PDA

View Full Version : Käyttis Lava HoJo


TJH
17.12.2014, 17:25
Kuluneen vuoden aikana on tullut remontoitua tuommosta vanhaa Toyotaa itselleni käyttöautoksi. Kampehan on 80 luvun alusta ja minulle tullessaan se oli melko alkuperäisessä kunnossa. Auto on ollut Lapissa koko ikänsä ja ruostehommia ei ole tarvinnut tehdä paria paikkaa enempää ja nekin oli kuskin puolen jalkatilassa ja lavan pohjassa.

Alkuperäinen moottori sitten olikin valmiin oloinen. Harmaata tuli kartanolle melko reippaasti kun kaasua polki. Epäilykset kohdistuivat kanteen tai kansipahviin kun muuten moottori pelas normaalisti. Jarrut olivat jumineet melko lahjakkaasti vuosien aikana.

Koripelleiltään auto on kuin norsun nussima. Lommoja ja kolhuja on ympäriinsä ja lavan seutu on kuin pommin jäljiltä. Legenda kertoo että lavalla olisi aikoinaan kuljetettu Bopkattia ja melkein sen voisi uskoakin.

Rojektin aloitin jo viime keväänä ja loppu kesästä sain haettua kilvet konttorilta. Auto on ollut liikenteessä siitä lähtien ja kilometrejä on tullut mittariin muutaman tuhannen verran ilman isompia ongelmia.

Tarinointia pitää jatkaa kuvien kera kunhan opin käyttämään foorumia vähän paremmin. Nämä nörttihommat on vielä pikkusen hakusessa.

TJH
26.12.2014, 20:49
No niin, jatketaas tarinointia. Viime helmikuussa kaivoin pirssin tuolta kinoksesta ja pukkasin sen tuonne tallin uumeniin. Viime talvi oli poikkeuksellisen lämmin näillä perukoilla joten rojekti tuli aloitettua heti kun kylmässä tallissa alkoi tarkenemaan. HoJo:han oli alkuperäisessä kuosissa ja vain muutama osa oli kadonnut vuosien varrella. Mittarissakin oli vain muutamaa sataa kilometria vaille satatonnia. Auto on ollut liikenteessä vain yhdeksän vuotta 80 luvulla joten mittarilukema voisi jopa piettää paikkansa. Keulan pellit purin jokin vuosi sitten, kun harjoittelin flippikeulan tekoa lasikuidusta. Muuten aihiolle ei oltu tehty mitään isompia ennen minua. Niin no velipoika hitsas kuskin lattian ruoste reijän piiloon joskus vuosituhannen alussa. Autohan on ollut suvussa jo vuodesta 2001 kun isäukko sen osti, mutta innostus vissiin lopahti siihen, kun motti puski häkärää turhan paljon putkesta ulos. Minun omistukseen kampe tuli viime vuonna, kun hitsasin isännän Rj:n pellit kuntoon ja palkkioksi urakasta tehtiin paperit minun nimiin.

Murros
26.12.2014, 21:09
Ällistyttävän hyvässä kunnossa ikäisekseen :eek:
Mitä meinasit Cruiserille tehä?

TJH
26.12.2014, 21:52
Ensimmäisenä purin loput keulan pellit jotka lähtivät melko nätisti irti. Muistaakseni pultteja löysätessä vain kaksi pulttia meni poikki ja se on minusta pienoinen ihme, kun kyseessä on vanha Toyota jotka yleensä murenevat tallin lattialle jo pelkästä tuimasta katseesta. Seuraavaksi irrottelin akkutelineen ja syylärin jotta tekniikka olisi helppo nostaa pakettina pois rungolta. Olihan siellä muutakin pientä hilpettä mitä piti irrotella, mutta kohtuu yksinkertainenhan tämmöinen on hajottaa osiin. Tekniikka oli kevyt nostaa rattorilla pois ja kettinkitalja oli oiva keksintö moottorin ja nostolaitteen välissä. Taljalla oli turvallinen tehdä pieniä liikkeitä ja heti hoksas jos joku paikka oli kiinni tai muuten tiukilla. Isäntä oli myös mukana kun tekniikkaa nostettin pois keulilta.

lepa77
26.12.2014, 22:52
tuleeko sama tekniikka takaisin?vai vaihtuuko?

TJH
27.12.2014, 03:07
Elikkä kuten tuossa otsikossakin jo lukee niin autostahan piti tulla itselle ihan oikea käyttöauto jolla pystyy käymään töissä ja muutenkin kulkemaan vapaa-ajalla harrastusten parissa. Lava-auton tuoma tavaran rahtaus mahdollisuus oli myös suuri plussa, kun useasti tulee jotakin romua liikuteltua paikasta toiseen. Ja alkohan se jo vähän tekemään mieli vähän tuoreempaa peliä alle, kun edellisellä käyttis BeeJiillä tuli ajeltua vuodesta 2006 lähtien.

Seuraavaksihan se piti pukata tuo elinten luovuttaja HoJo tuonne talliin joka tuli hommattua tätä rojektia varten. Kyseinen peli löytyi naapuri kunnasta ja tästä yksilöstä oli tarkoitus ottaa moottori, ohjaustehostin ja jarrut. Onneksi auto oli pelleiltään ja rungoltaan tosi pahasti ruostunut joten suru ei tullut puseroon, kun aloin tätä purkamaan. Autollahan ei ollut ajettu mittarin mukaan kuiin karvan alle puoli miljoonaa joten tässä vaiheessa moottorille ei alettu tekemään sen isompia.

Alkuperäisen H-moottorin vaihto tähän tuoreempaan 2H:hon oli minusta halvempi ja nopeampi vaihtoehto kuin että olisin alkanut sepittämään tuota vanhaa moottoria kuntoon. Ja kyseessähän ei ollut mikään museointi rojekti, kun siihen hommaan löytyy varmaan parempiakin yksilöitä.

Murros
27.12.2014, 06:26
Toi on kyllä tosi hyvä yksilö. Noita HJ 45:sia on vaan todella harvassa, varsinkin noin hyväkuntosia. Paitti jos siellä pelkosenniemellä on tollasia pilvin pimein niin saa vinkata ;)

TJH
27.12.2014, 12:09
Juu eihän näitä joka nurkan takaa löydy, mutta onneksi tuolta pihan perukoilta yksi kappale sentään.

No sitten kun sain nuot molemmat möhkäleet tuohon tallin lattialle vierekkäin niin yllätys oli melkoinen kun hoksasin että moottorien lohkoissa oli identtiset paikat moottorin korvallisille. Uuden moottorin paikalleen heitto sitten ei ollutkaan mitään rakettitiedettä, vaikka aluksi olin varautunut uusien korvallisten tekoon. Edic:in moottori piti vaihtaa moottorista toiseen ja öljynpaine antureiden johdot piti jatkaa kuskin puolelta pelkääjän puolelle. Hehkujen ja laturin johdoille ei tarvinut tehdä muutoksia. Pakoputki piti tehdä uusiksi pakosarjan laipasta taaksepäin. Olihan tuossa tietenkin kaikkea pientä hommaa, mutta nuin se pääpiirteittään meni.

Seuraavaksi työn alle joutui ohjauksen osat. Slck:n sivuilta löytyi erinomaiset ohjeet ohjauksen toteuttamiseen, joten homma oli kohtuu helppo. Vanhat osat irti rungolta ja uudet osat paikoilleen. Saihan siinä pikkusen päätä raapia, että kaikki osat löysi tiensä paikoilleen, kun tilaa ei kuiteskaan liikaa ole. Ohjaustehostimen pumppu tuli melko lähelle etuakselia joten sisään joustoja piti hiukan rajoittaa. Tilttirattia en hyödyntänyt tällä kertaa, koska asennus olisi ollut työläämpi ja vakio ajoasento oli minulle ihan sopiva. Tehostimen letkut piti käydä teetättämässä uudet, kun vanhoja ei olisi järkevästi voinut hyödyntää.

lepa77
27.12.2014, 16:13
sinne ne vaan hienosti asettuu.itse jätin kanssa bertan oman rattiakselin kun tehostaja tehtiin se on hyvässä kohtaa.

Killer-Wo
27.12.2014, 21:42
Nythän on hyvä keli puuhastella😨 Pitääpä poiketa huomenna jos valo kajastaa pajasta. Tänään tuli hitsattua Kairalassa peräkärryyn pihalla uusi lavan etureunan palkki, -30c ☺

TJH
28.12.2014, 21:18
Kyllä kelit on viimeaikoina olleet mukavan leutoja, kun mittari on ollut likellä -30 astetta ja kaksi pimeää on vastakkain. Kummasti se vähentää romujen rassaus intoa, mutta josko sitä parin kuukauden päästä kehtais tallissakin pyörähtää. Tosin ei se minun toimesta se lamppu muutenkaan kiilu siellä tallissa näin talvella, kun nuot työtkin haittaa harrastamista. Ja vähintäänkin kaljupää kahvit keitetään jos joku jarrua painaa tuossa tallin kohdalla. Tallihan muuten on porukoitten tontilla, mutta aika paljon siellä pihapiirissä tulee touhuiltua.

Seuraavaksi to do listalla oli sitten akselistoon perehtyminen. Aluksi meinasin nakata levyjarru hilppeet tuosta varaosa autosta, mutta kaverilta tuli ostettua 75:sen lukolliset akselit ja vähän ajetut renkaat vanteineen. No eihän siinä auttanut muu kuin lähtiä keulasta päin liikkeelle. Purkaminen oli helppoa, kun kaikki pultit ja mutterit lähtivät irti alle metrin jatkolla ilman lämmittämistä. Uusi etuakseli meni paikoilleen melko kivuttomasti, ainoastaan pelkääjän puolen henkseleitä piti taivutella ruuvipenkissä että net sai paikoilleen. Niin ja kardaanin laipathan piti ottaa vanhoista akseleista. Iskareiden kiinnitys akseliin on myös vähän erillainen joten niitäkin pitää vähän muuttaa.

