PDA

View Full Version : hj60 turbon neuvoa kyselen?


zeus82
16.01.2015, 14:56
Oisko tässä eura, rauma, laitila, lähialueella hj60 turbotuksen tehnyttä ihmistä ns:hyvin onnistunutta? Itsellä on nyt ahdin kiinni mutta onko oikeasti nyt säädöt pumpussa maksimissa, ajoitus hyvä, se bleedi oikein ja se läpän yllä oleva nippa oikeassa asennossa. Hieman itsestäni tuntuu et se viimeinen syöttä/paine tai jokin uupuu!!!
Hj61 pumppu olisi jo tallissa mutta puuttuu aika ja hj on käyttiksenä etten voi sitä talliin jättää 4viikoksi. Kun meidän 5kk kullanmuppu vie hyvin vapaani ja kavereilleni en kehtaa vied kun tili ei ole niin paksu. Eli jos joku ihminen olisi lähettyvillä ja näyttäisi ettei tarvii kokeilla ei toimivia ratkaisuja. Olisin enemmän kuin kiitollinen.
SYVÄ KUMARRUS
ps: olen lukenut melkein kaikki hj turbotus projektit

ic hilux
16.01.2015, 15:54
harjavallasta lötyy yks turbotettu hj saa tulla pälistelee. tai saa kokeilakin.omasta mielestä on ihan hyvin paukkuu:D

zeus82
22.01.2015, 21:30
https://m.facebook.com/groups/95703961631?view=permalink&id=10153594080871632&ref=m_notif&notif_t=group_activity

Jos joku on fases nii olisi muutama kuva

Mikko_L
23.01.2015, 01:31
Siis en yhtään 2h konetta ole turbottanu enkä oikeen muitakaan mutta jos kuvaasi oiken tulkitsin ni ainakin toi "bleedin" kytkentä hämää (tulee vaan yksi letku?) vai mikä se on siinä sun vikassa kuvassa? siis miten sulla on hukkaportti ohjattu? ja mistä mittaat ahdot? jos kilonki antaa niin ei se kuitenkaan ihan ilman ruokaa tule.... ja jos siellä se kilo on ni pitäis jossain tuntua :D

zeus82
23.01.2015, 07:47
Bleedillä ohjaan kalvon paineitta tai ainakin yritän... ilmeisesti olen nyt kääntänyt nipan vaikka ei pitänyt koska on tuo bleedi, ahtimessahan ei ole hukkaporttia. Jos saisi ne paineet nouseen sinne 1.5bar.
Olen koitellu kysellä kuinka paljon paineita porukka on uskaltanut pitää 2h koneessa ja onko jollain tullut "raja" vastaan!!! Esim: koneen hajoamisella :)

ic hilux
23.01.2015, 09:17
itel ahtaa 2kiloo ahtimena holsetin 35 super. ei oo syötöt tapisa varaa on syöttö ruuvissa

zeus82
23.01.2015, 09:55
Ei olisi kiinnostusta laittaa yv. Taikka tänne miten olet toteuttanut syötön ja ne alipaine härdellit jos on vakio h2 pumppu ilman mitään erikoisuuksia. Oisko kuvia tai jotain mistä olisi apua kun itsestä tuntuu siltä et kokeilee mitä vain nii kilo on maksimi ja tuo ahdin ei minusta ole liian iso... ellei sit jotenkin vääränlainen. Kun nyt tyhmä ei vain tajua :)

Jani E
23.01.2015, 19:57
no ittellä ollu joku 1,8 parhaimmillaan ja ct26 ahtimella et pakopainetta ja lämpöö riittää, tosin 61 pumpulla ja reilu parisataa konia. nyt vähän purskauttelee paisarista nesteitä. kansi varmaan tai tiiviste vainaa. päässyt parikertaa keittään huolella... muuten toiminu vuosia hyvin.

ei tolla vakiopumpulla saa ku savua... tehot jää johki 150hv luokkaan max.

Viipo
24.01.2015, 01:53
Ite tuli pari 2H konetta räjäytettyä... Eka versio oli ahdettu saabin T03:lla. Siinä otti kansi kipeetä kun se tuppasi keittelemään vähän väliä vissiin liiallisten pakopaineiden takia. Joka sylinterin kohalta oli kansi halki etukammiosta pakokanavaan ja pakoseetit kananmunan muotoiset. Yksi oli jo totaalisen irrallaankin. Ahtopaineet jotain 1,2bar luokkaa.
Toka versioon tuli joku Rajayn mikälie mistälie puhallin ilman hukaporttia. Maksimi ahtopaineet oli jossain 1.8bar luokassa. Tässä kokoonpanossa puolestaan männät oksensi ylemmät männänrenkaat ulos ja kun puristuspaineet pääs alakertaan asti, niin öljyt tuli joka ikisestä tiivisteestä läpi ulos. Myös kansi oli ottanu kipeetä...

