View Full Version : Lehtijousien puslien vaihto
Kertokaa jotain vinkkejä noiden puslien vaihtoon, tuntus että toi n. 8h per jousi ei oo nyt ihan optimisuoritus :D Kyseessä hoojii. Onko pakollista irrottaa jousi akselista? Millä saa parhaiten sen runkotapin irti jos se pusla on hieroutunut semmoseks kumimössöks mikä on tarttunu siihen tapin pintaan ja pidättää ihan kivalla kitkalla sen tapin liikettä jäljellä olevaa puslaa vasten? Millä helpottaa sitä vaihetta, kun se runkokorvakkeen tappi pitäis saada takas kohdalleen?
Nosturia ei ole. Kaikkea muuta kivaa ehkä löytyy.
Pillistä kuumat niin pusla kuin pusla yleensä antautuu ja mahdollisuus palovammaan on olemassa sulaneen kumin avittamana.
Itse lehtijousta en suosittele lämmittämään punahehkuiseksi, voi vaikuttaa itse jousen fyysisiin ominaisuuksiin jatkossa.
puoli kerrallaan irrottelin hiluxista ja käytin visiointikykyä ja pienellä kaasu sytyttimellä lämmitin puslaa ja ulosvetäjällätyöntelin ulos jos ei lähtenyt lämmöllä. aikaa kului 2h koko satsiin. osa synä ehkä se että puslia ei kauheesti tarvinny tökkiä ku olivat nii haperot jo että puolet tippu itekseen poijes. mutta ulosvetäjä ja sopiva hylsy niin rupeaa irtomaan.
Hessu888
23.11.2014, 17:03
Ei tarvii irrottaa akselia, avaat takariiput ja lasket murikan maata vasten. Sitten ne tapit pois kummaltakin puolelta. Jos akseli on edelleen kiinni lehtijousissa, niin mun mielestä nopeinta on kasata silleen, että ne riipun päät on irti kummaltakin puolelta ja ekaks laittaa ne tapit kummaltakin puolelta uusilla puslilla ja sitten vasta ne riiput. Tunkilla nostaa murikasta kohilleen vaan ja käsivoimin loput.
Kumipuslien irrotuksessa voi käyttää vaikka erilaisia poran teriä ja sitten kun kumia on tarpeeks lähtenyt pois, lähtee loput lekalla ja isolla ruuvarilla. Tolleen hodarin etuvakaajista joutu irrottaa kun ei muuten lähtenyt.
Toi ulosvetäjä oli hyvä idea, miksen aikasemmin ollu keksiny :D Tähän asti ollu vaikeinta saada se eka inahdus siitä tapista liikettä aikaseks ku ne on hitsaillu vähä kiinni siitä pyöreestä laipasta mikä tulee sinne korvakkeen välii. Pidemmän vetoakselin puolelta sainki nyt etuakselille menemää ton tapin puslittamisen just tollee et vaa tappi ja iskari irti ja sit laskee akselia alas sen mitä se pääsee tippumaa ja pikku vääntämisellä sopiva 2x4:sen pätkä pitämää jousta sen sentin verran alempana ja joku 2x2:nen varmistamaa jousen korvakkeen ja rungon välii et saa työnnettyä sen mutterin puoleisen puslan paikalleen. Jos olis ollu tosi fiksu ni ois vaihtanu noi tapit kaikki uusii, ku ne on vähä ajan hampaan syömiä, mut ehkä ne nyt kestää rasvan kanssa kasattuna hetken aikaa.
helmapelti
23.11.2014, 21:17
Varmista ensin että jousi on lepotilassa, ei nosta eikä roiku.
Siellä on kulunut kynnyksiä jotka ottaa reiän reunaan. Pilalle se pulttikin on kulunut ja hitsaa liukuvasara siihen kiinni. Kyllä ne ulos on tullut kunhan jousi ei pakota minnekään, takaisin menee kans kivasti kun hakee tunkilla akselille oikean korkeuden. Ei pitäisi olla voimalaji, jos vedät väkisin ja irrotessa jousi liikkuu niin tiedät mitä tarkoitan.
Se runkopultin "prikka" on voinut ruostua paikoilleen ja vaati pikku koputtelua.