PDA

View Full Version : Safarivarustus


Kekkeruusi
06.01.2015, 21:56
En äkkiä löytänyt samanlaista mutta jos löytyy niin joku linkittäköön sen tänne.

Eli millasta safarivarustusta porukka pitää autoissaan mukana esim venäjän matkalla?

Ruokien säilytys ?
Navigaattorit ?
Työkalut ?
Varaosat ?
Jne..

Hyvä oli myös infota millaiseen autoon noi kaikki on ängetty.
+virtajärjestelmät jne..

Katotaan ottaako tuulta purjeisiin tää topicci.

Onkos kenelläkään muuten käytössä 12v kompura jääkaappia ? Ilmeisesti noi peltier elementeillä toimivat ei oo kai mikään järkevin ratkaisu ?

Late_
06.01.2015, 22:02
Kompurakaappi on ihan ehdoton jos vaan budjetti kestää. Lyhyet reissut kyllä onnistuu peltierkaapillakin ilman mahatautia. Itsellä on lämpimillä keleillä ollut pari-kolme jäädytettyä vesipulloa apuna.

Kekkeruusi
06.01.2015, 22:04
Mites toi hintataso noissa kompurallisissa kaapeissa? En tosiaan löytänyt kun reilut 600€ maksavia.. Ja jotkut oli 12v/230v ja kompura toimii ainoastaan verkkovirrassa

Late_
06.01.2015, 22:05
Mites toi hintataso noissa kompurallisissa kaapeissa? En tosiaan löytänyt kun reilut 600€ maksavia.. Ja jotkut oli 12v/230v ja kompura toimii ainoastaan verkkovirrassa

Ne on tosiaan tyyriitä mutta hyviä. 500e nurkilta taitaavat alkaa.

vmt
06.01.2015, 23:10
230V kaappi ja invertteri sille edullisempaa. Ainakin, jos sen invertterin tarttee muutenkin.

Kankku
07.01.2015, 10:51
tollasella laitteella pärjäs 2 ukkoa noin viikon venäjällä kesä aikaan
viime reissulla mukana oli 12/24v kompura malli kylmä laukku , pysyy kylmänä vaikka ulkolämpötila nousisi korkeallekkin eikä haukkaa pahasti sähköäkään.
mukana mulla oli pieni 2t agregaatti jolla voi keitellä aamu kahvit, laittaa telttaan vaikka sisätilälämmittimen ja ladata autoa jos sattuu akku olemaan aamulla tyhjä.

noita nestekaasu patruunalla toimivia keittimiä ja grillejä alkaa saamaan aikas mukavasti eikä vie mahottomasti tilaakaan.

vielä pitäis hommata sauna teltta, sielä on mukava siivota saastat ruumiista ja kuivatella kamoja jos sattuu :rolleyes: vermeet kastumaan.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4778&pictureid=164509

Kaitsu67
07.01.2015, 11:25
Mulla jotakuinkin tällainen varustus Discovery:ssä Karjalan reissussa, vähän huonosti tuli Excelistä...ruoat oli Electroluxin coolboksissa. Varustelu jatkuu...
EDIT: Eli auto on Land Rover Discovery 300 TDi '97(kuvia profiilin albumissa), virtaa antaa Bilteman 2x62Ah hopea-kalsium akut, joissa 4 vuoden takuu.
Työ ja sisävalot ja takavalot/rekkarin valot on Ledeillä.