TJH
28.12.2014, 22:13
Taka-akselin purku tapahtui myöskin melko kivuttomasti. Pikkuisen piti rälläköidä henkselien päistä viottunutta kierrettä, jotta mutterit lähtivät ehjinä irti. Akselien ollessa vierekkäin hoksasin, että HoJossa on lehtijousten kiinnitys 1,5 cm kapeammalla molemmilta puolilta verrattuna 75:sen akseliin. No eihän siinä muu auttanut kuin näyttää uudelle akselille rälläkkää ja irrottaa Korhos pojan pehmittämät jousten vastinpalat. Uudet raudat tein sopivasta u-palkista ja hitsasin uusille paikoilleen varovasti puikkokoneella. Uudet palikat tuli mitottua ja sihdattua oikeaan asentoon jotta pinionin kulma olisi oikea ja kardaanikin tykkäisi pyöriä ilman suurempia tärinöitä. Sittenhän se akseli piti punnertaa auton alle ja pultata kiinni.

TJH
29.12.2014, 11:07
Toukokuuta oltiin eletty jo muutama päivä, kun aloin sovittelemaan keulan peltiosia paikoilleen. Kaikki peltiosat istuivat omille paikoilleen. ja vain kuskinpuolen sisälokasuojasta piti ottaa pieni pala pois josta tehostettu simpukka pääsi kurkkimaan. Sittenpä keulan purku osiin ja peltiosista hioin pintaruosteet pois ja pohjalle tuhautin sinkkipohjamaalia ja pintaan kiveniskumassaa. Rungon etuosasta hioin pintaruosteet pois ja maalia pohjalle ja massaa päälle. Oma hommansa se tuossa nysväämisessä on, mutta josko tuosta jokin hyötykin olisi.

TJH
29.12.2014, 11:38
Konehuone alkoi tuntua ahtaalta ja akuthan piti sitten heivata tuonne lavan suuntaan. Lavan etuosasta löytyi sopivat paikat akuille ja pellistä vääntelin uudet kotelot jotka upotin pohjan pinnan alapuolelle. Samalla sain siirrettyä painoa taka-akselin päälle. Akkujen kaapelit ja kengät laitoin uusiksi ja päävirtakatkasijan asensin miinus kaapeliin. Kaapelit vedin vielä erillisen puutarhaletkun sisään suojaan ja nippusiteillä kiinnitin kaapelit omasta mielestäni tukevasti tuonne auton alle.

TJH
01.01.2015, 15:49
Syyläriksi laitoin auton oman, mutta paikkaa piti siirtää reilusti pelkääjän puolelle ja ylemmäs, sekä mahdollisimman lähelle maskia. Ohjaustehostimen pumppu ja simpukka määräsivät sijainnin melko tarkasti. Syylärin sijaintia piti hakia pari kertaa, ja toisella kertaa se vasta onnistui. Ekalla kerralla tehostimen pumppu ei ollut paikoillaan, kun tein kiinnikkeet ja eihän ne kaikki osat menneetkään paikoilleen. No onneksi toisella kerralla homma sitten onnistui. Niin ja termostaatti kotelon kantta piti pyöräyttää jotta ylävesiletkun sai laitettua paikoilleen.

Seuraavaksi laitoin nesteet koneeseen ja öljyt tehostimelle ja ei muuta kuin pihalle ajamaan ympyrää ja kokeilemaan, että kaikki toimii. Kone pelas ihan hyvin ja ylimääräisiä vuotoja ei näkynyt ja tehostettu ohjauskin tuntui ihan hyvältä. No sitten piti vielä laittaa ilmanputsari ja sen otin varaosa autosta. Kiinnikkeet piti tehdä kokonaan uusiksi, mutta hyvin se paikkansa tuolta pellin alta löysi.

0ltzi
01.01.2015, 16:03
komee peli! ja komee keli :D

Kaitsu67
01.01.2015, 16:05
Hyvännäköistä meininkiä, hyvä tulee!

lepa77
01.01.2015, 16:26
on se tyylikäs:)

TJH
02.01.2015, 09:27
Juu kiitoksia vaan kehuista. Tämmöinenähän sen olisi pitänyt olla jo tehtaan jäljiltä, mutta josko nämä muutokset eivät ainakaan kovin huonontaisi auton ominaisuuksia.

Jousitus autossa oli alkuperäinen ja peräpään pakat olivat ryhdikkäät ja jämäkän oloiset, mutta etupää sitten olikin lässähtänyt. Pakkojen puslatkin olivat jo ajan saatossa kuluneet ja osa oli murtunut jo melko olemattomiksi. Onneksi nurkista löytyi kierros bj 42;sen jousia ja niitähän se piti alkaa suunnittelemaan paikoilleen. Runkoon pit tehdä uudet kiinnikkeet jousille, koska uusissa pakoissa oli jämerämmät puslat. Muutenhan pakat olivat sitten saman levyiset ja pituiset, sekä keskipultti oli samassa kohtaa. Riipuke kuvissa on 60:sen takapäästä, mutta lopulta laitoin etupäähän tarkoitetut lyhyemmät riipukkeet. Etupään puslan putken ympärille tuli vielä hitsattua vahvikelappu joka kuvasta vielä puuttuu. Muutoksen myötä auton ryhti muuttui ihan mukavasti.

TJH
02.01.2015, 17:09
Takapään jousipakkojen riipukkeiden puslat tein 60:sen puslista joita piti rälläkällä hioa ulkopinnasta pienemmäksi. Pakkojen etupään kumeissa ei tuntunut välyksiä joten niille en tehnyt mitään. Iskareiksi valitsin tallin perukoilta jotkut käytetyt Bj:n iskarit joissa tuntui olevan mehut tallella. Eteen tais tulla Kyb:it ja taakse Biltema laatua ja mustaa maalia tuhautin päälle. Sitten ajoin auton ristiriipuntaan ja mitan kanssa tutkailin sisään- ja ulosjoustoja. Akseleiden pään kiinnityksiä muokkasin sen verran että iskareiden liikevarat tuli hyödynnettyä mahdollisimman tarkasti. Takaa puuttui pohjaanlyöntikumit ja 60:sen keulasta löysin sopivat, jotka pienellä vaivalla sai laitettua paikoilleen. Mitään hipo joustoja ei ollut tarkoitus tehdä, mutta löyty näillä muutoksilla varmaan muutama sentti lisää joustoja.

Jarrupääsylinterin otin 60:sestä ja sen sai vaihdettua ristiin alkuperäsen kanssa. Jarrutehostinpönttö jäi alkuperäiseksi koska 60:sen oli liian iso mahtuakseen alkuperäiseen paikkaan. Jarrut sain ilmattua ilman suurempia ongelmia ja ne jopa toppas niinkuin pitikin.

Valotkin löytyi kohtuu näppärästi. Takapäähän piti vaihtaa muutama uusi hehku ja ajovaloiksi vaihdoin h4 polttimoilla varustetut umpiot. Lokasuojien päälle tuleville valoille jouduin tekemään uudet jalat, koska vanhat olivat kappaleina. Vilkkujen rele piti vaihtaa koska vanha alkoi temppuilemaan ja kun vanhan aukasi niin sinnehän oli joku maailman mies tehnyt jotakin rautalanka virityksiä.

TJH
02.01.2015, 18:09
Loppusuora alkoi häämöttää tuossa ennen viime Juhannusta ja to do lista lyheni joutusasti. No sitten tuli eräs vanhempi herra käymään tallilla, kun oli kuullut että minulla olisi Dynan moottorin osia. Tehtiin siinä sitten kaupat osista ja höpöteltiin niitä näitä. Sitten herra päästi suustaan, että hällä olisi 61:sen tekniikka mahdollisesti ylimääräisenä. No siinä vaiheessa minulla heräsi kiinnostus. No eihän siinä muu auttanut kuin tekassa kaupat tekniikasta ja Juhannuksen jälkeen tekniikka tuotiin tallille. Täydellisellä moottori/loota paketilla oli perimätiedon mukaan ajettu 340 tkm ja auto jossa paketti oli ollut kiinni oli pyöräytetty katolleen talven liukkailla. Niin ja tulihan matkassa myös 61:sen syyläri.

Heinäkuun alkupuolella sitten aloin jumppaamaan vapari moottoria pois keulilta ja sehän olikin tuoreessa muistissa. Otin pelkästään moottorin pois ja jätin 4 vaihteisen laatikon autoon. Sitten vain turbo moottoriin vaihdoin koneenkorvalliset ja nakkasin moottorin keulille. No eihän se ihan näin helposti mennyt, kun paikoilleen laittaessa hoksasin, että laatikon ja moottorin välissä oli kaksi ohjuria päällekkäin. Siinä vaiheessa iltaa oli hiukan synkkiä ajatuksia mielessä, mutta saatiinhan se homma lopuksi valmiiksi. Ja Isäntä oli kaverina, kun moottoreita jumpattiin pois ja paikoilleen. Seuraavana päivänä kasasin sitten loput peltiosat paikoilleen.

lepa77
02.01.2015, 20:52
ja tämä topikki senkun vaan paranee.:)kaipaako 5vaihdetta ollenkaan??

VeeWee
02.01.2015, 22:10
Ai tänne vaan tiputellaan joka päivä vaan herkullisempaa

Pitäis varmaan omaa lavaromua alkaa kesällä ehostamaan,väri ois aikalailla sama,mutta bj

Kaitsu67
03.01.2015, 10:32
Mites ku tilalle Turbo-kone, pitääkö/pitikö jarruja parannella?

TJH
04.01.2015, 10:36
Mukavahan se viitos vaihde olisi, mutta autossa on 80 lätkä perässä joten ei tällä kovin hurjastella. Ja paljon on puhuttu, että viitos laatikot ajetaan rikki matalilla nopeuksilla ja vähän nuo korkeammat renkaatkin kompensoi tuota tilannetta.

