PDA

View Full Version : Muita irto jakiksia kuin suzuki ?


karisa
11.12.2014, 15:34
Elikkä mitä muita irto jakiksia on tarjolla ?

Mase
11.12.2014, 15:46
Paras on tietysti divorced tyyppinen NP 205. 60-70 luvun Fordista, Dodgesta tai hieman vanhemmasta Chevystä. Ison meren takaa löytyy myös NP203, ja Dana jakiksia kardaanien välistä.

Saksasta löytyy ainaki G mersuista, mutta ainakin vanhemmissa etukardaani pyörii vekkulisti väärin päin.

Vanhoissa Patrolleissa taisi olla, Nivassa, Uazeissa jne.. itä laitteissa.

Jesseh
11.12.2014, 16:47
Vanhas king cabis on kans erilline loota

0ltzi
11.12.2014, 16:51
tääl ois just rempattu nivan loota.

smgt
11.12.2014, 19:16
Ainakkaa 82 patrollissa ei oo irto jakista.

Petek
11.12.2014, 19:32
tekkee vaikka hiluxin jakiksesta... yleinen, suht kestävä ja löytyy välityksiä...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2777&pictureid=162817

BJ-40/76
11.12.2014, 22:59
tekkee vaikka hiluxin jakiksesta... yleinen, suht kestävä ja löytyy välityksiä...


Siis mulla mielikuva, (että ainakin joku) hiluxin jakis on laakeroitu siten, että vaihteiston pääakselin laakerointi tukee sisäänmenoakselin, ja siitä taasen tuetaan ulostuloakseli takakardaanille?

Tuossa kuvassa oleva toteutus, siis jakis omana pakettina tuettu runkoon, ja päävaihteisto omilla kumityynyillä, voi aiheuttaa sen, että jakiksen kestoikä lyhenee, kun noita jakiksen pääakselia/takakardaanin akselia väännetään sivusuunnassa, vaikka alunperin akselit pysyy samassa linjassa päälaatikon ansiosta... Siis korostan, että mielikuva tuosta laakeroinnista, ei ollenkaan varmaa tietoa, mutta kannattanee tarkistaa, jos/kun tietoa jakiksesta, siis sen tyypistä.

Ja jos toyota linjalla jatketaan: hdj/hzj Land cruiseri jakikset on jakolaatikkoon laakeroidulla sisääntuloakselilla, mutta sisäänmenoakseli on naaraspoorilla.
BJ-HJ laatikot taasen on toteutettu siten, että jakisen pääakselina on vaihteiston pääakseli, joka on laakeroitu vaihteiston perään ja jakiksen päätyyn; siis jos meinaa erottaa jakiksen, niin tuo sisääntulopään laakeri pitää rakentaa uusiksi jakolaatikon yhteyteen/öljytilaan. Ja nämä BJ-HJ-HDJ jakiksethan on siis tyyppiä, että molemmat kardaanit tulee vänkärin puolelle, kun hiluxissa takakardaani on keskellä.

pee
12.12.2014, 06:53
Gaz 66 ja G mersut

Viipo
12.12.2014, 07:20
GR-patrollin jakis on tiivistetty ja muutamalla pultilla kiinni päälaatikossa, välissä sellanen kuiva tila. helppo erottaa erilleen, ja niitä on vähän kaikilla. Ne ei tunnu kelpaavan edes ilmaiseksi kenellekkään, kun niitä ei kukaan tunnu saavan rikki.

Jesseh
12.12.2014, 08:27
GR-patrollin jakis on tiivistetty ja muutamalla pultilla kiinni päälaatikossa, välissä sellanen kuiva tila. helppo erottaa erilleen, ja niitä on vähän kaikilla. Ne ei tunnu kelpaavan edes ilmaiseksi kenellekkään, kun niitä ei kukaan tunnu saavan rikki.

Millais näis muuten oli kardaani lähdöt? Takakardaanin lähtö keskellä? Esim. suzukiin verrattuna ku molemmat lähdöt on oikeel puolla, voi olla tuo ero silti niin pieni ettei vaikuta mihinkään.