Safarivarusteet kpl Check! " X " Huom!
Auto
Maastotunkki 1 X
vararengas/varoituskolmio (perusvaruste) 1 X
venttiileitä 4 X
tubeless-renkaan paikkaussarja (kamelinpaska+terät), kumiliimaa 1 X
paikkausainepurkki 1 X
pumppu/kompressori 1 X Minikompressori
wading-plugit (300 Tdi 2kpl) 2 X
Lapio 1 X
Saha/kirves/Puukko 1+1+1 X
Moottorisaha + 2t bensaa X Koekäytä ennen lähtöä!
hinausliina 1 X
puunsuojaliina 1 X
kääntöpylpyrä 1 X
sakkelit (2kpl) 2 X
nahka/työhanskat 2 X
otsalamppu (+paristot) 1 X
taskulamppu (+paristot) 1 X
sammutin 1 X
sammutuspeite 1 X
öljynimeytysmateriaalia/pussi sahanpurua osta
öljynvalutusastia/vati osta
jätesäkkejä X rulla, zekkaa tallista
kirkasta kasvihuonemuovia (ikkunan paikkaus) X pala autossa
paperia (talous tai käsipyyhkeitä) X
rättejä X
kuormaliina/liinoja 1 X
coolbox/autojääkaappi X Coolbox, osta tupakansytkäpistoke uusi
PMR-puhelimet (+laturi) 2 X
Invertteri
LA-puhelin 1 X
kännykkä+laturi 1 X
navigaattori/PC/ kartat (paperi) 1+1 X Navigaattori (ei venäjän karttaa) + tiekartta (Karjalan kannas)
Kamera/videokamera/autokamera 1+1 X Digi ja autokamera (ei kovin hyvä)
varapolttoaine/jerrykannu X 10 vai 20 litraa (?)
käynnistyskaapelit


Työkalut
Perustyökaluja X
Rengasavain X
tunkki X
vasara X
kumivasara/moska
pihdit (kärkipihdit, putkipihdit) X
Lukkorengaspihdit
ruuvareita (ristipää/taltta) X
kiintoavain/lenkki/hylsysarja (milliset/tuumaset) X
kardaanin 9/16" erikoishylsy X
yleismittari X
akselipukki (jos tilaa) X

Varaosat
Öljynsuodatin X
Ilmansuodatin X
PA-suodatin X
Pyörän laakerit (2kpl) 2 X
etumurros (service kit) 1 X
jarruletku/putkea X Jarruletkut eteen
jarruputken liitoskappale X
vaijerilukkoja vinssivaijerin vahvuudelle (2kpl) 2 X
vesipumppu + tiiviste X
moniurahihnat 2 X Ilmastointi ja apulaitteet
PA-siirtopumppu X
letkuja (vesi/polttoaine)
raidetanko/ohjausvarsi/pallonivelet
varalamput/polttimot (ajovalot) X
Sulakkeita X
johtoa, abikoliittimiä/abikopihdit X
Kardaanin pultit 4 X
Pyörän pultit 5 X
pultteja/muttereita/ruuveja


Nesteet ym.
Jäähdytysnestettä/vettä X
moottoriöljyä X
peräöljyä X
vaihteiston/jakolaatikon öljyä X
tehostimen öljyä X
Laakerirasvaa X
One shot grease (murrokseen) X
Rasvaprässi X
Jarrunestettä X
CRC / WD-40 X
Bräckleen X
Starttipilotti X
Tiivistemassaa X
pikaepoksia, kemiallista metallia X
Syylarin paikka-aine X
vulkanointiteippiä X
ilmanstointiteippiä X
sähköteippiä X
nippusiteitä X

Majoitus/leiri
Teltta, telttapatjat, makuupussi
Trangia/retkikeitinsarja
Retki tai kertakäyttöastiat/ruokailuvälineet
Tiskiharja
Tulentekovälineet
WC/talouspaperia
Retkituolit
Narua, kevytpeite (1-2kpl)


Vaatetus/muut
Vaihtovaatteita
Fysiologinen alusasu
Hyvät kengät
Hattu/lakki
Sadevaatteet, saappaat, (kahluusaappaat?)
Savett -pyyhkeitä (intim & toilet)
Henk. Koht, hygienia (hammasharja/tahna/dödö etc) + lääkkeet


Muona/juoma
Vettä + muuta juotavaa
Kuiva/purkkimuonaa/säilykkeitä
Tuoreet elintarvikkeet (kylmälaukku/jääkaappi)
Energia/suklaapatukoita varalle


