PDA

View Full Version : Kinkun paistaminen


reynolds
23.12.2014, 02:43
Onko jo kinkku uunissa? Kuinka iso? Meillä sai just 3 kilonen sinappi korppujauho kuorrutuksen niskaan ja lähti vielä hetkeksi ruskettumaan. Auto rempasta suoraan kinkunpaiston kakkosvuoroon. Täs hommas tulee hönöön:D

Hautalintu
23.12.2014, 04:08
7kg kinkun nysä tua uunis lämmittelee.. :)

rane58
23.12.2014, 04:59
Neljäs kinkku menee aattona uuniin, joku 5kg, ei mahdu uuniin isompi.... :o

Arska-tehtaalta
23.12.2014, 10:00
8+ kilonen ensi yöksi leivinuunin lämpöön.

Uunin lämpömittari pitää vielä pika-asentaa, miksi kaikki jää aina viime tippaan :rolleyes:

vartiainen
23.12.2014, 10:17
5,7kg viime yönä paisteltu, jotakuinkin valmis näillä hetkillä--:D

Palex
23.12.2014, 11:08
7.3kg tuli paistettua jo la-su yönä, ja varmaan puoliksi jo kohta maisteltukin... :D

Jeeper
23.12.2014, 11:10
Toimii kinkun kanssa loistavasti :)

http://www.hangonsinappi.fi/

Heguli
23.12.2014, 11:11
Siellähän se pötköttää uunissa ruisjauhokuoren alla, valmista kamaa illansuussa. Tällä kertaa luuton kinkku kokeilussa.....

Dacia Duster
23.12.2014, 11:20
Tänä jouluna jää sika väliin, josko laittaisi uuniin kimpaleen Hirveä, kun tuollaista pohjoisen suunnasta on saatu. :)

Tojo4wd
23.12.2014, 13:05
Kinkku eilenillalla paistettu noin 7 kiloo ja hyvää oli kun maistelin.:)

Kalkkuna rulla pitäs vielä tänään paistaa,

0ltzi
23.12.2014, 16:44
siellä se uunissa nyt on. 2,4kg vaan ku saa syödä yksin. kotisinappia ja korppujauhoja tulee päälle.

AVRO
23.12.2014, 16:53
3kg syötiin jo alkupaloiksi. Appiukko tuo tullessaan sitten isomman aatoksi, kokoa en tiedä mutta kymmenelle hengelle olis riitettävä. Sitten onkin taas kinkkukiintiö täynnä vuodeksi.

Nall3
23.12.2014, 17:24
3.8kg luuton possunpylly lähtee uuniin jahka on sulanu kunnolla ensiksi.
Oikeestaan yksin tota joutuu syömään niin turha isompaa paistaa.
Korppujauho/sinappi huntu tulee päälle sit aikanaan.
Pirttihirmu ei suostunu ostamaan tanskalaista niin suomalaisella pyllyllä mennään vaikka eihän noista tiedä mistä ne sit loppujen lopuksi tulee.

Calmari
23.12.2014, 17:33
Siellähän se pötköttää uunissa ruisjauhokuoren alla, valmista kamaa illansuussa. Tällä kertaa luuton kinkku kokeilussa.....
Pitäsköhän itekin ensijouluna, tuo ruiskuori ainut oikia, ei vaan saanu aikaseks moneen vuoteen

matke
23.12.2014, 18:21
jjuu uunissa vähä reilu kasi kilonen kinkku.kuikas moni laittaa flolion kinkun päälle kun ottaa uunista jäähtymää???

hutikka
23.12.2014, 19:08
7kg ja risat ens yöks leivariin.HK viljapotsi potkalla

-MaTTi-
23.12.2014, 19:22
Jäi vähän viime tippaan kinkun osto kun vasta eilen hain. 7,3 kg potkallinen Snelmannin juhlakinkku ja umpijäässä. Tai no -4°C nyt sisältä. Jokohan tuo aamuks olis tarpeeks lämmin uuniin laitettavaks jos se tuolla 14°C kellarissa sulaa...? Joo, hitaasti pitäis puol viikkoo jääkaapissa sulatella, tiedetään.

hitoy
23.12.2014, 19:33
Jäi vähän viime tippaan kinkun osto kun vasta eilen hain. 7,3 kg potkallinen Snelmannin juhlakinkku ja umpijäässä. Tai no -4°C nyt sisältä. Jokohan tuo aamuks olis tarpeeks lämmin uuniin laitettavaks jos se tuolla 14°C kellarissa sulaa...? Joo, nhitaasti pitäis puol viikkoo jääkaapissa sulatella, tiedetään. lyö vaan huoneenlämpöön se. Meillä ei ollut edes jäässä ( +5 ) ja otettiin aamulla pois jääkaapista. Nyt ollut uunissa 3h ja 12 astetta oli lämpö kun sinne viskattiin. Kinkulla kokoa rapia 4kg josta vaimo ottaa pari maistiaista ja mulle loput.

