View Full Version : Rangen laatikot
joonaveckman
27.11.2014, 14:44
Mitähän vaihteisto jakolaatikko yhdistelmiä ihmiset on rakennellut Rangen V8:n jatkoksi? Omassa suzukissa nyt rangen omat manuaali laatikot, mutta kun meinaa mennä 35" pyörillä vähän turhan haipakkaa mun makuun.
Mitkä akselit/perävälitykset sulla on? Roverin V8:n jatkona päälaatikossa 1. vaihde 4.07 (4-vaihteiset) tai ~3.3(5-vaihteiset) ja jakolaatikossa pikkupuoli lähes aina 3.32.
Ei ainakaan vakiona tiheämpää jakolaatikkoa helpolla löydy?
joonaveckman
27.11.2014, 18:13
Akseleina molemmissa päissä rangen omat etuakselit.. Niiden välityksistä ei ole tietoa.. Onko rangen laatikkoon laitettu jonkun toisen auton vaihdelaatikkoa perään eli kahta vaihdelaatikkoa peräkkäin?
volvosta borgwarner65 ja siihen suikan välitetty jakis saa ainakin riittävän hitaan
p0hamala
28.11.2014, 18:45
Noihin ranken periin saa tiheämmät välitykset, enemmän niitä vaidetaan kuin askin tai jakiksen välityksiä ...
joonaveckman
30.11.2014, 20:54
Mistähän noita tiheämpiä välityksiä voisi etsiskellä? Mitkähän välitykset tuollaisissa rangen perissä vakiona on?
3.54 on vakiona ja mm. täältä löytyy tihieämpiä periä: http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/ring-pinions.html Mielestäni noi käy Rangeenkin, mutta tarkista ennen tilausta.
Nuo passaa roverin periin, eli kaikkiin sarjalaisiin ja rangeen. (P38:iin on omansa)
Vakio series välityksetkin passaa kun laittaa tuollaisen speiserin:
http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/diy-rebuild-kits/differential-rebuild-kits/4-7-spacer-ring.html
On tosin heikompi kuin nuo ashcroftin omat.
4,75 on passeli muutoin vakiolle Rangen koneelle ja laatikolle kolmeviitosilla renkailla. Nuo vakiot seriekset on 4,7
Itsellä myös kiinnostaisi sovittaa joku muu laatikko ja jakis rangeen, mitäs vaihteistoja tuohon moottoriin saa kohtuutyöllä kiinni? Rangen vakiolaatikoiden välitykset kun ei vaan riitä omaan käyttöön ilman järkyttäviä perävälityksiä ja tuolla autolla olis kumminkin tarkoitus ajaa maantielläkin niin se perävälitysten muokkaaminen on poissuljettu vaihtoehto.
Racingrabbit
04.12.2014, 18:16
Oletettavasti kaikki haluaa hitaalle puolelle vielä tiheämpää välitystä?
Jos on LT230 jakolaatikko,niin tollanen sinne ja on riittävän hitaat välitykset: http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/the-underdrive/underdrive.html
↑ Tolla ratkaisulla pakkikaan ei mee liian pieneksi.
Lainataas topikkia ku kerta rangen laatikoista puhe.
Eli kysymyksiä jakolaatikosta:
-kestävyys verrattuna toyotan splitcase jakikseen?
-takakardaanin lähtö, onko sivussa vai keskellä?
-saako hitaan takavedon kytkettyä mitenkää?
Sais vaa toyotan 1,98 jakiksen tilalle huomattavasti tiuhemmat välitykset...
moggirange
04.12.2014, 20:41
Itsellä myös kiinnostaisi sovittaa joku muu laatikko ja jakis rangeen, mitäs vaihteistoja tuohon moottoriin saa kohtuutyöllä kiinni? Rangen vakiolaatikoiden välitykset kun ei vaan riitä omaan käyttöön ilman järkyttäviä perävälityksiä ja tuolla autolla olis kumminkin tarkoitus ajaa maantielläkin niin se perävälitysten muokkaaminen on poissuljettu vaihtoehto.
