PDA

View Full Version : Neliveto testejä rullilla:


KoniJeep
16.12.2014, 12:53
Neliveto testejä rullilla:

Suparu, Tojota, Volkkari ja Honda: ttps://www.youtube.com/watch?v=Uwr5_Sd47Us (http://www.youtube.com/watch?v=Uwr5_Sd47Us)

2014 Honda ja Foorti: https://www.youtube.com/watch?v=jkiv-bWbLIo

BMW X3 , MB GLK ja Audi Q5: https://www.youtube.com/watch?v=8p9lK6jtwBQ

Heguli
16.12.2014, 15:21
Kutsukaa Honda-mies apuun kun jäätte jumiin :D:D

A.I
19.12.2014, 14:19
Voin vaan kuvitella sitä vitutuksen määrää kun joku on juuri ostanut hondan ja videon jälkeen tajuaa tulleensa mainoksen uhriksi :D

Ponssekuski
19.12.2014, 14:40
Vaan eipä noussu tojotakaan yhtään pidemmälle, vaikka nelivetoseks mainostettiin :D

dirtysalami
19.12.2014, 17:05
Ei nousisi Landcruiserikaan ennenkuin rykäisee keskilukon kiinni :)

hitoy
19.12.2014, 21:04
Aika rankkoja joo. 😂 katottiin video ja 2 koppanen crv haettiin
Sen vetotavasta tai vedottomudesta ei oo kokemusta vielä. Koeajolla luistonesto pois ---> liukas tie ---> kaasupohjaan ---> pieksee 1 vetosen mennentullen = riittää vaimolle. :D:p

Viipo
19.12.2014, 22:29
Ainahan se on tiedetty, et subarut on ylivoimasia maasto-ominaisuuksiltaan. Ei kai ne muutoin olisi niin suosittuja kilpuri- ja safariaihioita?

Tossa auditestissä vanha satku quattro olis tuosta vaan jatkanu matkaa, kun vivusta olis kääntäny -> tönkkö nelikko -> takalukko kiinni

RalliJari
19.12.2014, 22:55
Hieno peli tuo honda:D

Vuos pari sitten ku tuos nykyisen korimallin cr-v tul myyntiin niin käytiin veljen kanssa koeajamassa talvella se. Ei siitä kyllä ajaessa huomannu että ois neliveto ollu, liikennevaloista lähti niin etuset vaan suti ja ei paljoo liikkunu. Käytiin vielä tarkistoo että vetarit takana on. (Veljen sillonen -12 forester lähti samoissa oloissa yhtähyvin liikkeelle ku kuivalla asfaltilla.)
Sillon ol ehkä 10 pakkasta ja tiet reilusti jäässä.
Hondassa ku tuulilasin pyyhkijät laitto päälle niin ne nous lasista irti ja pyyhki ilmaa.. Takalasin pyyhkijä teki saman tempun ja osu sitten spoileriin ja jäi siihen jumiin. Reilu 40ke vai mitä sillä aarteella ol hintaa..

Mic1
20.12.2014, 17:02
Ei nousisi Landcruiserikaan ennenkuin rykäisee keskilukon kiinni :)

AWD testi rullilla: V70, XC90, VW Golf, Maverick, Pajero sport, Land Cruiser, Lexus GX470, LX470

https://www.youtube.com/watch?v=CQPNH4XRbWA

lavanelikko
20.12.2014, 18:33
Ekassa videopätkässä moitittin "epäsymmetristä voimansiirtolinjaa" jos oikein ymmärsin. Mikähän tässä mahtaa olla jujuna? Nimim. En jaksanut googlettaa...

Mase
20.12.2014, 19:30
Oisko tossa Hondassa torsen tyyppinen jakolaatikko eli kun kitka puuttuu kokonaan etupyöriltä niin takaset ei vedä lainkaan. Tosin luistoneston pitäisi korjata tämä tilanne jarruttamalla hieman etupyöriä...