VOLIATTI
23.12.2014, 19:35
7.5 kiloo puolenyön aikoihin ulos uunista maistellaan huomenna millasta tuli tehtyä, mulla on eka kerta kun ite täytyy tehdä kun appiukko on lomalla ja faijalla ei ole aikaa, perk... niinne perinteet muutuu onneksi on hyvätneuvot saatu.
Hyvää joulua

farmforest
23.12.2014, 19:41
Jäi vähän viime tippaan kinkun osto kun vasta eilen hain. 7,3 kg potkallinen Snelmannin juhlakinkku ja umpijäässä. Tai no -4°C nyt sisältä. Jokohan tuo aamuks olis tarpeeks lämmin uuniin laitettavaks jos se tuolla 14°C kellarissa sulaa...? Joo, hitaasti pitäis puol viikkoo jääkaapissa sulatella, tiedetään.

Mulle kävi pari vuotta sitten vähän samalla tavalla kun päivällä hain samankokoisen kinkun ja seuraavana iltana se piti jo laittaa uuniin, oli siis "sulatuksessa" toista vuorokautta, n. 30h, ehkä hieman korkeemmassa lämpötilassa. Oli ihan valmis uuniin ja kypsää tuli ja maistui hyvälle.

hitoy
23.12.2014, 19:42
Minkä lämpöisenä nappaatte ulos? Meillä lähtö tulee kun 75 nasahtaa tauluun. Sitten kuorutus ja hetki 225 asteella.

0ltzi
23.12.2014, 19:46
75 näytti ja otin ulos. kuorrutin ja uuniin 250 asetetta.

nyt maha täys ja hyvää oli :)

kuinka moni hakee joulun jälkeen ale laarista kinkun ja vetelee esim jussina?

farmforest
23.12.2014, 19:56
On se niin hyvää et mä haen aina yhen ja melkein heti uuniin ku vanha on syöty.. Ruisleipä, tuuman paksu kinkkusiivu ja sinappia.. ai että:D

Killer-Wo
23.12.2014, 20:53
Klo kolmelta meni 4.7kg kinkku 110 asteiseen leivinuuniin. Nyt mittari näyttää 69C. Noin 1,5h niin valmis. Hiljaa hyvä tulee...

Late_
23.12.2014, 21:03
Toimii kinkun kanssa loistavasti :)

http://www.hangonsinappi.fi/

Niin toimii! Sopivan mietoa että voi käyttää melkeinpä kastikkeena :)

Hangon sinapin kaveriksi tuli ostettua tollanen reilu pari kiloinen kinkkurulla, samanlainen syötiin jo viikonloppuna. Pakko paistella tollasia pieniä kun ällöttää ajatuskin syödä pakolla viikon jääkaapissa muhinutta jättiläistä.

Arska-tehtaalta
23.12.2014, 21:30
Mie oon aina tykänny ylikypsästä kinkusta, parhaimmillaan sisälämpö on ollu 92 ja kinkku on hemmetin mureeta, nam.

Miulla on ollu kinkkupäiväkirja niin kauan ku oon ite kinkkuja paistanu ja muutamia huonoja kokemuksia tuli alussa just ton kypsyysasteen kanssa, mut nää on just näitä "toinen tykkää nymfomaaneista" juttuja :D

reynolds
23.12.2014, 23:39
Mä otin uunista kun mittari näytti 82 astetta. Kuorrutus päälle ja kuumaan uuniin hetkeks takas. Todella hyvää ja mureaa kinkkua ainoo virhe tuli kinkun painossa kun tosta 3 kilosta on vedetty jo reilusti yli puolet. Ja tosiaan Snellmanin luuton kyseessä.

