalle:
- Kallista
- Ei mitään järkeä
- EI MITÄÄN TOIVOA KÄYTTÄÄ AUTOA TIELIIKENTEESSÄ enään tuon modifikaation jälkeen...
Ja hj vakio alustalla ja katukumeilla ei oo niitä lukkoja lukuun ottamatta sen kummallisempi risukkojen valottaja. Vaatii samat muokkaukset kun hyndaikin..
Tosiaan jos tollanen -05 maksaa sen +12000e,Niin kannattaa miettiä jotain muuta kun akseleiden vaihtoa ekana:D.
Pikku korotus ja paremmat renkaat,Niin eiköhän sillä noilla korkeus-asteilla vielä ajele aika moneen paikkaan?
Jos se etupään kytkettävä lukko on koko jutun juoni, niin vaihtaa sinne vaikka Hiluxin 7.5" vetopyörästön johon saa sitten RD90 ARB:n lukon.
Ja tieliikenne kelpoisuuden/leimaamisen kanssa ei ole ongelmia.
Ja ennen sitä jo nuo mainitut korotukset ja paremmat renkaat sekä vinssi, ajelee ja miettii uudelleen sen lukon tarpeellisuuden ;)
Kyllä se risukeula on joo. Ottaa niin aivoon nää nykymaasturit ku akselit on ihan täyttä paskaa! Isäukolla oli aikanaan hj61 ja kyllä sillä runnottiin aika pahoihin paikkoihin. Jos ei riittäny enään se että oikeasti joka pyörä pyöri, nii sit vinsillä vaan irti.
Olis kyl helkkarin hyvä edessäkin toi lukko...
nii... kuka edes ostaa noita nyky maastureita sillä oletuksella että niillä johki myös pääsee.. :D
"minä tulen" voi vittu mitä paskaa ihmisille kusetetaan :D
nii... kuka edes ostaa noita nyky maastureita sillä oletuksella että niillä johki myös pääsee.. :D
"minä tulen" voi vittu mitä paskaa ihmisille kusetetaan :D
Hondamies tulee jos ei takapää mene mykäksi 20cm lumessa :D
Eikö niitä lukkoja saa tuolta kengurumaasta:
http://www.4x4community.co.za/forum/showthread.php?t=107256
En tarkemmin tutkinut, mitä mallia oli tuo Terracan tuossa jutussa, mutta ilmeisesti jonkin mallin Mitsun lukot passaa...
Jos harrastaa metsästystä, mutta ei ole offroad mies niin mikä idea tuossa sitten on? Onko metsästys piireissä lukot jotenkin astetta kovempi juttu, että sillä saa naisia tai jotain? Pelkästään se että sulla on taka-akselilla lukko vaikuttaa menoon jo melkoisesti. Se Hyndaikkelin kitkalukko kuitenkin toimii ainakin itsellä kohtuu hyvin. Esim. lumella kumpikin takarengas sutii. Jos haluat hieman parantaa etenemiskykyä niin osta siihen nuo 2" korottavat jouset, kuten minä tein. Saat sillä hieman maavaraa lisää. Sitten alle 31" karheat renkaat niin johan alkaa etenemään. Itsellä on alla 265/65-17 renkaat. Ne mahtuu pyörimään siellä. 265/70-17 mahtuu myös todennäköisesti, mutta niitä sisälokasuojia pitää vähän uudelleen muokkaa. Kohtuu helppo operaatio. Todennäköisesti autossasi on jotkin perus katurenkaat. Vaihda ne johonkin mutakuvioisiin renkaisiin niin jo pelkästään se vaikuttaa enemmän kuin tuo lukko. Eikä ole niin kallis operaatio ja on vielä täysin laillinen. Noita AT renkaita en ainakaan itse suosittele. Ne toimii kesällä kuivalla, mutta heti jos on jotain muuta niin ei niillä tee yhtään mitään. Toki on ne varmaan paremmat kuin normi kesäsliksit, mut silti.
