Kirjaudu sisään

View Full Version : Vituiksmän, eli melkein onnistuneet korjaukset, ja onnistuneet kommellukset!


nyyperi
05.12.2014, 19:40
Eli yleisön pyynnöstä perustetaan tämmöinen juhlallinen ketju, johon saapi laittaa ne vähän nolommatkin jutut. Koska niitä käy kaikille, ja on hyvin terapeuttista jakaa ne muiden kanssa. Ja vielä terapeuttisempaa se on muille jotka saavat nauraa:D ja just sun kustannuksellas:p

Ite olen vähän ADHD ja myös pikkasen huonolla näkökyvyllä ja hahmotushäiriöllä varustettu, joten aina sattuu ja tapahtuu, ja sillekin on syynsä, etten ole sähköasentaja, vaikka alan koulutus onkin:o

Joskus harjotteluaikana kun piti tehdä tehtaalla sähköroikkia, niin vähän monta kertaa sen roikan sai purkaa, ja laittaa ne unohtuneet kuoret sinne johtoon, josta se sitten pujotetaan paikoilleen, ja nin eds päin.

Nyt ei tuu mieleen mitään erikoisen hyvää mokaa. Mutta tuleekos siulle?

kellukka
05.12.2014, 21:49
Mulle tulee mieleen pari vituiks mennyttä kone remonttia vääriä lukemia antaneen momentti avaimen takia.... kyllä vitutti!!

AVRO
05.12.2014, 22:02
Tämä tuli tilauksesta. Just tulin tauolle kahvelle kun melkein asennettuna ollut RRC:n tuulilasi halkesi kiveniskemästä näennäisesti "iliman mithään".
Pitkän tovin lasia asettelin pajassa ja lopulta se tosiaan oli viittä vaille valmis... sitten RAKS!.

Castrol
06.12.2014, 18:11
Tuu huomenna hakee niin saat "ilmaseks" classikin ehjän lasin pois tallista kuleksimasta. Tänään korjattu Patrollista lisävalon lasia.....PRKL piti sitten ottaa se helekutin suoja pois kun tuli pimeätä ja kun on niin pirun tiukka se suojakupu niin jos tosta vähän vääntäs ruuvarilla ja RÄKS!!!. No onneksi oli varaosalamppu mistä sai mutta vesisateessa pimeessä tuollainenkin homma pistää otsasuonet pintaan :)

Kaitsu67
06.12.2014, 20:31
Jos Avro laittaa ihan uuden eikä ota tota, niin mulla on parissa Classicissa kans halki, toiseen jo klasi tiedossa mut toisesta uupuu, et kakkosvaraus tänne :)

Minkä vuotisesta?

Jani E
06.12.2014, 20:54
se ku juntattiin velipojan kans landcruiserin hj60 vaihdelootat paikalleen ja sit kehuin et hiukan vituttais jos olis jääny painelaakeri pois, sit velipoika kysy et mikä toi tos pöydällä on :D no siinähän se painelaakeri ja käpälä oli ihmettelemäs. ei ku uusiks...

Castrol
06.12.2014, 20:59
Jos Avro laittaa ihan uuden eikä ota tota, niin mulla on parissa Classicissa kans halki, toiseen jo klasi tiedossa mut toisesta uupuu, et kakkosvaraus tänne :)

Minkä vuotisesta?


1986 Oli tuo mistä klasi otettiin puis.

ISE
08.12.2014, 16:34
kyllä harmitti ihan s.......ti kun vaihdoin kc 89 4x4 kytkinpaketin,entinen oli huono uusi vielä huonompi.

farmforest
08.12.2014, 18:47
Tää sattui kaverille (en ainakaan tunnusta :D). Monta vuotta sitten oli tehny Volvoonsa kansirempan ja oli pistämässä viimeisiä hiluja paikoilleen ja meinas ottaa koneesta alkusavut. Kaverin kanssa käytiin kattomassa projektia ja melkein pääsi nauru ku mun kaveri osoitti sormella konehuoneeseen ja kysy että "kuuluuko ton startin herätejohdon olla tuolla kannen ja lohkon välissä!" :D:D:D No sehä meni vituiksi ja kansi taas irti, heh heh :D:D

Hautalintu
08.12.2014, 20:45
Ruuvasin passatin keulaan tommoset sumuvalot... sain valot kytkettyä, pultattua puskurii kiinni ja suunnattuakin noin suunnilleen niin että auto oli viä tommosten motonetin ajosiltojen päällä... eiku into piukeena auton ja pakkia tupaan että saa kiireesti auton pihalle ja tarkastaa suuntauksen... muuten hyvä mutta toisesta valosta meni kuori paskaks, toinen onneks anto myöten ku otti niihi ramppeihin kiinni minkä päällä auto köllötti... arvaten neitsytmatka sen yhden sumuvalon koristaessa keulaa suuntautui takas paikalliseen mätänettiin ja eiku uus tuikku kainalossa takas kotia... tällä kertaa en ajanu auton etupyöriä pukkien nokkaan... onneksi pikkuisen pihiä luonteenpiirrettä omaavana valkkasin heti ne halvimmat valot mitä rahalla vain sai joten taloudellinen takaisku jäi nimelliseksi.. :D

nyyperi
08.12.2014, 21:42
Mulla on tässä talossa aina ja kaikenaikaa joku remontti projekti meneillään, ja nyt laittelin yhen oven ympäristöä siistimmäks. Siinähän tarvitaan nauloja joita löysinkin sitten miun verstasvaja rakentelupaikkaäijäluolasta. nakkasin ne tuohon tuvan pöydän kulmalle, pöydän joka on muijan perintöjä, teetetty joskus kauan kauan sitten ja sisältää paljon paljon suvun muistoja ja perinteitä. Nyt se sitten sisältää myös hypoidi peräöljyä, jota siinä naulapurkin pohjassa oli:D Ristus että se haisee pahalta!
Onneks se on siinä päässä jossa ei syödä, ja pöydän pituus on hmmm... riittävä. Lähtisköhän se jollain bräkleenillä veks??

Noista valoista tuli kanssa mieleen kun laitoin muutamia viikkoja sitten mönkkäriin ledejä. testasin ne oikeasti monta kertaa, että ihan varmasti pelittää. Mutta kun kaikki johdotukset oli teippailtu ja nippareilla kiinni rungossa ja jne. Vitut niistä toinen enää pala:eek: En oo jaksanut enää perehtyä. Katson uudestaan sitten kun tarttee niitä.

AVRO
09.12.2014, 11:03
Vieläkin kuumottaa kun ajattelee. Olisko ollut toiseksi viimeinen Mäntsälän Talvieksytys, ja kisakeskuksen viimeistelyt käynnissä.
Äherrettiin useamman ukon voimin hienoa banderollia sisäänajoportille pystyyn, hommaa hankaloitti jäinen maa johon tolppina toimineet putket piti saada upotettua. Lopulta putket olivat pystyssä ja banderollia viriteltiin Volvon katolta jonkinmoisessa pakkasessa sormet jäässä.

Valmis, ja hieno tuli kun Kirsikin oli tyytyväinen. ;)

Ja sitten, joku nimeltämainitsematon meikäläinen arvelee kääntävänsä huuruisen Volvon siinä portilla... ja peruuttaa tolpan kenoon sekä banderollin pa*kaksi. Repes komeasti kiinnitykset.
Jotain voimasanoja siinä pääs meikäläiseltäkin ja paikalle sattui tietysti Pauli, sieltä suunnalta yleensä kuuluu kans vuolaita kehuja. :D
Muutkin asiaan liittyneet ukot vaikuttivat varsin tyytyväisiltä toimintaani.

