View Full Version : tojota moottori svappi
vodkapatteri
26.11.2014, 20:41
oliko jollain kokemuksia 3L hiacen motorin sovittamisesta hiluksin lootaan.
hiace automaatti neliveto vm.92 ehkä
se on niitä japanin tuonti vehkeetä. tarviiko muutaku vauhtipyörä sorvailla sopivax?
käypikö hiluxin vm.87 lootaan suoraan.
Jos siellä Hiacen keulilla on 3L moottori, niin se sopii suoraan 87 hiluxin laatikkoon, kun etsii vaan sopivan vauhtipyörän.
vodkapatteri
29.11.2014, 20:28
pitäskö vielä seurava kesä mennä nyky moottorilla. jos nyt laakerois ja vaihtaa öljy pumpun. sitte vähä nostaa ahtoja ni sais lisä voimaa.
tuo muuttuuva siipinen solomu pakosarjassa pelaa muuten hyvin mut siipien kello puottaa paineet just huonolla aikaa 0,5 baariin.
nostaa kyllä muuten 1.5 bar heti pikku kierroksilla.
vodkapatteri
30.11.2014, 18:13
nytpä tuli loppu läjän koneesta. öljyt tulee ulos jostai jakopään stefasta ja nakuttaa.
vielä lisäx hydrauli pumppu jollottaa tosi kovasti...
pittää varmaan rueta kahtelemmaan jotain mottia.
vodkapatteri
08.12.2014, 20:15
olo on ku muksuilla joulun alla. huomenna kattomaa/hakemaa hiacee.
pitää vielä katella onko se kone 3L vai 5L ku eihän nuista myyjistä aina tiiä.
jos se on 3L ni taitaa olla sama parsia entinen kone kasaan.
vai mitä arvon gollegat on mieltä?????
Ei ole kokemusta kyseisistä padoista. 1kz-t on kyllä osoittautunut varsin potentiaaliseks ja saa sovellettua kohtuu vaivalla voimalinjan jatkeeks.
vodkapatteri
09.12.2014, 20:46
no nyt on haiculi pajalla. koneena just tuo 1kz kone.
pitää huomenna koittaa josko lähtis pyörimään. auto ku on kokenu kovia.
ei ainakaa tänää jaksanu kone pyöriä ympäri, varmaan motor oil männy väärälle puolen mäntää.
varmaan vaihan ahtimeks sen juuttuvasiipisen ni saa varmaan alavääntöö lisää. ja sitte nuita rikkinäisiä vetareita tuonne nurkkaan.
sekkii automaatti aski himottas laittaa mut pitäs jakoloota saaha naitettua siihen kii. liekkö impossiple missioni niinku elokuvissa sanotaan.
ens perjantaina rakennettaan saanan lauteilla pari kertaa tuo kone ja sitte muistellaan laavantaena miten se tehtiin.. http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon10.gif
no nyt on haiculi pajalla. koneena just tuo 1kz kone.
pitää huomenna koittaa josko lähtis pyörimään. auto ku on kokenu kovia.
ei ainakaa tänää jaksanu kone pyöriä ympäri, varmaan motor oil männy väärälle puolen mäntää.
varmaan vaihan ahtimeks sen juuttuvasiipisen ni saa varmaan alavääntöö lisää. ja sitte nuita rikkinäisiä vetareita tuonne nurkkaan.
sekkii automaatti aski himottas laittaa mut pitäs jakoloota saaha naitettua siihen kii. liekkö impossiple missioni niinku elokuvissa sanotaan.
ens perjantaina rakennettaan saanan lauteilla pari kertaa tuo kone ja sitte muistellaan laavantaena miten se tehtiin.. http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon10.gif
kyl siinä 1kzt koneessa on alavääntöä ihan mukavasti vakio turbollaki..