Asiakirjat/rahat
Passi, viisumi
Greencard
muut tarvittava raja-asiakirjat/ laput
Käteistä valuutan vaihtoon


Ensiapu
Ensiapulaukku
Ideaaliside
Desifiontiainetta
Punkkipihdit
Kyypakkaus
Särkylääkettä
Vatsalääkkeet (imodium, rennie)
Huomioliivit

Td5
07.01.2015, 11:50
Jos minäkin,

Ruokien säilytys ?
- Kompurakylmäboxi on tosi hyvä, pysyy kylmänä ja vie vähän virtaa. Ollaan oltu Defellä
parikin päivää parkissa ja 2x keltasta Optimaa on vielä riittänyt. Taitaa kaikki olla
Danfossin kompurasysteemillä, Italialaiset boxit on hieman karumpia kun esim Waecon
boxit jotka viimeistellympiä. Kummastakin kokemuksia. Kalliita, mutta hyviä ovat.
Katos vaikka tuolta: http://www.navimare.fi/product_catalog.php?c=60
- Inverttereiden hyötysuhde ei taida olla kovin hyvä ja siksi virrankulutus voi olla iso.
Isoista inverttereistä ei ole kokemusta.

Navigaattorit ?
- Minulla Garmin ja Ozi. Ozi kyllä offailuun "ehdoton", siihen saa paljon karttoja ja voit
kalibroida vaikka käsin piirretyn kartan siihen. Old School äijänä pidän myös oikeista
kartoista enemmän kun esim Garmin vektorikartoista. Garmin on kätevä myös Venäjällä
siirtymien suunnistamiseen. Koska Defen kabiini on aika kompakti, on minulla erillinen PC
ja näyttö ruuvattu kojelautaan, ihan toimiva ratkaisu. Läppäri OK jos mahtuu olemaan.

Työkalut ?
- Aikalailla autokohtasta, mutta jos on jotain erikoistyökaluja hankittu, vaikka Defen
tuulettimen irroitus työkalu, otan sen mukaan. Mieti mitä voisit tarvita jos jotain
hajoaa. Tämä on aika henkilökohtainen mielipide. Minulla on esimerkiksi jarruputki-
työkalut mukana, muttei rälläkkää joka toisilla taas normi setti.
Ota kuitenkin moottorisaha, kirves ja lapio matkaan.

Varaosat ?
- Sama juttu kun yllä, koska Defessä aika erikoisia letkuja, on mulla kaikki letkut mukana.
On laturi, vesipumppu, hihna, kiristyspyörä, jarrupalta, etc. Olen sen verran
mukavuudenhaluinen että teen melkoisesti ennakoivaa huoltoa kotona tallin lämmössä
ja reissussa keskityn muihin kun autoremontteihin.

JNE.
- Kompura on myös hyvä olla matkassa ja jos laitat ARB tyyliset lukot jotka tarvitsee
paineilmaa, hommaa sen verran iso kompura että renkaan täytöt onnistuu myös.

Hyvä oli myös infota millaiseen autoon noi kaikki on ängetty.
+virtajärjestelmät jne..
- Taas mun old school juttu on se etten yrittänyt mitään erikoisia akkujuttuja tehdä, mulla
on 2x keltainen Optima rinnan ja toistaiseksi (useampi vuosi) on mennyt ihan hyvin.
Kompura jääkaapeissa on automatiikka joka sammuttaa boxin kun akun napajännite
laskee liian alas, ei imase akkua tyhjäksi. Kun akut näin, on vinssille aina täys
akkukapasiteetti käytössä, toisaalta en käytä mitään poppi-koneita parkissa ja leiri valot
on LED valot. Päävirtakytkin on vinsiille ja myös saan autosta kaiken sähkön pois.
Defe on ilman mitään ECU:a, eli voin katkaista kaiken virran.

