View Full Version : HJ-60 vaihdelaatikko kuumenee?
En ole varma onko kyseessä ongelma vai ominaisuus joten ajattelin ottaa asiasta selvää.
Auto on vuoden -81 HJ-60 nelilovisella lootalla.
Kuumenemista ilmenee varsinkin jos ajan pitkään yli 100km/h. Kuumeneva paikka on korin pohja vaihdelaatikon yläpuolelta eli vaihdekepin ympärys. Sisustuksen keskeneräisyyden vuoksi pohja on pellillä ja kuumuessaan se lähes polttaa kättä.
Lootassa on uudet öljyt eikä se pidä mitään erikoista ääntä, joten mistä moinen mahtaa johtua?
huoltaasiasta vain jos olet aukassu laatikon vasta, silloin olis mahdollista että laakerivälykset olis pantu liian tiukalle, mulla oli yksi laatikko johon oli kasattu uudet laakerit ja pantu välykset tiukkaan, ja sitte kasattu ilman tiivisteitä liiman kanssa,joka vielä lisäsi laakereiden tiukkuuta, paloi laakerit kuukaudessa pilalle, ja kyllä kuumu,
pakko mahtua ku on vihitty
Oletteko huomannu, hj:n laatikko "heittää" oilit taaksepäin.
Eli jakolaatikkoon, kannattaa tarkastaa öljymäärät vähintään kympin välein, tai laittaa letku
täyttökorkkien väliin (saa teetettyä yleisimmissä hyd.liikkeissä).
quote:
luulisin että suurinsyy on konehuoneesta taaksepäin lähtevä lämpö,ainakin mä olen huomannut että jos tojoissa puuttuu kepistä haitarikumi niin kabiini on kuin huono sauna.
Tuota hieman epäilinkin syyksi, tuntuu vain omituiselta että pohja kuumenee niinkin paljon.
quote:Oletteko huomannu, hj:n laatikko "heittää" oilit taaksepäin.
Eli jakolaatikkoon
Mulla vanhassa laatikossa öljyt vaelsi jakolaatikosta vaihdelaatikkoon. Se se vasta vänkää oli.
quote:
Mulla vanhassa laatikossa öljyt vaelsi jakolaatikosta vaihdelaatikkoon. Se se vasta vänkää oli.
Minulla taitaa olla hieman samaa ominaisuutta. Uudet öljyt molemmissa eikä kumpikaan merkittävästi vuoda. Huomattuani tuon kuumenemis homman tarkastin öljyt -> jakolaatikkoon meni puolilitraa ja vaihdelaatikosta valui melkein sama ulos.
quote:
Oletteko huomannu, hj:n laatikko "heittää" oilit taaksepäin.
Eli jakolaatikkoon, kannattaa tarkastaa öljymäärät vähintään kympin välein, tai laittaa letku
täyttökorkkien väliin (saa teetettyä yleisimmissä hyd.liikkeissä).
Oon kans kuullu tosta. Kuulopuheitten mukaan vaihteiston ja jakovaihteiston välillä on stefa. Se varmaan vanhemmiten kuluukin, ja jos se on joskus aukaistu niin on mahdollista että sinne on eksynyt yksihuulinen tarvikestefa mikä päästää öljyn herkemmin valumaan toiseen suuntaan läpi. Alkuperäinen on kaksihuulinen.
Tiedä tuosta sitten. Viisaammat kertokoot lisää tai kumotkoon tämän huhun.
Nii juu, tuo on sitten ihan toimiva tuo valumaletku täyttöplugien välille, tosin ainoastaan jos öljyt vaeltaa jakarilta vaihteistoon, koska jakarin täyttöplugi on alempana kuin vaihteiston (itsestään selvyyksiä tässä latelen viisaan kuulosena). Mutta se ainakin säästää mahahaavalta, kun ei tarvii joka sadan kilsan jälkeen miettiä, missä öljyt menee...