Kyllä siinä naama ja niska punoitti crackiin asti, eikä johtunut pakkasesta.

Rölli
09.12.2014, 13:57
Joitakin vuosia sitten asentelin silloisen emännän autoon lisävaloja, oikeen sumarit ja pitkät samalla kertaa. Oli vaan niin työlään oloinen etupää purettavaksi et ajattelin uittaa kaikki johdot sieltä maskin takaa jostain läpi, pakkohan sieltä joku kolo on löytyä. Lopulta valot oli paikassa ja iltakin alkoi jo hämärtää niin meinasin ne samantien siinä suunnata kanssa.
Auto käymään ja parempaan asentoon ja vääntelemään lamppuja.
Yhtäkkiä hirmunen meteli, rapina ja lärpätys jostain ja kaikki lamput pimeiksi.
Hetken oli sellanen wtf ilme naamalla kunnes lamppu päässä syttyi, olin sitten pujottanut ne kaikki johdot flektistä lävitse.

Ihan hiljaa varovasti repelin useemman metriä kaapeleita pois ropellin ympäriltä ja maleksin hissukseen sisälle kertomaan et onki oletettua työläämpi ja valmistuu vasta huomenna...

cybress
09.12.2014, 16:53
Dx corollaan aikanaan rakensin uuden moottorin ja kiire oli saada se paikalleen, no ei siinä kettään ja moottori nostimeen kiinni ja samalla soi puhelin , kaveri soittaa että tulee renkaita potkimaan tallille ja blaa blaa, puhelu loppui ja kattila konehuoneeseen ja laatikko paikalleen....

kaveri tuli sitte tallille ku rupesin puhumaan että otetaan savut ulos koneesta niin se vaan tuumas että laitoikko uuden kytkinlevyn?? Minä siihen että että miten niin, kaveri vaan tuumas että tuossahan on levy pöydällä :D :D


ei siiinä vaiheessa paljoa naurattanu ku paketti taas auki ja kytkintä paikalleen....

onhan noita vaikka mitä kommelluksia sattunu matkan varrella.....

LaaLaa
09.12.2014, 17:43
Yksi parhaista itselle sattuneista, jotain perhanan hommaa puuhasin Suzukin alla ja väänsin ja käänsin sorkkaraudalla. Saimpas sitten kuitenkin pitävän otteen niin, että sorkkaraudan kippuran pään sorkat oli itseen päin. Kaikessa rauhassa mietiskelin, että tuosta jos nyt lipsahtaa niin osuu ihan suoraan otsaan. Lopun voi arvata, tähtiä näkyi ja vieläkin voi peilistä tarkistaa miten hyvin sitä osaakaan ennustaa tulevaa:D

Samaan kastiin toki menee jo 90-luvulla otettu selfie, kun alustamassa sprayn suutintukosta piti oikein tarkkaan tutkia, onneks oli silloin vielä rillit niin jäi edes öögat massaamaatta:p

Pafo
09.12.2014, 19:40
Dx corollaan aikanaan rakensin uuden moottorin ja kiire oli saada se paikalleen, no ei siinä kettään ja moottori nostimeen kiinni ja samalla soi puhelin , kaveri soittaa että tulee renkaita potkimaan tallille ja blaa blaa, puhelu loppui ja kattila konehuoneeseen ja laatikko paikalleen....

kaveri tuli sitte tallille ku rupesin puhumaan että otetaan savut ulos koneesta niin se vaan tuumas että laitoikko uuden kytkinlevyn?? Minä siihen että että miten niin, kaveri vaan tuumas että tuossahan on levy pöydällä :D :D


ei siiinä vaiheessa paljoa naurattanu ku paketti taas auki ja kytkintä paikalleen....

onhan noita vaikka mitä kommelluksia sattunu matkan varrella.....

Vastaava juttu tapahtui aikoinaan KE Corollan kytkimen kanssa. Toki saatiin sen paikalleen mutta väärinpäin... :D ...lopputulos sama... ;)

farmforest
09.12.2014, 21:44
Melkeen X3. Mä pistin vanhaan Nissaniin väärän, isomman kytkinlevyn.. Vertailin purkuauton levyä ja tän omaa laatikonvaihdon yhteydessä et kumpi on parempi ja prkle sekoittuivat ja pistin väärän, halkaisijaltaan pari senttiä isomman paikalleen. Ja sitte taas ihmettelin ku ei kytkin toimi. Olispa ollu peili ja nähny oman lärvin ku hokasin et oho pistinpä väärän levyn. Ja vittupäissäni ku aloin taas purkaa ni purku ---> kasaus meni puolet nopeammin ku ekalla kerralla :D

Jani E
09.12.2014, 22:07
joskus vaihdettiin moottoria velipojan fiat 600. tai kytkintä räplättiin, no joka tapauksessa kone oli irti ja vaihdeloota autossa paikallaan. no velipoika oli auton sisällä laittamassa pultteja hollille, ja minä seison auton takana ja nostan käsin konetta paikalleen. no eiköhän se perkeleen auto lähde vieriin eteenpäin ja mä juoksen sie auton perässä ja koitan kannatella konetta :D

eikä muuten kannata koittaa laskee autoon moottoria sidontaräikkäliinalla. se loppuu sieltä kelalta yllättävän äkkiä :D sit tahto vähän jyristä vaihdeloota, tais kytkinakseli saada osuman...

Juippa
10.12.2014, 11:42
zori, tuli tuplapostaus.

Juippa
10.12.2014, 11:43
Teininä vaihdoin porattua pyttyä ja mäntää silloiseen yamaha dt kevariin.
Kavereita alko valuun pihalle ja oli hirvee kiire johki. Kauheella kiireellä meni dt:n osat paikoilleen, ölpät vielä ja ei ku porukalla päristelemään!:D


3km myöhemmin löi takarenkaan lukkoon motarilla. Siinä sit ihmeteltiin pientareella syytä tapahtuneelle kauheen vitutuksen saattelemana. Kunnes hokasin, jäähdytysnesteet jäi laittamatta!!! Voi jeesus et vitutti sillon... Tuli viikonloppu tehtyy ihan jotai muuta ku ajeltuu...:o

nyyperi
10.12.2014, 12:37
Tuosta tuli mieleen mopoajat:D Ostin kaverilta marlboro topalla Soliferin, sen pappamallin. Vähän ajettu ja jne. Mutta ku ei lähe käyntiin.
Nohevana työsin sen kotiin kaikki 7 km, ja eikun putsaamaan kaasaria, joka oli täynnä vettä ja kaikkee muuta.
Kaasari kasaan, ja kone ekapolkasulle käyntiin. mutta kone ampas myös samoin tein täysille kierroksille, eikä sammu vaikka tekis mitä, yritin napata tulpanjohtookin irti mutta anto niin hirveesti tällejä ettei pystyny, enkä sit ees tajunnu, tuskinpa edes tiesin, että se sammuis jos tukkis sen ilmansaannin.. No kone huuti hetken, kunnes leikkas kiinni... Olin laittanut sen kaasun palautusvieterin luistin alapuolelle:eek: Hivenen harmitti....