Ja mitä tuon etenemiseen tulee niin kyllä tuo kohtuu hyvin siellä maastossa etenee. Muista vaan että pohjan kaikki suojat tuppaa olemaan muovia ;)
Terttumies
19.01.2015, 14:31
Jos harrastaa metsästystä, mutta ei ole offroad mies niin mikä idea tuossa sitten on? Onko metsästys piireissä lukot jotenkin astetta kovempi juttu, että sillä saa naisia tai jotain? Pelkästään se että sulla on taka-akselilla lukko vaikuttaa menoon jo melkoisesti. Se Hyndaikkelin kitkalukko kuitenkin toimii ainakin itsellä kohtuu hyvin. Esim. lumella kumpikin takarengas sutii. Jos haluat hieman parantaa etenemiskykyä niin osta siihen nuo 2" korottavat jouset, kuten minä tein. Saat sillä hieman maavaraa lisää. Sitten alle 31" karheat renkaat niin johan alkaa etenemään. Itsellä on alla 265/65-17 renkaat. Ne mahtuu pyörimään siellä. 265/70-17 mahtuu myös todennäköisesti, mutta niitä sisälokasuojia pitää vähän uudelleen muokkaa. Kohtuu helppo operaatio. Todennäköisesti autossasi on jotkin perus katurenkaat. Vaihda ne johonkin mutakuvioisiin renkaisiin niin jo pelkästään se vaikuttaa enemmän kuin tuo lukko. Eikä ole niin kallis operaatio ja on vielä täysin laillinen. Noita AT renkaita en ainakaan itse suosittele. Ne toimii kesällä kuivalla, mutta heti jos on jotain muuta niin ei niillä tee yhtään mitään. Toki on ne varmaan paremmat kuin normi kesäsliksit, mut silti.
Ja mitä tuon etenemiseen tulee niin kyllä tuo kohtuu hyvin siellä maastossa etenee. Muista vaan että pohjan kaikki suojat tuppaa olemaan muovia ;)
Ei oo enää muovia. Oon vaihtanu ite ne teräksisiin panssareihin.
Terttumies
19.01.2015, 14:42
Jos harrastaa metsästystä, mutta ei ole offroad mies niin mikä idea tuossa sitten on? Onko metsästys piireissä lukot jotenkin astetta kovempi juttu, että sillä saa naisia tai jotain? Pelkästään se että sulla on taka-akselilla lukko vaikuttaa menoon jo melkoisesti. Se Hyndaikkelin kitkalukko kuitenkin toimii ainakin itsellä kohtuu hyvin. Esim. lumella kumpikin takarengas sutii. Jos haluat hieman parantaa etenemiskykyä niin osta siihen nuo 2" korottavat jouset, kuten minä tein. Saat sillä hieman maavaraa lisää. Sitten alle 31" karheat renkaat niin johan alkaa etenemään. Itsellä on alla 265/65-17 renkaat. Ne mahtuu pyörimään siellä. 265/70-17 mahtuu myös todennäköisesti, mutta niitä sisälokasuojia pitää vähän uudelleen muokkaa. Kohtuu helppo operaatio. Todennäköisesti autossasi on jotkin perus katurenkaat. Vaihda ne johonkin mutakuvioisiin renkaisiin niin jo pelkästään se vaikuttaa enemmän kuin tuo lukko. Eikä ole niin kallis operaatio ja on vielä täysin laillinen. Noita AT renkaita en ainakaan itse suosittele. Ne toimii kesällä kuivalla, mutta heti jos on jotain muuta niin ei niillä tee yhtään mitään. Toki on ne varmaan paremmat kuin normi kesäsliksit, mut silti.
Ja mitä tuon etenemiseen tulee niin kyllä tuo kohtuu hyvin siellä maastossa etenee. Muista vaan että pohjan kaikki suojat tuppaa olemaan muovia ;)
Se piti vielä sanomani, ettei täällä näköjään kannata mitään keltään kysyä, kun noin pitkä romaani pitää alottaa pelkästään vittuilemalla!
Ei se etulukko tai lukot muutenkaan tuo mettästyspiireissä lisää naisia tai muuta. Mutta meidän alueilla usein huonommat tiet menee aukean tai taimikoiden läpi, että sinne kun lumihangessa jää kiinni, niin on vähä huonoo viritellä vinssiä kiinni ranetta vahvaan näreeseen. Mutta sori nyt kun kysyin. Unohdan koko jutun.
Ihan miten vaan jos tulkitset sen vittuiluksi. Mutta edelleenkin investoi ennemmin jousitukseen ja rengastukseen. Et sä niitä lukkoja tarvi. Ne sun lukkos ei auta yhtään mitään kun sulla on paskat renkaat alla missä kuvio menee heti tukkoon. Sinne nokalle saa myös saksasta hienoa vinssipetiä. Sekin on varmaan järkevämpi investointi, eikä maksa niin paljoa. Silloin on ihan sama mitkä renkaat alla on kun voit aina vinssaa auton.
