View Full Version : Diesel osaaja Sjk alueella?
Moro, tuota Pajeroa nyt olen ihmetelly ite sen verran, että joutuu ny varmaan viemään jonnekkin huoltoon. Epäilen itse, että ehkä pumpun stefa tms vuotaa ilmaa järjestelmään.
Oireet : Saa sahata ihan huolella käyntiin. Tankki täynnä pelaa jollain lailla, mutta alle puolenvälin ku on tankki niin alkaa nyppiin jo ajossakin. Mutta sahata saa aina käyntiin, oli sitten auto lämmin tai kylmä. Myös webasto lakannu samaan aikaan toimimasta.
Olen tarkastanut tankin päältä, ettei putken lähdöissä näy "kosteutta" mielestäni myöskään putkissa en nähnyt kosteutta, että haukkoisi sieltä ilmaa.
kyllähän tossa olisi yks dsl-huolto, missä asia varmaan hoituisi, mutta ajattelin nyt ensin kysäistä, josko löytyisi vähän halvempi vaihtoehto :) Eli Seinäjoen lähialueelta osaavaa korjaajaa etsitään :D
Ilmaiseksi ei tarvi tehdä tokikaan, mutta josko pääsisi edes vähän halvemmalla kuin liikkeen hintojen mukaan :D
mikkoimp
07.12.2014, 13:52
pumppu väliin?
On sekin yksi vaihtoehto mitä olen lukenut, mutta mieluummin korjaisi tuon. Kestäisi meikäläisen ajoilla kyllä sitten melko kauan kun nuo stefat vaihtais. Ja korjaako tuo pumppu myös sit webaston toiminnan?
mikkoimp
07.12.2014, 14:34
riippuu ihan mistä kohtaa webastolle on aine ryöstetty? jos se on otettu ilmavuodon takia tyhjenevästä linjasta niin kyllähän sekin korjaantuu..
yleensä on ollut tavoite että webaston löpö otetaan suoraan tankilta, jää nuo muiden aiheuttamat ilmavaivat paljon vähemmälle...
Tossa on otettu t-haaralla suodattimen jälkeen.
Paluupuolen vuotoa veikkailen ....
BJ-40/76
07.12.2014, 18:41
Minkä ikäinen pajero? siis onko perinteisellä jakaja pumpulla?
Siis saako sahata käyntiin, vaikka olisi ollut sammuksissa 5 sekunttia? toimiiko normaalisti/vetääkö kunnolla isoilla kierroksilla/onko kulutus normaali?
Jos saa sahata heti sammuttamisen jälkeenkin käyntiin, niin voisi olla siirtopumppuvika, siis siivet jumii tms. jos pumppu väljä, niin niin ei pitäs saada pumpun sisisäistä painetta nousemaan normaaliksi, siis syöttö jää kierroksilla myöhäselle, ei vedä kunnolla ja kulutus kasvaa...
Jos pumpussa on rikkinäinen stefa, niin se vuotaa yleensä molempiin suuntiin, siis käydessä tulee dsl pihalle.
Oletko hakenut vikaa kirkkaalla muoviletkulla? siis kirkas muoviletku ensin vaikka tankilta suodattimelle tulevaan letkuun, jos näkyy kuplia käydessä, niin vuotaa ennen sitä. jos ei näy kuplia, niin sitten kirkas letku siirretään paluupuolelle, ja kaveri starttaamaan: eka käynnistyksessä tulee pikkasen ilmaa, toisessa ei pitäs enää tulla. jos tulee, niin vika on suihkujen ohivuotoputkistossa, suodattimella, suodattimen putkissa taikka syöttöpumpulla.
Tuki se webaston letkulähtö ensimmäisenä, että vika ei vaan ole siellä oleva ilmavuoto.
Pajero on 2.8td -98. Saa sahata käyntiin, vaikka olisi muutaman minuutinkin vaan sammuksissa. En ole kokeillut kirkkaalla letkulla, paremminkin itse vaan tuota kirkasta maistellu :D
Niin ja mielestäni isoilla kierroksilla vetäminenkin vähä hyytyy.
Tankin sisällä imuputki murtunu? Jos täydellä tankilla pelaa ja vajaalla ei.
Nosedigger
08.12.2014, 19:45
tuliko vika yhtäkkiä vai pikkuhiljaa. tarkista polttoainesuodattimen kiinnitys jalkaansa. mulla teki vanhakoppasessa naperossa samaa, kun tarvikesuotimen jenka prässäty päin h...tiä. ei istunu tiivistepinnat kohdalleen ja alko vasta pakkasilla kiusaamaan. muutenki kannattaa polttoainelinjat tarkastaa koko matkalta, ilmavuotojen varalta.
suzukirby
09.12.2014, 21:09
Vie Ollilan Markolle(nollaviisisataa-266940) vähäänkyröön, on aikalailla pätevä näiden paherojen kanssa..
tepa250d
10.12.2014, 00:22
veikkaisin vikaa kans suodatin jalassa..omissa kahdessa sohlannut moinen.
Joo voisin vkl testailla vähä tuon kirkkaan letkun kanssa ja samalla tarkastaa tuon suodatin jalan. Toki teki tätä ennen suodattimen vaihtoa ja suodattimen vaihdon jälkeen :) Mutta tarkastellaan. Tuo ollila on ilmeisesti se jolla oli se maasturipurkaamo?
tepa250d
10.12.2014, 09:31
laita karkee suodatin letkun väliin ja ohita se suodatin jalka väliaikaisesti ja koita niin.
