View Full Version : Ruttutukku KZJ
Pitkään ollut haaveissa päivittää käyttöauto hieman uudempaan maasturiin mutta persaukisena ei ole varaan mihinkään nyky Land Cruiseriin. Sitä paitsi niissä on kaiken maailman sähköhärpättimiä ja ajonhallintajärjestelmiä että sellasiin en koske pitkällä tikullakaan.
AVK:lla sattui sitten olemaan 1997 vuosimallin KZJ 95 (3.0 TD 1KZ-TE kone) sopivaan hintaan. 612000 ajettu ja automaatti (A343F), sähköinen takalukko, ei ilmastointia tai vakkaria. Näilläkin kilometreillä on luotto Land Cruiseriin kova, olihan se jo valmiiksi sisään ajettu kirjaimellisesti. Jos tekniikka pettää niin näitä saa jo jotenkin järjelliseen hintaan hommattua.
AVK:n kuva
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=140363
Trailerilla hakemaan. Meinas tulla lisää romua AVK:lle kun traileri rupesi hajoamaan muutama sata metriä ennen kotipihaa. Joku tukivarsi oli revennyt niin että rengas hinkkasi johonkin rautaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=140371
Kovin on saman oloinen kuin faijan suunnilleen saman ikäinen pajero
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=140373
Tää oli ottanut pikku pusun keulaan, puskuri, maski, tuulilasi, bagit, kuskin valo paskana.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=140376
Ostin tän jo viime syksynä mutta ei ehtinyt kun osia hommailemaan ennen kuin nyt loppukesästä alettiin pajottaa nippuun. Pikku vaihtokaupoilla sain broidin oikomaan keulan ja konepellin. Oli vissiin aika vittumainen homma tuo konepelti mutta passeli siitä lopulta tuli.
Takomista ja pakotusta että pelti oikenee.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=167337
Airbagit ostin käytettynä ja vaihdoin itse. Bagin valo sammui kojelaudasta eli toimii. Tässähän ei ole mitään nykyaikaista OBD pistoketta josta saisi tarkaaa tietoa vaan joku diagnostiikka pistoke vain joka vilkuttaa mittarinvaloissa vikakoodit. Tuulilasi vaihtoon ja Rölliltä ostin alkuperäisen muovipuskurin. Sitten vaan hommasin turvalaitetarkastus paperin ja leimalle. Leima tuli lähes huomautuksitta.
Leimassa ja heti ensi töikseen asennettiin snorkkeli:D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=167346
Snorkkeli tuli hommattua euro4x4 partsilta ja on ilmeisesti bensamalliin.
Reiät sapluunan mukaan, tai no tuo iso reikä oli siinä kovin huonosi mallinnettu.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=167350
Bensamallissa putsari on siinä missä tässä toinen akku. Joutuis tekemään olemassa olevista ja uusista putkista sovituksen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=167351
Että putkihässäkkä menisi helposti paikalleen niin suurensin vähän reikää sivupellissä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=167349
Näin se sitten makaa sisälokarin alla. Alkuperäisen putsarin liitoksen vedenpitävyys pitää vielä joskus tarkistaa vaikka ei tätä ole tarkoitus mihinkään syvälle ajaakkaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=167348
Muuten istuu hyvin mutta taitaa kiinanromussa olla joku valuvirhe kun irvistää noin pahasti edestä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=167345
Vahinkotavaramyymälästä sattui löytymään muutamalla kympillä uudet eibachin 25mm levityspacerit ja olihan ne laitettava kiinni että sai vakiovannetta hieman ulommaksi. Hakusessa tähän olisi 8x17(tai 16) ET0 - ET -6 vanteet.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=167333
Keula oli kovin kasassa joten ostin Rölliltä 25mm jousispacerit jotka korottavat tukivarsien kulmasta johtuen noin 50-60mm.
Spacerit vaati tolppien purkamisen koska piti laittaa yläpäähän pidemmät pultit.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=167336
spacerit
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=167335
Paikallaan
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=167352
Vetarin kulma vakiona
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=167353
Vetarin kulma spacereilla, teen ehkä diff dropin jossain vaiheessa että kulma korjautuu eikä ulosjoustossa ole liian raju.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=167354
Heti muuttu paremman näköseksi kun samalla poistin astinlaudat. Niiden tilalle tulee kylkiputket joskus. Keula nousi about 60mm.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=167342
Tehtävää:
rautapuskurit eteen ja taakse (tilattu jo puolasta)
50mm korinkorotus (on osat jo paitsi rattiakselin jatko)
33"x12.5x17" tai 285/75R16 renkaat
8 (tai 10) x 16 (tai 17) ET 0 - ET -6 alumiinivanteet
Vinssi eteen
Pohjapanssarit
Takalukon korjaus (jumissa käyttämättömyydestä)
penkinlämmityksen korjaaminen kuskinpuoli (nahkapenkit on kylmät talvella)
Peilinlämmittimien korjaus (nappi kojelaudassa mutta ei tapahdu mitään, täyttä varmuutta ei edes ole onko tässä sellaisia)
välijäähdytin jos mahtuu keulalle
Automaattilaatikon jäähdytys pois syylärin alaosasta omalle kennolle (ettei mene jäähdytysnesteet ja atf sekasin ikinä missään tapauksessa)
Käyttöautohan tämä on mutta ehkä noilla varusteilla jo uskaltaa ajella maantiellä ja ehkä jonkun makkaranpaistosafarin voi heittää vaikka rajan tuolla puolen.
Tarkista ekaksi onko sähköjohdot oven ja korin välistä ehjät, kun rupeet peiliä ihmettelemään
Hessu888
09.12.2014, 09:45
On kyllä vaikea uskoa, että ois sama konepelti kuin ruttutukun kuvassa. Muutenkin järkevän näköistä rakentelua!
Mistä firmasta Puolasta tilaat puskureita? Linkkiä?
On kyllä vaikea uskoa, että ois sama konepelti kuin ruttutukun kuvassa. Muutenkin järkevän näköistä rakentelua!
Mistä firmasta Puolasta tilaat puskureita? Linkkiä?
http://www.sklep.fabryka4x4.pl/start
AVK:lla sattui sitten olemaan 1997 vuosimallin KZJ 95 (3.0 TD 1KZ-TE kone) sopivaan hintaan. 612000 ajettu ja automaatti (A343F) Vaikka kuin on toitsu niin 621tkm ajettu??? Sillä on kyllä veivattu aika huolella. Manuaalina tuollaisen ehkä uskaltaisi ostaa, mut automaatti? Tosin japanin automaatit on varmaan huomattavasti parempia kuin amerikan ihmeiden. Mitäs tuollaiseen maksaa uusi motti jos tuo paukkuu? Niitä tuskin kannattaa paljoa korjailla?
Ihan mielenkiinnosta mitä ne pyysi tuosta avk:lla kun se on noin paljon ajettu? Ei se kovin kallis voi olla. Broidi osti sieltä kanssa yhden menopelin tuossa. Ei ollut edes bagit lauennut. Samalla tavalla oli kuitenkin rikki. Katsurit vinkui siihen autoon korimittauksen, vaikka ei ollut edes mitään ehtoja mukana. En tie onko tuossa ollut myös korimittaus?
Vaikka kuin on toitsu niin 621tkm ajettu??? Sillä on kyllä veivattu aika huolella. Manuaalina tuollaisen ehkä uskaltaisi ostaa, mut automaatti? Tosin japanin automaatit on varmaan huomattavasti parempia kuin amerikan ihmeiden. Mitäs tuollaiseen maksaa uusi motti jos tuo paukkuu? Niitä tuskin kannattaa paljoa korjailla?
Ihan mielenkiinnosta mitä ne pyysi tuosta avk:lla kun se on noin paljon ajettu? Ei se kovin kallis voi olla. Broidi osti sieltä kanssa yhden menopelin tuossa. Ei ollut edes bagit lauennut. Samalla tavalla oli kuitenkin rikki. Katsurit vinkui siihen autoon korimittauksen, vaikka ei ollut edes mitään ehtoja mukana. En tie onko tuossa ollut myös korimittaus?