---Mitä tähän sanoo Honda mies--- :D

lavanelikko
20.12.2014, 19:32
Oisko tossa Hondassa torsen tyyppinen jakolaatikko eli kun kitka puuttuu kokonaan etupyöriltä niin takaset ei vedä lainkaan. Tosin luistoneston pitäisi korjata tämä tilanne jarruttamalla hieman etupyöriä...

---Mitä tähän sanoo Honda mies--- :D

Ja nythän itseäni kiinnostaa nää vanhat 90-luvun paskat:o

vmt
20.12.2014, 22:41
Oisko tossa Hondassa torsen tyyppinen jakolaatikko eli kun kitka puuttuu kokonaan etupyöriltä niin takaset ei vedä lainkaan. Tosin luistoneston pitäisi korjata tämä tilanne jarruttamalla hieman etupyöriä...

---Mitä tähän sanoo Honda mies--- :D

Jos veikata saa, niin ei varmaan ole torsenia.

vmt
20.12.2014, 22:45
Ekassa videopätkässä moitittin "epäsymmetristä voimansiirtolinjaa" jos oikein ymmärsin. Mikähän tässä mahtaa olla jujuna? Nimim. En jaksanut googlettaa...

Varmaan pelkkää suparukieltä tuo. Vai onko joku jossain muussa yhteydessä kuullut?

Automyyjänaapuri kerran inoissaan tuli oikeen mun ovikelloa soittamaan ja pyytämään koeajamaan silloin esittelyssä ollutta, oisko forester mallia. Tai jotain sellaista maasturin tapaista. Käytiin sitten koittamassa ja kun lumipenkkojakin oli, niin niissäkin. Ei paljon X-nappi auttanut siihen, että ihan paskasti toimi.

RalliJari
20.12.2014, 23:31
Cr-v:ssä perämurikan yhteydessä kitkapakka josta puolet pyörii kardaanin mukana ja toinen puoli takarenkaitten, ku tulee pyörimiseroo niin se lämmittää sitä öljyä missä se kitkapakka lilluu ja sit rupee kitka lisääntyy, jossain vaiheessa vähän vetoo siirtyy sit taakse.. Noin ainaki vanhemmissa cr-v:issä oli vissiin..


Epäsymmetrisellä viitataan vetareitten pituuteen. Subrussa vasen ja oikee vetari saman mittaset eessä ja takana. Mikä sen etu on, en oo varma, sama pyörivä massa ja siitä seuraava jokin hyöty varmaan.


Ite kyllä haikeena muistelen entistä eka kopan legacyä, ol hyvä peli. (Varsinni nyt hyvä muistella ku ee oo mitään autoo:()

sisua45
20.12.2014, 23:58
Mulla on itellä V6 syncro passat, missä on torsen systeemi. Takapyörät vetävät koko ajan, ilman odotusta. Olen ajanut pasaatilla reilu 100 tkm. Talvella pystyy ajamaan kaasulla sladissa, jos siltä tuntuu. Joskus kokeilin hiekkaisella asvaltilla, ja sain takapyörätkin vinkumaan. Kuivalla asvaltilla 193 hv ei riitä kumin pyörittämiseen.

Kaverilla on vähän renkattu Audi S4 2.7 biturbo, se jaksaa jo joka nurkasta vinguttaa. Siinä on sama tekniikka kuin mun pirkka-versiossa, mutta kone on ahdettu.

Onko missään poikittaiskoneisessa torsenia? Mun mielestä ei.

Tuossa yhdessä filmissa oli poikittais koneinen haldex-passat. Haldexista ei ole mulla yhtään kokemusta. Mutta käsittääkseni niiden vetoa saa odotella joskus.