BJ-40/76
10.12.2014, 21:24
laita karkee suodatin letkun väliin ja ohita se suodatin jalka väliaikaisesti ja koita niin.
En suosittele, jos siellä on jotain likaa, joka menee tuosta karkeasudattimesta läpi, taikka vettä pääsee läpi, niin tarvit aivan oikeasti remonttimiestä pumpulle ja/tai suihkuille. Ja silloin palaa satasia helposti, tonnikaan ei ole iso raha, jos jotain, esim. ruostetta pääsee pumppuun (voit joutua uusimaan pumpun kuoret, ja jotain pienempää...)
http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Suodatin/Polttoaineensuodatin/POLTTOAINESUODATIN-52306/
Ostin tuollaisen polttoainesuodattimen.. kyllä sillä testata uskaltaa :D Ei se ny laakista hajoa. Kyllä korjaan alkuperäisen suodatin systeemin mikäli vika ilmenee siinä. Ehkä huomenna liikee aikaa testata tuo.
BJ-40/76
10.12.2014, 21:47
http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Suodatin/Polttoaineensuodatin/POLTTOAINESUODATIN-52306/
Ostin tuollaisen polttoainesuodattimen.. kyllä sillä testata uskaltaa :D Ei se ny laakista hajoa. Kyllä korjaan alkuperäisen suodatin systeemin mikäli vika ilmenee siinä. Ehkä huomenna liikee aikaa testata tuo.
Miten alkuperäinen suodatin voi olla rikki: a) ilmavuoto b) tukossa
Siis jos siellä on ilmavuoto, niin ota letkut molemmin puolin irti, ja tuki esim. sormella tankin puoli, ja ime 2 metriä pitkällä kirkkaalla letkulla koneen puoleisesta päästä, ja jos tulee ilmaa, niin silloin ilmavuoto.
Jos on tukossa, (miten? etkö ole juuri vaihtanut sen?) niin jos niin tukossa, että imasee seisoessaan muutamassa minuutissa polttoaineen takaisin? niin pitäs olla todella ihmeellinen tapaus, että sitten kaasupohjassa toimii oikein....
p.s tuommoisesta suodattimesta tulee vesi mahdollisesti läpi.... ja jos käsipumppu ohitetaan myös, miten meinasit ilmata? ja yksi vesitippa tekee tuhoa! siis siellä on rauta rautaa vasten, ja niin pienellä sovitteella liikuvien osien välissä, että muutaman sadan kilon paineella ei juurikaan vuoda, ainoastaan sen verran että voitelee...
Tuhahtaako tankin korkki, kun avaat sen?
tepa250d
10.12.2014, 23:15
se rupee vetämään ilmaa siittä käsi pumpusta....
Noniin kiitoksia arvon herroille vinkeistä asian tiimoilta. Vika todellakin oli suodattimessa (suodatinjalassa). Vaihdoin letkun väliin laitettavan polttoainesuodattimen ja nyt toimii hienosti. Epäilen kans, että nimenomaan tuosta käsipumpusta haukkaa ilmaa, pitää tutkia jossain vaiheessa paremmin :)
tepa250d
14.12.2014, 22:39
on aika monessa ollut sama vika...ei onneksi tarvinnut viedä pumppu pajalle:rolleyes:
Pjaaskat, komento takas... tänään mehtuureissun aikana taas alkoi oirehtimaan.
Pitää nyt alkaa vissiin tutkiin tuota polttoainelinjaa ja vetää samalla muutenkin tankilta oma letku webastolle. Ainakin tankin putket pitää kyl tutkia.
Jännä homma tosiaan kun auto oli tos viikon seissy ja vaihdoin tuon suodattimen, niin toimi ku unelma. Sit tänään taas ku oli ajoa jonki verran niin alkas tekeen samaa itkuvirttä....
tepa250d
14.12.2014, 22:54
onko wepaston putki ryöstetty polttoaine linjasta vai tuulee takilta oma
farmforest
15.12.2014, 10:46
Tuota, onko sillä vaikutusta käyntiinlähtöön jos jätät Pajeron parkkiin johkin mäkeen vaikka keula ylös tai alaspäin?
Mun Troopperi hörii jostain ilmaa, eikä ihan mitään vähänkään, jos tasamaalla/keula ylämäkeen parkissa niin ei lähe millään käymään ellei ilmaa sitä, keula alamäkeen niin lähtee vaikka kauan seisookin. (pumpun akselin stefa tai suodatinjalka vuotaa, "peltoauton" hommissa niin ei kiinnosta korjata..)
Ja se kirkas letku kannattaa laittaa joskos näkyisi jotain liikettä. Niin ja mites se tankin korvausilma? Sit vois koittaa vielä puhaltaa paineilmalla pa-linjat puhtaiksi..
Jahas unohtunu tännekin päivittää tän kohtalo. Eli tossa joulun aikoina vaihtelin ensin kaikki letkuosat ja klemmarit polttoainelinjaan ja tilanne vähän parani, kunnes sitten mehtuureissulla taas alko nykimään. Sen jälkeen uusin koko polttoaine linjan ja vedin samalla webastollekin tankilta oman linjan, niin nyt on toiminu jo 2kk ilman mitään ongelmia. Eli putkissa tod. näk joku oikein pieni reikä, mistä ilmaa haukkoi.