Kirjaudu sisään

View Full Version : Uusi Jimny


Nerd-O
28.11.2014, 08:24
http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/suzuki-jimny-on-paivitetty-tahan-paivaan

Mitä sitä hyvää päivittämään :D

Onko kellään tiedossa onko tuohon ajonvakautuksen myötä tullut myös jarrulukot? Eli tuo typerä ajonvakautus jarruttelee maastossa sutivaa rengasta.

Miten tuo renkaan painevalvonta järjestelmä suhtautuu maasto-ajoon? Alkaako se herjaileen jos laskee renkaista painetta?

Ex_inkkari
28.11.2014, 08:37
Tekninen hienous "vaihtamisvalo" :)

Palex
28.11.2014, 09:12
Ei kai näitä uudempia enään maasturiaihioiks kannata laittaa, mutta onpahan vanhempiin malleihin purkuosaa tarjolla runsaasti, hamaan tulevaisuuteen asti. :)

Nerd-O
28.11.2014, 09:12
Ei taida kuulua chevyn varusteisiin noin edistyksellinen varuste?

Ex_inkkari
28.11.2014, 09:13
Ei taida kuulua chevyn varusteisiin noin edistyksellinen varuste?

Noh, löytyy ainakin omasta :) ihan tehtaan asentamana...

JiiPee
28.11.2014, 10:11
Ei taida kuulua chevyn varusteisiin noin edistyksellinen varuste?Noh, löytyy ainakin omasta :) ihan tehtaan asentamana...

Öljynpainevalo antaa vinkkiä, että vaihda tuoreempaan seevyyn??? ;):D:p

Ex_inkkari
28.11.2014, 10:12
Öljynpainevalo antaa vinkkiä, että vaihda tuoreempaan seevyyn??? ;):D:p

Ei ole muuten syttynyt kertaakaan, auton käynnissä olon aikana :) eli ei tarvi vaihtaa vielään.

HV
28.11.2014, 15:05
Ei ole muuten syttynyt kertaakaan, auton käynnissä olon aikana :) eli ei tarvi vaihtaa vielään.

Jos näissä laatuautoissa öljynpaine laskee niin se katkoo bensapumpulta sähön, on ne ameriikkalaiset vaan fiksuja.

-MaTTi-
29.11.2014, 13:04
Tekninen hienous "vaihtamisvalo" :)
Direktiivisääteinen pakollinen varuste uusissa manuaalivaihteisissa autoissa.

Ranee
30.11.2014, 16:28
Direktiivisääteinen pakollinen varuste uusissa manuaalivaihteisissa autoissa.

Kait se syttyy jo heti 2350 rpm paikkeilla bansassa ja dieselissä 1750

-MaTTi-
30.11.2014, 22:35
Kait se syttyy jo heti 2350 rpm paikkeilla bansassa ja dieselissä 1750
Riippuu nopeudesta ja kuormitustilanteesta, tietyissä olosuhteissa tietyissä autoissa varmasti paljon alempanakin.

Nerd-O
01.12.2014, 08:50
Kait se syttyy jo heti 2350 rpm paikkeilla bansassa ja dieselissä 1750 Ex. firman 1.2 TSi Caddyssä tuo valo syttyi n. 1500 rpm kohdilla. Jos sitä valoa noudatti niin melkoista tärinää se kone piti, eikä oikein jaksanut kulkea mihinkään. Eli ihan päin persettä suunniteltu vaihtamisvalo.

Varmaan tuo valokin on katsastuksessa pakko toimia ja sen toiminta tarkastetaan jotenkin? Eikä sillä ole väliä vaikka se toimiikin vähän persiilleen alunperin ;)

jakarinkauhu
11.03.2015, 18:25
Terve!

Kotvan moisella hurmostellut eli voinen vastata kysymyksiin siten kuin osaan. Edelliset vastaajat lienevät menneet ihan upoksiin ajoneuvoinensa. Senverran kelvottomia vastauksia kysyttyyn aiheeseen nähden.

Kun tiedon kuramontut ei tietoa omaa, otetaan käyttöön käyttöohjekirja, josta:
ristiriipunnan Jimny hoitaa ajonvakautuksella, jarruttamalla ilmassa roikkuvaa rengasta jakolaatikon ollessa asennossa 4H, sutimista saa tapahtua hitaissa vauhdeissa
4L asennossa ei mikään ajoavustin/hallinta ole käytössä, mukaanlukien ABS

Renkaan painevalvontajärjestelmän voi opettaa haluamalleen paineelle

oliko enemmän apua?

En tiedä minkä maanantaikappaleen olen saanut, mutta tuo pihalla nököttävä laite on muihin kirjoituksiin nähden hiljaisehko, riittävän suuntavakaa alle 105km/h vauhdeissa ja muutenkin kohtuu kelpo peli. Jopa automaattilaatikolla olen pysynyt jaloista pois, kulutus pyörii 8l/100km vaikka motaria ollut kohtuullisesti. Alla Nokia Hakkapeliitta SUV 7 piikkikumit.
Ajonvakautus on sanalla sanoen lungi. Sitä ei huimaa keskivertoa suuremmat luisut. Pitänee enstalvena vähän kokeilla paremmin.

,Mika

hlvetinamatööri
11.03.2015, 21:02
^ Onko sulla vm -15?
-14 ei ole "vielä" paineenvalvontaa eikä ajonvakautustsysteemiä.

jakarinkauhu
11.03.2015, 21:35
-15 mallisena tuo on mulle myyty. TCS:n saa napista pois jos niin haluaa ja rengaspaineen merkkivalo loimottaa käynnistyksen yhteydessä. Korkeaa teknologiaa :D

Nerd-O
12.03.2015, 08:11
Mielenkiintoista että 4H asennossa ristiriipunta hoidetaan jarruilla pois, mutta 4L vaihteella se ei sitten ilmeisesti enää hoidu niin vaan auto jää jumiin. Voisi jotenkin olettaa että se olisi myös tuossa auttamassa ristiriipunnan osalta tai korvaisi jotenkin puuttuvia lukkoja.

jakarinkauhu
12.03.2015, 17:48
Mä tutustun tohon opukseen vielä illan mittaan, josko kertoisi jotain tarkennusta. Muutenkin vähän kieli poskella tehty käyttis.

Luetunymmärtäminen vaikea. Menin ihan autoon istumaan. 4H-asennossa tcs:n saa päälle ja pois. 4L-asennossa tcs on pois päältä, mutta kirja kertoo, että "jarrutuksen ohjaaminen voidaan ottaa käyttöön". Missään ei kuitenkaan kerrota miten moinen tapahtuu. Toisaalla opuksessa puhutaan kuin hitaalla saisi valittua tcs:n päällä/poissaolon...

Sitte toi rengaspainejuttuvalvonta. Opus kertoo, että sen voi asettaa. Joo. Muuten hyvä mutta vaihtoehdot on ilmeisen hepreaksi ja mielenkiinto loppui. En nyt sentään pihalle mene manuaalia lukemaan. Joku voi nähdä.

Ei kai siellä renkaan sisällä mitään bensapoikaa pyöri ilmapuntarin kanssa, eikös se ole joku on/off juttu se anturi?

Kävin ihan manuaalisesti metsässä, ja juuri tällä kertaa ei ollut edes yritystä jäädä jumiin. Eli en saanut "dataa" miten tuo nyt sitten oikein toimii.

Pitää mennä ristille riippumaan jonnekin.

JiiPee
12.03.2015, 19:52
Mielenkiintoista että 4H asennossa ristiriipunta hoidetaan jarruilla pois, mutta 4L vaihteella se ei sitten ilmeisesti enää hoidu niin vaan auto jää jumiin.

Jotenkin kuulostaa kuin olisi suunnitteluosastolla lipsahtanut 4H ja 4L juuri päinvastoin kuin olisi yleensä tarpeen..? Hyvä tietää varoituksena, jos on noin.

jakarinkauhu
12.03.2015, 22:06
Niin Porvoolainen kuin olen, en vastaa seuraavasta suomennoksesta.

4L valittuna, esc on pois käytöstä, abs toimii. Abs jarruttaa vapaasti pyörivää rengasta jakaen voiman pitävälle renkaalle.

