View Full Version : IF:n vakuutusmaksut ja liikennekäytöstäpoisto
Heering80
09.01.2015, 13:46
Juttelin tänään IF:n virkailijan kanssa puhelimessa, ja hän sanoi että heidän autovakuutuksista ei katkea maksut liikennekäytöstäpoiston ajaksi, ellei katkos ole yli 30 päivää. Tää tuli vähän yllätyksenä, ja aattelin sen tänne nyt mainita, jos joku vaikka harkitsee on/off metsäpelille vakuutusta.
En tullut kysyneeksi että saako tuon kuukauden sitten ilmatteeks jos pitää vaikka 32 päivää, vai koskeeko se vain ylittävää aikaa, mutta onhan tuo aika huono kuvio kuitenkin.
*EDIT* Virkailija horisi olemattomia. 30 päivän raja koski moottoripyöriä.
Mulla on juuri Turva -yhtiön laput kädessä ja niillä ainakin kuorma-auton liikennevakuutus katkeaa. Hirvipalovarkaus on voimassa koko ajan.
Heering80
09.01.2015, 13:54
No mulla itsellä toinen romu Tapiolassa, ja siellä kanssa katkeaa. Luulin et se on ihan vakiokamaa joka yhtiössä. Kaipa se on pieni mahdollisuus olemassa, että virkailija puhui läpiä päähänsä. Mutta varmistin kyllä ainakin kerran kuulemani, kun sen verran oudolta vaikutti.
apupoika
09.01.2015, 14:35
kyllä minulla ainakin IF;ssä katkesi liikennevakuutus maksut samantien kun soitin ja ilmoitin että jeeppi pitäisi laittaa "seisontaan" ilman mitään mainintaa mistään päivärajoituksista. ja jos en väärin muista niin hyvittivät jo maksettuja maksujakin seuraavassa laskussa, voimaan jäi tosiaan vain hirvipalovarkaus vakuutus.
Jos ei nyt vuoden vaihteessa ole tullut taas joku helv,,hieno muutos IF;n sääntöihin.
Itse laitoin seisontaan jo marraskuussa.
Soitahan uudelleen että mitä oikeen tarkoittivat..??
Gary Grand
09.01.2015, 14:41
Soitahan uudelleen että mitä oikeen tarkoittivat..??
Joko virkailija ei tienny mitä selitti, tai selitti huonosti..:confused:
Tai sitten ovat ottaneet ihan uuden ihanan käytännön mitään ilmottamatta.:eek::mad:
Todennäköisesti tarkoittí kuiten autovakuutuksia, ei liikennevakuutusta.
Juttelin tänään IF:n virkailijan kanssa puhelimessa, ja hän sanoi että heidän autovakuutuksista ei katkea maksut liikennekäytöstäpoiston ajaksi, ellei katkos ole yli 30 päivää. Tää tuli vähän yllätyksenä, ja aattelin sen tänne nyt mainita, jos joku vaikka harkitsee on/off metsäpelille vakuutusta.
Kyllä se katkeaa. Jostain syystä IF:issä on asiakaspalveluhenkilöitä joilla ei ole aavistustakaan siitä mitä liikennekäytöstäpoistossa pitää katketa ja mitä ei. Minulle väitettiin samaa syksyllä, ja totesin suoraan että ei se todellakaan näin mene. Pyysin tarkistamaan asian, ja hetken päästä totesi että juu, liikennevakuutus katkeaa.
Soita uudestaan ja vaadi saada selvitys asiasta. Kyllä liikennevakuutukset täytyy katketa. Minulla tuli 23 vuorokauden liikennekäytöstäpoistosta monta kymppiä alennusta vakuutusmaksusta (muistaakseni lähemmäs 80€).
Kyllä se katkeaa. Jostain syystä IF:issä on asiakaspalveluhenkilöitä joilla ei ole aavistustakaan siitä mitä liikennekäytöstäpoistossa pitää katketa ja mitä ei. Minulle väitettiin samaa syksyllä, ja totesin suoraan että ei se todellakaan näin mene. Pyysin tarkistamaan asian, ja hetken päästä totesi että juu, liikennevakuutus katkeaa.
Soita uudestaan ja vaadi saada selvitys asiasta. Kyllä liikennevakuutukset täytyy katketa. Minulla tuli 23 vuorokauden liikennekäytöstäpoistosta monta kymppiä alennusta vakuutusmaksusta (muistaakseni lähemmäs 80€).