Katsastukseen nuilla jarruilla ei ole mitään merkitystä, koska mallisarjassa on saman tehoinen bensakone jossa on täysin samat jarrut ja alustan osat. Slck:n sivuilla oli ohjeet mitä lappuja konttorille tarvitaan ja Toyodiy sivuilta sai tarvittavia lappuja tulostettua. Ja ainahan se kannattee käydä konttorilla juttelemassa insinöörin kanssa näistä muutoksista ja asiansa osaava insinööri myös osaa neuvoa näissä asioissa.

Ja ehottomasti pitää laittaa näitä vanhoja romuja iskuun, koska onhan näissä sitä jotakin. Ja ainakin vielä näin puolenvuoden ajon jälkeenkin ratin ja penkin välissä tulee hymyiltyä, kun painaa pedaalia lattiaan ja iskee isompaa pykälää silmään. Tai sitten sitä vain on lyönyt päänsä sen verran pahasti, että riemua repii vähän pöljemmistäkin asioista.

lepa77
04.01.2015, 15:16
no et ole ainut kuka on sitte päänsä kolauttanu:):)

artsi777
04.01.2015, 17:57
Ja huolestuttavampaa olis jos löis päänsä ja aamulla heräis pajeron vierestä :D ;)
Pirun hienoa kun porukat jaksaa näitä elvyttää liikenteeseen, iso peukku projektille :)

TJH
04.01.2015, 22:25
Moottorin paikoilleen laitto oli helppo homma, mutta seuraavaksi piti alkaa miettimään moottorin sähköpuolta. 61:sen koneessahan sammutus hoidetaan alipaineella joka liikuttaa imusarjassa olevaa läppää. Alipainetta taasen ohjaa sähköisesti magneetti venttiili jolle käynnissä ollessa annetaan virtaa ja sammuttaessa virta katkaistaan. Näin minä sen ainakin itselle annoin ymmärtää. Virran varastin laturille menevistä johdoista joista löysin johdon johon virta tuli, kun avain oli ACC asennossa.

Kaasuvaijerina säilytin alkuperäisen jolloin pumpun päässä olevaa vipua piti hieman modata ja vaijerille piti tehdä erillainen kiinnitys imusarjaan. Samalla muutin vivun liikkeen geometriaa, jotta pumppukaasu ominaisuus ei olisi niin paha. Paikalleen muljahti myös kaksi uutta vetojousta jotka pitää olla vetämässä kaasuvipua kiinni päin kun kaasua ei paineta.

Lataus systeemikin raavitutti hieman päätä. Alunperin autossa oli ulkoinen latauksen säädin ja uuden koneen matkassa tulleessa laturissa oli sisäinen säädin. No ensiksi meinasin käyttää ulkoisella säätimellä olevaa laturia jolloin johdoille ei olisi tarvinut tehdä mitään. Eihän se 60:sen laturi sitten sopinutkaan paikoilleen tuohon 61:sen myllyyn koska se oli liian pitkä ja otti kiinni turbon letkuun. 61:sen laturi takaisin paikoilleen ja nettiä selaamaan, että miten sähköt kytketään. Vastaushan sitten löytyi täältä palstalta ja ei muuta kuin johtoja tutkimaan. Vanhan säätimen otin pois ja siihen tulleeseen liittimeen laitoin pari johtoa paikoilleen oikeaan kohtaan jolloin sain tarvittavat virrat menemään laturille. Sitten kun sain johtotyöt tehtyä muka oikein niin hämmennystä aiheutti silti liian suuri lataus. Moneen kertaan tarkistin, että kaikki pitäisi olla oikein, mutta silti latas liikaa. Sitten se lamppu syttyi pääni päällä ja kaivoin velipojan aarteista toisen laturin ja vaihdoin sen paikoilleen ja olihan se voittaja fiilis kun homma alkoi pelittämään.

Syylärille tein uuden tuulitunnelin 61:sen syylärin tunnelia hyödyntäen. Rälläkällä piti käikäle silpoa kappaleiksi ja uusi kolmiosainen tunneli näistä paloista sitten jotenkin muotoutui. Tunnelista tein tarkotuksella tuommoisen moniosaisen jotta keulan osien purku ja kasaus olisi vähäsen helpompaa.

Öljynpainemittarikin alkoi värähtelemään kun kytkin johdon vain kiinni kellolle. Pakoputkenkin jouduin taas kertaalleen muotoilemaan uusiksi, mutta tämähän ei tullut yllätyksenä. Polttoaineen paluulle piti vetää letku tankille jonka laitoin yhteen tankilta tulevaan huohotusputkeen. Näyttää se huohotus/korvausilma käärmeenpesä toimivan ilman tuota yhtä letkua jonka vain röyhkeästi tulppasin. Olihan siinä vissiin muutakin pientä hieromista, mutta eihän sitä tieten kaikkea enään muistakaan. Niin ja hehkujen johdot ei ole vieläkään paikoillaan, koska mylly lähtee tulille ihan mukavasti näin talvellakin, kun kehtaa vain käyttää letkulämppäriä. Pitäis tuohonkin hiukan perehtyä, kun vain kerkiäis ellei jollakin ole valmista ohjetta kytkennöille.

Ensistarttauskin aiheutti ylimääräisiä sydämen tykytyksiä, koska imusarjaan oli jäänyt öljyä joka startatessä aiheutti melkoiset savumerkit ja koneen jumiin jytkähtelyä. Loppujen lopuksi ylimääräinen öljy saatiin pois mäntien päältä, kun konetta aikansa käsipelillä pyöritteli. Vissiin tämä episodi ei aiheuttanut vaurioita, kun kone tikkaa ainakin toistaiseksi tosi hyvin. Mutta säikäytti se himpun verran.

TJH
05.01.2015, 15:08
Akseleiden lukoille laitoin 75:sen vaijerit ja kahvat. Lattiaan tekasin reijän josta vaijerit uitin läpi ja lukkojen käyttö kahvat pulttasin tuonne kojelaudan alle. Hiukan ahdastahan tuolla hytissä on, mutta eipä nuot kahvat kovinkaan pahasti ole tiellä tuossakaan kohtaa. Vaijereiden pituuskin on sopiva koska 75:sen akseliväli on melko sama kuin tuossa roiektissa. Auton alla vaijerit tuli kiinnitettyä vaijereiden omilla kiinnikkeillä ja nippusiteillä. Vaijerit liikkuivat tosi kevyesti, mutta takalukon vivustoa piti hetki herkistellä.

TJH
05.01.2015, 15:56
Lavan kunto tässä yksilössä oli melko surkea. Suoraa tehtaan jäljiltä olevaa pintaa ei ollut missään ja lavan pohjaakin korroosio oli nakertanut. No työjuhdaksihan näitä on aikoinaan ostettu, mutta silti tuo käyttö on ollut ehkä jopa turhan rajua. Onneksi pelti lavassa on ollut 1,5 millin vahvuista eikä mitään tinapaperia. No tuon lavan kanssa en alkanut turhaan jännittämään vaan haperoon kohtaan hitsasin uuden palan peltiä ja päälle lutrasin Rostex pohjamaalia jota yhden pöntön pohjalta löysin. Ruostetta en hionut ollenkaan vaan katuharjalla isoimmat roskat pois ja maali pintaan. Sitten leikkelin vielä vanerista sopivat palat jotka pulttasin lavan pohjaan kiinni ja hyvähän siitä tuli. Samalla laittelin uudet kumit rungon ja lavan väliin. Sen verran pitää itseäni puolustella tuon lavan kanssa, että suunnitelmissa on jossakin vaiheessa tehdä kokonaan uusi lava. Mallihan säilyy originellina ja flat bedit unohdetaan tällä kertaa tyystin. Mutta katotaan sitä sitten joskus kun kerkiää.

BENJAMIN
05.01.2015, 19:34
Taitaa ne lavat kaikki olla yhtä surkeessa kunnossa.Ite etsiskelin parempaa lavaa ja hakusessa oli myös BJ 75 lavaa.Lopulta päätin korjata oman alkuperäisen lavan,ja vanhaa peltiä ei jäännyt paljon muuta kuin etulaita,sisälokasuojat ja reunat.
Mielenkiinnolla seurataan tätä rojektia,kun itellä melkein samanlainen rojekti työn alla .Hyvää tulee ja oikea moottorivalinta.;)

0ltzi
05.01.2015, 19:48
Taitaa ne lavat kaikki olla yhtä surkeessa kunnossa.Ite etsiskelin parempaa lavaa ja hakusessa oli myös BJ 75 lavaa.Lopulta päätin korjata oman alkuperäisen lavan,ja vanhaa peltiä ei jäännyt paljon muuta kuin etulaita,sisälokasuojat ja reunat.
Mielenkiinnolla seurataan tätä rojektia,kun itellä melkein samanlainen rojekti työn alla .Hyvää tulee ja oikea moottorivalinta.;)

missäs benjaminin projekti kertomus viipyy :) kuvien kera tietty.

_kekkula_
05.01.2015, 20:07
Täähän on hieno Bj vai Hj45 no mutta 40 sarjaa kuitenkin. Täytyy selailla tarkkaan kun itsellä on tekeillä hiukan samanlainen 45:nen, 12ht sinnekin tungetaan 5-vaihteisella askilla. Oli vaan niin ruosteen syömä yksilö että enempi nyt vaan tehty pelti hommia.

Tälle peukkua :cool:

TJH
06.01.2015, 11:50
Mukavahan näitä muiden rojekteja on lukea ja niistä on itsekkin saanut vinkkejä omiin tekemisiin Pakko myöntää, että olen seurannut tämän palstan rojekteja usean vuoden ajan mutta nyt vasta tohin tuosta omasta räpeltämisestä laittaa juttua kehiin.

Auto alkoi taas valmistumaan käsiin ja enään ei ollut jäljellä kuin pikkuhommia. Öljyt vaihdoin koneeseen ja ajoin sen lämpimäksi. Sitten auton alle kurkkiessa hoksasin, että etuakselin päälle oli tippunut öljyä. No auto käyntiin ja lattialle konttaamaan. Voi sitä riemun määrää ja ilosta karjahtelua, kun älysin että kampiakselin stefa oli päättänyt alkaa vuotamaan juuri nyt kun kaikki hommat piti olla jo tehtynä. No sitten soitto Toyotalle ja stefa olikin jo seuraavana päivänä kourassa, mutta tässä vaiheessa päätin sitten pitää pienen tauon auton laitosta. Vasta kahden viikon päästä vaihdoin uuden stefan paikoilleen.