Suomenkielisellä puolella Jimny on etuvetoinen 2H-tilassa ja ruåtsinpuolella takavetoinen...

sisua45
12.03.2015, 22:18
Tekninen hienous "vaihtamisvalo" :)

Direktiivisääteinen pakollinen varuste uusissa manuaalivaihteisissa autoissa.

1982 Audi 100 löytyi tuo valo. Tuossa vaihtamisvaloa ohjasi ihan vaan imusarjan alipaine.

Joskus halusi E-vaihteella (4+E vaihteisto, eli pirun pitkä viitonen) vielä isompaa pesään, muttei ollut enää laittaa. :D

hlvetinamatööri
13.03.2015, 06:49
Ootko kokeillu lähteekö se tcs oikeasti pois napista? Joissainhan se toimii edelleen jotenkin, ja ihan aikuisten oikeasti se on pois päältä vaan kun sulake on irti.

Heguli
14.03.2015, 11:48
Ootko kokeillu lähteekö se tcs oikeasti pois napista? Joissainhan se toimii edelleen jotenkin, ja ihan aikuisten oikeasti se on pois päältä vaan kun sulake on irti.

Ainakin Grand Vitarassa sutimisenesto on päällä myös L-asennossa, veikkaisin Jimnyssä olevan sama systeemi.

jakarinkauhu
19.03.2015, 20:29
Terve!

Äsken kävin sekoilemassa metsäteitä, kun ei muutakaan tekemistä muka ollut. Kahjouksissani ostin Maxxis Trepadorit ko. härystimeen ihan vaan ajokurjuuden lisäämiseksi ja johan alkoi maistumaan kiipeily. Kyllä siellä joku ajosuojavaisto on päällä vaikka tcs on offilla. Tällä kertaa ei meno hyytynyt mutta kai sekin tullaan kokemaan kun on peruuttanut kolmen puun parkkiruutuun suolla...

Ja aikaisemmin mainostamani rengaspaineoppimiskyky oli ihku suomennoserhe. Onneksi tuo ei kilju äänimerkein rengaspaineen alhaisuudesta, vain valo palaa.

Bensa maistuu hälle sanoisinko messevästi. Nyt varmaan kulutus pienenee noilla renkailla..

Bj Andy
20.03.2015, 14:32
Offipalstan fysiikanlaki nro 1. Mitä isommat ja karkeemmat renkaat sitä pienempi kulutus. ..:D

Mitä tommonen kioski vie noin niiku tankilta tankille?

Gary Grand
20.03.2015, 15:12
Suomenkielisellä puolella Jimny on etuvetoinen 2H-tilassa ja ruåtsinpuolella takavetoinen...

Onkos tässä huomioitu jotenkin tuo kuskien suuntautuminen:confused::rolleyes:
Vetävät takaa lahden takana?



:D:D:D:D:D:D:D

jakarinkauhu
22.03.2015, 15:37
No niin.

Juuri metsästä saapuneena kerron, että rutina on melkoinen jos yrittää jäädä ristiriipuntaan 4L kytkettynä. Matka jatkuu kyllä. Ja aivan kamalaa tapahtui. Autoon tuli naarmu..

Hieman ennen kävin tankilla ja kalkulaatio näytti 8,7l kulutusta josta puolet Hakkapeliitta SUV7:lla ja loput noilla Trepadoreilla. Piikkikumeilla melko tarkkaan 8,6 oli kulutus. Jos toki jopa moottoritietä tuli niillä hurmosteltua. Maxxiksilla en taida edes yrittää.. Pikkasen usein saa Teboilia käydä halaamassa kyllä kun tuo tankki on PIENI.

Joku joskus jossain kysyi että onko uutta Jimnyä jossain koeajettavana. Minäpä tiedän missä. Tiedon miten siihen ihanuuteen pääsee osalliseksi voin luovuttaa yv:nä tai pöhelimitse.

,Mika

Bj Andy
23.03.2015, 18:11
No ehä tuo oo paha. Ei tarvi olla kummonenkaan bensapeli mikä tuon vie ihan 2 vetosenakin.

ImacInnes
01.07.2018, 09:06
Jatketaas tätä ketjuu.

Ei paha, G-mesen pikkuveli?

https://www.suzuki.fi/uusi-suzuki-jimny-tulossa/

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4322&pictureid=213756

HV
01.07.2018, 15:02
Youtubesta jo hetken aikaa löytyny videoita uudesta jimnystä...täytyy sanoa että on todella hyvännäköinen peli... :)
Tahtoo tuollasen...

Nuhapumppu
02.07.2018, 18:11
Jatketaas tätä ketjuu.

Ei paha, G-mesen pikkuveli?



Tämä on jo herjausta,eihän nyt suzukia saa verrata mersuun,joku roti sentään:eek::eek:
Enemmän ovat joo palanneet vanhaan tuon uuden kanssa,vähn haettu Samuraista kuuleman mukaan vaikutteita. Ja edelleen jäykät akselit ja erillinen jakis:cool:

A-P
03.07.2018, 13:48
Marutikos tämä nyt sitten on, vai vieläkö tulee Japanista?

Pikakuukkeli: https://auto.ndtv.com/news/4th-generation-suzuki-jimny-likely-to-be-made-in-india-1434694

Ei tämä ollut mikään provokaatio.

Palex
03.07.2018, 15:13
Marutikos tämä nyt sitten on, vai vieläkö tulee Japanista?

Pikakuukkeli: https://auto.ndtv.com/news/4th-generation-suzuki-jimny-likely-to-be-made-in-india-1434694

Ei tämä ollut mikään provokaatio.
No tuo artikkeli on pari vuotta vanha ja muutenkin puhuvat paskaa, että uusi jimny pohjautuis balenoon ja sxneloseen, mikä ei kyllä pidä paikkaansa. Ja japanissa on jo ollut uuden jimnyn tuotanto käynnissä hyvän aikaa, ja autoja ilmeisesti jo pikkuhiljaa aletaan kuskaamaan ympäri palloa...

ImacInnes
03.07.2018, 20:35
Kun en kumpaa merkkiä harrasta niin, se oli ensivaikutelma kun kuvan näin. Ei herjausta.
t. Ismo Ämmä


Tämä on jo herjausta,eihän nyt suzukia saa verrata mersuun,joku roti sentään:eek::eek:
Enemmän ovat joo palanneet vanhaan tuon uuden kanssa,vähn haettu Samuraista kuuleman mukaan vaikutteita. Ja edelleen jäykät akselit ja erillinen jakis:cool:

Mr_Peace
11.07.2018, 22:57
Tämä on jo herjausta,eihän nyt suzukia saa verrata mersuun,joku roti sentään:eek::eek:
Enemmän ovat joo palanneet vanhaan tuon uuden kanssa,vähn haettu Samuraista kuuleman mukaan vaikutteita. Ja edelleen jäykät akselit ja erillinen jakis:cool:

Siis jäykkä taka-akseli, ei nyt sentään liikoja innostuta :rolleyes:

Palex
12.07.2018, 05:09
Siis jäykkä taka-akseli, ei nyt sentään liikoja innostuta :rolleyes:
Kyllä siinä nyt vaan sattuu olemaan myös jäykkä etu-akselikin...

Palex
12.07.2018, 17:00
Aika kattava tietopaketti tästä uudesta mallista, tosin japaniksi päälle molkotettuna.
StSh_Tb5Qog
https://www.youtube.com/watch?v=StSh_Tb5Qog
Ihan perus suzukitekniikkaa siis luvassa, mutta soppaan on toki sotkettu sekaan kaiken näköistä nykyajan humpuukia, kuten lisää airbageja, mäkilähtöavustimia, alamäkihidastin, taka-akselin luistonesto"lukko", ja jotain automaattijarrutus juttuja yms paskaa... Lisävarusteitakin nopeasti väläytellään, kuten perämurikan panssarointia ja ilmeisesti jonkun sortin lukkoperäkin.

-MaTTi-
15.07.2018, 23:58
Kyllä siinä nyt vaan sattuu olemaan myös jäykkä etu-akselikin...
Uudessa G-mersussapa ei enää ole. Vähiin alkaa käydä molemmilla jäykillä akseleilla olevat uudet henkilöautot.

petr
16.07.2018, 09:06
Uudessa G-mersussapa ei enää ole. Vähiin alkaa käydä molemmilla jäykillä akseleilla olevat uudet henkilöautot.

