View Full Version : Huoltoautosta henkilöautoksi
patroltd
31.12.2014, 12:53
Tarkoittaako tämä sitä että huoltoauton voi muuttaa järkevin kustannuksin takaisin henkilöautoksi? Onko mahdollista että suomessa jokin autoon liittyvä voi muuttua järkevämpään suuntaan:D
"1. Ajoneuvojen rakennemuutoksen verotus kevenee
Vuonna 2015 rakennemuutettua ajoneuvoa verotetaan sen rakennemuutoshetken verotusarvon eikä enää ensiverotushetken verotusarvon mukaisesti. Pääsääntöisesti vanhojen autojen ja mopojen rakennemuutosten verotus siis kevenee, mutta uudistus ei koske esimerkiksi takseja tai muita vastaavia ajoneuvoja, joilla on jo verovapautta.
"
http://www.iltalehti.fi/autot/2014123018962884_au.shtml
siis tarkoitatko että sitten ilman 8000e veroseuraamusta saisi muuttaa auton isompi veroiseksi ja täten maksaa enempi veroa valtiolle? voisiko valtio olla niin fiksu? ei saatana voi olla. :D
vartiainen
31.12.2014, 16:10
Käykää joku kysymässä konttorilta heti ekana arkipäivänä, onhan tää nyt aika poikkeuksellista. Tosin kylhä ne taas hilaa lähes kaikkien perushyödykkeiden veroastetta ylöspäin vastapainoksi...
Tuttu oli kysellyt et jos pakusta henkilöautoa, niin oli katsuri sanonut että, et ensimmäisenä kokeile, mutta katellaan josko se nyt sit muuttuisi
Paljos muuten nykyään on 2h pakun-maasturin vero verraten vaikka 5h henkilö maasturiin?
vartiainen
31.12.2014, 18:45
HJ:lla käyttömaksu+käyttövoimavero yhteensä 970e henkilöautona, pakuna tai huoltoautona noin puolet tuosta. HDJ100, henkilöautona 1150e, pakuna taisi olla 400e nurkilla, ennen 2001 valmistettu auto. HDJ on kaverin joten ei ihan tarkkaa muistikuvaa.
Käykää joku kysymässä konttorilta heti ekana arkipäivänä, onhan tää nyt aika poikkeuksellista.
Ei tätä tartte arpoo kun faktaakin on jo painettu.
12.12.2014 on vahvistettu uusi laki:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2014/20141073
48 §
Ajoneuvo, joka ei enää täytä verottomuuden, veronpalautuksen tai veronalennuksen ehtoja, verotetaan uudelleen niiden perusteiden mukaan, joita olisi sovellettava lajiltaan samanlaiseen käytettyyn ajoneuvoon ajankohtana, jona verovelvollisuus syntyi.
Eli mätä huoltoauto HJ joka on saman arvoinen kuin mätä henkilöauto HJ muuttuu arvonsa sisältämä vero osuus maksamalla henkkariks ??
Eli ei montaa sataa ??
Vai sikskö niiden pyynnöt on nyt taas tapissaan
patroltd
31.12.2014, 21:29
Ei tätä tartte arpoo kun faktaakin on jo painettu.
12.12.2014 on vahvistettu uusi laki:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2014/20141073
Eli tuohan tarkoittaa ettei patesta montaa sataa mene. Tämä on aika hyvä juttu, mullakin on hyväkuntoinen pätkäpate johon vielä löytyy orkkis takapenkkikin. Vielä kun joskus saavat tuon käyttövoimaveron pois niin ois oikein kiva :) Vois oikeen perheautoilla:D
mikäs buumi on nyt tullu, ku siirretään takasi henkilö autoiks?
onko hoksattu, että ne paikat sielä autossa on monesti hintansa väärttejä
BJ-40/76
31.12.2014, 23:55
siis tarkoitatko että sitten ilman 8000e veroseuraamusta saisi muuttaa auton isompi veroiseksi ja täten maksaa enempi veroa valtiolle? voisiko valtio olla niin fiksu? ei saatana voi olla. :D
Mutta ei sentään varmaan ilman pientä "muutosveroa" voi noin vain muuttaa N1 kirjain yhdistelmää M1 kirjain yhdistelmäksi...
