View Full Version : aaz vesipumpun pyörimissuunta
tuossa aikaisemmin tuli jo puhetta kaverin kans että onko minulla tuossa aaz koneessa oikein tuo moniurahihna. nyt sitten kuvia kattelemaan ja en kyllä ymmärrä ku näyttää olevan vaikka mitenpäin:D
tuossa ensimmäinen kuva ja noin olen itsekkin hihnan laittanut eli urapuoli pyörään päin..
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5703&pictureid=168755
no toinen kuva lainattu makelj.n projekti kuvista.. ja hihna kulkee toisinpäin.. tosin kun projektia katselin eteen päin niin näytti olevan sitte taas urapuoli pyörää vasten.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5703&pictureid=168754
no sit vielä kuva lainattu netistä... ja taas hihna kulkee selkäpuoli pyörää vasten..
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5703&pictureid=168753
nyt ei aleksi poika ymmärrä:D
muistaakseni siihen 1,8i bensaanki pystyy sen hihnan laittaan miten päin vaan. ja tollasen 1,9 dieselin hihnaaki joskus velipojan kans ihmeteltiin :D eikä ny jaksa muistaa miten päin se lopulta menee.
Remmin selkäpuoli vesipumpun pyörälle,Teeksää olkkarissa remonttia?:D
Kuljukka
11.01.2015, 02:54
Eiku ura puoli pyörälle kuten ekassa kuvassa. Toki kokeilla voi mutta pumppu pyörii sitten väärään suuntaan :D
Mulla pyörii samateppäin kun moottori.liekkö oikein?
Nimimerkillä:hiljattain remelit vaihdellut...
Kuljukka
11.01.2015, 09:43
Tuo eka kuva on aazista jossa remmi oikein ja muut kuvat varmaan ahu sta pumpusta päätellen jossa remmi kulukee erilailla.
Jos hihnapyörän pinta on sileä, Hihnan selkäpuoli pyörälle.
Jos taas hihnapyörä on uritettu niin hihnan urapuoli pyörälle...
Vai onko klonkkari semmonen viritys että nuokin voi sekottaa :D
Pumpun jos viitsisi käyttää irti niin näkisi pesästä että mihin päin sen pumpun pitäisi pyöriä.
nuo kaks alempaa kuvaa on jotain muuta kun aaz. tuo mun kuva on afn.
"some numpty might have put the belt on the wrong way round the water pump belt like in this picture... (the red is where the belt SHOULD go..."
http://i94.photobucket.com/albums/l82/icky_snotty/belting.jpg
http://www.windsorchair.co.uk/vwpictures/2009_1124_1.JPG
noiden kuvien perusteella pumppu kuuluisi pyöriä "edestäpäin" katsottuna vastapäivään.
Eli hihnan selkäpuoli pyörälle.
Kuljukka
11.01.2015, 10:33
Tuo pumppu ei ole aaz tan pumppu. Ei sekoteta moottori tyyppejä kun jokaisessa erilailla.
mistäpä noista tietää mikä on mistäki paskasta.
Tuossa ylemmän kuvan tekstissä luki kuitenkin että aaz.'
Ottaa pumpun irti ja katsoo mihinpäin se "paine" kanava lähtee niin tietääpähän varmasti minnepäin sen pumpun kuuluu pyöriä.
Kuljukka
11.01.2015, 10:47
Volkswagen das shaiccella on meleko monta äkkiseltään saman näköstä moottoria ja kaikissa jotain eroja nii tullee harmahia hiuksia... aaz on td ja nuo muut kuvat on tdi koneista.
Heikki L
11.01.2015, 10:52
On kyllä aika pökäleitä nuo vaggelot :) itse aina pistänyt selkäpuolen suoraa vasten ja urat uraa vasten.
Onko toi kone rakennettu muutamasta koneesta, ettei vaan ole eksynyt väärää hihnapyörää tuohon?
Tarkistaisin kyllä pumpun siivet, sen verta asia jäisi vaivaan.