Siis vakuutus katkeaa, mutta IF ei huomio alle 30 päivän katkosaikaa laskulla vaan laskuttaa senkin
apupoika
09.01.2015, 15:53
Siis vakuutus katkeaa, mutta IF ei huomio alle 30 päivän katkosaikaa laskulla vaan laskuttaa senkin
Siis onko tämä nyt tieto vai kysymys..??
Kuten aikaisemmin kirjoitin niin ainakaan viimevuoden puolella mitää 30:n pv sääntöjä minulla EI ollut...!!
Korpikumpu
09.01.2015, 16:14
Kuten aikaisemmin kirjoitin niin ainakaan viimevuoden puolella mitää 30:n pv sääntöjä minulla EI ollut...!!
Kyllä näin on. Alle 30 päivää sisonnassa olleesta autosta laskutetaan kyllä maksut. Päivänkin yli, niin hyvitys tulee. Sama on ainakin Pohjolalla.
Ja siis vakuutus kyllä katkeaa, mutta hyvitystä ei tule...
Kaitsu67
09.01.2015, 17:44
Kyllä IF:ssä ainakin mulla liikennevakuutus katkeaa, tosin jos on KASKO tai OSAKASKO, niin se ei katkea, ellei sitä erikseen irtisano.¨
Heering80
09.01.2015, 17:44
Tossa luin juuri postista tulleita vakuutusehtoja, ja siinä sanottiin että se 30 päivän raja koskee moottoripyöriä. Eli tämä oli nyt virkailijan moka.
No ei.
Kun se ei sitä laskuta. Juurihan yllä kirjoitin, että minulla lähti IF:ssä n.80€ vakuutusmaksuista pois 23 päivän ajalta. Hyvitettiin seuraavan laskutuskauden maksuissa.
Edit: ja juu, kasko tai osakasko pitää katkaista erikseen. Mulla tosin muistaakseni oli niin, että seisonta-ajalle jäi vain osakasko voimaan, kun normaalisti on täyskasko.
apupoika
09.01.2015, 18:20
No ei.
Kun se ei sitä laskuta. Juurihan yllä kirjoitin, että minulla lähti IF:ssä n.80€ vakuutusmaksuista pois 23 päivän ajalta. Hyvitettiin seuraavan laskutuskauden maksuissa.
Edit: ja juu, kasko tai osakasko pitää katkaista erikseen. Mulla tosin muistaakseni oli niin, että seisonta-ajalle jäi vain osakasko voimaan, kun normaalisti on täyskasko.
Juurikin näin ja osakasko jää voimaan koska auto saattaa palaa tai se varastetaan vaikka onkin liikennekäytöstä poistettu... :D
No ei.
Mun kommentti pohjautuu IF:n palveluneuvojan kommenttiin kun mun vakuutuksia käytiin läpi. Mulle ainakin sanottiin suoraan että jos auton ottaa pois tieliikennekäytöstä niin kannattaa pitää kerralla yli 30 päivää sillä alle tämän ajan seisonta-aikaa ei hyvitetä seuraavassa laskussa. Kysyin että millä perusteella niin se on yleinen käytäntö kaikissa yhtiöissä. Tästä syystä joskus autoa pidettiin turhaan tieliikenteessä kun suunnistuskisat oli lähellä toisiaan.
Kyse oli liikennevakuutuksesta, ei kaskoista. Niistä on sama informaatio, pitää erikseen irtisanoa jos haluaa ettei laskua tule.
Korpikumpu
09.01.2015, 19:24
No ei.
Jaa tää on sit varmaan muuttunu. Joku vuosi sitten kinasin ite niiden kanssa eikä hyvitystä herunu kun alle 30 päivää. Kyse jostain noin 25 päivästä.
Emminätiiä.
mullekkin kyllä ihvissä sanottiin että seisontaajan pituudella ei o väliä , jos on muuttunu pitää siirtää autot muuhun yhtiöön. Motskari vakuutushinnoittelussa on kyllä ylivoimainen.
Suoraan If:n liikennevakuutusehdoista:
8.5 vakuutusmaksun palauttaminen
8.5.1 ajoneuvon liikenteestä poistaminen
toistaiseksi ilman rekisterikilpien palauttamista
Auton ja moottoripyörän vakuutusmaksua palautetaan
siltä ajalta, jona ajoneuvo on ollut liikenteestä poistettuna.
