View Full Version : Takalaitanostimen hyödyntäminen ajoramppina
Täällä kun monenlaista keksijää on tavattu, niin pistetääs aivoriihi aiheesta.
Meillä nyt tuo kiinteälavainen ateGo, jossa lavan takapää n. 90 cm korkeudella maasta takapussit tyhjinä. Kolmen metrin rampeilla lähestymiskulma lavalle jää vielä niin jyrkäks, että henkilöautossa nappaa masu kulmaan kiinni, ja siksipä tähän on tarkoitus viritellä kiinni takalaitanostin, joka sopivasti tuunattuna toimii ajoramppina, mutta myös nostimena. Nostimen lauta on noin 2 metrinen, josta varaa lyhentääkin, mutta muutama asia olis hyvä toteutua:
1) kahden metrin pystyssä törröttävää lautaa en aio perässä pitää, eli jotenkin ois mielekästä saada sitä lyhemmäks, saranaa keskelle ?? Irtorampit kohtuullisina voi jatkossakin kulkea mukana, jolla saadaan loivaa kulmaa, mutta ei ehkä kolmimetrisille enää tarvetta.
2) tarvittaessa, olis hyvä, jos em. kapistuksella vois lavaa pidentää, eli ajella lauta lavan jatkeena, liekö laillista ??
3) kyytiin olis hyvä saada toisinaan myös kapeampi raideleveyksistä kalusto, kuten bobcat tai kumitelakaivuri
Ja muistetaas vielä, että kantavuuden ja ajoneuvon kokonaismassan takia, ihan metsäkonekuljetuslavetti kokoluokan ratkaisut ei oikein ole mielekkäitä. Peräylitystäkään tällä töpöhännällä ei oo kuin noin metri, ketteryys olis kiva säilyttää.
Ideoita, piirroksia, kuvia saa heitellä, tän osat on vielä osin pitkin Suomea, vielä voi suunnitelmia päivittää ... Ja paras idea saatetaan palkita ;)
EDIT:
lähtökohtaisesti joku tämän tyyppinen visio mulla pyörii mielessä, kuva lainattu mobilesta, ja siin on viistetty osa kiinteänä, mä ajattelen tuon viisteosuuden nostimeks, ja siihen sitten rampit joteskin fiksusti
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=167529
BJ-40/76
13.12.2014, 21:56
Yksinkertaisin tapa: kasa lankun pätkiä, ja ylimääräiset rampit: siis auton ramppien alle esim. 25-40 cm korotusta, ja sitten ne ylimääräiset rampit niiden jatkoksi. Toki ei ole käyttökelpoinen, jos pitää rakennella tiheään.
Mutta semmoiset takalaita nostimet, mitkä taittuu 2-kerroin, ja kestää "rymytä" edes kohtuu kokoisella kaivurilla, on kalliita? Ja kuuluuko "nostureihin", siis pitää jollain tapaa katsastaa? (aikanaan oli yhden hinurifirman omistajan kanssa juttua "liukulavan" modaamisesta, ja kertoi että on nimenomaan liukulava, siis ei....)
Yksien löylyjen ajan miettimisellä:
Takalaitanostin keskeltä poikki ja riittävän jykevät saranat. Sitten vaan metri pystyssä ajaessa. Takaylitystähän saa olla 2m merkittynä, joten nostimen reunaan lippu ja pari parkkituikkua vaaka-ajoa varten. ja tietty mekaaninen varmistus, että pysyy paikoillaan ajossakin. Sitten nostimen reunaan hitsaten putki U-muotoon leikattuna ja ramppeihin vastaavat koukut, niin saa mille leveydelle tahansa laitettua. Paljonkos muuten akseliväli? ajorampit voisi myös korvata toisenlaisilla rampeilla. Sellaisella, minkä päälle ajetaan etupyörät. Saisi sitä kulmaa loivemmaksi.
Joo, ei oo kovin paljosta kiinni nytkään, tuossa taannoin ajoin ateGon etuset parikymmentä senttiä korkealle, eli metrin ajosilloilla toyotan vanteiden päälle, niin lastaus helpottui heti.
Tuo takalaitanostin nyt kuitenkin helpottaa montaa asiaa muutenkin, ja tuo hiukan painoa taakse, eli kyllä siitä hyöty ulosmitataan. Villen saunassa (!) tuntuu kehittyvän samantyyppisiä aivopieruja kuin welhomäelläkin :D
Tuo ramppien kanssa renaaminen vaan on paljon tylsempää, kuon leikkiä hydrauliikalla :cool:
Paljonko on Ategon akseliväli, ja kok paino?
Mietin mittasuhteita jne...