Koska autoni on Defender 90 jossa aika rajoitetusti tilaa, on "kaikelle" oma paikkansa ja
mietitty siten että mitä tarvitaan usein on hyvin? esillä.
Keittimenä on Coleman bensa keitin, tommonen:
http://www.coleman.eu/UK/p-23734-unleaded-2-burner-stove.aspx
Tosi hyvä ja kun käytän pienkone bensaa ei haise ja jos se loppuu, on normi bensaa aina
saatavilla. Hajun takia käytän myös moottorisahassa pienkonebensaa.

Offailuni on enempi retkeilyä autolla ja ylläolevat ovat vain ja ainoastaan minun näkemyksiä
asioista, muilla on oletettavasti aivan päinvastaisia mielipiteitä. Sieltä jostain löydät omasi.

Nerd-O
07.01.2015, 14:31
Navigaattorit ?
- Minulla Garmin ja Ozi. Ozi kyllä offailuun "ehdoton", siihen saa paljon karttoja ja voit
kalibroida vaikka käsin piirretyn kartan siihen. Old School äijänä pidän myös oikeista
kartoista enemmän kun esim Garmin vektorikartoista. Garmin on kätevä myös Venäjällä
siirtymien suunnistamiseen. Koska Defen kabiini on aika kompakti, on minulla erillinen PC
ja näyttö ruuvattu kojelautaan, ihan toimiva ratkaisu. Läppäri OK jos mahtuu olemaan.
Olettaisin että tuollaisen navigaattorin aika on jo ohi. Itsellä ei ole tainnut koskaan olla erillistä navigaattoria. Aina käyttänyt luurin kautta navigaattoria. Muinoin kun offisuunnistusta treenasi niin silloin oli pocket pc millä tuota kokeiltiin ja hyvin se toimi. Muutoinkin se näyttö on niin pieni, joten läppäri vois olla parempi. Tuollaiset pienet läppärit ei paljoa maksa.

Td5
07.01.2015, 15:19
Olettaisin että tuollaisen navigaattorin aika on jo ohi. Itsellä ei ole tainnut koskaan olla erillistä navigaattoria. Aina käyttänyt luurin kautta navigaattoria. Muinoin kun offisuunnistusta treenasi niin silloin oli pocket pc millä tuota kokeiltiin ja hyvin se toimi. Muutoinkin se näyttö on niin pieni, joten läppäri vois olla parempi. Tuollaiset pienet läppärit ei paljoa maksa.

Totta, mutta kuten sanoin oon aikalailla old school. Defessä on 15" näyttö keskellä kojelautaa,
siinä näkyy mukavasti maastokartta ja kartasta voi ihmetellä mitä edessä on tulossa.
Luurin navigaattori on oivallinen normi navigointiin kun pysytellään tiellä, tilanne
mielestäni muuttuu kun ollaan metsässä ja haetaan jotain vanhaa tieuraa tai reittiä.
Nää on just niit henkilökohtaisia preferenssejä mitä tarkoitin.

Kekkeruusi
07.01.2015, 20:33
Juu ilmeisesti taitaa olla menneen talven lumia toi airamin kylmälaukku (juuri se peltier elementillä oleva) hankintalistalle siis toi kompurakaappi.

Navigaattorina mulla tulisi toimiin samsung tab2 johon ympätty ozi for android, jahka sitä opettelis eka käyttään .

Kompura löytyy autosta koska arbin takalukko, joten se hoidettu.
Varaosia ajattelin : kaks jousipakkaa eteen ja taakse+ pari iskaria+ohjausvarret+taka kartaani+jarruputkee ja siihen työkalut +renkaan paikkaus vermeet + vararenkaalle tein tuplapohjan takaluukkuun ni mahtuu rengas nätisti kyytiin ja päälle voi laittaa vielä tavaraa.