Samalla muuttuu muutama muu asiakin, vaikka et PENKITÄ entiselleen, siis jätät sen mahdollisen perhonsidonta ruuvi-PENKIN siihen (perhopakin/) "työkalulaatikoston" viereen.
Siis jos vanhassa 2 henkilön maasturipakussa olisi nopeutta ohituksessa vaikka 155+ km/h 120 km/h rajoituksella niin sankiot on aika lailla erit, kuin aikaisemman rekisteriotteen aikana 8 hengen henkilöautossa (2 hlöä -> kortti pois, 8 hlöä -> rikesakko:o)
No, asiaan; Taas tuntuu siltä, että tuo verokarhun pitkä käsi (lue jalka) taas muisti minua...
( siis potki puukengällä päähän! Siis pidin tuon meikäläisen hodarin henkilöautona, että kun kaikki muut reisteröi hodarit (viimeinen ilman tietokonetta oleva maastoauto?) huoltoautoksi, niin joku, esim. EI perseaukinen metsästäjä, haluaisi maksaa tulevaisuudessa tuosta huomattavasti enemmän, kuin 2 hlö pakusta....
P.S Parhaimmillaan on ollut 4+ kuski (minä), ja hodarin omistusaikana ei ole noita 120 km/h rajoituksia löytynyt muutan sadan kilometrin etäisyydeltä kotoa...:(
Pakkohan sinne on ne penkit laittaa, tai ainakin sen käsityksen oon noista matin kirjoituksista saanu, että henkilöautossa pitää kantavuudesta olla suurempi osa henkilöiden kuljetukseen kun tavaroiden kuljetukseen.
Mut mites sitten muuten M1 luokan matkailuautot, jotka on tehty vanhasta linja-autosta? Dieselverohan niissä taitaa mennä kuorma-auton mukaan? mut 1+8 henkilömäärän jälkeen jää vielä aika paljon kantavuutta tavaroille?
onko joku muuttanut jo huoltoauton henkilöautoks?
Hessu888
09.01.2015, 18:51
Mites muuten uusi laki suhtautuu sellaisiin tapauksiin, jotka on tuotu autoverottomasti käytettynä Suomeen kun on rekattu suoraan huoltoautoksi? Tarviiko niistä maksaa enemmän veroja huoltoauto->hlöautomuutoksessa kuin niistä uutena Suomeen tuoduista, jotka on muutettu vanhemmiten hlöautosta huoltoautoksi ja nyt taas hlöautoksi?
Mites muuten uusi laki suhtautuu sellaisiin tapauksiin, jotka on tuotu autoverottomasti käytettynä Suomeen kun on rekattu suoraan huoltoautoksi? Tarviiko niistä maksaa enemmän veroja huoltoauto->hlöautomuutoksessa kuin niistä uutena Suomeen tuoduista, jotka on muutettu vanhemmiten hlöautosta huoltoautoksi ja nyt taas hlöautoksi?
Alkaa vaikuttaa siltä että pitää odottaa ennakkotapauksia kun tuostakin laista varmasti riittää eri tulkintoja.
täällähän on hyviä uutisia. Tosin nyt mennyt hukkaan muutamat ponnistelut kun on etitty henkauton runkonumeroita ja papereita.
Minkäköhän penkkeja esim 60 sarjalaisiin aletaan laittaa taakse. Ei varmaan alkuperäisiä ole olemassa ihan hirveesti.
Saakohän sit esim jokaisesta esim hj-61 tehä 8+1 paikkasen vaikka ei olis tehtaalta lähtiessään ollut kuin 5 tai 6 paikkanen.
tommosesta 9 paikasesta hj:stä haaveillu jonkin aikaa ja yks sellanen olikin myynnissä joitain aikoija sitten mut hinta oli vähän suolanen. muistaakseni jotain 8000e :eek:
Jos joskus sais noi kaikki romut tuolta liikenteeseen ja sit hommais vielä tuollasen 8+1 hj:n niin toi käyttöpoisto alkaa olee ihan hyvä juttu :D
tälläset tuolla odottais "pikku" huoltoja et sais leimalle :D
BJ-75 8+1 henkauto
HDJ-80 7+1 henkauto
BJ-42 2+4 paku
Sit ku muuttelette autojanne henkilöautoiksi ni muistakaa et esim työvaloja ei saa olla autossa. mikä on ihan vitun naurettavaa...
