PDA

View Full Version : Toyotan perä Infoa aloittelialle??


Koivunoksa
24.11.2014, 19:21
Täällä taas äkkinäinen kyselee tyhmiä mutta kysyn silti ku ei tunnu muualta saavan infoa?:confused:

Patrollin alle on menossa HJ61 lukko-akselit. Ja tässä kaiken muun suunitelman lomassa alkoi itää ajatus perävälitysten muuttamisesta.

Aikani nettiä selatessa vastaan tuli useampikin firma mistä välityksiä saa mutta kaikissa puhutaan että kyseinen välitys sarja käy esim. Toyotan 8" toinen oli 8,5" ja jossain oli 9" periin??!!

NO? KYSYMYS KUULUU? MISTÄ MINÄ TIEDÄN MITKÄ NUO MINUN HJ-61 PERÄT ON??!!:confused::confused:

JA MITÄ NUO LUVUT 8", 8,5" ja esim 9" oikein tarkoittaa??:rolleyes:

Tuleeko ne jostain järkevästä minkä voi itse mitata vai hä?

Viipo
24.11.2014, 19:25
HJ:ssa on 9,5" perät ja se mitta tulee lautasrattaan halkaisijasta. Cross4wd:llä on jostain syystä 9,5" perä ilmotettu 8,9" peränä.

Sami89
24.11.2014, 19:29
Lautaspyörän kokoa tarkottaa. Ja hoojiissä on 9" perä. Jotkut puljut taitaa puhuu 8,5" mut vissii samaa tarkottaa. Patrollin alla 4,88 oli melko sopivan olonen välitys 38,5 pyörillä. Kestävyydestä en sano mitään muuta ku sen et ite vaihoin hojon akselit pois alta kahen safarin jälkee ku hajos takalukko, yks vetokeppi ja yks murros.:D

Edit; puol tuumaa jäi mitat vajaaks ja viipo oli nopeempi.:)

Koivunoksa
24.11.2014, 19:29
HJ:ssa on 9,5" perät ja se mitta tulee lautasrattaan halkaisijasta. Cross4wd:llä on jostain syystä 9,5" perä ilmotettu 8,9" peränä.


Kiitos ja kumarrus:D

Taas sai äkkinäinen konkareilta heti neuvon:o

ps. onko se siis ns. rattaan todellinen ulko halkaisija?

Koivunoksa
24.11.2014, 19:39
Lautaspyörän kokoa tarkottaa. Ja hoojiissä on 9" perä. Jotkut puljut taitaa puhuu 8,5" mut vissii samaa tarkottaa. Patrollin alla 4,88 oli melko sopivan olonen välitys 38,5 pyörillä. Kestävyydestä en sano mitään muuta ku sen et ite vaihoin hojon akselit pois alta kahen safarin jälkee ku hajos takalukko, yks vetokeppi ja yks murros.:D

Edit; puol tuumaa jäi mitat vajaaks ja viipo oli nopeempi.:)

No nyt sitten on oikein kahta tietoa:D

Kumpihan se nyt sitten on? Vai meenkö halliin ja mittaan ku takaperä on purettuna pöydällä:rolleyes:

Sami89
24.11.2014, 19:43
No nyt sitten on oikein kahta tietoa:D

Kumpihan se nyt sitten on? Vai meenkö halliin ja mittaan ku takaperä on purettuna pöydällä:rolleyes:

Usko noita viipon mittoja. Mul tuli ajatuskatkos.:)

Koivunoksa
24.11.2014, 19:44
Usko noita viipon mittoja. Mul tuli ajatuskatkos.:)

:D:cool: Ahhie kunnossa!

hitoy
24.11.2014, 19:47
Itellä kanssa käynyt mielessä moinen swappi. Viipon mitat btw. Oikein. Miten samilla on patun omat kestänyt? Lukkoja ei ole ja sehän säästää varmasti paikkoja.. patun omiin kun ei oikein saa mitään järkevää.. vai mitä muuta sinne voisi tunkea?ps. Volvo ei ole vaihtoehto..