Onkos tuohon hiaceen joskus kone vaihdettu? Toyodiy meinais, että 1992 japanin version dieselkone vaihtoehdot olis ollut 2l 2400cc, 2lte (turbolla) 2400cc, ja 3l 2800cc
Joutaako tuosta hiacesta jotain osia myytäväksi? Ei mitään koneeseen liittyvää mut jotain muuta pientä saattais omaan haisuliin tarvita.
vodkapatteri
10.12.2014, 21:38
kyllä siinä tuo kone on ollu aina. liekkö sitte uudempi.
myytävää jää kyllä. puran ehjät osat jemmaan. akselistot jää kokonaan.
takaiskareissa oli jotain ihmeellistä ku menee pari piuhaa yläpäähän, liekkö joku rallimalli.
korin ja sisustuksen osat on kaikki sökönä.. etupenkit on ok mut en meinannu laittaa talteen.
tänään ajoin lämpimäks ja tomaatti lootakii pelaa. ilmastointi toimii.
kyllä siinä tuo kone on ollu aina. liekkö sitte uudempi.
myytävää jää kyllä. puran ehjät osat jemmaan. akselistot jää kokonaan.
takaiskareissa oli jotain ihmeellistä ku menee pari piuhaa yläpäähän, liekkö joku rallimalli.
korin ja sisustuksen osat on kaikki sökönä.. etupenkit on ok mut en meinannu laittaa talteen.
tänään ajoin lämpimäks ja tomaatti lootakii pelaa. ilmastointi toimii.
Vähän uudempi näkyy olevankin, 1993 vuosimallista lähtien ollu saatavissa myös 1KZTE 3000cc moottorilla. Tuolla koneella varmaan hiace kulkenu ihan kivasti, varsinkin tuohon suomiversion 2l2 moottoriin verrattuna.
Jäi vielä kysymättä, että mitä tuolle hiacelle tapahtunut, kun vähän joka puolelta (sisältäkin) "hiukan" rispaantunut? :)
vodkapatteri
11.12.2014, 05:19
yx ukkeli jossain joensuun nurkilla liukkaan tien takia lähteny lapasesta.
siis ainakin kerto näin. on kyllä täys tuho tullu, ei mitää ehjää korissa.
no olihan tuo avattava vasen takasivu lasi ehjä.
kävisköhän tuohon pataan LJ:n syöttöpumppu kylkeen(kaivelis tuosta pumpusta 12mm nestepään LJ:n pumppuun) tai saiskohan tuon pumpun naitettua 2l-t pumpun kannen kanssa. Sähköohjattu pumppu tuossa 1kz-te:ssä. Mekaanisen kanssa ois helpompi hölmöillä :D
mulla on 2lt:n pumppu paikoillaan. vissiin myös jollain isommalla nestepäällä mutta mistä noista tietää kun ei oo ite tehny pumppua :D
2lt pumppuun ei käy se 1kz-te:n pumpun nestepää...mut se pumppu menee
Kyllä sinne paikoilleen ihan tuosta vaan...hihnapyörä piti muistaakseni vaihtaa
vodkapatteri
11.12.2014, 19:39
pystyykö sitte poistamaan kaikki sähkökilkkeet koneen ympäriltä ku tuon pumpubn vaihtais?
eikös se sitte oo samalla tasolla tuon 2l-t kanssa eli ei muutaku sammuttimelle virrat.
koneen tehot tietty tippuu tuosta nyky sähköhässäkkä pumpusta.
hiluvitkutin
11.12.2014, 20:17
pystyykö sitte poistamaan kaikki sähkökilkkeet koneen ympäriltä ku tuon pumpubn vaihtais?
eikös se sitte oo samalla tasolla tuon 2l-t kanssa eli ei muutaku sammuttimelle virrat.
koneen tehot tietty tippuu tuosta nyky sähköhässäkkä pumpusta.
Näinhän se karkeesti on.
Mihis ne tehot häipyy? Eikai se sähköllä kulje :)
pystyykö sitte poistamaan kaikki sähkökilkkeet koneen ympäriltä ku tuon pumpubn vaihtais?
eikös se sitte oo samalla tasolla tuon 2l-t kanssa eli ei muutaku sammuttimelle virrat.
koneen tehot tietty tippuu tuosta nyky sähköhässäkkä pumpusta.
12mm nestepää siihen 2lt pumppuun...hyvin keulii
vodkapatteri
11.12.2014, 21:04
mikäs siinä vm 88 lj70 pumpussa on? 10mm?
jos kerta käy tuosta sähköpumpusta nestepää ni heittää sen paikalleen .