Sit ku muuttelette autojanne henkilöautoiksi ni muistakaa et esim työvaloja ei saa olla autossa. mikä on ihan vitun naurettavaa...
Tulkintakysymys, joka riippuu ihan katsastusmiehestä. Viimeksi ku konttorilla kysyttiin asiasta, niin katsastusmies katteli hölmistyneenä "miksei sais olla? Jos niitä tarttee, nii laita niin paljon kun huvittaa".
Mulle on aina katsastuksessa sanottu ettei henkilöautossa saa olla katolla mitään työvaloja. Mutta jos auto onkin paku niin silloin ne on ok. Varmaan huoltoauto sama juttu. Mut nuo valot olen aina duunannut niin että ne on nopeasti irroitettavissa niin ei sitten leimalla haittaa.
Trafin tuore määräys (tosin sama listahan se on jo kauan ollut): http://www.trafi.fi/filebank/a/1418970988/18c09e726c29ce1a69cc882340bd7cab/16432-Trafin_halytysajoneuvomaarays_puhdas_versio.pdf
2.4 Työ- ja apuvalaisimet
Kuormausta, purkausta tai muuta käyttöä varten välttämättömät työ- ja apuvalaisimet ovat sallittuja:
a) pelastusautossa;
b) ambulanssissa;
c) poliisiautossa, tullin autossa ja rajavartiolaitoksen autossa;
d) huoltoautossa;
e) muussa erikoistarkoitukseen käytettävässä M-luokan ajoneuvossa;
f) N-luokan ajoneuvossa;
g) perävaunussa ja hinattavassa laitteessa;
h) traktorissa;
i) moottorityökoneessa;
j) maastoajoneuvossa.
Työ- ja apuvalaisimien tulee näyttää valkoista tai vaaleankeltaista valoa.
No tuohonhan se menee:
e) muussa erikoistarkoitukseen käytettävässä M-luokan ajoneuvossa;
No tuohonhan se menee:
e) muussa erikoistarkoitukseen käytettävässä M-luokan ajoneuvossa;
No maasturi nyt ei varsinaisesti ole, mutta esim. matkailuauto on. Mut kumpaanko tarvittais enempi työvaloja? Mutta tuohon kohtaan vetoomalla pärjännee pitkälle.
Edit: puitedirektiivistä:
5. 'Erikoiskäyttöön tarkoitetulla ajoneuvolla’ tarkoitetaan ajoneuvoa, jolla voidaan tehdä erityisiä korirakenteita ja/tai va- rusteita vaativia toimintoja. Tähän luokkaan sisältyvät ajoneuvot, jotka on tarkoitettu pyörätuolin käyttäjille.
5.1 ’Matkailuautolla’ tarkoitetaan erikoiskäyttöön tarkoitettua M-luokan ajoneuvoa, jossa on vähintään seuraavilla varus- teilla varustetut majoitustilat:
— istuimia ja pöytä,
— makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista,keittovälineet sekä
— varastotiloja.
Näiden varusteiden on oltava kiinnitetty tukevasti majoitustilaan; pöytä voidaan kuitenkin suunnitella helposti poistettavaksi.
5.2 ’Panssariajoneuvolla’ tarkoitetaan kuljetettavien matkustajien ja/tai tavaroiden suojeluun tarkoitettua ajoneuvoa, joka täyttää panssarointi- ja luodinkestävyysvaatimukset.
5.3 ’Ambulanssilla’ tarkoitetaan sairaiden tai loukkaantuneiden henkilöiden kuljetukseen tarkoitettua M-luokan ajoneu- voa, jossa on erityisvarusteita tätä tarkoitusta varten.
5.4 ’Ruumisautolla’ tarkoitetaan kuolleiden henkilöiden kuljetukseen tarkoitettua ajoneuvoa, jossa on erityisvarusteita tätä tarkoitusta varten.
5.5 ’Pyörätuolin käyttäjälle tarkoitetulla ajoneuvolla’ tarkoitetaan M1-luokkaan kuuluvaa ajoneuvoa, joka on erityisesti rakennettu tai muunnettu siten, että sitä voi käyttää yksi tai useampi henkilö pyörätuolissaan istuen ajoneuvon ollessa tieliikenteessä.
5.6 ’Matkailuperävaunu’: ks. ISO:n standardi 3833–77, 3.2.1.3 kohta.