Villen saunassa (!) tuntuu kehittyvän samantyyppisiä aivopieruja kuin welhomäelläkin :D
l:
Täällä keksitään vaikka mitä! :D Kunhan vaan joku ehtisi testailla niiden kaikkien ideoiden toimivuuden...
AteGo akseliväli taitas olla reilun 4 metriä, ehkä 4.2
Kokonaismassa 7.49 T ja omamassa nyt n. 4500 kG
......
Alkuun mietin että tehdään akselin kohdilta saranoiduksi tuo nykyinen lava hiuka pidennettynä, eli noin puolentoista metrin pätkä joka hydraulisesti putoais pyydettäessä hiukan alas, ja siihen alle noin puolentoista metrin rampit, mutta tää takalaitanostin visio meni ykköseks, jos ja kun joskus kuitenkin tarvis jotain saada vaikka pumppukärrylläkin kyytiin
.........
Tuossapa tuo, ajo korkeudessa
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=167530
........
BJ-40/76
13.12.2014, 22:53
Siis jos on käyttöönotettu -93 taikka sen jälkeen, niin pitänee pääsääntöisesti olla alleajosuoja myös takana....
Ja ainakaan nuo -VMT- mainitsemat tuikut ja liput ei minusta täytä sitä vaatimusta.
Siis jos on käyttöönotettu -93 taikka sen jälkeen, niin pitänee pääsääntöisesti olla alleajosuoja myös takana....
Ja ainakaan nuo -VMT- mainitsemat tuikut ja liput ei minusta täytä sitä vaatimusta.
Vm 2000, alleajosuoja asiahan ei muutu kuinkaan vs. tilanne jossa kuorma tulee 2 metriä yli ??
Nimenomaan niin aattelin, että se on vain se ylitys, joka merkittynä saa olla 2m. Eipä nuo vaihtolava laveteilla olevatkaan ole millään alleajosuojilla varustettuja ja hyvin näyttää saavan olla niin, vaikka niissä ylitystäkin merkkaamatta usein vaikka kuinka.
Perälautanostimen ja tuommoisten http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Nostotyokalut/Autoramppi-2-tonnia-15803/ tai vähän vahvistettujen (ja korotettujen?) kanssa ei varmaan niitä irtoramppeja tarttisikaan.
Heikki L
13.12.2014, 23:06
kyllä toi takalaitanostin puolitettuna kuulostaa parhaalta, on laillinenkin vaikka olisi sen 2m perässä merkittynä. katso vaikka vaihtolava autoja niissä lava tulee monesti sen 1-2m yli auton rungon missä tuo alle ajo suoja. ja jos saat noista rampeista puolet pois niin on siinäkin jo aika monta kiloo säästöö. muistakseni ramppien kanssa oli paino 4400 sisältää satakiloo läskii ohjaamossa myös ;)
mihin tuo historic mb menossa?
vmt oli hiukka nmopeempi! ja jos jostain saa alle 2m kestävät alurampit niin siinähän säästyis taas puolet painosta+laittaminen paljon kivempaa.
Onko tuossa umpikoppi päällä, kuulostaa avo kappaletavara lavalliseksi painavalta?
Meillä oli joskus Saviem-rellu 9 tonnin kok painolla. Piitkä kpl-tavara lava, ja nummi-lifter (takalaita nosturi siis) perässä. Omapaino oli samaa luokkaa kuin sulla, ja auto oli kuitenkin muistaakseni 1979 mallia? Kuutoskoneella, mikä tuo painoa.
Etupuskuriin nosturi auto malliset tunkit, joilla etupään saa ilmaan. Tarvittaessa rungon jatkamista takaa. Eiköhän noilla eväillä saa henkilöauton kyytiin, tai sitten pysy vain maastoautoissa :D
Sitten on vaihtoehto B, auton lisävarustelu. Alakuvan osoittamalla tavalla sirrettiin BMW 315, Nissan Sunny, Mitsubitch Pajero, Ural-375 ohjaamo, jne paikasta toiseen. Hyvin sujui, maavarasta riippumatta. :)
Historic meni Lahteen harrastajalle ...
.........
Mä en oo tuon kanssa vaakalle päääsy, oma arvio oli arvio, poispurettujen liukulavaveheksien aikaan paino on ollut 5180
.........
Maasturien kanssa pärjäis noinkin, mutta aina jotain muutakin on menossa jostain jonnekin, niin tarvii hiukan jalostaa ... Olen mä pohtinut jo eteen ilmapusseja, ihan vaan vähän etureunastaan nousevaa lavaa, liukulavaa nykyisen päälle ym.
Pilkkihommiin ei kyllä tällä kokonaismassalla kannata ryhtyä
........