Sami89
24.11.2014, 20:09
Itellä kanssa käynyt mielessä moinen swappi. Viipon mitat btw. Oikein. Miten samilla on patun omat kestänyt? Lukkoja ei ole ja sehän säästää varmasti paikkoja.. patun omiin kun ei oikein saa mitään järkevää.. vai mitä muuta sinne voisi tunkea?ps. Volvo ei ole vaihtoehto..

Patun akselit on ollu paljon kestävämmät. Ei oo särkyny ku kaks TLP murrosta ja yks uus. Ja yks etuperä mut se kuoli kuivuuteen. Toki lukkoja ei oo mut melko hyvin on ilmanki pärjänny. Arbbi himottais etee hommata mutkun maksaa vaa niin tuhottomast..:(

Koivunoksa
24.11.2014, 21:52
Kyselen lisää.

Jos ja kun nyt lähdetään siitä oletuksesta että välitykset menee vaihtoon niin mikä on liikaa.

Meinaan vain että kun vaihtamaan niin onko liian hurja ajatus jos laittaa kerralla esim tuon 5,29 vlityksen mitä esim GROS4WD on tarjolla??

Autossa kuten kuvassa näkyy on tällä hetkellä alla 35 kumit ja patun vakio välitykset. Ja aivan liian lujaa menee minun makuun.

Autoon olisi tarkoitus jos kaikki toiveet toteutuu niin laittaa 38,5 kumit. Eli olisikko hajua miten laulaa vähäisessa maantie ajossa tuolla 5,29 välityksellä?

Autolla tullaan pitämään kilvissä joten maantie ajoa tulee mutta tosi vähän. Vähäiset työ ajot n.40-50km päivässä mutta varmasti nuilla 35 kumeilla. Ja jos jonnekkin pohjoiseen on meno safaria ajamaan niin sitten ajetaan koko keksintä kuorma auton lavalle:D

Heitelkää ideoita ku ei ole kokemuksia välitys hommista (lähinnä että kuinka paljon mikäkin välitys vaikuttaa, muistaen kuitenkin että metsä renkaat tulee olemaan 38,5 jas siirto renkaat 35)


http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3359&pictureid=94611

Koivunoksa
24.11.2014, 21:55
Ja sitten vielä että kun ootte vaihelleet välityksiä niin oletteko ottaneet välitys sarjan kanssa jotain tälläista vastaavaa??

http://www.cros4wd.fi/OrigamiDEAL/index.php?page=product_info&id=23765&cid=492&path=0,1571,24,485,487,492&lang=

Kannattaako tuommosen sarjan laitto vai vaihellaanko pelkät laakerit vai miten?

Sami89
24.11.2014, 22:42
Maantieajosta ei niin hirveesti oo kokemusta mut 38,5 / 15 / 15 boggereilla ja 4,88 perillä patrollin mittariin 100km/h oli naviin melko tarkasti 100. Ja metässä noilla pyörillä tais olla pikkupuolella 2 liian pien ja 3 liian iso. Mut isolla puolella ykkönen oli sit siihen väliin käypänen. Eli kun oli reilu puol metrii lunta ni lukot kiinni pitkällä ykkösellä nilkka suorana ajamalla eteni.;) niin kauan ennenk räjähti.:D

toyota4x4
24.11.2014, 23:31
tuollla on yokon gearin sivuilla uskoisin että oikea koko löytyy http://www.yukongear.com/DiffDetails.aspx?DiffID=286&PartsLink=PartCats.aspx%3fSearchMode%3dMake%26Make ID%3d12%26MakeName%3dToyota%26ModelID%3d523%26Mode lName%3dFJ-60%2bLand%2bCruiser%26Side%3dRear%26DriveType%3d4W D%26DiffID%3d286%26DiffName%3dToyota%2bLandcruiser %252c%2b%252790%2b%2526%2bolder%2b-%2b30%2bSpline

ja milleissä koot suzukin perä 180mm
patrollin etu perä 200mm
toyotan 9.5" hj 61:n 240mm
ilmeisesti tuo suzukin perä on sit kestävin kun se on pienin?? vai oliko se toisin päin?

Koivunoksa
25.11.2014, 21:40
Miten muuten on tuo välityksen vaihdon kanssa tuo ns shimaaminen. Eli sen sopivan hammas kontaktin saaminen?:rolleyes:

Heitelkää vaikka linkkiä mistä löytysi näppärät ohjeet miten sitä väritahnaa laitellaan ja kuinka paljon.