5.7 ’Ajoneuvonosturilla’ tarkoitetaan N3-luokan erikoiskäyttöön tarkoitettua ajoneuvoa, jota ei ole varustettu tavaroi- den kuljettamista varten, mutta jonka nosturin nostomomentti on yhtä suuri tai suurempi kuin 400 kNm.
5.8 ’Muilla erikoiskäyttöön tarkoitetuilla ajoneuvoilla’ tarkoitetaan 5 kohdassa määriteltyjä ajoneuvoja, 5.1–5.6 koh- dassa mainittuja ajoneuvoja lukuun ottamatta.
’Erikoiskäyttöön tarkoitettujen ajoneuvojen’ koodit määritellään tämän liitteen C osan 5 kohdassa kyseisessä osassa määritellyn käyttötarkoituksen mukaisesti.
.
.
5. Erikoiskäyttöön tarkoitetut ajoneuvot
SA Matkailuauto (Ks. liitteessä II olevan A osan 5.1 kohta)
SB Panssariajoneuvo (Ks. liitteessä II olevan A osan 5.2 kohta)
SC Ambulanssi (Ks. liitteessä II olevan A osan 5.3 kohta)
SD Ruumisauto (Ks. liitteessä II olevan A osan 5.4 kohta)
SE Matkailuperävaunu (Ks. liitteessä II olevan A osan 5.6 kohta)
SF Ajoneuvonosturi (Ks. liitteessä II olevan A osan 5.7 kohta)
SG Muut erikoiskäyttöön tarkoitetut ajoneuvot (Ks. liitteessä II olevan A osan 5.8 kohta)
SH Pyörätuolin käyttäjälle tarkoitettu ajoneuvo (katso liitteessä II olevan A osan 5.5 kohta)
Eli korimallina pitäisi olla Trafin tiedoissa SG, eikä esim. AC eli farmari tai AF monikäyttöauto, mikä monessa maasturissa on.
... j) maastoajoneuvossa ??????
... j) maastoajoneuvossa ??????
Maastoauto ei ole maastoajoneuvo. :(
16 §
Maastoajoneuvo
Maastoajoneuvo on henkilöiden tai tavaran kuljetukseen taikka muita ajoneuvoja vetämään valmistettu jäällä, lumessa tai vajottavassa maastossa taikka maahan tukeutuen kulkemaan valmistettu moottorikäyttöinen ajoneuvo, kuten moottorireki tai ilmatyynyalus. Maastoajoneuvoksi ei kuitenkaan katsota ajoneuvoa, joka on tarkoitettu kuljetettavaksi moottorikelkkailureitin lisäksi myös muulla tiellä.
Moottorireki on jalaksin tai teloin varustettu maastoajoneuvo. Moottorikelkka on telavetoinen moottorireki, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdelle henkilölle ja jonka omamassa on enintään 0,5 tonnia.
Janne1986
23.02.2015, 09:15
paljos tollasessa 7 hengen gr patrollissa on vuodessa maksut?
http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ajoneuvovero/veron_maksaminen/ajoneuvoverolaskurit
Janne1986
23.02.2015, 10:31
Ihanan kallista!
Pakettiauto 323€
Henkilöauto 692€
Nii onkos kukaan muuttanut huoltoautoa takasin henkilöautoksi?
Mitäs maksuja siitä tulee vai pelkkä muutoskatsastuksen hinta?
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=131962
PunisherFIN
23.02.2015, 20:21
Ihanan kallista!
Pakettiauto 323€
Henkilöauto 692€
Nii onkos kukaan muuttanut huoltoautoa takasin henkilöautoksi?
Mitäs maksuja siitä tulee vai pelkkä muutoskatsastuksen hinta?
käyttömaksu ja käyttövoimavero on yhteensä 1117€/vuosi.. sama Y60 ja Y61 korimalleissa, jos koneena RD28T/RD28ETi. emmie muuten tietäs mut löytyy molemmat korimallit täyspaikkasena ja postiluukun kolahus aiheuttaa pahoinvointia.. vanhassa huoltoautoksi rekatussa 160 korisessa oli 479€/vuosi. samassa se heiluu pakuna GR:ssäkin.
Eli korimallina pitäisi olla Trafin tiedoissa SG, eikä esim. AC eli farmari tai AF monikäyttöauto, mikä monessa maasturissa on.
Mitäs jos tuolla ei ole mitään korimallina?
