Kirjaudu sisään

View Full Version : BlaZZeri -88


jakaraik
29.12.2014, 20:28
Volvo on ajokunnossa ja jatkojalostus on hidastunut vapaa-ajan puutokseen ja osien keräilyyn, nyt on siis hyvä aika aloitella (taas) yhtä lisä projektia :rolleyes:
Velipoijalla on tuollanen -88 Blazeri maannut hallin nurkalla 3-4 vuotta talviunilla, sitä ennen toimi hällä käyttöautona n. 6-7 vuotta. Jäi silloin aikanaan katsastamatta kaikennäköisten vaivojen takia, erinäisten vaihtokauppojen jälkeen Laazeri vaihto omistajaa mutta ei pihapiiriä.
Loppukesästä sitä on tullu pikku hiljaa heräteltyä henkiin, vesipumppu, takakartaanin ristikko tuli vaihdettua ja raidetanko oikastua. Näillä eväin sai malmikasan liikkumaan omin voimin (voima on http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=5623&pictureid=168213suhteellinen käsite 6.2d :D). Tekniikka toimii kaikin puolin, loota jonkin aikaa ennen pitkää parkkia vahvistusrempattu TH700 kone siis 6.2d. Akseleista tuli huomattua että tuoreemmat 10 pulttiset 30 boorisilla vetareilla. Renkaat on kestävät ja kamalat lapikkaat. Koppa ei niin kauhean mätä, joskus 2007 on hieman kiireellä ja nuoruuden innolla paikkailtu ja jousitusta korotettu ja jne jne... Nyt tarkoitus siis saattaa takaisin henkiin ja vähän parannella (tai ainakin muutella) jostain suunnalta.

jakaraik
29.12.2014, 20:56
Joulun pyhien pakkohuilin jälkeen oli tarkoitus alkaa takajarrujen herättely ja jousien vaihto 56" pitkiin, samalla siis riippujen kääntö alaspäin. Myös etumurros tarvis vaihtaa kunhan vetarit kotiutuu tullista, etukardaani tarvii myös uuden eturistikon.

55694556955569655702

Taakse tuli jarruletku vaihdettua ja vedettyä uudet putket sylkyille, toisen puolen sylinteri kaipas kevyen hoonauksen. Kengissä oli vielä pintaa sen verran että saa olla toistaseks. Jarruvaijerit lisätty hankinta listalle.
Nykyisellä korotuspalat + kierrejouset yhdistelmällä on aika kivireki ajolleen. Nykyiset takajouset on tarkoitus siirrellä eteen.
Tankille aikanaan leikattu "huoltoluukku" helpotti tankin irrotusta mukavasti.

55701557005569955697

Vaihdelootan kannattimen vois tehdä vähän järeämmästä ja matalemman, sais siihen jotain panssarin tynkää kiinni samalla.

55698


http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=5623&pictureid=168213

jakaraik
29.12.2014, 21:26
Sitten alkoikin takajousien ja korvien poisto.

5570355704

Budjetti on huomattavasti Blazeria pienempi joten nautitaan tekemisen ilosta :rolleyes: Eikä jaksa piirrellä leikkeitä ja odotella niitä... Korvie leikaten ja hitsaten. Lauantain klo. 15 loppu lanka migistä, eikä mistään enään saanut lisää. Meni siis puikko hommiks. Viimeks joskus 15 vuotta takaperin hitsannu puikolla yhtään mitään.

5570555706

U-pultit narsku poikki järjestään lämmöistä huolimatta (yllätys kun vain 12mm ja helvetin pitkät). Tilapäiset taivuttaen hyllystä lyötyneestä 16mm rosteri tangosta. Ei ihan tullut nättiä kaarta, mutta kestänee kotimettäs ajelun :o

5570755708

Vanhat jouset irti etupultit katkaisemalla. Oli sitten jumis katkaistut pultin kannatkin siellä korvassaan, muutenkin hieman typerästi mutteri siellä rungon ja korvan välissä... Piti poistaa 56" pakoista yks lehti poies, keskinaula auki ja pakasta paljastui pari poikkinaista lehteä :( Päällepäin aivan eheen näköinen. Toinen oli onneks ehjä. Nurkalta löyty pari romupakkaa josta löyty puuttuva lehti.

5570955710

Oli rungosta ohentunut ihmeellisesti 200mm kohta paperin ohueks, muuten tuntu olevan ihan tervettä. Ja taas meni puikko pelleilyks, puikko on paikassaan hyvä. Mutta ei meikäläisen käsittelyssä asentohitsauksiin.

5571155712

Kuinkahan tuon riipun liikerata. Täytyy varmaan saada lisää kulmaa tuon kuvan tilanteesta eteenpäin? Taaksepäin menee varmasti riittävästi.

5571455713

Puoli valmis tuote maalattuna ja lopputilanne. Kiire olis saada pyörille ja pois nosturilta uuden vuoden olojen jälkeen jotta pääsee käyttöauton laturia vaihtaan. Pitihän senkin nyt tähän väliin kypsyä. Ja sitte taas työt alkaa häiritteen.

5571655717

jakaraik
11.01.2015, 17:48
Nyt on saatu malmikasa takas pyörilleen:)

Tuollaset jouset tuli sitten lopulta niputettua. Neljä lehteä + kuormalati. Hyvin rasvari rasvalla voideltuna.
56146

Tuollases asennos se on nyt perä ilmaan nostettuna. Takapuolelle tein pulttien vastapeluriks 10x30 latasta palat.
56147 56150

Siirsin korvia 50mm taakse alkuperäiseltä paikalta. Olis varmaan saanu ottaa hieman lisää. Vai mikä on hyvä riipun kulma auton paino päällä?
5614856149

Pitäisköhän tuota perän kulmaa kääntää hiukan suorempaan? Alkaa oleen aika heitto kardaanin tulo ja lähtö kulmilla. Lähtö jakolootan päästä on pienellä kulmalla alaspäin.
56154