Ja vielä kyselisin että onko porukka laitellut välityksen vaihdon yhteydessä koko nuita isoja sarjoja missä tulee laakerit, stefat, liimat ja tahnat??:confused: Vai katsotaanko aina tapaus kohtaisesti että mitä tarvii uusia.

Tarkoitus olisi purkaa nuo akselit ihan muttereiksi ennen patukan alle menoa, ettei sitten heti tarvi olla aukomassa ku joku laakeri vollottaa:D

Tuossa kun on lueskellut nyt nuita muiden kertomuksia niin on tullut mieleen että onkohan tuo 5,29 välitys jo vähä liikaa jos on tie ajoa enemmän? Pitäskö pysyä tuossa maltillisemmassa 4,88??:cool: Onko ideoita??:rolleyes:

mikkoimp
25.11.2014, 22:26
onko laatikko 4 vai 5 lovinen?
5 lovisella voisikin kuvitella noita 5.29 välityksiä, 4 vaihteisella saattaa aika raaksti huutaa..

BJ-40/76
25.11.2014, 23:45
Miten muuten on tuo välityksen vaihdon kanssa tuo ns shimaaminen. Eli sen sopivan hammas kontaktin saaminen?:rolleyes:

Heitelkää vaikka linkkiä mistä löytysi näppärät ohjeet miten sitä väritahnaa laitellaan ja kuinka paljon.

Ja vielä kyselisin että onko porukka laitellut välityksen vaihdon yhteydessä koko nuita isoja sarjoja missä tulee laakerit, stefat, liimat ja tahnat??:confused: Vai katsotaanko aina tapaus kohtaisesti että mitä tarvii uusia.

Tarkoitus olisi purkaa nuo akselit ihan muttereiksi ennen patukan alle menoa, ettei sitten heti tarvi olla aukomassa ku joku laakeri vollottaa:D

Tuossa kun on lueskellut nyt nuita muiden kertomuksia niin on tullut mieleen että onkohan tuo 5,29 välitys jo vähä liikaa jos on tie ajoa enemmän? Pitäskö pysyä tuossa maltillisemmassa 4,88??:cool: Onko ideoita??:rolleyes:

Tuossa asennuksessa on kaikkein suurin mahdollisuus vaikutta kestävyyteen, toki välitysten laatu/renkaat/lukot/käyttökin vaikuttaa.

Siis jos kasaat pikkasen siipeensä saaneilla laakereilla, ja oikeilla hammaskulmilla/-välyksillä ja esijännityksillä, kestää varmasti pitempään kuin uusilla laakereilla väärällä hammaskosketuksella/välyksellä ja -esijännityksellä.
Vaikka itse olen muutaman perän laakeroinut/välittänyt vuosien varrella, niin edelleenkin tulee kalavaakalla haettua nuo esijännitykset kohdalleen... ja siis tietysti värillä haetaan "banaani" kohdalleen, ja hammasvälys mittaamalla.

Tuo esijännitys tuntuu olevan suurin ongelma VÄÄRIEN laakereiden ohella, siis Toyotan perät kasataan liian pienellä esijännityksellä, varsinkin pinjoni: siis "kiristin niin tiukalle ettei ollut klappia" ei riitä...
Ja noita laakeria vaihtaissa kannattaa varmistua, että ovat oikeat: varsinkin raskaammassa käytössä laakerien täytyy olla oikeat! (siis ei pelkästään asennusmitoiltaan, vaan myös kartiokulmiltaan, ja tietysti myös laadultaan)

Ja sama koskee myös "hj-61" vetoakseleita; esim. takavetarit/napa liitos on ongema joilleekin: siis vetari hakkaa itsensä irti navasta: itse olen kasannut aina vanhoilla osilla, toki puhdistettuna: siis orkkis pinnapultit (siis tarkoitus on, että kartioholkki lukittuu vetarin/pinnapultin väliin, ja ainakin yhdessä kiinan kurassa pinnapultti oli k.o lukitusosalta liian ohut, lyhyt ja epämuotoinen) -> liian pieni, tynnyrimäinen pinta ei jaksa pitää vetaria ja napaa yhdessä, siis hakkaa ne "lukitus tapit" väljäksi -> siis vetari ja napa "rikki"
Toki taka-akselin suoruus ja pyörän laakerivälys myös vaikuttaa....

