PDA

View Full Version : Ruoste kraaterit?


vellihousu
10.01.2015, 18:10
Auton sisälattiassa on jonnin verran ruostetäplää, teräsharjalla tai hiekkapuhalluksella jää niitä monttuja.
Onnistuuko tosta vielä tehdä hyvää, vai kannattaako suosiolla ottaa palasia pois?
Tarkoitus olis ns. Pitkäikäiskorjaus, eli ei tarttis enää uudestaan tehrä.

Hessu888
10.01.2015, 18:31
Auton sisälattiassa on jonnin verran ruostetäplää, teräsharjalla tai hiekkapuhalluksella jää niitä monttuja.
Onnistuuko tosta vielä tehdä hyvää, vai kannattaako suosiolla ottaa palasia pois?
Tarkoitus olis ns. Pitkäikäiskorjaus, eli ei tarttis enää uudestaan tehrä.

Jos pelti on mennyt monttujen kohdalta taikka kauttaaltaan tosi ohkaseksi, eli sellaiseksi mitä ei meinaa saada erkkikään edes puhtaana hitsattua, niin sellanen kannattaa ottaa suosiolla pois. Jos on pientä kraateria ja puhaltaa pohjia myöden taikka hapottaa vaikka Annitrolilla/fosforihapolla/POR-15 Metal Prep:llä, niin se on ihan ok.

Onko pohjapelti alun perin kuinka paksua? Jossain 0,5mm:stä tehdyssä pohjassa kraaterit menee jo melkein väkisin läpi... Milllinen sietää jo vähän enemmän.

vellihousu
10.01.2015, 19:45
Välikoppa escortin pohjasta kyse, 70-luvulla kai oli vielä kunnon peltiä. Toi kuminen lattiamatto on vaan mukavasti muhinuttanut tota lattiaa.
Lähinnä mietityttää miten jengi on näitä tehny kun ei oo mistään katsastus rempasta kyse.

tjl
10.01.2015, 20:02
viet hiekkapuhallukseen. sen jälkeen näkee mitä vaihtaa.

Hessu888
10.01.2015, 20:14
Välikoppa escortin pohjasta kyse, 70-luvulla kai oli vielä kunnon peltiä. Toi kuminen lattiamatto on vaan mukavasti muhinuttanut tota lattiaa.
Lähinnä mietityttää miten jengi on näitä tehny kun ei oo mistään katsastus rempasta kyse.

Jos meinaat vimpan päälle (viistokeulan?) tehdä, niin välikoppiinhan saa valmiiks pokattuja korjauspeltejä esim. tuossa erikohtiin pohjaa tai vaikka koko pohja: http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_kw=escort+floor+pan

Jos et haluu peltejä paljoa vaihdella, niin yks hyvä vaihtoehto olis ruostekohtiin tai puhallettuun pintaan tälleen: https://www.youtube.com/watch?v=uuDcvwEIkPI Eli eka marine cleanilla pesee skeidat pois, sitten Prep&readyllä hapottaa pinnasta ruosteet ja tekee pinnan nahkeeks ja sitten pari kerrosta Rust Preventiveä pensselillä. Pinnasta tulee tasanen kuin ruiskulla ois vetänyt ja ainoo mistä pitää olla tarkkana, on tokan kerroksen maalaus ennen kuin eka kerros kuivuu liikaa. Muutoin toka kerros ei pysy enää kiinni. Pinnasta tulee helvetin kova ja kestää iskujakin. Ite tein noilla mömmöillä PZJ:n pohjan hiekkapuhalletulle pinnalle. Aineet saa ostettua MVE-Onlinesta.

vellihousu
11.01.2015, 15:46
Täytyy varmaan puhalluksen jälkeen hapottaa ja kattoo miltä näytää.
Ei oo viistokeulaan mun roposilla varaa.

tekniikkamies
12.01.2015, 11:31
Täytyy varmaan puhalluksen jälkeen hapottaa ja kattoo miltä näytää.
Ei oo viistokeulaan mun roposilla varaa.

Jos sitä on purettu paljon sisustan osalta, varmaan hiekkapuhallus on hyvä vaihtoehto.

Itse kokeilin vaihtoehtoisena menetelmänä -77 Mersuun jota en ollut hirveästi purkanut sisältä - mitä nyt penkit ja matot poistanut - puhallus alumiinioksiidilla puhalluskypärä päässä ja rakeet talteen keräten imurilla. Sitten siivilöinti ja raetta voi taas käyttää. Puhallusletku meni ikkunan raosta auton sisään.

Ikkunoita oli pitänyt vielä hiukan enemmän suojata kun itse olin panostanut pääasiassa tuulilasin suojaamiseen.

Puhalletun päälle levittelin pensselillä Zingaa. Auton alla oli iso pressu siltä varalta, että maahan pääsee rakeita jostain reistä.