Nää tavarat tarvis ahtaa lyhkäseen highrooffi susukiin , sen jälkeen näkee paljonko jää tilaa vaatteille+sapuskalle ja muulle oheismateriaalille. Saas näkee jaksaako susuki liikkua enään :D

Suunnitelmissa olisi lähtee Venäjälle helatorstaina kun alkoi kummasti kiehtoo toi matkailu siellä ekan reissun jälkeen

turakki
07.01.2015, 21:31
Ja jos porukalla lähtee, kannattaa varmaan yhdessä miettiä noista epätodennäköisemmistä työkaluista, kuka ottaa mitä.
Koko jousipakkoja en välttämättä ronttaisi, painavat pirut suskassakin. Eikö pelkillä varanorrilla pärjäisi.
Kampetta tulee itse ainakin haalittua reissuun, kuin reissuun liikaa. Edellisen Karjalan reissun kokemuksella vaatetuksesta oli käytössä lähinnä päällä olevat ja pari varapaitaa lisäksi ajoittain kumisaappaat (keli toki suosi).
Kerran tuli tehtyä rouvan kanssa kuukauden reissu (Islantiin ja takaisin). Hj oli kohtuu täynnä, mutta ei ylikuormattu. Silloin kamat mietittiin hyvin tarkkaan, ja suunnilleen kaikki vaate- ja majoituskampe oli käytössä. Pyykkiä onneksi päästiin pesemään reissun puolivälissä. Kelit vaihtelivat toki välillä 0 - +25.

Viipo
07.01.2015, 23:11
Vararengaskin on vähä niin ja näin, koska se vie paljon tilaa ja on paianva. Ennemmin kunnolliset liimat ja paikat mukaan, niin melkoisen reiän saa paikattua. Viimeksi venäjän safarilla meillä oli yksi vararengas/3 autoa, kun kaikissa oli sama pulttijako ja rengaskoko.

Td5
08.01.2015, 07:22
Siit vararenkaasta sen verran että Venäläiset suosivat siltarekenteissaan niitä teräs hakoja
joilla niputtavat tukkeja. Ne voi viiltää renkaan kylkeen semmoisen ventin että paikkaaminen
on reissussa hankalaa. Mutta jos on samanlaiset autot jossa samat rengaskoot, silloin
pärjää hyvin kimppa v-pyörällä. Mut "koiranpaskoja" ja paikkauskamoja kuten edellä sanottiin
matkaan, aika usein on tarvittu.

Ja kuten edellä mainittiin, miettikää kimpassa kuka ottaa mitäkin ettei kaikilla ole jotain,
mutta sit joku kama puuttuu täysin. Ja tietty älliä mukaan ettei tarkoitushakuisesti mennä
hajottamaan autoja. Etukäteen jonkinlainen plan miten HC reissu vedetään ja sen mukaan
varustaudutaan. Rento chillailu reissu on myös ihan OK, HC haasteet voi sitten hakea vaikka
kotimaan suunnistuskisoista.

Kannattaa miettiä jos mukana on toinen täydellinen setti vaatteita, jos dyykkaat johonkin
suohon ja kastut läpi, olo kohenee kummasti kun voi vaihtaa kaikki kuivat kamat päälle.

Jotenkin on varakanisteri jossa polttoainetta tuntunut aina hyvältä matkaseuralta, ei ole
usein tarvittu, mutta kun pa-mittari alkaa pohjaamaan eikä huoltsikasta ole tietoakaan,
rauhoittaa kummasti. Ja jos sattuu tankki puhkeamaan, on sitten polttoainetta mukana.

Painotan taas että kaikki on henkilökohtaisia juttuja enkä koe olevani mikään auktoriteetti
Venäjän safaroinnissa, kunhan nyt kerron miten itse teen.

Td5
08.01.2015, 07:35
Se tuli vielä mieleen et jos mietit autojen välistä kommunikointia PRM puhelimilla vai mitä
ne snadit käsikapulat on, mieti vielä uudelleen. Kyllä normi toimiva LA-puhelin on vielä
aikalailla parempi vaihtoehto eikä ne kovasti maksa.
Joku yhteydenpito systeemi on hyvä olla. Kuten sivutettiin aiemmin, PMR voisi toimia jos
joku lähtee scouttaamaan reittiä ja muut odottelee, mulla tähän LA käsikapula jota ei kyllä
ole juuri tarvittu.