BJ-40/76
13.12.2014, 23:21
Vm 2000, alleajosuoja asiahan ei muutu kuinkaan vs. tilanne jossa kuorma tulee 2 metriä yli ??
Siis minulla ei asiasta mitään täsmätietoa, pelkkiä hataria muistikuvia....
Ja tuon em. viestin raapustin sillä oletuksella, että JOS takalautaan viritetään "tuikut" ja mekaaniset tuet ajoa varten, ja sehän on kiinteä osa autoa, niin maalaisjärellä se on silloin osa autoa, jonka täytyy täyttää nuo alle ajosuojien vaatimukset.
Kuorma, joka tulee auton ulkopuolelle on "poikkeustapaus" vai miten se sitten kerrotaankaan.... siis kuorma pitää ensisijaisesti tms. saada kuormatilaan tms....
Ja oman terveyden kannalta: Jos joskus sattuu joku kämmi tms., että tutustun tuohon sinun kuviteltuun takalaitanostimeen, joka on takaapäin noin 80cm korkeudessa, ja noin peukalon vahvuinen, ja seuraava kova n. 1-2 metriä edempänä: toivottavasti olen liikenteessä korkealla autolla. siis peräkolarissa henkilöautolla tuo tarkoittaa jokseen varmaa kuolemaa, verrattuna siihen, että alleajosuojalla varustettuun autoon ajaessa olisi mustelma hartialla ja kädet/sormet kipeät.
Ehdit heittämään kuvan kehiin, kun vielä kysynyksiä päissäni mietin...
Tuo on entinen liukulava-systeemi-hinuri? Kuinka tuo lava on nykyään kiinni, ihan vaan rungossa? Lavan oma runko lienee sen verran tukeva, että se kestäisi kipata.
Mutta se se perslauta nosturi... Kun laitat sen auton runkoon kiinni, niin lavaa ei paljoa kippailla. :confused:
Vahvistat lavan omaa runkoa, ja laitat sen perslaudan siihen kiinni. Lavaan kippi, ja sarana taka-aleksin kohdalle. Jo vain alkaa mersun persus niiamaan... :D
BJ-40/76:
No ihan just se siinä on tyrkyllä, täsmälleen samoin kuin jos kyydissä on sun peukalon paksuisia harjateräksiä tai muita keihäitä lavaa pidempinä. Ei se puuilon lippuna ollut muovikassi paljoa auta, toki sen voi tökätä arimpien katselijoiden henkiseks suojaks irtopään yli.
Mutta aiheeseen vielä, tottakai ja tietysti se laidan pääty pyöreeks ja paksuks, niin paksuks että toivottavasti kenenkään peukku ei ole sellainen, ja kahtia taitettuna varmasti mahtuu kulkemaan vinossa "spoileri" asennossa, jolloin sitä terävää Giljotiinin terää ei edes synny
.......
Nykyinen lava on ihan asiallisesti omalla runGollaan auton runGolle pultattuna tehtaan ohjeiden mukaisesti, ja sehän oiskin hauska kun sitä liuuttelis kolme metriä taakse niin kippais ihan itekseen maihin, tosin melko jyrkkään kulmaan ...
........
Kuinka korkea on lavan apurunko? Voisko siitä viistää vähän pois taka-akselin kohdalta taakse päin. Eli lava taittuisi siltä kohtaa alaspäin, 10-15 cm?
Sekin auttaisi jo kummasti kuormaamista, jos mahdollista.
Mulla on Nummi Lifter perälautanosturin asennus ohjeita paperimuodossa, jos tarvetta. Niissä selviää korkeus-etäisyys mitat eri rungon korkeuksilla.
Asennusohjeet ois kyllä kiva nähdä, onnistuuko skannailla tänne tai kuvina mailiin ??
ApurunGon korkeutta en nyt muista, mittoillaan huomenissa, ei oo kovin korkea, oisko kymmenkuntaa senttiäkään
... ja hommattu nostin on Focolift
Heikki L
14.12.2014, 00:04
140mm apurungon korkeus
Focolift = Nummi Lifter, muistaakseni?
Asennus ohjeet ovat Sisu-verstaalla kansiossa, ja paperimuodossa. Koitan huomenna käydä katsomassa niitä. Voin skannata ne hienolla 39 euron Canon monitoimi laittella, ja laittaa ne sun mailiin tai tänne.
Ja tuon em. viestin raapustin sillä oletuksella, että JOS takalautaan viritetään "tuikut" ja mekaaniset tuet ajoa varten, ja sehän on kiinteä osa autoa, niin maalaisjärellä se on silloin osa autoa, jonka täytyy täyttää nuo alle ajosuojien vaatimukset.
Juurikin näin.