Kyllä kilometrit vähän hirvittää mutta tuossa oli huoltokirjaa täytetty aika hyvin ja kaikki öljyn ja jakopäänremmin vaihdot ja suuremmat löyty kirjasta. Vaikka käytönjälkiä oli niin pidetty kuitenkin kohtuu tunnollisesti ja huollettu, ollut jollain koneurakoitsijalla tms. käytössä.
Uusi kansi vaihdettu 100000 sitten, jousitus ja iskarit uusittu, uusi jäähdytin jne. Kyllä tosta siihen 3 rahan pintaan piti vielä kärsiä mutta laskeskelin riskiä että osina saa jo jotain jos huono. Katsoin että konetta ja lootaa saa jo sellaiseen hintaan että voi vaihtaa jos tulee kilsat täyteen.
Alkuperin tuossa kiinnosti kone jonka olisin voinut tunkea berttaan ja saada siitä 150kg kevyemmän, tosin 1kz-t olisi parempi mekaanisella pumpulla. Koneita ja kokonaisia tax free/kolari/varaosa autoja esim. 4runner tolla koneella saa johonkin about 1500-3000e ja varmaan halvemmallakin jos osaa etsiä. Kone + automaattipaketti halvin ollut noin 1600e japanista tuotu.
Tässä ei ollut erikoisehdoissa kun turvalaitteet ja nelipyöräsuuntaus. Auto oli vielä katsastettu alle 2kk kolaroinnista joten kaikki oli valmiiksi leimakunnossa paitsi tietty kolarissa vaurioituneet nippelit.
Automaatti on kysymysmerkki, en ole huoltokirjaa vielä tulkannut niin tarkkaan että tietäisin sen historiasta. Ajattelin tuossa ainakin ohittaa vakio lauhduttimen ja laittaa jäähdyttimen eteen erillisen. Melkein merkistä riippumatta tyyppivika noissa yhdistelmäjäähdyttimissä että menee öljyt ja atf sekaisin kun kenno tai tiiviste pettää. Ei niinkään harvinaista koska viime viikolla työkaverin 2006 nissan pathfinderissa kävi juuri näin.
hyvä ja siisti käyttis tulee
Hessu888
11.12.2014, 08:45
Siel ois AVK:lla samanmoinen taas tarjolla: https://www.avk.fi/Shop/Vehicle/Vehicle/409973/toyota-land-cruiser-3-0d-4x4
Siel ois AVK:lla samanmoinen taas tarjolla: https://www.avk.fi/Shop/Vehicle/Vehicle/409973/toyota-land-cruiser-3-0d-4x4
Jep huomasin ja olis kaikki herkut. Saa nähdä mihin hinta jää.
Jarski lj 70
15.12.2014, 14:04
Avk oleva Toyota oli tarjottu 7900 tais vielä tosta nousta ylöspäin kun pyynti oli 6500 hei haloo
Avk oleva Toyota oli tarjottu 7900 tais vielä tosta nousta ylöspäin kun pyynti oli 6500 hei haloo
Jep samaa ihmettelin. Kovia hintoja... Liekö sitten edes mennyt kaupaksi vai onko joku avk:n oma huuto ja jää varastoon? Tosin tässä yksilössä oli vaan lommoja ja muita esteettisiä vikoja joten menee leimalle helposti (ellei jotain piilovikaa). Nettiauton halvin tällä hetkellä 8900e mutta siinä ei kyllä ole edes vakkaria eikä webastoa kuten avk:n mallissa.
Jarski lj 70
15.12.2014, 16:29
Avk ei kyllä huuda mitään niillä omasta takaa noita romuja aivan tarpeeksi mut voi tulla myyntiin uudestaan jos ostaja ei lunasta toikin oli saksan tuonti aina voi olla jokin yllätys löytyä kun tuolta avk ostaa autoja(Toyota) kun niitä on vuosien saatossa tullut osteltua aina on jotain ylläriä tullut.
Joulupukki kävi aamulla. Puskurit saapuivat puolasta. Kaikki vaikuttaa hyvältä. Ainoa missä tuli varmaan kielierojen takia sekaannus on että takapuskurista puuttuu upotetut peruutusvalojen paikat. Toki ne voisi itsekkin siihen tehdä jos koen tarpeelliseksi mutta joutuu sitten maalailemaan uudelleen.
En tiedä sitten tulisiko hyvä jos nuo maalaisi levikkeiden väriseksi, tuli vasta jälkikäteen mieleen että olisivat voineet valmiiksi värjätä.
Voi olla että pitää kairata takapuskuriin myös takavaloille paikat tai sitten siirtää ne puskurista ylös. Ylhäällä olevat takavalot on vaan hämyjä eikä niissä taida olla polttimoille reikiä. Suomen idioottilakien takia kun pitää valot olla varapyörän takia alhaalla puskurissa eikä ylhäällä josta ne näkisikin joku.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=167671
Ihan jytky, enemmän epäilyttää se että tuleeko tuo runkoon muuta kuin muutamalla pultilla kiinni.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=167669
vinssipeti
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=167672
Takapuskuri ulottuu sivuille asti joten joutuu alkuperäiset levikkeet katkaisemaan. Takapuskurista tosiaa jäi puuttumaan peruutusvalot kun en tajunnut että ne on lisäoptiot ja jos laittaa vakiot takavalot niin niillekkin pitää tehdä reiät.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=167673
Kiinnikkeet. Asennusta tulee mutkistamaan se että teen 50mm korinkorotuksen samalla joten joutuu jotain muokkausta tekemään. Etupuskuriin tulee myös led päiväajovalot jotka on mukana setissä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=167670
Komeen näköiset. Kehtaatko kertoa mitä tuollainen takapuskuri tuli maksamaan?
Silloin kun oomaani tein niin ei ollut kuin etusia tarjolla ja monesti ollut mielessä takapuskurinkin vaihtaminen vielä.
Korotus ei paljoa häiritse asennusta, luultavasti kohtuu samanlainen kiinnitys kuin arbin puskimissa. Laikalla poikki, pala väliin ja migillä liimaa takas yhteen.
Ainakin mulla on ongelmitta kestänyt noin tehtynä.
Komeen näköiset. Kehtaatko kertoa mitä tuollainen takapuskuri tuli maksamaan?
Silloin kun oomaani tein niin ei ollut kuin etusia tarjolla ja monesti ollut mielessä takapuskurinkin vaihtaminen vielä.
Korotus ei paljoa häiritse asennusta, luultavasti kohtuu samanlainen kiinnitys kuin arbin puskimissa. Laikalla poikki, pala väliin ja migillä liimaa takas yhteen.
Ainakin mulla on ongelmitta kestänyt noin tehtynä.
Takapuskuri 370e mutta sain siitä vielä alvit pois. Lisäreiät olisi maksanut 70e lisää.
Vilkutin
18.12.2014, 09:16
Komeee ruiseri tulee !!
Hessu888
18.12.2014, 09:50
Siistin näkösiä palikoita ovat tehneet. Onkos oikeesti ledit, kun Googlekääntäjän mukaan valot ois kyl halogeenit?
Paljonko maksoi etuvalot ylimääräistä? Paljos tuli rahtia koko paketille?
Kiinnostaisi itteä tuo HZJ71 etupuskuri, mutta tiedä sitten sopiskohan orkkiksen vinssin kanssa.
Siistin näkösiä palikoita ovat tehneet. Onkos oikeesti ledit, kun Googlekääntäjän mukaan valot ois kyl halogeenit?
Paljonko maksoi etuvalot ylimääräistä? Paljos tuli rahtia koko paketille?
Kiinnostaisi itteä tuo HZJ71 etupuskuri, mutta tiedä sitten sopiskohan orkkiksen vinssin kanssa.
On ledit. Valot + niiden lisäreiät puskuriin maksoi 70e. Rahti oli 140e lavalle eli niin paljon kun siihen mahtuu. Ihan nopeaa toimintaa koska tilaus luvattiin valmiiks 10 päivä jolloin se lähtee kuljetukseen ja 18 päivä jo saapui.
En malttanut odottaa että tekisin korinkorotuksen vaan aattelin että helposti tämmönen bolt on puskuri kiinni menee mutta ei.
Runkoaisan päästä piti ruuvata sellaset töpöt pois. Sitten sovitin kiinnikeraudat jotka tuli rungon alle kahdella pultilla ja sivulta yhdellä. Tai niin ainakin kuvittelin.