Nerd-O
08.01.2015, 08:20
Jos pelkona on että renkaan kylki viilletään niin ei siihen taida nuo paikkauskamat auttaa? Eikö olisi helpompaa pitää mukana sisägummia? Ei kait siinä haittaa vaikka renkaan kyljessä olisi reikä? En ole koskaan onnistunut noita renkaita puhkomaan millään reissulla. Tosin aina itsellä on vararengas ollut. Mut olettaisin venäjän reissulla pärjäävän hyvin kun ottaa sisäkumin mukaan. Se ei vie paljoa tilaa. Mikäli ei ole bedlockeja niin ei sen sisään laittokaan kovin vaikea homma pitäisi olla.

Enkä nyt oikein ymmärrä miksi johonkin venäjän reissuun pitää varaa mukaan jotain jousipakkoja? No jonkin mädän toitsun nyt ymmärrän kun ne paskat on niin mätiä että puolet autosta tippuu matkalle. Mukana pitää olla aina toinen toitsun raato mistä saa osia sitä mukaan kun ne putoaa matkalle. Mut jos auto ei ole läpi mätä toitsu niin en oikein näe miten onnistut jousen repimään paikaltaan? Toki aina noissa onnistuu kun oikein yrittää, mutta onko se kaluston rikkominen sitten reissun idea? Mulla ei ole yhdelläkään venäjän reissulla ollut mitään varaosia mukana. Enkä ole sellaisia siellä edes tarvinnut. Työkaluja on aina ollut mukana, mut harvoin niitäkin on tarvinnut. Ei se auto sinne hajoa ellet aja niin että hajotat sen auton sinne. Eri asia on sitten nämä hardcore reissut missä ei tehdä muuta kuin vinssata suolla ja muutoinkin keskitytään lähinnä rikkomaan se kalusto, mut en oikein näe mitään ideaa tuollaisessa. Monta kertaa nähnyt kun porukka vaan vetää vauhdilla paikkojen läpi. Sit ihmetellään että mites se peli hajosikaan tuossa.. Ei ole koskaan ymmärtänyt tuollaista. Itse ainakin pyrin ajamaan niin ettei kalusto hajoa tai saa osumaa. Eikä mulla ole koskaan kalusto hajonnut yhdelläkään reissulla. Tulihan siellä kulmakorvessakin ajettua hardcore reittiä (kun vähän eksyi reitistä) täysin vakiolla citymaasturilla, eikä tullut mitään vauriota. Kyllä itse ainakin kävisin autoa hieman läpi ennen tuollaista reissua. Jättäisin ne kaikki varaosat talliin ja katsoisin että se auto on sellaisessa kunnossa ettei se reissussa tarvi mitään varaosia.

Pata
08.01.2015, 10:39
Mulla on autossa pitkillä reissuilla seuraavaa:

Vararengas
Sulakkeita
Varapolttimoita
Öljysuodatin
Dieselsuodatin
Ilmansuodatin
Hihna
Työkalut
Tunkki
Puunsuojaliina
Vetoköysi
Kaikkia nesteitä
Letkuja, Klemmareita
Gorilla teippiä
Tiivisteliimaa
Kemiallista metallia
Pultti+mutteri lajitelma
Abiko liittimiä
Sidontaliinoja
Nippusiteitä
Kirves
Saha
Tulentekovälineet
Teltta
Retkipatja
pöytä
Retkituolit
Trangia
Lääkkeet
Makuupussit
Makuualustat
Pressu, auringon tai sateensuojaksi.
Pyykkitarvikkeet
Jääkaappi
Kartat
Muistikortteja
Kamera
Videokamera
Gopro
Isaw
Blackwhue
Pesukinnas
Sateliittipaikannin
GPS
Kahvinkeitto välineet
Kahvisuodattimia polttoaineen suodattamiseen
2-tahtiöljyä
Lahjus tupakkia ja votkaa
Pieniä jaettavia esineitä (hoitaa monet pikkulahjonnat)
Muistivihko+kynä
Pieni tussitaulu kabiinissa

Jotain varmaan jäi listalta pois, mutta pääsääntöisesti noilla on pärjätty. Tuolla setillä kierretty kerran Kaukaasia ja Keski-Aasia ja mennään taas ensi kesänä Kaukaasiaan.

