PDA

View Full Version : Hiluxista kolme akselinen?


TeaM-PKR
13.01.2015, 00:03
Onko kukaan leimannu hiluxia kahella taka-akselilla? ..tai yleensä maastoautoa.. Ei löytyny äkistään söörzillä. Tuli villi ajatus 6x6 hiluxista.

Heguli
13.01.2015, 06:20
Toyota Arctic Truck:n pihalla seisoo 3-akselinen Hilux mutta kilvistä en tiedä, jollain kilvillä se osallistuu safareille.

Murros
13.01.2015, 08:26
Aikoinaan pirkanmaalla oli kolmeakselinen bj45 picup.
Laittteessa oli kippi ja kun kipin nosti ylös niin silloin apuakseli otti maahan kiinni.

Mikko_L
13.01.2015, 08:41
Ja jossain päin on 3 akselinen HJ-60 lavamalliseksi muutettuna. ollu muutaman kerran nettiautossa.

kippo86
13.01.2015, 09:06
Toyota Arctic Truck:n pihalla seisoo 3-akselinen Hilux mutta kilvistä en tiedä, jollain kilvillä se osallistuu safareille.

Onks tää oo tehty Volvon rungolle? Porttaaleineen jne...

tapsa4x4
13.01.2015, 09:34
Onks tää oo tehty Volvon rungolle? Porttaaleineen jne...

On joo.

Siinä 6x6 hoojiissa tais olla niin että pikkupuolta ei voinut käyttää kun takinmaisen akseli veto oli otettu jotenkin hullusti jakiksesta.

Rohmo
13.01.2015, 10:02
Lohjalla näin joku vuos sitten kolmiakselise defen oli auto liikkeessä

oziolli
13.01.2015, 11:52
Onko kukaan leimannu hiluxia kahella taka-akselilla? ..tai yleensä maastoautoa.. Ei löytyny äkistään söörzillä. Tuli villi ajatus 6x6 hiluxista.


Googlaa "6x6 conversions Australia", niin pitaisi tulla esiin useampiakin firmoja ja tietysti kuvia.

TeaM-PKR
13.01.2015, 12:20
Googlaa "6x6 conversions Australia", niin pitaisi tulla esiin useampiakin firmoja ja tietysti kuvia.


Juu onhan näitä tehty. Ja itselläkin on ihan selvä visio miten tekisin muutoksen omaan 65:een. Mutta KUINKA sen saa LEIMALLE??

Ei taida pelkkä muutoskatsastus riittää? Entä mitä laki sanoo?

Karppaj
13.01.2015, 12:34
Miten jos ostaa heti valmiin.

http://m.nettiauto.com/toyota/hilux/6875076

TeaM-PKR
13.01.2015, 13:37
Miten jos ostaa heti valmiin.

http://m.nettiauto.com/toyota/hilux/6875076


Vaatis lauantaina 7 oikein.. :D Mällätköön ne joilla on rahaa, nostan hattua heille.. :)

HeikkiH
13.01.2015, 15:06
Viiminen akseli ohjaavaks sekä nostettavaksi ni alkaa olla ketteräkin ;)

Kallin oloisia osia tarttee :D

http://www.thisfabtrek.com/journey/europe/england/london-feb-2005/diff-6x6-4.jpg

Shortie
13.01.2015, 15:45
Poikkeuslupa, jollet löydä paperia että tojota olisi tehnyt 6x6 mallia jota voisi käyttää vertailumallina.
Poikkeusluvalla saakin sitten tehdä melkein mitä vaan kunhan sen voi perustella turvallisuutta lisääväksi tai ympäristön pelastavaksi.

Viipo
13.01.2015, 16:41
Poikkeuslupa, jollet löydä paperia että tojota olisi tehnyt 6x6 mallia jota voisi käyttää vertailumallina.
Poikkeusluvalla saakin sitten tehdä melkein mitä vaan kunhan sen voi perustella turvallisuutta lisääväksi tai ympäristön pelastavaksi.

Mut silti pitää koittaa saaha jäämään 50% kanta-autoa jäljelle.

Mites, mulla on ollu sellanen käsitys, jotta tuolla poikkeuslupapuolella on parin vuoden ruuhkat lupien käsittelyssä?