Ja nuo "hj-61" etuvetarit on yleinen vikapaikka: Siis jos esim. lumessa hapetetaan menemään maksimiteholla, ja siinä juoksuvauhdissa löytyy karkean renkaan eteen kanto/kivi, niin renkaalla on sekunnin murto-osa aikaa nousta vaaksan verran ylös ja luistaa, taikka sitten nuidenkin renkaiden pitää hidastaa vastaavasti, ja myös se moottori pitää kyykyttää maksimi teholta/vääntömomentilta, ja aikaa on sekunnin murto-osa....
Siis jos etuperä ilman lukkoa, niin siinä vaiheessa, kun etunen löytää ensimmäisen juuren, niin rengas alkaa hidastumaan, ja toisen puolen rengas kiihtymään, siis tasuspyörästö jakaa vääntömomenttia, ja se helpommin pyörivä kiihtyy, kun juuri jarraa kantoa lähestyvää rengasta.

-> siis välitysten/laakerien asennus on huomattavan tärkeää tehdä oikein!

HiluxMan
26.11.2014, 09:18
-> siis välitysten/laakerien asennus on huomattavan tärkeää tehdä oikein!

Samaten uusien perien sisäänajo ohjeiden mukaan. Lisää kestävyyttä. V6 Hiluksissa 5.29 + 35" kestänyt hyvin kun yllä mainitut asiat tehty mahdollisimman tarkasti oikein.

No en kyllä revittele päin kantoja ja kiviä talla pohjassa mutta löytää se poljin pohjapellin muissa oloissa aina toisinaan. Eli en hullun lailla yritä hajottaa voimansiirtoa.

PH75
26.11.2014, 11:25
HiluxMan kirjoitti: "No en kyllä revittele päin kantoja ja kiviä talla pohjassa mutta löytää se poljin pohjapellin muissa oloissa aina toisinaan. Eli en hullun lailla yritä hajottaa voimansiirtoa."
Ihan fiksusti ajateltu, jos haluaa välttää "turhaa" remonttia. Saahan sitä rikki vaikka rautakangen jos tarpeeksi yrittää. Sitten todetaan, kun rikki meni, että olipa huono/heikko kun ei edes käyttöä kestänyt. ;)

raipe
26.11.2014, 12:02
Tuossa asennuksessa on kaikkein suurin mahdollisuus vaikutta kestävyyteen, toki välitysten laatu/renkaat/lukot/käyttökin vaikuttaa.

Siis jos kasaat pikkasen siipeensä saaneilla laakereilla, ja oikeilla hammaskulmilla/-välyksillä ja esijännityksillä, kestää varmasti pitempään kuin uusilla laakereilla väärällä hammaskosketuksella/välyksellä ja -esijännityksellä.
Vaikka itse olen muutaman perän laakeroinut/välittänyt vuosien varrella, niin edelleenkin tulee kalavaakalla haettua nuo esijännitykset kohdalleen... ja siis tietysti värillä haetaan "banaani" kohdalleen, ja hammasvälys mittaamalla.

Tuo esijännitys tuntuu olevan suurin ongelma VÄÄRIEN laakereiden ohella, siis Toyotan perät kasataan liian pienellä esijännityksellä, varsinkin pinjoni: siis "kiristin niin tiukalle ettei ollut klappia" ei riitä...
Ja noita laakeria vaihtaissa kannattaa varmistua, että ovat oikeat: varsinkin raskaammassa käytössä laakerien täytyy olla oikeat! (siis ei pelkästään asennusmitoiltaan, vaan myös kartiokulmiltaan, ja tietysti myös laadultaan)

Ja sama koskee myös "hj-61" vetoakseleita; esim. takavetarit/napa liitos on ongema joilleekin: siis vetari hakkaa itsensä irti navasta: itse olen kasannut aina vanhoilla osilla, toki puhdistettuna: siis orkkis pinnapultit (siis tarkoitus on, että kartioholkki lukittuu vetarin/pinnapultin väliin, ja ainakin yhdessä kiinan kurassa pinnapultti oli k.o lukitusosalta liian ohut, lyhyt ja epämuotoinen) -> liian pieni, tynnyrimäinen pinta ei jaksa pitää vetaria ja napaa yhdessä, siis hakkaa ne "lukitus tapit" väljäksi -> siis vetari ja napa "rikki"
Toki taka-akselin suoruus ja pyörän laakerivälys myös vaikuttaa....