Eka sovitus. Tähän kun nosti puskurin niin jäi noin neljä senttiä liian ulos. Mallailin puskuria ja totesin että ei näin voi olla ja rälläkkä käteen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=167701
Runkoaisan päästä 4 cm pätkät pois että puskuri menee tarpeeksi syvälle. Rungon alla kiinnike taaimmaiseen pultin reikään, toisen reiän joutuu poraamaan ja laittamaan läpipultin. Myös kylkireikä piti porata uuteen paikkaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=167700
Vihdoin yli neljän tunnin äherryksen jälkeen kylmässä tallissa puskuri oli paikallaan. Ei ihan kaikilla pulteilla mutta niin että pysyy. Pitää vielä kaksi reikää porata ja laittaa loput kiinnikepultit. Sisälokarit piti vielä edestä leikata muotoon.
Samalla tuli huomattua että apparin puolen lokari taitaa kolarissa olla vääntynyt sittenkin sisäänpäin noin sentin. Tämä selittääkin hyvin miksi snorkkeli ei istu päästä kunnolla. Puskurin reuna nimittäin ei meinannut mennä paikalleen ja lopulta pullautti levikkeen pään irti kiinnikkeistä. Täytyy koittaa vanuttaa lokaria oikoseksi. On vaan niin nätisti mennyt ettei mitään vekkiä huomaa mistään.
Mihinköhän hittoon etukilven laittas. Se eu kilpi on vielä niin älyttömän pitkä että pitää kai tunkee tohon pyöreitten reikien alle vaikka jääkin vähän alaviistoon.
Päivävalotkin pitäisi kytkeä muttei mitään hajua miten.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=167699
Hyvän näköinen! Mainittiinko puskurien painot jossain? Näyttää kestäviltä. :D
Mulla on kilpi omassa autossa aikalailla siinä, mihin omaasi suunnittelet. Näkyy hyvin, eikä ole urputtamista tullut. Äkkiähän jonkun kilventelineen väsäät, jos kulma muuten jää liian jyrkäksi. ;)
Laita kilpi tuohon vinssin köysiohjarin päälle. Jos ja kun tulee vinssi, niin kitaan oli jossain tarjolla sellainen kilpiteline, jolloin vinssatessa saa kilven otettua pois tieltä.
Pysyy vinssi paremmin suojassa suolahiekkaravalta ja kilpikin siistimpänä, kun ei sitä ole siinä keulassa runnottavana hankalissa tilanteissa.
Tällä ei liene tarkoitus pääasiallisesti vinssaillakkaan, vaan olla siistinä käyttiksenä?
Olipa hankala löytää mieleistä kuvaa, mutta tuossa jotain vastaavaa, tosin rullakidalla ja saranoidulla telineellä. (mielestäni parempi olisi sellainen minkä saa otettua pois kokonaan)
OeJKcmBNGuk
Puskuri on 4mm levyä ja kiinnikkeet 5mm. En tiedä tarkaa painoa. Hyvin sen yksin nostaa keulalle eikä tunnu kauhean painavalta. Kyllähän tuon luulisi kuitenkin painavat varmaan 40-50kg? ja kun laittaa vinssin niin tuplautuu vähintään.
Täytyy mallailla kilpeä mutta varmaan reikien alle holkeilla jotka kääntää kilven suorempaan. Hyvä paikka sillä paskaantuu varmaan niin ettei koskaan näy mutta jos täyttää lain säädökset niin hyvä on.
Etuylitysta tuo ei juuri tuo. Tosin vinssin irroittaminen on kai aika gynekologin hommaa, taitaa sen just saada kun irroittaa maskin sekä pysty ja vaakakannakkeet maskin takaa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=167702
tulee komee laite.sopii puskurit hienosti:)
RalliJari
20.12.2014, 23:44
Komee ruiseri tulee. Mikä lie firma ollu mistä tuon puskurin hommasit? Ja nuo sisemmät isot reiät on vissiin maastotunkkia varten?
Vapaapäivä käytetty autonfiksailuun lievän krapulan saattelemana. Takapuskuri punnerrettu paikkalleen.
Kiinnikkeille piti porata kolme reikää runkoon.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=168360
Puskuri kiinni. Takavalot vaihdoin ylös. Tilasin ne ebayn kautta liettuasta kun en viitsinyt alkaa tekemään alkuperäisistä feikkivaloista oikeita, näissä kun oli polttimot ja liittimetkin mukana. Liittimissä ei ollut vilkuille piuhaa joten ryöstin ne jostain peräkärryn pistokkeen liittimestä ja johtosarjasta. Vielä jäi apparinpuolen peruutusvalon piuha puuttumaan ja sumuvalo pitää jotenkin järkätä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=168361
Sivulta. Levikkeet piti leikata poikki ja tällä puolella kävi katastrofi kun kiinikkeet repesi irti levikkeistä. Ne varmaan saa liimattua ja vahvisteltua. Mistä liene sitten saisi noita kiinnike klipsuja kun niitäkin hajosi useita toiselta puolelta. Poistetun levikkeen kiinnikkeistä saattaa saada pari ehjää kun vaan keksii miten ne saa irti.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=168362
Kyllä kai vesijärven autosta niitä muovilipsuja löytyy. Itse hain ainakin korollan sisäloksun lipsuja joskus sieltä.
Täytyy kysyä Toyotalta onko hinnat järkeviä ja motonetistä tsekata kiinnikkehyllystä. Ebayssä näitä on ainakin 10 kpl erissä myynnissä muutamalla eurolla. Tämmöset mitat antaa Ebay, täytyypä vielä tarkistaa.
Top Head diameter 17mm
Stem length 17mm
Stem width 8.5mm
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=168363
Vesijärven auton kautta klipsut jotain alle 2e kpl.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=168638
Levike leikattu ja paikallaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=168639
Löyty harrastajaystävälliseen hintaan DOTZ hammada 8x17 ET20 vanteet. Kiitokset Vänttisen Mikalle ja Euromaster/Pemasin porukalle. Näissä oli käytetty jotkut kumit päällä muuta käytännössä uudet. ET on pikkasen huono mutta mulla on 25mm spacerit joten saan niillä tilanteen joka vastaa -5 ET. En tiedä mitä gummeja vanteille oli kokeiltu kun tasapainoja oli yhdessäkin vanteessa noin 170g. Itse ajattelin vääntää kumit käsin vanteille ja laittaa 228g kuulia per rengas. Kumeiksi tilasin Cooper STT 33x12.5x17 saksasta kun löyty passeliin hintaan noin 178e per rengas + pk. Toivottavasti menee alle ilman korinkorotusta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=168962
Kumeiksi tilasin Cooper STT 33x12.5x17 saksasta
..
Toivottavasti menee alle ilman korinkorotusta.
Sisäänjoustossa ryystää edessä kuraläpän kohdalle kiinni, mutta rälläkällä ja lekalla siitä selviää.
En tiedä mitä gummeja vanteille oli kokeiltu kun tasapainoja oli yhdessäkin vanteessa noin 170g.
Ettei vaan olis vanteessa heittoa ja sen vuoksi palautettu?
Ettei vaan olis vanteessa heittoa ja sen vuoksi palautettu?
Mukava rengasmieshän pyöräyttää noi pelkät vanteet painotuskoneessa, sillähän se selviää. Ja jos/kun noille vanteille on soviteltu jotain maasturin nakkeja niin toi 170 grammaa ei ole vielä mitään ihmeellistä.
Ettei vaan olis vanteessa heittoa ja sen vuoksi palautettu?
Kävi kyllä mielessä mutta eiköhän dynaaminen tasapainotus korjaa nekin heitot. Kierouttahan se ei paranna mutta en usko että "uusissa" vanteissa olisi sellaista vikaa. Mitä lie monsterirenkaita näille soviteltu kun on käsittääkseni erään monsterihilux firman jäljiltä. Eihän tuo 170g paljoa ole koska dynaamisesti tasapainotetuissa laitetaan jo 33" renkaalle 227g kuulia.
Sisäänjoustossa ryystää edessä kuraläpän kohdalle kiinni, mutta rälläkällä ja lekalla siitä selviää.