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=94031&highlight=12mm
sekkii automaatti aski himottas laittaa mut pitäs jakoloota saaha naitettua siihen kii. liekkö impossiple missioni niinku elokuvissa sanotaan.
Jaa-a, miten lie, mutta ei se sun nykyiseenkään lootaan passaa: http://forums.offipalsta.com/showpost.php?p=640620&postcount=21
jukkaj79
12.12.2014, 11:47
Broidilla vois joensuussa olla joku ihme kytkin koppa. Tuli hiacen laatikon mukana. Ei käynyt 2L2 perään. Mut 2L2 koppa kävi tuohon askiin. Laatikko oli paljon harvempi kuin vakio hissukan. :) Veikkaus oli et olis ollut 1kz perässä
Näinhän se karkeesti on.
Mihis ne tehot häipyy? Eikai se sähköllä kulje :)
Nestepään koko ero vaikuttaa asiaan. Nuissa 1kz koneissa on tietääkseni 12mm nestepää ja vanhemman lj:n pumpussa on 9mm vakiona
Jaa-a, miten lie, mutta ei se sun nykyiseenkään lootaan passaa: http://forums.offipalsta.com/showpost.php?p=640620&postcount=21
Joo tosiaan muisti teki tepposen. Ehti jo viestejä lukiessa unohtua että siellä on hilun aski :D Kyseinen kulkuneuvo on jalostettu ljn korista niin kuvittelin että siellä on ljn vaihtesto jatkeena.
mikäs siinä vm 88 lj70 pumpussa on? 10mm?
jos kerta käy tuosta sähköpumpusta nestepää ni heittää sen paikalleen .
Katso mitä lukee pumpun kyljessä. Ve4/9f alku numero sarjassa meinaa 9mm nestepäätä ja ve4/10f on 10mm.
ja 1kz-te pumpun kyltti
http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=3746&pictureid=79940
hiluvitkutin
12.12.2014, 17:05
Nestepään koko ero vaikuttaa asiaan. Nuissa 1kz koneissa on tietääkseni 12mm nestepää ja vanhemman lj:n pumpussa on 9mm vakiona
näinhän se on, mut lähinnä meinasin sitä että jos "perinteiseksi" pumpuksi vaihtaa niinku todennäköstä? ni eiköhän siitä suunnilleen saman verran irtoo ku vakio "sähkö" vehkeestä... todennäkösesti oon väärässä niinku yleensä.
eikös sitte viritetä ku ei riitä?
LJ:n pumppu käy suoraan sähköpumpun tilalle. Mutta ehdottomasti kannattaa laittaa sen 9mm:sen tilalle se 12mm ja ehkä tdi volkkarin nokkalevy. Ainakin hailuxin läjästä sai kyllä tolla lj:n pumpulla(12mm tdi nokkalevy) voimaa ulos sillä 1kzt-e vakio pikkuturbolla. Savutuskaan ei ollu paha, helepompi säätää savun määrää tuolla isommalla nestepäällä mitä mitä pienellä kun joutuu perussyötön pitään niin järettömän isolla josta sitten tulee että ruiskutusaika pitenee josta sitten seuraa sitä sun tätä :)
näinhän se on, mut lähinnä meinasin sitä että jos "perinteiseksi" pumpuksi vaihtaa niinku todennäköstä? ni eiköhän siitä suunnilleen saman verran irtoo ku vakio "sähkö" vehkeestä... todennäkösesti oon väärässä niinku yleensä.
eikös sitte viritetä ku ei riitä?
no joo totta. tuskin on vakiona kovin rajut ohjelmat ja minä en ainakaan älyä nuitte sähköpumppujen päälle mitään. voi olla hyvinkin mahdollista että siitä 9mm tapilla varustetusta pumpusta saa säätämällä saman pihalle kuin tuosta sähkö ohjatusta pumpusta.
Eiku ei käy.
Mikä siinä nestepäässä on erillaista? en oo koskaan hypistelly kyseisen pumpun nestepäätä niin sillä kyselen??
En oo minäkään hypistelly, enkä kyllä varmaan ymmärtäskään eroa vaikka oisinkii mutta luetun ymmärtämiseni antoi minun näin ymmärtää, eli hailux kertokoon.