-MaTTi-
24.12.2014, 00:40
ainoo virhe tuli kinkun painossa kun tosta 3 kilosta on vedetty jo reilusti yli puolet.
Taitaa hävitä kinkun painosta ainakin kolmannes kun se on paistettu, sen verran paljon vettä pumpattu sekaan. Pitääpä huomenna piruuttain punnita valmis tuotos.

Leivinuuni nyt lämmitetty, kinkkukin jo 7°C, aamulla uuniin kunhan vähän jäähtyy ensiks.

sisua45
24.12.2014, 01:01
4 tuntia paistoin tuota omaa pientä luutonta nyssäkkää. Uunin oman paistomittarin piikin työnsin (sian) perseeseen pystyyn, sisälämpö oli 75-77 huiteissa kun otin ulos.

On se kätevää kun uuni piippaa, kun lämpötila on saavutettu. Samalla sammuttaa lämmityksen. Ekaa kertaa tuota ominaisuutta kokeilin, kun en sitä tavallista mittaria mistään enää löytänyt.

reynolds
24.12.2014, 01:05
Taitaa hävitä kinkun painosta ainakin kolmannes kun se on paistettu, sen verran paljon vettä pumpattu sekaan. Pitääpä huomenna piruuttain punnita valmis tuotos.

Leivinuuni nyt lämmitetty, kinkkukin jo 7°C, aamulla uuniin kunhan vähän jäähtyy ensiks.

Joo kyllä siitä painoa häviää paljon kypsennettäessä mutta joka kerta jääkaapin ohi kulkiessa siivu tai pari naamaan. Neitsyys kinnunpaistoon meni tänä jouluna, ajattelin että tyhjää sitä valtavaa järkälettä ostamaan kun ei tule syötyä. Näkyy vaan maistuvan:)

vmt
24.12.2014, 01:30
4 tuntia paistoin tuota omaa pientä luutonta nyssäkkää. Uunin oman paistomittarin piikin työnsin (sian) perseeseen pystyyn, sisälämpö oli 75-77 huiteissa kun otin ulos.

On se kätevää kun uuni piippaa, kun lämpötila on saavutettu. Samalla sammuttaa lämmityksen. Ekaa kertaa tuota ominaisuutta kokeilin, kun en sitä tavallista mittaria mistään enää löytänyt.

Aika hifi systeemi ja uskaltanee sitten yöksikin jättää jotain paistumaan, vaikka ihan varma ei ajasta olisikaan.

Mulla oli viime ja joinain edellisinäkin vuosina toimiva paistomittari hukassa, niin noin sitten piti tehdä...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4062&pictureid=167929

Tänä vuonna investoin kotitalousmittaustekniikkaan ja nyt tuommoinen hieno langaton mittari. Testatessa näytti 99, kun todellinen lämpötila oli 100 astetta, mutta kun asetus asteen alempana, niin kai se oikeaan aikaan piipittää. Myös uuniin ostin lämpömittarin, kun tuollaisen vanhan uunin lämpötila-asteikko on aika suuntaa-antava. Tuo mittari vaan näyttää 5 astetta liian vähän, mutta sekin nyt huomioitu.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4062&pictureid=167930

Sen verran aamuväsymystä aiheuttavaa tämä kinkun paistaminen on, että tyttärelle koitin ehdotella, että jos aikaisin herää, niin mua ei tarttisi ihan heti herättää. Jos vaikka kahdeksaan saisi nukkua...

Killer-Wo
23.12.2015, 23:22
Mites palstalaisilla kinkun paistot onnistunut. Leivinuunin mittari näyttää 108 ja ajattelin työntää kinkun sisään. Aamulla tuo olis valmis. No pari sormen mitallista Lagavulinia valvon kinkun paistumista.
Tuli oltua ajoissa tänä vuonna sulatuksen kanssa. Aamulla vielä toin kinkun sisälle ja laitoin päiväksi kylmään veteen. Nyt uuniin laittaessa sisälämpö oli 17c.

Ranee
23.12.2015, 23:28
Viiden kilon kaveri makoili savusaunan lauteilla lauantain, sai päällensä kauniin värin ja lihaansa hyvän maun.