Heguli
13.01.2015, 17:13
Miten jos ostaa heti valmiin.

http://m.nettiauto.com/toyota/hilux/6875076

En tarkkaan tiedä onko se tämä kun siinä pihalla seisoo vai onko joku Volvo-pohjainen viritys. Tojolta se kuitenkin näyttää.....

Rölli
13.01.2015, 17:22
toihan se. Ainakin akselit on volvosta napattu. Rungosta en muista vaikka aikanaan tuli yksillä messuilla katseltua tarkemminkin.

TeaM-PKR
13.01.2015, 17:38
Tarviikos muuten akselivälin pidentämiseenkin poikkeusluvan???2

sos
13.01.2015, 17:50
Tarviikos muuten akselivälin pidentämiseenkin poikkeusluvan???2

tarvii

Byrocrat
13.01.2015, 18:16
Onko kukaan leimannu hiluxia kahella taka-akselilla? ..tai yleensä maastoautoa.. Ei löytyny äkistään söörzillä. Tuli villi ajatus 6x6 hiluxista.

Onhan täällä palstallakin rakenteluhistoriaa ainakin yhdestä 6x6 rakentelusta tosin Lantikasta.
http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=5282
http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=4209

http://en.wikipedia.org/wiki/Arctic_Trucks

http://blog.carreviews.club/cars/toyota-hilux-6x6-conquers-the-south-pole-toyota-uk

http://my.4x4offroads.com/my.php?my=184

HeikkiH
13.01.2015, 18:20
Tarviikos muuten akselivälin pidentämiseenkin poikkeusluvan???2

Tarvii jos ei mallisarjan puitteissa pysty muuttamaan.

slipoveri
13.01.2015, 18:49
Asiaa sivuten.Rangen korjaus oppaissa mainitaan lisävarusteena kolmas akseli joka lisätaan taka akselin taakse,liekkö kukaan suomessa tehny ja leimannu.

Nikuzai
13.01.2015, 18:56
Ite kyselin niin tarvii lupia ja mitä muita


Mut kumijousi akselin saa kuulemma alle ripustaa ilman sen kummempia

Sitä en tiedä kuin tosissaan katsuri siitä oli, mut sano et tuskin sen kieltävää lakipykälää löytyykään :p


Eihän sillä maastossa oikeen mitään tekiskään, mut 960kg poron ruokaa lavalla, niin pick-up on hieman ei niin ergonomisessa ajoasennossa :(



Mut onhan suomessa ainakin 1 nostotelillinenkin pick-up ja ihan kuulemma papruissa 3 akselia
Sitä on turhä kysyä et mikä se kilpi oli kunnen sitä enään muista :mad:



Itellä oli niin hullu ajatus et jos pick-upin hommaa niin vaihdettavan pääli rakenteen tekis taakse, normaali lavansa sit kippi moduuli lyhyellä lavalla kuutio soraa ei kauheeta lavaa tartte ja hinuri moduuli niin siihen vetävä lisäakseli alle vaikka ilma jousilla.

Sit jos innostusta riittäis niin katolle nouseva autolava

HeikkiH
13.01.2015, 19:15
Itellä oli niin hullu ajatus et jos pick-upin hommaa niin vaihdettavan pääli rakenteen tekis taakse, normaali lavansa sit kippi moduuli lyhyellä lavalla kuutio soraa ei kauheeta lavaa tartte ja hinuri moduuli niin siihen vetävä lisäakseli alle vaikka ilma jousilla.

Sit jos innostusta riittäis niin katolle nouseva autolava

Kuulostaa niin painavalta että hyötykuormaaa ei enää saa kyytiin. Kuutio soraa painaa raekoosta riippuen 1.6-1.7 tonnia.
Riippuu tietty pick-upista että paljonko jää kantavuutta.

Nikuzai
13.01.2015, 19:29
Kuulostaa niin painavalta että hyötykuormaaa ei enää saa kyytiin. Kuutio soraa painaa raekoosta riippuen 1.6-1.7 tonnia.
Riippuu tietty pick-upista että paljonko jää kantavuutta.