Aavistuksen nousi takapää verrattuna aikasempaan korokepala+kierrejousi yhdistelmää. Iskareita huutaa pidempiä, muuten on ajomukavuus aivan uusissa lukemissa. Aika pehmeän tuntuinen vaikka on suht timmit iskarit.
Hiukan on kenollaan tuonne apparin puolelle, mutta se pitäis suoristua kun saa etujouset vaihdettua. On noi alkuperäiset etuset aivat mutkalla ylöspäin :p Jos joltain löytyy tuota takalasin vaijeria+ moottoria, olisin hyvin kiinnostunut. Sais tuon reiän tukkia luukusta:rolleyes:
Peräkoukkukin jäi yli jos jollakin olis tarvetta??
56151561525615356157

Tuli kasattua Ameriikan vetari uudella nivelellä ja ulommalla purkuosa vetarilla. Tuosta jatkuu toivon mukaan ens vloppuna, hyvä jos kerkiäis etujousia samalla jo vaihteleen.
56155

Oliskohan jollain kertoo/suositella minkä pitusta takaiskaria kannattais kattella? Nosturilla perä ilmassa kiinnityspisteiden väli on sellanen 76cm, mut varmaan pidemmät tarvis olla että pääsee vähän vääntyyn vielä alaspäin? Hyvä jos sais alkup. kiinnityspaikat hyödynnettyä. Ebaystä http://www.ebay.co.uk/itm/DISCOVERY-1-5-inch-EXTREME-LONG-TRAVEL-SHOCKS-PAIR-ADV122LT-/131029586774?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item1e81f8d356 löytyy näköjään vaikka mitä, varsinkin LandRover iskareita helvetin pitkällä iskulla, mut näyttävät olevan tappi-tappi kiinnityksillä eikä viittis turhaan uusia korvia alkaa väsäileen. Vai täytyykö odotella että saa eteen vaihdettua jouset ja venyteltyä traktorilla nurkan ylös?

jakaraik
18.01.2015, 14:12
Yritys oli alkaa tulevia etujousia fiksaileen, lähinnä puslien vaihto noihin uretaanimalleihin. Vanhojen puslien poisto prässillä tuppas tökkiin ja sitte piti Volvoa käydä hieman ulkoiluttamassa. Kello yllätti ja homma jäi kesken, viikon päästä pitäis päästä taas jatkamaan. Monellakohan lehdellä noi pakat pitäis kasata, kuormalati jää ainakin poies, mutta pitäisköhän jättää yks lehti vielä lisäks hallin nurkkaa? Takana on nyt ne 56" jouset 4 lehdellä (+kuorma) riippujen käännön kera, oliskohan korotus sen 4 tuumaa:confused:
56424

jakaraik
25.01.2015, 21:13
Hieman taas maastonorsu nitkahti eteenpäin, pikku hiljaa :rolleyes:
Tuleviin etujousiin tuli puslat vaihdeltua, vielä tarvis niputtaa lehdet yhteen ja varata hieman aikaa taistella jouset paikalleen.

5669856699

Aloin etukardaania ruuvaileen paikalleen nivelen vaihdon jälkeen ja ihmettelin kun ei tahdo ristikon laippa pyöriä, kirosin jo hiljaa ittekseni että siellä on joku pinionin laakeri leikannu kii tms.. Ei tuo etuperä ole kuitenkaan vuosiin pyöriny. Koppa auki, ja jumituksen syy oli varsin yksinkertanen :cool: Mistä ihmees on vettä päässy noin perkuleesti murikkaan?? Korjaus oli helppo, yöksi valuun tyhjäks ja uutta vetaria putkeen...

567075670056701

Onkos toi osa nyt sitte spindle? Oli kuitenkin neulalaakeri entisen näkönen joten se vaihtoon samalla. On varsin ikävään paikkaan tuonne putkeen toi laakeri saatu kun ei tahdo päästä oikeen naputteleen sitä poieskaan. Neulat helvettiin ja pienet mig lanka nöölit koolinkiin, johan lähti melkein ittestään. Ja uutta Timkenia kehiin:)

567025670356704

On se vaan eri outo laite ajella tuollain niinku tuon Valpin jälkeen. Pehmee jousitus, kevyt ohjaus, tilava kuskin paikka, jäätävä nokka ja mukavat saundit:p
Automaatti on kyllä jees varsinkin kun hiemankin poikkee pois tieltä... Takaiskarit täytyy kyllä hommata pidemmät asap, ikävästi pääsee noi orginaalit pohjaileen ulosjoustaes koko ajan... Toinen pakoputkikin jäi johonki risukkoon.

5670556706

Varmaan takaiskareita pääsee seuraavana järkeileen, tai etujousia, täytyy vähä kattella kuinka on tilaa ja aikaa levitellä autoo osina halliin/nosturille...

jakaraik
31.01.2015, 07:18
Hitaasti mutta varmasti, luulis et tälleen kesälomalla kerkeis, mut ei niin ei:rolleyes:
Uudet takaiskarit saapu. Poistolaarista edullisesti:D Laitetaan kiinnitykset uusiin puihin, eli poikittais suuntasesti runkoon nähden. Menee molemmat korvat uusiks luonnollisesti, pitäis saada pienemmällä iskarin liikkeellä enemmän liikerataa, vähä häviää vaimennustehossa mut vaihdetaan sitte jos ei tunnu hyvältä.
Etujouset tuli kans niputettua, kolme lehtee +kuormalati. Näkee nyt kun saa alle et tartteeko muokata vielä. Noi kuormalatit estää varmaan hyvin akselin kiertymistä, olkoon paikallaan kunnes saa tukivarret väsättyä hommaa hoitaan.

56868 56869

Hiukan piti tampattua mettätienpohjaa käydä ajamas. Pieni ylämäki ja noi lapikkaat alko pupeltaan ojaa kohti sen verran et oli pakko perääntyä. Sama suttaaminen jatku takaperin ja eturengas valu ojaan. Ikävästi kallistaa toi tiepohja ojaa kohti. Kunnon renkaat tarvis kattella... Taas kerran käveltiin traktoria haeskeleen:(
Hyvin vetää oikoseen ja vähä yli takajousi, pohjauskumeja sais vähä pudottaa alaspäin. Ei taida tehdä hyvää väärinpäin kääntyminen jouselle?