Ja nuo "hj-61" etuvetarit on yleinen vikapaikka: Siis jos esim. lumessa hapetetaan menemään maksimiteholla, ja siinä juoksuvauhdissa löytyy karkean renkaan eteen kanto/kivi, niin renkaalla on sekunnin murto-osa aikaa nousta vaaksan verran ylös ja luistaa, taikka sitten nuidenkin renkaiden pitää hidastaa vastaavasti, ja myös se moottori pitää kyykyttää maksimi teholta/vääntömomentilta, ja aikaa on sekunnin murto-osa....
Siis jos etuperä ilman lukkoa, niin siinä vaiheessa, kun etunen löytää ensimmäisen juuren, niin rengas alkaa hidastumaan, ja toisen puolen rengas kiihtymään, siis tasuspyörästö jakaa vääntömomenttia, ja se helpommin pyörivä kiihtyy, kun juuri jarraa kantoa lähestyvää rengasta.

-> siis välitysten/laakerien asennus on huomattavan tärkeää tehdä oikein!


Osaisko joku suositella pääkaupunkiseudeulta kaveria tai korjaamoa joka pystyy tarkastamaan perän säädöt edelläkuvatulla tarkkuudella? Vai mitkä ovat mahdollisuudet onnistua/mokata jos sen tekee itse ensikertalaisena kalavaaka ja toyotan korjaamokirja apuna?

BJ-40/76
26.11.2014, 22:16
Osaisko joku suositella pääkaupunkiseudeulta kaveria tai korjaamoa joka pystyy tarkastamaan perän säädöt edelläkuvatulla tarkkuudella? Vai mitkä ovat mahdollisuudet onnistua/mokata jos sen tekee itse ensikertalaisena kalavaaka ja toyotan korjaamokirja apuna?

Suurimmat ongelmat ensikertalaisella lienevät: a) ns. hj-61:n perän välykset säädetään chimmilevyillä, varsinkin pinjonin etäisyys aksiaalisesti vaatii laakerin (toisen-) koolin irroituksen säätölevyn/-levyjen vaihtamiseksi. b) laakerien irroitus vaatii SOPIVAN ulosvetäjän ja/tai messinki tms. lyöntituurnan, ja laakerien asennus prässiä ja sopivia tuurnia, joskin kylmä/lämmin auttaa.... c) mielellään teline, mihin murikan saa sopivaan asentoon, ja työkalu että saa pidettyä pinjonin laipasta pinjonin mutterin kiristyksessä, olikohan max. momentti noin 400 Nm.... (siis helpottaa huomattavasti, jos ei tarvitse käsissä pitää...)
Tuo hammaskohdistus, siis sen "banaanin" sijoittaminen hampaalle on yllättävän työlästä/arpomista, varsinkin jos välitykset ovat ajettu laakerit paskana/väljällä taikka väärissä säädöissä.
p.s etuperässä eteenpäin ajaessa veto on "väärin päin/väärällä puolen hammasta", sen säätäminen on usein hankalampaa, jos "banaani" pitää saaada eteenpäin- ajon puolelle, jos maksimilujuutta haetaan pakittaessa, niin silloin säädetään samalla tavalla kuin takaperä.
Tuosta hammasvälyksestä on montaa mielipidettä; jotkut säätää offikäyttöön pikkasen pienemmälle välykselle...

Mutta se on hyvä, että tuo toyotan manuska kertoo aika seikkperäisesti miten homma voisi onnistua, "Esson baarissa" joskus ristiriitaista tietoa.

raipe
21.12.2014, 17:27
Nyt on tasauspyörästö pöydällä ja väriaineella todettu, että "banaani" ei osu kohdilleen välitysten vaihdon jälkeen. Kuvissa jälki jää pahasti hampaiden sisäreunalle.

