PDA

View Full Version : Jarrujen ilmauslaite


Nerd-O
27.11.2014, 13:22
Ajattelin investoida laatuun ja käydä Biltemasta hakemassa hienon jarrujen ilmauslaitteen. Vielä kun tuo hintakin on kohdillaan. Ei tuota niin usein tarvi että viitsisi jonkun 100e laitteen ostaa sitä varten. Tuolla vaan saisi ilmeisesti yksin vaihdettua nesteet kohtuu helposti.

http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Moottoripyorat/Korjaamovarustus/Jarrujen-ilmauslaite-191531/

Onko mitään ideaa miten tuo laite toimii? Oletettavasti tuo letku laitetaan ilmausruuviin kiinni, ruuvi avataan ja painetaan tuosta kahvasta. Sen jälkeen se kait imee nesteet tuohon säiliöön? Mutta jos vanhat nesteet on oletettavasti n.10v vanhoja niin kannattaako jokainen kulma käydä erikseen läpi ensin imemässä tyhjäksi vai kannattaako alkaa vaan täyttään suoraan uutta tavaraa? En tie saako tuolla edes järjestelmää tyhjäksi ja onko siitä edes mitään hyötyä.

Jotenkin veikkaan että se toimii muutaman vaihdon ja sitten se on rikki..

Reetu
27.11.2014, 13:50
Paineilmalla toimii, eli letku kahvan persiisee ja menoks...

NKH
27.11.2014, 14:02
Jarrunesteen vaihto alipaineimijän kanssa.

Imase ensimmäisenä säiliö tyhjäksi, täytä uudella nesteellä. Sitten käyt joka nurkan vuorollaan läpi ja imet niin kauan kunnes tulee puhdasta nestettä nipasta.
Älä päästä säiliöö tyhjäksi ettei ime ilmaa järjestelmään.
Jos ABS-jarrut niin suorita operaatio virrat päällä.

Hessu888
27.11.2014, 14:59
Tuo linkin laitehan tarvii kompuran kaverikseen, mutta sellainen vielä halvempi ilman kompuraa toimiva malli: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Jarrut/Jarrujen-ilmauslaite-19146/ toimii myös yksin tehtynä alipaineventtiilin avulla. Kytkee ton kiinni ja painelee jarrua ja lisää välillä nestettä säiliöön. Kun uutta nestettä tullut läpi, niin kirraa ilmaruuvin kiinni.

Timo_L
27.11.2014, 17:37
Älä päästä säiliöö tyhjäksi ettei ime ilmaa järjestelmään.
Jos ABS-jarrut niin suorita operaatio virrat päällä.

Tarkentaisin, että ABS- jarrullisessa (ainakaan kaikissa) ei ole mitään väliä onko virrat päällä vai ei, mutta on EHDOTTOMAN tärkeää että ABS- yksikkö ei ime sisäänsä ilmaa. Useimmissa ABS- autoissa jos abs- moduulin sisälle menee ilmaa, täytyy sen jälkeen käydä putiikissa viitillä missä on laite joka ymmärtää ko. ABS- yksikön sielunelämän päälle. Ne ilmat kun ei tule laitteesta yleensä ulos ilman ko. toimenpidettä.

Tosin ihan normijarruillakin on syytä huolehtia ettei pääsylinteriin pääse ilmaa, voi muuten joutua ilmaamaan senkin.


Tuo linkin laitehan tarvii kompuran kaverikseen, mutta sellainen vielä halvempi ilman kompuraa toimiva malli: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Jarrut/Jarrujen-ilmauslaite-19146/ toimii myös yksin tehtynä alipaineventtiilin avulla. Kytkee ton kiinni ja painelee jarrua ja lisää välillä nestettä säiliöön. Kun uutta nestettä tullut läpi, niin kirraa ilmaruuvin kiinni.

Tuota olen koittanut, mutta ihan sama mitenpäin takaiskuventtiili oli niin ei sillä ainakaan ilmoja saanut systeemistä pois :D Suulla imien takaiskuventtiili kyllä pelitti, että mikä lie oli sitten syynä kun ei toiminut varsinaisessa operaatiossa.

samisami2
27.11.2014, 17:39
Itse ostin just viikko sitten vastaavan. Takajarru rempan tein ja kaikki nesteet oli pois putkista kun täytyi tehdä uudet päät syliterien päähän. Uudet nesteet sisään niin että ilmaus ruuvit auki takaa. Nesteet meni ihan omalla painollaan putkiin.
Toiselta puolelta oli jäänyt sylinterille tuleva jarruputki huonosti kiinni ja ilmauslaitteella koko ajan pientä kuplaa nesteen seassa. Nestettä ei kumminkaan vuotanut kun olin pumpannut polkimella paineet putkiin.
Ohjeessa kannu on ilmausnipan alapuolella, mutta itse parhaan tuloksen sain kun nostin kannun niin että nesteet meni koko ajan ylämäkeen. Jos kannu oli lattialla ja vaikka letku tuli renkaan takaa suoraan ylöspäin niin ei imenyt kunnolla.

