PDA

View Full Version : Toyota HJ61 (HJ60) kytkin kyselyä


Jare
12.01.2015, 14:08
Mitäs tuota onko 60 ja 61 kytkimillä eroa? Ja mitä eroa mahdollisesti?

Pitäis tuossa ehkä ens kuun puolella vaihdella omaan autoon (= vanha HJ60, jossa 61 moottori vaihdettu) vaihdelaatikkoa ja siin samalla tietty aattelin, että vois kytkimen uusia. Ei siinä vielä mitään vikaa varsinaisesti ole ollu, mutta kun kerran kokeilin polttaa kumia, niin eihä siitä mitää tullu, kun ison puolen ykkösellä ja 33" fillareilla luisti kytkin, eikä rengas:D

Joten samalla, kun vaihteistopaketti on alhaalla, niin vois tosiaan laitella uuden kytkimen. Ei tarviis sit vähän ajan päästä ottaa vaihteistoo taas alas.


Eli mikä kytkin olis hyvä? Ja miks?

Jani E
12.01.2015, 15:53
paineastelma vissiinki vähä jäykempi. tarvikkeet saattaa olla samoja. levy sama. painelaakeri menee vuosimallin mukaan. tamgearsista exide paketti niin pitää sen reilu 200konia helposti vuodesta toiseen.

Luoppis
12.01.2015, 16:01
Vakiokytkinpaketeissa varmaa ratkasevimmat erot on ne, että 61:ssä on jäykempi paineasetelma ja painelaakereita on vissiin kahta eri kokoa riippuen vaihteiston vuosimallista.

Eiks tääl vähä joka nurkassa suositella kunnon luistatteluun sitä tamgearssilla myytävää jytkympää kytkinpakettia?

lepoantti
12.01.2015, 16:58
mulla on ahdetun 2H:n jatkeena xtreme outbackin sintterilevy jousitetulla keskiöllä, asetelma on kans aika jämäkkä että olisi ilman kytkintehostajaa epämielyttävä. autohan on vain metsästys/onroad/trailerinvetoon. ei ole tarvinnut kokea ahdistusta luistavasta kytkimestä vaikka täräyttää vähän enemmän kuormaa.

mutta mitä tahansa aikookin niin vähintään esim. tamgearsin ns. vahvistettu paketti, ja sitten jos meinaa maastoajoa isommilla renkailla tai kärriä repiä niin sintteriä kehiin. erilaisia vaihtoehtoja on kyllä kokeiltu ja koeponnistettu....

ja tietenkin tää käy myös 12H-t:n jatkeeksi. painelaakereita on tosiaan kahta kokoa mutta niitäkin voi toyotan tapaan hämmentää sekaisin kun vaan vaihtaa sitä holkkia mihin painelaakeri tulee kiinni. mikäli oikein muistan niin vanhempi malli on pienemmällä sisäreiällä laakerissa ja sitä kautta vastepinta astelmaa vasten on isompi.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4302&pictureid=151429

Jani E
12.01.2015, 17:15
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=463&pictureid=57214
saman näkönen astelma...

osilpi
01.03.2024, 15:25
Mikä olisi kytkinsuositus vähän piristettyn 12H-T:n perään? 33" renkaat ja pääasiassa katuajoa. Pitää kestää kärryn vetoa.

Aisin kytkin kesti 10 vuotta, mutta vaihdoin sen ravistuksen vuoksi pois. Sachsin vakiokytkin alkoi luistamaan 2000km jälkeen.

Kytkintehostinta ei ole käytössä, enkä mielelläni laittaisi ainakaan heti.
Sintterikytkin jotenkin kuulostaa turhan rajulta.


Jotain tämän tyyppistä ajattelin, mutta loppu, eikä tietoa, koska saa:
https://www.laakerinetti.com/kytkinpakettiexedyracing40vahvistettukytkinlevypai neasetelma-p-15000.html

Hintatasokin olisi sopiva.

Mikähän tuo mahtaa olla malliltaan? Exedyn sivut on tosi huonot selata, ei löydy mitään HJ60/61 hakumoottorista.

Pitäisi saada kotiin viikossa kahdessa, sillä pääsiäiseksi pitäisi yllättäen saada auto kärryveturiksi.

RistoO
13.03.2024, 11:13
erot moottorin osissa, vaihteistossa ja mahdollisesti joissakin sisä- ja sähkökomponenteissa. HJ60 varustettiin 4,0 litran 2H dieselmoottorilla, kun taas HJ61 oli varustettu tehokkaammalla 12H-T turbodieselmoottorilla, jolla on sama iskutilavuus.
täältä löydät auton osia (https://globy.com/b2bmarket/listing/vehicles-accessories/cars-parts). Kytkimen suhteen on tärkeää valita sellainen, joka vastaa moottorin lisääntynyttä tehoa ja vääntömomenttia. jos käytät HJ61-moottoria HJ60-rungossa. Tämä estää kytkintä luisumasta, jos yritetään "polttaa kumia".

osilpi
19.03.2024, 08:45
Kiitos Risto vastauksesta, joka ei liittynyt mitenkään kysymykseen.

Tämän ostin ja asensin
https://xtremeoutback.eu/product/25156/KTY28011-1A_2/

Valinta oli tuo oikeastaan siksi, että se oli Crows4wd:llä hyllyssä ja siten heti saatavissa. Lisäksi kauppaan kuului molemmat painelaakerit eli ei tarvinnut arpoa, kumpi pitäisi olla.


Pienoinen pettymys oli, että kytkinlevy oli Aisinin vakiolevy DTX-076, joka oli täsmälleen sama, kuin pois otetussa luistaneessa Sachs-brändätyssä kytkinpaketissa.
Asetelma taas oli erilainen ja kytkinpoljin on nyt paljon vakiota jäykempi, silti vielä ajettavissa ilman kytkintehostinta. Ehkä se parempi pito tulee siitä, toivottavasti riittää.

Vielä ei ole ison kärryn kanssa päässyt kokeilemaan, että pitääkö.

Hcet
19.03.2024, 11:37
Se levy ei tee pitoon vaikutusta. Massalevy pitää sen mitä sitä puristetaan. Asetelma tekee eron pitoon.

-MaTTi-
19.03.2024, 15:09
Keskiön jouset voi olla vaan liian lerput ja voi hakkaantua rikki, jos otetaan suurempia vääntöjä.

LaaLaa
20.03.2024, 22:07
Se levy ei tee pitoon vaikutusta. Massalevy pitää sen mitä sitä puristetaan. Asetelma tekee eron pitoon.

Saanen olla hieman eri mieltä tuosta levy asiasta. Levyjen "massan" materiaaleissa on hyvinkin eroja. Joissain on selkeästi enemmän kuituja. Kuitujen materiaaleissa on pitoon vaikuttavia eroja. Samoin metallin määrä levyn massassa vaikuttaa kytkimen pitoon. Käytännössä mitä enemmän kuituja ja metallia levyn pinnassa näkyy, sitä peremmin pidon se tarjoaa, samalla asetelman voimalla.
"sintteri" metallilevyt on lisäksi vielä oma lukunsa:)