PDA

View Full Version : kumi levikkeet ruuvaminen


fintroll
26.11.2014, 14:12
Hei,

Mitä ruuvit on parempi käytää jos laitat levikkeet paikalla?

Toi Tek (itse poratava) ruuvit?

http://tekscrew.com/img/tek-screws-1.jpg

Tai tavallinen metalliruuvi?

http://image.ec21.com/image/dgganggu/oimg_GC07972254_CA08018756/Stainless_Steel_Welding_Screw_Self-tapping_Screw.jpg

Ja jos se on metalliruuvi tarvitsen varmasti porata reika ensin?

PunisherFIN
26.11.2014, 14:30
tuo wronicci mennee auton peltiin akkuporakoneella ihan ilman reikien tekemistä. ite käyttäsin rst ruuveja, niin ei ruostu ja näytä ihan paskalle puolen vuoden päästä.

-MaTTi-
26.11.2014, 14:36
Kannattais ne poratut tai ruuvilla puhkaistut reiät suojata jollain (millä?). Äkkiä alkaa ruostumaan kaaret ruuvinrei'istä.

Nerd-O
26.11.2014, 14:38
Mä käytin muinoin tuota jälkimmäistä. Samaisilla laitoin nykyiseen roiskeläpät kiinni. Syy on niinkin yksinkertainen että ne oli halpoja. Eikä se mun ongelma ole jos ne vuoden kuluttua on ruosteessa kun ei mulla ole niin pitkään nuo menopelit ;)

sos
26.11.2014, 14:47
mulla oli samulaissa 3-4v levikkeet porakärki ruuveilla, eikä lähteny ruostumaan, vaikke ollut suojattu millään.
jos suojata haluaa ni laittaa ensin kiinni ja sit ruuvit pois ja mälli silikoonia ruuvin kärkeen ja uudestaa kiinni jolloin silikooni leviää reijän ympärille

_LM_
26.11.2014, 15:51
http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/Kiinnitystarvikkeet/Ruuvit-ja-Pultit/Sinkittaminen/Itseporautuva-peltiruuvi-250-kpl-87104/ Näitä on itse tullut käytettyä. Tarvittaessa helpompi irroittaa vaikka olisi kanta hieman ruostunut.

0ltzi
26.11.2014, 16:11
Eikä se mun ongelma ole jos ne vuoden kuluttua on ruosteessa kun ei mulla ole niin pitkään nuo menopelit ;)

jotenkin todella ärsyttää tuolla asenteella autoa rakentavat :mad:

Samppa79
26.11.2014, 20:47
Miksi ruuvaamalla? Alumiini pop-niitti on parempi. Se suojaa ympäröivää mustaa terästä ja kestää pitkään. Reikään tippa sikakittiä varmuuden vuoksi. Ruuveja voi käyttää asennuksessa apuna.

sos
26.11.2014, 21:17
alumiini alkaa hapettumaan aika nopeasti ja mikä siinä on ruuvia parempi muutenkaan?

Luoppis
26.11.2014, 21:51
Pop-niitti ja tietyllä tapaa peltiruuvikin(eli porakärki) tiivistyy reikäänsä melko hyvin, eli sinne ei pääse vesi yms paska ihan hirveen helpolla lillumaan.

-Jarkko-
27.11.2014, 00:48
Läpipultilla niin ei tarvii kerätä renkaasta irti karisseita/revenneitä ruuveja...omasta eikä kaverin renkaista;)

Viipo
27.11.2014, 07:28
Läpipulttiin voi olla ongelmallista saaha se mutteri sisäpuolelta paikoilleen, jos on tuommonen "tavallinen" lokasuoja, jotta peltinen sisälokari tulee pultilla kiinni ulkolokariin...

sos
27.11.2014, 07:47
nyt laitoin samulain muovilevikkeet niillä "niittimuttereilla" vai mitä lienee oikealta nimeltään, mutta 6mm kierre puristetaan samaantapaan, ku poppari

Nerd-O
27.11.2014, 07:56
jotenkin todella ärsyttää tuolla asenteella autoa rakentavat :mad: Mutta miksi nähdä suurta vaivaa kun kuitenkin hävität sen auton? Eri asia on jos pidät sitä pitkään. Perin tampio saat olla jos viimeisen päälle rakentelet auton ja hävität sen vuoden sisään. Siinä vain sinä häviät ja ostaja voittaa. Et saa kuitenkaan niitä rahoja rakentelusta takaisin.

