View Full Version : Levyjarru(käsijarru) jutustelua
Pitäis yhteen akseliin keksiä käsijarrulliset satulat. Akselipaino alle 1000kg (täytyy tarkistaa vielä) joten hlöauton käy. Levyn paksuus 13mm. Olisko ideoita mitä ja mistä?
opel astra g, mallit (1.8-2.2) joissa levyt takana satula on ainakin käsijarrullinen... levy jäähdyttämätön halk.264, n.10mm paksu ,en muista miten varoja paksummalle levylle...
akselimassa otteen mukaan -01 2.2 farmarissa 885kg
400-sarjan Volvo, 80-lukunen 900 Saab. Molemissa sama satula sillä erolla että Volvossa jarruvaijeri tulee 90° kulmassa suhteessa sylinteriin kun Saabin versiossa ovat saman suuntaiset.
Joo, siis onhan niitä vaikka missä vehkeissä tänä päivänä.. Meinasin jos jollakin olis omakohtaisia kokemuksia mikä satula olis hyvä/helppo soveltaa, hinta/saatavuus ym. Kaikki lienevät liukutapeilla olevaa tyyppiä?
Audi A4. Taisi olla 150 ilman vaihtosatulaa ATEn tehdaskorjattu vuosi sitten. Nettikaupoista näyttää paikoin saavan alle satasella nykyään.
Tämmöisen ( http://forums.offipalsta.com/showpost.php?p=439492&postcount=59) rakentelin jokunen vuosi sitten. Kuvassa oleva Saabin satula ei toiminut edellä kerrotusta syystä, Volvon ois toiminu, kai, mutta tuokin paketti tuli hukattua ennen kuin sitä pääsi oikeasti käyttämään.
VW-konsernin tuotteista löytyy sellasia satuloita joissa satulan liu-un osa on akselista irroitettava malli. Joissakin se puolikas on kiinteä. Pösöistä löytyy samoja satuloita. Purkaamolle esittää toiveita ja saa n.50€ pari.
Satuloissa olevia eroja on jarruletkun kierre, käsijarruvivun lähtö, liukutappien koko mut lähes kaikkii käy samat palat :)
Mm. V6 Quatro audin satulaa jarruletku oli aika kallis ku tulee banjoliittimellä kii ja siihen ei normi 10x1 letku käyny
Esim. 208 pösös käsijarruvarppi tulee alakautta ja quatro audin satulas yläkautta.
4-koppasen golffin satulasta tein kardaanikäsijarrun...
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Jarrujarjestelma/Jarruhydrauliikka/Jarrusatula/JARRUSATULA-666030/
Löytyy purkaamolta aika hyvin.
Onko kokemusta erillisistä (mekaanisista) käsijarrusatuloista, näyttää mm. ebaysta löytyvän kohtuudella? Onko niiden suhteen mitään todistelua leimalla, jos vaan jarruvoimat riittää? Ja paljoks se piti olla 1500 kg autossa?
16%, eli suurinpiirtein 2.4kN, tai jos rullat pysähtyy niin sekin riittää.
Tämmöisen ( http://forums.offipalsta.com/showpost.php?p=439492&postcount=59) rakentelin jokunen vuosi sitten. Kuvassa oleva Saabin satula ei toiminut edellä kerrotusta syystä, Volvon ois toiminu, kai, mutta tuokin paketti tuli hukattua ennen kuin sitä pääsi oikeasti käyttämään.
Tuo oli oikein nätti yhdistelmä, ehkäpä pitäis alkaa suunnitella jotain samanlaista pakettia omaan Dodgen NP 205 jälkeen. Vähän huonompi juttu on kun ei ole se laippa siinä paikalla mutta eikö sen saa jotenkin muokattu sorvissa että se alkaa sopia :D.