Näin jälkeen päin miksi ei ole ennen tullut ostettua. Niin paljon helpompaa ja siistimpää tuolla on touhuta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6952&pictureid=166942

Timo_L
27.11.2014, 17:54
Tuollainen kompuralla toimiva alipainepumppu on pitänyt itsekin ostaa, vaikuttaisi ihan kätevältä vermeeltä. Noita takaiskuventtiilillisiä pumppaa-poljinta-itse-systeemit on tuntuneet olevan ihan susia..

tdi
27.11.2014, 18:07
Itel on kans ollu n.7v ylemmän kuvan mukainen pönttö ja ihan ehdoton yksin tehes! Jostain syystä ollaan kuitenki yleensä ilmattu ihan perinteisesti kaverinavustuksella, mut toimittaa hyvin säiliön virkaa. :rolleyes:

hiluvitkutin
27.11.2014, 18:41
Tuollainen kompuralla toimiva alipainepumppu on pitänyt itsekin ostaa, vaikuttaisi ihan kätevältä vermeeltä. Noita takaiskuventtiilillisiä pumppaa-poljinta-itse-systeemit on tuntuneet olevan ihan susia..

Samaa oon kuullu minäki noista venttiilihäksättimistä. Paremmin onnistuu kaverin kanssa.
Toi säiliö on hjuva

baxxter
27.11.2014, 19:20
Sopii myös muuhun imeskelyyn, esim polttoainelinjojen täyttämiseen/tyhjentämiseen, jäähdytinnestettäkin joskus jostain syystä otettu tuolla talteen.. Öljyille on sitten oma, samalla periaatteella toimiva imuvaihtaja.

Arpe
27.11.2014, 19:31
Ihan toimiva peli. Itellä vastaava,mut motonettilaatu.
Tuosta saa myös kätevästi modattua laitteen millä voi painaa ilmausnipasta alakautta nestettä säiliöön,eli saa ilmattua kinkkisemmätkin jarrulinjat.

Eli kun korvaa sen suuttimen mistä paineilma normaalisti suhisee ulos umpitulpalla,kaataa kannun säiliöön reilusti jarrunestettä ja kääntää kannun ylösalaisin.
Sit letku ilmausruuviin,ruuvi löysälle ja liipasimesta varovasti paineilmaa kannuun.
Pöntön voi myös näppärästi räjäyttää liialla paineilmalla joten malttia..

Umpitulpan tilalla vois käyttää pientä painemittaria ni pystyis tarkkailemaan paineen määrää.

smgt
27.11.2014, 19:31
Ite oon aina ja kaikista autoista ilmannu niin että nippaan kirkas letku ja toinen pää nestepurkkiin missä on nestettä.

Rauhallisesti ku polinta pumppaa niin neste tulee säiliöltä purkkiin päin. Materiaali kustannus 70senttiä.

Julle vaan
27.11.2014, 20:44
Sama homma täällä, tosin niinkin kehittyny systeemi että litran? lasiseen kurkkupurkiin peltikanteen meisselillä reikä mihin letku istuu jämptisti, nestettä pohjalle ja letkun pää pinnan alla. Toinen reikä vielä kanteen mistä huilaa ilma ulos ja siihen reikään voi työntää letkun toisen pään sitten kun nostaa purkin hyllylle odottamaan seuraava jarruremonttia. Tässä toki hyvä jos on kaveri kattelemassa tuleeko vielä ilmakuplia vai pelkkää nestettä, ja onnistuu vaikka emännältäkin kun ei tarvi muuta kun kattoa kupliiko purkissa:D

Nostokurki
27.11.2014, 22:02
Minä tein tuollaisen:

http://nostokurki.1g.fi/kuvat/Uudempia+sekalaisia/14-media.jpg/small

Jääkaapista purettu kompura imee tyhjennettyyn sammuttimeen alipaineen, ja sammuttimessa menee pohjalle asti putki minkä yläpäähän saa ohuen letkun kiinni. Tuolla saa imaistua öljytikun reiän kautta liemet koneesta, tuolla pystyy ilmaamaan jarrut ja vaihtamaan nesteet... Rakensin myöhemmin vielä telineen missä nuo on kaikki siististi siirrettävässä paketissa :)

MOGGI
27.11.2014, 23:18
Ite koitin tommosella Biltema imuvaihtajalla ilmata moneen otteeseen , ainakin 7 litraa vetänyt nestettä läpi mutta ei toiminut. Aina vaan jarruissa ilmaa
Sitten vanha konsti käyttöön letkun pää purkkiin ja pumppaamaan poljinta niin rupes jarrut pelittämään.

hutikka
28.11.2014, 07:10
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6952&pictureid=166942

Saattaa sylkeä poistoilman mukana vähän jarrunestettä joten ei kannata töhöttää auton kylkeä vasten.;)
Töissä imasen tolla isoimmat ilmat pois ja perinteisellä ilmauksella kaverin kanssa loput.Tarvis varmaan ostaa moinen omaankin talliin.