Renkaitten takia lokasuojien kaariin piti niitata muovisuikaleet jotka leikkelin parlokeista. Neljä senttiä tuli levitystä puolelleen jotta kuvio meni piiloon. Taakse laitoin myös roiskeläpät hillitsemään ravan lentoa. Auton alle tein pohjapanssarin 60:sen panssaria hyödyntäen. Reunat piti tehdä uusiksi ja kepeammalle ja taaksepäin tuli tehtyä lisää pituutta.

Bj:täkin piti käyttää jossakin välissä tallissa, kun siitä oli takapakasta mennyt keskipultti poikki, mutta sehän oli helppo homma korjata Siinähän ne kaverukset ovat nätisti vierekkäin tallissa. Pikkusen toi soa Bj on korkeampi ja lyhyempi tuohon HoJoon verrattuna.

lepa77
06.01.2015, 13:04
jaaha sulta löytyy enemmänkin komeeta kalustoa.:)mitähän kaikkea tähän topikkiin vielä tulee??:):)

TJH
14.01.2015, 19:36
No joo onhan nuita romuja vuosien varrella siunaantunut nurkkiin ja aina välillä sitä on tallissakin asuttu. Pitää yrittää päivitellä juttuja tänne nettiin kun kerkiää. Tuosta Bj:stä velipoika on joskus jotakin tarinan tynkää kirjottanut 4x4 lehteen, mutta voishan siitä tieten tännekin jotakin raapustaa.

No elokuun alkupuolella alkoi hommat olemaan sen verran hyvällä mallilla, joten konttorilla käyntiä piti alkaa suunnittelemaan. Netistä tulostelin tarvittavat paperit joita katsastuksessa tarvitsi ja sitten vielä hommasin siirtokilvet yheksi päiväksi testiajelua varten. Parisataa kilometriä tuli ajettua testiä ja kaikki tuntui pelaavan. Katsatuskonttorilla tuli käytyä elokuun puolessa välissä ja melkein kahden tunnin jännäämisen jälkeen HoJo sai kilvet ilman moitteita. Ja voi pojat sitä fiilistä, kun autolla pääsi ajelemaan kaiken sen rassaamisen jälkeen. Hymy oli kyllä herkässä.

Ulkokuorelle en alkanut tekemään tässä vaiheessa mitään, koska tekninen päivitys oli tällä kertaa ykkös sijalla. Ja moni kyllä on kehunut auton patinoitunutta ulkonäköä. Jossakin vaiheessa se tieten pitää maaliakin lutrata pintaan, mutta se on sitten joskus. Mittarikin pyörähti nollille katsatus reissulla joten sitähän ajaa melkein niinku uudella autolla.

Ajettavuushan autossa on melko hyvä. Rattia ei tarvitse puristaa rystyset valkoisena vaan auto kulkee suorassa ilman suurempia vetelyjä. Hiukanhan nuo leviät rattaat haeskelee urissa, mutta sehän kuuluu asiaan. Moottori ja loota pelaavat hienosti. Joskus sitä vois pukata viitosenkin pirttiin, mutta ei tuo nelosella ajelu tunnu ollenkaan pahalta. Alkuun takapään jousitus tuntui pompottavan tyhjällä kuormalla, mutta kyllä se siitä on ajamalla hiukan pehmennyt ihan siedettäväksi. Ikkunoiden huuruuntuminen on pienoinen ongelma koska sivulaseille ei ole ilmasuuttimia, mutta tähänkin pulmaan on ideoita päässä. Hyttikin lämpiää ihan kivasti vaikka ulkona olisi enemmänkin pakkasta, mutta eihän tällä kuitenkaan talvella ilman toppatakkia tule ajettua. Kunhan vain ikkunoista hiukan läpi näkee niin se riittää. Omamassa otteessa on 2050 kg ja konttorin puntari näytti 30 kg enemmän joten painokin on pysynyt kurissa. Kantavuutta autossa on melkein tuhat kiloa ja jarrukärryn painoa saa olla vain 2000 kg. No eipä minulta sitä pikku eetä löytyiskään.

lepoantti
14.01.2015, 19:52
on hieno!! millä perusteella ne arpoivat 2000kg jarrullisen lisenssiä? näitähän on 3500 kg massoillakin olemassa...

Kuljukka
14.01.2015, 19:56
Aivan silikkaa seksiä ;) ja tuo ulukokuori on just niinku pitääkin!

TJH
14.01.2015, 21:05
Vanhassa rekisteriotteessa ei ollut tuota jarrullisen painoa ja ei sitä ole tuossa uudessakaan kun se jäi merkkaamatta. Pois lähtiessäni hoksasin että painoa ei ollut merkattu ja kysäsin vain tiskiltä että paljon saa vetää ja inssi kävi tarkistamassa jostakin että tuon se Toyota sille lupaa. En alkanut tuota sen kummemmin märehtimään vaan lähdin onnellisena konttorilta vasta kilvitetyllä pirssillä. Pitää tuota hommaa vielä selvitellä ja kysyä seuraavalla kerralla katsastuksilla että miten se oikiasti menee. Tieten jos jollakin on vinkkiä että miten tuon ison painon saa otteeseen niin saa kertoa minullekin. En tiiä sitten että mitä nuot miliisit tuolla tien päällä sitten tuumaavat kun painoa ei ole merkattu ollenkaan otteeseen mutta se on sitten sen ajan murhe. Hyvähän se olisi olla tuo iso paino tuolla merkattuna.

GrapL
14.01.2015, 21:07
Ulkokuori on kyllä just niin hieno kun voi olla!

Ainut että harmikseen oot kilvet ottanut eu-tunnuksilla... ne kun taitaa 12euroo maksaa ilman tunnuksia. Eikä haittais jos hommaat ne niin vaikka kävelis pari kertaa yli ja vääntelis niin sopis luukkiin :)

dodge3500
17.01.2015, 22:23
mahtasko tää olla myynnissä

TJH
19.01.2015, 21:24
No onhan se hyvä olla joku suora ja kiiltävä pellinpala tässäkin rohjossa, mutta jos tuo kilpi jossakin vaiheessa alkaa tympäsemään niin väännetään se EU kohta nurin tuonne kilven alle ja naputellaan vasaralla lisää muotoja pintaan. Toivottavasti sitä olisi sen verran särmä kuski ettei nuita kilpiä tuolla autolla tulisi hierottua ruttuun koska silloin saattaa mennä jotakin muutakin kappaleiksi.

Tämän auton kanssa liikkuessa nuita ostajia on kyllä ilmaantunut jo kymmenkunta ja kaukasin on ollut hollantilainen. Periaatteessahan kaikki on myytävänä, kun vain hinnasta sovitaan mutta toisaalta on tuo sen verran mieluinen että myyminen ei ole ainakaan vielä tullut ajankohtaiseksi. Ja itsessäni on kyllä sitä vikaa että romuja tulee haalittua nurkkiin ja mistään ei viittis luopua kun sitähän saattaa vielä joskus tarvia. Ja älkää huoliko sillä ulkomaille tätä ei myydä mistään hinnasta.

dodge3500
19.01.2015, 23:01
oli vaan pakko kysyä kun on niin helvetin hieno (haluu kans)

t0ny
20.01.2015, 23:10
Juu kyllä, Erittäin hienoja vehkeitä sulla! :eek:

TJH
23.01.2015, 22:26
Käytiin tänään Emännyksen kanssa hakemassa uusi sohva isolta kirkolta ja matkaa taitettiin yhteensä liki kolmesataa kilometria. Töitten jälkeen päästiin starttaamaan liikkeelle ja takasin tultiin tuossa illan kähmyssä. Lähtiessä pakkasta oli vaatimattomat -27 ja Rollossa mittari näytti vain -20 ja takasin kun päästiin niin mittari näytti pikkasen päälle -28 astetta. Hytti piti lämmön ihan inhimillisenä ja vain sivulasien jäätyminen hiukan ärsytti. Autolla oli ihan mukava heittää tuommonen pitempi lenkki. Hiukan raaka tämä keli tieten on mutta huonompi auto olisi tieten piiputtanut tuonne tien päälle.

Kuvat räpsittiin tuossa mennessä Luoston jälkeen ja tullessa yhellä parkkiksella kun käytiin vähän jalottelemassa. Kuvia kun tuossa tarkemmin tihrustin niin näytti niinkuin tuossa kyljessä olisi jotakin märkää. Pimeässä tuota en huomannut ja ulkona ei mikään ainakaan nokkaan haissut. Oliskohan tuo pakkanen tehnyt temput ja kone on hiukan polttoainetta niistänyt jostakin ja se on sitten pitkin kylkiä mennyt. Konepellin sisäpinnassa olen joskus muka nähnyt jotakin kosteaa pakkasilla mutta vuotoja en ole havainnut. Pitääpä tuota tutkia huomenissa töitten jälkeen.

Kuvista näkee tämän hetken ulkomuodon ja jotakin pientä on tullut tässä syksyn mittaan autolle tehtyä, mutta pitää nuista muutoksista tarinoida lisää joku toinen kerta.

t0ny
23.01.2015, 23:58
Käytiin tänään Emännyksen kanssa hakemassa uusi sohva isolta kirkolta ja matkaa taitettiin yhteensä liki kolmesataa kilometria. Töitten jälkeen päästiin starttaamaan liikkeelle ja takasin tultiin tuossa illan kähmyssä. Lähtiessä pakkasta oli vaatimattomat -27 ja Rollossa mittari näytti vain -20 ja takasin kun päästiin niin mittari näytti pikkasen päälle -28 astetta. Hytti piti lämmön ihan inhimillisenä ja vain sivulasien jäätyminen hiukan ärsytti. Autolla oli ihan mukava heittää tuommonen pitempi lenkki. Hiukan raaka tämä keli tieten on mutta huonompi auto olisi tieten piiputtanut tuonne tien päälle.