Pitää ostaa oikea malli G:stä niin on vielä jäykät akselit ;) Niitä versioita, missä on porttaalit. Vai onko nekin poistunut mallistosta....?

JiiPee
03.08.2018, 18:47
Pitää ostaa oikea malli G:stä niin on vielä jäykät akselit ;) Niitä versioita, missä on porttaalit. Vai onko nekin poistunut mallistosta....?

Jaa niinkun unimoGit ;) ?

iroc
03.08.2018, 19:22
Pitää ostaa oikea malli G:stä niin on vielä jäykät akselit ;) Niitä versioita, missä on porttaalit. Vai onko nekin poistunut mallistosta....?

Poistui jo viime vuoden puolella. Ja uutta Geetä ei porttaaleilla kuulemma ihan heti tule, jos koskaan.

petr
04.08.2018, 08:02
Ihan joku viikko/kuukausi sitten oli ruotsissa myynnissä 2kpl noita porttaalivehkeitä, ettei peräti ihan ajamattomia.

Pajares
04.08.2018, 10:26
Gay-mersu keskustelun voi siirtää sinne osioon minne se kuuluukin.

Sama asia kun vertais isoa kiveä ja sian persereikää keskenään!

Mettäkana
04.08.2018, 17:00
Jonkinlaista videota
https://www.youtube.com/watch?v=TMoMCDoz86Q

Heguli
04.08.2018, 17:26
On se vaan simppeli ja komia :)

Noi pitsaleikkurit on koomiset, kaipaa selkeesti hieman tuhdimpaa rengastusta.

wikke
04.08.2018, 22:16
Noita viedeoita katsellessa näyttäisi äkkisältään kaikki vanhojenkin Jimppojen koro & viri palikat käyvän alustaan. Eli uutta siis oikeasti vain koppa. Positiivisessa mielessä siis...

LaaLaa
04.08.2018, 23:33
On se vaan simppeli ja komia :)

Noi pitsaleikkurit on koomiset, kaipaa selkeesti hieman tuhdimpaa rengastusta.

Juuri näin. Tehtaalla kun kehtaisivat tehdä yhden special hyper version 31" kumeilla, niin johan olisi tulevaisuus turvattuna niillä, jotka haluavat autonsa olevan laillinen koko vuoden:)

Vilkutin
05.08.2018, 08:06
Jokohan siellä on arbilla palikoita tekeytymässä 😃 puskuria ja lukkooo.

wikke
13.08.2018, 16:43
Jaa´a, mihinkähän tuon hinta mahtaa meillä asettua? Briteissä arvio että 13.000£ ympärille, mutta viimeisin face lift nykyisestä näyttäisi siellä olevan 13.000-15,500£. Suomessa (Huom. AT muuta ei hinnastosta löydy, sekä maininta että ei uusia tehdastilauksia: https://www.suzuki.fi/wp-content/uploads/2018/08/SUZUKI-HINNASTO-2018-08-08.pdf ) 25.000€ (+ metskuväri, +toimarit ++++ Etc.). Hätäisempi voisi vetää johtarit että puhutaan kolmenkymmenentonnin vehkeestä...

Ihailtavaa tuossa että "isolla" (1.5L/100hp) vaparilla, eikä millään litrasella (110hp) "boosterjet":illa.

Ilman noita kaikkia dikidiki-tili-tali helvettejä ja ylenpalttisia sähkökilkkeitä tuo tuntuisi aika lupaavalta. JX- vaihtoehdosta täällä pohjan perällä tuskin tarvitsee haaveilla...

iroc
13.08.2018, 18:50
Jokohan siellä on arbilla palikoita tekeytymässä 😃 puskuria ja lukkooo.
No ei ihan, mutta korisarjaa pukkaa Liberty walkilta, Jimny G-Class. ;)
https://www.motor1.com/news/261978/liberty-walk-suzuki-jimny-g-class/

Palex
13.08.2018, 19:16
No ei ihan, mutta korisarjaa pukkaa Liberty walkilta, Jimny G-Class. ;)
https://www.motor1.com/news/261978/liberty-walk-suzuki-jimny-g-class/
No siinä kairataan suzukia kyllä hanuriin jo ihan tosissaan, kun aletaan mersun muodoilla raiskaamaan. Hyi helevetti!

wikke
13.08.2018, 20:08
Jännä kuinka osa ryhmästä (en siis tarkoita tätä ketjua, vaan ylipäänsä) näkee tuossa 2019 Jimnyssä kääpiöityneen G Mersun tai Hummerin eikä vanhempaa Suzukia. Itse siinä näen uudelleen syntyneen SJ-410:n.

Kuvaa samasta kulmasta, saman väristä uutta Jimnyä ja sataneljäkymppiä kun katselee, tulee väistämäti mieleen että miten siinä joku G:een voi nähdä... :)

Palex
13.08.2018, 21:09
Mulla tulee kyllä ennemmin Samurain piirteet mieleen, kuin neljäsataakympin, kun onhan tuossa kuitenkin pulleat lokarinlevikkeet ja etumaski ei ole osa koria. Toki litteän puoleinen konepelti ja maskin pystyaukot hiukan muistuttaa 410:äkin. Sopivan retro kokonaisuus kuitenkin, mistä löytyy kivasti viitteitä vanhemmista malleista. :)

Nuhapumppu
17.08.2018, 09:23
No siinä kairataan suzukia kyllä hanuriin jo ihan tosissaan, kun aletaan mersun muodoilla raiskaamaan. Hyi helevetti!

Mersumiehet haluaa itselleen kerrankin kunnon maasturin:D Nuita varusteita kun katsoin,niin veikkaisin että intiaan ja aasiaan saa ostettua yhä karvalakki mallin ilman karvoja,mutta niitä ei sitten saa tuoda eurooppaan,sääli että sillä pilataan monikin hyvä auto

petr
17.08.2018, 13:11
Taitaa olla sukisukimiehillä joku alemmuuskompleksi...mersumiesten itsetunto riittää kehumaan uuden sutsukin muotoja ja ominaisuuksia ;)...ja sehän on vaan imartelevaa jos joku näkee samoja muotokieliä...

Palex
17.08.2018, 13:48
Mitähän mun esimerkiks pitäis mersussa kehua, kun G-mese on aina mun silmissä kilpaillut rumimman maasturin tittelistä Patrollin kanssa?:D

siliteri
15.09.2018, 20:12
Erään jälleenmyyjän mukaan uuden Jimnyn lanseeraus olisi Suomessa alkuvuonna -19. Sitä odotellessa.

wikke
20.09.2018, 12:41
"Suomeen uudesta Jimnystä on tulossa vain yksi varustetaso, GL. Auton voi valita joko viisiportaisen manuaalin tai neliportaisen automaatin kera.

Manuaalin hinnat alkavat 24 991 eurosta."

https://www.is.fi/autot/art-2000005834594.html

Palex
20.09.2018, 13:27
Näinköhän tuota turbomallia tehdään vientiin ollenkaan? Onhan edellisestäkin jimpasta se kapeampi turboversio olemassa.

Gary Grand
20.09.2018, 13:45
Mm. ergonomian puute tekee sittä vastarannankiisken..
On taas jutun kirjoittaja vetänyt aamumurojen seassa jotain tajuntaa laajentavia.:D:D:D

Heguli
20.09.2018, 15:16
Mm. ergonomian puute tekee sittä vastarannankiisken..
On taas jutun kirjoittaja vetänyt aamumurojen seassa jotain tajuntaa laajentavia.:D:D:D

Toimittajat taas tosi lennokkaita ja asiantuntevia :)

Meidän kauppakassi vaihtuu ääntä nopeammin uuteen Jimnyyn, pitääkin mennä varaamaan oma jo ensi viikolla. Nykykinnereiden rinnalla tuo on AUTO !