Maksunpalautus kultakin päivältä on 1/360 osaa vakuu-
tuksen vuosimaksusta. Moottoripyörillä yhtäjaksoisen lii-
kenteestä poiston ajan tulee olla vähintään 30 vuorokauden
pituinen.
Ajoneuvon liikenteestä poistoissa maksunpalautusta ei
anneta
– vakuutuksista, joiden hinnoittelu perustuu vuodenaika-
hinnoitteluun
– museoajoneuvovakuutuksista
– vientikilvellisistä ajoneuvoista
– jos vakuutettu ajoneuvo on ulkomailla.
kyllä meillä if laskutti n.80e vuosi tuolla puun alla seisovasta kadetista ja se on ollut jo poistettuna liikennekäytöstä 4 vuotta.
huomasin vain kun ynnäilin laskuja, vertailin vakuutuskirjan lukuihin ja vakuutuskirjassa mainitaan että seisonta aika hyvitetään mutta kun laski kaikki erät yhteen(meillä oli 4 autoa ja mönkkäri ifissä) huomasin että jostain tulee 80e ylimääräistä.
nyt on liikenteestäpoistetut ajoneuvot fenniassa niin nyt laskut täsmää
apupoika
09.01.2015, 20:23
kyllä meillä if laskutti n.80e vuosi tuolla puun alla seisovasta kadetista ja se on ollut jo poistettuna liikennekäytöstä 4 vuotta.
huomasin vain kun ynnäilin laskuja, vertailin vakuutuskirjan lukuihin ja vakuutuskirjassa mainitaan että seisonta aika hyvitetään mutta kun laski kaikki erät yhteen(meillä oli 4 autoa ja mönkkäri ifissä) huomasin että jostain tulee 80e ylimääräistä.
nyt on liikenteestäpoistetut ajoneuvot fenniassa niin nyt laskut täsmää
Oliko kyseessä tieliikennekäytöstä poisto,, siinähän jää voimaan jonkin sortin osakasko ( ainakin itselläni näin) ja sen saa poitettua vain jos autolle on tehty pysyvä käytöstäpoisto... osakaskon jääntiä perustelivat edelleenkin sillä että auto voi palaa tai se voidaan varastaa samalla tavalla myös seisonnassa...tuo 80€ kuullostaa juuri sopivalta summalta tuohon osakaskoon.
En tosin tiedä kuinka suhtautuvat asiaan jos autossa ei ole poistaessa muuta kuin liikennevakuutus..?
juu siis kaskohan ei vissiin katkea muttakun näissä seisontapeleissä ei kaskoa ole joten pitäisi silloin mennä nollilla
juu siis kaskohan ei vissiin katkea muttakun näissä seisontapeleissä ei kaskoa ole joten pitäisi silloin mennä nollilla
Hieman haiskahtaa että jotakin on viilattu linssiin... Vakuutusehdot on kuitenkin selvät, ainoa mikä tuossa oli että alle 8€ maksuja eivät palauta:
Vakuutusmaksua ei erikseen palauteta, jos palautettava
maksu on vähemmän kuin 8 euroa.
Jos minä huomaisin tuollasen ylimääräsen 80€/vuosi laskussa menis se melko nopeasti selvitykseen että mistä kyse kerta vakuutusehdot on selvät.
Korpikumpu
09.01.2015, 21:18
Jaa. Täähän tarkottaa siis sitä, että meikäläisen ois pitäny saada massit noilta päiviltä takas. Hmph.
Vaan mopohommissa on kyllä ylivoimasesti halvin itellekin tuo If. Kilpailijoilta en oo saanu lähellekään samoja hintoja prätkävakuutukseen. Siis puhutaan satojen eurojen erosta.
pituinen.
Ajoneuvon liikenteestä poistoissa maksunpalautusta ei
anneta
– vakuutuksista, joiden hinnoittelu perustuu vuodenaika-
hinnoitteluun
– museoajoneuvovakuutuksista
– vientikilvellisistä ajoneuvoista
– jos vakuutettu ajoneuvo on ulkomailla.
Eiköhän tämän keskustelun voi poistaa! Perustuu väärinkäsitykseen ja aiheuttaa turhaa hämminkiä...? :o
Eiköhän tämän keskustelun voi poistaa! Perustuu väärinkäsitykseen ja aiheuttaa turhaa hämminkiä...? :o
Sanoisin, että ei kannata.