Kuvat räpsittiin tuossa mennessä Luoston jälkeen ja tullessa yhellä parkkiksella kun käytiin vähän jalottelemassa. Kuvia kun tuossa tarkemmin tihrustin niin näytti niinkuin tuossa kyljessä olisi jotakin märkää. Pimeässä tuota en huomannut ja ulkona ei mikään ainakaan nokkaan haissut. Oliskohan tuo pakkanen tehnyt temput ja kone on hiukan polttoainetta niistänyt jostakin ja se on sitten pitkin kylkiä mennyt. Konepellin sisäpinnassa olen joskus muka nähnyt jotakin kosteaa pakkasilla mutta vuotoja en ole havainnut. Pitääpä tuota tutkia huomenissa töitten jälkeen.

Kuvista näkee tämän hetken ulkomuodon ja jotakin pientä on tullut tässä syksyn mittaan autolle tehtyä, mutta pitää nuista muutoksista tarinoida lisää joku toinen kerta.

Kylmältä näyttää, Ei vaan meillä täällä etelässä.. -5?
Ainakin auto todettu luotettavaksi. :)

hiluvitkutin
24.01.2015, 09:28
Jospa se kosteus on vaan sulanutta jäähilettä.
Ei oo ainakaa sohva päässy kuraantumaan.

Lord of flies
24.01.2015, 13:40
Komeen HoJon oot kyllä rakentanut.

Heittääkö mulla paikan arviointi pahasti jos sanon että tää on rakennettu Saunavaarassa?

TJH
25.01.2015, 17:09
Eilen tuli kurkattua pellin alle ja sieltähän se kosteuden aiheuttaja löytyi. Polttoainesuodatinta sai pyöräytettyä ainakin puoli kierrosta tiukemmalle. Totta se ajoviima ja flekti on sitten saanut tuon polttoaineen liikkeelle ja konepellin kautta se on mennyt sitten pitkin kylkiä. No harvoinpa sitä on auton kylkiä tullut polttoaineella pestyä ja toivottavasti vika tuli korjattua. Tuota suodatinta en ole sitten itse vaihtanut joten jännä että se nyt vasta tuon tempun teki.

Joo ja kyllä se kuiva pakkaskeli aina mukavempi on kuin semmonen märkä sohjokeli. Kyllä nuita etelän ihmisten autoja tulee välillä kauhisteltua kun ne etelästä päin ovat tänne pohjoiseen tulleet ja autot ovat semmoisen suola/hiekka/sohjo kerrostuman alla. Ja tämmöistä rapakeliä siellä etelän perällä kuulemma riittää näin talvella.

Loordi kyllä arvas täysin oikein paikan missä tätä autoa on hakattu kasaan. Veikkaan että ollaan myös samoja koulun penkkejä joskus aikoinaan kulutettu tuolla Niemen ylä-asteella/lukiossa.

TJH
31.01.2015, 20:56
Rahtihommia on tullut taas harrasteltua. Piti käyttää tuota kelkan rotteloa työpaikan hallissa sulatuksilla ja samalla ruuttasin vassua alustaan. Kohtalaisen hyvin tuo kelkka tuonne lavalle mahtui vaikka tuossa lavan etuosassa onkin vanerinen säilytys laatikko. Parin laudan ja vanerin palan avustuksella kelkan sukset sai laatikon päälle ja kelkan sai ajettua mahdollisimman lähelle hyttiä. Takaylitystä tuli melkein puolitoista metriä mutta kait sitä pari metriä kestää ollakkin joten aavistuksen pitempi tuo kelkka vielä voisi olla. Takavalot jäävät hiukan piiloon kun tuo takalaita on auki mutta jos tuohon laittaisi ensi kerralla magneetti kiinnitteiset kärryn valot niin takana tulijakin hoksaisi paremmin edessä menevän virityksen. Ajettavuus saattoi jopa hiukan parantua kun takajousitusta voisi luonnehtia jopa mukavaksi ja pitojakin takapyörille tuli hiukan lisää. Kulkupuoleen tuo kolmensadan kilon paino ei vaikuttanut ollenkaan. Kelkan ajo lavalle ja pois onnistui helposti kun vain käytti lumipenkkoja apuna.

TJH
31.01.2015, 22:19
Syksyn aikana autoa tuli ehostettua sieltä täältä. Lavalle tein vanerista laatikon jonka suojiin saa heitettyä irtotavaraa jotka eivät hyttiin mahdu. Lisävalotelineenkin tein joihin pulttasin tuommoiset Bosch:in peltiämpärit. Telineestä tuli sen verran jämerä että valot eivät tarvitse lisätukia ja jos se poro haluaa tuohon keulaan juosta niin ei se toivottavasti ihan syyläriä vasten painuisi. Eihän tuo häkkyrä silmiä hivele komeudellaan mutta josko se tuota keulaa suojaisi jonkin verran. Äänieristeeksi laitoin lattialle paksua lattia mattoa ja kattoon laitoin vähän ohkasempaa huopaa. Radio ja kaijuttimetkin löysivät paikkansa tuolta katon etuosasta. Hytti hiljeni ihan inhimilliseksi ja jopa radiokin kuuluu ihan kohtuu volyymilla. Korvat eivät kohise pitemmänkään ajon jälkeen. Matkamittarikin alkoi jumimaan tuossa syksyn aikana mutta kun mittariston purki osiin ja putsasin sieltä jotkut vanhat vaseliinit pois niin johan alko kilometrit vilisemään. Onneksi näille vanhoille romuille voi itse vielä jotakin tehdä ja yksinkertainenkin kaveri näille pärjää.

TJH
07.02.2015, 17:30
Kilometrejä mittariin on tullut semmoinen 7000 ja pirssi on pelannnut ilman suurempia ongelmia. Moottori on vain melko perso tuolle öljylle ja sitä on mennyt litra tonnille. Koneeseen laitoin kesällä Castrollin Magnatec 5W-40:stä. Onkohan tuo nyt sitten parasta mahdollista tuolle koneelle vai mitä sinne kannattais laittaa? Kaveri tuossa kyllä ehotteli että Mobil Delvac vois olla kans ihan hyvä vaihtoehto, mutta mikä viskositeetti? Onko muita ehdotuksia?

Öljyn syönnille on varmaankin kaksi vaihtoehtoa. Turbo tai venttiilinvarrenkumit väljät, mutta miten tuon vois testata? Pakokaasu kyllä haisee pahalle, mutta ei nuo Toyotat ennenkään ole kovin hyvälle tuoksuneet. Niin ja koneen öljyt pysy kirkkaina melko pitkään joten tuskin tuo kone vielä väljä on. Ja voiko nuo kumit vaihtaa ilman että kantta nostaa pois?

Paras vaihtoehto tieten olis pistää kone muttereiksi ja tehdä kokonaan uusiksi, mutta kun autolla pitäs päässä ajamaan ja turhaan tuota ei viittis alkaa aukomaan kun koneella on perimätiedon mukaan ajettu vain alta 350 tkm. Öljyn syönti minua ei hirviästi jännitä, mutta olishan se mukava että tikkua ei myötään tarvis olla tarkistamassa.

Jani E
07.02.2015, 18:11
mä laittaisin nesteen turbo lxe 10w40. jähmepiste kumminki -42 et sopis sinne pohjoseenkipäin. ittellä ainaki hyviä kokemuksia hj, ja hdj koneessa.

TJH
07.02.2015, 18:17
Saako tuota nesteen ölppää 20 litran pytyssä ja mikä lie on hintapolitiikka. Ja tosiaankin pakkaskestävyyttä öljyltä vaaditaan näissä kairoissa näin talvella.

Jani E
07.02.2015, 18:32
joo saa 20L pytyissä ja jonku pikkasen alle satasen oli ikh kaupassa viimeksi ku ostin.

Kaitsu67
07.02.2015, 19:58
Kattelin kanssa, et tollaseen vanhempaan myllyyn aika ohkasta tavaraa, voi senkin takia tulla läpi, ite laitellut 15- tavaraa ja Serieksiin 20- mineraalia, toi vitonen on aika liurua mun mielestä.

TJH
07.02.2015, 21:07
No joo tuo Castrol tuli silloin laitettua ku liikkeessä ei muuta järkevää öljyä silloin ollut tarjolla. Jotenkin se Ligui Möly ei itseäni kovinkaan houkutellu vaikka myyjä sitäkin minulle tarjosi. Kyllä meinasin ensiksi kokeilla laittaa jotakin muuta öljyä koneeseen että josko tuo syönti hiukan rauhottuisi. Melko notkeaa öljyähän tuolle koneelle kyllä suositellaan mutta olisko tuo nykyinen sitten jo hiukan liiankin notkeaa? Ehdotuksia vaan kehiin niin pääsis sitten arpomaan sitä oikeaa.

dodge3500
08.02.2015, 07:51
sama ku bemaripojulla ja hyvin toimii eli nesteen turbo lxe 10w40.

lepoantti
08.02.2015, 09:33
ahdetussa 2H koneessa olen ajanut teboilin super HPD:llä, talvella 10w/30 ja kesällä 15w/40, saa 10l ja 20l ja varmasti isommissakin astioissa. pysyy hyvin koneessa ja hintakaan ei niin paha etteikö raaski vaihtaa öljyjä n.5000km välein. 10l pönttö on hyvä kun sen saa suodattimen kanssa kipata kerralla ja ei jää kanistereita nurkkiin pyörimään.

johonkin öljynvaihtoon luiskahti jotakin 5w/40 synteettisen kaltaista, kyllä sekin koneessa pysyi mutta kesäkelissä trailerin vedossa huomasi että kun öljyt lämpeni niin öljynpainemittari ei näyttänyt tyhjäkäynnillä mukavalle. ei nyt mihinkään häly tai saati toimenpiderajalle paineet pudonneet mutta kuitenkin selkesti alemmas kuin vähän jäykemmillä mineraaliöljyillä.