Palex
20.09.2018, 16:43
Meidän kauppakassi vaihtuu ääntä nopeammin uuteen Jimnyyn, pitääkin mennä varaamaan oma jo ensi viikolla.
Olen virallisesti kateellinen!:cool: Ja muista kanssa tilata joku mikä on maalattu jollain värillä, eikä mikään harmaamustavalkeatms!;)

Heguli
21.09.2018, 15:27
Alla tiedoksi muillekin merkkiliikkeen vastaus sähköpostiini:

Uusi Suzuki Jimny lanseerataan arviolta ensi vuoden alussa. Ensimmäiset yksilöt saadaan kuitenkin jo loppuvuodesta ja ennakkotilauksia on jo mahdollista tehdä ennakkohintojen mukaisesti:

Jimny 1.5 4WD GL 5MT 25.000€ + toimituskulut/lisävarusteet

Jimny 1.5 4WD GL 4AT 27.700€ + toimituskulut/lisävarusteet

Tarkempia tietoja varusteista ei ole vielä tullut.

-MaTTi-
21.09.2018, 17:51
Mitäs nää tämmöset nykykopan 1800cc isolohko-arctictrucks-Jimnyt oikein on? :eek:
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=235111914&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=23600&makeModelVariant1.modelId=8&pageNumber=33&scopeId=C&sfmr=false&fnai=next&searchId=5d7769dc-22d8-a522-d831-711eab2d2d91

Kivan näköinen kampe. :)

macro
22.09.2018, 20:10
https://youtu.be/oGnrZDuCUwQ

psk123
24.09.2018, 05:13
http://www.msn.com/fi-fi/autot/uutiset/uusi-suzuki-jimny-on-s%c3%b6p%c3%b6-ja-varmasti-hauska-auto-mutta-kolaria-sill%c3%a4-ei-kannata-ajaa/ar-AAAvVLn?ocid=ientp

Nerd-O
24.09.2018, 06:51
Jimny 1.5 4WD GL 5MT 25.000€ + toimituskulut/lisävarusteet

Jimny 1.5 4WD GL 4AT 27.700€ + toimituskulut/lisävarusteet

Tarkempia tietoja varusteista ei ole vielä tullut. On muuten aika hemmetin kallis. Muistelisin että Jimny maksoi jossain vaiheessa uutena tyyliin 17 000e. Päästöt on varmaan sitä luokkaa, että hinta nousee? Vois olla kyllä mielenkiintoista jos ne ois jonkun hybridi version duunannut tuosta. Se tois vääntöä sinne alakierroksille. Se Swiftin hybridi versio on ainakin reilusti ylihinnoiteltu. Meni yli 20 000e kun tuolla liikkessä kattelin sitä. Muutoinkin mainio kun se swiftin vieressä oli uusi vitara niin niissä näytti olevan aikalailla samanlainen maavara..

-MaTTi-
24.09.2018, 18:00
http://www.msn.com/fi-fi/autot/uutiset/uusi-suzuki-jimny-on-s%c3%b6p%c3%b6-ja-varmasti-hauska-auto-mutta-kolaria-sill%c3%a4-ei-kannata-ajaa/ar-AAAvVLn?ocid=ientp
Tossa videoo aiheesta: https://youtu.be/_wuFkmf8VM4

Mut eiköhän toi hakkaa nykymallin helposti.

wikke
26.09.2018, 07:35
Plörön koeajo: https://www.iltalehti.fi/autotestit/41e212b4-8412-48aa-874b-0cf84ae33c66_at.shtml

wikke
05.10.2018, 12:40
IS koeajoa: https://www.is.fi/autot/art-2000005842306.html

wikke
07.10.2018, 18:37
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/pieni--mutta-pateva-automessuilta-loytyy-myos-aito--oikea-maastoauto/KLVMGYHb

wikke
18.10.2018, 15:18
Näyttää aikasta paljon paremmalta, ja yllättävä kyllä isommalta livenä.

Stech
24.10.2018, 20:08
Komee peli kyllä tää uus Jimny ja huhut kertoo että avo ja 5 ovinenkin kenties tulossa

https://www.instagram.com/p/BpKw1RpFht9/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=okxfgo2ttffj

https://www.instagram.com/p/BpHMkc7F9Ls/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=69g90zmx5hbl

https://www.youtube.com/watch?v=CaQutus4Sjw
.

Kaitsu67
24.10.2018, 23:20
Tuolla olis suikkelimiehille offiJimny, ei uus vaan 2000 kuus :D

https://www.tori.fi/vi/51541203.htm?ca=18&w=3&xtatc=INT-12010

wikke
25.10.2018, 12:43
Ehdolla vuoden kinneriksi: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tassa-ne-ovat-vuoden-auto-suomessa-2019-ehdokkaat/b362c8ea-b1a6-3518-a168-2627ff2d8352?ref=iltalehti:1483&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=almainternal&utm_campaign=kiintea_kauppalehti_ohjausboksi&utm_content=ohjausboksi&_ga=2.149114046.908536521.1540178632-1267703393.1510918342

petes88
25.10.2018, 15:23
Tuolla olis suikkelimiehille offiJimny, ei uus vaan 2000 kuus :D

https://www.tori.fi/vi/51541203.htm?ca=18&w=3&xtatc=INT-12010


Tämä komistus on sitte minun vanha.. En sen kummemmin ala mainostaan, mut on hyvä ja soittaa saapi jos tahtoo lisää tietää ja ostamassa mahollisesti joku on...

artsi777
25.10.2018, 20:12
Ehdolla vuoden kinneriksi: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tassa-ne-ovat-vuoden-auto-suomessa-2019-ehdokkaat/b362c8ea-b1a6-3518-a168-2627ff2d8352?ref=iltalehti:1483&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=almainternal&utm_campaign=kiintea_kauppalehti_ohjausboksi&utm_content=ohjausboksi&_ga=2.149114046.908536521.1540178632-1267703393.1510918342

Erottuu kyllä tuosta muuten niin arkisesta massasta

vellihousu
11.11.2018, 09:22
https://www.autoindustriya.com/auto-industry-news/japanese-tuner-transforms-2019-suzuki-jimny-into-defender.html

artsi777
11.11.2018, 09:57
https://www.autoindustriya.com/auto-industry-news/japanese-tuner-transforms-2019-suzuki-jimny-into-defender.html

No hyi kamala :(:(

Fruehauf-CJ
11.11.2018, 12:10
https://www.autoindustriya.com/auto-industry-news/japanese-tuner-transforms-2019-suzuki-jimny-into-defender.html
Tuohan on kätevään kun tuntuu ettei lantikalla tai mersulla pääse, niin ottaa yhen tuollaisen.
Ainakin näyttää sitten taas pääsevän :D :D

Nerd-O
12.11.2018, 08:07
Mä ajelin eilen tuollaisella uudella Jimnyllä. Oli se hieno peli. Ainut, että siihen on tungettu sähköinen ohjaustehostin. Se oli aivan tunnoton. Syystä tai toisesta tuo kyseinen yksilö veti voimakkaasti vasemmalle koko ajan. Eikä sitä helpottanut ohjaustehostin, mikä pisti koko ajan vastaan. Itse alusta oli paremmin tehty kuin Igniksessä. Se tärähtää perän osalta aika reilusti esim. hidastetöyssyissä. Jimnyssä ei ollut tuota ongelmaa. Moottorissa oli hyvin vääntöä ihan tyhjäkäynniltä asti. Moottorin äänet kuuluu todella hyvin sisään. Samaten ulkoa kaikki äänet kuuluu todella hyvin sisään. Nelivetoa tai maasto-ominaisuuksia tuolla 20min lenkillä ei voinut kokeilla. Kuulemma vuoden vaihteessa saavat koeajo autot maahan. Nyt noi oli jotain lehdistö autoja. Tuokin yksilö oli viron kilvissä. Myyjän mukaan ensimmäiset yksilöt asiakkaille toimitetaan huhtikuussa. Siitä on kuulemma aika paljon ennakko tilauksia. Toivottavasti niissä kaikissa ei ole tuota onnetonta ohjausta tai sille on tehty jotain.

wikke
12.11.2018, 11:34
Tuo tehostin homma oli ikävä kuulla. :( Täytyy yrittää päästä testaamaan...