Siksi sen kippi lavan ei tartteis kymmeniä kuutioita ollakkaan takariippujen kohdalle saranat hyttiin asti lavaa ja metri laitaa niin siihen kun pillarilla lavallisen kippaa taitaa lie loppua jo rakenteellinenkin kestävyys :p

kellukka
13.01.2015, 19:36
Joensuussa oon nähny olikohan patrolli liikenteessä kahella taka akselilla. ja varma tieto että leimassakin vielä.

Viipo
13.01.2015, 19:44
Joensuussa oon nähny olikohan patrolli liikenteessä kahella taka akselilla. ja varma tieto että leimassakin vielä.

Jottei kuitenki HJ? Tapsahan se aikanaan rakenteli pari Pick-up HJ:ta ja yhen 6x6 lavamallin. Sitä kolmiakselista hojoa näin nurmeksen absilla viime kesänä, kun oli saanu uuden värin pintaansa. Jossain on mulla kuviakin siitä laitteesta, mut onhan näitä nähty :P

kellukka
13.01.2015, 20:01
Jottei kuitenki HJ? Tapsahan se aikanaan rakenteli pari Pick-up HJ:ta ja yhen 6x6 lavamallin. Sitä kolmiakselista hojoa näin nurmeksen absilla viime kesänä, kun oli saanu uuden värin pintaansa. Jossain on mulla kuviakin siitä laitteesta, mut onhan näitä nähty :P
Joo,voi olla.. on niin pitkä aika kun viimeks sen näin.

-MaTTi-
13.01.2015, 20:22
Tarvii jos ei mallisarjan puitteissa pysty muuttamaan.
Ei tarvii vaikka ei valmistajan väleillä oliskaan, mut valmistajan ohjeiden mukaan: http://www.trafi.fi/filebank/a/1414581752/214fdb6a74c6d55d57571f7768e3e1ea/15715-Raskaan_ajoneuvokaluston_rakennemuutokset.pdf

Viipo
13.01.2015, 20:34
Ei tarvii vaikka ei valmistajan väleillä oliskaan, mut valmistajan ohjeiden mukaan: http://www.trafi.fi/filebank/a/1414581752/214fdb6a74c6d55d57571f7768e3e1ea/15715-Raskaan_ajoneuvokaluston_rakennemuutokset.pdf

Valmistajan ohjeiden mukaan JOS sellaiset on saatavilla. Tähän mennessä ei oo ollu, joten ihan on tehty oman mielen mukaan ja hyvä on tullu.

-MaTTi-
13.01.2015, 20:57
Valmistajan ohjeiden mukaan JOS sellaiset on saatavilla. Tähän mennessä ei oo ollu, joten ihan on tehty oman mielen mukaan ja hyvä on tullu.
Joo, rakennemuutosasetuksessa on tuo "jos", mut tossa ohjeessa ei.

TeaM-PKR
13.01.2015, 21:09
Olikos se poikkeuslupalysti jotain 500€ yhteensä? Kannattaako / pystyykö yhessä luvassa hakemaan montaa muutosta? Olis kiinnostava tietää millä perustein lisäakselille on lupa saatu.

-MaTTi-
13.01.2015, 21:50
Olikos se poikkeuslupalysti jotain 500€ yhteensä? Kannattaako / pystyykö yhessä luvassa hakemaan montaa muutosta? Olis kiinnostava tietää millä perustein lisäakselille on lupa saatu.
380€ maksaa, mutta et varmasti saa lisäakselille Hiluxiin lupaa tänä päivänä Trafista. Ihan utopistinen päiväuni. :p 90-luvulla on kaikki ollut helpompaa ja paljon.

Shortie
14.01.2015, 17:27
Poikkeusluvan kanssa muistaakseni oli niin että jos vaikuttaa ettei mene läpi niin olisi mahdollisuus perua hakemus niin ettei joudu maksamaan.
Saahan rodimiehetkin lupia tunkea pikkulohkon 30-lukulaiseen pärekoriin kunhan perustelut (muut muutokset, esim. jarrut) on kunnossa.
Yrityksen käyttöön tuleva erikois-auto saa varmasti helpommin luvat kuin harrastelija jonka lähtökohtana on "koska pystyn"

-MaTTi-
14.01.2015, 18:11
Saahan rodimiehetkin lupia tunkea pikkulohkon 30-lukulaiseen pärekoriin kunhan perustelut (muut muutokset, esim. jarrut) on kunnossa.
Yrityksen käyttöön tuleva erikois-auto saa varmasti helpommin luvat kuin harrastelija jonka lähtökohtana on "koska pystyn"
Sen kun näkis. Ei meinaa nykyään roditkaan kelvata. 100-heppasena ja erillisjousituskeulalla vielä lupia saa, mut jäykällä akselilla ei kelpaa.