Korjausoppaat on opeteltu ulkoa ja homman juju suunnilleen hanskassa: poskilaakereiden shimmilevyillä haetaan oikea hammasvälys ja esijännitetään laakerit. Pinjonin shimmilevyllä banaani keskelle hamasta, ok...

Tästä sivustosta oli paljon apua mallin ottamisessa: http://gearinstalls.com/FZJ80gearinstall.htm

Käytettävissä on heittokellot, prässi ja momenttavaimia joka kaliberia, mutta homma tyssää nyt noihin shimmilevyihin. Mistä niitä saisi repullisen lainaan sovittamista ja arpomista varten? Ei viitsisi heti ostaa toyotalta 35 kpl levyjä joista loppuksi käytetään vain kolmea kappaletta.

Laakereista vain pinjonin ulompi eli pienempi on vaihtokunnossa. Jostain oppaasta olin lukevina, että pinjonin laakerit pitäisi vaihtaa pareittain. Haittaako jos vaihtaa vain tuon pienemmän?


Edittinä vielä tarkennus, että kyseessä on lukollinen etuperä.

BJ-40/76
21.12.2014, 19:38
Siis vaihdoithan sen paskan laakerin? simmaus ei onnistu, jos pinjonissa löysää... ja minä olen vaihtanut joskus pelkästään toisen laakerin, silloin vaan täytyy tuo esikiristys arpoa uusien ja vanhojen laakereiden välistä.

Ja tuo mekaanisen lukon tasauspyörästön shimmaaminen on todella hivenen ongelma, kun nuo shimmit on arvokkaita...

Itse olen aikojen saatossa "saanut" muutaman simmin, ja laakeriliikkeestä olen ostanut melkein sopivia lisää. (siis nuo millimitoitetut shimmit eivät ole millin jaolla halkaisijaltaan, vaan 5 vai 10mm jaolla, ja kun hioo ulkohalkaisijaa pikkasen pienemmäksi, niin sopii) Ja kun laittaa liian ohuen alkuperäisen shimmin, ja sen ja laakerin väliin tuommoisen hiotun lisäksi, ja kun löytyy sopiva yhdistelmä, niin sitten marmorilta tilaamaan semmoinen.

Siis kerroit vaihtaneesi välityksen, eikö tuo ole 3,7? laitko vanhan välityksen? ja ovathan olleet aina parit, siis pinjoni ja lautaspyörä.

p.s onko pinjoni oikealla kohtaa, näyttäs että voi kaivata hipistelyä.... varsinkin, jos optimoit tuon eteenpäin ajon kannalta. (siis molemmat shimmaukset vaikuttaa toisiinsa)

raipe
21.12.2014, 19:43
Perä on vielä shimmaamatta kun vasta mietin, että mistä saan noita shimmilevyä. Laakeriliike on hyvä vinkki.

Rikkinäinen laakeri vaihdetaan. Mietin vaan tuota samaa, että mitä käytetään esikiristyksenä jos toinen on uusi ja toinen vanha laakeri. Jotain siitä väliltä siis.

Edit: tarkennetaan vielä, että perään on entisen omistajan puolesta vaihdettu 4.11 välitys ja nyt lähdin tarkastamaan hammaskosketukset. Osien alkuperää en tiedä, mutta eiköhän ne ole käytettyjä. Veikkaan, että välitysten vaihdon yhteydessä hammaskosketukseen ei ole kiinnitetty paljoa vaivaa:

Ensimmäisenä huomio kiinnittyi poskilaakereissa olevaan välykseen. Poskilaakerin shimmin ja laakeripukkiin väliin meni 0,5 mm rakotulkki kevyesti. Nuo väriainekuvat ovat lähtötilanteesta, jossa poskilaakerit on painettu toiseen laitaan. Kunhan saan jotain shimmilevyjä käsiin ja poskilaakereiden välykset pois, sekä hammasvälin kohdille, niin sitten näkee täytyykö pinjonia siirtää.

BJ-40/76
21.12.2014, 19:50
Kun tarkemmin katselin noita kuvia, niin tuo perähän ei ole toyotan kytkettävällä lukolla oleva.

siis tasauspyörästön laakerit on kierrelaipoilla kiristettävät, joten sinne shimmejä ei tarvitse, ainoastaan pinjonille isomman laakerin alle.

p.s se isomman laakerin irroitus pinjoniakselilta on "hivenen" työlästä...