Esitekin löytyy jo: https://www.suzuki.fi/wp-content/uploads/2018/11/Suzuki_JIMNY_Brochure_FIN_A4L_12s_1811_LR.pdf

wikke
02.12.2018, 09:14
Kauppalehti: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/pikkuruinen-japanilaisauto-onkin-varsinainen-peto-maastossa/91c99542-1638-42fa-bed7-0e41ca610ff9?ref=iltalehti:ae2b&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=almainternal&utm_campaign=kiintea_kauppalehti_ohjausboksi&utm_content=ohjausboksi&_ga=2.59301037.1893790881.1543508112-153912192.1386427126

JiiPee
04.12.2018, 16:35
Tuo tehostin homma oli ikävä kuulla. :( Täytyy yrittää päästä testaamaan...

Esitekin löytyy jo: https://www.suzuki.fi/wp-content/uploads/2018/11/Suzuki_JIMNY_Brochure_FIN_A4L_12s_1811_LR.pdf

Katosi jo: "Virhe Sivua ei löydy." :confused:

wikke
05.12.2018, 11:25
No pirulainen. Tuolta löytyy: https://www.suzuki.fi/wp-content/uploads/2018/11/Suzuki_JIMNY_Brochure_FIN_A4L_12s_1811_LR-1.pdf

landman
05.12.2018, 19:30
Olihan melkoisen heikkotasoinen koeajo maasto-ominaisuuksien osalta. Kaiken huipuksi kaipailtiin napalukkoja tasauspyörästöjen lukitusta hoitamaan! Tällaiset koeajot ruokkivat osaltaan sitkeää väärinkäsitystä näistä napalukoista. Pitänee pistää lehdelle palautetta asiasta!

artsi777
22.12.2018, 08:44
https://www.nettiauto.com/artikkeli/suzuki_jimny_sopo_sopompi_jimny

Lisää koeajoa

artsi777
29.12.2018, 20:01
https://www.apu.fi/artikkelit/katso-kuvat-suzukilta-kaksi-uutta-jimny-versiota-tokion-autonayttelyyn

iroc
10.01.2019, 21:37
Pikku G ;)
https://www.topgear.com/car-news/modified/liberty-walks-g-class-inspired-jimny-has-met-its-amg-cousin

Stech
12.01.2019, 08:28
Tokyo auto salon 2019
https://www.youtube.com/watch?v=AzAUP0wBquY
https://youtu.be/soDZqMc5AZ0

iroc
12.01.2019, 22:38
Että sitten tuommoinen. ;)
https://www.topgear.com/car-news/modified/japan-has-gone-suzuki-jimny-mad#1

wikke
23.01.2019, 11:45
Ostopöksyjä jalkaan: https://www.nettiauto.com/suzuki/jimny

wikke
14.02.2019, 11:30
Plörön vuoden auto luokassaan (vaikka ei ollutkaan):

"Pienet SUV/crossoverit: Suzuki Jimny

Perinteisiin maastoajokykyihin nojaava malli poikkeaa rohkealla tavalla massasta.

Persoonallinen, aito maasturi erottuu katumaasturikatraasta, myös vuoden hauskin auto.

Siinä on rehellisyyttä, joka monesta muusta nykyajan crossover-huuman autosta uupuu. Tulevaisuuden ehdoton kulttiklassikko, joka näyttää hyvältä vielä 20 vuoden päästä.

Todella sympaattisen eli huomiota herättävän näköinen pieni äijäauto"


https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/c244983f-d10c-49c0-9a88-b35300b4b1c0

artsi777
18.02.2019, 08:27
https://www.ammattiautot.fi/uutiset/suzuki-jimny-voitti-il-vuoden-auto-suomessa-2019-palkinnon/

wikke
18.02.2019, 17:23
GLX tomaattina, muuna kuin valkoisena "värinä" onkin sitten jo päälle 32K + tomituskulut (mitä sitten ovatkaan kun aina vähintään yli 6kk odottelut tehdastilauksen tähden?).

Kauas tässä mielessä on tultu SJ-41* ajoista. :(

Pajares
19.02.2019, 21:37
"Taiteilijan näkemys"


https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=218866

artsi777
20.02.2019, 19:16
Taiteilijalla on silmää :) :)

G13b
02.03.2019, 10:11
Siirsin utelun tuolta jimppapalstalta tänne oikeaan paikkaan, joko tuoreita koeajoja jollain?

""
Näköjään uusi Jimppa tullut liikkeisiin koeajettavaksi, joko joku ehtinyt tyypata? Aion kyllä itekin käydä, yllättävän korkealla listalla seuraavaksi käyttikseksi, estottoman tyylipuhdas kokonaisuus.
""

Nuhapumppu
03.03.2019, 17:05
GLX tomaattina, muuna kuin valkoisena "värinä" onkin sitten jo päälle 32K + tomituskulut (mitä sitten ovatkaan kun aina vähintään yli 6kk odottelut tehdastilauksen tähden?).

Kauas tässä mielessä on tultu SJ-41* ajoista. :(
Tällä hetkellä toimitusaika n.1vuosi. Mutta onpa nuissa varusteita,sekä turva että mukavuus ihan eritavalla kuin sj41x

Nerd-O
04.03.2019, 07:52
Ilmeisesti näitä on jo toimitettu, koska eilen bongasin näitä 3 liikenteestä.

Jimny2003
08.03.2019, 19:22
Nytpä pikaisesti kommentteja uudesta Jimpasta. Vielä on vähän talvikeliä jäljellä, joten kiinnostaisi kuulla kokemuksia vanhan Jimpan ongelmakohdista. Kuten pysyykö lasit kirkkaina talvikelillä?

harriL200
10.03.2019, 00:27
Kävin tänään Forssan AKR:ssä ottamassa maistiaisia uudesta Jimnysta, sinne oli saatu lainaksi hopean harmaa automaatilla oleva pikku kinniäinen. Ensimmäinen huomio oli tila, sitä oli ihan riittävästi 180cm 105kg ihmiselle, jos kohta penkin etureuna voisi olla hiukan korkeammalla. Pysty tuulilasi oli ehkä hivenen kauempana kuskista kuin Cherokee KJ:ssä, eikä kabiini ollut ihan hurjasti cherokeeta pienempi kuten etukäteen olin ajatellut, näin ainakin tuntui. Kaikki nappulat oli kätten ulottuvilla mutta kyynärnoja olis paikallaan.
Ajoonlähdössä kuului vetolinjasta ihan oikean maastoauton äänet ja jäykkien akseleiden mutkuttelut, laatikko vaihtoi aika terävästi ja tulikin mieleen onko se oppivaa sorttia vai uutuuden kankeutta. Pienempää asfalttitietä ajellessa yritin etsiä kuoppia ym. jossa voisi ottaa tuntumaa alustaan ja peräpää kopauttaa kuopassa ja korokkeessa jonkin verran ja jousitus voisi olla vähemmän pintakova.
Hiekkatiellä ajoin montusta toiseen mutta en oikein saanut tuntumaa kun tie oli niin jäinen. Tien varressa toppasin ja vaihdoin jakolaatikon hitaalle, ei muuten ole mitään hipaisunäppäimiä, voimaa saa käyttää ihan reilusti jotta hidas puoli menee päälle, nopean nelivedon ja takavedon välillä kytkentä toimii pehmeämmin mutta ei niin nopeasti kuin cherokeessa, kytkennän viive tuleekin ottaa huomioon kun nelivetoa tarvitaan eli pitää kytkeä ajoissa, etuakselissa on ilmatoimiset navat ja ne miettii hetken kytkeytymisessä. varsinaista metsäpätkää en tällä kertaa päässyt koittamaan mutta kevään mittaan pitää käydä jossain uudelleen kojareilla.

Fiilis oli ihan mahtava eikä autokuume helpottanut lainkaan. Nyt mietityttää pitkä toimitusaika (vuodesta puhuivat) ja metsätyskamppeiden sopivuus takaosaan, lähinnä kiväärin kuljetus, peurakyytiä varten tarvitsee ehkä vetokoukkuun asennettavan korin tai peräkärryn, kauriit kulkee kattotelineelläkin pulkassa.

Jos autojen toimitusaika lyhenee tuotantokapasiteetin kasvaessa niin kiinnostus on kova ja ainakin omaan käyttöön auto sopisi ihan mainiosti, noin 30tkm/vuosi pääosin "maalaiskaupunkiajoa" ja pikkuteitä.