öljynkulutuksen osalta en usko että venttiiliohjurinkumit on useinkaan syypää, eihän kaikissa koneissa ole ollenkaan ohjurin kumeja tai ne on vain imuohjureissa. kokolailla horot pitää ohjurien olla että sitä kautta saa öljyä hävitettyä.

lepa77
08.02.2015, 11:49
öljyn paineista en tiedä kun ei mittari ole noussu vielä koskaan:)mutta mobil 10w30 on omasta mielestä ollu ihan hyvä.motonetissä olisko maksanu 20l pönttö 59e

TJH
08.02.2015, 20:17
Kiitoksia vain ehdotuksista ja kokemuksista. Tässä kun tulee käyntiä tuonne värivalojen suuntaan niin pitää käydä kyselemässä tuota öljy tarjontaa. Hiukan jäykempää tuo öljy tieten sais olla mitä se tällä hetkellä on. Tosin melkosta jankkia tuo Castrolli kyllä oli silloin kolmenkympin pakkasella, kun sitä purkista koneeseen lisäsin ja lämpimänä melko lirua joten olisko nuo ominaisuuden hiukan väärät tähän koneeseen?

Tuossa Bj:ssä oli aikoinaan tuota öljyn syönti vikaa ja litran verran sekin imi tonnille. Tein pikarempan koneelle ja vaihdoin silloin uudet männät, kiertokankien laakerit ja venttiilinvarsien kumit ja öljyn syönti pieneni kolmannekseen entisestä. Kyllähän nuille koneille hiukan tuo öljy aina maistuu mutta pitää ensin kokeilla toista öljymerkkiä ja toivoa että syönti hiukan rauhoittuisi. Pahempi homma olisi jos se oljyn määrä lisääntyisi ajon aikana.

Tuota turbon tiiveyttä ei vissinkään voi mitenkään helposti testata vai ruukaako niissä tuota vikaa yleensäkään olla?

TJH
05.05.2015, 21:50
Kilometrejä mittariin on kertynyt leimaamisen jälkeen melkein 11 tkm ja auto on pelannut kohtuu hyvin.

Kuukausi sitten kesäkumeja alle vaihtaessa huomasin että raidetangon pään nivel oli väljä ja molemmat tuli vaihdettua. Autossa on ollut väärän off setin vanteet ja suojakumit olivat hajonneet. Tämä homma kyllä oli tiedossa mutta laiskuuttani en niveliä aikasemmin saanut vaihdettua.

Tänään sitten korjasin kytkimen vuotavan pääsylkyn joka päätti alkaa pukata nesteet tuonne jalkotilaan tuossa viime pyhänä. Hiukan osasin tuon korkkaamista odotella koska pientä kosteutta tuolla päin kerran havaitsin. No uutta osaahan ei tieten hyllyssä ollut joten varaosa autoista osaa piti lähteä kattelemaan. Hj 60:sen sylinteri on kahella pultilla kiinni tulipellissä ja 40 sarjalaisessa kolmella joten osia ei voinut keskenään vaihtaa. Mutta onneksi sisuskalut ovat täysin samat joten auton omaan sylinteriin vaihdoin varaosa auton ehjän mäntäpaketin ja homma oli siinä.

lepa77
06.05.2015, 07:09
se on hyvä kun on omat varaosat kotona:)saa pikku huollot tehtyä.

TJH
06.05.2015, 08:47
No pakkohan se on olla kun kaikki palvelut on niin syrjässä täältä päin katottuna ja sitten vielä näitten romujen kanssa on alkanut törmäämään siihen että ei nuita uusia osia meinaa saada edes marmoritiskiltä. Tuossa keväällä kävin Toyotalta kysymässä laturiin sisäistä jännitteensäädintä ja eipä ollut mistä ottaa. No uusi laturi sieltä olis löytynyt mutta siitäpä olis se säädin uupunut. Erikoista? No velipojan lainalaturi on vieläkin paikallaan joten homma ei kovinkaan akuutti ole. Varmaan nuita säätimiä jostakin löytyy mutta mistä? Jos joku vois heittää kuuman vinkin niin olisin kiitollinen.

TJH
25.05.2015, 21:56
Tulipa testattua mullan ajoa Toyotalla ja hyvinhän se kuorma liikkui. Saatto hieman lipsahtaa liikaa tuota tavaraa, kun rattorin kauhasta sitä tuohon tiputin ja laiskana miehenä en sitten kehannut alkaa lapioimaan vähemmäksi. Jousethan tuossa melko läjässä oli, mutta ei tuo ihan pohjaanlyöntikumien varassakaan ollut. Kippihän se olis mukava keksintö niin säästyis tuolta lapioinniltakin. No joo, onhan niitä järkevämpiäkin vehkeitä tuohon maan siirto hommaan , mutta tulipahan tuokin homma kokeiltua.

TJH
11.08.2015, 21:50
Kohta vuoden verran auto on ollut kilpien välissä ja mittariin on tullut melkein 14 tkm. Mitään isompia remontteja ei ole tarvinut tehdä tuona aikana. Auto on jokapäiväisessä ajossa ja ainakin omiin tarpeisiin sopiva kampe.

Päivällä tuli haettua Kempasta puuta ja senttaliinia. Vaikka takajouset ovat melko jämerät verrattuna Hiluksiin niin silti se perä painuu melko littiin reilun 600 kilon kuorman alla. Kulkupuoleen tuo kuorma ei kyllä vaikuttanut vielä ollenkaan. Mittasin tuossa kerran kulutustakin ja 10,5 litraa meni sadalle joten ei kovinkaan paha lukema noinkin virtaviivaiselle röhnölle.

Suunnitelmia auton jalostamiseksi kyllä olisi mutta tuo aika tahtoo olla hiukan kortilla. Pitää sitten laitella tänne juttua kun jotakin saa aikaseksi.

lepa77
12.08.2015, 08:57
millä tavalla meinasit jalostaa vielä?

TJH
12.08.2015, 18:58
Paljon pyörii ideoita ja ajatuksia hullun päässä, mutta suurinpiirtein tekniikka pysyis samana. Ladossa kyllä olis viis vaihteinen pykäläkassi jolla sais maantiellä kierroksia hiukan pudotettua, mutta hyvin tuolla nelos lootallakin pärjää.

No sitten tuota runkoa ja koria vois jossakin vaiheessa siistiä hiukan hiomalla ruoste ruvet pois ja lutraamalla maalia pintaan. Katon yläosassakin on pari ruoste kohtaa jotka pitäisi fiksata. Jos meisseliä niihin tarjoais niin reikähän siihen varmaan ilmestyis.

Taakse pitäis asentaa vinssi jolla vois repiä autoa taaksepäin tarvittaessa. Mekaanisia vinssejä olis varastossa parikin kappaletta, mutta auton alla oleva tankki on hiukan ulosoton kardaanin tiellä. Pari ajatusta toteutukselle on, mutta mietitään sitä sitten joskus. Sähkövinssin asennus olis helppo tuonne lavan etuosaan ja sillä sais vedettyä vaikka hirven ropin lavalle mutta pitää sitäkin tässä mietiskellä.

Sitten tuonne lavalle pitäis kääriä jokunen metri putkea jonka päälle sais pingottaa pressua suojaamaan lavaa. Kehikko ajais samalla turvakaaren virkaa ja katolle vois nostaa vaikka kanootin kuljetettavaksi. Työvalojakin olis tallissa pari kierrosta oottamassa asennusta.

Tässä nyt olis muutama ajatus jotka päässä on pyörinyt. Eiköhän sitä jotakin tule jossakin vaiheessa tehtyä kun vain kerkiää muilta hommilta.

ajelija
12.08.2015, 21:14
Ja kehikon päälle sais lautoja yms. Aina tartteis kärriäkään tai sitten sais enemmän kerralla:D
Hienoo että autoo käytetään siihen mihin se on suunniteltukin:)

TJH
17.09.2015, 20:39
Tulipa tuossa alkuviikosta liikuteltua tuota Beejiitäkin ja samalla otin siitä pari kuvaa ja aattelin että laitanpa tännekin vähän juttua kyseisestä kamppeesta.

Ostin auton reilu kymmenen vuotta sitten ja tämä oli minun ensimmäinen oma maasturi. Ostaessa pirssi oli täysin vakio renkaita lukuunottamatta. Autohan on vuodelta -75 ja vakio tekniikalla ja akseleilla. Kori ja jousitus olivat ensimmäiset muutokset jotka autoon tein ennen leimalle vientiä. Vuosien saatossa kampetta tuli jalostettua lisää ja tältäpä se nyt sitten näyttää tällä hetkellä.

lepa77
17.09.2015, 20:45
ja kyllä vaan hyvältä näyttääkin:)

TJH
17.09.2015, 21:19
Korin suojaksi vääntelin putkea lokasuojien ympärille joskus 2010. Putkiin oli helppo niitata muovi suikaleet levikkeiksi. Samalla muokkasin etupuskuria ja vahvistin etuvinssin kiinnitystä. Vinssin päädyn pulttien alle laitoin rautalevyn koska alkuperäinen kiinnitys vinssissä oli tyypillisesti murentunut. Vinssin paikka on alkuperäinen mutta etuylitystä olen yrittänyt pitää mahdollisimman pienenä.

Takavinssikin taisi sujahtaa paikoilleen kesällä 2008. Vinssi on Toyotan mekaaninen ja kiinnitys runkoon pitäisi olla melko jämerä. Ulosotolta tulee ihan itte sävelletty akseli ja lattiassa on luukku josta vinssiä voi käyttää. Vetokoukkukin löysi paikkansa tuolta peräpäästä.

TJH
17.09.2015, 22:05
Korin pellitin 2005 ja varmaan puolet auton korista on tullut tehtyä uusiksi. Takapäähän tein kehikon kulmaraudasta, lattaraudasta ja u-palkista. Päälle sitten pulttasin kolmen millin alumiinilevyä ja liima tuli laitettua väliin. Levythän oli sitten vanhoja liikennemerkkejä joita satuin saamaan silloiselta työpaikaltani.