nyyperi
10.12.2014, 17:43
Ja tilanne jatkuu... eli typerehtiminen!
Läksin tuossa viemään Jeeppiä katsastukseen, ja matkalla rupes yht´äkkiä auto pitämään vittumaista jurinaa. Pysähdyin useammankin kerran, kunnes huomasin että toisen takarenkaan pultit oli jo putoamispisteessä!! samojen alumiinivanteiden kanssa on muuten käynyt aiemminkin samoin, mutta silloin oli mennyt renkaanvaihdosta jo pitemmän aikaa.
laitoin tänään uudet talvilumet alle, ja kiristin ne vaan Clas Ohlsonin sähkötoimisella pulttipyssyllä... On se ennen riittänyt:eek:

Mutis
10.12.2014, 19:01
Mulla on myös joskus aluvanne löystynyt itsestään. Oli jo selkeästi löysällä, mutta onneksi tajusin pysähtyä ajoissa katsomaan mikä täristää. Sitä en muista olinko vetänyt momenttiin, aikaa yli kymmenen vuotta.
Jollain toisella ei käynyt niin hyvä tuuri. Olin ajelemassa töihinpäin jokunen vuosi sitten, niin tuli aika vahva wtf-hetki, kun muuten hiljaisella tiellä ylämäkeen rullaa yksinäinen rengas vastaan. Syykin selvisi nopeasti kun pääsin sillan yli, niin n.100 metrin päässä oli auto tienvieressä ilman takarengasta ja kuski varmasti yhtä paljon wtf-tilassa. :)

Jappi
10.12.2014, 20:03
Ja tilanne jatkuu... eli typerehtiminen!
Läksin tuossa viemään Jeeppiä katsastukseen, ja matkalla rupes yht´äkkiä auto pitämään vittumaista jurinaa. Pysähdyin useammankin kerran, kunnes huomasin että toisen takarenkaan pultit oli jo putoamispisteessä!! samojen alumiinivanteiden kanssa on muuten käynyt aiemminkin samoin, mutta silloin oli mennyt renkaanvaihdosta jo pitemmän aikaa.
laitoin tänään uudet talvilumet alle, ja kiristin ne vaan Clas Ohlsonin sähkötoimisella pulttipyssyllä... On se ennen riittänyt:eek:

Mietin että tulisi mieleen joku, kun on noita varmaan sattunut... Tämä sitten muistutti :D

Jeeppiä vein hirveän hieromisen jälkeen katsastukseen, aika varattuna kun oli leima kylmä ja tottakai se vielä loppumetreillä kiirekin tuli kasatessa. 30km kotoa olin päässyt kun eturengas meni edelle autosta ja vastapuolen luiskaan talvella. Ei oikein tiennyt olisiko pitänyt itkeä vai nauraa kun metrin kinoksesta kiskoin rengasta takaisin tietä kohti...

Muista renkaista yhdet mutterit lainaan ja leimalle, meni katsuriltakin vielä ohi vaikka rengaskoonkin tarkasti kyseisestä eturenkaasta... Jos olisi huomannut, niin olisi pitänyt tuumata kuten vähemmistön edustaja ratsiassa "Hai, ko ei se yhelläkää pysy" :D

Hautalintu
10.12.2014, 20:30
Mietin että tulisi mieleen joku, kun on noita varmaan sattunut... Tämä sitten muistutti :D

Jeeppiä vein hirveän hieromisen jälkeen katsastukseen, aika varattuna kun oli leima kylmä ja tottakai se vielä loppumetreillä kiirekin tuli kasatessa. 30km kotoa olin päässyt kun eturengas meni edelle autosta ja vastapuolen luiskaan talvella. Ei oikein tiennyt olisiko pitänyt itkeä vai nauraa kun metrin kinoksesta kiskoin rengasta takaisin tietä kohti...

Muista renkaista yhdet mutterit lainaan ja leimalle, meni katsuriltakin vielä ohi vaikka rengaskoonkin tarkasti kyseisestä eturenkaasta... Jos olisi huomannut, niin olisi pitänyt tuumata kuten vähemmistön edustaja ratsiassa "Hai, ko ei se yhelläkää pysy" :D

Tästä tuli mieleeni ku kaverin kans oltiin puhelimessa.. molemmat rahtareita (ainakin olevinaan) ja kaveri alko kesken kaiken nauraa käkättämään, pari sekunttia hekotti ja sano "jonku paripyörät veti must just ohi!" Ja nauro hetken lisää kunnes havahtui "ei vittu ne on mun kärristä ja tuolla ne ny pomppii pitkin kynnöspeltoa karkuun!!!" Arvaten naurajan rooli vaihtui ja kaverilla alko kiroominen ku ei sattunu muita kenkiä ku lyhytvartiset sievit matkaan! :D onneks ei ketään tullu vastaan hällä silloin!

ja lisää löysiä vanteita löyty emännän mondeosta (köykämiinivanteet).. tiedossa oli että toine etupyörän laakeri pitäs vaihtaa ku alkaa olee välystä.. molemmat olimma varmoja että ääni kuuluu apparin puolelta edestä, sieltä mist ol laakeri elämänsä ehtoopuolella.. laakeri vaihtoon, wtf ääntäminen jatkuu... samal ku laakeria vaihdoin ni spottasin väljän vetarin nivelen ni vaihdoin sit tämän seuraavaksi.. v*ttu ja pari muuta voimasanaa ku jurina jatkuu edelleen.. aloin jo kauhukuvia piirtelemään tallin seiniin että ny o kytkin tai laatikko paskana kunnes rauhoituin ja arvelin kokeilla kuitenki löytyskö kuskin puolelta jotain moitetta... juu löyty, pyörän pultit löysällä... sitä ilon ja onnen päivää ku tuon huomasin, iloa kesti tasan niin kauan ku älysin et käytii just pori-kuopio-pori ek ihan turhaan pajerolla ja näin ollen sen reissun budjetti porsi ku 14litraa sadalle keskikulutus vastaan vajaa 7litraa mondeolla... tulipahan todettua että pajero mutikoilla, ilman vakaajia ja suoralla hormilla ei ole se kaikkein mukavin pitkän matkan ajokki... :D

Pajares
10.12.2014, 21:10
vesipumppu remontti.

Ihmettelin kun takasin päin meni enemmän nestettä kun sieltä tuli,Sit kun oli 2-3 litraa mennyt jo ylimääräistä.Niin radiota vähän hiljemmalle ja pikku funtsiminen ja siellähän se lirisee tyhjennys propusta kovaa vauhtia tallin lattialle...




Säätelin autossa vähän humppalaitteistoa ja kaverin kiusaksi "aki sirkesalo laulaa:annoit mulle pikkusormen se .." mulla ovi auki ja pidän toisella kädellä katon kulmasta kiinni.Niin kaveri potkasi oven kiinni...Oli vähän hellänä näpit etenkin pikkusormi:D

hutikka
10.12.2014, 22:32
Puikkohitsillä ja isolla virralla EI kannata polttaa peltivanteiden pultin reikiä suuremmaks siinä toivossa että sais peltoautoonsa käypäset renkaat.Onneks oli matsdassa kemppiperä että pääs pihaan takas.
Myös samaan matukkaan vaihoin kytkimen ja meinas tulla ns. "roska punttiin" kun koitin käyntiin.helevetillinen kolaus konehuoneesta ja kone ei pyöriny mihinkää.toimi taas heti ku otin lenkkiavaimen pois kampuran pultista.