Kotona latasin maahantuojan sivuilta Jimnyn ohjekirjan ja tutustuin autoon paremmin, huolto-ohjelma on melko simppeli ja varmaan huollot ensimmäisen 5vuoden aikana on kokolailla edullisemmat kuin jossain turbodieselissä. Oli muuten hassua kun moni huoltotyö oli selitetty DIY-miehiä varten kuten vanhassa Ladan ohjekirjassa eli itsekin voi tehdä perushuoltoja. Yhtenä vaihtoehtona on neliveto pickuppi, D-max tai Ranger automaatilla, mutta siinä vaihtoehdossa auto on vuosimallia 2012-2014 ja kilometrejä lasissa aika paljon ja isommat huollot tulee aikapian kohdalle.

Harri

wikke
16.06.2019, 08:39
Nyt näytti Jimppapalaan tulleen palikkaa tulokkaaseenkin: https://www.jimnybits.com/jimny-18-on.html

riude
16.06.2019, 19:17
mielenkiintoista tulee olemaan, millaisia sekäsikiöitä pystyy tekemään naittamalla ristiin uuden ja vanhan osia esim akseleissa yms.

siliteri
27.06.2019, 18:55
Gen4 omistajia taitaa olla vähänlaisesti, mutta jos joku aikoo asentaa takakaiutitimet niin bigjimny.comin wikissä on hyvät ohjeet. En jaksanut odottaa alkuperäiskiinnikkeitä, joten tein puristelevystä omat, profiilin galleriassa joku kuva. Laitoin samalla motonetistä ostetun 12v pistokkeen paikalleen peräkonttiin kun ei ollu sitä lisävarusteena. Johtosarjassa on valmiina paikat sekä kaiuttimille että tuolle tupakansytyttäjälle.

willys66
08.07.2019, 21:21
Onneksi, huomasin että tällä hetkellä ei löydy massia..
https://www.lansiauto.fi/vaihtoautot/suzuki/jimny/817739

HannuM
14.07.2019, 18:03
Minkähän kokoiset noi BGF:t on? Omaani laitatin GY:n Wranglerit 215/80r15 ja ne nyt ainakin mahtuu pyörimään. Ton leveempii ei noille orkkis vanteille mahdukkaan.

JiiPee
14.07.2019, 18:16
Näyttäisi olevan 215/70R16, ellen nyt ihan väärin kuvasta lukenut?

siliteri
14.07.2019, 20:22
Onko HannuM kuvia autosta noilla renkailla? Rengaskaupoille pitäisi alkaa itsekin.

wikke
15.07.2019, 12:58
Nihkeästi tuntuu löytyvän mitkä rillat mahtuisivat (tai siis isommat mahdolliset) ilman leikkelyä. Olisi sitten vakio tahi aavistuksen nostettu... :(

_Metal_
15.07.2019, 13:44
Paljonkos nämä nyt vie ainetta maantiellä kaunistelematta AT/MT?

siliteri
15.07.2019, 20:33
Kokemusta vasta vakiorenkailla, mutta 5tkm käytännössä maantietä on näyttänyt 6,3-6,8l/100km.

Bigjimny foorumilla moni on päätynyt 215/75r15 renkaisiin. 235/75r15 raapii ainakin vakioalustalla.

HannuM
16.07.2019, 12:19
Orkkis HT renkailla meni joku 6,4 l/100 km, noilla Wranglereilla oon ajanut vasta yhden tankillisen ja se näytti 7 l/100km.

veijon-esso
16.07.2019, 12:46
Toi on oikeasti aika mainion näköinen kampe. Vaikka vähän isompiin autoihin tottunutkin, niin toi on jotenkin houkutteleva, varsinkin kun alkanut näkyä näitä kuvia hieman tuunatuista! :D

landman
23.08.2019, 16:51
Punkalla ensi lauantaina 31.8. Mahdollisuus bongata uusi Jimny. Tarkoitus testata maasto-ominaisuuksia uutta autoa kuitenkin varoen!

-MaTTi-
27.08.2019, 14:09
Oli vaimonsiskonmies yllättäen ostanu uuden sähkönsinisen automaattiJimnyn viime viikolla, tai no marraskuussa sanoi jo tilanneensa. Mukava pelihän tollanen on kurvailla ainakin pienemmillä teillä. :cool: Olihan se koeajolla käytävä.

_Metal_
29.08.2019, 06:45
Oli vaimonsiskonmies yllättäen ostanu uuden sähkönsinisen automaattiJimnyn viime viikolla, tai no marraskuussa sanoi jo tilanneensa. Mukava pelihän tollanen on kurvailla ainakin pienemmillä teillä. :cool: Olihan se koeajolla käytävä.

Oliko automaatti fiksun tuntuinen vai puhdasta kasariretroa?

-MaTTi-
29.08.2019, 10:25
Oliko automaatti fiksun tuntuinen vai puhdasta kasariretroa?
Molempia. 4-lovinen kaiketi kyseessä. Perinteisen hyvä, vaihtaa kevyessä ajossa heti isompaa kun jaksaa.

Palex
29.08.2019, 10:31
Mites moottorijarrutusäly?

landman
31.08.2019, 18:34
Kokemuksia Punkan reissulta: Maantieajossa huomaa heti jousituksen pintapehmeyden, ei nypytä ollenkaan. Satasen vauhtiin asti oikein mukava ajaa, 120 vauhdissa alkaa moottorin ääni tulla jo vähän häiritsevänä esiin. Vaihteensiirto tarkempi vanhaan verrattuna. Lisääntyneen moottoritehon huomaa myös. Maastossa moottorin lisääntynyt alakierrosvääntö helpottaa tyhjäkäynnin tuntumassa ajelua. Jarruilla toimiva tasauspyörästöjen lukitusvaikutus toimii hetken viiveellä. Riittävällä kaasun käytöllä tuntui pysyvän päällä tilanteen vaatiman ajan. Tavaratila takaistuimen ollessa käytössä jopa lyhyempi kuin vanhassa.

wikke
07.09.2019, 06:31
Kuinka pitkä oli toimitus aika?

HJ60
07.09.2019, 12:15
Oli vaimonsiskonmies yllättäen ostanu uuden sähkönsinisen automaattiJimnyn viime viikolla, tai no marraskuussa sanoi jo tilanneensa. Mukava pelihän tollanen on kurvailla ainakin pienemmillä teillä. :cool: Olihan se koeajolla käytävä.

Tästä päätellen n. 9 kk.

wikke
07.09.2019, 13:09
Tästä päätellen n. 9 kk.

Juuh, mutta oliko JLX?

-MaTTi-
07.09.2019, 16:42
Mites moottorijarrutusäly?
En älynny tunnustella tuossa mielessä.
Juuh, mutta oliko JLX?
Tää oli aika beisikki H4-lampuilla ja perusmankalla ilman ruutua. Eli tuskin JLX.

harriL200
12.09.2019, 22:36
Onkohan noissa automaateissa lukittuva turbiini esim. 90kmh vaudissa tms.? Enpä älynnyt tarkemmin keväällä testata kun olin koeajolla. Lukittuvan turbiinin vaihtamalla voisi olla mahdollista saada hiukan kulutusta laskemaan. KJ Cherokeessa turbiinin lukittuminen oli kuin lisävaihde, nytkähti selvästi.

Harri

harriL200
08.11.2019, 22:14
Oli vaimonsiskonmies yllättäen ostanu uuden sähkönsinisen automaattiJimnyn viime viikolla, tai no marraskuussa sanoi jo tilanneensa. Mukava pelihän tollanen on kurvailla ainakin pienemmillä teillä. :cool: Olihan se koeajolla käytävä.

Onkos MaTTi:n vaimonsiskonmiehen jimpasta kuulunut minkälaisia käyttökokemuksia? Meeneekö hetikohta vaihtoon vikahankintana vain onko jo perheenjäsenen statuksella:D

Timo_L
10.11.2019, 12:46
Onkohan noissa automaateissa lukittuva turbiini esim. 90kmh vaudissa tms.?