Laita tuolleen ku tuossa minun keltasessa , eli 4,7 perät ja jakolaatikossa isopuoli 1:1 On hyvä tiellä ja maastossa. Jaksaa mennä tyhjäkäynnillä jängässä vaikka vähän upottaiski.
Racingrabbit
04.12.2014, 20:51
Lainataas topikkia ku kerta rangen laatikoista puhe.
Eli kysymyksiä jakolaatikosta:
-kestävyys verrattuna toyotan splitcase jakikseen?
-takakardaanin lähtö, onko sivussa vai keskellä?
-saako hitaan takavedon kytkettyä mitenkää?
Sais vaa toyotan 1,98 jakiksen tilalle huomattavasti tiuhemmat välitykset...
-kestävyydestä ei kokemusta Toyotan laatikkoon verrattuna
-takakardaanin lähtö/käsijarrurumpu oikealla keskilinjasta
-hitaan takavedon saa tehtyä tarvittaessa tolla: http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/miscellaneous/part-time-4wd-kits/lt230-part-time-kit.html
Lainataas topikkia ku kerta rangen laatikoista puhe.
Eli kysymyksiä jakolaatikosta:
-kestävyys verrattuna toyotan splitcase jakikseen?
-takakardaanin lähtö, onko sivussa keskellä?
-saako hitaan takavedon kytkettyä mitenkää?
Sais vaa toyotan 1,98 jakiksen tilalle huomattavasti tiuhemmat välitykset...
Kardaanilähdöt oikealla sivulla. Saa hitaan takavedon kun kempittää tasauspyörästön ja käyttää sitä lukon kytkentää sitten etuvedon kytkemiseen. Tossa on hyvä juttu heikkouksista ja vahvuuksista http://www.pirate4x4.com/forum/land-rover/1626818-i-blew-up-my-lt-230-koh-took-me-out.html
Kardaanilähdöt oikealla sivulla. Saa hitaan takavedon kun kempittää tasauspyörästön ja käyttää sitä lukon kytkentää sitten etuvedon kytkemiseen. Tossa on hyvä juttu heikkouksista ja vahvuuksista http://www.pirate4x4.com/forum/land-rover/1626818-i-blew-up-my-lt-230-koh-took-me-out.html
Jaa et niis on jakiksissa tasauspyörästö eli ranget on jatkuvia nelivoja? Tiedän sen vert rangest et ne tehää englannis :)
Alun mukaa mitä luin tota ni vaikuttas vahvalta. Eli jostai 70-luvun rangesta löytys tollai jakis? Luulis löytyvän joka kulmalta puoli-ilmasiks, kiitti tosta linkistä. Pitää tutustua oikein ajatuksella.
Racingrabbit
04.12.2014, 21:23
70-lukulaisissa nelivaihteisten perässä jakovaihteisto aina "samaa puuta".
Erillinen ratasjakolaatikko (LT230) tuli joskus 80-luvun alkupuolella.
Sitten on vielä irrallinen Borg Warnerin viskojakolaatikko,joka toimii kyllä siviiliautossa,mutta en suosittele hard core offiin.
Racingrabbit
04.12.2014, 21:31
Tässä Jeepin rakentelutopicissa oli juttua myös Roverin LT230 jakolaatikosta: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=62424&page=12
Jaa et niis on jakiksissa tasauspyörästö eli ranget on jatkuvia nelivoja? Tiedän sen vert rangest et ne tehää englannis :)
Alun mukaa mitä luin tota ni vaikuttas vahvalta. Eli jostai 70-luvun rangesta löytys tollai jakis? Luulis löytyvän joka kulmalta puoli-ilmasiks, kiitti tosta linkistä. Pitää tutustua oikein ajatuksella.