..ja miksi? Koska ainakin IF:illä - ja luultavasti muillakin vakuutusyhtiöillä - on aspa- henkilöitä jotka eivät ole työssään ihan osaamistasonsa huipulla -> asiakkaiden itsensä pitää osata kertoa että ei tämä asia ihan näin mene :eek:
pituinen.
Mielenkiintoisesti ilmoitettu, kun moottoripyörää ei saa poistettua liikennekäytöstä palauttamatta kilpiä. Seisonta-ajallisen vakuutuksen moottoripyörään saat osasta vakuutusyhtiöitä, esim IF:stä.
Mielenkiintoisesti ilmoitettu, kun moottoripyörää ei saa poistettua liikennekäytöstä palauttamatta kilpiä. Seisonta-ajallisen vakuutuksen moottoripyörään saat osasta vakuutusyhtiöitä, esim IF:stä.
Saa moottoripyörän pois liikennekäytöstä, niinhän tuolla vakuutusehdoissa luki... (ilman rekisterikilpien palauttamista) Ainakin itse olen saanut tehtyä sen netissä ilmoittamalla.
Autojen kanssa If ottaa vaan 25€/vuosi paperinpyöritysmaksua vaikka auto ei ole päivääkään liikenteessä. Sen takia harrasteromut on tapiolassa ku siellä se ei maksa mitään.
Kaitsu67
11.01.2015, 08:56
Autojen kanssa If ottaa vaan 25€/vuosi paperinpyöritysmaksua vaikka auto ei ole päivääkään liikenteessä. Sen takia harrasteromut on tapiolassa ku siellä se ei maksa mitään.
Siis tämänhän IF perii vain kerran silloin kun ottaa UUDEN vakuutuksen eikä autoa laiteta liikennekäyttöön, ei joka kerta kun otetaan pois liikenteestä tai pistetään takaisin liikenteeseen.
Saa moottoripyörän pois liikennekäytöstä, niinhän tuolla vakuutusehdoissa luki... (ilman rekisterikilpien palauttamista) Ainakin itse olen saanut tehtyä sen netissä ilmoittamalla.
Poistettuna liikenteestä ei ole samassa mielessä liikennekäytöstäpoisto kuin autoissa. Vakuutus on vaan katkolla eikä se näy Trafilla mitenkään. 2-pyöräsissä ainakin, if hyvittää 1/360 vakuutusmaksusta per päivä eli ottaa välistä 5/365, lukee ehdoissa ja tuolla edelliselläkin sivulla. Eli 1000€:n vuosittainen vakuutusmaksu jos sulla on niin 13,8€ jää vuosikuluiks.
Katotaampa mitä tosta mulkosilmäkorollasta iffin vakuutuksesta hyvitetään, laitoin eilen seisontaan. Mulla on vakuutukset siroteltuna vähän mikä minnekkin, keskittäminen ei tunnu kovinkaan usein kannattavan.
Otetaas tämäkin pintaan, just laitoin IF iin kyselyä aiheesta, kun nyt on vuodenaikahinnoiteltu, eli ajaa sais koska vaan, jotta mikäpä on ero josko palaisi vanhaan seisonta aika perusteiseen ... Kattellaanpa mitä vastaavat.
Nettisivunsa väittävät, joka on mulle hiukan kankeaa uskoa, ettei liikennekäytöstäpoisto, joka nyt siin ykskilpisissä mahdollinen, vaikuttaisi vakuutusmaksuihin...
Otetaas tämäkin pintaan, just laitoin IF iin kyselyä aiheesta, kun nyt on vuodenaikahinnoiteltu, eli ajaa sais koska vaan, jotta mikäpä on ero josko palaisi vanhaan seisonta aika perusteiseen ... Kattellaanpa mitä vastaavat.
Nettisivunsa väittävät, joka on mulle hiukan kankeaa uskoa, ettei liikennekäytöstäpoisto, joka nyt siin ykskilpisissä mahdollinen, vaikuttaisi vakuutusmaksuihin...