2lt pumppuun ei käy se 1kz-te:n pumpun nestepää...mut se pumppu menee
Kyllä sinne paikoilleen ihan tuosta vaan...hihnapyörä piti muistaakseni vaihtaa
En oo minäkään hypistelly, enkä kyllä varmaan ymmärtäskään eroa vaikka oisinkii mutta luetun ymmärtämiseni antoi minun näin ymmärtää, eli hailux kertokoon.
siinä oli semmonen joku mulikka muistaakseni haitolla että sitä ei saanu istutettua siihen..hitto ku ei o tainnu yhtään kuvaa olla siitä kohtaa tallessa
perskule...löyty kännystä kuvia...selventääkö yhtään..nestepään päällä oleva jutska jutska
vodkapatteri
13.12.2014, 18:03
no eihän tässä viisastuttu hirveesti mut kunhan saan koneet lattialle ni pääsee arpomaan osia. tuo hilux on ajettu vasta 120tkm. pitäs tuo kone olla kestävä (jos ee säry)
eli varmaanki vaihan 2lt pumpun jollai isommalla nestepäällä ja sit kasaamaan.
kytkin pitää ettiä parempi.
vodkapatteri
14.12.2014, 17:50
onkos nuilla nestepäillä eroa esim volkkarin ja tojotan kesken ku näyttäävät kuvissa samalta?
volkkarin päitä näkyy oleavan tarjolla.
mikäs helvetti se levy juttu on? missä kohti pumppua?
ja onko ainoastaan vw tdi koneissa hyvä levy ?
kaikkihan siihen ny pitää tehä ku kerta auki ottaa.
vai möiskö kaikki pois ja lopetta harrastuksen.
kai tuosta putkihäkkyrästä muutaman satasen sais ..:rolleyes:
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/29727/Valto%20Jaaskelainen.PDF?sequence=1
(https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/29727/Valto%20Jaaskelainen.PDF?sequence=1)
Nokkalevystä puhut. Se tipahtaa siinä samalla pöydälle kun nestepään irrotat. 12mm nestepää ja 3.5mm iskulla oleva nokkalevy niin pitäisi sopan riittää melko pitkälle. Govenaattori muutoksesta en osaa juurikaan kertoa mutta siihen kaasu vivuston jousi pakettiin käsittääkseni vaihtaavat yhden jousen.
Nokkalevystä puhut. Se tipahtaa siinä samalla pöydälle kun nestepään irrotat. 12mm nestepää ja 3.5mm iskulla oleva nokkalevy niin pitäisi sopan riittää melko pitkälle. Govenaattori muutoksesta en osaa juurikaan kertoa mutta siihen kaasu vivuston jousi pakettiin käsittääkseni vaihtaavat yhden jousen.
Se jousi on pakko vaihtaa jos halutaan kierrättää enempi konetta. Tietyllä kierrosluvulla keskipakovoimalla estetään se, että kaasusta ei saa enää lisää kakkua. Vipu voi liikkua kun kyseinen jousi antaa periksi, mutta lisää soppaa ei tule. (joskus oli ongelma kun tarkemmin muistelen jonkun pumpun kanssa, että nestepään vaihdon jälkeen kun saatiin säätöihin tuli toi raja vastaan jossain 3,5krpm, kun se jous oli kuolleentunut ja syöttö ruuvi vei vipua jo valmiiksi liian liki govenoria) Mutta normi käytössä luulis ton 6k max kierrosten riittävän vallan mainiosti kuormitustilanteessa. :D Sitten kun tätä muutellaan on vaarana, että lähtee nokkalevy ''hyppimään''. Sitten vaihellaan pariin muuhunkin paikkaan jo vahvempaa jousta. Se jos temmot sinne azz korkeanostoisen nokkalevyn,shimmaat sen kohdalleen ja sen 12mm nestepään niin ei paljon enempi tarvihe kyllä vehkeen kakkua saada. Toki sieltä pumpusta saa vielä lisää kamaa jos tahtoo, mutta sitten pitääkin jo purkaa puoli pumppua ja vaatii hiukan enempi perehtymistä. :eek:
Joo, kun rupee pumppua tutkimaan, niin kannattaa varautua siihen ettei pienet osat karkaa. Nestepään kun irrottaa, niin pöydälle tipahtaa kourallinen rullia, rikkoja ja tappeja.