ISE
27.11.2014, 09:22
porakärki ruuvit tekevät monasti ohueenpeltiin liian suuren reiän,sutii tyhjää.

nyyperi
27.11.2014, 11:42
Mutta miksi nähdä suurta vaivaa kun kuitenkin hävität sen auton? Eri asia on jos pidät sitä pitkään. Perin tampio saat olla jos viimeisen päälle rakentelet auton ja hävität sen vuoden sisään. Siinä vain sinä häviät ja ostaja voittaa. Et saa kuitenkaan niitä rahoja rakentelusta takaisin.

No jospas jonain päivänä se osuu sinullekin se popniittilasikuitusanomalehti kilikalimaalipommi. Ehkäpä sitten tiijät mistä puhutaan. Se on niin, että kun minunkin autot on yleensä kiertänyt noin kymmenen tai viidentoista pikarakentajan kautta, niin löytyypi hassuja juttuja.
Tosin se hyväpuoli on asiassa, ettei yleensä tartte pahemmin ostella sähköjohtoa, kun sitä poispurettua käytettyä lankaa on hyllyt täynnä...

Hessu888
27.11.2014, 11:53
Jos tuollaisia mutteriniittejä/niittimuttereita käyttää, niin mikä kombinaatio ois paras ruostumisen ehkäisemiseksi ja toisaalta paikallaan pysymisen kannalta? Onko rosterimutteri ja rosteripultti kierrelukitteella varustettuna paras vai mieluummin vaikka rosterimutteri ja passivoitu pultti??

Hessu888
27.11.2014, 11:56
No jospas jonain päivänä se osuu sinullekin se popniittilasikuitusanomalehti kilikalimaalipommi. Ehkäpä sitten tiijät mistä puhutaan. Se on niin, että kun minunkin autot on yleensä kiertänyt noin kymmenen tai viidentoista pikarakentajan kautta, niin löytyypi hassuja juttuja.
Tosin se hyväpuoli on asiassa, ettei yleensä tartte pahemmin ostella sähköjohtoa, kun sitä poispurettua käytettyä lankaa on hyllyt täynnä...

Se Nerdon kuuluisa toyota taisi olla jo tällainen myyntipatenteilla höystetty kulkine, kun siitä on niin usein pahaa oloa oksennettu.

Repro
27.11.2014, 12:00
Jos tuollaisia mutteriniittejä/niittimuttereita käyttää, niin mikä kombinaatio ois paras ruostumisen ehkäisemiseksi ja toisaalta paikallaan pysymisen kannalta? Onko rosterimutteri ja rosteripultti kierrelukitteella varustettuna paras vai mieluummin vaikka rosterimutteri ja passivoitu pultti??

RST pultit ja mutterit tuppaa noin pienessä koossa katkeamaan ennenkuin pääsee edes kiristysvaiheeseen.

Hessu888
27.11.2014, 12:25
RST pultit ja mutterit tuppaa noin pienessä koossa katkeamaan ennenkuin pääsee edes kiristysvaiheeseen.

No tätä vähän pelkäsinkin, vaikka netin tietojen mukaan kiinnileikkautumisongelma olisi pahempi nylokeissa ja isoissa pulttikokokoluokissa. Olisko sitten paras se rosterimutteri ja normipultti vai päinvastoin?

sos
27.11.2014, 13:10
mä laitoin ihan rauta kierteet, ensin reiät sit pohjamaali sit kierteet ja senjälkeen pintamaali kierteidenki päälle ja normi pultit, kestää luultavasti riittävän pitkään. :)

Nerd-O
27.11.2014, 13:16
Aika hyvin nuo viritelmät tunnistaa autosta jos siinä on sellaisia. Joten kannattaa välttää suoraan sellaisia autoja. Mut jos olet ostamassa vanhaa paskaa niin paskassa on aina ongelmia. Ei se ole uusi auto.

Se Nerdon kuuluisa toyota taisi olla jo tällainen myyntipatenteilla höystetty kulkine, kun siitä on niin usein pahaa oloa oksennettu. Mikä niistä romuista? Itseasiassa yhdessäkään niistä ei tainnut tuollaisia viritelmiä olla kun ostin sen. Mut toitsun paskoja joutuu muutenkin pari kertaa vuodessa hitsaileen niin ei ole mikään ihme että ne on täynnä lasikuitua. Ainoa osa mikä ei mätäne niissä paskoissa.

Micco
27.11.2014, 14:20
mä laitoin ihan rauta kierteet, ensin reiät sit pohjamaali sit kierteet ja senjälkeen pintamaali kierteidenki päälle ja normi pultit, kestää luultavasti riittävän pitkään. :)

Ite teen aivan samalla menetelmällä, tulee vaan käytettyä 5mm niittimuttereita.
Muutenkin tulee aika paljon käytettyä noita niittimuttereita autoissa erinäisten roippeitten kiinnittämiseen.