Vanha viesti, mutta onkohan yksikään valmistaja tehnyt turbiinilukottomia automaatteja 80- 90- luvun taitteen jälkeen? Jos on, niin ainakin ne on todella harvassa.

Ippe69
10.11.2019, 15:19
Vanha viesti, mutta onkohan yksikään valmistaja tehnyt turbiinilukottomia automaatteja 80- 90- luvun taitteen jälkeen? Jos on, niin ainakin ne on todella harvassa.
Ei varmaan.
Tulee työn puolesta toisinaan ajettua lähes uusilla autoilla, enkä muista että olis yhdessäkään huomannut turbiinin lukittumista. Ei niissä normaaliajossa huomaa vaihteen vaihtoakaan.
Tuskin suzuki on laatikon toiminnassa jääny muista jälkeen.

harriL200
11.11.2019, 22:44
No juu, sillä tätä turbiinilukkoa kyselin/ ihmettelin, kun koeajossa haki niin ahnaasti pienempää vaihdetta vaikka antoi kaasua vain vähän. Tästä on youtuben esittelyvideoissakin mainittu. Tietty kun on pieni motti ja vähän tehoa, niin kickdown on aika "kireällä" ja vaihtaa äkkiä pienmpään. Itsellä oli silloin keväällä vielä 3,7l KJ Cherokee ja siinä oli voimaa sen verran että overdrivella ei heti hakenut pienempää....:)

Zuikan automaatti on kyllä perinteinen ja siinä huomaa vaihdot satavarmasti, kaikki neljä.

Ippe69
12.11.2019, 00:35
En olis kyllä uskonu että vielä löytyy neljävaihteinen laatikko uudesta autosta! Aloin mielenkiinnosta katsomaan jimnyn teknisiä tietoja eikä ne kyllä kauheasti houkuta. Erityisesti tuo vaihteisto ja rumpujarrut on sellaisia asioita jotka olisi saanu jäädä viimevuosituhannelle.
Paljon houkuttelevampi tuollainen auto olisi jos siinä olisi esimerkiksi vitaran isompi moottori ja 6-vaihteinen automaatti. Ainakin paperilla, ei mulla niistäkään kokemusta ole.

Heguli
12.11.2019, 06:08
Suzuki Grand Vitaran viimeisimmässä versiossa oli kanssa nelivaihteinen automaatti eikä se menoa haitannut yhtään. Muistan oikein ihmetelleeni kun muut hehkutti 7- ja 8-vaihteisia laatikoita, en nähnyt niille tarvetta. Saadaan niillä tietty desi pois kulutuksesta mutta bensaa saa pumpusta :)

Ippe69
12.11.2019, 07:10
Jimnyssä automaattimallin yhdistetty kulutus on 0,9 litraa isompi kuin manuaalin. Nykyaikaisilla automaateilla kulutus on yleensä paperilla lähes sama kuin manuaalilla, käytännössä jopa pienempi. Ei siis ole desistä tai kahdesta kyse. Lisäksi ajomukavuus paranee kun ei kone huuda maantienopeuksissa.

Nerd-O
12.11.2019, 07:59
Onneksi siellä ei ole mitään kaksoiskytkin paskaa tungettu. Ne on karmeita laatikoita. Hölmöt ihmiset vielä ostaa niitä.

Heguli
12.11.2019, 18:39
Jimnyssä automaattimallin yhdistetty kulutus on 0,9 litraa isompi kuin manuaalin. Nykyaikaisilla automaateilla kulutus on yleensä paperilla lähes sama kuin manuaalilla, käytännössä jopa pienempi. Ei siis ole desistä tai kahdesta kyse. Lisäksi ajomukavuus paranee kun ei kone huuda maantienopeuksissa.
En ole uudella Jimnyllä ajellut niin en osaa kokonaisvälityssuhteesta sanoa, toki lisävaihteet pudottaisi kierroksia. Voi olla kulutusero litrakin, edelleen bensaa saa pumpusta :D

jli
12.11.2019, 19:26
Testikulutus luonnollisestikin riippuu vaihteiston osalta siitä, miten hyvin välitykset sattuvat osumaan testisykliin. Todellinen kulutus taas riippuu siitä, miten hyvin välitykset osuvat käytettyihin ajonopeuksiin.

Ippe69
12.11.2019, 23:47
Tuolta löytyy kattavasti tekniset tiedot välityksiä myöten.
https://www.suzuki.fi/mallisto/jimny/
En viitsinyt laskea kokonaisvälityksiä. Automaatilla ja manuaalilla on näköjään eri välitykset sekä perissä, että jakolaatikossa.
Siellä on myös kulutuslukemat neljällä eri testisyklillä, sekä yhdistetty kulutus. Isoimmillaan ero on hitaalla ajolla, 1,6 litraa. Toki bensaa saa pumpusta, mutta en minä ainakaan haluaisi maksaa -80 luvun tekniikasta uuden hintaa.
Minulla nimittäin on omassa kulkineessa molemmat aiemmin mainitsemani viat, rumpujarrut takana ja neljävaihteinen laatikko. Molemmat pitäisi päivittää uudempiin, kun vain ehtisi.

harriL200
13.11.2019, 00:27
No aika näyttää miten rumpujarrut ja automaattiaski pelaa, aika äkkiä näistä tulee kommenttia saiteille. Toisaalta kun on kevyt auto, niin levyjarrut takana voi alkaa jumittaa käytön puutteessa kun hidastusta varten ei tarvitse polkea koko poljinta lattiaan, vanhanaikaiset rummut voipi olla siinä hiukan armollisemmat.
Varmaan kohta alkaa tulemaan tasauspyörästön lukkoja jälkimarkkinoille, kummat muuten on yleensä toimintavarmenpia, sähkö vain paineilma? Jälkimmäisessä ainakin on kait jäätymisriski jos systeemiä ei kuivaa kondenssista?

Heguli
13.11.2019, 05:23
Ei rumpujarrut mielestäni ole mikään vika autossa, siis taka-akselilla. Just korjautin Hyundai I20 takajarrut kun olivat päässeet käytön puutteessa jumiintumaan. Vastaavasti Romanian Range Roverissa (Sandero Stepway) takapäässä rumpujarrut sen kun vaan toimii. Mutta jokainen tietty omalla tyylillään, en tuomitse kenenkään mielipiteitä.

harriL200
12.01.2020, 21:19
Nyt kun uusia Jimnyjä on jo palstalaistenkin käytössä niin, kiinnostaa tietää, minkälaisia kierroksia kone käy esim. 80-90kmh nopeuksissa? ja minkä verran on eroa kovalla askilla vs. automaatti.
Monella saitilla on kirjoitettu että välitykset ovat liian lyhyet normaalikäyttöön ja yksi lisävaihde pitäisi olla. Onko se sitten kehätiellä tai motarilla ajelua sata lasissa vai taajamasta toiseen 60-80kmh asfaltilla tai hiekkateillä ajelua?
Ja minkälainen vaikutus on ollut rengastuksella, jos alkuperäinen 195/80R 15 on vaihdettu toiseen, joko kehältään isompaan ja/tai painavampaan renkaaseen.

siliteri
13.01.2020, 17:37
Manuaalivaihteisella tuli tällaisia kierroslukuja:
Mittarinopeus - kierrokset
92 - 2800
101 - 3050.
Renkaat muistaakseni prosentin pienemmän (älä kysy) vrt vakiot. Ei vielä kokemusta isommista renkaista, kevättä odotellessa.
Ei tuolla moottoritienopeuksia kiva ole ajaa, satasen teillä pysyy vielä menossa mukana. Lisävaihde vs. moottorin vääntö, enpä tiedä, pärjään noilla välityksillä.

HannuM
14.01.2020, 18:18
215/80r15 mittarinopeus 101...102 gps 100, 3000 rpm.

harriL200
14.01.2020, 19:39
Ei noi nyt ihan mahdottomia kierroksia ole, Katsoin tänään omasta farkku golffista (-01 1,6 bensa) jossa on drivelooper ajotietokone OBD liittimessä kiinni ja se näytti 2755rpm 91 kmh vauhdissa. Tosin volsussa on varmaankin äänieristettä sama määrä kuin kahdessa zuikassa :) joten äänimaailma on varmaan silti hiukan eri...