Minkäkokoluokan perälautanostin se on? 1500 kg?
1500 Focolift tais olla, minkähän verran sellainen muuten painaa, suunnilleen ?
Ja uskotaan HeikkiL apurunGon vahvuus aiheessa :D
PikkuMyy
14.12.2014, 10:53
Tässä yksi ehdotus muiden lisäksi
https://www.youtube.com/watch?v=vqrKfiKYJaM
Mikä estää tekemästä liukulavaa tuohon? Tai siis sitä systeemiä?
Toinen ropelihattu idea oisi notta semmonen traileri mistä on helppo ajaa kyytiin... menee tietty rekkahommiksi mutta sehän tuo vaan uskottavuutta.:D
Kävin vähän mittailemassa, lavan apurunko tosiaan 140 mm jonka päällä 50 x 100 poikittaispalkit, ja kansilevy, eli noin 200 mm koko paketin vahvuus.
Lavan takareunasta mitattuna, metrin matkalta vois tehdä viisteen apurunkoa leikkomalla, jolla sais häntää alas max. 200 mm, riippuen hiukan toteutuksesta, sorapihamatikalla tämän viisteen kaltevuus olis 1/5 eli 20%, oisko se sitten asteina 18 ?? Näin ollen lastauskorkeus putoais noin 70 cm tasolle, tosin siinäpä sitten taas olis ylämäkeä, joka ei niin naurata kaikissa tilanteissa, esim pumppukärryn kanssa.
Josta tulee mieleen, että saranaa siihen viisteen alkuun, ja lavaa heiluteltais tarvittaessa siltä osin takalaitanostimella ... Hmm ... -ropelli alkoi taas pyöriä-
..........
Rekkamallin ratkaisu on myös ok, mutta pitää pystyä operoimaan ilmankin kärryä kätevästi. 50 mm kuulakytkin on kyllä tarkoitus toteuttaa, nyt kun ei ole mitään.
...........
Tässä yksi ehdotus muiden lisäksi
https://www.youtube.com/watch?v=vqrKfiKYJaM
Tää PikkuMyyn linkkiversio on ihan ok, silloin kun on ehjä ja maastokykyinen laite, mutta kuollut kuorma, ja etenkin tuollainen nykyaikainen tai muuten vaan alustaltaan matala henkilöauto on se (kirjaimellisesti) kynnyskysymys
.........
Liukulavasysteemi ois kyllä varmasti paras, vaan epäilen sen synnyttävän turhan paljon kuluja ja painoa ...
.........
Mettäkana
14.12.2014, 14:49
Suunilleen tämänlaisen ratkaisun näin yhen firman kuorkissa. oli juurikin perälautaan rakennettu
http://www.autotrailerfinland.fi/userData/autotrailer-finland-ky_new1467/thumb/m600x600/autonkuljetustrailerit/38.jpg
http://www.autotrailerfinland.fi/userData/autotrailer-finland-ky_new1467/thumb/m800x800/autonkuljetustrailerit/42.jpg
Porukoitten volvossa taittuva takalaita nostin ja huonompaa laitosta en oo nähnyt, tosin työkäyttöäkin on reilusti nähnyt ja on turhan paksu kun alumiininen lippa vaatii rakennetta kestääkseen.
Eli tulee 3cm kynnys josta rocla pitäisi tönästä yli ja vielä siihen laidan "mäkeen" :mad:
Kun roclalla kuormaamista ajattelee niin takalaita nostimen kansi on puolesta välistä ehkä 5-7cm paksu niin saranoinnin toteutus vaatii jo pään raapimista, ettei laidan "mäki" ole liian suuri
(kaikki jotka raskasta korkeaa lavaa kyytiin työntänyt tietää sen kivan jännityksen, et laskeeko rocla ajoissa vai sen hetken liian myöhään, et lavallinen on pitkin pihaa)
Ite jos tekisin nyt kun ei voi enää vaikuttaa nostimeen siten, että lyhentäisin laidan vaikka 120 pitkäksi jolloin koko FIN lava mahtuu kyytiin eikä olisi vieläkään liian pitkä pystyssä ajeltavaksi, ellei sitten tee irroitettavaksi niitä kallistuksen tappeja, et saa kaadettua laidan lavalle kun tyhjänä ajelee ja ammatiksi kun ei ole tarkoitus tavaraa kuskailla niin roclan joutaa kiskoa alta pois ja lykätä sivulta alle sit siirtää sivulta lavalle
Ja hankkisin sopivat ajosillat jotka kiinnittyy takalaita nostimen etulaitaan koukuilla, matala puskurisen auton voisi näin ajaa/työntää ensin silloille ja sit keula ylös etuakseli lavalle ja jos nostimessa vaan voima riittäisi niin perän saa nostettua ylös.
