PDA

View Full Version : olka akselin asento?


VOLIATTI
15.01.2015, 23:47
Noniin nyt sais laittaa kuvia paljonko olka akselia uskaltaa kallistaa taaksepäin, kysyn samalla mitä haittaa siitä on jos kallistaa liikaa ja mikä on liikaa? liikerata alkaa olemaan samaa luokkaa kun vanhoissa mersuissa rengas alkaa taipumaan jo pikkuhiljaa auton alle, ajatellen ihan offailuu onko kokemuksia kellään, akseli on samantyyppinen kun rooveri ja toyotasta eli maljan malliset kääntöpäät ja murrokset, akseli on lehtijousilla nyt ois viellä mahdollisuus olla hakkaamatta päätä seinään kun on jousilauaset irti, pinjonin kulmasta ei tarvitse huolehtia asia on hoidossa,:confused:

BJ-40/76
16.01.2015, 00:09
Olka-akselin takakallistusta (siis alapää kulkee edellä) saa/pitää olla jonkin verran

Mitä enemmän, sitä herkemmin ohjaus palauttaa. Nimimerkkini mukaiseessa bj:ssä oli pahimmillaan pari-kolme astetta väärään suuntaan, ja silloin ei pystynyt juuri yli 60km/h ajamaan, kun haukkasi aina laidasta laitaan. nollassa ollessa toimi siedettävästi, sitten laitoin muistaakseni noin 6 astetta, ja kulkee kuin juna.
Jos/kun tuohon hodariin alan "säätämään" tuota olka-akselin takakallistusta, niin tähtään tehtaan arvoihin, taikka 1-2 astetta lisää...
Jos taasen liikaa, niin rasittaa ohjauslaitteita/menee raskaaksi käännellä ja palauttaa liian rajusti.

Timo_L
16.01.2015, 00:22
Puhutaan siis caster- kulmasta.


Aikalailla normaali ainakin jäykkäakselisissa autoissa on jossain 5-7° huitteilla. Väärät asetukset aiheuttaa joko keskityksen puutetta tai keskittää liikaa; lisäksi alkaa woblata helpommin jos on casteri ihan viturallaan. Jos projektina on napojen kääntö, niin katso ihmeessä mitkä on tehtaan arvot omassa autossasi ja käännä navat mahd. lähelle sitä.
edit: jaajoo, jousilautasia vain olit hitsaamassa. Jos kerran pinionikulmasta ei tarvitse välittää, niin käännä sitten jousilautasilla akselin asento sellaiseksi että caster on optimaalinen. Ihmettelen kyllä, miten pinionikulma voi olla hoidossa, kun sehän väkisin kääntyy jos casterin asettaa kohdalleen.. yleensähän ne on vakiokorkuisessa oikeassa suhteessa, muuten ei..

tapsa4x4
16.01.2015, 07:23
Kierrejousi alustassa käy niin että vasten kun on reilusti plussalla niin mettässä meinaa aurata aika paljon, kun kääntää kulman kohdilleen rupeaa kääntymään ja ei puske niin paljoa.

Venäläisillä ja virolaisille on noissa ladoga putki kilpuri häristimissä usein vedetty jostain syystä vastustin reilusti ylitte miinukselle.hyötyä en oo keksinyt mutta aika puskevia näyttää olevan metsä ajossa noi ja käsittämättömän kankeita kääntymään.

VOLIATTI
16.01.2015, 08:18
Akseli putket irti banjosta ja noita asteita ei varmaan löydy 68 volvoon joten aste mittarilla siihen missä tuntuu hyvälle, akseli on salisbur/d44 eli pikkuvalpin akseli ja on korkee :D

QUOTE=Timo_L;1194250]Puhutaan siis caster- kulmasta.


Aikalailla normaali ainakin jäykkäakselisissa autoissa on jossain 5-7° huitteilla. Väärät asetukset aiheuttaa joko keskityksen puutetta tai keskittää liikaa; lisäksi alkaa woblata helpommin jos on casteri ihan viturallaan. Jos projektina on napojen kääntö, niin katso ihmeessä mitkä on tehtaan arvot omassa autossasi ja käännä navat mahd. lähelle sitä.
edit: jaajoo, jousilautasia vain olit hitsaamassa. Jos kerran pinionikulmasta ei tarvitse välittää, niin käännä sitten jousilautasilla akselin asento sellaiseksi että caster on optimaalinen. Ihmettelen kyllä, miten pinionikulma voi olla hoidossa, kun sehän väkisin kääntyy jos casterin asettaa kohdalleen.. yleensähän ne on vakiokorkuisessa oikeassa suhteessa, muuten ei..[/QUOTE]

Valpuri
16.01.2015, 09:59
valpin korjauskirjan mukaan casteri on 3"+- 0,25 kun kuormaa 500 kiloa
tyhjänä 2,5" +-0,25,