Ite vihaan sitä kun kaikki kasataan poraruuveilla yms.

nyyperi
27.11.2014, 14:51
Suomi[muokkaa]
Substantiivi[muokkaa]
niittimutteri (6)

mutteri, joka niitataan materiaaliin
Etymologia[muokkaa]
Yhdyssana sanoista niitti ja mutteri.

Käännökset[muokkaa]
1. mutteri, joka niitataan materiaaliin[piilota]
englanti: rivet nut, blind nut, nut-sert

Tuo on minulle ihan uusi tuttavuus, mitenkä se tuommoinen sitte toimii. Onko se niinkuin niitti, jossa undo elikkäs vituiksmän toiminne, jonka pystyy perumaan? Vai jääks se ruuvikin siihen kiinni??

Hessu888
27.11.2014, 15:03
https://www.youtube.com/watch?v=dkPhGIaPCVs

Tällaiset rubber nutit vaikuttais kans sellasilta mille voisi olla käyttöä autohommissa: http://www.memfast.co.uk/shop/Vprod2.asp?cat=2256003409

Samppa79
27.11.2014, 15:43
alumiini alkaa hapettumaan aika nopeasti ja mikä siinä on ruuvia parempi muutenkaan?

Olen ymmärtänyt asian näin:
Rosteri ja musta ei sovi heikostikkaan yhteen->musta pelti uhrautuu ympäriltä heti kun olosuhteet menee märän puolelle.
Alumiini ja musta sopii paremmin, alumiini uhrautuu ennen mustaa rautaa->niitti syöpyy ennen lokasuojan kaarta.
Ominaisuudet liittyy sähköpareihin.

Kahteen käyttöautoon olen laittanut kumilevikkeet niin että kumin ja lokasuojan kaaren väliin sikakitti, kumin päälle rosterilatta, reikä läpi ja sikakitin kanssa paksu alumiini-poppari reikään. Ei ole vielä tippuneet ja vanhimmat on jo 7 vuotta pysyneet kiinni.

Oma kokemus on noista poraruuveista vähän negatiivinen autokäytössä ulkopinnoilla. Jos sellaisen vetää peltiin kiinni niin on suoranainen ihme jos vielä vuoden päästä on paikallaan samassa kireydessä.

nyyperi
27.11.2014, 16:02
https://www.youtube.com/watch?v=dkPhGIaPCVs

Tällaiset rubber nutit vaikuttais kans sellasilta mille voisi olla käyttöä autohommissa: http://www.memfast.co.uk/shop/Vprod2.asp?cat=2256003409

Jeps.. Nuita pittää hommata. Mitenkähän tuommoset on menneetkin ihan ohi. Onko noita ollut kauanki käytössä:eek:

helmapelti
27.11.2014, 16:30
Moottoripyöristä noita ainakin on löytynyt tärisevien muoviosien kiinnikkeinä.
Voit kiinnittää vaikka poraruuveilla jos sotket ne vaseliiniin, ei ne kumilevikkeet kestä kiinnityksen ikää.
Laittaisin ruuvien tms alle kulkemaan alumiinisoiron joka tulee kumia kokomatkalta.
Muuten kumi voi pullistella ja roikkua varsinkin pikku kosketusten jälkeen.

Jos lokarit ei kestä poraruuveja/popniittejä niin peltihommia on kuitenkin tiedossa, en usko kumikiinnitysten pelastavan paljolta.

mikkoimp
27.11.2014, 21:32
Pop-niitti ja tietyllä tapaa peltiruuvikin(eli porakärki) tiivistyy reikäänsä melko hyvin, eli sinne ei pääse vesi yms paska ihan hirveen helpolla lillumaan.

minä olen pitänyt peltiruuvia ja porakärkeä ihan eri ruuveina, eli porakärki on se hieman paksummille materiaaleille jossa siis poraava kärki ja peltiruuvi on se teräväkärkinen nimenomaan pellille..

Mela-Antero
27.11.2014, 22:02
Omaan käpälään paras ratkasu pitkään juoksuun m4 tai m6 laipallinen hitsimutteri(outoo ku ei ainakaa viime etsimältä löytyny netin/wurthin/farnell syöveristä m5 laipallista) ja kupari tahnalla tmv "kultasulalla" pultti, niittimutteritki osaa pykiä ja alkaa pyöriä mukana tmv kivaa jännää :D niittimutterin kanssa kuparitahnakin jeesaa kummasti...