Pitääpä ottaa läppä pois ja antaa lekaa/kuumailmapuhallinta. Pitäisikö tässä muuten olla leimalla läpät vai voiko ne poistaa. Takaa ne lähti kanssa pois kun vaihdoin puskurin.
Pitäisikö tässä muuten olla leimalla läpät vai voiko ne poistaa.
Ei niitä tarvii.
Renkaat tuli eilen ja heti vääntämään vanteille. Pakkasta oli vajaa 10 astetta ja meinasin olla ongelmia kun liukasteena käytetty vesi-fairy seos meinasi jäätyä. Loppujen lopuksi meni tosi helposti kumit vanteille kahdella rengasraudalla.
Tasapainotus 228g kuulia. Motarilla testattu eikä mitään värinöitä ainakaan 120kmh asti. Renkaat on myös yllättävän hiljaiset ainakin talvikelillä -16 pakkasella ja 2.5 bar paineella.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=169338
Sinnehän se lipsahti rengasraudoilla. Vaikein kohta oli painaa rengas vanteelle, piti koko ruhon painolla nylkyttää polvillaan kumin päällä että lupsahti läpi. Varmaan pakkasella oli vaikutusta. Ulkoreuna meni helposti kahdella raudalla paikalleen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=169342
33x12.5x17 vs 265-70-R16
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=169341
Etupää. Kuraläpät olin jo poistanut etukäteen. Kun keula oli tunkin varassa eli max. ulosjousto niin rapsutti kiinni ylätukivarren reunaan pikkasen vaikka ET spacereiden kanssa on -5. Ohjauksen kun kääntää tappiin niin rapsuttaa pikkasen sisälokariin. Kun pakkaset hellittää niin pitää antaa lekaa ja kuumailmapistoolia sille.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=169340
Siinähän se. Pelkäsin että 33" 17" vanteilla näyttäisi rumalta mutta ei toi nyt niin paha ole. Tosi kauheen näköstä jos maasturissa iso vanne ja liian matalaprofiilinen kumi :p
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=169343
Laitetaan vielä muistiin että mittarissa on nyt 616762 Km nii voi sitten joskus katsoa paljonko nämä kesti kilometrejä. Keskeltä tönärillä mitaten kuvio syvyys noin 17mm. Mielenkiintosta sillä coooper ilmoittaa näille 114Q malleille 21mm urasyvyyttä mutta miten lie mitattu.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=169339
Mistä kaupasta tilasit renkaat sieltä Saksasta?
Aika passelin oloinen koko, muutenkin näyttää hyvältä
Mistä kaupasta tilasit renkaat sieltä Saksasta?
http://www.meinreifen24.de/
Perjantaina nuijin etusisälokareiden alaosien päällekkäisten peltien huullokset lekalla matalaksi. Näin tuli ainakin sentti lisää tilaa. Muovinen sisälokari muotoilitiin kuumailmapuhaltimella pellin myötäiseksi. Ei räpsytä enää kääntäessä kiinni.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=169493
Samalla tutkin pakoputkesta tulevaa inhottavaa vikinää jonka arvelin tulevan kartioliitoksesta. Katselin alkuperäistä pakoputken keskipönttöä ja arvelin sen olevan aika ahdistava. Tilalle vaihdettiinkin gazista jäänyt simonsin läpivirtaava 2.5" pönttö joka on myös paljon pienempi ulkomitoiltaan kuin alkuperäinen. Äänet mataloitu pikkasen ja kai se vähän paremmin hengittää kun turbon vihellyskin kuuluu paremmin. Kartioliitoksen voitelin kuparitahnalla ettei vikise, jos ääni nyt siitä edes tulikaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=169464
Velipoika huomasi auton alla että dieseli haisee ja paluulinja on märkä. Eräs kurvi olikin takaosasta niin mätä että irrottaessa se katkesi. Vaihdoin samalla kummankin linjan. Putket tuli muovisista paineilmaputkista joita sattui olemaan tallissa. Tuntus että lähtee helpommin käyntiinkin jossain tapauksissa vaikka kylmänä vielä vähän sahauttaa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=169463
Muutama parempi kuva 33 renkailla.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=169491
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=169490
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=169489
Pitäis vissiin ittekkin tajuta luopuu vanhasta HJ-61:sta ja siirtyä uudempiin Cruisereihin 😉
Maalaat vihreät piiloon tuollaisella semimattamustalla, tulis tyylikäs :)
t.haapala
25.01.2015, 17:50
Komee peli :).
Mikä idea nois vetolenkeis ku ovatten eri päin :confused:
Kekkeruusi
25.01.2015, 19:16
Mikä idea nois vetolenkeis ku ovatten eri päin :confused:
Voisko olla niinkin yksinkertainen että toisesta lenkistä vedetään eteenpäin ja toisesta sit sivullepäin ?
Hyvän näkösen ruiserin oot askarrellut :)
Voisko olla niinkin yksinkertainen että toisesta lenkistä vedetään eteenpäin ja toisesta sit sivullepäin ?
Hyvän näkösen ruiserin oot askarrellut :)
Juu tämän takia lenkin varmastikkin on eri päin. Hitsi kun olin kitsas enkä ostanut noita lenkkejä taaksekkin tai sit vaan unohtui. Olis maksaneet muistaakseni 25e kpl. No pitää tehdä itse.
Sit voiskin kokeilla ottaa vähän enemmän tehoa koneesta. Spill control valvea oon ruuvaannut jo aika paljon ja varmaan pitää vielä lisää koska ei oo mitään negatiivista tapahtunut. Seuraavaksi kokeilen huijata hukkaporttia tämmösellä venalla. Ei oo bleedi vaan jousi ja kuula joka aukee säädetyssä paineessa. Tällä ainakin saa estettyä hukkaportin raottumista (wasteegate creep) ennen säädettyä painetta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=169517
Ecuakin voisi huijata tämmösellä mutta rajat tulee varmaan äkkiä vastaan. Se taitaa leikata ahtoa/syöttöä 1 barin tietämillä. Ahtopainemittari pitää asentaa että pääsis tota venaa testaamaan.
1KZ-T:n mekaaninen pumppu olis kiva ja jos jollain sellanen myynnissä niin olisin kiinnostunut. Käsittääkseni vaikka on automaatti loota niin sen sais tähän viritettyä?
Välijäähdytin olisi kanssa haaveissa ja täytyykin sovitella keulalle yhtä mitä mulla oli hjta varten. Voi olla että se on vaan turhan iso. En haluais moottorin päälle cooleria kun sit pitäs tehdä peltiin scooppi jne.
Tollanen kuulajousi on aika mainio verrattuna vanhan liiton bleediin.
Mut tuota, eikse kuula ja jousi sit toimi niinku takaiskuna ja kello jää auki kerran auettuaan?
How it works:
Simply positioned in-line on the hose to the turbo waste gate actuator, with the hose tail in-line with the adjusting bolt to an intake source and the other to the actual waste gate actuator. Instructions are provided.
The boost controller uses the renowned and proven Dawes method to accurately regulate the flow of air to the turbo waste gate actuator, thus allowing the pressure signal magnitude to be reduced, keeping your waste gate actuator from activating for longer and hence spooling your turbocharger more to create an increase in boost pressure.
It not only allows regulation of boost pressure but delays the pressure signal to the turbo waste gate actuator until the pre-calibrated boost limit is met. Thus significantly reducing waste gate creep, to give faster spool times, hence decreasing turbo lag and resulting in increased throttle response. This desirable characteristic can also be achieved without actually increasing your boost pressure.
The stainless steel 8mm allen key bolt is simply turned clockwise to increase boost level and anti-clockwise to lower it again and secured in position via a stainless steel 17mm nut.
I must stress this is NOT a generic bleed valve! Bleed valves intrinsically just bleed pressure off the waste gate actuator line and do nothing to help waste gate creep, often creating severe pressure spiking and risk causing engine damage due to the large volumes of pre-metered air they bleed off from the intake system.
BENJAMIN
25.01.2015, 21:11
Kokeiltu on samanlaisessa autossa.
Mun mielestä toimii,säätäminen muistaakseni oli aika herkkää.