Timo_L
16.01.2015, 10:21
Onpa Volvossa pieni caster- kulma.. :eek:

Hencca
16.01.2015, 16:52
Onpa Volvossa pieni caster- kulma.. :eek:

tulee mieleen väkisinkin että onpahan tuollaisella casterilla ainakin kevyempi ohjailla ilman tehostinta. ;)

alkaa woblata helpommin jos on casteri ihan viturallaan

Meinaatko nyt että jos on liikaa casteria vai sitä jos on tehty hutiloiden ja erilaiset casterit eripuolilla? Mulla omassa akseliswappi projektissa tulee joko reilusti tai ei juuri ollenkaan casteria nykyisillä palikoilla ja napojen kääntö ei poista ongelmaa kun raidetanko ja jakarit on samalla linjalla ellei keksi jotain muuta ratkaisua...

Timo_L
16.01.2015, 17:50
Paha sanoa mitä tapahtuu jos casterit on eri tavalla eri puolilla autoa.. varmaan aika mielenkiintoinen :D

Ainakin oman kokemuksen mukaan sekä liian pieni että liian suuri vaster voi aiheuttaa woblausta. Yleensä liian suuri caster ainakin aiheuttaa, mutta toisaalta lähempänä nollaa oleva caster ei palauta yhtä helposti -> auto ei itsessään "kumoa" mahdollista woblauksen oireitta. Minulla on woblannut sekä liian pienellä että liian suurella casterilla :rolleyes:


Eli yleensä kannattaa lähteä niistä tehtaan arvoista, ainakin jos on alkuperäiset akselit alla. Toisaalta kaikki vaikuttaa kaikkeen, eli erilainen akseli samassa autossa voi vaatia erilaiset asetukset johtuen ohjausgeometriasta kaikkinensa.

VOLIATTI
16.01.2015, 18:21
Tässä tapauksessa kun mikään ei ole enään alkuperäistä niin varmaan ei ton casteri kulmankaan tarvii olla niin justiinsa pääasia on että kääntyy, nyt hitsaan ton akselin kiinni ja kokeillaan. Tämä kaikki sen takia että ei apusimpukka ota kiinni raidetankoon tai toistepäin, lähinnä kiinnosti kokemukset maastossa toimimisesta kun ei noilla 36×12,5 halua huvikseen ajella ne meinaan voblaa joka tapauksessa 60-80 vauhdissa. Kiitos kaikille vastanneille/auttaneille

Viipo
16.01.2015, 22:19
Jos casteri on liian pieni tai negatiivinen, niin se käyttäytyy vähä "äkkinäisesti" liikenteessä. Esim kaistan vaihdossa pikkusella ratin liikkeellä hyökkää kerralla kaistan verran.
Sit tosiaan liian isolla casterilla tuppas ainakin RJ woblaamaan ihan pirusti, ennenku laitto tukevan ohjausiskarin suoraan raidetangosta etuakseliin. Siihen laitoin casteria 14° luokkaa, kun aattelin jotta korotan lisää, mutten sitten ikinä korottanukkaan ja jäi sitten isoksi tuo casteri.

Timo_L
16.01.2015, 22:54
Tässä tapauksessa kun mikään ei ole enään alkuperäistä niin varmaan ei ton casteri kulmankaan tarvii olla niin justiinsa pääasia on että kääntyy, nyt hitsaan ton akselin kiinni ja kokeillaan. Tämä kaikki sen takia että ei apusimpukka ota kiinni raidetankoon tai toistepäin, lähinnä kiinnosti kokemukset maastossa toimimisesta kun ei noilla 36×12,5 halua huvikseen ajella ne meinaan voblaa joka tapauksessa 60-80 vauhdissa. Kiitos kaikille vastanneille/auttaneille

No, jos välttämättä haluaa rakentaa auton mikä on paska ajettava tiellä, niin miksipä ei ;) Voi sen kuitenkin yleensä tehdä niin, että on edes kelvollinen ajettava ja pysyy kaistalla halutessaan. Mulla ainakin toimi Jeeppi 35 x 12.50 renkailla ihan nätisti eikä woblannut, vaikkei ollut edes ohjausiskaria.. jos ohjausgeometria on kunnossa ja osissa ei ole väljää, auto ei woblaa.

Toki jos ohjausosien sovittaminen on vaikeaa, niin täytyy tehdä kompromisseja. Miksi muuten jäykkäakselisessa on apusimpukka? Miksei vaan tee ohjausta missä on välivarsi ja raidetanko?


Jos casteri on liian pieni tai negatiivinen, niin se käyttäytyy vähä "äkkinäisesti" liikenteessä. Esim kaistan vaihdossa pikkusella ratin liikkeellä hyökkää kerralla kaistan verran.
Sit tosiaan liian isolla casterilla tuppas ainakin RJ woblaamaan ihan pirusti, ennenku laitto tukevan ohjausiskarin suoraan raidetangosta etuakseliin. Siihen laitoin casteria 14° luokkaa, kun aattelin jotta korotan lisää, mutten sitten ikinä korottanukkaan ja jäi sitten isoksi tuo casteri.