TeaM-PKR
16.01.2015, 08:54
Valmistajan ohjeiden mukaan JOS sellaiset on saatavilla. Tähän mennessä ei oo ollu, joten ihan on tehty oman mielen mukaan ja hyvä on tullu.

Eli... Meneekö ln65 akselivälin pidennys muutos katsastuksella otteeseen?

-MaTTi-
16.01.2015, 11:08
Eli... Meneekö ln65 akselivälin pidennys muutos katsastuksella otteeseen?
Menee tehtaan jos akseliväli vastaa jotakin tehtaan ilmoittamaa akseliväliä.

TeaM-PKR
22.01.2015, 00:06
Soitinpa trafille. Parin insinöörin kanssa juttelin ja molemmat tuumasivat että äkkiseltään ei pitäisi olla mitään estettä kun on toteutuksesta selvät suunnitelmat kuinka toteutetaan. Mmm. Jarruista kysäsin että riittääkö tehostin ja ja jarrupääsylinteri, niin toteutuksen vertailumallina voidaan soveltaa saman kokoluokan 6x6/ 4x4 erimerkkistäkin mallisarjaa. Onko siis tai jotain saman kokoluokan autoa tehty 4x4 ja 6x6 versiona? Esim. g mersu?? Kysyin rungon pidennyksestä... Vastaus oli että mallia voi ottaa esim. hyväksytysti pidennetystä raskaan kaluston rungosta.. Valokuvat, merkintä otteessa. Takaripustukseen tarjosin lj:n hiluja, jakarit, vakaajat, panhard... Saa nähä, riittääkö aika ja inspiraatio...

Kala92
22.01.2015, 11:21
Voitko saada tuon lausuman kirjallisena? Vois olla mielenkiintoinen projekti lyödä johonkin jenkkiin kolmas akseli.

Viipo
22.01.2015, 11:24
Ainakin kermeedestä ja fiudea on tehty 3-akselisena. Tosin vetämättömillä taka-akseleilla luultavasti, mut kuitenkin. Joensuussa torin nurkalla pyörii viikonloppuisin 3-akselinen kebaasikioski, ja leppävirralta vähä kuopioon päin on pitkään ollu myynnissä 3-akselinen pakettimersu.

HeikkiH
22.01.2015, 11:51
Voitko saada tuon lausuman kirjallisena? Vois olla mielenkiintoinen projekti lyödä johonkin jenkkiin kolmas akseli.

Sepä se, saahan sitä puhelimessa jutella mukavia, mutta kirjallisena nuo olis saatava niin konttorilla onnistuu homma paremmin kun on mustaa valkoisella. Mutta paremmin se homma luonaa jo suunnitteluvaiheessa kun laittaa paperille kaikki tehtävät muutokset, mitä osia käytetään ja miten rakenteita muutetaan (akselien tuenta, jousitus, kolmanne akselin veto jne.), ja menee sit konttorille neuvottelemaan asiasta.

-MaTTi-
22.01.2015, 12:26
Käytännön tasolla kantavuus loppuu autosta äkkiä kesken lisätyllä akselilla/jatketulla rungolla/lavalla, kokonaismassaa kun ei voi muuttaa vaikka akselit kestäisikin reippaasti enemmän.

Timo_L
22.01.2015, 12:31
Näistä kun nyt on puhe, niin tällainen juuri eilen tuli laivassa Suomeen. En tiedä onko jäämässä tänne vai meneekö itänaapuriin, mutta ainakin se on selkeästi palokunnan kalustoa :) Jäi kiireessä katsomatta, oliko taaimmainenkin akseli vetävä, mutta ainakin etu- ja keskiakseli oli. Onhan MB:llä G:tä 6 x 6 versiona eli läpivetävä akseli löytyisi.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3419&pictureid=169369

Timo_L
22.01.2015, 12:35
Käytännön tasolla kantavuus loppuu autosta äkkiä kesken lisätyllä akselilla/jatketulla rungolla/lavalla, kokonaismassaa kun ei voi muuttaa vaikka akselit kestäisikin reippaasti enemmän.