Näitä ois vaikka kuinka kun tulis vaan mieleen,eniten ehkä just peltoautojen ja mopojen kanssa..

-Jarkko-
10.12.2014, 22:53
Tämä saattaa mennä jo vähän itsekehun puolelle mutta kuitenkin...:D

Taannoisina aikoina kun oli vielä kasettisoittimia autoissa oli mankan vaihto esissä ja ei vanha soitin meinannut irrota millään:mad:

Hermo kiehahti ja survoin kaksi sormea kasettipesään...muutama raivokas repäisy ja tulihan se ratio sieltä kojelaudasta, ja vähän muutakin rojua.

Ei siinä mitään kun uusi ratio takaisin ja hymyssä suin auringon laskuun...

Lopputulos radion vaihdolle paljastui muutamaa päivää myöhemmin: lämppärin vivut sekaisin, takavalot ei pala ja kirsikkana kakun päällä vääntynyt tulipelti ja vuotava tuulilasi:D:D

Oli sitten joku mulkvisti jaksanut nyhrätä sen 6mm maadoitustapin lattaraudalla tulipeltiin kiinni...:rolleyes:

BJ-40/76
10.12.2014, 23:14
Ennen matkapuhelimien yleistymistä, nuorena miehenä olin vaihtanut juuri coupe corollaan kesärenkaat alumiini vanteilla, ja lähin oikaisemaan pikkuteitä pitkin töistä vanhempieni luo:
ja alkoi kuulua kumma ääni/lotina.... pysähdyin korpeen kurasen soratien reunaan; kuskin takapyörän pultit löysällä! Ja mulla ei edes rengasavainta! No, tuolla koillismaan selkosilla on tapana auttaa toisia... hetken kuluttua paikalle saapui vanhalla ladalla n. 80v köyryselkäinen mummu; ja kaikessa rauhassa poltteli piippua, ja kyseli että mikä hätänä? kerroin, että renkaan mutterit on näköjään jäänyt löysälle: Mummu tiirasi silmät sirrissään toyotaa, ja käveli ladan peräkopille: riuhtasi sieltä peltilaatikossa olevan hylsäsarjan, ja totesi, että eikö tojotassa ole 21mm kannalla mutterit... tarjoutui vielä kiristämään, että "sulla on väärät kamppeet päällä" :o No, sain avaimen mummulta, ja kirin renkaan mutterit, ja mummu kertoi että kannattaa tarkistaa muutkin.... Kiittelin kauniisti, ja kysyin, että miten voisin korvata vaivan: mummeli tuumasi, että auta joskus jotain pulassaolevaa... ja kiipesi ladaan, ja lähti jatkamaan matkaa runsaalla huudatuksella/kytkimen luistatuksella.
Sen verran verran homma jäi mieleen, että vielä nykyäänkin jälkikiristykseen tarvittavat työkalut kulkee "muistutttamassa" etujalkatilassa ainakin ensimmäiseen tarkistukseen asti. Myös teräsvanteiden ollessa alla.

Hautalintu
10.12.2014, 23:45
Sen verran verran homma jäi mieleen, että vielä nykyäänkin jälkikiristykseen tarvittavat työkalut kulkee "muistutttamassa" etujalkatilassa ainakin ensimmäiseen tarkistukseen asti. Myös teräsvanteiden ollessa alla.

Kompura, mutterimopo, letkut ja jatkoroikat? Isot jalkotilat sulla... :D


eikäku! Vois oikeastaan kopioda tuon sun käytäntös, meinaa hiukan huonosti muistaa tarkistella noita pyöränpultteja noist henkilökuljettimista...

Kaitsu67
11.12.2014, 14:40
Ja tilanne jatkuu... eli typerehtiminen!
Läksin tuossa viemään Jeeppiä katsastukseen, ja matkalla rupes yht´äkkiä auto pitämään vittumaista jurinaa. Pysähdyin useammankin kerran, kunnes huomasin että toisen takarenkaan pultit oli jo putoamispisteessä!! samojen alumiinivanteiden kanssa on muuten käynyt aiemminkin samoin, mutta silloin oli mennyt renkaanvaihdosta jo pitemmän aikaa.
laitoin tänään uudet talvilumet alle, ja kiristin ne vaan Clas Ohlsonin sähkötoimisella pulttipyssyllä... On se ennen riittänyt:eek:

:confused: eikös tää ole ihan yleisesti tiedossa, et aluvanne vaatii sen jälkikiristyksen/tarkistuksen n. 100-150km ajon jälkeen just tosta syystä et saattavat löystyä ja rengas irrota?

savustin
11.12.2014, 15:18
Ei tuo jälkikiristus aina auta,vuosia sitten ajoin vanhalla 111scanialla kun rupes etupää ilmottamaan oireesta stoppasin ja kokeilin pyöränpultit että kiinni on mutta sama jatkui ajelin verstaalle ja etuakseli ylös yllätys oli suuri kun vika löytyi kumpikin etunen oli irti siinäkun on kartio mutterit mitkä keskittää vanteen kartiot oli vastakkain mutta vanne heilu oli liian ohut vanne.

nyyperi
11.12.2014, 18:12
Joo kiristää pitää, mulla vaan oli matkaa takana vasta 20 km. Yleensä kiristän tai tarkistan kyllä sekä pelti että aluvanteet. En kyllä o tiennytkään et aluvanteissa erityisesti. No aina oppii uutta. Ja etenkin offipalstalta!!

sos
11.12.2014, 19:45
koskaan en ole tainnut jälkikiristää aluvanteita, eikä koskaan ole tipahtanu, eikä löystyny, enkä mielestäni ylitiukkaan ole niitä vääntäny. vurthin puoltuumasella pulttikoneella 3asennolla

Jappi
11.12.2014, 22:16
koskaan en ole tainnut jälkikiristää aluvanteita, eikä koskaan ole tipahtanu, eikä löystyny, enkä mielestäni ylitiukkaan ole niitä vääntäny. vurthin puoltuumasella pulttikoneella 3asennolla

Tuollahan ei mene kuin johonkin 400Nm...

Nyt en ole ihan varma menikö jotain vituix, mutta kannentiiviste vaihdettiin 1.6 16V ruiskucarinaan. Muuten ihan hyvin mutta ei enää lähde käyntiin, vähän saattaa puksahtaa kun lopettaa starttauksen...

sos
11.12.2014, 23:21
Tuollahan ei mene kuin johonkin 400Nm...

Nyt en ole ihan varma menikö jotain vituix, mutta kannentiiviste vaihdettiin 1.6 16V ruiskucarinaan. Muuten ihan hyvin mutta ei enää lähde käyntiin, vähän saattaa puksahtaa kun lopettaa starttauksen...

en tiedä montako newtonia se vääntää, mut vanteet on pysyny kiinni ja mikä tärkeintä yksikään ei ole hajonnu.
paljos keskimäärin on aluvanteiden kiristys momentti?

Mokuli
11.12.2014, 23:41
Siinä 100-120Nm välillä ne tapaa yleensä olla

BJ-40/76
11.12.2014, 23:52
en tiedä montako newtonia se vääntää, mut vanteet on pysyny kiinni ja mikä tärkeintä yksikään ei ole hajonnu.
paljos keskimäärin on aluvanteiden kiristys momentti?