Aika paljon sai rakeita imuroida autosta. Pölyn muodostus ei kuitenkaan yhtä pahaa kuin hiekan kanssa.

Jos autos on purettu sillä tavoin ettei hiekka ja hienojakoinenpöly jää hankaliin paikkoihin, pöly on helppoa poistaa heti paineilmalla. Samaisessa autossa puhalsin peräkontin tavallisella hiekalla siltä osin kuin oli ruostetta. Aika putsaaminen oli hiekasta ja sain hiekat pois kun irroitin polttoainetankin joka myös on peräkontissa.

kingfisher
12.01.2015, 16:34
Ei ei Eki ei saa mennä poistamaa fordiumiin syntyneitä ruoste ruusuja nehän on hianoja ja harvinaisia koska ei fordin tehtaalla keksittyyn fordiumiin pitäis sellasia syntyä.:D

vellihousu
12.01.2015, 18:12
Alumiinioksidiahan mä saisin Santun rangen korista, harmi että ne kaikki öljyvuodot on imeytynyt koriin niin sekin metalli on saastunutta:D

tekniikkamies
12.01.2015, 21:17
Alumiinioksidiahan mä saisin Santun rangen korista, harmi että ne kaikki öljyvuodot on imeytynyt koriin niin sekin metalli on saastunutta:D

Mun oksiidit oli sellasesta säkistä - hävikki ei ollut kauhean paha... joskin rakeita sai jonkin aikaa keräillä autosta.

Toiminta muuten oli vähän kuin Pelle Pelottoman touhuja. En ole varma käyttäisinkö tätä konstia jos seuraava kohde osuisi kohdalle. Ehkä seuraavaksi haluisin koittaa onnistuuko homma sellaisella puhalluslaitteella, jossa imuri imee rakeet takaisin ilman, että ne leviää joka paikkaan.

Kaitsu67
13.01.2015, 09:36
Mites tää ruostetohtori, onko kellään kokemusta?

Ainakin esittelijä on vakuuttavan oloinen

https://www.youtube.com/watch?v=Nuu0TLYlYQQ

Hessu888
13.01.2015, 10:07
Mites tää ruostetohtori, onko kellään kokemusta?

Ainakin esittelijä on vakuuttavan oloinen

https://www.youtube.com/watch?v=Nuu0TLYlYQQ

Se tohtorin valkonen mömmö ja sillä aikaansaatu pinta vastaa ainakin ulkoisesti Loctite 7500:sta jota tällä foorumilla parissa topicissa puitu ja johon en käyttöohjeita ole löytänyt mistään. Ainakin viileässä käytettynä jotain ruosteharsoa tuli jostakin sen pintaan ja pinta ei kovettunut yhtä kovaksi kuten olisi toivonut. +20 asteessa saattaisi toimia paremmin...

kingfisher
13.01.2015, 14:06
Tollasta vastaavanlaista ruosteen poisto litkua löytyy myös maston merkin alta tullu sitä käytettyä ja näyttäis toimivan ainakin englantilaiseen rautaan.

tjl
14.01.2015, 18:52
siis jos sä sen oikeesti puhallutat puhtaaks, ni ei se enään mitää happoo tai tohtori tolosta tarvii.
hiekkaa nii että puhdasta ja piste.
siellä missä silmin nähden syvää syöpymää niin uutta peltiä siihen.ei niihin syöpimiin enään itää happoo tarvii.
ja puhalluksen jälkeen ruostuu helposti eli vaikka heti epoksia päälle jos ei säilytys olosuhteet ideaalit.
oma mielipide on että puhallus on niin halpaa ettei kannata amatöörikamoilla yrittää koko autoa.

ammattitaitoinen puhaltaja ei venytä peltejä vaan tietää mitä tekee ja jättää tarvittaessa puhaltamatta jos peltää että vetelee.

Hessu888
14.01.2015, 19:04
Kuva sisälattiasta helpottaisi ja samoten tieto siitä, onko auto tyhjä hylsy vai onko tarkoitus ottaa vaan vähän lattiamattoa pois ja fiksata vähällä vaivalla omassa tallissa. Kyllähän hiekkapuhallus on nopein metodi ruosteet poistoon monttujen pohjalta, mutta jos ei jostain syystä halua viedä autoansa puhallukseen, niin kyllä hapot on ihan hyvä keksintö.

vellihousu
14.01.2015, 23:00
Pointti on tässä se kun noita peltiosia saa aika hyvin, että paikkaako vaan sen nyrkin kokosen reijän vai vaihtaako koko lattiapalan.
Autoa joudun tekee "pala kerrallaan" , eli hylsyksi sitä en rupee purkamaan.
Hommasin auton vähä semmoseks terapiaksi, kun toi talon raksailu rupee ahistaa niin pääsee välillä vajaan mököttää ja juomaan kaljaa. Siinä sivussa voi sitte yrittää jotain autollekki tehä.