Siis jos meinaat vaihtaa välitykset eri "murikkaan" shimmaus menee uusiksi.

raipe
21.12.2014, 20:10
Kyllä se on toyotan orginaalilla kytkettävällä lukolla oleva perä. Perä vielä siis shimmaamatta ja poskilaakereissa kunnon välys..

BJ-40/76
21.12.2014, 21:07
Meinasi hämätä tuo linkkisi sivusto tuosta 80 sarjan (etu-)perästä.

Pikasesti katselin läpi tuon linkin sivut, ja minä tekisin pari juttua erilla lailla:

Nuo poskilaakerit lähtee hyvin irti koolia katkaisematta; siis ulosvetäjällä. (tuota hiontapölyä ei saa millään pois tasauspyörästöstä, jos ei pura nippeleiksi)
ja asennuksessa olen käyttänyt kylmää/lämpöä hyväksi: siis esim. pinjoniakselille iso laakeri menee melkein itsestään paikoilleen, kun pinjoni on pakkasessessa, esim. pakasteessa, ja laakerin lämmittää esim. sähköuunissa (keittiön hella) n. 100-150 asteeseen. ja kun antaa jäähtyä prässissä paineen alla (30 cm. putkella painetaan laakerin koolista) niin on varmasti perillä)
Tuossa valokuvassa, missä prässätään pinjonin laakeri, niin pinjonin hammaspyörä on suoraan prässin pöytää vasten, minä olen pyrkinut käyttämään alumiinilevyä pehmikkeenä, että hampaan nurkat ei murru (joissain välityksissä hampaan päätyreunat oli hiomatta)

Tuota perän asennuspukkia ei voi liikaa korostaa; minulla on semmoinen pukki, joka pistetää ruuvipenkiin, ja normaalisti se on semmoisessa asennossa, että pinjoni lievästi alaviistoon, niin kaikki paska, mikä varisee käsistä ja työkaluista, ei putoa suoraan pinjonin laakereille. (ja hammaskosketusta haettaessa pinjonia voi pyörittää esim. akkukoneella, ja samalla voi hivenen "jarruttaa" lautaspyörää..)

p.s lautaspyörä menee tuolla 150 asteen lämpötila erolla nätisti paikalleen, mutta pitää kerralla sattua pultinreijät kohdalleen...

Pertsi
06.01.2015, 18:09
Onko 8 tuuman takaperissä nelikon ja takavedon välillä muita eroja kuin vetarien pulttijako? Välityksiä on ilmeisesti montaa erilaista ainakin nelikoissa?

Viipo
06.01.2015, 19:29
Onko 8 tuuman takaperissä nelikon ja takavedon välillä muita eroja kuin vetarien pulttijako? Välityksiä on ilmeisesti montaa erilaista ainakin nelikoissa?

Eroa löytyy murikoissa sen mukaan, mille välitykselle ne on suunniteltu. Esim. hiace, hilux 4.11-4.56 välityksille on samat murikan kuoret, mut sitten esim. LJ 4.88 on pinjoni paljon lähempänä lautasratasta, koska alkuperäisissä 4.88 välityksissä on ohuempi lautasratas. Amerikan jälkituotantovälitykset on suunniteltu hiluksin murkuloihin, ja jos niitä haluaa laittaa LJ:n alkuperäisiin murikoihin, niin lautasratasta joutuu sorvaamaan reilusti ohkasemmaksi. Sit lisäksi on nuo V6-perämurikat, joissa pinjoni on 5mm pidempi.
Noita kun naittaa sitten ristiin, nii joutuu vähä tekemään perehdyttävää tutkimustyötä ja suorastaan kokeilemaan, millä yhdistelmillä mikäkin välitys käy mihinkin murikan kuoriin, koska pinjonin laakereitakin on montaa eri mallia, jotka jättää sen pinjonin eri kohtaan pituussuunnassa.
Esimerkkinä näistä eri laakereista on LN46 hiluksin takamurikka ja LN65 hiluksin murikka. Trailgearin 5.29 välitys kävi suoraan paikoilleen LN46 murikkaan alkuperäisen mallisilla laakereilla, mutta sama välitys ei käynykkään suoraan LN65 hiluksin murikkaan sen murikan mallisilla laakereilla, vaan ku vaihto laakerit, jotka oli hiacen murikasta, niin kävi.