Siis 400 Nm voi olla oikea momentti, mutta ei varmaan "pikkuautoon"

Siis esim. minä olen vetänyt "mututuntumalla" esim. hdj-80 alut noin 1/3 osaan tuosta momentista.

Ja kiristysmomentista "remontti ei onnistunut-" aiheeseen: Kaveri soitti, että emännällä on volvossa rengas rikki/tyhjä, voisinko käydä vaihtamassa renkaan?
No, mikä ettei kaveria auteta: Lähdin vaihtamaan rengasta ilman erikoisempia työkaluja, ja pyörän mutterit/pultit oli niin tiukassa alumiinivanteissa, että en saanut niitä irti normaalilla 1/2" tuuman vääntimellä :eek:(ja minua ei punnita neuvolassa) toki vararengaskin oli väärällä pulttijaolla... -> volvo lähti hinurilla takaisin sinne rengasliikkeeseen, joka oli vaihtanut renkaat alle... (ja tuli aika soppa)

njp_racing
12.12.2014, 14:15
Hävettää edes tunnustaa tällaista, mutta kai se pakko on. Aloitin erään koneenvaihtoprojektin kolme päivää ennen erästä tapahtumaa (bensasta dieseliksi, pikku homma ajattelin, päivä, korkeintaan kaksi). Todellisuus ei ollutkaan sitten ihan sitä mitä kuvittelin, ja sitä swappia tehtiin sitten aamusta yöhön se koko kolme päivää. Viimeisen yön aamutunteina olin jo (mielestäni) mm. vaihtanut öljyt, ja olin auton alla kiristelemässä öljyproppuja ja muuta. Ihmettelin, että onpas koneen proppu jo tiukassa, vaikka just on vaihdettu öljyt...... vai oliko?

Sitten se valkeni: olin kyllä vaihtanut suodattimen ja kaatanut 6.5 litraa uutta täyssynteettistä öljyä koneeseen, mutta en missään vaiheessa ollut laskenut vanhoja öljyjä pois siinä tohinassa.

Kyllä v1tutti.

kummo
13.12.2014, 01:42
Melkeinpä sama kävi minulla. 4x4 calibra ja kiire saada se ajoon ku kone just kasattu. Ei muuta ku uudet öljyt sisään ja neljän litran jälkeen tarkastamaan mitä öljytikku sanoo.
No ei se edes kastunut joten ei muuta kuin lisää öljyä koneeseen..
Hetken päästä vilkaisu tallin lattialle jossa pirusti öljyä.
Olis vissiin pitänyt laittaa se öljyroppu kiinni...

L-200
13.12.2014, 15:42
No eihä tuo mitään jos nyt proppu unohtuu auki, mitän kun ei tee niin mitän ei satu.

Vaihdoin aikoinani äitin nissan micraan öljyt. Proppu auki, ölpät koneest ulos vatiin hallitusti, suodatin pois jne jne ..

Sama takaisinpäin, suodatin paikoileen, proppu kiinni ja uutta öljää koneeseen, tikkucheck oli ok joten kone käyntiin jotta voi ottaa uden tarkistuksen kunhan ölpät on kiertäneet koneessa hetken..... no mitä vittuu kun ei sammu öljynpainevalo, vähän polkaisua kaasulle ja ei sammu ei... Jätin auton käytiin ja kävin katsomassa konehuoneeseen. Ihan ok. Nopea vilkaisu auton alle ja suihkuna lentää öljyä...
Vitullisella kiireellä kone seis ja tutkimaan...

Oli sitten vanha öljynsuodattimentiiviste siellä uuden kanssa eli tuplatiivarointi ja sieltähän se pursui ölpät tallin lattialle...

Kyllähän se jurppi.....

Pertsi
13.12.2014, 17:19
No eihä tuo mitään jos nyt proppu unohtuu auki, mitän kun ei tee niin mitän ei satu.

Vaihdoin aikoinani äitin nissan micraan öljyt. Proppu auki, ölpät koneest ulos vatiin hallitusti, suodatin pois jne jne ..

Sama takaisinpäin, suodatin paikoileen, proppu kiinni ja uutta öljää koneeseen, tikkucheck oli ok joten kone käyntiin jotta voi ottaa uden tarkistuksen kunhan ölpät on kiertäneet koneessa hetken..... no mitä vittuu kun ei sammu öljynpainevalo, vähän polkaisua kaasulle ja ei sammu ei... Jätin auton käytiin ja kävin katsomassa konehuoneeseen. Ihan ok. Nopea vilkaisu auton alle ja suihkuna lentää öljyä...
Vitullisella kiireellä kone seis ja tutkimaan...

Oli sitten vanha öljynsuodattimentiiviste siellä uuden kanssa eli tuplatiivarointi ja sieltähän se pursui ölpät tallin lattialle...

Kyllähän se jurppi.....

Näin kävi myös lahden volvolla huoltomiehellä uuden 16litrasen ekassa öljynvaihdossa. Auto ehti ulos ronksottamaan tyhjää ja kuski tulleessaan kahvilta oli onneks huomannu kun oli lähdössä. Parikymppiä oli ehtiny puhaltaa maahan

0ltzi
13.12.2014, 18:35
noista aikasemmista tuli mieleen erään maansiirto yrittäjän uus volvo.

ekoina päivinä hajos ilmapussi edestä. no siitä sitte hinurilla korjaamolle. vaihteisto vaatii että kone käy hinatessa kun piti hinata keula ylhäällä.

noo hinuri otti sen peräänsä ja laitto koneen käyntiin ja lähti hinaamaan.

pääsi korjaamolle ja ihmetteli ku ei enää käy. oli hinkannu öljypohjan puhki ja kone leikannu. :D

Heikki L
13.12.2014, 18:36
Kävi ex duunikaverille myös uuden vagin ensihuollossa tupla filtteri tiivistys.
Onneks huomattiin pihaan ajaessa öljynoro. Pika siivous ennen luovutusta��

Itellä kerran käyny kytkimen kanssa " pikku moka"Esikiristetävän kykimen, esikiristys levy jäi asetelmaan. Toimi koe ajolla hyvin. Viikon päästä ihmettelen kun alko koliseen niin helvetisti�� ei muuta ku hinaukseen ja loota pois, mielessäni kiroilin motonetin paskaa laatua asetelma paskana heti. No ei vähä vitutti huomata että oma moka.
Nyt naurattaa, tuli pikana revittyä Se loota kaks kertaa viikon sisällä veke ducatosta��

turakki
13.12.2014, 20:16
Kaikenlaista on omalle kohdalle sattunut. Syynä ei toki aina ole ollut suoranainen tohelointi, vaan yksinkertaisesti taitamattomuus. Joskus tojon alipainepumpun kokosin jotenkin ketuilleen. Koekäytössä pumpun bakeliittilevyt siruiksi, laturi jumiin ja hihna kärähti.
Vaan sattuu sitä ammattilaisillekin. Edellistä työkalua kun kävin hakemasta huollosta, volvo b10 näytti nätisti merkkaavan reviiriään. Eikun takaisin montulle, öljyt pois ja asennettiin öljyroppuun tiiviste. Tulipahan kone huuhdeltua. Asentaja toimi muutenkin vähän kiukkuisesti ja sai kymmenisen litraa syliinsä.