Laitaa kallistamalla se ei nouse, siksi ne rampit pitää olla koukkumalliset, että kestää "roikottaa"/vääntää ja samallahan tulisi sen matalan auton maha kulma älylliseksi koskan ei se takalaita nostin jaksa sitä autoa kuitenkaan lavan tasoon nostaa vaikka olisi jatkettukkin nostolaita
Kyytiin saaminen ei ole ongelma vaikka jokusen kilon enemmän rampit painaisi viistää siltojen päät ja sopivan rauta koukun tekee jolla kiskoo ne siihen takalaita nostimelle ja sillä nostaa ne ylös, sit kiskoo lavalle ja sitoo kiinni lava kun taitaa olla tarpeeksi leveä jotta rampit voi jättää kuorman sivuille tai leveässä autossa ne voi työntää alle
Koni-ivekossa on jatkettu takalaita nostin ja toimiihan se mutta on sellainen purkkaa ja teippiä tekele käytännöllisyydestään, sit vielä kun sen laidan taitto ei ole riittävä niin on pitänyt peltisoiro laittaa lavan reunaan raon peittämiseksi :(
Jos itelle tekisin kyseisen mallisen hevosauton niin mönkijä vinssi katonrajaan ja suunnilleen keskeltä taittuva ramppi.
Niin ja sullahan tais olla jo se agados? ne rampit ois kans siltä lastaamisessa helpommat kuin piiitkä takalaita tai mitä vaan traileria kiskoessa ei tartteis miettiä mahtuuko takalaita nostin sinne lavan kiinteiden laitojen väliin
Veto koukun jos tekee irroitettavaksi niin vois samalla sen aisan pituuden passata vaikka sen lyhennetyn nostimen laidan mukaan, kun sekin pitää muistaa et mahtuuko se koukku ohittamaan sen nostimen laidan
Tässä yksi ehdotus muiden lisäksi
https://www.youtube.com/watch?v=vqrKfiKYJaM
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9&pictureid=167572
Tuttu sai tuolla tavalla perälautansa hajalle, kun maastoautoa lastasi. Auto oli range tai disko, ja muistaakseni 1500 kg perälauta.
Laudan nostoteho on ilmoitettu 60 senttiä tyvestä. Reunalla 1500 kg laudan nostoteho on alle tonni. Iso koivupölli reunan alle säästää tuhoilta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9&pictureid=167571
Tämä on se tärkein asia takalaita nosturin käytössä. Kun naiset paljastavat rintansa sinulle, niin älä katso, muuten menee tunkki mutkalle. :D
Ja jos ei ole oikein mitoitetut varret niin parhaassa tapauksessa rupeat keventämään autoa.
Ponssekuski
16.12.2014, 14:36
Tällainen tuli emännän kaa hankittua syksyllä. Menee hevosia kyytiin monessa muodossa :rolleyes:
1500kg takalaitanostin ja suunniteltu heposia varten, mut saa ajettua autonkin sisälle.. ainakin subaru justy meni heilahtamalla..
Tarkoitus olisi vahvistaa lisäsiltaa ja tehdä tukijalat saranoiden kohdille.
Kuitenkin aika toimiva paketti pienellä jalostuksella.
Ja jos ei tykkää noin korkeasta sillasta, ni saranoi sen useammasta kohtaa :D
Mulla on tuon kuvan tyyppinen ratkaisu omassa kuorkissa kans. Takalaidan reunaan on hitsattu leveät U muotoiset raudat johon ajosilla ripustetaan ja ne taittuu tarvittaessa mukana kun laitaa nostaa. Jos kyytiin ajaa jotain matalaa vehjettä, niin joskus siltaa tarvii nostaa kun auto on puoliks kyytissä, jottei nappaa maha kiinni.
Ajosillat on tehty rakennustelineiden kävelytasoista ja päissä on sellaiset koukut, jotka lupsahtaa noihin lenkkeihin. Ja sillat kun on alumiinia, niin ne on köykäset käsitellä ja heittää kyytiin.
Takalaitanostin on 2000 kg:n ja se on toiminu joskus ralleissa tunkin virkana, kun ajaa esim. eturenkaat nostimen päälle ja tempasee ylös, niin autoa on helppo huoltaa ja korjata alta.
Ps: jos joku tarvii tuollasta umpikaappia autonkuljetukseen, niin oma on myynnis tuol palstalla. ;)
Tääkin hiukan edistyy.