Vakuutus pitää irtisanoa erikseen seisonta-ajalta, pelkkä rekisteri-ilmoitus ei katkaise vakuutusta(onko näin? selitys lopussa) Käytännössä jos seisotat pyörää talvella ja käytät kesällä, hyötyä asiasta ei ole, mutta jos seisonnassa ympäri vuoden silloin on hyöty rahallisesti olemassa. Eli käytännössä vakuutusmaksut peritään painotetusti "kesäkuukausille". Toimii myös moottorikelkoissa samoin, painotettu tosin vain talveksi maksut (kokemus juuri tältä puolelta, pyöräpuoli voi erota jotenkin tästä?). Eli täyttä mutuilua koko viesti. :)
EDIT:
Niin ja riippuu ifin asiakaspalvelijasta mitä tietoa saat. Aiemmin itse sieltä kyselin kelkkavakuutuksen maksuhyvityksistä seisonta-ajalta ja lopulta myönsivät että on mahdollista,jos sattuu sopivalle ajalle. Nyt parikuukautta myöhemmin sitten tuli ajankohtaiseksi ja ei meinannut millään onnistua, lopulta hieman "uhkailemalla" ja kevyen vittuilun kautta onnistui. Lopulta kuitenkin toteutin sen uhkauksen ja vaihdoin yhden voimaan jääneen vakuutuksen eri yhtiöön.
Tais loppua mun iffissä vakuuttaminen tähän, sen verran korpee tyhjästä laskuttaminen. Oli tuossa hetken yks Audi pihassa ja koko ajan liikennekäytöstäpoistossa. Otin (tyhmä) iffistä vakuutuksen siihen olettaen ettei se mitään maksa, tai muutamia euroja, mut annas olla; 25€ vakuutusmaksu päsähti silti. Syynä kuulemma jotku käsittelymaksut vaikka netissä teinkin, aina minimi 25€. Ja nimenomaan pelkästä liikennevakuutuksesta.
Sittemmin huomasin että ei mun olis tarvinnu ottaa siihen mitään vakuutusta jos pitää sen alusta asti liikennekäytöstäpoistossa.
Saattaa kait näitä perusteettomia haamulaskuja olla muillakin yhtiöillä, kertokaas jos on kokemusta. Poppi ei oo mun mielestä tällasia velkonu.
ImacInnes
25.04.2016, 09:03
Minä siirsin jo vuosia sitten kaikki vakuutukset IFistä Poppiin noin 100,-/vuosi/auto halvempien hintojen takia.
Vähän siellä alussa laskutus tökki vaan nykyjään toimii hyvin. Laskutkin rupesivat juuri tulemaan sähköisesti.
Minä esimerkiksi vaihdan käyttö autoa monta kertaa vuodessa ja aina siirrän 77% bonukset käytössä olevaan autoon vaivattomast netissä viestillä.
IFissä joutui kaikista liikennekäytöstä poisteuista ja rekisterissä olevista autoista maksamaan juurikin jonkun n. 25,- vuodessa kuluja ja Popissa 0,-.
Meilläkin on pojalla 125cc pärrä ja on se parikertaa otettu liikennekäytöstä pois ja olen ymmärtänyt että laskust pysähtyy samalla.
Tarviipa laittaa viestiä Poppiin niin saa varmuuden asiasta.
Tommosen tekstin löysin PoPin netti sivuilta:
"Liikennekäytöstäpoiston ajalta hyvitetään liikennevakuutuksen maksut sekä osa kaskovakuutuksen maksuista."
t. Ismo Ämmä
Kuulosti vähän omituiselta - lähinnä toi aloituspostaus - kun olen tota Toijjotaa veivannu eestaas liikennekäytöstä ja pois, ja menin oikein tutkimaan viimeisimpiä laskuja. En löytänyt mitään ylimääräsiä laskutuksia. Sitten avasin ton asiakaspalveluchatin ja se meni näin:
Minä> Kyselin joskus et ku laittaa mopon liikennekäytöstä poistoon nii tulee 25e joku 'lisämaksu' siitä operaatiosta mutta vakuutukset noin muuten katkeaa ja se oli ihan selvä kuvio. Mutta koskeeko autoasioitakin?
Aspa> Joo, siis jos ottaa uuden liikennevakuutuksen, ja poistaa heti ajoneuvon liikennekäytöstä, niin siitä peritään tuo 25 €. Se tosin ei ole mikään lisämaksu, vaan se huomioidaan etukäteen maksettuna maksuna, kun ajoneuvon ottaa käyttöön. Koskee kaikkia mopoja, autoja, mopoautoja, moottoripyöriä.
Eli ainakaan tossa Matin 25.04.2016 09:23 keississä laskutettu 25€ menee ihan asiakkaan normaaleihin laskuihin ennemmin tai myöhemmin.
Juurikin näin ja osakasko jää voimaan koska auto saattaa palaa tai se varastetaan vaikka onkin liikennekäytöstä poistettu... :D
tai hirvi juosta keulaan :)