Kirjaudu sisään

View Full Version : Pelti ja alumiinivanteet toiminnallinen funktio?


nyyperi
06.12.2014, 12:52
Tämmöinen hölmö, mutta vakavissa tehty kysymys.

Mikä on alkuperäinen syy alumiini vanteille, ja onko niistä mitään hyötyä/haittaa normi autoissa?

Itse olen ajatellut, päätellyt ilman mitään tietoa, että aluminium vanteita on ruvettu käyttämään kilpa-autoissa koska se on kevyempää ja siten pyörivää massaakin on vähemmän, ja sitten vaan tavan hemmot on huomanneet ne, halunneet olla kans ihan niinku melkein kilpa-ajajia??

Tää kysymys nyt painaa jo ennestään fragmentoitunutta mieltäni, koska kun vaihdan Jeeppiin uudet renkaat, niin laitanks mää ne amuliini vai pellivanteille?
Ja jos ehdotat jompia kumpia, perustele??

Ite laittaisin ehkäpäs ihan nuille alumiineille, koska ne on mulla irrallaan ja niillä on ihan saatanan kovat ja vanhat bfg:t jotka joutaa kyllä jo polttouuniin (tai myydään palstalle, niissähän on pintaakin vielä millitolkulla!!).

-MaTTi-
06.12.2014, 13:10
Aluvanteissa plussaa yleensä parempi mittatarkkuus, usein myös pienempi paino, ulkonäköön saa vaikka minkälaista vaihtelua ja kantavuus toisinaan parempi (esim. mun asuntovaunuun ei löydy 15" peltivanteita jotka kestäis 1000 kg/kpl).

Miinusta kolhuille arkuus (oikominen ja korjaaminen äkkiä mahdotonta) ja maalipinnan kestävyys monissa etenkin hinnat-alkaen-malleissa. Lisäksi pyöränpulttien/-mutterien momenttiin pitää kiinnittää enempi huomiota, jälkikiristys/-tarkastus tärkeempää.

knucklebone
06.12.2014, 13:10
Alumiini ei paljon jousta/taivu, eli maastokäytössä jos vaikka kiveen ajaa tarpeeksi lahjakkaasti, niin vanteen kehä murtuu helpommin vs. peltivanne jonka kehä taipuu ja jonka voi saada suoristettua maastossakin.
Tämmöinen tuli mieleen nyt ainakin. Riippuu tietenkin mihin käyttöön tulee. Maantieajossa ei varmaan niin väliä. Ei ne maasturin alut peltivanteita paljon kevyemmät ole, ainakaan omien empiiristen tutkimusten perusteella. :p

nyyperi
06.12.2014, 18:09
Niin, tie ajoon ne miulla tulee 99% . Maastossa on minust mönkijä se jännempi vikine. Mut välillä pittää metästä hakee jotain, vaikka se kiinanmönkkäri. Ja lumikelissä pitää päästä sinne maasto-olosuhteisiin, ja mielellään vielä pois. Ja etenkin pois tullessa en jaksa tai halua enää kikkailla mitään. Vaan äkkiä kotiin:D ja siks maasturi. Ja se, koska olen tuki ja liikuntaelin vammainen, niin Suomen talvessa on kelejä joissa vajaavetoisilla pitäs vaan kököttää tuvassa ja tylsistyä. Jeepillä pääsee lähelle luontoa! Hmmmm.... Tarkemmin ajatellen, sehän on ekoauto!:eek:

Arpe
07.12.2014, 18:48
Varmaan meikäläisittäin aika marginaalinen hyöty,mut väittävät että aluvanteilla jarrut ja laakerit kestää paremmin ku teräsvanteilla.
Perustuu siihen että aluvanne johtaa paremmin lämpöä pois jarrusta ja sitäkautta koko navasta eli toimii "jäähdyttimenä"
Ei näy käytännön hyötynä kauppakassi corollassa,mut raskaassa kalustossa kuumissa olosuhteissa täyttä totta.

veijon-esso
08.12.2014, 09:19
halvat alumiinivanteet on ihan sika painavia. Keveyttä jos tavoittelee niin sit kevenee kyllä lompakkokin. Ehdottomasti hyvät peltivanteet ennen perus alumiineja.