Takaluukut tein uusiksi 2011. Yläosa aukeaa ylös ja alaosa sivulle ja runko on neliöputkesta johon niittasin 2mm alumiinia ja ikkunaksi liimasin pleksiä. Peltiyöt tein sillä mielin että ruoste hommia tämän auton kanssa ei pitäisi tulevaisuudessa olla kovinkaan paljon tiedossa.

TJH
17.09.2015, 22:27
Ensimmäisen flippikeulan tein lasikuidusta 2005 ja muotin aihiona käytin tuota Lava Hojon keulaa. Opetteluksihan se silloin aikanaan meni mutta ihan kohtalainen lopputulos siitä kuiten tuli. Ekassa keulassa oli viisi senttiä leviämmät lokasuojat ja tällä keulalla ajoin jokusen vuoden. Sitten tehtiin uusi muotti MiKon kanssa joskus 2009 ja siitä tehtiin tuo nykyinen keulapala. Flipin tueksi tein putkesta tuommoisen kehikon joka hiukan tuki tuota rakennetta. Lokasuojat ovat alkuperäisen levyiset ja tuo putkihässäkkä keulassa suojaa hiukan tuota keulapalaa risuilta. Sisälokarit tein alumiinista. Muistaakseni tuo kuitukeula painoi saman verran kuin orkkis konepelti joten keula laihtui hiukan tuolla muutoksella.

TJH
18.09.2015, 20:34
Ensimmäisen turvakaaren tein 2005 jostakin nurkista löytyneistä putken pätkistä ja irtomutkista. Kyhäelmä oli varsin yksinkertainen jossa oli vain pääkaari ja takatuet. Onneksi tälle kaarelle ei koskaan tullut tarvetta koska mitäänhän se ei olisi tosipaikan tullessa kestänytkään. Hylkyyn mentyään tönäsin kehikkoa rattorilla ja saumathan siitä pettivät melko helposti.

Tuon nykyisen turvakaaren tein 2011 ja se tuli tehtyä jo hiukan järkeä käyttäen. Olihan siinä hitusen hommaa jotta sen tuonne hyttiin sai kohtuu tarkasti sopimaan, mutta lopputulos miellyttää ainakin itseäni. Toivottavasti kaarelle ei koskaan tule varsinaista tarvetta.

TJH
20.09.2015, 00:30
Laitetaanpas sitten tuolta helman altakin pari kuvaa. Soa tuli tekastua silloin ekana vuonna ihan perinteisen mallin mukaan. Akselit tipautin pakkojen alle ja alkuperäisistä pakoista otin lehtiä vähemmäksi. Iskarien alapään kiinnitykset muokkasin eri kohtiin ja takana on Bj:n omat pumput ja eteen valikoitui Hj:n takapään kepit. Navat käänsin, kääntöpäihin uudet kääntövarret ja akseleihin kiertymisen estävät tukivarret. Etujarrutkin päivitin levyllisiin versioihin.

No tällä paketilla sitten ajelin muutaman vuoden. 2009 sitten asensin 60:sen ohjaustehostimen ja keulasta käänsin pakat toisinpäin. Keulaan tein uudet korvalliset jousille ja riipuke tuli jousen takapäähän. Mallia taisin ottaa latikeula Hiluksista. Etuylitystäkin sain pienennettyä jonkun sentin.

TJH
20.09.2015, 20:07
Joustoja tuossa tötterössä on ihan kohtalaisesti. Joskus olen mitannutkin niitä ja melkein 200 litran tynnyrin verran niitä taisi löytyä. Ihan kohtalaisen alustan saa rakennettua pienelläkin budjetilla.

Tällä hetkellä Bj lepäilee tallissa ja uusia suunnitelmiakin muhii pääkopassa. Päivityksiä haluttaisi tehdä vähän joka puolelle, mutta ajeleehan tuolla kyllä tuommosenakin.

lepa77
21.09.2015, 08:53
tätäkin kun katsoo niin en taida omasta enää kuvia laittaa ollenkaan:)

TJH
09.01.2016, 22:27
Lavurin mittarissa 17,5 tkm ja isommilta remonteilta vältytty. Syksyn aikana vaihoin jumittuneen pakkianturin tilalle toimivan ja siinäpä tais olla remontit mitä joutunut tekemään.

Katsastuskonttorillakin käväsin joulukuun alussa ja leimahan sieltä irtosi. Savut koneesta 1,36, etujarrut molemmat 2,8 ja takajarrut vasen 1,9 ja oikea 1,7. Korjauskehotus tuli kasikympin lätkästä joka uupu. Katsastusta varten kirin käsijarruvaijeria ja vaihdoin toisen kilpivalon hehkun.

Moottoriin tuli vaihettua öljyt ja alustan nippoihin ruuttasin vaseliinia lokakuun lopulla. Eipä tuolle muuta ole hoksannut tehdä. Talvirenkaatkin tuli vaihettua jossakin vaiheessa alle kun tuli tuota vitiä tien pintaan.

tdi
11.01.2016, 23:45
En oo ees huomannu tätä! :o Hyvän näköstä, tuota sun katos olevaa stereo boksii voisin vähä kopioida! :)

-Sakke-
12.01.2016, 08:25
Se on tainnu tuo BJ esiintyä pari kertaa 4x4Magazinen projekteissa, sekä jollain vanhalla Lapland Trophy kisa dvd:llä.

TJH
12.01.2016, 18:58
Juu ei muuta kuin kopioimaan vaan. Kaijuttimet laitoin tuohon keskelle sen takia ettei nuo aurinkolipat peittäisi nuita kaiuttimia. Mankka on ihan oikian kokoinen ja konehuoneessa on jännitteen alennin josta tulee virtapiuha hansikaslokeroon ja siitä tuulilasin kehyksen sisälle ja yläosasta ulos valmiista tehastekoisesta reijästä. Antenni on joku pikkunen mokkula jonka saa liimattua tuohon lasin yläosaan kiinni. Tuohon paneeliin voisi tulevaisuudessa laittaa vaikka työvalojen katkaisimia kaveriksi.

Velipoika se silloin aikoinaan teki joitain juttuja tuosta Bj:stä siihen lehteen. Ja katsomassa käytiin niitä kisoja joten voipi olla että auto on kuviin päässyt.

Rohmo
12.01.2016, 19:25
Hitto kun on siistin näkönen toi karjapuskuri :)
sopii kuin nenä päähän :D
tai puskuri autoon :D:D

TJH
12.01.2016, 20:52
Kiitos vaan kehuista. Pikkusen tuota nautaraudan mallia piti päässä miettiä ja pahville piirrellä ennen kun sitä aloin kasaan veistelemään. Jossakin vaiheessa tuolle vinssille pitäis tehdä ne perinteiset vahvistukset ja rummulle ne reuna levyt jotka piettää vaijerin rummulla. Ja vaijerikin pitäis uusia kun vanha on hiukan rispaantunut.

TJH
10.08.2016, 20:35
Päivitelläänpäs tätäkin rojektia. Juhannuksen jälkeen talliin ilmestyi kuusi salkoa putkea ja pari viikkoa sitten kävin MiKolta hakemassa rypyttimen lainaan. Pikkuhiljaa putken pätkät ovat vääntyneet tuohon auton ympärille ja tänään sain kehikon viimeiset osaset tehtyä paitsi tuo yksi putki jäi vielä vaiheeseen. Kehikko on vasta heppailtu kasaan joten vielä pitää kaikki saumat turata tiukempaan kiinni ennen kuin pääsee maalaus hommiin.

Kaaren päälle pitäisi sitten askarrella jonkunlainen pressu päälle ja etuseinään pleksi ja takaseinään luukun kehys johon kans tulee pleksi. Lavan päälle tulevan kehikon saa pultattua irti pääkaaresta tarpeen tullessa. Tuleehan tuosta melkonen häkkyrä, mutta josko tuosta jotakin hyötyäkin olisi.

Niin ja alkukesästä alle tuli laitettua kolmivitoset mutiaiset. Hiukan kaaret ovat ahtaat ja niillekin pitäis jotakin keretä tekemään. Uusi laturikin oottaa paikoilleen menoa ja 24 voltin vinssikin olisi tarkoitus nakata tuonne lavalle kunhan vain kerkiäis. No eipähän tekeminen lopu ihan heti kesken tämän pirssin kohalla.

TJH
28.08.2016, 20:56
Turvakaaren sain maalattua tuossa viikolla, mutta paikoilleen en vielä alkanut laittamaan, kun aattelin että tuo vuotava katto vois olla tässä vaiheessa viisain korjata. Meinasin kylläkin lykätä hitsaus hommia ja tiivistää reikiä liimalla, mutta tuleepahan tuokin homma nyt sitten korjattua kunnolla. Taitaa olla jonkinlainen ominaisuus näissä j-4 sarjalaisissa tuo vuotava katto Onneksi homma on kohtuu helppo toteuttaa, kun katon saa irtonaisena korjata. Ja semmonen hauska homma tuossa irrotuksessa kävi että vain kaksi pulttia meni pokki.

TJH
28.08.2016, 21:09
Tuossa iltapäivällä sain irrotettua haperoa osaa pois ja korjauspalojakin sain hahmoteltua tuoreesta millin pellistä. Pikkasenhan tuossa on vielä tehtävää, mutta eiköhän se tästä.

TJH
01.09.2016, 20:59
Eilen sain viimeiset ruostepaikat laitettua kuntoon. Melkoinen nysvääminen tuossa oli, mutta onpahan tuokin tehty. Pikkusen tuo homma tuossa laajeni mitä ensin olin suunnitellut.

TJH
01.09.2016, 21:17
Tänään sitten oli vuorossa tuon alareunan liimaaminen paikolleen. Hiukan suhautin maalia tuonne liitos kohtaan ja pistehitsillä kiinni. Hitsauskohtien viimeistelyn jälkeen levitin katon pintaan metallikittiä pohjille ja sen päälle taikinoin muovikittiä. Huomenna hommat jatkuu pohjien viimeistelyllä.