Hessu888
27.11.2014, 22:02
minä olen pitänyt peltiruuvia ja porakärkeä ihan eri ruuveina, eli porakärki on se hieman paksummille materiaaleille jossa siis poraava kärki ja peltiruuvi on se teräväkärkinen nimenomaan pellille..

Porakärki eli itseporautuva peltiruuvi ei kyllä toimi paksuilla materiaaleilla, eli sekä porakärki että perinteinen peltiruuvi on ohuille levyille, mutta toinen tarvii poralla tehdyn alkureiän ja toinen tekee sen ite.

Juippa
28.11.2014, 10:27
Porakärkisen ruuvin käytössä pitää muistaa ettei ainevahvuus mihin ruuvin vetää kiinni ole paksumpi kuin ns.porakärki on pitkä. Porakärkiruuveja löytyy eripitusilla porakärjillä eripaksuisille materiaaleille. Ideahan on simppeli, kärki ruuvista poraa kierteille sopivankokoisen alkureijän, liika ohuissa materiaaleissa korkkaa helposti. Siksi kuvissa esiintyvä porakärkiruuvi ei ole mielestäni ikinä sopinut autonpelleille.

turakki
28.11.2014, 17:25
Paremmuudesta en sano mitään, mutta onhan poppareita teräksisinäkin. Sellaisilla joskus pellitettiin bussi. Eivät olleet mielestäni mitenkään ylikovaa ainetta.

lavanelikko
28.11.2014, 17:51
Paremmuudesta en sano mitään, mutta onhan poppareita teräksisinäkin. Sellaisilla joskus pellitettiin bussi. Eivät olleet mielestäni mitenkään ylikovaa ainetta.

Kyllä ne "normi" popparipihdellä vaatii aikas paljon puristusvoimaa. Nuo "teleskooppivehkeet" on varmasti parempia siihen tarkoitukseen... Nimin. 4.8 popparia kaksin käsin puristanut, että sai karan irtoamaan...

-Jarkko-
28.11.2014, 23:26
Porakärkisen ruuvin käytössä pitää muistaa ettei ainevahvuus mihin ruuvin vetää kiinni ole paksumpi kuin ns.porakärki on pitkä. Porakärkiruuveja löytyy eripitusilla porakärjillä eripaksuisille materiaaleille. Ideahan on simppeli, kärki ruuvista poraa kierteille sopivankokoisen alkureijän, liika ohuissa materiaaleissa korkkaa helposti. Siksi kuvissa esiintyvä porakärkiruuvi ei ole mielestäni ikinä sopinut autonpelleille.

Ja joissain muistaakseeni wurtin ruuveissa oli eri nousuja eripaksuisille levyille noissa porakärkiruuveissa ja pulteissa:cool:

Hymyssä suin töräyteltiin antenneja koneisiin kiinni poraruuveilla 1-4mm pelteihin, ruuvit tosin eri laatikosta paksulle ja ohuelle...:rolleyes:

ajelija
29.11.2014, 00:38
Leikkaa kaaret suosiolla isommaksi (ostat ne isommat renkaat kuitenkin joskus :D) Hitsaat lattarautaa lokariin niin että jää aavistuksen lokasuojaa ulommas jolloin helppo hitsata ja sisäpuolelle jää hyvin tilaa porata reikiä lattarautaan mihin kiinni kumia mahdollisimman monikankaista ja esim, 10cm leveää 5cm kumi ulospäin kaaresta ja 5cm sisään niin ei aikaa myöten ala (aaltoilemaan) levikekumi. Ja tosiaan pulteilla ja muttereilla kiinni:)

Hessu888
29.11.2014, 20:14
Oiskohan tällasesta mihinkään: http://www.ebay.de/itm/300946201664?_trksid=p2060778.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Tuossa ois edullisessa mallissa tuo M8 jolle vois olla tarvetta ja rakenne sellanen, että mahtuis ahtaaseenkin paikkaan, mutta voiko tollanen peltirakenne pihdeissä kestää hetkeäkään? Millasia voimia noissa niittimuttereissa oikeesti tarvii??

0ltzi
29.11.2014, 20:46
Jeps.. Nuita pittää hommata. Mitenkähän tuommoset on menneetkin ihan ohi. Onko noita ollut kauanki käytössä:eek:



http://www.ebay.co.uk/itm/M4-M5-M6-Rubber-Well-Nuts-Expanding-Nuts-Cavity-Wall-Fixings-Boats-Cars-Bikes-/221252961065?pt=UK_DIY_Material_Nails_Fixing_MJ&var=&hash=item3383b44329

nää on vissii samoja? täytyy tilaa. on aika tyyriitä.