Toisella työkaverilla on yli 300 hv neliveto volvo V70. Malli merkinnnän perässä jotain T tai R kirjaimia? Talvella kun painaa mutkassa kaasua, niin ensin se kuulemma puskee, ja se sitten heittää perää. Sanoi, ettei mikään leppoisa auto ajella kaupungissa. Saa olla kaasun kanssa tarkkana. Ja haldexilla se on.

vmt
21.12.2014, 00:07
Mulla on itellä V6 syncro passat, missä on torsen systeemi. Takapyörät vetävät koko ajan, ilman odotusta. Olen ajanut pasaatilla reilu 100 tkm. Talvella pystyy ajamaan kaasulla sladissa, jos siltä tuntuu. Joskus kokeilin hiekkaisella asvaltilla, ja sain takapyörätkin vinkumaan. Kuivalla asvaltilla 193 hv ei riitä kumin pyörittämiseen.



Just näin. jotain 300 tkm tuli ajettua parilla eri torsen-Passatilla ja tosi hyvin toimi niissä neliveto. Sitten piti vaihtaa ihan muuhun, kun passatin koneenkin käänsivät poikittain...

Noista vielä torsen malleista, tuli ainakin testattua se, että Passatilla sai vaan ajella ja sillä symmetrisen nelivedon autolla ei päässyt edes liikkeelle...

sisua45
21.12.2014, 00:23
Joskus ajoin pasaatin tälläisen riippuun. Taisin käydä pakoputkien pantoja kiristämässä, kun alkoivat pohjakosketuksista vuotamaan? En nyt varmasti muista enää.

Takana on "köyhän miehen lukkoperä". Jarrut koittavat hillitä sutivaa pyörää. Melko viraton systeemi se on, mutta tämä onkin henkilöauto. Maastoautossa se olisi jo säälittävää.

Viime syksynä vedin passatilla irtonaista ja tyhjää pajeron koria pitkin verstaan pihaa. Pajeron kori ei ole mikään helposti luistava pulkka, melko syvät jäljet jäi pihaan. Hiekalla tuli hienosti perässä, nurmikolla alkoi pito loppumaan. Mutta jokainen 205/55R16 rengas oli talkoissa mukana, joten en voi enempää pyytää. Olisi pitänyt UAZilla vetää, mutta kun silloin oli bensan saanti ongelmia...

ZeiZei
21.12.2014, 23:36
Cr-v:ssä perämurikan yhteydessä kitkapakka josta puolet pyörii kardaanin mukana ja toinen puoli takarenkaitten, ku tulee pyörimiseroo niin se lämmittää sitä öljyä missä se kitkapakka lilluu ja sit rupee kitka lisääntyy, jossain vaiheessa vähän vetoo siirtyy sit taakse.. Noin ainaki vanhemmissa cr-v:issä oli vissiin..


Epäsymmetrisellä viitataan vetareitten pituuteen. Subrussa vasen ja oikee vetari saman mittaset eessä ja takana. Mikä sen etu on, en oo varma, sama pyörivä massa ja siitä seuraava jokin hyöty varmaan.


Ite kyllä haikeena muistelen entistä eka kopan legacyä, ol hyvä peli. (Varsinni nyt hyvä muistella ku ee oo mitään autoo:()

Korjausta sen verran että CR-V ja HR-V:ssä tuo nelivedon kytkentä on muuten nuin kuin kuvasit, mutta se kytkentä tehdään perässä olevan pumpun (dual-pump) avulla hydraulisesti ilman sähköjuttuja. Eli kun tulee pyörimisnopeus eroa, kardaanin ja takaperän välille dual-pump tekee paineen joka kiristää kitkapakan.

http://i189.photobucket.com/albums/z148/draggbody/crv%20diff/78649363.gif

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=98574

Uudemmissa ovat sitten lisänneet sähkön tuohonkin systeemiin ja uusissa näköjään vielä "parannettu"

Subarun mainostama symmetrinen neliveto tarkoittaa 50/50 nelivetoa, joka on tietenkin parempi kuin nuo kytkeytyvät etuvetoiset.