Nerd-O
28.11.2014, 07:48
Tuo linkin laitehan tarvii kompuran kaverikseen, mutta sellainen vielä halvempi ilman kompuraa toimiva malli: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Jarrut/Jarrujen-ilmauslaite-19146/ toimii myös yksin tehtynä alipaineventtiilin avulla. Totta. Tuokin sieltä löytyy ja sitä meinasin ensin. Mut kuulemma tuo malli ei ole kovin kehuttava. Muutama tuttu oli tuon hankkinut. Letku kuulemma irtoilee aina. Noh. Sama vika voi olla tuossa toisessakin mallissa. Laittaa jonkun letkukiristimen vaan niin kyllä ne paikallaan pysyy. Eikä tuo vajaa 20e nyt kovin paha hinta ole tuosta laitteesta. Onhan se hieno kun voi paineilmaa tuollaiseen käyttää :D Kävin sit eilen sen ostamassa. Viikonloppuna tulee sitten kokeiltua kuinka toimii. Jos on helppo käyttää niin ehkä noihin autoihin voisi hieman useammin vaihdella jarrunesteitä. Ne kun tuppaa aina jäädä vaihtamatta.

Kaitsu67
28.11.2014, 10:41
Mulla on kans toi ekassa viestissä kysytty laite jo hyllyssä odotellut jonkun aikaa...ilmeisesti "soiva peli" siis, kunhan kerkee aloittamaan jarrurempat taas...

Reetu
28.11.2014, 15:32
Ite koitin tommosella Biltema imuvaihtajalla ilmata moneen otteeseen , ainakin 7 litraa vetänyt nestettä läpi mutta ei toiminut. Aina vaan jarruissa ilmaa
Sitten vanha konsti käyttöön letkun pää purkkiin ja pumppaamaan poljinta niin rupes jarrut pelittämään.

Oliko saab? :D

sisua45
28.11.2014, 15:38
Ite oon aina ja kaikista autoista ilmannu niin että nippaan kirkas letku ja toinen pää nestepurkkiin missä on nestettä.

Rauhallisesti ku polinta pumppaa niin neste tulee säiliöltä purkkiin päin. Materiaali kustannus 70senttiä.

Ei toimi kaikissa autoissa, vaan vaatii paineen alaisen ilmaamisen, että poistuu ilmat. Joissakin taas lähtee ilmat melkein itsestään pois, kunhan vaan ruuvia raottaa.

Mutta on nyt passatissa ilmaa järjestelmässä, eikä lähde pois. Tais mennä ABS:ssään ilmaa. Vaihdoin jarrunesteitä, ja takaa meni alumiini jarrusatulasta ilmauspropun kierre. Lähdin verstaalta pois, ja yön aikana oli säiliö lirissyt tyhjäksi, kun proppu ei pitänyt. Kahteen kertaan olen kaverin kanssa ilmannut, mutta ei parempaa tule. Juuri ja juuri meni katsastuksesta läpi... :mad:

Ranee
28.11.2014, 15:38
Oliko saab? :D

Myöskin huhutaan ettei takaveto volvoista tule ilmat imemällä pois. Kaksatasen jarrut ilmaa itsensä kun jättää ilmanipat hetkeksi löysälle.

hiluvitkutin
28.11.2014, 16:07
Ei toimi kaikissa autoissa, vaan vaatii paineen alaisen ilmaamisen, että poistuu ilmat. Joissakin taas lähtee ilmat melkein itsestään pois, kunhan vaan ruuvia raottaa.

Mutta on nyt passatissa ilmaa järjestelmässä, eikä lähde pois. Tais mennä ABS:ssään ilmaa. Vaihdoin jarrunesteitä, ja takaa meni alumiini jarrusatulasta ilmauspropun kierre. Lähdin verstaalta pois, ja yön aikana oli säiliö lirissyt tyhjäksi, kun proppu ei pitänyt. Kahteen kertaan olen kaverin kanssa ilmannut, mutta ei parempaa tule. Juuri ja juuri meni katsastuksesta läpi... :mad:

Saattaa lähtee ku ajelet ja jarruttelet sillai että se apsi joutuu kunnolla hommiin ja sen jälkeen ilmata kaverin kans.

smgt
28.11.2014, 16:11
Ei toimi kaikissa autoissa, vaan vaatii paineen alaisen ilmaamisen, että poistuu ilmat. Joissakin taas lähtee ilmat melkein itsestään pois, kunhan vaan ruuvia raottaa.