Nelivaihteisen kanssa samoissa kuorissa olevat jakolaatikot on muistikuvien mukaan ainakin mitoitukseltaan vähän tukevammat kuin uudemmat. Jos tuo 4-vaihteinen manuaali ei kelpaa (sekin aika järeää tekoa), niin on näistä joskus sahatttu tuo jakolaatikko-osio irti ja liitetty ainakin jenkkiautomaattien perään? Jos jaksaa puuhastella niin varmaan hyvä tulee. :) Ja aihiot on halvempia kuin nuo uudemmat LT230-jakolaatikot (eli 5-vaihteisten ja automaattien perästä.)
Oli sitten kumpi tahansa jakolaatikko, kannattaa se keskitasauspyörästö ottaa irti ja vaihtaa paineprikat. Ja kummankin laatikon saa puolikkaalla kemppilukolla tehty jatkuvalle takavedolle ja kytkettävälle etuvedolle.
Ainakin nelivaihteisen (LT95) jakiksesta kun käyttää sen tasauspyörästön auki niin kannattaa kasata lukitteella ne tasauspyörästön koossapitävät pultit. Mulla on yhdet pultit pyöriny auki. Toki siihenkin kului aikaa varmaan se 7-8 vuotta.
Laita tuolleen ku tuossa minun keltasessa , eli 4,7 perät ja jakolaatikossa isopuoli 1:1 On hyvä tiellä ja maastossa. Jaksaa mennä tyhjäkäynnillä jängässä vaikka vähän upottaiski.
Mullahan tulee toyota akselit tuohon omaan enkä oikeen jaksa uskoa että olis vieläkään riittävä välitys, yhtenä vaihtoehtona olen miettiny tuommosen underdriven väsäämistä jeepin osista lt95 laatikkoon.
Mullahan tulee toyota akselit tuohon omaan enkä oikeen jaksa uskoa että olis vieläkään riittävä välitys, yhtenä vaihtoehtona olen miettiny tuommosen underdriven väsäämistä jeepin osista lt95 laatikkoon.
LT95 ja 3.7 perät on ihan siedettävät 35" renkailla maastossa. Ajaminen alkaa olemaan vähän pomppusta ja suohiippailusta ei oikein voi puhua mutta tosiaan on mulla ainakin sietorajalla. LT230 ja ZF automaatilla noilla perillä kokonaisvälitys jää karvan alle 30. 37" renkailla saa päästellä hyvää vauhtia jos ei meinaa koko aikaa ajaa turbiininluistolla. Pari jeepin jakista on kans hommattuna UD rakentamista varten.
LT95 ja 3.7 perät on ihan siedettävät 35" renkailla maastossa. Ajaminen alkaa olemaan vähän pomppusta ja suohiippailusta ei oikein voi puhua mutta tosiaan on mulla ainakin sietorajalla. LT230 ja ZF automaatilla noilla perillä kokonaisvälitys jää karvan alle 30. 37" renkailla saa päästellä hyvää vauhtia jos ei meinaa koko aikaa ajaa turbiininluistolla. Pari jeepin jakista on kans hommattuna UD rakentamista varten.
Ahaa, eli siis en ole ainoa joka moista suunnittelee, siis underdriveä. :) ihan hyvänä mittapuuna välityksiin voi pitää tuota minun toista autoa jossa kokonaisvälitys 1:101 ja sillä ajaessa 37" renkaillä välillä toivois vielä pikkusen lyhyempää vaihdetta. Minun ajoista varmaankin 90% on suohiippailua ja kivikkokikkailua, siksi niitä välityksiä tarvii reilusti.
joonaveckman
09.01.2015, 22:10
Lisää tietämättömän opiskelijan kysymyksiä.. Kummassakos jakolaatikossa on tiheämmät välitykset, rangen omassa vai valottomassa suzukin laatikossa tossun välityksellä??
Rangessa aina pikkupuoli 3.321 (LT95) ja Tossun valottomassa myynti ilmoitusten perusteella 4.23, 4.25 tai 4.6.
joonaveckman
10.01.2015, 18:34
Eli jos rakentelen suzukin jakiksesta irto jakiksen niin pitäis pikkusen nopeuden pudota..
joonaveckman
27.01.2015, 17:10
Onkosta muuten täällä palstalla kukaan rakennellut automaatti ja manuaalilaatikkoa peräkkäin? Tuossa iski tallilla mieleen, että onnistuisiko sovittaa automaattivaihdelaatikon perään manuaalilaatikko ja sen perään jakolaatikko? Toki manuaalilaatikosta ei voisi vaihtaa vaihteita kun paikoillaan kun kytkintä ei olisi välissä..