Pertsi
06.01.2015, 20:55
Eroa löytyy murikoissa sen mukaan, mille välitykselle ne on suunniteltu. Esim. hiace, hilux 4.11-4.56 välityksille on samat murikan kuoret, mut sitten esim. LJ 4.88 on pinjoni paljon lähempänä lautasratasta, koska alkuperäisissä 4.88 välityksissä on ohuempi lautasratas. Amerikan jälkituotantovälitykset on suunniteltu hiluksin murkuloihin, ja jos niitä haluaa laittaa LJ:n alkuperäisiin murikoihin, niin lautasratasta joutuu sorvaamaan reilusti ohkasemmaksi. Sit lisäksi on nuo V6-perämurikat, joissa pinjoni on 5mm pidempi.
Noita kun naittaa sitten ristiin, nii joutuu vähä tekemään perehdyttävää tutkimustyötä ja suorastaan kokeilemaan, millä yhdistelmillä mikäkin välitys käy mihinkin murikan kuoriin, koska pinjonin laakereitakin on montaa eri mallia, jotka jättää sen pinjonin eri kohtaan pituussuunnassa.
Esimerkkinä näistä eri laakereista on LN46 hiluksin takamurikka ja LN65 hiluksin murikka. Trailgearin 5.29 välitys kävi suoraan paikoilleen LN46 murikkaan alkuperäisen mallisilla laakereilla, mutta sama välitys ei käynykkään suoraan LN65 hiluksin murikkaan sen murikan mallisilla laakereilla, vaan ku vaihto laakerit, jotka oli hiacen murikasta, niin kävi.

Eli periaatteessa tommonen ln56 taka-akseli esim aftermarket 4,88 välityksellä kävis joopin taka-aksilaks pikkudanan tilalle... Tosin onko kestossa niin suurta eroa että kannattaisi edes kokeilla.

raipe
07.01.2015, 09:24
Kyllä se on toyotan orginaalilla kytkettävällä lukolla oleva perä. Perä vielä siis shimmaamatta ja poskilaakereissa kunnon välys..


Jatketaan vielä tuosta omasta perän shimmausprojektista:

Niihän siinä kävi, että paskasta ei saa uutta. Piloille ajettu välitys on kulunut niin epätasaisesti, että hammaskosketusta ei saanut mitenkään kohdalleen. Drive sidelle sain jäljen ihan keskelle hammasta, mutta silloin etuperän vetopuolen kosketus (coast side) osuu hampaan alareunaan.

Koska uudet välitykset ovat kalliita, niin mitä mieltä olette, jos etu- ja takaperän välitykset vaihtaisi keskenään? Silloin kulumattomat drive ja coast sidet vaihtavat paikkaa ja tuo piloille mennyt coast siden kosketus vaihtuu takaperään ja kosketusta käytetään vain peruuttaessa.

Nurkista löytyisi myös yksi bj-40 sen orginaali perä jossa olisi tarvittava 4.11 välitys. Tuo pinjoni ja sen säätöperiaate on vain erillainen, joten onko sitä mahdollista sovittaa hj:n modernimpaan perään ja miten shimmaus tapahtuu silloin?

BJ-40/76
07.01.2015, 14:16
Samaa "sarjaa" nuo murikat, siis pitäs mennä tuo vanhempikin sinne.
tuo vanha pinjoni säädetään shimmilevyillä, siis se laakerien esijännitys, uudemmassa on "oikaistu" siis vedetään mutteri vaan tarpeeksi tiukalle.
Kardaanin laipassa muistaakseni eri poorit (harvemmat) ja sen takia kardaanin kanssa (voi olla-) ongelmia.

Omassa bj:ssä nuo uudenmalliset (-siis krymppiholkki) välitykset shimmattu itsesorvatulla teräsholkilla ja shimmilevyillä, tuntu luotettavammalta ratkaisulta.

tuo perien ristiinvaihto onnistuu, ja juurikin saat vetopuolelle hampaan "vähemmän käytetyn" pinnan.