Joo, kun rupee pumppua tutkimaan, niin kannattaa varautua siihen ettei pienet osat karkaa. Nestepään kun irrottaa, niin pöydälle tipahtaa kourallinen rullia, rikkoja ja tappeja.
Mielestäni kannattaa avata niin että nestepää on ylös päin niin ehtii nähdä paremmin mikä oli missäkin ja sit kun pistää kasaan niin paperin kun pistää jousten kierteiden väliin ja pitää sillä ne paikallaan kun pujottaa sen takas niin ne saa herkemmin takas siten että ovat vielä oikeella paikalla ja se kaasuvivuston kuula on aina yhtä herkullinen pujotella paikalleen. Kannen kun ottaa irti niin sen näkee että onko se paikallaan.
Se jousi on pakko vaihtaa jos halutaan kierrättää enempi konetta. Tietyllä kierrosluvulla keskipakovoimalla estetään se, että kaasusta ei saa enää lisää kakkua. Vipu voi liikkua kun kyseinen jousi antaa periksi, mutta lisää soppaa ei tule. (joskus oli ongelma kun tarkemmin muistelen jonkun pumpun kanssa, että nestepään vaihdon jälkeen kun saatiin säätöihin tuli toi raja vastaan jossain 3,5krpm, kun se jous oli kuolleentunut ja syöttö ruuvi vei vipua jo valmiiksi liian liki govenoria) Mutta normi käytössä luulis ton 6k max kierrosten riittävän vallan mainiosti kuormitustilanteessa. :D Sitten kun tätä muutellaan on vaarana, että lähtee nokkalevy ''hyppimään''. Sitten vaihellaan pariin muuhunkin paikkaan jo vahvempaa jousta. Se jos temmot sinne azz korkeanostoisen nokkalevyn,shimmaat sen kohdalleen ja sen 12mm nestepään niin ei paljon enempi tarvihe kyllä vehkeen kakkua saada. Toki sieltä pumpusta saa vielä lisää kamaa jos tahtoo, mutta sitten pitääkin jo purkaa puoli pumppua ja vaatii hiukan enempi perehtymistä. :eek:
Juu saahan siitä enemmänkin irti mutta sit pitää jo alkaa miettimään sitäkin miten sen kaiken saa poltettua sylinterissä?? Käsittääkseni 12mm nestepää ja 3,5mm nokkalevy niin 2,5bar työntää mustaasavua vielä :D Itse en lähtis kierroksia nostamaan.
Pumpuun kannattaa laittaa sitten tdi nokkalevy eikä loivaa aaz td nokkalevyä.
Juu saahan siitä enemmänkin irti mutta sit pitää jo alkaa miettimään sitäkin miten sen kaiken saa poltettua sylinterissä?? Käsittääkseni 12mm nestepää ja 3,5mm nokkalevy niin 2,5bar työntää mustaasavua vielä :D Itse en lähtis kierroksia nostamaan.
Sillä mustalla saadaan se hyrrä pyörimään :D Ei mut karkaahan ne ruiskutusajat näis jakajapumpullisissa vehkeis vaik kuin ois korkeanostoista nokkalevyä ym :( Paineitten nostolla monesti saa aika paljon aikaseksi vs ruiskutuksen lisääminen. Se vaan kuin niitä sitten järkevästi nostaa on eri kysymys ja jos ei suuttimia shimmaa tiukemmiksi ja pumpun ennakon säätöä, niin ei riitä vara siinä pumpun käännös, vaan käy liian aikasella ja silti on pitkä toi ruiskutusaika. Kierrosten nosto on drifterimiesten hommia jos muuten pumppu toimii :D
vodkapatteri
15.12.2014, 20:50
kierroksia en aio nostaa. onko tuo nokkalevy kaikissa volkkarin tdi sama ni osaan kysellä niitä romuja jengiltä.
pitää jättää vodka patteri ottamati ku ruppee pumppu hommiin.