Jumppasin tuon palkin AteGoon alle:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=179210
Ja nostorunkoa sovitukseen liikeradan tarkistamiseks:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=179211
Sinnehän se asettuu, ihan kohtalaisesti:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=179212
Tuo alkuperäinen Focon alleajosuoja / puskurihässäkkä saa vielä lähteä, Ategon alkuperäisen tieltä.
Nyt tarvii keksiä hiukan tappeja, muutama uupuu. Ja sitten alkaa pohdiskella vakavissaan itse laidan modaamista.
Hitaasti mutta varmastihan tämäkin etenee. Pultti kerrallaan.
Hiukan joutunu painiskelemaan aiempien osakkaiden jälkiä korjaillessa, jokunen tappi hiukan teetti, kuten tämä, joka ei ollut aikoinaan purkaessa antautunut, ja oli saanut rälläkästä:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=179455
Aika lujaa osaa kyllä tuommonen istua pesässään.
Muutenhan tää on tällaista perusmekaanista hieromista, ruosteiden poistoa ja katkenneiden pulttien porailua ja kierteiden tekoa:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=179456
Vaan, osa kerrallaan kasaan:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=179457
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=179458
Jos nyt ketään ylipäätänsä tällaset hommat kiinnostaa, vaan taltioituupa tämäkin hetki kuin päiväkirjaan konsanaan
Jos nyt ketään ylipäätänsä tällaset hommat kiinnostaa, vaan taltioituupa tämäkin hetki kuin päiväkirjaan konsanaan
Kiinnostaa toki, ja vois olla tosi mielenkiintoisia tapahtumia noi touhut, jos tekisit niistä videopäiväkirjaa. :p
laitoin jo mehtämörölle vinkkii tonne"mitänäköpiirissäkunolettöissä"osioon,et kävis heittään kommenttii tääl.
malttamattomana kuitenkin vinkkaan suoraan tännekkin,mehtämörön luotsaaman lavetin kakkos ramppien mekaaniseen oikaisu tekniikkaan.
itsel ollu mieles jo pidemmän aikaa alkaa muuttaan ainaki yhteen lavettiin vastaavanlaista mekaanista tekniikkaa,syystä että jotkut tietyt laitteet meilläki vaatii loivan nousukulma rampin..kannattaa ainakin tutkii tällasen mahdollisuuksia.
Noniin hitsimestarit ja muut,
Milläs tuollaiset 30 mm ainevahvuudeltaan olevan korvat kiinnitetään lujasti nostorunkoon takaisin ?? Seevi ja hitsi, mutta ajatuksia ... ??
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=179806
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=179807
Nuohan ovat nostimet saranakorvakot, eli paitsi lastauksen, myös tuulikuorma tulee niille.
Mistään mitään tiiä, mutta ok 55.00 puikolla on hitsattu mehtäkoneen nosturia ja hydesylinterin varteen silmä takasin.
Itse hitsaisin nii, että aloitukset ja lopetukset selkeästi rungon puolelle ja lopuksi hioo jouhevaksi.
Lopputulos saman tapainen kuin tuon sauman yläpää ja mihinkään ei jää vajaata tai terävää reunaa niinkuin tun korvakon alapäässä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=179456
umpirautaa(valuterästä) ei taida olla muu kuin itse korvakko..hitsisauman kun saat n.puoltoistakertaa vahvemmaksi ku ohuin materiaali mihin kiinnität,ni enempään ei ole mahdollista lujuuden puolesta vaikuttaa.pysyy kyllä kohtuudella,korvakot näkyy lepäävän painon puolella runkoaisaan niinkuin kuuluukin.
reilu seevaus ja jos pikkukone,ni useampia saumoja,se ei muutenkaan ole huono menetelmä,sillä uusi sauma päästää edellisen hitsatun ja lopputulokseen jää vähemmän jännitteitä.
jos pienellä(alle 150A) mikillä,ni pienellä langansyötöllä,siten silläkin saa raudan sulamaan.
Hyvin irroitettu palikat...
Miks asettelusylinterin, ja vain toisen, juuressa on joku tuollainen anturi ??
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=181633
Täähän siis on se tiltin sylinteri.
Perälaudan merkkivalon anturi. Tehdasasennuksissa laitetaan kojelautaan punanen merkkivalo, joka syttyy jos lauta on auki.
Perälaudan merkkivalon anturi. Tehdasasennuksissa laitetaan kojelautaan punanen merkkivalo, joka syttyy jos lauta on auki.
LooGista. Laudassakin on joku asentoanturi kyllä...
LooGista. Laudassakin on joku asentoanturi kyllä...
Sen voipi heivata mäelle. Se on sitä varten, jotta vaaka-asennossa ei tartte painaa "contact" nappia, jotta lauta toimii. Sitten ku sitä rupeaa ajamaan kiinni ylhäällä, niin se asentoanturi ei anna sen taiton toimia loppuun asti painamatta samalla sitä kontaktinappia. Ja koko homma vaan siksi, ettei tuli jätettyä esim. päätä väliin lautaa sulkiessa.