Tämäkin on muuten hassu juttu, että auton alle lisätty akseli kutistaa kantavuutta, kun sehän oikeasti lisää sitä :D ..toki siis olettaen, että runko/ kori kestää akseleiden lisärasituksen. Äkkiäkös runkoonkin hitsaa kylkeen vaikka 3mm L- palkista vahvikkeet..

Viipo
22.01.2015, 13:20
Joskus pohdittiin tuota lisäaskelin asennusta, että laki ei kiellä asentamasta autoon vararengastelinettä, ja mikään ei estä, että tässä vararengastelineessä olisi myös kyky pyörittää näitä varapyöriä.
Eli nostoteli vaan auton perään. Tiellä joutuisi ajamaan sitten teli ylhäällä.

HeikkiH
22.01.2015, 13:56
Käytännön tasolla kantavuus loppuu autosta äkkiä kesken lisätyllä akselilla/jatketulla rungolla/lavalla, kokonaismassaa kun ei voi muuttaa vaikka akselit kestäisikin reippaasti enemmän.

Eli käytännössä joku 3500-alustainen Dodge/Ford/Chevy ois sellasia missä jäis vielä tolkun kantavuus, vähän toista tonnia.

Sitten ku tollasen tekee pitkälavaisesta, akseliväli ~4 metriä, ja laittaa ensimmäisen vetävän lyhylavaisen akselivälin mukaan ~3,5 metrin kohdalle niin eikös tuo ole aika lailla lain kirjaimen mukainen?
Säädettävillä etupään tukivarsilla tuettuna ja 2500-alustaisen lehtijousi ylös alaisin siten että norran päät ovat akselien päällä. Kolmas vetävä etuakselista ja nostettavana jopa. Aijai, nyt alkoi taas rattaat raksuttaa ;)

TeaM-PKR
22.01.2015, 14:47
Sepä se, saahan sitä puhelimessa jutella mukavia, mutta kirjallisena nuo olis saatava niin konttorilla onnistuu homma paremmin kun on mustaa valkoisella. Mutta paremmin se homma luonaa jo suunnitteluvaiheessa kun laittaa paperille kaikki tehtävät muutokset, mitä osia käytetään ja miten rakenteita muutetaan (akselien tuenta, jousitus, kolmanne akselin veto jne.), ja menee sit konttorille neuvottelemaan asiasta.

Joo, ei ole millään tapaa helppo homma. Ja melkosen essee kasan vaatii trafille taustatietoa toteutuksesta ja dokumentteja ennen kuin edes poikkeuslupaa kannattaa hakea. Kantavuus käy pieneksi mutta se on vaakamiesten murhe... :D Mulla on kyllä perustelut mitkä muutoksen vaativat ;) Se lähinnä yllätti että luurin päässä vastassa ei ollut Pävi Räsäs- tyyppinen vastaan otto. Vaan pyydettiin tekemään suunnitelmat ja lähettämään sähköpostilla arvioitavaksi. Voihan homma tyssätä johonkin pykälän tulkintaan, mutta sitten tyssää. Elämä jatkuu.... :)

TeaM-PKR
22.01.2015, 14:52
Onko tietoa/ ihan dokumenttia G mersun 6x ja 4x mallin jarru osista että vastaavatko toisiaan? esim tehostin ja pääsylinteri... Ei ole meset vahvin osaamis alue..

turakki
22.01.2015, 18:23
Nuo taitavat kaikki tehtaan 3 akseliset olla kuorkkeja, ainakin kuudella raapivat. Pystyykö vertaamaan paku-kuorkki?

TeaM-PKR
22.01.2015, 21:13
Nuo taitavat kaikki tehtaan 3 akseliset olla kuorkkeja, ainakin kuudella raapivat. Pystyykö vertaamaan paku-kuorkki?