Repro
08.12.2014, 09:29
Varmaan meikäläisittäin aika marginaalinen hyöty,mut väittävät että aluvanteilla jarrut ja laakerit kestää paremmin ku teräsvanteilla.
Perustuu siihen että aluvanne johtaa paremmin lämpöä pois jarrusta ja sitäkautta koko navasta eli toimii "jäähdyttimenä"
Ei näy käytännön hyötynä kauppakassi corollassa,mut raskaassa kalustossa kuumissa olosuhteissa täyttä totta.

Jos johtaa lämpöä rajusti niin sehän vaikuttaa siten rengaspaineisiinkin. :eek:

veijon-esso
08.12.2014, 09:37
Jos johtaa lämpöä rajusti niin sehän vaikuttaa siten rengaspaineisiinkin. :eek:

Kumit kovenee kun meno kovenee. Ihan perus juttu. :D

JiiPee
08.12.2014, 13:13
Minulla on talvirenkaat aluvanteilla. Syystä että on isoaukkoiset ja pinnoiltaan sileät vanteet --> helpompi putsata lumet & jäät ja muut sellaiset ravistuksen aiheutttajat pois hankikahluureissujen jälkeen. Kesärenkaat on peltivanteilla.

nyyperi
08.12.2014, 14:53
Jep, alea iacta est.. Eli arpa on heitetty, eli Nokialaiset laitetaan aluille... taidan laittaa nuo peltivanteet sitten myyntiin, kunhan tutkin niitä tarkemmin. Ne on näes semmoiset omituiset, et siinä on enempi reikiä, eli vissiin kaks eri jakoa? tiijä sitten, tartteeko kukkaan semmoisia...

tekniikkamies
08.12.2014, 16:48
Varmaan meikäläisittäin aika marginaalinen hyöty,mut väittävät että aluvanteilla jarrut ja laakerit kestää paremmin ku teräsvanteilla.
Perustuu siihen että aluvanne johtaa paremmin lämpöä pois jarrusta ja sitäkautta koko navasta eli toimii "jäähdyttimenä"
Ei näy käytännön hyötynä kauppakassi corollassa,mut raskaassa kalustossa kuumissa olosuhteissa täyttä totta.

Ei nää tavalliset autot mitään tukkirekkoja ole ja ei täällä paljoa vuoristoakaan näy joten en ole huomannut, että jarrut paljon kuumenis jos niissä ei vikaa ole.

Arpe
08.12.2014, 18:11
Ei nää tavalliset autot mitään tukkirekkoja ole ja ei täällä paljoa vuoristoakaan näy joten en ole huomannut, että jarrut paljon kuumenis jos niissä ei vikaa ole.

No toisille tukkirekat on tavallisia autoja:D Tuos kyl luki että "meikäläisittäin aika marginaalinen hyöty"
Aika kevyen kaasujan omaat jos et oo koskaan saanu jarruja ajamalla kuumenemaan.
Joskus muinoin sytty Bj Andyn Swiftistä etujarrupalat tuleen ihan normi juoppokuskihommissa,mut ne oli niitä levottomia aikoja. Nyttemmin hiukan rauhallisemmin.

BJ-40/76
08.12.2014, 18:15
Siis pääsääntöisesti alu vanne on lujempi, ja ennen kaikkea pyöreä.
Ja ei ruostu! vaikka tuo hapettuminen/lakan- ja maalin lohkeilu näyttääkin ikävältä.
Ja kun katselee sopivan malliset, niin eivät ole pahoja keräämään jäätä yms paskaa; siis pysyvät paremmin tasapainossa talvella. teräsvanteessa nuo "humpin" urat kerää aina pikkasen paskaa, ja sitten siihen tarttuu lumi ja jää.
Ja kaikkein surkeimmat teräsvanteet pitäisi kiristää momenttiavaimella ristiin, ja moneen kertaan, sillä jo epätasainen kiristäminen aiheuttaa täristämistä.