hojo85
24.01.2015, 09:07
itekku turbotn hj60 turbo oli holset h1c hommasin hj61 pakosarjan ja siihen väliin sit se adappeteri mikä muuttaa sen toyotan oman jaon t3 laipaksi..tähän tuli sit myös laitettua välijäähdytin ja dumppi dumpin alipaineen otin imusarjasta eli kaasu läpän alta ja paineet mittarille otin heti turbon jälkeen ahtoputkesta. varalle myös laittoin pakolämpö mittarin lämmöt oli itellä koko ajan jossin 400-500 asteesa ahtoja oli parhaillaan 2.0bar kone kesti hyvin ei ollut mitään ongelmia ainut et kytkin antautu ja mulla turbossa ei ollut hukkaporttia olleenkaa. syöttöpumppu oli vakio 2h oma.

Jani E
24.01.2015, 11:31
lämpöongelmat loppu ku vaihto syöttöpumpun, vaikka tehot nousi reilusti, ja myös savutus loppu. pumppu on hp dieselin säätämä.
sillä omalla 2h pumpulla se savutus alkaa herkästi, ja se taitaa lämmittää konetta. en muista mitä oli pakolämmöt omalla pumpulla, mutta tolla 61 pumpulla taitaa kaydä jossain 700-800 asteen välissä.

helmapelti
31.01.2015, 17:25
Älä ainakaan ahtoja yli baarin nostamalla ala tehoja etsimään.
Ensin kai pitäis tietää onko moottori, pumppu ja suuttimet kunnossa ylipäätään.
Noita turbotuksia on tehty loppuunajetuille koneille ja myyty pois kun ei auttanu.

Tutki tekniikka enenkuin laitat rahaa siihen enempää, vakioturbokoneen kunnostus voisi olla vaihtoehto jos sellaisen saisi laakeroimalla ja männänrengasurat sorvaamalla ja rengastamalla.
Itse olen 61turbokoneeseen tyytyväinen vaikka holsetin hx35 välillä houkkuttaakin.

PH75
31.01.2015, 21:12
Helmapelti: "Tutki tekniikka enenkuin laitat rahaa siihen enempää, vakioturbokoneen kunnostus voisi olla vaihtoehto jos sellaisen saisi laakeroimalla ja männänrengasurat sorvaamalla ja rengastamalla."

Noissa vanhemmissa 2H moottoreissa(ainakin putkikoneissa, ilmeisesti ennen 11/1984 valmistetuissa se raja) on se ylin männärengasura on jo tehtaalta lähtiessä sitä vahvennettua mallia. Mistä lie syystä jättänyt töyota laittamatta sen vahvikkeen uudempiin mäntiin? Hinta varmaan tai sitten tuli tehtyä liian kestävä mäntä, jota ei normaalilla ajolla taida saada rikki mitenkään :)

BJ-40/76
31.01.2015, 23:33
Bleedillä ohjaan kalvon paineitta tai ainakin yritän... ilmeisesti olen nyt kääntänyt nipan vaikka ei pitänyt koska on tuo bleedi, ahtimessahan ei ole hukkaporttia. Jos saisi ne paineet nouseen sinne 1.5bar.
Olen koitellu kysellä kuinka paljon paineita porukka on uskaltanut pitää 2h koneessa ja onko jollain tullut "raja" vastaan!!! Esim: koneen hajoamisella :)

Siis oletko Vakioon hj-60 2H-koneseen laittanut turbon, ja tukkinut toisen "kaasuläpältä" lähtevän letkun, joka menee syöttöpumpulle?
Siis k.o koneen pumppua ohjataan paine-erolla, joka muodostuu tuon "kaasuläpän" yli. siis jos kone vakiona imee liikaa ilmaa kaasuläpän asentoon verrattuna, niin pudottaa syöttöä, ja päinvastoin. Noita kaasuläpän alla/päällä olevia nippoja käännellään, mutta en muista miten, mutta pelkkä jalkatilaan hengittävä kuristusventtiili ei mielestäni kuulu tähän, vaan ahtopaineen kellon huijaamiseen. -> ota k.o viritys pois, ja säädä pumpua hyvin maltilla, että saat toimimaan oikein. sitten lisää paukkua saa tarvittaessa "vippaskonsteilla"....
mutta tosiaankin pakopaineet hajottaa tuon kannen, toki kestää paljon paremmin, jos muistaa että kylmää konetta ei kengitä, ja kuumaa ei sammuta, ja että termostaatti on mimenomaan se alkuperäinen varaosa...
toki jäähdytys yleensäkkin pitää olla kunnossa...