56870 56871 56872

Tehokkaampaa laturia tuo kaipais kans, oliskohan jotain mikä sopis melkein niinku bolt on? Sähkökaavio olis kans kova juttu, sisätilan puhaltimelta on sähkö loppu.

jakaraik
15.02.2015, 14:47
Sähköjä on tullut pengottua läpi ja osia etsiskelty interneetistä, ens viikolla toivottavasti pääsee taas tekeen jotain näkyvää. Kuinkas on offaajilla kokemuksia aussie lockerista tms. blazerin taka-akselilla? Lähinnä toiminta takavedolla kaupunki ajossa kiinnostaa, pelkkää pauketta ja jurnutustako?

Tuolta linkistä löytyy vm. 73-87 blazerin sähkökaaviokuvia mikäli tarvetta ilmenee joskus.
http://forum.73-87chevytrucks.com/smforum/index.php?topic=11766.0

pjtk
16.02.2015, 09:58
Kuinkas on offaajilla kokemuksia aussie lockerista tms. blazerin taka-akselilla? Lähinnä toiminta takavedolla kaupunki ajossa kiinnostaa, pelkkää pauketta ja jurnutustako?

Mulla oli aikonaan Aussie locker Rangen alla. Kyllähän se kilkatteli ja paukkui kun oli veto päällä mutkissa. Ei se silti mikään ongelma ollut. Tosin Range oli jatkuvalla nelivedolla, niin osa momentista meni aina eteen. Nykyään Dodgen picupissa takana Detroit locker, kyllähän sekin väliin paukkuu. Hyvin sillä silti pärjää kaupunki pyörityksessä.

veijon-esso
16.02.2015, 10:43
Ei mitään ongelmaa palalukoilla. Ensin oli lock-right takana ja nyt detroit lockerit edessä ja takana. Hyvin pelaa.

Mites noissa jumikuvissa auto on noin luminen? onks se ollu tossa odottamassa jotain vinssaajaa lumisateessa vai ajeletko tolleen ikkunat puoleen väliin lumessa.. ei ihme jos ojat kutsuu tolla jälkimmäisellä vaihtoehdolla! :D

jakaraik
17.02.2015, 12:34
Mulla oli aikonaan Aussie locker Rangen alla. Kyllähän se kilkatteli ja paukkui kun oli veto päällä mutkissa. Ei se silti mikään ongelma ollut. Tosin Range oli jatkuvalla nelivedolla, niin osa momentista meni aina eteen. Nykyään Dodgen picupissa takana Detroit locker, kyllähän sekin väliin paukkuu. Hyvin sillä silti pärjää kaupunki pyörityksessä.

Mites sitte noiden palalukkojen kesto/toiminta, onko merkillä väliä tuntuu olevan niin montaa eri valmistajaa tarjolla?



Mites noissa jumikuvissa auto on noin luminen? onks se ollu tossa odottamassa jotain vinssaajaa lumisateessa vai ajeletko tolleen ikkunat puoleen väliin lumessa.. ei ihme jos ojat kutsuu tolla jälkimmäisellä vaihtoehdolla! :D

Piti siirtää autoo pihasta toiseen mettätietä pitkin ja se oli niin luminen etten jaksanu putsailla pahemmin. Luultavasti tilanne olis ollu sama paremmalla näkyvyydelläki:D

pjtk
17.02.2015, 13:27
Ei mulla ole ollut ongelmia keston eikä toiminnan suhteen. Ainakin tommonen palalukko on paljon mukavampi kadulla kuin kemppi lukko. :p
Detroit locker on noista palalukoista kaiketi vahvin(kallein). Siinä kun korvataan koko tasauspyörästö lukkomurikalla. Samoin Grizzly locker näyttäs korvaavan tasaus pyörästön. Loput palalukot taitaa olla "lunch box lockereita" joilla korvataan tasauspyörästön pikkurattaat.

jakaraik
17.02.2015, 16:00
Ei mulla ole ollut ongelmia keston eikä toiminnan suhteen. Ainakin tommonen palalukko on paljon mukavampi kadulla kuin kemppi lukko. :p
Detroit locker on noista palalukoista kaiketi vahvin(kallein). Siinä kun korvataan koko tasauspyörästö lukkomurikalla. Samoin Grizzly locker näyttäs korvaavan tasaus pyörästön. Loput palalukot taitaa olla "lunch box lockereita" joilla korvataan tasauspyörästön pikkurattaat.

no joo, kemppilukko on se viiminen vaihtoehto. Lunch boxilla säästyis ilmeisesti hammaskosketuksen säätämiseltä kun koko murikkaa ei tarvi vaihtaa/purkaa. Saas nähdä ny mihkä sitä päätyy sitten joskus...

jakaraik
22.02.2015, 10:02
Eilen vuorossa oli etujousien vaihto. Eteen tuli siis tämän alkuperäiset takajouset muutamalla lehdellä kevennettynä. Korkeutta ei ollut tarkotus niin kauheasti saada lisää, lähinnä joustoja. Jenkkilästä Colorado K5 sivuilta löyty varsin hyvä ohje kuinka tuon saa helposti toteutettua, niitä tässäkin seurailtiin. http://coloradok5.com/52inchspringswap.shtml

Vanhat jouset ja takakiinnike rungosta pois ensin.
57562 57560 57561

Kaikkensa antaneen näköinen tuo apparin puolen vanha jousi :D
57563

Etukorvakon niitit polttaen pois ja siirto pykälää eteenpäin. Takakiinnikkeelle paikka runkoon, muutama reikä poraten ja kiinnike paikalleen. Puslat täytyy tuonne taakse vielä vaihtaa joku kerta.

5756457565575665756757568 5756957570

Seuraavana vuorossa olikin uusien jousien paikalleen asennus ja akselin kiinnitys. Etujarruletkut vaihtu G20 vanin letkuihin, mukavasti riittää niissä mitta vs. blazerin orginaaleihin. Jonkunlaiset välituet täytyy letkuille väsäillä ettei pääse hiertään renkaaseen. Aikaslailla riittää ulosjoustoja noilla jousilla paremmin. Tuon vanin letkunkin saa aivan kireelle kun vaan antaa akselin laskea.
575715757257573

Pari U-pulttia täytyy vielä vaihdella ja riiput tehdä paremmin, kardaania täytyy varmaan jatkaa aavistus. Joku tuki tai ehkä vinssipeti täytyy tuonne runkoaisojen väliin rakennella. Ohjaus varsi täytyy vaihtaa korotettuun malliin. Nii ja etuiskarit täytys vielä kattella :p Yhden asian kun muuttaa niin seuraavana saa hoitaa kymmenen muuta kuntoon. Syylärikin alkoi mystisesti tiputteleen ittekseen... Etuakseli liikkui silmämääräisesti hiukan eteenpäin, mittoja ei tullut otettua ennen ja jälkeen.