Toki teräsvanteet sikäli hyvät offikäytössä, että voi oikoa lekalla, jos on tullut pientä pykälää reunaan, ja kestää väännellä rengasraudoilla, alumiini vanteeseen tahtoo jäädä jäljet rengasraudoista (vai onko se niin, että sen huomaa herkemmin:o)
Ja teräsvanteissa painot pysyy paremmin.

tekniikkamies
08.12.2014, 19:33
No toisille tukkirekat on tavallisia autoja:D Tuos kyl luki että "meikäläisittäin aika marginaalinen hyöty"
Aika kevyen kaasujan omaat jos et oo koskaan saanu jarruja ajamalla kuumenemaan. Joskus muinoin sytty Bj Andyn Swiftistä etujarrupalat tuleen ihan normi juoppokuskihommissa,mut ne oli niitä levottomia aikoja. Nyttemmin hiukan rauhallisemmin.

Turhauttaa kun tavallisissa rengasliikkeissä on lähinnä esillä niitä hienon näkösiä alumiinivanteita jotka on kaiken lisäksi kalliita eikä välttämättä mitään kovin kestäviä.

Mä en muutenkaan halua kauheesti esitellä muille jotain hienon näkösiä vanteita kun pian joku pöllii ne.

Kyl mä yritän turhaa jarruttelua välttää paitsi silloin kun tahallaan jarrutan kunnollisen jarrujen huoltojarrutuksen vaikka alamäessä ja samalla kaasu pohjas...

Oon saanut pahastikin kuumenemaan vian takia.

Ehkä jotain tämän tapaisia alumiinivanteita vois vielä harkita:
http://www.4x4parts.fi/alumiinivanteet/10382-duratrail-alumiinivanne-9x17-5x5-et16.html

Shortie
08.12.2014, 19:47
http://www.intercotire.com/BIRDDOG.php

Tuollaiset kelpaisi, mutta ei taida suomesta saada.

nyyperi
08.12.2014, 20:36
Molemmat edellä ehdotetut kelpais kyllä... saatana kun kaikki raha menee nuihin kumeihin, niin ei voi ostaa vanteita. kattelin kyllä nuo vannetukut yms. ja yritin saada pakettia aikaiseksi mis ois molemmat. Mutta raha puhuu, ja meillä se puhuu useasti vaimon äänellä:D

Shortie
08.12.2014, 22:28
Tilaa vain ne vanteet ja renkaat :D
http://www.jeep4x4center.com/arb-series-iii-simpson-rooftop-tent-annex.html
Tuollaisen hankit samalla ja sitten vain menet jeepillä syvälle metsään muutamaksi viikoksi kokeilemaan hankintoja :p

nyyperi
08.12.2014, 22:50
Miun seuraava teltta, joka oikeasti on ostoslistalla, on semmoinen lappalaiskodan näköinen systeemi! Edellinen teltta nimittäin vanhuuttaan hajos, ja uutta ei viel tullu ostettua. Mutta keväimellä varmaankin. En ny ens hätään muista mikä hitto sen teltan nimi on, mut oiskohan se ollu et Peltsi käytti samanlaista jossain erätulien jaksossa. Ainoo et se painaa vähä vitusti, mut A) mulla on riski eukko. Ja B) mulla on myös Jeeppi, jolla voi kurvata erämetsän äärelle:D

Luoppis
09.12.2014, 00:22
halvat alumiinivanteet on ihan sika painavia. Keveyttä jos tavoittelee niin sit kevenee kyllä lompakkokin. Ehdottomasti hyvät peltivanteet ennen perus alumiineja.

Toi on totta. Monissa alumiinivanteissa on tosi paksusti alumiinia vähän joka puolella ehkä juuri sen takia, että suunnitteluun ei ole panostettu sen kummemmin. Lyödään vaan tarpeeksi massaa, että ei mee solmuun ja näyttää hyvältä. Häviää se keveys siihen, että materiaalia on paikoitellen enemmän, kun mitä vois paremmalla suunnittelulla tarvita. Lisäksi alumiinivanteet aiheuttaa hapettumista vastinpinnoissa ja ruostuttaa jarrulevyt nopeammin :D

BJ-40/76
09.12.2014, 01:18
.......Lisäksi alumiinivanteet aiheuttaa hapettumista vastinpinnoissa ja ruostuttaa jarrulevyt nopeammin :D

Mitähän materiaa ne jarrulevyt on, siis ei ainakaan terästä/rautaa, jos "alumiini-" vanne syyllinen niiden syöpymiseen/ruostumiseen?
Siis alumiini on se, joka syöpyy, jos raudan/teräksen/rosterin/hapokkaan.... parina on "alumiini" niin se syöpyy...