Trafin tuntien sinne auton alle on muutoinkin täysin mahdonta saada toitsun akseleita. Terracan on sen verran tuore peli että sulla pitää olla joka hemmetin asiassa eu tyyppihyväksyntä ja HJ akseleissa ei varmasti ole sellaisia kun silloin ei sellaisia ole kaivattu.
Ja kyllä sillä risukeulallakin aika pitkälle pääsee.;) Mutta tosiaan korota auto pikkusen, hommaa karkeemmat pyörät ja vinssi ni saatat jopa yllättyä kuin hyvin pääsee lukottomallakin autolla.:) Tässä maassa kun ei vaan saa tehdä enää oikein mitään muutoksia jos haluaa kilvissä pitää.:( Toki oishan jäykkäakselinen terracani isoilla pyörillä näkemisen arvonen laite.:D
Juu, Suomessa useimmat hauskat kokeilut autojen suhteen on kielletty. Itsellä jos tuollainen keksintö olisi, yrittäisin aluksi selvitellä alla olevien akseleiden sukua(mitsu kenties). Onko niihin saatavana lukkokilkkeitä valmiina, tai jostain sovitettavissa. Yksi heitto aiemmin oli etuperän vaihto sellaiseen, johon jo lukkoja saa. Jäykkää etuakselia en välttämättä tuollaiseen autoon haikailisi. Pistäpä joskus parkkiin jonkun Hj:n viereen ja kurki maavaraa edestä päin. Hj:n murikka on aika iso, ja pistää hangessa vastaan. Risukeula saattaapi lumessa mennä nätimmin.
Lukkojen puute harmittaa toisinaan itseäkin. Omaan Bj:hin olen sellaisia haikaillut yli 17 vuotta, köyhyys on kuitenkin vielä vienyt haluista voiton. Toistaiseksi on pilkkireissut ja offauksetkin pärjätty ilman. Joskus on myös havaittu, että lukoton ja lukollinen istahtavat yhtä nätisti mahastaan kelkanuraan... Onneksi oli hyvä lapio.
Halvin tapa parantaa etenemistä lumessa on tietty ketjut, toki jonkin verran vaatii askartelua. Uskoisin lukottoman ketjullisen auton etenevän hangessa paremmin, kuin ketjuttoman lukollisen (puhutaan suht vakioista autoista).
Jos takalukon löydät niin pistä sinne semmonen. Ensiavuksi ketjut niin matka jonka joutuu kävelemään hangessa takaisin tielle,kasvaa huomattavasti...:D Perus tikapuuketjut on helppo heittää päälle ja pois. Ja lukon etu ketjujen kanssa on se että pikku ongelmiin ei tarvi kuin toiseen pyörään sen ketjun.
Vaan tosiaan varsinkin talvella ja ilman ketjuja lukollisen ja lukottoman ero voi olla se että kiinnijäämisen yhteydessä lukollinen peli tekee vielä sivusiirtymän ja putoaa jäljiltä.
Mutta ei muuta kuin rakentelemaan ja touhutopiccia vääntämään.
Ihan miten vaan jos tulkitset sen vittuiluksi
Kukin taaplaa tyylillään ja kirjoittaa kynällään...
Ja kyllä sillä risukeulallakin aika pitkälle pääsee.;) Mutta tosiaan korota auto pikkusen, hommaa karkeemmat pyörät ja vinssi ni saatat jopa yllättyä kuin hyvin pääsee lukottomallakin autolla.:)
Pääsee - jopa kiinni asti ;)
Osuvat ohjeet Samilla. Hyvät renkaat, ajolinjojen lukusilmää ja riittävä peruskaasu, niin eteneehän se. Kolhu sinne tai tänne voi joskus tulla, mutta mitä niistä pienistä (?). Vinssi päästää pinteestä.
En ole niinkään off-road miehiä, eli sen suurempi maasturin virittely ei ole käynyt mielessä. Sellasta ajatusta vain olen tässä kypsytellyt, että onkohan isotöinen juttu laittaa hj61:n akselit tohon terracaniin.
Vähän erikoinen yhtälö tuo. :rolleyes: Ikään kuin oltas jotain etuperää vaihtamassa viikonlopun aikana kotipihalla, vaikka auto vaatis mittavia runkorakenteen muutoksia, uuden jousituksen, ohjauslaitteistoon puolet uutta, ABS-jarrujen rakentamisen HJ:n napoihin ja vielä välityksen vaihdon periin. Eli n. kuukauden homma alan pajalla viisnumeroisia summia rahaa.