Alkaa olla jo syöty niin pitää siirtyä sukulaisten joulupöytään maistelemaan mitä he ovat saaneet aikaan.

ajelija
24.12.2015, 01:18
Vajjaa 6 kilon luuton kinkku 13.30 sähköuuniin, oli 10 asteinen laittaessa. Vettä vähän pellin piälle ja paistopussiin. Alussa 125 lämpötilaksi, tunnin päästä pudotus 100 asteeseen 20.30 taas nosto 125 asteeseen ja 21.30 olikin sitten sopiva 82 astetta :) Jäähdytys puoli tuntia vielä pussissa ja sitten läskit kaapia pinnasta ja eekun siivuja maistelemmaan...:rolleyes:

ImacInnes
24.12.2015, 01:33
Empä itse paista ollenkaan vaan käyn ukon kanssa systerin luona jouluaterialla aattona.
t. Ismo Ämmä

H_Nietu
24.12.2015, 03:22
Ja paistajaisiaen kyytipojaaks jotain vettä väkevämpää....
Aina parempi jos leivin- tai haudutusunnissa.
Toinen sian palanen vedetty leivinuunista ulos.
Ja jos paistat kivellä niin T:roviilit rautaa vuoan alle että ilma kiertää alapuolellakin, muuten palaa pohjalta......
Mä olen antanut mennä jälkilämmöillä leivinuunissa sisälämpötilan reilusti yli 85oC joskus jopa 90oC:een.....
Ainakin kypsää, mureeta ja hyvää......Ja vielä kun sika kelpais muslimeillekkin.....:D :D :D
ps.
Tasapuolisesti kaikille "mustaa" ja p@s#@@ joulua......:D :D :D
Ja kaikille kinkun raa´aksi jättäneille.......:D :D :D
Punaninen väri on katastrof...... Ainakin mun ruuansulattamolle jos puhutaan siasta.
Ruokailun jälkeen se näkyy tovin kuluttua varpusparvena pöntössä......:D :D :D

rane58
24.12.2015, 04:41
Kolmas kinkku jäähtymässä keittiössä..... :D

hutikka
24.12.2015, 09:26
Viime yönä paistettu leivarissa 8,5kg luulla varustettu kinttu. 9,5h se siellä pötkötti ja karvan alle 80'c oli sisältä lämmin aamukuudelta. Eilen aamusta lämmittelin uunia ja kun oli lämpö laskenu 140 asteeseen ni laitoin kinkun sisään.Aamulla oli vielä 80-90'c uunissa. Iltapuhteina eilen raastoin perinteisesti porkkanat laatikkoa varten ja siemailin pari karhutölkkiä.

SptV
24.12.2015, 11:18
Digiaikaa.. Lämpömittari soimassa kun sisälämpö 80c .. ei tarvi enää heräillä pitkin yötä.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6331&pictureid=186468

nyyperi
24.12.2015, 13:18
11kg:n kinkku oli ensin 12 tuntia, mutta kun maistettiin todettiin ettei riitä ja lyötiin takas uuniin. Nyt on mennyt 16 tuntii, ja luulen että alkaa olla riittävästi?:D
Yritin ehdotella tollasta mittaria, mutta vaimo nauroi vaan ja sanoi että vaistolla mennään, kuten aina ennenkin. Siihen oli tyytyminen:p

Heering80
24.12.2015, 13:43
Lisää kuvia!! Meille ei tänä jouluna kinkkua otettu, kun kuitenkin pyöritään vanhemmilla. Mutta olisi kiinnostavaa nähdä erilaisia leikkauspintoja ja kypsyysasteita.

Kaverin äitee tekee joka vuosi semmoisen, joka on punertava vielä väriltään, mutta hajoaa vaikka lusikalla vain painaisi. Vähän niinkuin sakujen eisbein. Olen jo monena jouluna siihen kysynyt neuvoa, mutta ei vaan ole onnistunut itse :(

Hyvää joulua kuitenkin kaikille.

Reetu
24.12.2015, 23:57
Pitäsköhän itekin ensijouluna, tuo ruiskuori ainut oikia, ei vaan saanu aikaseks moneen vuoteen

Ensimmäisen kerran kokeilin nyt, ja täytyy yhtyä mielipiteeseen. :p

L-200
26.12.2015, 08:41
Alkuun meni sähköuunissa pari tuntii ja sitten leivinuunissa lopun aikaa.
Tosin oli vähän rouheemmin lämmintä kun rouva pisti uuniin puita, 260 oli uunin mittarissa kun pudotti hiilet pois.
Joutui vähän jäähdyttämään uunia.
82 oli mittarilukema kun totesin kinkun olevan riittävän kiusattu.
Hyvin tuo on kelvannut...

Rauhallista Joulun jatkumoa vaan kaikille.....