Toimiiko pumppu muka jos se pyörii väärään suuntaan? Minäkin laittaisin hihnan vain ja ainoastaan kuten tuossa aiemmin, eli urat uraan ja sileä sileään. Ei kai se hihna tykkää niiden harjanteiden päällä kulkea... tai mistä noista hirvityksistä tietää. Ja onhan niitä hihnojakin tuplaurilla, ettei vaan helpommaksi menis.
Selventävä kuva... :D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2045&pictureid=168762
Ja onhan niitä hihnojakin tuplaurilla, ettei vaan helpommaksi menis.
Muijan golfissa (2003 8 valve 2.0 bensa) vesipumppua pyöritetään hihnan selkäpuolella, mutta selässäkin on urat. :D
Nuista kuvista ei tosiaan yksikään ole minun härvelistä mutta itsellä sileä pyörä pumpussa ja hihnan urapuoli pyörää vasten.. pitänee käyttää pumppu irti niin näkee että miten pitäis olla.. ja tosiaan kuvista en tarkkaan tiedä mitä koneita niissä on mut siksihän keskustelun aloitin kun en asiasta tiedä miten pitäis olla.:D
Aasissa urapuoli hihnaa vesipumpun pyörää vasten, omassa on ollut näin niin kauan että pyörään on tullut hihnan jäljet.
Konetyypit menee jenkkipoikien kuvissa sekaisin hienosti:D
Aaz on TD ja sitä ei passaa sekoittaa TDI ja tärpätti koneisiin.
Selventävä kuva... :D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2045&pictureid=168762
Ilmastoidussa eri paikassa vesipumppu ko kö ??
Ainakin siltä näyttää, vai onks vaan selvennykseks ...
Seatissa jo monta vuotta hampaat sileää vasten ja on pelannut, niin en ole katellut kummin päin pumppu on, mut varaosaliikkeessä eivät osanneet sanoa kuin, että laita kuten oli ennenkin pelannut
Heidän ja toetokoneen tietämyksen mukaan 1y koneessa voi olla molempia pumppuja ja osittain riippuvainen autosta, koska korjaamokirja sanoo -97;lle, että jakohihna pyörittää vesipumppua volkkarissa ja seatissa se on urahihnalla
Vesipumppu on keskipakotyyppinen, joten väärä pyörimissuunta ei ole katastrofi, teho vaan hieman heikkenee. Ei välttämättä haittaa ikinä mitään näin kylmissä oloissa, eri asia jossain aavikolla.
BJ-40/76
12.01.2015, 03:42
Nuista kuvista ei tosiaan yksikään ole minun härvelistä mutta itsellä sileä pyörä pumpussa ja hihnan urapuoli pyörää vasten.. pitänee käyttää pumppu irti niin näkee että miten pitäis olla.. ja tosiaan kuvista en tarkkaan tiedä mitä koneita niissä on mut siksihän keskustelun aloitin kun en asiasta tiedä miten pitäis olla.:D
Sillä noita "PIENIÄ eroja pyörimissuunnassa" on Bolt-on pumpuissa ainakin eräällä toisellä merkillä; siis pyöriikö V-urahihnalla vai moniurahihnalla.
Ja kaikki? vesipumput on ainakin puolittain keskipakopumppuja, siis toimii joten kuten, vaikka siivet on vajaa 90 astetta väärässä kulmassa...
Ja en malta ottaa puheeksi tuota termostaattia: onko tuossa vokkelossa semmoinen termostaatti, että täysin auki sulkee lautasella jäähdyttimen ohikierron? JOS on, ja siihen laitetaan tarviketermostaatti, mistä tuo ohikierron sulkeva lautanen puuttuu, niin ei tarvitse ihmetellä, miksi kone käy kuumana, vaikka jäähdyttimen paluu virtaus on riittävän kylmää....
Sillä noita "PIENIÄ eroja pyörimissuunnassa" on Bolt-on pumpuissa ainakin eräällä toisellä merkillä; siis pyöriikö V-urahihnalla vai moniurahihnalla.
Ja kaikki? vesipumput on ainakin puolittain keskipakopumppuja, siis toimii joten kuten, vaikka siivet on vajaa 90 astetta väärässä kulmassa...