HJ tarvii ne lukkoakselit kun se alusta on niin paska maastoon ja miksei muuallekin. Vakiona aika paha puhua mistään joustoista, ellei puhe ole renkaan kyljistä...
BJ-40/76
22.01.2015, 23:52
HJ tarvii ne lukkoakselit kun se alusta on niin paska maastoon ja miksei muuallekin. Vakiona aika paha puhua mistään joustoista, ellei puhe ole renkaan kyljistä...
:D
Mutta suurimmalle osalle Metsästyksen harrastajista riittää hyvin tuommoinen kitkalukolla oleva rimpulakeula, kun pikkasen korotusta ja karkeampaa rengasta...
Jotkut tulee toimeen jopa ns. citymaastureilla, ja kuskaavat siinä sivussa korkean veron tms. työsuhdeautoilla ajavia.
P.S miten Hondamies pääsee ojasta takaisin tielle? Otetaan hodarin takaluukusta 50mm räikkäliina...
Ja sit kuten naapuriseuran jäsenelle pistää 60 000e uuden karheeseen cruiseriin et pääsee mettälle... mä olisin kyllä tolla rahalla ostanu 12kpl hj61 ja valinnu päivän mukaan rivistä sopivan värisen :D väitän että enemmän kunnioitusta saisi tällä tavalla...
kyllähän se pakko on rehellisesti myöntää, että jos ei ole rahasta kiinni niin ennemmin 60 000 hyvään ku 60 000 vanhoihin mätiin rautoihin :) .
kyllähän se pakko on rehellisesti myöntää, että jos ei ole rahasta kiinni niin ennemmin 60 000 hyvään ku 60 000 vanhoihin mätiin rautoihin :) .
tarkoitatko siis jotain vanhaa laitettua autoa? vai jotain uutta muovi härpätintä :D
Kyllä hyvät joustot korvaa lukot monin verroin ja kunnon renkaat! nähty niin monta kertaa miten se lukoton etenee :) takalukko sinne ed.mainittujen lisäksi ja vinssi niin riittää erittäin pitkälle mettä hommiin!
Kyllä hyvät joustot korvaa lukot monin verroin ja kunnon renkaat! nähty niin monta kertaa miten se lukoton etenee :) takalukko sinne ed.mainittujen lisäksi ja vinssi niin riittää erittäin pitkälle mettä hommiin!
+1
helmapelti
31.01.2015, 17:16
Hanki maasturi erikseen ja käyttöautoks joku kauppakassimalli.
HJ61 lukoilla ja vinssillä on ihan toimiva alusta mutta vaatii jonkinverran työtä ollakseen oikeasti maastokelpoinen.
Rahaa siihen ei ole pakko hukata mahdottomasti ja osia löytyy ihan hyvinkin.
Maantiellä se ei ole mukava ja talvella lähes vaarallinen.
Joku jenkki vois olla toimiva kompromissi maaston ja maantien välille riittävillä sisätiloilla.
Parempi etsiä itselle sopivampi aihio kuin tehdä isoja muutoksia epäsopivaan.
Kyllähän se on ihan mukava auto hj maantielläkin, kunhan kaikki on kunnossa alustassa,toki lehdet ei ikinä korvaa kierteiden mukavuutta mut erittäin mielelläni hj.llä ajelin kutosen murina korvaa sen alustan jäykkyyden:D:D:D
35" STT alla ja korinkorotus meni ihan suoraan eikä vedellyt mihkään:) kompromissit on aina vaikeita noitten autojen kanssa mikä mettä metsästys autoks ja mikä mihinkin,vähän joutuu tinkiin aina jostain!?
Hj 61 on kyllä etenemiskykyinen kunhan on 35" kumit ja etulintulauta pois ja tottakai se rattimies pitää olla mut kyl se etenee hyvin,mut lukoton kierre toimiva alustainen menee aika lailla samoista paikoista:cool:
Loputtomia asioita vatvotavaksi...varustele hieman sitä Hyndaita niin varmasti kelpaa ajella huonomillakin paikolla mut sääliminen kannattaa jättää hieman vähemmäälle,pikku pompuilla vaan eteenpäin:D
Noista hj:n jousista vielä, että ei samaksi autoksi jousituksen puolesta uskoisi, kun vaihdoin väsähtäneet alkuperäiset Ome:n korotusjousiin, jolla noin 10tkm nyt ajettu. Aluksi turhan jäykät, mutta nyt pehmenneet mukaviksi kilometrien myötä. Ei tietenkään kierrejousille mukavuudessa pärjää, mutta nyt eroa entisiin ei voi olla huomaamatta.