Jeeper
12.12.2014, 08:43
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=26660

PunisherFIN
12.12.2014, 08:46
terrano/king cab on täysin samanlainen ulkoselta rakenteeltaan kun GR patrollinki, eli tiivis paketti ja heleppo siitäki on tehhä ns yksittäinen :)

-hannu-
14.12.2014, 00:41
Osassa unimogeista on myös erillinen jakolaatikko, ainakin U100L oli sellaisella varustettu.

matti.v
14.12.2014, 10:50
tossa mun "kömpijässä" on pajeron pikkulaatikon jakis., se on helppo irroittaa ja laakerointi stefoineen valmiina. eikä ihme kyllä oo ketju hyppiny.:rolleyes:
vanhan patrollin jakiksen saa kans irtomalliksi aika helposti,vaatii kyllä askartelua ,mut sellasesta jos tekee niin mieluummin 4 vaihteisen jakiksesta.. siihen saa laakerit jne halvemmalla.olikohan 3mm paksummat akselit tuossa 5-vaihteisessa ja siksi laakerit erikoisimmilla mitoilla.

JiiPee
14.12.2014, 15:56
Osassa unimogeista on myös erillinen jakolaatikko, ainakin U100L oli sellaisella varustettu.

Uudemmissa on.

En tiedä mitä alkuperäinen kysyjä hakee, mutta on vähän eroa painossa ja vääntömomentin kestossa jollakin suskan ja mokin jakolaatikolla :eek::D

karisa
14.12.2014, 18:22
Juu ei tohon suzukin runkoon mitää hirveen painavaa viitti ripustella ;) Elikkä projektissa on mazdan 3 litranen v6:n ja aisinin automaattiloota, ln65:n akselit ja nyt alkoi tuon suzukin oman jakiksen kestävyys mietityttää. Siksi kartoittelen lähinnä mitä sinne voisi laittaa.

tgb
14.12.2014, 20:13
Minulta löytyy king cabin irtojakis ja kardaanit,pistä vaikka yv jos kiinnostaa.

vmt
14.12.2014, 21:05
Uudemmissa on.

En tiedä mitä alkuperäinen kysyjä hakee, mutta on vähän eroa painossa ja vääntömomentin kestossa jollakin suskan ja mokin jakolaatikolla :eek::D

Kuorkki- ja hlöautomaasturin jakiksissa on tosiaan melkoinen ero. Myös korkeudessa, joten ei helposti senkään puolesta välttämättä sovellettavissa.

Mun MANnissakin on erillinen jakis, painoa reilu 100 kg ja maks sisääntulomomentti 3000 Nm, tuosta on myös isompi versio, 155 kg ja 4500 Nm.

sisua45
14.12.2014, 22:03
Neuvosto jakolaatikoiden painoja.

Lada Niva, 25 kg
GAZ-66, 53 kg
ZIL-157, 124 kg
ZIL-131, 112 kg
URAL-375D, 178 kg (ite oon punninnut 207 kg)
KRAZ-255B, 400 kg

GAZ-69 maastoauton jakiksen painoa en löytänyt?

VOLIATTI
17.12.2014, 23:53
3314l-c202-c303 volvot pitäis olla aika kestäviä

Hencca
18.12.2014, 19:49
3314l-c202-c303 volvot pitäis olla aika kestäviä

Eivät vaan ole erillisiä. Onko kukaan tutkinu että minkälainen työ olis muuttaa pikkuvolvon jakis erilliseksi? (zf vg50 laatikko)

jv
18.12.2014, 19:54
160-korisissa bensamoottorisissa patrolleissa on erillinen jakolaatikko ja kardaanin lähtö takaa katsottuna oikealla. voip olla hankala löytää moinen, yks löytyy nimimerkki fordisti :lta, mutta on eriasia et luopuuko aarteestaan :)
GR patrollin jakoksesta on helppo tehdä irrallinen jakolaatikko ja on kestävä. takakardaanin lähtö on keskellä. näitä on suomi pullollaan...

molemmissa on hitaanpuolen välitys jotain 1:2.2

molemmissa on hyvänä puolena erittäin tehokas rumpukäsijarru takakardaanin lähdössä. osat on jarruun halpoja ja pitää varmasti vaikka olis mutaa täys jos muuten kunnossa.

Sami89
18.12.2014, 21:38
molemmissa on hyvänä puolena erittäin tehokas rumpukäsijarru takakardaanin lähdössä. osat on jarruun halpoja ja pitää varmasti vaikka olis mutaa täys jos muuten kunnossa.

Mut ei pidä kauaa ku unohat kepin pystyy ja ajat vähän matkaa.:D