Korpikumpu
13.12.2014, 21:05
Näitä kun lukee, niin tulee suorastaan hyvä mieli, kun muutkin mokaa :D

Joskus muutama vuosi sitten tuli 1200 ladaa ropattua. Saatiin se kaverin kanssa ilmaseks ja aateltiin, että edullisesti laitetaan ajokuntoon se. Jarrut tehtiin, kansi irti kun oli venoja palanu, kaasariremppa ja jotain pientä.

Kansi kävi koneistamolla tsekattavana ja venttiilit kehiin. Kasattiin kone sit joskus ja kaikki meni hyvin käynnistykseen saakka. Eipä käy ei. Käytiin about kaikki läpi ja jotain hämärää oli olevinaan sähköissä. Vaihdettiin puolaa, johtoja yms. Ajotukset kohdilleen ja semmosta. About kaikki vaihdettavissa oleva vaihdettiin. Yllättävää kylläkin, hintaa ei siltikään tullut hirveästi, kun osat saatiin rajan takaa.

Lopulta riivittiin venakoppa takas auki ja ruvettiin kattomaan venttiileitä. Nehän ei ihan tuntunu mätsäävät ja sit tuli mieleen, että voiko nokkaakseli olla väärin päin. Ai voiko? No voi se olla ainakin ladassa :D 180 astetta akseli ympäri ja ajotus kohdilleen ja tättärää. Kone kävi kivasti. Ajelin yhden talven vaikka käyntihäiriötä oli. Ei oikein jaksanu käydä tyhjäkäynnillä, mutta eipä elämää haitannu. Ei ollu varaa ostaa autoa ja töihin piti päästä.

Noh mehuahan siinä meni ja töihin ajaessa kaveri ajo joskus perässä ja totes, että jos pistäs meikäläisen pakoputken taakse sankon, niin sais joka päivä bensaa työmatkan verran.

Pistin auton kaverille eteenpäin taas. Se sitten myi sen parin vuoden päästä ja oli löytäny vian kaasarista. Sooli sillon sitä kaasaria kasatessaan pistäny suuttimet väärin päin, kun kakskurkkunen oli :D 1 oli 2 ja 2 oli 1...Ilmanko on kaikkea sattunu.

Tää oli eka auto johon tollasta tein, joten antakaa anteeks :D

nyyperi
13.12.2014, 22:19
Miun surullisimpia mokia oli se, kun sain broidilt sellasen daihatsun koirankoppimallisen 4wd pakun. Se oli ruvennut jotain korjaamaan siitä koneesta ja se oli jäänyt vähän vaiheeseen. Kun se tuli miulle, se kone oli ihan pillunpäreinä ja osat missä sattuu.
Kaikki, etenkin exmuija olivat ihan helvetin kannustavi, tyyliin-" tuo ei tuu käymään ikinä".
Vaan perkelleellisellä sisulla ja tahdolla se kasaantu, oli muuten vaikein remppa koskaan. Jo ihan sen koneen takia, kun se on niin vittumaisesti siellä ohjaamon alla, peilejä piti olla et näki mitä pitäs duunata, sit peilit aina pois ja käsikopelolla hommaa eteenpäin.
Mut joo... Kun kone oli kasassa, laitoin nesteet, se korkkikin ja paisari oli kätevästi siinä koneen kyljessä. Mut sitten kun laitoin koneen tulille ja tulin ekalta koeajolt veks, ihmettelin glykoolin hajua pakokaasuissa. No sit selvis että siinä olikin toinen nestekorkki yhden pienen luukun takana, syylärin päällä. Eli kans pahvi oli selvä!
Kuten entinen Puumalan isäntä sanoi, laivansa Viipurissa juotuaan. " hukkaa män työt ja vaivat, huora persiisee rahat ja laivat".

Molemmat tarinat on tosia, sekä miun et sen Puumalan ukon😁

Ja tään topiikin tarkoitus on nimen omaan se, että kukaan ei ole yksin. Me olemme ainakin jossain määrin toheloita kaikki. Jokainen ei vaan uskalla sitä tunnustaa.

h-a-r-z-a
13.12.2014, 22:30
Tallilla tapahtunutta....joskus oli kilvanajo ladan kansi irti ja hyllyssä vuoden pari ja tuli aika ottaa se käyttöön.Imusarja ja kaasarit oli paikoillaan,ihan ajon jäljiltä.No kone ei suostu käymään kunnola mitenkään,kaasarien ropaamista,ei vieläkään.Epäily alkoi kohdistua kanteen,se irti eikä missään mitään vikaa.vermeet nippuun ja pitkin öitä sitä yritettiin saada käymään kunnolla.Tylsällä puukolla kaikilta ranteet auki ja kansi hyllyyn,olkoon koko paska.

Parin viikon päästä kun tarina kulkeutunut oikeisiin korviin kuultiin,että:"Mähän lainasin siitä kaasarista ne suuttimet,siellä on ihan väärät nyt paikoillaan." Silloin harmitti,mutta kyllä kävi hyvin oikeilla suuttimilla.

moggirange
14.12.2014, 07:02
Joskus muutama vuosi sitten tuli 1200 ladaa ropattua.

On sulla ollu Ladoja...:D

Jappi
14.12.2014, 16:11
Nyt en ole ihan varma menikö jotain vituix, mutta kannentiiviste vaihdettiin 1.6 16V ruiskucarinaan.

Meni, kansi kuitenkin liian kiero, tulee öljyt tiivisteen välistä :( Käyntiinlähtö oli kiinni sytkän ajoituksesta...

Korpikumpu
14.12.2014, 17:14
On sulla ollu Ladoja...:D

No joo :D

wikke
15.12.2014, 20:44
Oli sitten vanha öljynsuodattimentiiviste siellä uuden kanssa eli tuplatiivarointi ja sieltähän se pursui ölpät tallin lattialle...

Kyllähän se jurppi.....

Aikanaan ajattelin että vaihdampa pikaiseen ölpät Berttaan ennen mökille lähtöä ja näin teinkin. Tallista ulos ajaessa paineita ihmettelin, mutta edecci ei napannut sammuksiin. Pihalle hypätessä leveä vana toi huolen aihetta. Tarkastellessa löytyihän sieltä se vanhankin filsun tiivari... Noh onneksi oli 20l pönttö Delvakkia mistä oli vaihdellut. Mökki matkasta tuli hmmm, hitusen käryinen...

Reetu
17.12.2014, 00:17
Tämä saattaa mennä jo vähän itsekehun puolelle mutta kuitenkin...:D

Taannoisina aikoina kun oli vielä kasettisoittimia autoissa oli mankan vaihto esissä ja ei vanha soitin meinannut irrota millään:mad:

Hermo kiehahti ja survoin kaksi sormea kasettipesään...muutama raivokas repäisy ja tulihan se ratio sieltä kojelaudasta, ja vähän muutakin rojua.

Ei siinä mitään kun uusi ratio takaisin ja hymyssä suin auringon laskuun...