Näinhän se pääosin menee.

Tosin sanoisin tähän, että jos haluaa rakentaa woblaamattoman ja toimivan ohjauksen niin kannattaa unohtaa ohjausiskarin asentaminen kokonaan. Sitten kun ei woblaa, niin halutessaan sen asentaa. Ohjausiskari kun ei ole mikään woblauksen korjaaja..

BJ-40/76
16.01.2015, 23:51
Tässä tapauksessa kun mikään ei ole enään alkuperäistä niin varmaan ei ton casteri kulmankaan tarvii olla niin justiinsa pääasia on että kääntyy, nyt hitsaan ton akselin kiinni ja kokeillaan. Tämä kaikki sen takia että ei apusimpukka ota kiinni raidetankoon tai toistepäin, lähinnä kiinnosti kokemukset maastossa toimimisesta kun ei noilla 36×12,5 halua huvikseen ajella ne meinaan voblaa joka tapauksessa 60-80 vauhdissa. Kiitos kaikille vastanneille/auttaneille

Tuo olkatapin takakallistuma, siis jos puhutaan negatiivisestä jopa 10 asteeseen positiivistä, vaikuttaa maastossa jonkin verran, mutta kuten aikaisemmista viesteistä vois arvailla, ei kovin paljon.
Mulla on nimimerkkini mukaisessa BJ:ssä leimattuna super swamper tsl (siis rättirengas) 38x12,5x15. ja vaikka k.o renkaat on tasapainoitettu VAIN lyijypainoilla teräsvanteen reunaan, niin tuolla n.6 asteen olkatapin taka-kallistuksella toimi "hyvin", siis marssivauhti oli tyypillisesti 80-100 kmh. mutta varsinkin pienillä paineilla käännökset menee "yleensä leveäksi/pitkäksi
Ja tuo minun/bj:n "Ensimäinen" riipukekorotuksen, siis olkatapin negatiivinen... ajokokemus tuli michelin 205-16 C nauhapinnatuilla renkailla: Suoralla tiellä tuulettomassa säässä: kun auton linja lipuu urista oikealle, niin rattia pitää kääntää hiljalleen neljänneskierros vasemmalle; ja kun ohjauskulma kasvaa liian suureksi, niin etuakseli "haukkaa", ja silloin pitää kääntää rattia saman tien tuplasti enemmän, että pysyy tiellä...

Ja tuo "oppi-" on jäänyt mieleen, ja hyvin on tullut toimeen mm. uudempien toyotien kanssa....

VOLIATTI
19.01.2015, 21:53
Vaikea on toteuttaa suoraan simpukalta navalle kun istuu akselin päällä ellei halua tuoda rattiakselia ja simpukkaan myös persee alle lähinnä hankaloittaa autoo ja autosta kulkemista, siis rungon päästä navalle on niin pitkä matka että on hoidettu apusimpukalla, täysin saman tyyppinen ohjaus alunperin kun Cj3 jeepissä paitsi että rattiakseli on volvossa lähes pystyssä ja jeepissä vaaka asenossa koska akseli on tulipellin tuollapuolen myös ohjaus varret olivat samallailla kun jeepissä, mutta käy kattoo toi linkki missä näkyy edes jotain tosta ohauksesta ja välimatkoista jos keksit paremman keinon tehdä tuo ohjaus kerro ihmessä kaikki apu on tarpeen.
http://olx.pl/i2/oferta/volvo-c202-valp-laplander-unimog-uaz-gaz--ID7HrXb.html#gallery

Toki jos ohjausosien sovittaminen on vaikeaa, niin täytyy tehdä kompromisseja. Miksi muuten jäykkäakselisessa on apusimpukka? Miksei vaan tee ohjausta missä on välivarsi ja raidetanko?




Näinhän se pääosin menee.

Tosin sanoisin tähän, että jos haluaa rakentaa woblaamattoman ja toimivan ohjauksen niin kannattaa unohtaa ohjausiskarin asentaminen kokonaan. Sitten kun ei woblaa, niin halutessaan sen asentaa. Ohjausiskari kun ei ole mikään woblauksen korjaaja..[/QUOTE]

Timo_L
20.01.2015, 11:13
Nojuu, tuossa tapauksessa tosiaan siinä on tuo apusimpukka oltava akselissa. Toinen tietysti olisi vähän samalla tavalla kuin kuorma-autoissa, joissa se liikkeen kääntävä apusimpukka on usein rungon kyljessä ja raidetanko on yksi pätkä olka-akselilta toiselle. Mutta apusimpukan vaatii toki silloin joka tapauksessa.