575755757657577

Ja pieni korkeuden tarkastus :rolleyes:
57578

Täytyy ottaa vähän venyttely kuvia kun on trukki kunnossa, sais samalla iskarien mitat ja paikat kattella. Keula nousi aikalailla samalle tasolle (ehkä??) perän kanssa, vaikuttaa ihan hyvältä ainakin vielä kun ei ole ajaa koittanut :D
Vasemmalla etujouset vaihdettuna, oikealla pelkät takajouset+kääntö.
5757457579

Kaipaakohan tuo laite etuvakaajaa? Ei välttämättä haluais sitä tunkee takaisin.

Erion
24.02.2015, 13:11
Jos toi vanin letku jää liian kireälle niin tuon letkun yläpään kiinnityspaikan voi aika helposti muuttaa runkopalkin alapuolelle.
Siinä on valmiina pulttikin johon saa letkun kiinnityskannakkeen pultattua, kun vähän muuttaa sitä.

jakaraik
26.02.2015, 17:32
Jos toi vanin letku jää liian kireälle niin tuon letkun yläpään kiinnityspaikan voi aika helposti muuttaa runkopalkin alapuolelle.
Siinä on valmiina pulttikin johon saa letkun kiinnityskannakkeen pultattua, kun vähän muuttaa sitä.

eiköhän tuon vanin letku riitä tällä erää, täytys tuota ohjaustakin sitten enemmän mulkata siinä vaiheessa. Mut pidetään mieles jos tarvetta ilmenee:rolleyes:

jakaraik
01.03.2015, 14:19
Aamuvenyttely :D Saa alkaa iskareita hommaileen...

578035780457805


Päivän hommana olis riippujen vaihto eteen hieman tukavampiin.

5779757798

jakaraik
09.03.2015, 22:38
Tänään tuli kiireellä hahmoteltua takaiskarit paikoilleen. Tuleepa ainakin valmista kun joutuu kiireellä aina aamuksi siivoon laitteet pois hallista että jää tilaa oikeille töille :rolleyes:
Apparin puolelle iskari pääty alkuperäiseen alakiinnikkeeseen ja ylös pulttasin kulmaraudan pätkän johon iskarin sai mukavasti kiinni.
58076

Kuskin puolella käänsin alakorvan toisin päin akselilta. Eli iskarit törröttää eteenpäin kenollaan molemmin puolin. Yläpäähän samanlainen kulmarauta kiinnitys.
5807758078

5807958080

Yläpään kiinnityksiä saattaa joutua vielä nostamaan ylöspäin kun testailee noita sisään joustoja. Helppo tuonne on onneksi pultata vaan uudet korvat jos siltä tuntuu:)
Unohtui noi suojat iskarin varsiin hommata, osaisko joku sanoo löytyykö motonetista tms. suurinpiirtein sopivia suojia tuollasille pumpuille? Ei kehtais alkaa pari suojaa tilaileen mistään netistäkään.

jakaraik
12.03.2015, 08:20
Etuiskareita Amerikan mailta odotellessa, täytyy noita ikäviä peltihommia alotella hiljalleen, pelottaa oikeen mitä lattiamattojen alta löytyy. Takajalkatilat on hitsattu kyllä vuosia sitten, mutta siitä eteenpäin ei ole tehty oikeen mitään. Kuskin oveen tuli uusi alakulma askarreltua.

5813658132 5813358134 58135

Löyty tuolle vuosia ylimääräisenä hallin nurkassa lojuneelle Pajeron koneellekin hyötykäyttöä. Kyseessä Valmetin trukki vuodelta keppi ja kivi, aikasemmin siihen oli sovitettu Perkinsin kone. Perkins hajosi ja Mitsu tilalle :D Ihan hyvin kai toimii, vähän meinaa kyykähtää kun lykkää vaihteen päälle. Mutta muuten OK, kierroksia täytyy varmaan vähän rajoittaa Perkins Max 2500 vs. Mitsu Max 4500(?) :o Vauhtipyörääkään ei ole tasapainotettu porailujen ja sorvailujen jäljiltä...
58137

jakaraik
15.03.2015, 19:54
Etuiskarit löysi paikkansa. Iskarit on alunperin -94 Dodge Ramin takaiskarit, ihan mukavasti tuntu olevan liikerataa. Alapään kiinnitys orggis korvaan ja yläpäähän tuollanen pieni korotus pala väliin ettei pohjaa ihan heti.

5828158282

Pakko oli käydä pieni maastolenkki kokeilemas, pitkälle ei viittiny päästellä ettei tartte kävellä haeskeleen traktoria kun tuota luntakin oli vielä niin paljon paikoitellen.

582835828458285

Iso ero alkuperäiseen tilanteeseen, alusta on sopivan "löysä" ja elää ihan eri lailla kuin ennen. Alusta muutokset tuntuu onnistuneilta, maantielläkin laite oli kuin uusi. Pientä vetelyä esiintyi, muta aurauskulmia säätelemällä löytyy helpotusta varmasti. Ja kunnon renkaat tekee taatusti ihmeitä. Pumpsteering ilmiö häiritti ihmeen vähän, odotin paljon pahempaa kun on vielä alkuperäinen ohjausvarsi sun muut paikoillaan.

jakaraik
01.04.2015, 20:02
Testiajoa harrasteltu. Tuppaa oleen joka katon alla niin täyttä ettei pääse kunnolla hitsihommiin. Hyvä syy käydä aina ulkoiluttamas laitetta. Tuli laitettua sentään tilaukseen korotettu ohjausvarsi ja mietittyä tulevaa rengastusta, leimarenkaatkin löytyi varastojen kätköistä. :rolleyes:

58782 58783 5878458785

kimble7
02.04.2015, 18:20
Minkä kokoiset renkaat tossa on?

jakaraik
03.04.2015, 10:31
Alla olevat on perus lapikkaat, 280/85 r16 tms. lähelle 35" kuitenkin. Leimalle olis tarkotus laittaa 31" Nokian nastattomat talvirenkulat:D

jakaraik
07.04.2015, 21:50
Eipä ole mätähommia pahemmin muutamaan vuoteen tarvinnu tehdä, nyt sitte taas sais sitä ihanuutta... Irrottelin apukuskinpenkin ja käänsin mattoa syrjään, ei niin paha kuin odotin:eek: Takajalkatilankulma(t) on pysyny näköjään vielä eheenä vuosien takaisesti paikkauksesta. Kuskin puolen pitäis olla parempi, näkee ny sitte kun maton irrottaa...
59022 59023 59024

Kuskinpuolen kylkeen tuli pari paikkaa lätkästyä. Pääsee pian lempipuuhan pakkelin kans suttaan:( On tos hommaa saada toi pinta maalattavaan kuntoon, vaikka ei ole tarkoitus tosiaankaan saada aikaan mitään kiiltokuva pintaa.
59025 59026

jakaraik
12.04.2015, 19:34
Taas on vähän nytkähtänyt etiäpäin:D Etulokari lähti yllättävän helposti pois, kaikki ruuvit aukes nätisti. Jopa sisälokasuoja lähti varsin vaivatta.

59121

Näky oli hyvinkin odotetun kaltainen. Epämääräinen helinä ja kolina keulasta monttuihin ajettaes taitaa johtua aika paljon noista etulokareista kun tukevat tuon koko "keulan" paikalleen.

59122

Uudella pellillä siitä selvittiin, kaaren reunaan harjateräs niin kestää vähän kolhimista.

59123

Maalin pikakuivatus nätissä kevät auringossa, ja takaisin paikalleen.
59124 59125

Eiköhän tuo siellä taas muutaman vuoden jaksele, seuraavaks tarvis sisälokasuojalle tehdä jotain (sama toiselle puolelle). Joko hitsaileen siihen hieman paikkoja tai korvaa sen jollain muovi kumi yhdistelmä hässäkällä. Onko ideoita toteutukseen, meneekö kuitenkin helpoiten vanhoja korjaamalla?

59126

jakaraik
03.05.2015, 18:29
Vappu hulinoiden lomassa (kankkusta potiessa) kerkes taas hieman hitsaileen tätäkin. Lähtötilanne apukuskin puolella: Vähän oli vanhat paikat takakulmissa ottanut väriä pintaan. Oli päässyt vedet makaan tuolla lattialla talviunien aikana kun oli ovi päästänyt sadevedet sisälle... Mitään pehmeetä ei onneks löytyny sieltä vanhojen paikkojen suunnalta :rolleyes:

59809
59808

Eteen yksi isompi paikka apurungon kiinnikkeisiin.

59798

Taakse pari pienempää:

59801

Ja kynnyspalkissa olikin sitten vähän enemmän leipomista:

59803

59804

59805

Viimeistelynä rauhallisen sävyinen punainen pinta :D

59806

59807

Seuraavana olis etulokarin ja oven pielen vuoro samalta puolelta.

Aiheutti aikamoisen kestokäryn halliin tuo sisätiloissa grillailu, pääsi vesisade yllättään niin piti siirtyä sisätiloihin hoitaan possun lämmitystä:p

59810

jakaraik
22.05.2015, 09:31
Tuli asennettua taakse akselin ja jousen väliin 4 asteen alumiinikiilat kun oli kardaanin kulmat niin pieles. Testiajolla tuli todettua että värinä n. 50-80 km/h välillä katos lähes täysin. Ja pakko oli tottakai taas testailla jousitusta. Täytys jonkin sortin pohjapanssaria rakennella jakolootalle ennen kun raaskii mihkään haastavaan maastoon mennä autoo rikkoon. Olikos tuo kuinka kova homma kiertää/kääntää sitä jakolootaa (th-700 + np208) ylöspäin?

60449 60450

Volvolla saman kiven päälle :D Löysempää takajousta ja vähä pidempää iskaria tarvis laittaa, tai ainaki pari latia ottaa takaa pois. Tai ehkä jotain linkkuriippuja taakse. Sitte ollaanki nokallaan joka alamäes:rolleyes:

60452 60453

Pientä metsätraktoriuran koe ponnistusta. Ennen alusta muutoksia oli aika runnomista sama ura, nyt saa hiippailla reilulla tyhjäkäynnillä ja hyvin menee.

60451 6044860454

Tulee parin kk:n tauko harrasteluihin kun tuli sormesta jänteet katkottua, näin ainaki lekuri uhkaili. Vasenkätisenä ei vaan homma luonnaa eikä tuosta oikeesta ole apuja tuon paketoinnin takia :(

Gary Grand
22.05.2015, 09:49
Olikos tuo kuinka kova homma kiertää/kääntää sitä jakolootaa (th-700 + np208) ylöspäin?
Hommana tuo ei ole kun jakiksen irrotus ja takaisinasennus, mutta tarviit sen kellotuslevyn..
Joskus sen Rytarille piirsinkin, mutta heti ei osunut silmään.:confused: 3D-malli on kyllä olemassa eli piirustus syntyy nopsaan, jos ei sitä mistään valmiina löydy.

jakaraik
23.05.2015, 08:16
Hommana tuo ei ole kun jakiksen irrotus ja takaisinasennus, mutta tarviit sen kellotuslevyn..
Joskus sen Rytarille piirsinkin, mutta heti ei osunut silmään.:confused: 3D-malli on kyllä olemassa eli piirustus syntyy nopsaan, jos ei sitä mistään valmiina löydy.