Tämmönenkin tuli hankittua jos haluaa päälle kilon ahtoihin. En tiedä sitten paljon vakiosta uskaltaa ottaa ennen kun välijäähdyttimen laittaa. Putkikin on kysymysmerkki mutta sen muuttaminen 3" olis aika rojekti. Pitäs vielä ahtopainemittari asentaa. Sellanen oliskin ihan uus autogage mut tekis kyl mieli ostaa joku nestevaimennettu parempi mikä jotain näyttäskin. Tilailin näitä nippeleitä kun alko ketuttaa kun tuntu auto niin laiskalta. Ruuvasiin spill valveakin vaikka kuinka paljon kovemmalle, sitten huomasin että map anturin letku oli irronnu varmaan kun jotain olin ropannu ja johan taas rupes pelaamaan normaalisti. No nyt olis venttiileitä millä testata ja K&N suodatinkin on tulossa. En tiedä pitäskö ton pumpun 3 suodatinta putsata, ne on vaan aika kinkkisiä irrotella.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=169569
Koneesta loppuu soppa hyvin äkkiä jos ahtoja nostat, eli ei se ilmalla kulje tämäkään. Viripurkkia johtojen väliin niin alkaa kyytiä löytymään, Adoniksella saa parhaiten ulos kun se ymmärtää ahtojen nostonkin. Katkaisijasta takaisin vakioahdoille/tehoille. Tossa mun ex-tötterö samoilla renkailla, suhero kännykkävideo: https://www.youtube.com/watch?v=FEG8hkvEcNA
Kokeilin venttiiliä hukkaportin välissä mutta siitä loppuu säätövara alaspäin. Fuel cutti rupes hakkaamaan kun ahdot paukku reilusti yli kiloon. Täytyy varmaan kokeilla löysemmällä jousella. Sais ahdot vaikka 1.0 - 1.2 bar ja fuel cutti vähän sen päälle niin siin olis varmaan kaikki mitä uskaltaa ottaa ilman kalliimpia virityksiä. Ellei jotenkin ahdon alasta syöttöä saisi enemmän tai syöttöä yleensä (muulla kuin spill control valvella).
Kun laitoin hukkaporttiin pidemmät letkut niin huomasin että ahtimen putken ylin klemmari oli rikki ja se oli lipsahtanut putkien väliin kuristaen letkua. Putki ei ollut siis kovin tiiviisti siinä kiinni ja nyt näyttäs että ahtoakin tuli ainakin 0.1 - 0,15 lisää. Näyttäis piikki olevan jossain 0,8 - 0,9 paikkeilla kun aikaisemmin mielestäni 0,7.
Kokeilin omalla pellolla ahtoja kun puolenmetrin lumihanki antoi kunnon vastusta. Kunnes sitten löytyi kuoppa jossa oli vähän enemmän lunta ja siihen istui. Lapiolla ja rampeilla yritin pari kolme tuntia kunnes soitin broidin hätiin kun en viittinyt berttaa kaivaa tallista apuun.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=169791
Ongelma siinä että maa ei ole yhtään jäässä ja upposi pehmeään peltoon.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=169792
Siinä on ja ei muuta kun traktori apuun kun ramppejakaan ei jaksanut kaivaa tarpeeksi syvälle. Täytyy ottaa nyt takalukon korjaus tapetille ja vinssin asennus. Itseasiassa puuttuu vain 12v moottori.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=169793
Ahto leikkejä jatketaan sitten kun saan tämän bilteman välijäähyn paikalleen. 2" putkea tulee ja puuttuu vielä kunnon alumiin tai rosteri putket, silikonimutkia 2" joku kappale ja kaasuläpän päälle pitää tehdä uusi laippa josta lähtee 2" 180 asteinen mutka.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=169795
Kairasin vähän reikiä isommiksi minkä pystyi mutta aika naftille jää, välijäähyn lähtöihin pitää laittaa suoraan 90 asteen mutkat jos sitten mahtuis. Jäähyn alle tulee vielä joskus automaatin lauhdutin ja syyläriin integroitu oleva jää kokonaan pois.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=169794
"ei sillä maastoo mennä" sano joku joskus huoltoaseman pihalla ;)
Nyt ku alat sitä takalukkoa korjaamaa nii koskas alat välityksiä tilaa jakiksee? panssarointia ja takavinssiä?
Ennen ku huomaatkaa nii oot venäjällä 37" alla pähäman safarilla ja syy "no ku ei jaksanu berttaa leimata..."
No ei tommoseen runkkukeulaan onneks paljoo isommat renkaat mee ilman isoja muutoksia. SAS ja laatikot vaihtoon eli ei todennäköistä kun varmaan olis leimalla selittämistä. Mut makkaranpaistosafariin tää kyllä sopii kun saa vaan ne panssarit, vinssin ja takalukon kuntoon. Pärjää toki ilmankin.
Mut makkaranpaistosafariin tää kyllä sopii kun saa vaan ne panssarit, vinssin ja takalukon kuntoon. Pärjää toki ilmankin.
milloin ja mihin mennään?
Seuraavaksi kokeilen huijata hukkaporttia tämmösellä venalla. Ei oo bleedi vaan jousi ja kuula joka aukee säädetyssä paineessa. Tällä ainakin saa estettyä hukkaportin raottumista (wasteegate creep) ennen säädettyä painetta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=169517
Kiitokset vinkistä! Laitoin tuollaisen ohjaamaan HX35 hukkaporttia. Hyvin se toimii, ahdot nousee paljon nopeammin kun ennen. Max ahtopaine pysyi kuitenkin samana.
Kiitokset vinkistä! Laitoin tuollaisen ohjaamaan HX35 hukkaporttia. Hyvin se toimii, ahdot nousee paljon nopeammin kun ennen. Max ahtopaine pysyi kuitenkin samana.
Oliko sulla samanlainen vai kenen valmiste ja missä paineessa aukeaa. Kokeilin tuolla omalla säätää ja jousi liian jäykkä kun ahdot pomppi aina yli kiloon ja fuel cutti rupes hakkaamaan. Pitäisi laittaa varmaan löysempi jousi tai ostaa parempi malli vaikka turbosmartilta.
Pitäisi laittaa varmaan löysempi jousi tai ostaa parempi malli vaikka turbosmartilta.Kokeilin omaa aikoinaan Turbosmartin Boost-Teellä, mutta ei sillä mitään isompaa iloa saanut, joko alkoi hakkaamaan syöttöjä poikki tai sitten ahtoi sen abaut saman mitä ennenkin.
Oliko sulla samanlainen vai kenen valmiste ja missä paineessa aukeaa. Kokeilin tuolla omalla säätää ja jousi liian jäykkä kun ahdot pomppi aina yli kiloon ja fuel cutti rupes hakkaamaan. Pitäisi laittaa varmaan löysempi jousi tai ostaa parempi malli vaikka turbosmartilta.
Ei ole sama säädin ja en ole vielä mitannut, että missä paineessa se aukeaa. Toi säädin on siis kiinni allekirjotuksen ramissa. Kun max ahtopaineet on nyt noin 2.7bar niin se on varmasti helpompi säätää. Eikä tuo mekaaninen pumppu rajoita syöttöä missään vaiheessa.
http://www.ebay.com/itm/NXS-MOTORSPORTS-MANUAL-BOOST-CONTROLLER-MBC-TURBO-CARS-/250305913403?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item3a4765223b&vxp=mtr
Ei ole sama säädin ja en ole vielä mitannut, että missä paineessa se aukeaa. Toi säädin on siis kiinni allekirjotuksen ramissa. Kun max ahtopaineet on nyt noin 2.7bar niin se on varmasti helpompi säätää. Eikä tuo mekaaninen pumppu rajoita syöttöä missään vaiheessa.
http://www.ebay.com/itm/NXS-MOTORSPORTS-MANUAL-BOOST-CONTROLLER-MBC-TURBO-CARS-/250305913403?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item3a4765223b&vxp=mtr
Kiitos linkistä, just laitoin tilauksen vetämään :)
Laita kilpi tuohon vinssin köysiohjarin päälle. Jos ja kun tulee vinssi, niin kitaan oli jossain tarjolla sellainen kilpiteline, jolloin vinssatessa saa kilven otettua pois tieltä.