HannuM
17.01.2020, 06:22
Golfin äänimaailmasta ei enää ole muistikuvia mutta, M1 ajoneuvoluokan -14 4wd diesel duster on huomattavasti äänekkäämpi.

harriL200
17.01.2020, 21:52
Katselin tuossa Youtubessa kun naapurin Igor ajelee kaupungista maalle automaatti jimnylla https://youtu.be/f5lMRxUNlnY, aika mukavasti näyttää menevän vaikka ajotyyli onkin venäläinen . Kierrokset on 2000-3000 välillä tuollaisessa keskiverto taajama/kehätie ajossa, motarilla onkin jo kierrokset 3000-4000 välissä, toki nopeita kiihdytyksiäkin on. Itelle jäi automaatin koeajolenkistä sellainen muistikuva että hakisi vielä herkemmin pienempää pykälää silmään kuin tässä videopätkässä katselin kiihdytyksiä ja ajonopeuksia.. myös äänet tasaisella nopeudella ei tuntunut kovalta, vaikka moottorin ja aslutan äänet kuuluukin sisälle enemmän kuin henkilöautossa. mulla ei ole kokemusta muusta kuin vanhasta dusterista, mutta se olikin 318cid koneella ja se ääni ei haitannut yhtään....

Kaitsu67
18.01.2020, 11:17
Uusimmassa Land Rover Monthly lehdessä oli artikkeli, jossa todettiin että Bollinger oli tehnyt sen (B1 ja B2 autot) mitä Land Roverin olisi pitänyt tehdä uudesta Defestä.

Lopussa oli kirjoitettu Suzukistakin, tossa rajatussa kohdassa - yllättävää Lantikka-lehdessä. :rolleyes: (ja mainittiin siinä Toyotakin)

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5986&pictureid=225623

HannuM
18.01.2020, 19:33
No en mä ainakaan hommanut omaani sen takia että se olisi äänetön moottoritie nopeuksissa, vaan ihan muista syistä... https://www.youtube.com/watch?v=HhkrYhqLL24

A-P
05.02.2020, 09:14
Uusimmassa Land Rover Monthly lehdessä oli artikkeli, jossa todettiin että Bollinger oli tehnyt sen (B1 ja B2 autot) mitä Land Roverin olisi pitänyt tehdä uudesta Defestä.

Lopussa oli kirjoitettu Suzukistakin, tossa rajatussa kohdassa - yllättävää Lantikka-lehdessä. :rolleyes: (ja mainittiin siinä Toyotakin)

Kaippa siinä paistaa pettymys Land-Roverin nykyisyyteen ja varsinkin sen uuden laitteen maasturi-ikoniuden mahalaskusta. Voin olettaa kirjoittajan motivaation hiukan notkahtaneen. Junnu Vainio laulaa "ei ole lantikka kuin ennen...". :D

wikke
15.02.2020, 20:37
https://www.is.fi/autot/art-2000006408684.html

"Kymmenet sympaattisen pikkumaasturin tilanneet jäävät ilman autoaan".

jli
15.02.2020, 21:37
https://www.is.fi/autot/art-2000006408684.html

"Kymmenet sympaattisen pikkumaasturin tilanneet jäävät ilman autoaan".

Pitää ostaa joku pienempi maasturi, esim Porsche Cayenne tai X-Volvo/Bemari. Eu-virkamiesten lisäksi ei taida kyllä löytyä ketään joka olisi sitä mieltä, että nuo oikeasti kuluttavat vähemmän.

harriL200
16.02.2020, 11:58
Nyt alkaa jo hiukan ahdistamaan miten tässä tulee käymään....Meikäläisen tuurilla jään nuolemaan näppejäni.. Tai sitten tulee paku uudella moottorillla, mikä se sitten lieneekään...

kenppi
16.02.2020, 12:50
Aika harmillinen juttu tämä. Jos pitäisi veikkauksia heittää uudesta moottorista, niin todennäköisesti se on boosterjet. Tietoa ei ole itselleni tästä tullut. Ihmettelen kyllä miksi tähän piti ylipäätään tehdä uusi 1.5 litrainen vapaasti hengittävä moottori, kun noita bensaturboja on ollut jo aikaisemmin käytössä eikä niissä ole ollut kestoltaan mitään moitittavaa. Ainahan noita vapaasti hengittävä moottoreita joku puolustaa, mutta onhan Jimnyä ollut jo vuosikaudet sitten turbomoottorilla jaappaniassa myynnissä kei car:Ina.

veijon-esso
16.02.2020, 17:30
Bensarosvot kuriin vaikka itte maksavatkin! On tää hurjaks menny, no onneks viisaammat valvoo mitä kansalaiset saa tehä!:D

-MaTTi-
18.02.2020, 10:49
Eikä se Jimnyn käytännön keskikulutus niin iso ole mitä WLTP-mittaukset sanoo. Automaatissa kympin, mut kulkee pari litraa pienemmällä seka-ajossa. Johtunee siitä että WLTP-syklissä nopeudet käy aika korkeella, muistaaksein piikki 134 km/h:ssa. Viehän se varmasti noissa vauhdeissa.

veijon-esso
18.02.2020, 11:21
Suomessa hyödyllistä miettiä autojen kulutuksia 134kmh nopeudessa... :D:D:D

Mitenköhän testit sujuis jollain vaparidieselmannelevetilla joka ei saavuta kyseistä nopeutta kuin letonkoneesta pudotettaessa? Tai mitäköhän on todellinen kulutus Saksan autobaanoilla tempoilevassa liikenteessä kaasu pohjassa autoilla jotka pärjää testissä hyvin? Joku 1,5l/100km t8 Volvo vie varmaan joku 30l/100km todellisuudessa kun niitä tehoja käytetään.

Timo_L
18.02.2020, 15:02
Joo mutta kun nyt pelastetaan maailmaa. Jimny on saatanasta! :eek:

Palex
18.02.2020, 17:05
Oli jossain vasta juttua, että jotain tojotan malleja aletaan myymään suzukin merkin alla, kun omistavat osakkeita puolin ja toisin. Tuli heti mieleen, että alkavat jotain hyvin myyvää pientä tojotan hypritikippoa kauppaamaan, niin alkaa paperilla valmistajakohtaiset päästöt näyttämään ihanalta ja voivat taas hyvillä mielin jatkaa jimnyn myyntiä...

wikke
18.02.2020, 17:07
Joo mutta kun nyt pelastetaan maailmaa. Jimny on saatanasta! :eek:

Se on katsos asiat joskus pienestä kiinni. Myös se maailman pelastuminekin. Tällä kertaa marginaali ajokista jolla tuskin yksilötasolla vuosittain miljoonia ajetaan, saati että ne kilsat kertyisi 134km/h hujakoilla... :)

Nooh, milloinkohan nuo hypridien oikeat ja todelliset arvot tulevat syyniin? Vaikka olisivatkin anaalitappi versioita. Tai että joku tajuaisi että ei se täys sähkövehjekkään ole EDES käytöltään tyystin CeeOovapaa vaikka aika moni tonttu jostain syystä näin kuvittelee...

kenppi
18.02.2020, 22:01
Oli jossain vasta juttua, että jotain tojotan malleja aletaan myymään suzukin merkin alla, kun omistavat osakkeita puolin ja toisin. Tuli heti mieleen, että alkavat jotain hyvin myyvää pientä tojotan hypritikippoa kauppaamaan, niin alkaa paperilla valmistajakohtaiset päästöt näyttämään ihanalta ja voivat taas hyvillä mielin jatkaa jimnyn myyntiä...

Tämmöistä minäkin olen kuullut. Arvailupohjalta kylläkin vielä, mutta luulen seuraavan mallin olevan jo ihan virallinen hybridi, eikä enää tuo kevyt hybridi. Suzuki kun on ollut tällä nelivetomallistolla liikkeellä, niin tuleekohan seuraava uusi Suzuki olemaan samalla pohjalevyllä RAV4 kanssa.. :confused:

bj45lava
19.02.2020, 18:46
Jimnyn tuonti tosiaan loppuu yhtä nopeasti, kun alkoikin.

Rav4 ja Corolla saa Suzukin merkit sitten ja ilmeisesti hybridinä tulevat.