Olisko sitä kellotuslevyn kuvaa mahdollista saada dwg/dfx muodossa, olettaen että kyseessä levyosa? tai joku yleinen 3d malli muotokin kelpaisi (sat, step, jne...) solidworks ja pro/e muotokin onnistuu. Olisin kovasti kiitollinen, saisi samalla kertaa irrottaa ja kasata jakolodjun takaisin kellotuslevyn kera. Muutenkin tarvis tuo jakoloota tiivistää kun merkkaa hieman reviiriä :p

JanneBlomgren
23.05.2015, 17:47
Minä en käyttänyt 208:n kellottamiseen mitään levyä.
Yhden pultinvälin verran käänsin ja oikeastaan ainoa ongelma siinä on että yksi pultinvälin on eri kuin ne muut. Kuudellahan se on adapterissa kiinni.

Vingutin sen yhden pultinreijän soikeaksi ja ei muuta kuin kovaa ajoa.

Gary Grand
23.05.2015, 17:55
Minä en käyttänyt 208:n kellottamiseen mitään levyä.
Yhden pultinvälin verran käänsin ja oikeastaan ainoa ongelma siinä on että yksi pultinvälin on eri kuin ne muut. Kuudellahan se on adapterissa kiinni.

Vingutin sen yhden pultinreijän soikeaksi ja ei muuta kuin kovaa ajoa.

Olisko sitä kellotuslevyn kuvaa mahdollista saada dwg/dfx muodossa, olettaen että kyseessä levyosa? tai joku yleinen 3d malli muotokin kelpaisi (sat, step, jne...) solidworks ja pro/e muotokin onnistuu. Olisin kovasti kiitollinen, saisi samalla kertaa irrottaa ja kasata jakolodjun takaisin kellotuslevyn kera. Muutenkin tarvis tuo jakoloota tiivistää kun merkkaa hieman reviiriä :p

Taitaa se sitten sallia tuon kokonaisen jakovälin käännönkin ihan mukavasti. Ainakin jos ei jakis ota sitten koriin kiinni..:D Silloin onnistuu kyllä tosiaan parin reiän avarruksella sen epätasaisen jaon takia.
Tuo kellotuslevyhän vaatii sitten ruuvejakin, että saa osat kiinni eri puolilta siihen..

Voin tuon piirustuksen väsätä maanantaina.

Rompe
25.05.2015, 19:50
Mulla ainakin otti jakoloota pohjaan kiinni ilman korin korotusta ja ei siäl ylimäärästä tilaa liikaa ole sen kellotuslevynkään kanssa

veijon-esso
26.05.2015, 14:16
Mulla ainakin otti jakoloota pohjaan kiinni ilman korin korotusta ja ei siäl ylimäärästä tilaa liikaa ole sen kellotuslevynkään kanssa

Mettäautossa vois varmaan aika surutta laikata lattian auki siitä kohasta ja sit pellittää umpeen kun loota on löytäny lopullisen paikkansa. Ja miksei kilpipelissäkin.

jakaraik
26.05.2015, 16:26
Mulla ainakin otti jakoloota pohjaan kiinni ilman korin korotusta ja ei siäl ylimäärästä tilaa liikaa ole sen kellotuslevynkään kanssa

Mettäautossa vois varmaan aika surutta laikata lattian auki siitä kohasta ja sit pellittää umpeen kun loota on löytäny lopullisen paikkansa. Ja miksei kilpipelissäkin.

Koria ei ole korotettu eikä ole kyllä tarkoituskaan korottaa. Täytyy sitten vaan pohjaan tehdä kuhmua sopivaan kohtaan, eipä se siellä mitään meinaa vaikka leima peli tästä tulee. Taitaa joutua apukuskin penkin raudat tulilinjalle samalla ja toisen puolen pakoputki. Etukardaania täytyy varmaan jatkaa aavistus, on nyt jo siinä kintaalla kun on toi etuakseli 50mm edenpämä kuin vakiona. Tuleepa samalla se jakoaski tiivistettyä...
Nopeasti kuntoon ja leimalle alkaa näyttään siltä että pian vaihdetaan järeempää akselia alle ja leimasta ei vielä tietookaan :rolleyes:

jakaraik
16.06.2015, 21:28
Vähän taas edistyny hidastaa vaan toi oikean käden käyttökielto hieman tekemistä.

6114461147

Paremmat renkaat tuli pyöriteltyä alle. Valinta osui Cooper Discoverer STT 35x12.50 R15 nakkeihin. Näistä on velipoijan Dodge RAMin alta hyvät kokemukset. Mukavat maantiellä ja pitää kurassakin ihan jees, mettä runnomisen kestosta ei mitään hajua mutta eiköhän sekin ajan mittaan selviä :D

6114561146

Korotettu ohjausvarsi löysi paikkansa ja nyt alkaa oleen, kiitos renkaiden ja tuon ohjausvarren, ajotuntuma maantielläkin kohdallaan. Rullaa paljon kevyemmin eteenpäin ja ohjauksen ihme liikkeet on poissa. Tällähän viittii ihan huvikseen ajaa jopa mutka tiellä :rolleyes: Ohjaus iskari on lopuillaan ja se tarvis vielä uusia.
Juhannuksen jälkeen täytyy yrittää piirrellä puskurit eteen ja taakse sekä hitsuutella apparin puolen lokasuojaan + kylkeen pari paikkaa. Sitte tarvis keksiä kuinka tuon röpelömassa-miranol kammotuksen sais helpoiten tuosta pinnasta pois että sais maalausta alkaa toteuttaan.

jakaraik
09.07.2015, 18:40
Tuli takalasin nostimen kans askarreltua, kun ei tahdo löytyä vaijeria ja moottoria luukkuun niin sovitetaan Saabin lasinnostimen moottori siihen hommaan. On lätäkön takanakin ihmeen hinnoissa noi orginellit moottorit:eek:

61663 61665 61664

Kulmavaihde ja vähän peltiä mäelle, vertailuna Saabin nostimen moottoripaketti vieressä. Sinne väliin tarvis sovitella.