Itsellä kun on ollut HJ-60 korotettuna omen alustalla varustettuna ja Terracan korotettuna Ironmanin alustalla varustettuna niin kyllä tuo Terracan hakkaa mennen tullen cruisen ajomukavuudessa. Lisäksi Terracania ei tarvi hitsata joka hemmetin vuosi. En oikein vertaisi mitään 80-luvun mätää paskaa 2000-luvun maasturiin. Enkä kyllä itse edes ajaisi ihan samoihin paikkoihin 80-luvun paskalla tai 2000-luvun menopelillä. 80-luvulla puskurit ja helmat ei ollut muovia ;) Onhan tuossa vakiona pohjapanssarikin muovia. Ei tainnut 80-luvulla olla.. Tuollaisen 2000-luvun maasturin kun viet metsään niin jos sillä alat jotain hardcore offia ajeleen niin saat varautua puskureiden ja helmojen vaihtoon. Onhan nuo levikkeetkin muovia. Tuskin kestää osumaa. Sellaista kevyttä offia voi kyllä ajella niin ei nuo muoviosat hajoa. Vanhemmilla peleillä ei niin tarvi muovista välittää kun ei niissä ole muovia.
Kyllä tuo Terracan etenee myös maastossa, mutta tosiaan rengastus vaikuttaa aika paljon. En oikeesti usko että metsästys hommissa pitää olla joku himmeä korotettu maasturi 35" renkailla ja vinssi nokalla. Mitä noita metsästys porukoita nähnyt tuolla tien varsissa niin aika harvalla on ylipäätään maasturia. Ne maasturit mitä siellä on, on yleensä täysin vakioita. Lavapelejä ehkä enemmän. Mutta edelleenkin 2" korotussetti + mutarenkaat niin kyllä etenee. Eikä ole edes kallis tehdä. Ironmanin setti maksoi huikeat 140e. Apparin puolella jousen vaihto vie sellaisen 10min. Kuskin puolelle vähän pidempään kun se akseli ei tukirakenteen takia jousta niin paljoa.
helmapelti
07.02.2015, 20:09
Nerd-O puhuu asiaa, pick-upille vois olla enemmän käyttöä kuin henkilömaasturille.
Ihmiset kävelee mettään mutta se kaato enää ei pois sieltä. Yleensä kai sekin porukalla raahataan uralle mutta kai joskus maastokelpoinen pickuppi vois vähentää hikoilua. Kevyet pickupit on muutenkin kovia kulkemaan..
kuraputti
07.02.2015, 20:53
Tuppaa nuo maanomistajat vaan hivenen pahottaan mieltänsä ku käy autolla raadon vaikka hirvenpyynnisä hakemaan, ku monesti ne tiet tuppaa olemaan vaan talavikäyttöön eikä tosiaankaan kestä ajamista syksyllä kun tuppaa vielä olemaan märkää.
Itellä ollu monesti mönkiä mukana kärrysä vaikka koko päivän jos kauemmas mennee jahtiin ja siihen vetopulkka niin ei yleensä kukaan mieltään pahota suuremmin kun raatua noutaa. Se järki on siinä jahtihommasa se mikä kannattaa ja vähemmän vituttaa ihtiäkin kun ei tuu turhia huutamisia kun mennee möyriin jonku talavitiet vituksi.
Jos nyt alakasin uutta jahtiautua hakemaan niin se ois luultavasti lavapirssi josa ois pitkä hytti ja semmonen lava minne sen mönkiän sais justiinsa mahtummaan.
Niitä kauhioita korotuksia ja maartorenkaita en ole kokenu tarvihtevani vielä reilun 15 vuojen kokemuksella nuista hommista vaan nykki mennään suht vakio tällisä olevalla pirkkapajerolla.
kuraputti
07.02.2015, 20:55
Niin ja tuohon huonoon paikkaan on vielä semmonen reppumallin polttomoottorivinssi ja siihen 150m köyttä niin ei vielä oo sattunu semmosta kaatua ettei 2 mieheen ois saatu pois.