Temutin
22.12.2014, 13:40
Subarun äijä kävi joskus töissä kertomassa nuista vehkeistä.. etuvetoseksi se niitä väittä kaikki paitsi STI:tä (kai se tällä tarkoitti kun että keskilukkoa voi säätää) tää oli joskus pari vuotta sitten..

paremmin tuo kuitenkin näyttää liikkuvan kun honda :D

symmetrinen tulee symmetrisestä voimalinjasta..


http://www.briggssubaru.com/blog/subaru-symmetrical-all-wheel-drive-system/

ZeiZei
22.12.2014, 14:45
Subarun äijä kävi joskus töissä kertomassa nuista vehkeistä.. etuvetoseksi se niitä väittä kaikki paitsi STI:tä

http://www.briggssubaru.com/blog/subaru-symmetrical-all-wheel-drive-system/

Subaru äijä ei tiennyt mistä puhuu.

(On kyllä etuvetoinen Legasy, mutta siinä on hankalampi laittaa nelivetoa päälle, paitsi kun ajaa monsteriautolla katolle.) :)

Temutin
22.12.2014, 20:08
Mahdollista sekin.. maahantuoja se oli olevinaan.. tai sitten itse ymmärsin väärin.. STI oli kuitenkin ainoa joka liikkuu 3vetosena jos on tarvista..

SeppoHovi
22.12.2014, 21:47
Eipä tuossa pihassa olevassa Forresterissa 50/50 ku ykkösellä. Siltä se ainakin tuntuu... Nelivedosta annan kyllä täydet pisteet normiajossa, mutta muuten kyllä luottoa ei ole. Kaks vuotta vanha ja 115tkm takana jos kestää vielä reilu puolvuotta ilman et mitään isompaa hajoo niin ihmettelen.

RalliJari
22.12.2014, 22:37
Korjausta sen verran että CR-V ja HR-V:ssä tuo nelivedon kytkentä on muuten nuin kuin kuvasit, mutta se kytkentä tehdään perässä olevan pumpun (dual-pump) avulla hydraulisesti ilman sähköjuttuja. Eli kun tulee pyörimisnopeus eroa, kardaanin ja takaperän välille dual-pump tekee paineen joka kiristää kitkapakan.
..........
Subarun mainostama symmetrinen neliveto tarkoittaa 50/50 nelivetoa, joka on tietenkin parempi kuin nuo kytkeytyvät etuvetoiset.

No nii, ei ollu mun honda tietous kohillaan sit:) Jostain mie tuon lämpiävän öljyn oon kyllä lukenu, mistä lie..

Mutta tuo symmetrinen tosiaan tulee tasapitkistä vetareista. 50/50 voimanjako on manuaalivaihteisissa subruissa joissa on keskellä tasauspyörästö viskolukolla (poislukien jotku sti mallit jossa sähkösesti säädettävä keskilukko). Automaateissa on kahta erillaista nelivetoo, etuvetopainotteinen 60/40 (joka ol vanhemmissa 90/10) joka on liikkeellelähössä 50/50 ja tiputtaa sit vetoo taakse ku vauhtiin on päässy, siinä veto menee taakse sähkösesti ohjatun kitkapakan kautta, vissiin aika nopee kulumaan se kitkapakka, sillon tulee viivettä nelivetoon.. Ja sitten on harvinaisempi 45/55 takapainotteinen jossa keskellä planeettapyörästö jonka kaverina sähkösesti ohjattu kitkapakka, lujempi ja parempi/paras hupiajuun.

hitoy
23.01.2015, 13:38
Oon nyt kiusannut ja haukkunut mamman crv2.ta mutta täytyy sanoa että aivan soiva on kadulle. Eilen läxin jäiselle asfalttitielle ristyksestä ylämäkeen. Napista estot pois ja viidennen kerran kun perä kipitti rinalle lopetin leikin vauhdin karattua toiselle sadalle.. kiire tuli jarrutella kun pitoja ei mutkaa tulessa ollutkaan.. jää kentällä sitten pyörittelin paikallaan ja totesin että riittää meille. :p odotin etuvetokäytöstä mutta kaukana oli siitä. Ei viitti enempää kiusata ettei hajoa :D. 307tkm mittarissa jo kuitenkin.

petr
23.01.2015, 13:57
Jos siihen on joku tehnyt kemppilukon...? :D