Maailmalla tehdään ihmeellisiä asioita ja sovitellaan osia melkein mistä vain mihin vain. Hitsauskoneita löytyy joka kylästä ja purkaamoitakin melkein jokaisesta. Kalustolla liikutaan siten, että kun pitää lähteä 5000km päähän, niin sieltä pitää päästä omin voimin myös kotiin.

https://farm9.staticflickr.com/8629/15608979423_2a38d9ef7e.jpg (https://flic.kr/p/pMj6LT)Volvon hitsaus (https://flic.kr/p/pMj6LT)

Kirgiisiassa hitsailtiin kyläsepän "Kempillä" vaihdelaatikon kiinnikkeet takaisin runkoon kiinni. Homma alkoi talon syöttökaapelin irroittamisella talosta ja sitten se surrailtiin hitsikoneeseen... Hommaa helpotti helvetillinen ukkosmyrksy ja vesisade.

Ulkomaan safaroinnissa suosittelen esim Dealextremestä saatavia Baofeng UHF radioita. Kantomatkaa useampi kymmenen kilometriä marssiantennilla ja hintaa noin 35$/kpl. Byroslaviassahan noita ei saa käyttää... =(

https://farm4.staticflickr.com/3839/14480317314_88b83b4927.jpg (https://flic.kr/p/o4zpRm)IMG_1039 (https://flic.kr/p/o4zpRm)

Jörmelö_2
08.01.2015, 12:22
-Soiva peli= huollettu auto
-paperikartta
-makuupussi, siinähän ne tärkeimmät taisikin olla :D

HighCetane
08.01.2015, 20:38
230V kaappi ja invertteri sille edullisempaa. Ainakin, jos sen invertterin tarttee muutenkin.

Tai sitten hakee toimivan kaasujääkaapin jostain asuntovaunupurkaamosta. Tarvii tietysti kaasupullon mukaan.

Kankku
08.01.2015, 21:44
[QUOTE=HighCetane;1192288]Tai sitten hakee toimivan kaasujääkaapin jostain asuntovaunupurkaamosta. Tarvii tietysti kaasupullon

Oiken kuumalla kelillä ei ainakaan mun kaasu kaappi jaksa pitää tavaraa kylmänä mut kompurakaappi pitää.
Veneellä testattu useita kertoja.

Kekkeruusi
08.01.2015, 21:56
Tossahan tulee taas sit lisävaatimuksena se kaasupullo, vaikka kaappi olis halpa niin tilan tarve on turhan iso kun joutua jemmaan kaasupullon johki ja ite kaapin.. Tosin ei kaikki liiku pikkuautoilla :D

Millaisia kaappeja porukalla on ?

http://www.navimare.fi/product_details.php?p=84 <- tollanen vois olla ihan ok ?

ukkonen7
08.01.2015, 22:15
Heh pakko kertoa ensimmäisistä erähetkistä Venäjällä pienellä suzukillani.
Työkalut jotka löytyivät hanskalokerosta
-Kiintoavaimet 10,12 ja 13
-Ruuvimeisseli tavallinen sekä ristipää
-Siirtoleukapihdit ja lethermanni oli kermana kakussa

Varaosia ei ollut mukana eikä edes koti tallissa. Alumiininen taka tilan lattia toimi viilentimenä kassissa olleille ruuille joka viileni aina yöllä. Ei sitä muuta mieleen juolahtanut, taisi joku mainita että eikö ollut varakanisteria mukaan joka sitten kyytiin otettiin.