Ok.
Tää on nelinappinen malli, jossa ei contact kytkintä (ilmeisesti) ole ollutkaan, eli toiminnot yhen napin takana. Tosin en oo saanut vielä pumppua napeista heräämään, eli jotain ohjausta uupuu.
Nimim. Kytkentäkaavio ois pop :D
Ok.
Tää on nelinappinen malli, jossa ei contact kytkintä (ilmeisesti) ole ollutkaan, eli toiminnot yhen napin takana. Tosin en oo saanut vielä pumppua napeista heräämään, eli jotain ohjausta uupuu.
Nimim. Kytkentäkaavio ois pop :D
Kannattaa katella johdotukset onko siinä ylimääräsiä päitä se contact nappi kun yleensä on erillisellä paneelissa ja voip olla, ettei ole purkaessa matkaan sattunut
Ainakin yhen auton nähnyt missä ei ollut enää takalaita nostinta mut contact nappi koreili kyljessä ja johdot roikku
http://onlytruecars.com/data_images/gallery/01/saviem-jn-90/saviem-jn-90-05.jpg
Veljen 1979 mallisessa Saviem JN90 kuorma-autossa ei ollut moisia estoja. Kolme nappia lavan alla molemmin puolin. Nostin oli Nummi-Lifter 1500. Uudemmissa on varmaan niitä.
Jep.
Sähköt ok, oli virhekytkentä. Letkuja vaille mekaanisesti valmis.
Nostorunko nousee ja laskee etänä. Eli yks etappi ok.
Hiukan ihmetyttää noston hitaus, vaan mihkäpä sitä kiire olis.
Seuraavaks tarvii ehjätä tää ajokuntoon, eli palautella valot ja lokasuojat, jotta pääsee välillä ajolle, ja sitten perehtyä perälaudan pilkkomiseen ...
Pumppu entinen jos on hidas.
Tai letkut ristissä? Letkurikkoventtiilit aukee?
Jos letkut on ristissä, niin on hidas ja pitää pahaa ääntä, kun ajaa sylinteriin painetta sekä letkun ylä-, että alapuolelle. Sullahan on varmaan se kaksiletkuinen koneikko? Ja letkuille kytkentäkaaviot?
Nyt en muista ite, miten ne letkut tuli, mut koneikolta tulee kaksi letkua, toinen haaroitetaan neljäksi ja toinen kahteen. Eli molemmin puolin menee kolme letkua, joista yksi haarautuu molempien sylintereiden yläpuoliin. Nummen ja zepron yms laudat on yksitoimisilla sylitereillä, mut focoliftillä saa moottorilla ajettua lautaa myös alaspäin kun painaa ylös ja alas nappia yhtäaikaa. Mut kuitenkin niin, et yläpuoliset toiminnot jää kelluviksi, et lautaa voi kyl nostaa ylöspäin, muttei pakottaa alaspäin.
Letkukaaviota ei ole. Kolme letkua pumpulta, kaks paksumpaa ja yks ohuempi. Laskussa ei motti pyöri, ja laskeutuu ihan ok.
Kyllä letkut taitaa väärin olla.
Nostosta voima pois, ja kallistukset ei toimi.
Eli taitaa olla paine kahta puolta männän.
Jep.
Jo toimii, oli letkut väärin :o
Lienee 1500 kG vehes, ei nouse Yanmar joka painaa 1700 kG. Eli toimii myös ylikuormaventtiili.
Vaan onpahan paikallaan:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=181949
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=181950
Wannabeejakari :cool:
Miten letkut on oikein, mulla ajatus mut olikohan väärä
Miten letkut on oikein, mulla ajatus mut olikohan väärä
Mulla oli kaks pumpun painetta yhessä kolmihaarassa, paine parka ei tiennyt kuka voittaa. Vastaavasti yhdessä haarassa ei ollut ollenkaan, jolloin ULLATUSULLATUS ei ollut kauheesti liikettäkään.
Saranamestrit hox !!!
Mistäs tehdään saranointi tuohon laitaan, jos ja kun ajatellaan että vedetään se horisontin suunnassa poikki, ja taitetaan kuljetukseen kahtia ja lastatessa auki ??
Ensin ajattelin noita rautakaupan hitsattavia, mutta ovat suunniteltu ottamaan kuormaa vähän toisesta suunnasta ...