Lopputulos radion vaihdolle paljastui muutamaa päivää myöhemmin: lämppärin vivut sekaisin, takavalot ei pala ja kirsikkana kakun päällä vääntynyt tulipelti ja vuotava tuulilasi:D:D

Oli sitten joku mulkvisti jaksanut nyhrätä sen 6mm maadoitustapin lattaraudalla tulipeltiin kiinni...:rolleyes:

Tää oli varmaan aikana, kun ties miehen vaihtaneen ajokkia kun huomasi edellisen seisoivan jossain tien laidassa viikon kaksi... :D :D :D

sulkahattu
19.12.2014, 16:19
Pakko on kyllä kunnioittaa teidän kovempien tekomiesten toilailuja, omat "kustomoinnit" on yleensä ollu aikasta lailla pienempiä.

Kesällä Taron lattiaa yksin sisäpuolelta hitsatessa sytty se perkele konetilasta jostain palamaan, siinä meni käsijarrun kaapeli, nopeusmittarin kaapeli ja sitten pakkivalon anturin ja nelivedon merkkivalon johtosarjat. Muut sain korjattua mutta tuota nopeusmittarin vaijeria ei oikein tahdo löytyä.

Sit nämä sähköhommathan on aina ihan perinteisiä, että ei malta testata mitään liitoksia ennen niputtamista. Edelliseen toitsuun tuli väkerrettyä sellanen helvetin hieno paneeli työvalojen kytkimille, mutta liitin keinukytkimiin supply ja load johdot väärin päin, jolloin nehän veti oikoseen eikä sulaketta. Palo se kytkinrasia ja johdot koko matkalta ja vähän sisustaakin. Oli vielä oikein hienot kutistesukat ja kaikki.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7154&pictureid=167713
"savun hälvettyä tarkistamme kytkennät" näitä riittää

Samoten naapurin ukon moottorikelkkaan kun turattiin leditakavaloa paikoilleen, mietimmä että jaahas, musta mustaan, punanen punaseen ja harmaa valkoseen. Kutistesukat, kunnon liitokset, asennus paikoilleen. Sen voi jokainen arvata että menikö oikein.

JiiPee
19.12.2014, 18:10
No noihin sähköhommiin liittyy kyllä monenlaista mokaa. Perinteinen ja silti ihmeellisesti toistuva on se, että johdon liittämisen jälkeen huomaa, että jäi taivutussuoja, vedonpoistin, alu-putken pääte, liittimen kuori tmv. pois ja johto on jo kytketty kiinni. Ikävämpiä tapauksia on tietysti joku päälle 10:n johtimen kaapeli juottamalla kiinni - eikun sulattamaan irti ja homma uusiksi.

Sitten kyllä jo syö miestä, jos saman mokan tekee samaan kaapeliin irti ottamisen jälkeen uudestaan - on tullut sekin joskus tehtyä... :mad::o:D

Häänrik
19.12.2014, 18:29
En oo varmaan ainut joka on joskus taivutellu jarruputken sopivaksi ja sen jälkeen ku kii meinaa pistää nii molemmat nipat samassa päässä :D

Harriko
21.12.2014, 20:08
Vaihtelin muutama päivä sitten hydrauliöljyt tohon pieneen pyöräkuormaaja/monitoimikone hässäkkään. Kun olin laskenut vanhat ulos ja laittanut tulpan paikoilleen, niin uutta neste hydrauli46:sta sisään. Kaksi 20 l kannua olivat avaamattomia, mutta yhdessä oli 10 l jäljellä, no kaatelin kaikki säiliöön ja menoks. Tänään sitten kaipailin vähän GL 4 hypoidiöljyä eikä meinannut löytyä vaikka olin juuri 10 l irtoöljyä ostanut. No sehän oli sattumalta myyjällä ollut just neste hydrauli 46:sen kannu tyhjänä johon oli sen liruttanut. Eli jatkossa merkitsen kannuun heti mitä siellä on, jos ei ole etiketin mukaista. Sanokaas nyt viisaammat haittaako toi 10 l gl 4:sta ton 40 l hydrauliöljyn seassa, ihan mielelläni en tota 50 litraa viittis poiskaan heittää.

0ltzi
21.12.2014, 21:17
Tuosta tulikin sellane mielee kun peräöljyjä vaihtaa ni ensin avaa sen täyttö ropun :D

Kerran laskin vanhat pois ja sitten piti uusia alkaa laittaa. Parin tunnin päästä se täyttö roppu oliki jo auki :D

Tomppaa_
26.12.2014, 18:01
Yhteen uudehkoon audiin vaihdoin jakopään, öljypumpun käyttöketjun ja kytkimen sekä kampiakselin takatiivisteen. Kaikki meni hyvin siihen asti kun piti audia käyntiin laittaa. Ei lähde. Testilaite ei näytä ollenkaan kierroslukua startatessa. No, tässä vaiheessa epäilykset kohdistuivat kampiakselin asentotunnistimeen joka on kampiakselin takastefan yhteydessä ja lukurengas pitää painaa mukamas jollain erikoistyökalulla kampiakselin päähän jotta tulee oikein. Tätä en tietenkään tehnyt vaan merkkasin kohdan ja laitoin uuen samaan paikkaan ajatellen että pakosti toimii kun on samoin laitettu. kolme kertaa purin laatikon pois ja stefan vaihdoin kahdesti ja kävin tämän kyseisen erikoistyökalunkin lainaamassa ennenkuin keksin että konetilasta oli keulaa purkaessa jäänyt rintapellistä eräs mutteri löysälle jonka alla oli yksi maapiste, sellainen yksi neliöinen ruskea johto tuli tämän pultin alle johon sitten oli liitetty myös lisäpitkien maadoitus. Tämän takia olin sen avannut. Tämän mutterin kun kiristin niin auto lähti käymään kuin palmun alta.

Velipoika oli alkanut myös kaverilleen laturia vaihtamaan. Oli firmalla aloittanut ja ajan loppuessa oli ajatellut ajaa auton vanhempien verstaalle jossa jatkaa remppaa. Vähän paikkoja valeeseen ja ajoon. Ei ollut vaan tullut ajatelleeksi että apulaitehihna jonka oli jättänyt pois pyöritti myös vesipumppua. Akun hiipuessa mittarit ei oikeen näyttänyt lukemia ja illan pimetessä ei niistä oikeen selvää olisi saanutkaan. Kone keitti ja tuli laturin vaihdosta hieman laajempi projekti.

Tuttu kasaili veneen moottorin (V8) bilteman momenttiavaimella. Yhden kiertokangen pultit katkes penkissä täydestä laulusta ja halvan momenttiavaimen hinnaksi tuli kolmisen tonnia.

pee
26.12.2014, 18:08
Tuosta tulikin sellane mielee kun peräöljyjä vaihtaa ni ensin avaa sen täyttö ropun :D

Kerran laskin vanhat pois ja sitten piti uusia alkaa laittaa. Parin tunnin päästä se täyttö roppu oliki jo auki :D

.. Tää on niin tuttua :D mut aina voi tuupata tyhjennysaukon kauttakin uudet, siin vaan ei sitten pidä enää hukata tai edes pudottaa sitä roppua kun pitäis saada täyttökalu pois ja tulppa tilalle :D:D:D

vellihousu
26.12.2014, 19:12
Ei kannata myöskään uskoa vanhaa autoasentajaa joka neuvoi että "elä vittu rupee bilteman vastakierretapilla edes yrittää sitä avata"
Paljon mukavampaa kun se tappi on katkenneena vaihelaatikon tyhjennyspropussa ja siitä tihkuu öljyä.