61666

Luukun hätäavaus aukko osoittautu hyödylliseks näin jälkäteenkin :rolleyes:

61667 61668

Plasmalla nyrhien 3mm pellistä muotorautaa johon uppokanta ruuvit senkaten moottoria varten. Hammaskosketus jäi ehkä hieman etäälle, mutta väliäkö tuolla kun toimii ja on silti äänetön. Vaseliinia tuli ainakin sotkettua :o Vähän on ehkä nopeempi kuin alkuperäinen, mutta voimaakin taitaa olla enemmän. Tilaa ei ole yhtään ylimäärästä, kun tuon aukon ulkopuolelta paikkaa niin eipä sinne jää oikeestaan yhtään väliä. Kiva vaihtaa joskus jos tarttee;)

jakaraik
09.08.2015, 08:36
Tämäkin edistyy hitaasti mutta varmasti :p Yritys on kova saada maali päälle ennen tulevaa talvee. Hidasta toi miranolin hiominen. Kaikki ahtaammat paikat mihkä ei epäkeskolla pääse täytyy putsata varmaan jollain Nitromorssilla tms.

62360

62361

JPe
09.08.2015, 09:20
Mirkun pitäs irrota kaapimalla, ku kuumentaa. Ainakin puusta.

jakaraik
09.08.2015, 18:19
Mirkun pitäs irrota kaapimalla, ku kuumentaa. Ainakin puusta.

kyllähän se tuosta pellistäkin lähtee kaapimalla kun tarpeeksi lämmittää, pilleillä ainaki lämpes riittävästi:D aika työlästä vaan tuntuu sekin olevan.

jakaraik
13.09.2015, 15:14
Ei sais valittaa, mutta alkaa työt ihan tosissaan häiritteen harrastelua ja viikonloput on täynnä kaikkee helvetin tärkeetä:rolleyes:
Jotain kerkes lauantai iltana askarteleen, jakolaatikosta tuli avattua kuoret ja tiivistettyä uudestaan.
63390

63391

Samalla vaihdoin hyllyssä vuoden päivät lojuneen stefan jakolootan häntään. Oudosti oli adapteri ja hännän pultit ihan sormi tiukkuudella. Eipä tarvi ihmellä mikä vuodot aiheutti. Tietenki kierteet oli ihan valmiit tuosta lootan perästä alimmaisista pulteista. Hyvin oli tilaa porailla sinne helicoilit, toivotaan että kestää nipussa. Jäi se kellotus tekemättä tällä erää. Ihan hyvä näin niin sai tuon taas nippuun nopiaan ja askeleen eteenpäin.


63392

Töis pitäis rauhottua ens viikolla niin kerkiää tätäkin ehkä iltaisin naputteleen. Vaihdelaatikkoöljyn jäähdytin täytys laittaa oma erillinen tuonne keulalle ja uusi letkut samalla. Ja jatkaa sitä perkuleen hiomista. Löytyis pari moottoriöljyjäähdytintä, 2.5 td pajeron ja 9000 saabin. Noissa varmaan riittää jäähdytysteho huomattavasti alkuperästä paremmin kun heittää keulalle syylärin eteen?

samppas
13.09.2015, 20:02
Tuo laatikon jäähdytin kannattaa laittaa mallia "iso" ja mielellään vielä omalla flektillä. Pystyy sitten sudittelemaan suossa.

jakaraik
14.09.2015, 08:49
Tuo laatikon jäähdytin kannattaa laittaa mallia "iso" ja mielellään vielä omalla flektillä. Pystyy sitten sudittelemaan suossa.

Kai se vois olla ihan paikallaan. Muistaakseni pitäis löytyä joku vanha traktorin hydraulijäähdytin jos sellatteen paiskasee keulille pikku flektin kera niin pitäis riittää. Samalla varmaan vois laittaa lämpömittarin jäähdytyskiertoon. Kuinkahan paljon tuommonen perus ATF/loota kestää lämpöä, ei varmaan ihan hirveesti yli 100 astetta?

jakaraik
17.10.2015, 08:28
Välissä taas mätähommia:) Kuskin puolen etutilaan samanlainen paikka kuin toiselle puolen.
64485

Ovikynnykseen pala uutta peltiä.
64489

Takajalkotilan korinkannatin palkki oli pehmonen eikä tuo korin pois nosto oikeen kiinnosta enää tässä vaiheessa, olis täytyny tehdä se heti alkuunsa. Täytyy tehdä siis yläkautta lattia aukasemalla:rolleyes:
64486

Pohja umpeen ja kukaan ei huomaakaan että siellä on käyty:D
64487

Ja päälle taas tyylikäs punainen lähes Ferrarin sävy:cool:
64488

Takaluukun kynnykseen vielä uutta peltiä ja ruostehommat on selätetty. Täytyy alkaa niitä puskureita väsäämään ja roiskimaan pohjamaalia niskaan.

jakaraik
07.11.2015, 21:35
Viimisiä viedään!
Pehmeetä löytyi koko leveydeltä.
65180

Kahdesta kanttipalasesta hieman palkin muotoa.
65181

Pohjapelti päälle kiinni.
65182

Ja viimeistelyä päälle.
65183

Siinä tais olla viimeiset mätähommat. Sen verran on tuota tullut tongittua läpi että tuskin löytyy enään mitään hitsailuhommaa mätäkorjausten merkeissä. Näin jälkiviisaana voi todeta että tuosta olis tarvinnu tuo kori nostaa pois rungolta ja puhaltaa läpi. Alkuunsa näytti vaan paljon terveemmältä, mutta niinhän ne aina :rolleyes:

jakaraik
22.11.2015, 10:50
Eipäs ollukaan viimiset ruostevauriot. Montusta uusia pakoputkia suunnitellessa löyty pehmoinen korinpalkki. Yläpuolelta helpompi tehdä joten ehjää pohjaa lentävällä auki.
65591 65592

Palkkiin uutta peltiä.
65593

Pohja kiinni.
65594

Ihmeellisesti ruuviliitoksilla kasattu kori. No nyt sitä ainakin on turha enää ruuveja avaamalla koittaa purkaa:D

jakaraik
30.11.2015, 09:10
Vähän taas eteenpäin.
Saa toi Pajeron öljynjäähdytin riittää tuolle lootaöljylle. Pieni prätkän flekti vielä lisäks tuohon niin eiköhän jäähdy sen mitä tarvii tuolla käytöllä.

65820

Kumpikohan noista lootan (TH700R4) lähdöistä on jäähdyttimelle lähtevä puoli, ylempi vai alempi? Tuolta lootan päästä katottuna.

