View Full Version : Vähäpäästöisyys
Laitanpa uuden topikin kun asia on minulle erittäin ajankohtainen.
Erityisesti asiantunijoille kuten -Matti-
Voiko katin muutoskatsastaa pois jos maastohenkilöauto on otettu käyttöön ennen 1.7.1993?
Kroolasin tänäänkin joessa ja vesi pirskoi konepellille, jos katti olisi vielä ollut ehjä niin nyt viimeistään olisi mennyt posliinit palasiksi (joki oli heti nopeuskokeen jälkeen).
Onko mahdollista poistaa katti otteesta?
Jos otteessa lukee VÄHÄPÄÄSTÖINEN et voi poistaa kattia. Mut oisko mahoton ajatus ruuvaa se irti aina leiman jälkeen.
Niinpä, poisotto tien ulkopuolelle poistuttaessa lienee ainoa oikea mahdollisuus. Mutta olisiko muutoskatsastus mahdollinen? Tietäisikö joku?
quote:
Laitanpa uuden topikin kun asia on minulle erittäin ajankohtainen.
Erityisesti asiantunijoille kuten -Matti-
Voiko katin muutoskatsastaa pois jos maastohenkilöauto on otettu käyttöön ennen 1.7.1993?
Kroolasin tänäänkin joessa ja vesi pirskoi konepellille, jos katti olisi vielä ollut ehjä niin nyt viimeistään olisi mennyt posliinit palasiksi (joki oli heti nopeuskokeen jälkeen).
Onko mahdollista poistaa katti otteesta?
Ei voi muutoskatsastaa pois jos otteessa lukee VÄHÄPÄÄSTÖINEN. Mutta jos on vaan KATALYSAATTORI, KÄYTETTÄVÄ LYIJYTÖNTÄ POLTTOAINETTA, sen voi poistaa edellytyksellä että esittää maahantuojan edustajan tai muun tutkimuslaitoksen todistuksen että auto täyttää pakokaasupäästötason E15/04 ilman katalysaattoria.
Olen saanut neuvon että jenkkiautoista on poistettu posliinit ja jätetty "ulkoisesti" katti paikalle ja toimii jos täyttää päästörajat noin.
Caravaanari Land Rover
http://personal.inet.fi/koti/hietsu täällä projekti!!
http://cros4wd.com/
Ei muuta ku sisuskalut pois. On kaikki tuttujen autot menny päästöistä läpi pelkillä kuorilla.
quote:
Ei muuta ku sisuskalut pois. On kaikki tuttujen autot menny päästöistä läpi pelkillä kuorilla.
Kyseessä ei ilmeisesti ole vähäpäästöiset autot?
j.h
Note! This message was posted anonymously!
quote:
Ei muuta ku sisuskalut pois. On kaikki tuttujen autot menny päästöistä läpi pelkillä kuorilla.
http://www.ake.fi/pdf/ATT4-2005.pdf
-> Kolmitoimikatalysaattorilla varustetut autot
(lambda-säätöinen)
Eli ei pitäisi onnistua enää.
quote:
quote:
Ei muuta ku sisuskalut pois. On kaikki tuttujen autot menny päästöistä läpi pelkillä kuorilla.
http://www.ake.fi/pdf/ATT4-2005.pdf
-> Kolmitoimikatalysaattorilla varustetut autot
(lambda-säätöinen)
Mitkä ovat päästörajat tällaiselle? Mittauskierokset kyllä siitä tuli esiin.
- vähäpäästöinen
- OBD vähäpäästöinen
- CO 3,5% ja HC 600 ppm jne
- CO 4,5% ja HC 1000 ppm
j.h¨
Viime kesänä ei mitään ongelmia tyhjällä katilla.
Note! This message was posted anonymously!
quote:
Mitkä ovat päästörajat tällaiselle? Mittauskierokset kyllä siitä tuli esiin.
- vähäpäästöinen
- OBD vähäpäästöinen
- CO 3,5% ja HC 600 ppm jne
- CO 4,5% ja HC 1000 ppm
-vähäpäästöinen
tyhjäkäynti:
CO 0.5 %, HC 100 ppm, O2 5.0 %
>2000 r/min:
CO 0.3 %, HC 100 ppm, O2 5.0 %, lambda 0.97-1.03
-OBD vähäpäästöinen
mitataan vain >2000 r/min
CO 0.2 %, HC 100 ppm, O2 5.0 %, lambda 0.97-1.03
+ OBD-testi hyväksytty
-katalysaattori, käytettävä lyijytöntä
jos lambda-anturi: samat kuin vähäpäästöinen
jos säätämätön kat:
ennen 1.10.1986: CO 4.5 %, HC 1000 ppm, O2 5.0 %
1.10.1986 jälkeen: CO 3.5 %, HC 600 ppm, O2 5.0 %
Yllä olevat lukemat samat myös ilman kattia oleville 1.1.1978 alkaen.
Yritin posliininpoistokikkaa -92 Jeepille. Ei mennyt enää häkäpäästöistä kierroksilla läpi (Ilman sisuksia 0,43), joten kiltisti kauppaan ja uusi katti. (Eivät ole enää nykyisin onneksi sikakalliita, paitsi jos niistä nyt ihan päivittäistä kulutustavaraa tulee uintikeikkojen ansiosta)
EPO
Mistä ja mihin hintaan? Siis 4.0 HO koneelle.
Amerikan Importista Jyväskylästä muistini mukaan n. 220 eskoa.