PDA

View Full Version : bj 40 paineilmalukon asennus/tarvikkeet. apua kaivataan


lambo84
17.12.2014, 22:22
Elikkäs ostamassani bj 40 autossa on paineilmalukko,muta siihen ei ole kytketty paineilmalinjoja eikä kompuraa. Olisiko jollakin kokemusta tällaisesta hommasta.
JOS ON NIIN
-paljonko lukolle laitetaan painetta
-minkälainen kompura
-mitä mittareita
JA KAIKKI NEUVOT/KUVAT OLISI TARPEEN,ETTÄ SAISIN LUKON TOIMIMAAN

Pauli
17.12.2014, 23:31
Tuolta löydät vastauksen painekysymykseen: https://arbusa.wordpress.com/2011/05/25/air-locker-pressures/

1psi = 0.0689475728bar
40psi = 2.7579029119999996bar
70psi = 4.8263300959999995bar

Kompuraksi kelpaa mikä vaan joka tuottaa tarvittavan paineen ja joku pieni säiliö olis myös hyvä laittaa, sekä tietysti painevirtakytkimet sen kompuran ohjaukseen.

BJ-40/76
18.12.2014, 22:18
Ja kummassa perässä? Jos sinne akseliin ei mene paineilmalinjaa murikan ulkopuolelta, niin murikka pitänee käyttää pöydällä. (onko joku nähnyt/asentanut paineilman sisäänmenon akseliputkeen/tuhkaluukkuun bj:ssä?)
Ja älä sekoita akselin huohotusnippaa tähän, se sijaitsee alkseliputkessa.

Jos tuo nippa puuttuu, niin kannattaa katsella täyttöropusta, miltä näyttää....

p.s onhan taka-akseli ns. puolikevennetty? siis pyörän navassa ei näy muuta muttereita, kuin pyöränmutterit. (esim. hj-61 on täyskevennetty taka-akseli, siinä vetoakseli on kiinni 6 pienemmällä mutterilla, samoin kuin napalukko bj-40:ssä)

lambo84
20.12.2014, 13:55
Kiitokset vastauksista! Etuperän lukon kykennästä on kyse. Etuperään menee yksi paineilmalinja
riittääkö yksi vai tarvitseeko toisen millä lukko vapautetaan vai vapautuuko lukko automaattisesti kun paine laskee? Taka-akselilla on vaijeritoiminen lukko,niin meinasin senkin kytkeä paineilmasylinteri toimiseski(ilmeisesti tämä vaatii kaksitoimisen sylinterin?)
En nyt oikeen hoksannu mitä tarkoitit tuolla puolikevennetyllä akselilla????jos löytyy kuvi ko asiasta niin niitä voi laittaa tänne tai mulle sähköpostiin pt.teppola@gmail.com
ja jos jollain on kuvia tämmöisen paineilmalukon asennusvaiheista niin ilomielin haluaisin ne nähdä
ELI LISÄILKÄÄ KUVIA ASENNUKSISTA
KIITOS JA ANTEEKS :)

Bj Andy
20.12.2014, 18:59
No jos takana on kerran vaijerikäyttöinen lukko niin otaksuisin akselin olevan joko Hj:stä tai Bj:75sesta. Eli fullfloateri tai suomeksi täyskevennetty...

Tunnistaa siitä että takavanteen keskireijästä tojottaa suunnilleen saman mittainen ja hieman saman näköinen jönssi kuin etuakselin napalukko...

Lienee makuasia laittaako sinne taakse ilmaa vai ei. Onhan se aika proota mutta ite oon toistaiseksi tykänny noista vaijerikäytöistä. Niissä on sentään tuntuma meneekö se päälle ja irtoaako se lukko vai ei...mutta molemmat toimii ja momlemmissa puolensa. Esim.se että hantaakit saa vaikka vaihekeppiin...

mhk
20.12.2014, 19:15
Jos sielä on oikeasti arb tai tml paineilmalukko, minkähän takia entinen omistaja olis poistanu kompuran ja katkaisijat?
Kompuroita asennussarjoineen löytyy esim Juukasta. Näissä on kaikki valmiina.

http://www.offroadtarvike.fi/verkkokauppa/parts/client_view/72022/139

Ensinnä laittasin kompuralla ilmaa siihen letkuun, tapahtuuko mitä.
Lukko kytkeytyy paineesta ja paineettomana sisäinen jousi vapauttaa.

Takalukon antasin olla vaijerikäyttösenä. Vaijerit ja mekanismit kun pitää hyvänä niin toimii aina.

lambo84
21.12.2014, 13:36
Kiitokset näistä vastauksista ja laittelen kuvia ja tietoa autosta tänne kun saan sen maalaamosta pois.
entinen omistaja kauppasi myös täällä offipalstalla tätä kyseistä autoa ja omien puheiden mukaan myi auton koska aika ei riittänyt auton ja tulevan yrityksen kanssa. Tiedä häntä onko siellä lukko mutta selvitän tässä asian painamalla ilmaa lukolle kun vain saan auton kotiin.
Ja toki hyvät joulut kaikille