Nykyään ajelen 61 toyotalla minne mahtuu jo enemmän kuin suzukiin,
Työkalut
-iso bilteman hylsysarja
-iso jakari
-iso leka
-kiintoavaimia milliset/ tuumaset
-pihtejä/ sivuleikkurit
-ruuvimeisseleitä
-vääntörautoja ja muutakin mitä nyt ei muista
Varaosat
-laturi
-startti
-kardaanit e+t
-vesipumppu
-vara boksi(porttaali boksi)
-ohjausvarret
-hihnat ohj.tehostin/ laturi
-venttileitä
-öljyjä
-jarruspräytä
-vaseliinia
-sekalainen pulttivalokoima
-sanan saattajan teippiä, nippusiteet ja ynm.

sitten ne muut eli
-retkikeitin / vara kaasut
-teltta/alusta/m.pussi/tyyny/sadepressu
-retkituoli
-hihnoja /liinoja
-muona laatikko
-kylmä laukku ja kuumempina reissuina ehdottomast mallia kompura
Tampereen herroilla oli kerran hiilihappo jäätä ja sekin oikein toimiva
-muona laatikko2 josta pannut/ kattilat/lautaset/ mausteet ja ynm.

Tabletilla navikoidaan eli latureita löytyy muutama kpl. Pattereita ja lamppuja hyvä olla ja vaihtokamppeet. Toki kun varmasti autoja yleensä useampi kuin 1 niin kannattaa jakaa taakkaa, tunkkia ja vararengasta ei ole ollut mukana mutta tulevaisuudessa kyllä. Ja aina kannattaa päivittää järjellä reissu laatikkoa.

Kankku
08.01.2015, 23:23
Tossahan tulee taas sit lisävaatimuksena se kaasupullo, vaikka kaappi olis halpa niin tilan tarve on turhan iso kun joutua jemmaan kaasupullon johki ja ite kaapin.. Tosin ei kaikki liiku pikkuautoilla :D

Millaisia kaappeja porukalla on ?

http://www.navimare.fi/product_details.php?p=84 <- tollanen vois olla ihan ok ?

Tollanen meillä oli viime reissussa mukana
On muuten tehokas toosa, Suosittelen.

Kekkeruusi
08.01.2015, 23:37
Onko käryä virrankulutuksesta ?

JV73
10.01.2015, 10:54
Motonetin iso kompura kaappi toimii hyvin. 249€. Voi käyttää myös 12v. Tosin kompura ei silloin käytössä. Myös kaasu kaappi toimiva alle 35 c asteen lämmöissä. Auto kannattaa huoltaa ennen matkaa niin saa päästellä safarit levollisin mielin.

Topi1982
15.01.2015, 09:58
[QUOTE=Kankku;1191859]tollasella laitteella pärjäs 2 ukkoa noin viikon venäjällä kesä aikaan

Hyvä systeemi varapyörällä.:)

T3Syncro
26.06.2016, 10:12
Ulkomaan safaroinnissa suosittelen esim Dealextremestä saatavia Baofeng UHF radioita. Kantomatkaa useampi kymmenen kilometriä marssiantennilla ja hintaa noin 35$/kpl. Byroslaviassahan noita ei saa käyttää... =(

https://farm4.staticflickr.com/3839/14480317314_88b83b4927.jpg (https://flic.kr/p/o4zpRm)IMG_1039 (https://flic.kr/p/o4zpRm)

Tuo on VHF/UHF radio, 136-174 MHz & 400-520 MHz.
Suoraan Kiinasta eBayn kautta 27€ postikuluineen. Parin euron ohjelmointikaapelilla ja netistä ilmaiseksi ladattavalla CHIRP ohjelmalla saa ohjelmoitua 128 taajuutta muistipaikkoihin ja muutkin asetukset mieleisekseen.
Eihän se ihan laillista ole, mutta kun PMR446 taajuudetkin ohjelmoi 1W lähetysteholla ja NFM modulaatiolla, niin ei paljon häiritse muita saman taajuusalueen käyttäjiä.
Autokäyttöä lisäävät lisävarusteetkaan eivät maksa montaa euroa.

Tangentin yläpuolella olevasta punaisesta napista saa vaikka Radio Rockin kuulumaan