Ei muuten ole trafin datassa yhtään M1G -luokan autoa jolla korityyppi SG. M1:siä on 2 kpl (Volkswagen TRANSPORTER 2.4D-70X0C-3-KOMBI & Ford TRANSIT 350M MEDIUM VAN-2.4D101-FABY/330) ja N1G -luokkaa 2 kpl (Toyota HILUX PICKUP EXTRA CAB 2.5D-4D-KUN25L-CRMSHW-4X4/309 & HILUX-4X4 Muut erikoiskäyttöön tarkoitetut ajoneuvot (SG) 5ov 2490cm3). Muuten raskaampaa kalustoa ja peräkärryjä yht 110 kpl.
Mites tämä nyt autoveron suhteen nykyään menee, tuleeko 1993 ja vanhemmassa huoltoautoksi aikanaan muutoskatsastetussa veroseuraamuksia takaisin henkilöautoksi muutoskatsastettaessa?
Gen 1 pajero
2.5 tdic
Vm 88
Kaikilla penkeillä eli 7 paikkanen =904€
2 paikkasena pakuna = 486 €
Ei vuotuiseen ajoneuvoveroon. Tarkoitin että tuleeko veroseuraamuksia autoveron muodossa?
Ei, kunhan muuttaa nimenomaan maastohenkilöautoksi takaisin. Eli ulosottopakko (PTO) 1.8.1990 vanhemmissa.
Hessu888
11.09.2020, 17:15
Mites 89 maasturi joka tuotu aikanaan käytettynä maahan eikä autoveroa maksettu kun leimattu suoraan huoltoautoksi? Nyt jos sen muuttaisi maastohenkilöautoksi että sais takapenkin, niin mitä autoveroseuraamuksia siitä tulisi vai tulisiko mitään?
Tulee verot maksuun. Laskukaavakin hämärä, 30% verotusarvosta mikä oli jostain verottomasta CIF-hinnasta tempastu, ei siis 30% nykyarvosta.
Hessu888
12.09.2020, 10:16
Tulee verot maksuun. Laskukaavakin hämärä, 30% verotusarvosta mikä oli jostain verottomasta CIF-hinnasta tempastu, ei siis 30% nykyarvosta.
Oliko sulla jotain linkkiä tuohon kaavaan? Joskus 10v sitten autovero laskettiin cif-hinnasta ja siitä sitten ikävähennykset sen mukaan kuinka monta kk auto oli vanha. Jos ei tuuikävähennyksiä, niin se tarkottais verotusta uuden maahantuojan maksaman vastaavan auton mukaan. Kuulostais siltä että tulis vähä kalliiksi :)
Oliko sulla jotain linkkiä tuohon kaavaan? Joskus 10v sitten autovero laskettiin cif-hinnasta ja siitä sitten ikävähennykset sen mukaan kuinka monta kk auto oli vanha. Jos ei tuuikävähennyksiä, niin se tarkottais verotusta uuden maahantuojan maksaman vastaavan auton mukaan. Kuulostais siltä että tulis vähä kalliiksi :)
Ei. Ja n. 70% halvempihan tän pitäis olla kuin vastaava henkilöauto jonka verotusarvo on 100% CIF-hinnasta, veroprosentti siitä sit sen 20-30%. En tiedä minkä prosentin käytettylle ottavat kun ei CIF:fiä käytetä kuin uuden hinnasta laskemalla.
Hessu888
15.09.2020, 21:07
Ei. Ja n. 70% halvempihan tän pitäis olla kuin vastaava henkilöauto jonka verotusarvo on 100% CIF-hinnasta, veroprosentti siitä sit sen 20-30%. En tiedä minkä prosentin käytettylle ottavat kun ei CIF:fiä käytetä kuin uuden hinnasta laskemalla.
Soitin eka verottajalle ja sieltä ohjasivat Traficomiin. Annoin rekkarin ja selitin tilanteen, eli tuotu 2008 huoltoautoks ilman veroja. Sain kirjallisena vastauksen, että veron määrä olisi mun vm.89 HJ:n kohdalla 17% (alin käytetty veroprossa) yleisestä myyntihinnasta. Nettiauton keskihinta kuulemma kelpaa jos kukaan ei oo tuono vanhaa hj:tä lähiaikoina käytettynä maahan. Ei mee siis poskettomasti veroja onneks.