Kirjaudu sisään

View Full Version : Fordin 7.3 vikakoodeja


Snafu
22.11.2014, 09:05
Hankin tuossa syksyllä 2000 vm Excurisionin diisselillä. SES-valo palaa ja sen takaa löytyivät seuraavat koodit

1. P0238 – MAP sensor overboost
2. P0478 - exhaust backpressure high, and
3. P1211 - ICP pressure above/below desired level

Noihin löysin tälläisiä vastauksia, mutta jotenkin nuo ohittelukorjaukset eivät kiinnosta.

The P0238 can be fixed with a blow off valve or a boost line regulator, fooling the MAP sensor into seeing at or lower than 22psi to prevent the ECM from setting an overboost code.

The P0478 can be fixed by removing the sensor (located at the front of the engine), and cleaning out the steel tube leading from the sensor to the passenger's side exhaust manifold.

The P1211 is the most expensive to rectify. If you are getting this it means that your stock HPOP (high pressure oil pump) cannot keep up with the demands of a tuner or chip. In stock programming, its fine and works as it's supposed to, but a weak HPOP will not supply the volume of oil required by the injectors on a hot tune. You can gamble with a stock replacement and hope that it's strong enough, or you can go to a high performance HPOP a twin setup usually costing close to $2000. Or you can simply leave it and deal with an SES light every now and then. It's really not hurting anything, it just means your injectors aren't firing as much fuel as they potentially can under heavy demands because they aren't being supplied with enough oil.

Take your tuner and run a diagnostic to see what stored code(s) you have, then you can narrow the problem down and find a fix.

Lisäksi tarvitsisi vaihtaa 4 hehkutulppaa.

Etenkin tuo öljypumpusta tuleva koodi P1211 arveluttaa - onko tästä kokemusta väellä ja onko pumpun vaihto isotöinen projekti tee se itse miehelle? Mitä tuo voi pahimmillaan aiheuttaa? Tekstissä viitataan suuttimien (?) voiteluun = > HPOP will not supply the volume of oil required by the injectors on a hot tune.

-MaTTi-
22.11.2014, 11:54
Joku on virittäny sitä. Palauta softas vakiommaks tai virittele lisää. ;)

Snafu
22.11.2014, 13:26
Niin vähän arvelinkin...taidan viritellä lisää...mitenhän tuohon pääsisi käsiksi - meinaan millaisella välineellä pääsee tutkailemaan ohjelmointia?

Mase
22.11.2014, 14:09
Hiukan vaikuttaisi että ahtoja on nostettu ja siksi imusarjan ylipaineesta ja liian suuresta pakopaineesta tulee virheilmoitus. Tuo suuttimen koodi tarkoittaa että korkeapaineöljypumpun tuotto ei riitä suuttimien tarvisemaan määrään, voiteluun se ei vaikuta. Moottorissahan on ns. pumppusuuttimet. Korkeapaineinen moottoriöljy jota ohjataan sähköisesti, pumppaa suuttimien kautta dieseliä palotilaan ja nyt öljyn virtaus/paine ei riitä siihen mitä suutin pyytäisi. Mitenkään vaarallista tuo ei ole, suuttimet vaan pumppaa vähemmän tavaraa mitä boxi pyytää.

Fordin oma IDS testeri toimii parhaiten vikojen ja päivitysten kanssa, niitä ei vaan täälläpäin montaa ole :eek: Kiinalainen parin sadan kopio toimii kuulemma jotenkin vanhemmissa 7.3 Power Stroukeissa mutta ei uudemmissa 6.0/6.4/6.7.

Eihän sinulla ole mitään johtoliittimien väliin laitettuja tehomokkuloita autossa?