Pysyy vinssi paremmin suojassa suolahiekkaravalta ja kilpikin siistimpänä, kun ei sitä ole siinä keulassa runnottavana hankalissa tilanteissa.
Tällä ei liene tarkoitus pääasiallisesti vinssaillakkaan, vaan olla siistinä käyttiksenä?
Olipa hankala löytää mieleistä kuvaa, mutta tuossa jotain vastaavaa, tosin rullakidalla ja saranoidulla telineellä. (mielestäni parempi olisi sellainen minkä saa otettua pois kokonaan)
OeJKcmBNGuk
Löytyyhän noita:
https://www.google.fi/search?q=hawse+fairlead+license+plate+mount&biw=1525&bih=690&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=trj2VKSmL8z0Up7HgJgP&ved=0CCgQ7Ak&dpr=0.9#tbm=isch&q=winch+fairlead+license+plate+mount
Löytyyhän noita:
https://www.google.fi/search?q=hawse+fairlead+license+plate+mount&biw=1525&bih=690&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=trj2VKSmL8z0Up7HgJgP&ved=0CCgQ7Ak&dpr=0.9#tbm=isch&q=winch+fairlead+license+plate+mount
En löytänyt noista yhtään mieluista.
:)
Olihan tuossa noita klipseillä kidan rulliin tulevia. Muutenkin niin monenlaista että minkälainen sen pitäs sitte olla?
Komialta näyttää! Kehtaakko valottaa, mistä kaupasta tilasit noi puskurit? Pitäs 4runneriin metsästää..
Komialta näyttää! Kehtaakko valottaa, mistä kaupasta tilasit noi puskurit? Pitäs 4runneriin metsästää..
Jos viittii kattoa ni tuolla se on alempana ...;)
Mistä firmasta Puolasta tilaat puskureita? Linkkiä?
http://www.sklep.fabryka4x4.pl/start
Jos viittii kattoa ni tuolla se on alempana ...;)
Kappas, meni täysin ohi :D Kiitos!
Takajarrusta apparin puolelta kuului kahnutusta ja ajattelin vaihtaa palat. Sisin pala olikin karannut kokonaan ja mäntä pullahtanut just ulos. Irrottaessa liukutappi (kuvassa männän kupissa) katkesi kun oli niin ruostunut jumiin. Nyt pitäisi jostain keksiä varaosia. Käytettyä satulaa kyllä löytyy mutta tuo voisi mennä nippuun ihan uudella tapilla ja sen kumitutilla jos vanhan saa jotenkin ulos. Takasatula on vissiin sama kun monessa muussa saman ikäluokan cruiserissa, hdj-80? Mistähän Suomesta saisi uusia satuloita tai osia?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=182889
LöpöLassi
13.10.2015, 12:54
örumilta sa satulan 89,40€ hintaan ja näytti hesassa olevan ainakin 3 varastossa
Pari päivää oli KZJ jäähyllä kun ei heräillyt aamulla tulille. Pakkasta oli aamulla jotain -27 ja -28 kantturoissa, yöllä mitä lie.
Pari vuotta vanhat ja alkujaan liian pienet bosch silver 55Ah akut ei ilmeisesti antaneet enää kovin paljoa virtaa, kun laturi ja toinen auto kaapeleilla eivät riittänyt käynnistykseen.
2 x Optiman 75Ah D1400s ja ei paljoa tarvinnut avaimeen koskea kun hörähti käyntiin. Autossa kun on sellaista pientä vikaa että kesälläkin saa välillä sahata tosi kauan käyntiin, -27 pakkasilla aika veemäinen ominaisuus. No mittarissa on jo karvan yli 630000 joten kai se jo vähän selittää vikaa. Vois tietty kokeilla toisella pumpulla jos jostain löytys tosi edullisesti.
Optimat meni aika helposti paikalleen, piti vaan pikkasen saada akun kiinnikkeen tankoon lisää mittaa mutta ratkaisin sen poraamalla uuden reiän alas mihin tangon "koukku" tulee. Toinen plussa kaapeli oli aika nafti ja asentaessa pihalla oli vielä -21.5 mittarissa joten aika kankeeta oli nykiä siihen lisää mittaa. Piti toinen akku laittaa vähän vinoon että sai kaapelin kiinni.
Täytyy varmaan nyt se vinssi asentaa kun akutkin riittäisi. Ei puutu enää kun vinssin moottori siitä projektista. Täytyy varmaan 12v bowi kakkonen hommata sitä varten.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=187118
Autossa kun on sellaista pientä vikaa että kesälläkin saa välillä sahata tosi kauan käyntiin, -27 pakkasilla aika veemäinen ominaisuus. No mittarissa on jo karvan yli 630000 joten kai se jo vähän selittää vikaa. Vois tietty kokeilla toisella pumpulla jos jostain löytys tosi edullisesti.
Joku joskus selvitti että se on se pumpun päädyssä oleva kolmiokannalla oleva tulppa mikä kuluu, sen vaihtamalla saa pitkän startin pois ja tehot takaisin. Tiedä sitten, en oo kokeillut. Oli munkin vehkeessä aikoinaan samaa tautia vaikka ei ollu ku 250 tkm ajettu.
Mulla on varastossa yks vähänajettu pumppu, jos on tarvetta.
Kuinkas kirjeet noi akut on pohjasta kiinnitys pintaan? Et onko ilmotettu 23cm navan päälle?
Kuinkas kirjeet noi akut on pohjasta kiinnitys pintaan? Et onko ilmotettu 23cm navan päälle?
238 mm napoineen tuossa esitteessä:
https://ssl.ematilda.fi/flinkenberg/pics/tu/D1400S%5COPTIMA_YellowTop_S__55_en.pdf
Joku joskus selvitti että se on se pumpun päädyssä oleva kolmiokannalla oleva tulppa mikä kuluu, sen vaihtamalla saa pitkän startin pois ja tehot takaisin. Tiedä sitten, en oo kokeillut. Oli munkin vehkeessä aikoinaan samaa tautia vaikka ei ollu ku 250 tkm ajettu.
Tämä tieto tulee tarpeeseen. Loppukesästä alkoi sama vaiva omassa eikä ole löytynyt mitään järkevää syytä miksi tuota tekee.
Pitää tutkia millainen tulppa sieltä löytyy ka metsästää sen jälkeen uusi jostain jos vaikka saisi tuon ominaisuuden poistettua.
Leima 2016
Tämmönen härpyke oli hajonnut
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=189988
Korjattiin poistamalla koko paska.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=189989
Pakoputki tuli peruutettu pari kertaa poikki ennen kuin se siirrettiin parempaan paikkaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=189986
Etuiskarit oli finaalissa ja tilasin enkuista halvimmat mahdolliset. Tokico made in japan, lähtö jotain 50e kpl + pk.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=191124
Tänään haettu jälkitarkastuksesta leima. Piti vaihtaa etuiskarit, alapallonivel kuskinpuolelle, etujarrupalat (oli kyllä pintaa vielä reilusti?), töötti korjata tai siis asentaa kun oli unohtunut pöydälle 1,5v sitten ja rekkarikilven toinen valo.
Tein samalla myös 33x12,5x17" renkaiden muutoskatsastuksen.
Ei juuri ehdi huilata kun seuraavan 2 viikon aikana leimattava myös Räkytäky jonka remontti aloitettu eilen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=191123
Tämä se vain pyrkii metsään väkisin. 80 vauhdista etunapa irti ja lepikkoon. Matka loppui 200m ennen kotipihaa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=196981
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=196980
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=196973
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=196974
Syyllinen lienee tämä 22 punnan milner nivel joka luultavasti korkannut läpi. Kalliiksi tulee halpa nivel. Tästä ei vielä varmuutta mutta todennäköisin syyllinen koska muuta en ole löytänyt. Jossain vaiheessa epäilin että keulassa olis jotain vikaa kun tuntui jotenkin oudolta. Keula oli pariin otteeseen ilmassa ja tarkistin kaikki. "Vika" korjaantui täyttämällä toinen rengas noin 1 bar -> 2.5 bar. Silloin ei nivelissä mitään nähtävää tai tuntuvaa vikaa. Alapallo on aika älytön rakenteeltaan koska jousitus tavallaan painaa palloa ulos nivelestä eikä niin että paino makaisi sen päällä. En kyllä ymmärrä miksi näitä runkkukeuloja pitää tunkea maastureihin, VMP!