Sitähän ei tiedä ku trafin inssit, jos nekään mutta voihan sitä tarjota verrokiks.

BJ-40/76
22.01.2015, 21:31
Minäkin kerran ajankuluksi luonnostelin bj-40 3-akseliseksi:
Siis etuakseli ja takimmainen kääntyy, ja näille kardaanit niin kuin orkkiksena.
Keskimmäinen akseli saa sitten vedon ylimääräisestä jakolaatikosta, joka on takapuskurin etupuolella, tähän jakikseen veto orkkis jakiksen pääakselilta. -> akselivälit olisi voinut pitää pienenä....

Mutta että trafi olisi alkanut palvelemaan? kuulostaa uskomattomalta aina kun olen jotain yrittänyt kysyä, niin kukaan ei osaa/uskalla ottaa kantaa muutoksiin, kohteliaasti ohjaavat katsastuskonttorille, vaikka itse toimivat käsittääkseni virkamiehinä..., (ja heillähän on käsittääkseni tiedonanto/ opastus tms. velvollisuus kansalaisia kohtaan)....

-"TeaM-PKR"- tarkista kaiven varalta, että soitit oikeaan numeroon:rolleyes:

TeaM-PKR
22.01.2015, 22:00
Minäkin kerran ajankuluksi luonnostelin bj-40 3-akseliseksi:
Siis etuakseli ja takimmainen kääntyy, ja näille kardaanit niin kuin orkkiksena.
Keskimmäinen akseli saa sitten vedon ylimääräisestä jakolaatikosta, joka on takapuskurin etupuolella, tähän jakikseen veto orkkis jakiksen pääakselilta. -> akselivälit olisi voinut pitää pienenä....

Mutta että trafi olisi alkanut palvelemaan? kuulostaa uskomattomalta aina kun olen jotain yrittänyt kysyä, niin kukaan ei osaa/uskalla ottaa kantaa muutoksiin, kohteliaasti ohjaavat katsastuskonttorille, vaikka itse toimivat käsittääkseni virkamiehinä..., (ja heillähän on käsittääkseni tiedonanto/ opastus tms. velvollisuus kansalaisia kohtaan)....

-"TeaM-PKR"- tarkista kaiven varalta, että soitit oikeaan numeroon:rolleyes:

Shokki se oli minullekkin... :) ekan inssin kanssa saatiin 10 minsan juttu tuokio ja sit anto vielä toisen inssin suoran numeron jolle soittaa koska hän on kuulemma enemmän ollut tekemässä rungon muutos juttuja. Toisen inssin kanssa sitten rupateltiin jo vartti ja ite otti puheeks nämä esim rantakirppukupla muutos hässäkät. Ehkä asiaa auttoi myös se että muutoksen haussa ei haettu lupaa esim. kolmelle ämpärin kokoselle holsetille teini bemariin... :) mene ja tiedä...

Nikuzai
22.01.2015, 23:36
Soitinpa trafille. Parin insinöörin kanssa juttelin ja molemmat tuumasivat että äkkiseltään ei pitäisi olla mitään estettä kun on toteutuksesta selvät suunnitelmat kuinka toteutetaan. Mmm. Jarruista kysäsin että riittääkö tehostin ja ja jarrupääsylinteri, niin toteutuksen vertailumallina voidaan soveltaa saman kokoluokan 6x6/ 4x4 erimerkkistäkin mallisarjaa. Onko siis tai jotain saman kokoluokan autoa tehty 4x4 ja 6x6 versiona? Esim. g mersu?? Kysyin rungon pidennyksestä... Vastaus oli että mallia voi ottaa esim. hyväksytysti pidennetystä raskaan kaluston rungosta.. Valokuvat, merkintä otteessa. Takaripustukseen tarjosin lj:n hiluja, jakarit, vakaajat, panhard... Saa nähä, riittääkö aika ja inspiraatio...



Ton kun saa kirjallisena :eek:


Siihen sit perään liittää jonkun sopivan pukälän rungon vahvistamisesta ja ruostekorjauksesta niin koko runko on nopeammin tehty metrisestä kuin jatkettu vanhaa ja sen peräpään varmastikkin joutuisi kuitenkin muuttamaan akselin päältä asti