JanneBlomgren
30.11.2015, 09:45
http://www.transmissioncenter.org/Auxiliary_Cooler_Line_Goes_Where.htm

jakaraik
01.12.2015, 07:54
http://www.transmissioncenter.org/Auxiliary_Cooler_Line_Goes_Where.htm

Tuoltahan se löytyi, tattis!

veijon-esso
01.12.2015, 09:54
Vähän taas eteenpäin.
Saa toi Pajeron öljynjäähdytin riittää tuolle lootaöljylle. Pieni prätkän flekti vielä lisäks tuohon niin eiköhän jäähdy sen mitä tarvii tuolla käytöllä.

65820


Luulis riittävän, mut laita kuitenkin mittari jos inspiraatioo riittää. Jos vaikka flekti tilttaa tai kenno menee mudasta tukkoon, niin et turhaan grillaa laatikkoa kun ei oo tietoo lämpötilasta.

jakaraik
01.12.2015, 15:03
Luulis riittävän, mut laita kuitenkin mittari jos inspiraatioo riittää. Jos vaikka flekti tilttaa tai kenno menee mudasta tukkoon, niin et turhaan grillaa laatikkoa kun ei oo tietoo lämpötilasta.

Joo tarkotus oli mittari heittää vielä tuohon paluu linjaan. Saa sitten itteensä syyttää kun polttaa lootan loppuun:D

JanneBlomgren
01.12.2015, 16:35
Yleensä laitetaan lähtevään linjaan, tai sitten suoraan öljypohjaan.

jakaraik
02.12.2015, 08:16
Yleensä laitetaan lähtevään linjaan, tai sitten suoraan öljypohjaan.

Tätähän mä just tarkotin:rolleyes: Öljypohjaan ei jaksa alkaa kairaileen, helpompi heittää t-kappale linjaan.

Catrik
04.12.2015, 12:36
Voi samperi sinä meinaat maalata sen sit kuitenki :D Minä ku katoin että näyttää ihan helvetin hyvältä tommosena rujona :o

Noi etulokarit näytti hyvin tutuilta

jakaraik
08.12.2015, 21:36
Voi samperi sinä meinaat maalata sen sit kuitenki :D Minä ku katoin että näyttää ihan helvetin hyvältä tommosena rujona :o

Noi etulokarit näytti hyvin tutuilta

muutamasta suunnasta on tullu kyllä kommenttia ettei sais maalata, kattoo ny niin hitaasti tää tuntuu etenevän:rolleyes:

Sama korroosiorutto iskeny näköjään sinnekin suunnalle. Aikalailla tulee keulan pelteihin jämäkkyyttä kun noi viitti hitsata kuntoon.

Catrik
08.12.2015, 21:53
Onko sulla muuten tietoo mitkä noi sun alkupään kuvissa näkyvät vanteet on? Etin tommosia tavallisia 16" peltivanteita ikuisuuden mutta ei löytyny nii piti Hiluxin vanteet kääntää, onkohan sulla samanmoiset tehty? Vielä ku löytys 15" kesärenkaille.. Tehtaaltahan semmoset on ollu mutta itellä ei oo säilyny ku etuakselilla, taakse ku löytäs samanmoiset :D
https://www.wheelsandcaps.com/p-23602-steel-wheel-rim-15x8-998.aspx

jakaraik
10.12.2015, 08:17
Onko sulla muuten tietoo mitkä noi sun alkupään kuvissa näkyvät vanteet on? Etin tommosia tavallisia 16" peltivanteita ikuisuuden mutta ei löytyny nii piti Hiluxin vanteet kääntää, onkohan sulla samanmoiset tehty? Vielä ku löytys 15" kesärenkaille.. Tehtaaltahan semmoset on ollu mutta itellä ei oo säilyny ku etuakselilla, taakse ku löytäs samanmoiset :D
https://www.wheelsandcaps.com/p-23602-steel-wheel-rim-15x8-998.aspx

Pienellä mutulla epäilen että ne on jotku tosi vanhat toyotan lukkovanteet. Tarkemmin ei osaa sanoo. Täällä forumilla oli mun mielestä hiljan myynnissä tuollaset chevyn orginaalit vanteet, kantsii tarkistaa.

jakaraik
17.04.2016, 18:57
Kesä tulee taas ja Blazeri on edelleen vaiheessa :o. Vhdoinki pääsi hiukan livahtaan remonttipuuhista chevyn kimppuun.

Etupuskurin puuhastelua. Putkien väliin tulee vielä pystytukia ja hinauslenkit runkoaisojen kohdalle. Täytyy irrallisena hitsailla liitokset ympäriinsä vielä kunnolla.
69830

Olis tietenki ollu varmaan järkevää hommata se vinssi eka niin olis sille saanu tehdä pedin samalla. Toivottavasti sen tuonne puskimen taakse runkoaisojen väliin saa sovitettua. Jos ei niin tehdään tilaa lisää. Eka täytys tietenki tietää millasta vinssiä sinne aikoo hommata:D
69831

Catrik
17.04.2016, 20:06
Kannattaa harkita jos tekis vähän enemmän jalalle tilaa puskurin päälle, mukavempi tehä huoltoja ku ei koko ajan jalka lipsu yli :D

jakaraik
18.04.2016, 08:49
Kannattaa harkita jos tekis vähän enemmän jalalle tilaa puskurin päälle, mukavempi tehä huoltoja ku ei koko ajan jalka lipsu yli :D

Totta, sama kävi mielessä jossain välissä. Vähän se sitten jäi mutta kai toi nykyinen riittää jos laittaa vähän karhennusta tuohon etureunaan. Oma kavio siihen ainakin jotenki sopii :D Yks vaihtoehto olis tehdä valorauta puskurin päälle minkä sais käännettyä huoltotason virkaa hoitaan :rolleyes:

Catrik
18.04.2016, 11:42
Tuohan on muuten pirun hyvä idea, täytyypä pitää mielessä kun alottaa oman puskurin. Tekis vaikka koko keulan kokoisen rautaverkkomaskin mikä kääntyy tasoksi, toimii myös romanttisena istuma-alustana kun ajelee treffeillä auringonlaskua katselemaan. Ihan varmasti lohkee.