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=196979
Tämäkin vielä. Jostain pitäs nopeesti keksii järkihintaan 1kpl 33x12.5x17 cooper stt tai vastaava. Muut osat onneksi löytyy purkaamolta ja pelti oikenee lekalla.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=196978
Rikki
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=196977
Onneksi ei tullut henkilövahinkoja. Ratti tais vähän näpäyttää sormille kun ovat kipeät mutta muuten oli onni matkassa. Auto ei edes osunut puihin kun onneksi pari viikkoo sitten tien reunat oli "niitetty". Takakulmassa on joku nirhauma lepästä ja etulokari on takakulmasta rutussa. Auton siirrossa tuli konepeltiin vähän lommoa kun traktorilla vedettiin pakilla autoa pihaan.
Melkoisen rumasti mennyt mut onneks selvisit pienillä vaurioilla.
Ai nyt tuohon löytyy milneriltä pelkkää niveltäkin, mä jouduin aikanaan ostamaan koko tukivarren.
Mulla saattais olla tommonen rengas olemassa, voin huomenna käydä katsomassa kun on muutakin menoa tuonne varastolle. Joku siellä on takuulla mut se että onko coopperi vai nokialainen ja paljonko pintaa ni ei pysty ulkoa muistamaan.
Ihan siltä varalta tuli joskus säästettyä et jos sattuis itselle käymään noin...
Melkoisen rumasti mennyt mut onneks selvisit pienillä vaurioilla.
Ai nyt tuohon löytyy milneriltä pelkkää niveltäkin, mä jouduin aikanaan ostamaan koko tukivarren.
Mulla saattais olla tommonen rengas olemassa, voin huomenna käydä katsomassa kun on muutakin menoa tuonne varastolle. Joku siellä on takuulla mut se että onko coopperi vai nokialainen ja paljonko pintaa ni ei pysty ulkoa muistamaan.
Ihan siltä varalta tuli joskus säästettyä et jos sattuis itselle käymään noin...
Löytyy aika hyvin nyt niveliä. Euro4x4partsilta kanssa. Erona vain että Milnerin nivel 22£ ja Euro4x4parts 150€, kertonee jotain myös laadusta.
Käytetty napa ja vetari on tulossa jo postilla mutta tuo rengas on aika tuskainen näköjään löytää. Ajattelin että ostan vain yhden kappaleen jostain saksan rengasliikkeestä mutta ei löydy kuin jotain erimerkkisiä 33x12.5x17 kokoja ja hinnat yli 300e kpl. Nämä maksoivat noin 700e kierros. STT pro löytyisi mutta yli 300e kpl, normii STT ei ollenkaan? Joten jos myyntiin asti löytyy edes jonkun merkkinen saman kokoinen niin olisi hienoa. Tapsa4x4 on kanssa joku aika lähelle koko mutta sen todellisesta mitasta ei vielä tietoa. Pitäisi myös yks 17" vanne keksiä vararenkaalle.
Arska-tehtaalta
07.10.2016, 17:19
Nyt tiiän mitä onni onnettomuudessa tarkottaa, tossa olis nimittäin voinu käyä ihan mitä vaan
offroadjouni
07.10.2016, 19:58
Lähtikö tuo pallonivel auki ihan tasaisella vai osuko edes mihinkään töyssyyn tms ennen hajoamista? Hyvä ettei pahemmin käynyt...
Keula oli pariin otteeseen ilmassa ja tarkistin kaikki.
Silloin ei nivelissä mitään nähtävää tai tuntuvaa vikaa.
Alapallo on aika älytön rakenteeltaan koska jousitus tavallaan painaa palloa ulos nivelestä eikä niin että paino makaisi sen päällä. En kyllä ymmärrä miksi näitä runkkukeuloja pitää tunkea maastureihin, VMP!
Pitää tunkata tukivarren alta että saa väljät esiin, tukivarren pitäis pysyä vieläpä aika samassa asennossa.
Samanlaisia kuvia näkynyt muualtakin päin maailmaa, rakennehan on käännetty sittemmin ylösalaisin 120-sarjaan ja N2-kopan Hiluxiin, ei oo enää samaa pelkoo.
Mikähän insinöörin älynvoitto toi on ollut et pikkuinen pallukka ja sen sokka on ainoa joka pitää koko keulan kasassa :eek:
Eihän se tartte kuin sopivasti korkeelta kanttarilta laskea alas, niin keula levähtää siihen
Ihan sama tyhmyys on tehty on w124 ja W201 (190) mersuissa.
Kulunut alapallo voi irrota kun keulan paino vetää kuulaa ulos pesästä.
Oli mielestäni ihan tasanen tie ja kurvi joka kääntyy oikealle. 1,5km aiemmin olin vielä motarilla 120 lasissa.:eek: Täyttyy viel kattoo tietä samalla kun etti vetarin yhtä rinkulaa ojasta.
onneksi ei tullut henkilövahinkoja.
Ajattelin että ostan vain yhden kappaleen jostain saksan rengasliikkeestä mutta ei löydy kuin jotain erimerkkisiä 33x12.5x17 kokoja ja hinnat yli 300e kpl. Nämä maksoivat noin 700e kierros. STT pro löytyisi mutta yli 300e kpl, normii STT ei ollenkaan? Joten jos myyntiin asti löytyy edes jonkun merkkinen saman kokoinen niin olisi hienoa.Taitaa olla Euroopan tukkureilla saldot nollassa STT:n tuon koon suhteen. Itävallassa taitaa olla 3 kpl jäljellä, saiskohan nää houkuteltua lähettämään Suomeen asti? http://www.reifen-und-felgen.at/product_info.php?info=p144880_Discoverer-STT-POR-OWL.html
Tai sit jollekkin Saksaan ja sieltä tänne. Ei tuu kovin halpa rengas kuitenkaan.
pööpöilijä
08.10.2016, 10:18
Eikös tuo ois kohtuu vaivalla muutettavissa saman tyyppiseksi kun pajeron nivelet. Jos kääntää nivelen toiselle puolen. Korottus keula samalla hiukan. Hurja ratkaisu tommonen, varsinkin jos esim. Lumiaura vielä roikkuu keulassa :/
KooPee lta kysytty :
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=118648
Mulla olisi 1 kpl 120 sarjalaisen alkuperäinen 17" alumiinivanne . Laita privaa jos kiinnostaa toi..
Eikös tuo ois kohtuu vaivalla muutettavissa saman tyyppiseksi kun pajeron nivelet. Jos kääntää nivelen toiselle puolen.
No ei. 120-sarjan kaikki rojut (olka-akselit ja alatukivarret) jos laittaa niin sitten. Paitsi et hammastanko jää väärälle puolelle, eli ei sittenkään.
Tapaturman jälkeen auto seiso pari viikkoo pihassa kun iski tauti päälle ja joutu sohvalla makaamaan.
Ennen mudventures reissuu kuitenkin piti niputtaa kun rupes lupaamaan että tulee lunta. Hakkasin lokaria sen verta suoraks et ovi aukee ja saa levikkeen kiinni. Muovinipat tietty paskana ja niitä vasta just muistin tilata. Toyotalla 2€ kpl ja ainakin 10 menee tohon.
Ostin jostain netin purkuosa myyjiltä koko täydellisen etunavan ja vetarin. Osat tuli tosi nopeesti ja olis ihan siinä kunnossa että bolt on. Niveletkin OK. Kysyin nyt tosin Toyotalta mitä uudet orkkikset maksaa ja alanivelet on 159€ kpl. Täytyy varmaan vaihtaa ihan oman mielenrauhan takia. Yläpallotkin pitää tsekata mutta mitenköhän niitä pystyy vaihtamaan kun ovat lie prässättyjä ylähässäkkään?