Netistä löytyy haulla ns "Metallien sähkökemiallinen jännitesarja", ja pikaisella kuukkeloinnilla asia selviää näin yksin kertaisessa asiassa; sitten mennään arvailun puolelle, kun pitää suunnitella "uhrianodi" esim. alumiini veneeseen, jossa rosteri potkuri, ja "seisoo" vuoron perää sekä makeassa- että murtovedessä....

Luoppis
10.12.2014, 23:46
Jaa no sit se hapettumismuju on vissii jääny siitä vanteesta :)

ZeiZei
11.12.2014, 08:47
Siihen väliin kuuluu laittaa kuparirasvaa tai muuta vastaavaa ohuelti, silloin ei hapetu eikä ruostu.

Juippa
11.12.2014, 12:00
Nykyään löytyy myös lyötäviä painoja aluvanteisiinkin. Ja omasta mielestä parhaiten on kyllä pysynyt liimapainot aluissa. Lyötävät painot hieroutuu helpommin irti.

-MaTTi-
11.12.2014, 12:30
Nykyään löytyy myös lyötäviä painoja aluvanteisiinkin. Ja omasta mielestä parhaiten on kyllä pysynyt liimapainot aluissa. Lyötävät painot hieroutuu helpommin irti.
On kai noita ollut jo maailman sivu, mut monissa (etenkään tarvike)vanteissa ei ole minkäänlaista olaketta mihin lyödä painoa. Eli liimapaino ainoa vaihtoehto.

Jhl
17.12.2014, 11:13
On kai noita ollut jo maailman sivu, mut monissa (etenkään tarvike)vanteissa ei ole minkäänlaista olaketta mihin lyödä painoa. Eli liimapaino ainoa vaihtoehto.

Nykyään löytyy myös lyötäviä painoja aluvanteisiinkin. Ja omasta mielestä parhaiten on kyllä pysynyt liimapainot aluissa. Lyötävät painot hieroutuu helpommin irti.

Kyllä ne liimalla pysyy yllättävän hyvin. Aina on pelottanut kun olen painepessyt vanteita irtonaisena, muttei koskaan ole paino irronnut.

Aluvanteen pinnoitukselle/maalille talvikäyttö ottaa koville.
Saman valmistajan (Mak) yhdestä vannesarjasta kesi maalit yhdessä talvessa, toisessa menossa kolmas talvi. Se ero vaan sarjoissa oli, että sitä mistä maalit lähti, rengasliike suositteli puhdistettavuuden takia talvikäyttöön ja toista ei. Omista vanteista on muuten ollut ainut tuo helposti puhdistettava, mitä tarvitsee puhdistaa ihan tiekäytössä.

Juippa
18.12.2014, 14:52
Jos on alut joita käyttää talvella kannattaa ne pulverimaalauttaa.
Tää on kuitillakin halpaa puhaa ja vanteet pysyy hyvänä, ei tartu lumi, paska ja jää yhtä helposti vanteeseen. Ja pesussa puhdistuu helposti.

Käyttöautoihin ja harrasteautoihin ollaan kavereiden kera noita käytetty pulverissa niin on hinta ollut luokkaa 120eur/4 vanetta kuitilla.

Uazmies
27.12.2014, 15:12
Aluvanteissa plussaa yleensä parempi mittatarkkuus, usein myös pienempi paino, ulkonäköön saa vaikka minkälaista vaihtelua ja kantavuus toisinaan parempi (esim. mun asuntovaunuun ei löydy 15" peltivanteita jotka kestäis 1000 kg/kpl).

Miinusta kolhuille arkuus (oikominen ja korjaaminen äkkiä mahdotonta) ja maalipinnan kestävyys monissa etenkin hinnat-alkaen-malleissa. Lisäksi pyöränpulttien/-mutterien momenttiin pitää kiinnittää enempi huomiota, jälkikiristys/-tarkastus tärkeempää.

Miksi 1000kg /kpl, onko akselimassat 2000 + 2000 ? :o

-MaTTi-
28.12.2014, 12:42
Miksi 1000kg /kpl, onko akselimassat 2000 + 2000 ? :o
Eiku yhellä 2000 kg akselilla.