Tarpeeksi paksuseinämäistä putkea vaan saranatarpeiksi, mihin löytyy sopiva tappi vaan. 10 mm 8.8 pultti ottaa noin 20 kN kuormaa, eli kaksi niitä sen noin neljä tonnia. Se tosin murtolujuus, niin kannattaa valita ainakin se 12 mm, niin sitten n 29 kN per pultti.
Saranamestrit hox !!!
Mistäs tehdään saranointi tuohon laitaan, jos ja kun ajatellaan että vedetään se horisontin suunnassa poikki, ja taitetaan kuljetukseen kahtia ja lastatessa auki ??
Ensin ajattelin noita rautakaupan hitsattavia, mutta ovat suunniteltu ottamaan kuormaa vähän toisesta suunnasta ...
Putkea ja täysmittainen akseli tapiksi. Katkotus ajatellun kuorman mukaan ettei ala vääntämään mutkalle, mitä lyhempi väli saranapuoliskojen välissä, sitä parempi. Ja tietenkin runkorakenteeseen se rajoitus ettei tule hirveitä vääntöjä saranan varaan...
Tarpeeksi paksuseinämäistä putkea vaan saranatarpeiksi, mihin löytyy sopiva tappi vaan. 10 mm 8.8 pultti ottaa noin 20 kN kuormaa, eli kaksi niitä sen noin neljä tonnia. Se tosin murtolujuus, niin kannattaa valita ainakin se 12 mm, niin sitten n 29 kN per pultti.
Paljoks M14 M16 ja M20 pultin leikkausvoimat ??
Paljoks M14 M16 ja M20 pultin leikkausvoimat ??
Laita ainesputkea ja akselia. Ja rasvanipat että ei ruostu jumii. saa pitkän saranan. vaikka 16 tai paksumpi akseli ja 10 cm välein lauta/auto/lauta.
Ainesputkella ja pultit tapeiks meinasin ...
Paljoks M14 M16 ja M20 pultin leikkausvoimat ??
Olipas näköjään aiemmasta jäänyt pii pois, joten 10 - 20 halkaisijoille ne voimat on 8.8:na: 62 kN, 90 kN, 123 kN, 160 kN, 251 kN.
Nuo toki teoreettisia murtolujuudenarvoja, mutta kun jakaa kahdella, eli varmuuskertoimena kaksi, niin voi turvallisesti käyttää.
mehtämörö
10.10.2015, 14:52
Mulla on ramppien saranatappi varmaa 20mm umpitanko. Tosin mun rappien yli ajetaan +20t työkoneita...
Tuos vähän rakennetta pohdiskeltuani, näyttäis että en laita koko laidan levyistä saranaa, vaan neljästä kohdasta, kaksi noin 100 mm ja kaksi noin 200 mm saranointia, eli irtopala tulee yhteensä noin 600 mm leveältä alalta M16 pulttien varaan.
Lienee riittävä ?
Taittuu taaksepäin, jolloin lastauspinta jää kokolailla tasaiseks, ja liitoskohta vahvistetaan kulmaraudalla notkumisen välttämiseks.
Näinpäin näen rasituksen suunnan ja käytettävyyden fiksummaks, vaikka alunperin pähkäilin sitä just päinvastoin, eli olis taittunut lavan suuntaan.
Tuos vähän rakennetta pohdiskeltuani, näyttäis että en laita koko laidan levyistä saranaa, vaan neljästä kohdasta, kaksi noin 100 mm ja kaksi noin 200 mm saranointia, eli irtopala tulee yhteensä noin 600 mm leveältä alalta M16 pulttien varaan.
Lienee riittävä ?
Taittuu taaksepäin, jolloin lastauspinta jää kokolailla tasaiseks, ja liitoskohta vahvistetaan kulmaraudalla notkumisen välttämiseks.
Näinpäin näen rasituksen suunnan ja käytettävyyden fiksummaks, vaikka alunperin pähkäilin sitä just päinvastoin, eli olis taittunut lavan suuntaan.
Saranatapit kestää varmasti, vaikka laskisi 10 varmuuskertoimeksi.
Muuten en oikeen osaa kantaa ottaa ilman kuvaa... :D
Saranatapit kestää varmasti, vaikka laskisi 10 varmuuskertoimeksi.
Muuten en oikeen osaa kantaa ottaa ilman kuvaa... :D
laitoin sulle fb kuvan, kun en saa toistaiseks niitä tänne, kiitos IOS päivitys 9.0.2
Tuohan on hyvä suunnitelma. Kuormitettaessa tulee suurimmat voimat puristuksena noille nostimen profiileille ja kun nuo saranat kestää varmasti, kunhan vaan putki ja hitsaukset riittävät. Eikä niidenkään kumpienkaan tarvitse mitään mahdotonta olla. Peukkua! :D