Olisin tehnyt tähän SASsin mutta ei näytä laki antavan tehdä sellaista. Sekään ei olisi ollut ihan helppo homma koska etuakseli olisi pitänyt flipata ympäri koska murikka väärällä puolella tai sitten jakis vaihtaa. Tutkin jo sitä mahdollisuutta että olisi vaihtanut hodarin HF2A tai HF2AV jakiksen (käyminen A343F perään kyssäri) ja hodarin akselit. Ohjaus olisi pitänyt rakentaa kokonaan uusiksi jne. Helpompi olisi hankkia HDJ tai HZJ, saisi vaan tän vaihdettua sellaseen tai muuten myytyä eteenpäin. Pidän vaan kovasti siitä että KZJ on paljon sirompi kuin HDJ.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=198022
Nipussa. Suuret kiitokset Röllille jolta sain 33x12.5x17 cooperin vararenkaaksi. Vaihdoin vahingoittuneen renkaan taakse ja se toimii mutta välillä vuotaa, kerran jopa tyhjäksi. Pitäisi vielä purkaa rengas ja laittaa sisälle paikka, jos sillä sitten voisi ajaa kun on vararengas matkassa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=198023
Kipeetä ottanut rengas avatiin kun se vuosi hitaasti mutta ei aina. Pari kertaa oli rengas ihan tyhjänä muutaman tunnin seisomisen jälkeen, lienee asennosta riippuva vuoto. Ei löytynyt mitään reikää mutta sisälle laitettiin kuitenkin paikka kohtaa josta ulkopäin nappula oli revennyt. Täytyy laittaa paikka aine pullo seuraavaksi jos vielä vuotaa.
Röllille kiitoksia kun taannoin toi minulle varapyöräksi cooperin jossa vielä vähän pintaa. Täydellisen hyvää vannetta ei vielä ole löytynyt. Haussa 17" alumiinivanne ET 0, tai max 20. 120 vanne olis tiedossa mutta siinä ET30 joka ei taida mennä eteen edes spacereilla jotka nyt on.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=198227
Eilen sain vihdoin vaihdettua ABS anturin ja kojelaudan valo sammui. Levikkeen naputtelin myös kiinni. Kaikki kiinnikkeet kahta lukuunottamatta hajosi kun levike irtosi ulosajossa. Kiinnike Toyotan nro 9046708195 2€ kpl. Joku kiinnike oli levikkeestä hajonnut ja pikkasen irvistää oven päästä mutta eipä tuota juuri huomaa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=198228
Jos noita klipsuja tarvii enemmän niin kannattaa tilata vaikka ebaystä: https://www.ebay.com/itm/321604408305 Saa jo melkein 5 kpl samalla hintaa kuin marmorilta yhen.
Ja olishan noita samoja Hammadoita mitä sulla alla kaupan edelleen: http://www.rengaskontti.fi/vanteet/-/-/8/17/6x139.7
Onko tohon alapallukkaan mitään turvarakennetta joka estäisi koko navan pakenemisen
Eli esim panta ympärille joka päästää keulan tippumaan, mutta ei kuitenkaan täysin kokonaan menettäisi ajokykyään vaan pystyisi hallitusti pysähtymään
Joo ei viitsi vaan maksaa yhdestä vanteesta enempää kuin aikanaan koko sarjasta. Täytyykin ehkä ostaa peltivanne 17" ET0 tms. Niitä saa kuulemma alle satkulla ja jos ottas rajumman miinus ET:n niin kävis ehkä muihinkin cruisereihin varalle.
Nivelen kestosta en tiedä mutta jos googlen kuvahakuun laittaa hauksi prado 95 lower ball joint fail niin löytyyhän noita kuvia:( Pitäs kattoo saisko noihin rasvanipan viritettyä.
Ainakin 2005 vuonna on tehty jopa Toyotan toimesta takaisinkutsuja alapallojen takia. Koskee tosin vain 2001 malleja.
Landcruiser Prado: front lower ball joints
In May 2005, a recall was issued for Toyota Landcruiser Prado vehicles due to the front suspension lower ball joint potentially having been scratched. If the vehicle were operated for an extended period in this condition, excessive wear of the ball joint may result in looseness of the front suspension. As a result, the driver may also require increased steering effort and experience reduced steering self centring. At worst, the lower ball joint may separate from the knuckle, causing a loss of vehicle steering control (PRA 2005/7749 (http://www.recalls.gov.au/content/index.phtml/itemId/954296)). The recalled vehicles were as follows:
Model code RZJ95 – VDS: BM99J#; VIS: 00047327-00060247.
Model code VZJ95 – VDS: BN95J# & BN99J#; VIS: 00086146-00103446.
Model code KZJ95 – VDS: BY99J#; VIS: 00165768-00173429.
Noh ei hyvältä vaikuta. Täytyy koittaa pysyä asfaltilla tällä ja etsiä joku toinen aihio pitkien matkojen safaripeliksi. Kiinnostaisi kovasti HZJ-73/74, KZJ73 tms. joita ulkomailta saisi mutta hinnat on niissä vaan aika kovia.
Jos tälläkin autolla on päästy reilu 600tkm ja sitten petti markkinoiden halvin nivel, niin kuinka suuri ongelma tuo oikeasti on?
Jos tälläkin autolla on päästy reilu 600tkm ja sitten petti markkinoiden halvin nivel, niin kuinka suuri ongelma tuo oikeasti on?
Ainakin itellä menis ajamisesta kokonaan maku. Jatkuva pelko siitä että missä töyssyssä tuenta pettää ja mennään mettään kunnolla.
Vähän sama homma tuli tuon engelsmannialustan keskipallonivelen kanssa joka pystyy myös korkkaamaan missä tilanteessa tahansa ja sitten lähettiin. Ei saa sitä henkistä hyvinvointia enää millään muulla takasin ku vaihtamalla sen johonkin muuhun.
Mulla meni maku jo tän jutun lukiessa tohon ruikuli keulaan vaikka ois ajettu vaan 200 tuhatta ja 600 tuhatta poksahtaa pallo
Mitä kuvia kattelin niin saishan tohon pannan alapallon pulttien alle ja siitä tukivarren alle, niin ei ainakaan napa karkaisi koko autosta
Onko tuo nyt mikään ongelma. Tuo alapallo on väljä sohlo jo kauan aikaa ennen kuin pettää jos siis ei ruostu jumiin ja katkea. Ja jos katkeaa niin nivelen valmistajan valmistusvirhe materiaalin valinnassa/mitoituksessa. (kai alkuperäinen tojotan osa kestää katkeamatta)
Vaihtaa vaikka 100tkm välein aina uudet. :D
W201/W124 mersuissa ihan samaa ongelmaa, semmonen reilu 5mm välystä ennenkuin pettää.
Niin en tiedä tosiaan onko tämä iso ongelma mutta en halua sitä käydä kokeilemaan. Käyttöautona menee mutta alunperin ostin auton sillä idealla että sillä voisi ajaa myös pitkiä helpompia safareita itänaapuriin. Tässä on kuitenkin liikaa sähköisiä juttuja ja hankala keulan rakenne. Pitäisi kuitenkin saada rengaskoko 35-37, lukot, ei moottorin käyntiin vaikuttavia sähköjä jne. Tämä jää varmaan kolmosautoksi ja hankintaan lähtee varmaan vanhempi HZJ/HDJ-80. Vaihtokin mahdollista jos jotain tämmönen kiinnostaisi.
minkähän noista uskaltaisi tilata?
http://www.autonvaraosat24.fi/oen/4334039465
osa on näköjään vaihtunut 2001, tai siis ainaskin osanumero
http://japan-parts.eu/toyota/eu/2001/land-cruiser-90/kdj95l-gkpnyw/3_781540_017_/powertrain-chassis/4802_front-axle-arm-steering-knuckle#43330K
minkähän noista uskaltaisi tilata?
http://www.autonvaraosat24.fi/oen/4334039465
osa on näköjään vaihtunut 2001, tai siis ainaskin osanumero
http://japan-parts.eu/toyota/eu/2001/land-cruiser-90/kdj95l-gkpnyw/3_781540_017_/powertrain-chassis/4802_front-axle-arm-steering-knuckle#43330K
Olisko orkkis liian kallis? N. 150€. Jätä Mapco ainakin kauppaan.
Orkkikset Toyotalta 159e kpl ni ei tarvii jännittää. Täytyy tutkia saisiko niveleen laitettua rasvanipan niin varmaan olis ikuinen.
Tänään pyörähti tämmöset luvut lasiin.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6289&pictureid=201136