TJH
03.09.2016, 20:39
Eilen jatkoin pohjien tekoa ja pakkelin taikinoinnissa vierähtii jonkin aikaa. Pohjamaalin vedon jälkeen kattokourun saumaan laitoin liimamassaa ja sen jälkeen lisäsin pari reissua pohjamaalia jonka jälkeen sai vetasta pintamaalia korjattuihin paikkoihin. Nyt päädyin vain paikkamaalaamaan korjatut kohdat kilikoli maalilla jottei tuo auton kulahtanut ulkonäkö menisi pilalle turhan pramean näköisellä kattopellillä. Sitten jos tuo auto joskus maalataan niin tehdään se sitten kunnolla.

TJH
03.09.2016, 21:02
Tänään sain pultattua katon takaisin paikoilleen. Liimamassaa laitoin katon etukulmiin josta päivä näytti paistavan läpi. Pelkät tiivistenauhat eivät näimmä riitä ihan jokapaikkaan. Toivottavasti tuo katto pitäis nytten vähän paremmin tuon sateen.

Turvakehikonkin sain nostettua paikoilleen. Pari pulttia vielä pitäisi laittaa jotta tuo etuosa olisi kunnolla kiinni. Huomena vois sitten vielä nostaa tuon takaosan paikoilleen niin sittenhän tuo olisi kehikon puolesta nipussa.

lepa77
04.09.2016, 06:17
hyvin sopii kaaret.

TJH
07.09.2016, 21:49
Tuossapa olis pari kuvaa tämän hetkisestä tilanteesta. Tässä muutaman päivän aikana on tullut jotakin touhuttua tallin puolella. Lavalle tuli nakattua tuo laatikko jotta tavaraa saa vielä jonkinlaisen kannen alle piiloon. Öljyt tuli vaihettua koneeseen ja samalla tuli paikallistettua jäähytysnesteen vuotokohta syylärin ylälaitaan. No tänään sitten tuli tinattua tuo vuotokohta umpeen ja homma jopa onnistui. Auton allakin tuli kontattua ja kiristin taka-akselin henkselit tiukempaan. Samalla herkistelin takalukon vivustoa ja laitoin vaijerin päähän lukitus sokan paikoilleen koska entinen oli karannut.

Sitten olen mietiskellyt tuota takaosan katteen tekoa. Ympäriinsä pellittäminen tuossa ei vissiinkään ole laillista koska korkeutta ei ole tarpeeksi lavalla. Kokonaan pressulla vuoraaminen on yksi vaihtoehto. Mutta mitenkäs sitten jos nuo kyljet pinnottais kahden millin alumiinillä ja katolle laittais sitten jotenkin tuommoisen kevytpeitteen kiinni. Onkohan tämmöinen laillista täällä Suomessa? Samalla nuihin kylkiin voisi laittaa pleksistä ikkunat kuten on nuissa pitkähyttisissäkin Cruisereissa. Niin ja painoahan tuolle häkkyrälle kertyi 90 kiloa. Etuosa painoi muistaakseni 58 kiloa ja takaosa 27 kiloa.

parukit
08.09.2016, 15:37
Haluatko laittaa siihen Hj61:sen takasivulasit. Olisi ylimääräisenä tiivisteineen.
Postikuluilla.

Samppahj
08.09.2016, 15:48
Jos ei TJH laita, niin mulle kelpaa :D

TJH
08.09.2016, 18:46
Kiitosta vaan lasitarjouksesta, mutta tällä hetkellä varastoista löytyy parikin kierrosta nuita laseja joten tähän hätään ei ole tarvetta.

TJH
12.09.2016, 21:13
Takakaaret tuli muokattua hiukan isommiksi. Vanhat kaaret leikoin irti ja jatkoin niitä kaheksan senttiä. Sitten nostin kaarta kolme senttiä ylöspäin ja pulteilla kiinni. Pikkusen joutu sisälokaria takomaan sisään takaosasta. Hiukan maalia päälle ja muovisoiro niiteillä kiinni kaareen.

jakenbj
05.03.2017, 14:45
mahtaako tämä auto olla pyhätunturin parkkipaikalla?

TJH
05.03.2017, 21:35
Siellähän se työpaikan parkkipaikalla monesti näkyy näin talvella.

jakenbj
05.03.2017, 21:42
Siellähän se työpaikan parkkipaikalla monesti näkyy näin talvella.
tänään sitä useaan otteeseen ihailin.. hieno kampe

TJH
20.06.2018, 13:20
Kohta pyörähtää mittariin omia ajoja 50 tkm ja kivastihan tuo on käyttiksenä pelannut omiin tarpeiseen. Pikkusenhan sitä on joutunut pajottamaan kun orkkis syyläri alkoi vuotamaan toissa talvena ja tilalle nakkasin 61:sen syylärin. Viime syksynä orkkis lämmityslaitteen puhallin hyytyi ja tilalle mahdutin 60:sen puhaltimen ja puhallustehokin lisääntyi kivasti. Takaperän pinjonin stefa tuli vaihdettua uuteen tässä alkuviikosta ja samalla periin tuli laitettua uudet öljyt.

Seuraavaksi pitäisi alkaa suunnittelemaan tuota turbon uusimista. Alkaa olla jo siinä pisteessä että jotain tarvis tehdä. Vaihtoehtojakin tieten on muutama. Vanhan korjaus, uusi tarvike ct26 tai sitten ihan jokin muu sopiva turbo. Itte olen tässä yrittänyt pähkäillä että mitähän sitä tekis ja nyt voisin kuunnella muittenkin palstalaisten ideoita homman suhteen. Jonkun verran olen selaillut vanhoja keskusteluja aiheesta mutta omat ajatukset ovat melko sekavat homman suhteen. Lisäheppoja en välttämättä tarvi vaan pikemminkin luotettavat kilometrit tulevaisuudessa kiehtovat.

Niin ja sainhan minä tuon lavan katettua viime kesänä ja tuossa olis pari kuvaa parin viikon takaa.

lepa77
20.06.2018, 14:40
Omasta mielestä se oma turbo on siihen paras.ainakin luotettava.

jmk
20.06.2018, 20:18
Mielummin alkuperäisen korjaus kuin kiinalainen kopio vaikka taitaa tulla kuitenkin kalliimmaks

lepoantti
21.06.2018, 05:22
Nimimerkki raidis taisi tilata interpentin syövereistä supran ct-26:sen keskiosan, siinä vissiin pakoropeli sama mutta kompura isompi. Sitten toimitti palikat http://www.kh-motors.fi/ ja hyvä tuli, kompurakoteloa muokattiin vähän isommalle siivelle. Tällä päivityksellä tulee kuulemma lisä virkeyttä selkeästi. Tämä tosin 12H-t:n kyljessä mutta ei 2H varmaan isompaa kompuraa ujostele, kompensoi muutoksen syöttöruuvilla.

Kyllä varmasti turbopuljut myy sulle mielellään uudenkin ahtimen jonka sanotaan toimivan ja tuottavan tehiä ultimaattisia määriä, vaan tiedä sitten kuinka speksit oikeesti osuu tontille. Vakiolla tai siitä muokatulla ei tarvitse kaikkea rakentaa uusiksi ja tiedät kuinka moottori sellaisella toimii.

Omasta pikkarista jos joskus 2H:n kupeesta ct-26 väsähtää niin valinta on helppo, ahdin huoltoon ja samalla jatketaan loppuun saakka.

Piti oikein selata taaksepäin niin sullahan onkin 12H-t....

wikke
22.06.2018, 08:17
Peltikatto! Onko kaikissa lavureissa? :/

Upea vehjes kyllä.

TJH
22.06.2018, 18:36
Kyllähän se tuo vakio hyrrä kunnostettuna tieten olisi se paras vaihtoehto tällä kertaa. Eipä tarvis alkaa mitään isompia muutoksia tekemään konehuoneen puolella. Jonkun toisen merkkinen ahdin vaatii tieten aina pientä askartelemista ennen kuin se paikoilleen sujahtaa. Ja nuo kiinan turbot hiukan mietityttää että kannatteeko niihin sekaantua ja säästää väärässä kohtaa.

Joo se tuo katto ainakin tässä lavamallissa on ihan alkujaan peltiä. Pitemmät ohjaamot ovatkin sitten kuitukattoja käsittääkseni. Helpommin tuosta peltisestä olen saanut veden pitävän kuin siitä kuitukatosta joka tuntuu ihtävän vettä sisälle vaikka mitä tekisi.

TJH
11.07.2018, 11:24
Päivitelläänpäs tätäkin rojektia. Viimeviikolla Matkahuollosta tuli haettua paketti joka sisälsi peruskunnostetun ct26 ahtimen ja vaihtoon tarvittavat tiivisteet. Viime lauantaina otin vanhan pois ja uuden asensin heti perään uusilla tiivisteillä. Sinisen savun tuotto loppu heti siihen paikkaan ja mustan savun määrä kiihdyttäessä väheni murto osaan aikasemmasta. Kulkupuoleen ei persdynolla tuntunut tulevat mitään isompaa verrattuna aijempaan. Sunnuntaina vaihoin vielä moottoriöljyt ja nytpä sitä voikin alkaa ajelemaan ja seuraamaan öljyn menekkiä. Niin ja tarkastinhan minä vielä etupyörien aurauksen ja säädin tehostettua simpukkaa tiukemmalle kun ratissa tuntui olevan turhan paljon tyhjää välystä.

Ja vielä kerran ISO KIITOS lepa77 ja Ville. Näitten kavereiden kautta tuli turbo ja tiivisteet ja homma hoitui todella hienosti. Tuossapa vielä pari kuvaa ja ite en ole turbojen kanssa värkkäilly mutta omaan silmään tuossa imupuolen siivessä näyttäis olevan jotain pientä kulumaa.

0ltzi
03.09.2018, 20:28
Bongattu tänään Pelkosenniemellä 💪

TJH
05.09.2018, 07:44
No nyt vasta säteili että se oli sinun hojo siinä tankilla. Harmi ku oli muka vähän hoppu niin ei kerennyt käydä juttusilla.