-MaTTi-
03.01.2015, 11:02
Tuttu kasaili veneen moottorin (V8) bilteman momenttiavaimella. Yhden kiertokangen pultit katkes penkissä täydestä laulusta ja halvan momenttiavaimen hinnaksi tuli kolmisen tonnia.Lienee ollu viisarimalli? Bilteman 59€ avain oli TM:n testissä kärjessä 300€:n Stahlwillen kanssa: http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasityokalut/Hylsy--ja-Veto-tyokalu/Momenttiavaimet/Momenttiavain-20210-Nm-10241/

Viipo
03.01.2015, 11:20
Vaihtelin muutama päivä sitten hydrauliöljyt tohon pieneen pyöräkuormaaja/monitoimikone hässäkkään. Kun olin laskenut vanhat ulos ja laittanut tulpan paikoilleen, niin uutta neste hydrauli46:sta sisään. Kaksi 20 l kannua olivat avaamattomia, mutta yhdessä oli 10 l jäljellä, no kaatelin kaikki säiliöön ja menoks. Tänään sitten kaipailin vähän GL 4 hypoidiöljyä eikä meinannut löytyä vaikka olin juuri 10 l irtoöljyä ostanut. No sehän oli sattumalta myyjällä ollut just neste hydrauli 46:sen kannu tyhjänä johon oli sen liruttanut. Eli jatkossa merkitsen kannuun heti mitä siellä on, jos ei ole etiketin mukaista. Sanokaas nyt viisaammat haittaako toi 10 l gl 4:sta ton 40 l hydrauliöljyn seassa, ihan mielelläni en tota 50 litraa viittis poiskaan heittää.

Paremminhan se hypoidiölppä voitelee kun se hydrauliöljy. Viskositeetistä riippuen voipi olla pakkasessa vähä jäykempää kylmiltään käytellä hytikkaa.

Kerran protosta jumppasin pari päivää kytkintä, kun kotia ajellessa poljin jysähti vaan hervottomana pohjaan. Ekana arvaukset osui työsylinteriin, johon oli joskus modifioitu joku mikälie mistälie sylinteri. Alkuperäinen oli jostain syystä apparin penkin alla.
Vittumainen oli purkaa pois, ja kun sen oli osiksi purkanut, piti todeta, ettei näy mitään käyttöä haittaavaa vikaa. Sit tutkimaan työsylinteriä. No siellähän oli sylinterin seinämät ruosteessa ja männän kumi hankautunu rikki. HJ:n jarrupääsylinterin korjaussarjasta löyty sopivan kokonen uus kumi työsylinteriin ja paikoilleen.
Mut kun ei suostu kytkin ilmautumaan. Kokeilin kaikenlaisilla ilmaussysteemeillä mut ei. Paineilmavempeleillä imin nestettä vaikka kuinka, mutta kytkimeen ei tullu eloa. Sitten jo aattelin, jotta pakko olla työsylinterissä joku vika. Niimpä avasin ja kunnostin sen vanhan alkuperäisen sylinterin, ja meinasin jo vaihtaa sen paikoilleen, mutta sitten mietin, jotta mitähän jos kokeilis tippakannulla työntää nestettä työsylinteriltäpäin. Ja niinhän se rupesi toimimaan, mutta vielä pitäs kokeilla toimiisko tuo kytkin sillä alkuperäisellä työsylinterillä, kun poljin on niin pirun jäykkä. Työsylinteri on joku 22.2mm halkaisijalla ja nykynen pääsylkky 25mm. Alkuperänen pääsylkky on joku 22mm.

AVRO
03.01.2015, 11:59
Hyviä juttuja, ja omiakin mokia tulee mieleen kun näitä lukee.

Joskus 80-90-luvun taitteessa silloisessa duunipaikassa firman porukoiden, ja isännänkin autot olivat vähän mitä sattuu. Yhden nätin likan 340 Volvosta lakkas moottori jytäämästä ja sitä oli tietysti koko huoltopuolen äijälauma arpomassa. Viaksi paljastui lopulta katkennut venttiili joka oli tietysti junttautunut ohjuriin ihan huolella. Auton yleisin alakuloisuuden vuoksi lähdettiin Tattarisuon romiksilta etsimään vaihtokonetta tai kantta.
Sellainen löytyikin, Rellusta peräisin. Mut ja kaveri laitettiin kasaamaan koneista yksi ehjä. Tottakai kun oltiin nuorimmat, ja "Jounihan on käynyt sen autoamiksen"...
Homma onnistui ihan ok, paitsi että ekalla startilla kone kiekas heti oikein kunnolla. :) Rellun ja Volvon asennuksissa oli venakopan päällä majailevissa kaasuvaijeriasennuksissa ratkaiseva ero, oltiin tietysti kasattu juur niin että kaasu oli lepoasennossa viittä vaille täysillä.
Asia korjattiin ja tyttö ajeli Volvollaan vielä monta vuotta kunnes ruoste vei voiton.

Juu, ei saatu palkkiota "luonnossa".

Yks mikä kanssa on aiheuttanut ylimääräisiä liikkeitä on juuri sopivasti vääriä lukemia näyttävä yleismittari. Pariinkin otteeseen jumpannut aivan turhaan kun viallinen tai huonolla patterilla oleva mitsku on näyttänyt just sopivasti esim 2v liian vähän... tämähän sopii täydellisesti vaikka latausvian tutkimiseen.:D

vmt
06.01.2015, 20:51
Tässäpä tämmöinen tuore tapaus, mihin tuli vähän aikaakin käytettyä parina päivänä...

Tuli peräkärry hommattua ja siinä kun tukijalat, niin niiden veiville piti kärryyn saada paikka ja myös ajoramppien luukun avaimelle. Liinat tietty kanssa olisi hyvä saada kulkemaan kärryn mukana.

Eipä muuta kun laatikkoa tekemään, kun ei sopivaa valmista löytynyt.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4062&pictureid=168564

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4062&pictureid=168565

Tuntui, että hyvä tuli, vaikka ehkä ois tarvinnutkin jonkun kevyen rungon, hitsaillessa tietty pellit sen verran veteli. Ei haitannut kuitenkaan toimintaa.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4062&pictureid=168566

Kiinnityksen olin suunnitellut tämmöiseksi. Yksi pultti laatikosta läpi, kun aisassa oli valmiina yksi reikä ja sitten tuommoiset puristuskiinnitykset lisäksi.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4062&pictureid=168567

Aivan helvetin hyvä tuli muuten, mutta kiinnityksen jälkeen kantta ei saa kiinni kuin kuminuijalla, kun se sen verran vääntää tuota takaseinää, missä saranat! :mad:

Kai tääkin vielä pienellä kehityksellä hyväksi tulee... :o

pee
06.01.2015, 22:33
... Jotenkin tutun oloista !

Oot varmaan kattonu, ettei tuo osu auton nurkkaan tiukassa tilanteessa ?? Ja eihän se tuohon aisan päälle olis sopinu :p

vmt
06.01.2015, 22:47
Hitto, vielä ajatti pihalle nuo jutut tarkistamaan!

Olin mä sentään ne huomioinut onneksi. Toisella puolella ottaa tuo vinssi samassa kohti kiinni ja estää myös poikittain aisan päälle asentamisen. Ja pitkittäin jos aisan päälle laittaisi, niin ei etulaita aukeaisi. Huh, se nyt vasta oiskin ollut kaiken suunnittelun ja turaamisen jälkeen. :)

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4062&pictureid=168575