Ja en malta ottaa puheeksi tuota termostaattia: onko tuossa vokkelossa semmoinen termostaatti, että täysin auki sulkee lautasella jäähdyttimen ohikierron? JOS on, ja siihen laitetaan tarviketermostaatti, mistä tuo ohikierron sulkeva lautanen puuttuu, niin ei tarvitse ihmetellä, miksi kone käy kuumana, vaikka jäähdyttimen paluu virtaus on riittävän kylmää....
siinä on termarit.. vasemmalla orig ja oikealla tarvikke.. minusta tarvikkeessa ainakin tuon jäähdyttimen ohivirtaus kanavan lautasen jousi on paaljon löysempi kuin orig.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3128&pictureid=148791
BJ-40/76
13.01.2015, 01:49
siinä on termarit.. vasemmalla orig ja oikealla tarvikke.. minusta tarvikkeessa ainakin tuon jäähdyttimen ohivirtaus kanavan lautasen jousi on paaljon löysempi kuin orig.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3128&pictureid=148791
olispa molemmat uusia, ja lämmitettäisiin niitä kattilassa...
Noissa minun toyotan ja mitsun termareissa aika iso ero virtauspinta-alassa.... ja tiivistyksessä....
Mutta positiivinen piirre, että tuon ohikierron estävä laippa on ylipäänsä oleassa, toivonmukaan toimii edes kuumana....
orig termari on paikoillaan mut tänään lämmitin tuota tarviketta kattilassa.. pitäs toimia 87 asteessa mutta kyllä kiehumis pisteeseen asti piti melkeen mennä että avautui:D:D
Rupesin tutkimaan tuota konetta ja pumppu pyörii kyllä minulla oikeaan suuntaan... otin vanhan öljynlauhduttimen pois ja asensin ilmalla jäähtyvän lauhduttimen.. no nyt rupesin asentelemaan tuota nestepuolta takaisin.. termostaatissa oleva ohikierronlautanen jää noin 5mm päähän tuosta ohikierron kanavasta.. eihän tuo termostaatti voi niin paljoa lämmönvaikutuksesta venyä että sulkisi ohikierron.. ja jotta ohikierron sulkevanlautasen alla oleva jousi kiristyisi niin usko että termarin täytyisi kasvaa 6-7mm toimiakseen oikein... onko tuo minun tarvike vesipumppu noin perseestä vai mikä tässä mättää?
Rupesin tutkimaan tuota konetta ja pumppu pyörii kyllä minulla oikeaan suuntaan... otin vanhan öljynlauhduttimen pois ja asensin ilmalla jäähtyvän lauhduttimen.. no nyt rupesin asentelemaan tuota nestepuolta takaisin.. termostaatissa oleva ohikierronlautanen jää noin 5mm päähän tuosta ohikierron kanavasta.. eihän tuo termostaatti voi niin paljoa lämmönvaikutuksesta venyä että sulkisi ohikierron.. ja jotta ohikierron sulkevanlautasen alla oleva jousi kiristyisi niin usko että termarin täytyisi kasvaa 6-7mm toimiakseen oikein... onko tuo minun tarvike vesipumppu noin perseestä vai mikä tässä mättää?
no kyllä se piru termari venyy sen 1cm kun lämpimäks käy.
T3Syncro
13.02.2015, 11:02
VW:llä on käsittääkseni samaan lohkoon sopivia pumppuja sekä myötä- että vastapäivään pyörivinä.
Käsittääkseni kaikissa apuakselillisissa dieseleissä (1.6D/TD, 1.9D/TD ja 1.9 TDI) vesipumppu pyörii myötäpäivään ja pumput ovat keskenään vaihtokelpoisia. Joissain bensavehkeissä vastapäivään.
Uudemmissa apuakselittomissa vesipumppu pyörii jakohihnalla.
Toinen kuva kiilahihna käyttöisistä apulaitteista, laturi puuttuu kuvasta. Pyörii kuitenkin yhdellä hihnalla.
Varaosaliikkeiden kuvastoihin ja luetteloihin ei kannata täysin luottaa, ainakin Seat Cordobaan tarjoaa jotkut firmat vuodelle -99 AHU:n tilalle uudemman apuakselittoman koneen osia, vaikka rekkarin perusteella hakee.