Tulee vaan melko pitkä paketti ja takakartaanista liian lyhyt muuten varmasti löytyy hyvin välityksiä joka lähtöön
joonaveckman
27.01.2015, 19:58
Niin, onkohan rangen automaattilaatikko kuinkahan paljon pidempi kytkinkopan kanssa kuin manuaalilaatikko? Nopealla kuuklailulla en oikein hyviä kuvia löytänyt..
Ei sit saa haukkua
Mut miten jos askartelemaan alkaa niin jonkun vankkalootasen etuvetosen laatikko siihen automaatin perään sais taka kardaania älyllisemmän mittaiseksi perähän pitäis joko kempittää tai sit kokonaan poistaa ja pinionin sisältävän akselin päästä irto jakikselle veto josta sit kardaanit
Alumiini hitsailemaanhan sitä joutuu, mut eipä se tuplajakis tai ite tehty UD;kaan taida pulttaa ja aja mallinen rakennelma olla :confused:
BJ-40/76
27.01.2015, 22:42
Ei sit saa haukkua
Mut miten jos askartelemaan alkaa niin jonkun vankkalootasen etuvetosen laatikko siihen automaatin perään sais taka kardaania älyllisemmän mittaiseksi perähän pitäis joko kempittää tai sit kokonaan poistaa ja pinionin sisältävän akselin päästä irto jakikselle veto josta sit kardaanit
Alumiini hitsailemaanhan sitä joutuu, mut eipä se tuplajakis tai ite tehty UD;kaan taida pulttaa ja aja mallinen rakennelma olla :confused:
muutaman kerran asiasta olen varoitellut....
Siis jos esim. tässä -Nikuzai-:n tapauksessa vois jopa toimia/kestää, koska tuo "ylimääräinen-" perävälitys pudottaa välityssuhdetta puoleen/neljäsosaan, siis huippunopeus voi jäädä aika vaatimattomaksi... mutta tuo automaatti välittää voimaa läpi, siis momennninmuunnin(kansankielellä turbiini) voi tuplata vääntömomentin, ja automaatissa hitaimman vaihteen välitykset pyörii noin 3:1 taikka vielä tiheämpänä-> Siis varomattomalla kaasun polkasulla tuo etuvetoauton laatikko saa pahimmillaan 5-10 kertaisen väännön, verrattuna mitä kone tuottaa... ja nimenomaan tuo vaihtamisen vaikeus huokuttaa ajamaan isolla vaihteella (siis siinä etuvetoauton laatikossa, joka toimii jakiksena?) ja kun seiellä on suurin pykälä päällä, että saadaan vauhtia pikkasen esim nousuun/pehmeälle) niin silloin tuo 5-10x vääntömomentti alkaa tekemään irtoromua hyvin äkkiä....
Mutta kuten sanoin, vois toimia/kestää...
Onkosta muuten täällä palstalla kukaan rakennellut automaatti ja manuaalilaatikkoa peräkkäin? Tuossa iski tallilla mieleen, että onnistuisiko sovittaa automaattivaihdelaatikon perään manuaalilaatikko ja sen perään jakolaatikko? Toki manuaalilaatikosta ei voisi vaihtaa vaihteita kun paikoillaan kun kytkintä ei olisi välissä..
Mulla oli kaksi manuaalilaatikkoa peräkkäin. Oli hyvä valita paikallaan tai kävelyvauhdissa sopiva pykälä taaemmasta, mutta ei niitä ajossa voinut pykältää. Automaattihan varmaan ottaa löysät pois kaikissa tilanteissa paitsi P ja N -asennossa? Voi olla pykältäminen vielä vaikeampaan kuin manuaaliversiossa?
http://alanmiehet.com/Vaihteisto