Voi olla. En kiellä. Ei itellä ole ollu ongelmia.
Ennen ilmasin ihan omalla painolla että oli kirkas letku nipassa niin näki siitä millon ei enää tule kuplia.
Sitte myöhemmin opin että voi polkeakki kun letkun pää on vaan nesteessä.

Samsonite
28.11.2014, 16:43
Semmonen kokemus on tuosta pönttömallin vehkeestä että kyllä sillä nesteet vaihtaa mutta loppuilmaus pitää tehdä perinteisesti jos haluaa hyvän lopputuloksen = kova poljin.

0ltzi
29.11.2014, 09:50
Pitihän se ostaa. Mota merkkinen motonetistä 40€

H&K
29.11.2014, 10:01
Ite koitin tommosella Biltema imuvaihtajalla ilmata moneen otteeseen , ainakin 7 litraa vetänyt nestettä läpi mutta ei toiminut. Aina vaan jarruissa ilmaa
Sitten vanha konsti käyttöön letkun pää purkkiin ja pumppaamaan poljinta niin rupes jarrut pelittämään.

Oliko saab? :D

Tais tässä MOGGI:n tapauksessa olla kyseessä nimimerkkiin viittaava kapine... :)

joker
29.11.2014, 10:07
Ite koitin tommosella Biltema imuvaihtajalla ilmata moneen otteeseen , ainakin 7 litraa vetänyt nestettä läpi mutta ei toiminut. Aina vaan jarruissa ilmaa
Sitten vanha konsti käyttöön letkun pää purkkiin ja pumppaamaan poljinta niin rupes jarrut pelittämään.

Samoin ittekin todennut imuvaihtajalla jää ilmaa johonkin. Polkemalla jarrua tullut paras tulos LJssä ja suikassa

nyyperi
29.11.2014, 12:03
Mikäs se vanha kikka oli, jossa työnnettiin paineilmaa jarrusäiliöön. ensin kaikki nipat auki, ja nestettä, ja sitten painetta perään?? vai muistanks mä jotengi väärin??

mhk
29.11.2014, 13:20
Kyseistä menetelmää suositeltiin ainakin Volvo c202:sen korjaamo oppaissa jos oikein muistan. Siinä oli ihan sitä varten oleva nestesäiliön korkki rengasventtiilillä.
Saman ajaisi tubeles venttiilin sovittaminen kun poraa huohotinreiän oikean kokoiseksi.
Tuokin menetelmä ilmeisesti vain johtuen Volvon jarrupiirien rakenteesta.

sisua45
30.11.2014, 17:03
Saattaa lähtee ku ajelet ja jarruttelet sillai että se apsi joutuu kunnolla hommiin ja sen jälkeen ilmata kaverin kans.

Uudet nastarenkaat, eikä yhtään lunta, niin en ole vielä viitsinyt kokeilla tuota. :)

Mikäs se vanha kikka oli, jossa työnnettiin paineilmaa jarrusäiliöön. ensin kaikki nipat auki, ja nestettä, ja sitten painetta perään?? vai muistanks mä jotengi väärin??

Toimii, kun jarrupoljin on vivuttu pohjaan. Täytyy päälle vielä ilmata nurkat perinteisesti.

Nerd-O
01.12.2014, 08:44
Viikonloppuna tuota sitten tuli testailtua. Olin tuohon ralli mitsuun jo pari viikkoa sitten aloittanut jarrurempat. Nyt se piti vaan ilmailla ja samalla vaihtaa jarrunesteet. Tuo yksi jarru mitä pidempään olin hinkannut vaati jarrupolkimen painamista pariin otteeseen. Sitten kun nestettä alkoi tulla tuon laitteen imuputkeen niin sen jälkeen se vasta osasi imeä. Sama homma oli toisella puolella takana. Edessä tätä ongelmaa ei ollut.

Lukitsin tuon laitteen imemään ja menin vaan lisäileen nestettä. Kovin nopeasti tuo ei imenyt, mutta se on ihan hyvä vaan. Sen imetyn tavaran perusteella on vähän nihkeä sanoa onko siellä ilmaa vai ei. Menin vaan laittaan ne ilmausruuvit kiinni niin että laite imi samalla. Lopuksi kun kokeili jarruja niin hyvin ne toimi.

Eli kyllä oli ihan hintansa arvoinen laitos. Voisin tuohon Hyndaikkeliin kanssa vaihtaa jarrunesteet kun tuolla se on sen verran helppo operaatio.