PDA

View Full Version : erillisjousitettu officrossi auto


Jesseh
18.11.2014, 17:00
Jonkun aikaa jo ollut mielessä auton tekeminen jolla pystyisi ajamaan kovempaakin ja soveltus officrossiin. Jotakin osia jo tullut hankittuakin, mutta suunnitelmat muuttuivatkin jo täysin kun joku päivä tuli asia kareksen kanssa puheeksi. Lopulta tultiin siihen tulokseen, että senhän täytyy olla erillisjousitettu...

Nyt ajatuksena olis putkirunko johon ainakin koneeksi tulis mersun 606, ohjaus jollakin tehostetulla hammastangolla, voimansiirto onkin vielä vähän hämärän peitossa, mutta mielessä ollu mersun perät. Taakse kemppilukollinen ja eteen asd murikka. Näiden jatkoksi sit jotku omavalmiste vetarit joitten päihin pajeron navat.

Jos jollakin olis ideoita tai kuvia vastaavanlaisesta toteutuksesta niin niitä otetaan mielellään vastaan.

Tänään oli töissä sen verran hiljasta, että putkikehikon tekoa jo hieman aloitettu.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7118&pictureid=166538

Jare
18.11.2014, 20:28
Hyvältä näyttää ja hyvä työpaikka, kun tuollaistakin ehtii puuhaamaan:D

Calmari
18.11.2014, 20:32
Ihan positiivista että joku rakentelijakin on vihdoin ymmärtänyt että jousittamaton massa ei voi olla suurempi kuin jousitettu :-) Itekin tota miettiny mutta omat aikaan saannokset melko vähäisiä.

Mase
18.11.2014, 21:25
Hienoa! Saadaan lisää krossipelejä:) Nuo pyörän navathan voisi tehdä vaikka "amerikan" malliin vahvoista etuveto osista. Esim:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5850&pictureid=166543

Tosin valmiilla osilla pääsee paljon helpommalla...

baxxter
18.11.2014, 21:26
Amerikan ihmemaassa tuntuvat tekevän paikalliset "crossiautot" korkeintaan etupään erillisjousituksella, ilmeisesti ajettavuus nopeuksilla paranee jo ihan tarpeeksi vaikka takana onkin jäykkä akseli. Vois helpottaa ja nopeuttaa tätäkin projektia?

maddis
18.11.2014, 21:38
Helpompi ja nopeampi on jättää tekemättä kokonaan jos sille linjalle lähdetään.

Samsonite
18.11.2014, 21:46
Urhean näköset tukivarret "amerikan" kuvassa...:D

Mutis
18.11.2014, 21:51
http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2377&pictureid=58035

On melko helppoa toteuttaa tuolla etuvedon navalla. Päällekkäiset kolmiotukivarret ja vetariin sopiva sovitus putki. Kestävyydestä en sen enempää voi sanoa, mutta ei se toteutus ole kovin vaikeaa.

Hieno projekti ja mielenkiinnolla seurataan.

Patu925
18.11.2014, 22:04
Täällä näiden paikallisten ratojen kanto ja kivimäärä on melko suuri eli siihen kestävyyteenkin varmaan pitää uhrata ajatusta. Amerikan malli ei varmaan ole pöllömpi aavikko-olosuhteissa. :) Eli montenegron radalla olisi ilo päästellä reilummilla joustoilla varustettuna. Worrycrossissa saattaa tommoiset sievät ratkaisut epähuomiossa ottaa liikaa kipeää.

Tämä on kuitenkin erittäin mielenkiintoinen perusidealtaan eli jatkakaa samaan ennakkoluulottomaan malliin. Kun se jäykkä akseli ei välttämättä aina ole paras ratkaisu... :)

Jesseh
19.11.2014, 06:51
Juuri jotakin kuvien mukaista suunnitellut eli siihen pajeron napaan itse tehdyt päällekkäiset kolmiotukivarret jotka tosiaan täytys yrittää tehdä sellasesta materiaalista et kestää ne osumat niihin kiviin ja kantoihin.

Tuo jäykkä taka-akselikin oli mielessä ja helpottais kyl tekemistä, mutta koitetaan saada erillisjousitus molempiin päihin. Tässä on myös etuna se ettei takakardaanista tarvi saada pitkää, kun murikka kiinteänä rungossa. Tämä olis tullu ongelmaks ton pitkän moottorin kanssa. Tarkotus nyt sovittaa kone mahdollisimman taakse et sais painopisteen lähemmäs keskipistettä.

Eicca_
19.11.2014, 07:15
Hyvältä kuullostaa projekti. Eikös om605 olis vähän järkevämpi kone? Olis kevyempi, lyhyempi ja siitäkin sen 400hp sais aika nätisti? :rolleyes:

Jesseh
19.11.2014, 07:47
Hyvältä kuullostaa projekti. Eikös om605 olis vähän järkevämpi kone? Olis kevyempi, lyhyempi ja siitäkin sen 400hp sais aika nätisti? :rolleyes:

Voishan se olla, mut tommonen 606 löytyy nurkista ylimääräsenä ni laitetaan se.

Eicca_
19.11.2014, 08:50
No sittenhän se on just se oikea ja paras ratkaisu jos motti on jo räpylässä :D

turakki
19.11.2014, 11:28
Alakolmioihin vaan sileät pohjat levystä ja kenties viistettyä etureunaa. Eiköhän se riittävästi pusuja kestä. Pinioni on sitten vastaavasti hiukan paremmassa paikassa vs jäykkis.

Mase
19.11.2014, 12:18
Kyllähän nuo erillisjousitukset melkoista rytkettä saa ison maailman desert racing kisoissakin ja kaikki ei suinkaan ole pelkkää pehmeää hiekkaa missä ajetaan. Radoilta löytyy kivikkoja siinä missä suomalaismetsästäkin. Ja nopeudet voidaan kuitenkin kertoa 3-4:jällä suomikisoihin verrattuna.
Usassa alkaa kisoissa näkymään kokoajan enemmän myös irs taka-akseleita, niitä ei tosin tehdä yläpuolisilla kolmiovarsilla mielellään. Joustogeometria ei ole vissiin paras taka-akselille kolmiovarsilla.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5850&pictureid=166559

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5850&pictureid=166560

Meidän olosuhteissa IFS ja IRS akseleista suurin hyöty varmaan tulee auton keskelle jäävään maanvaraan, parempia ajo ominaisuuksia ei tämän hetkisillä radoilla paljoa pysty hyödyntämään joilla nopeudet pysyy max 70-80km/h

Repro
19.11.2014, 14:30
parempia ajo ominaisuuksia ei tämän hetkisillä radoilla paljoa pysty hyödyntämään joilla nopeudet pysyy max 70-80km/h

85,5 km/h oli Worrycrossissa lähtösuoran päässä nopeutta, JPK:lla vielä vähän enemmän. MUTTA, se olikin tasainen asfalttisuora. :D

sumpe
19.11.2014, 15:23
Tälläistä ajatusta olen pohtinut jo aikoja sitten ja olisin sen toteuttanut Pajeron etuperästä johon olisin pistäny molemmille puolille vasemman puolen vetarin laipan.Siihen olis sit askarrellut sopivat vetarit.

JPK
19.11.2014, 20:45
85,5 km/h oli Worrycrossissa lähtösuoran päässä nopeutta, JPK:lla vielä vähän enemmän. MUTTA, se olikin tasainen asfalttisuora. :D

No, hitto. Kait se sit satkun kulkee. Oli vasta kakkonen eikä edes rajottajalla vielä :)

Mutta itse aiheeseen, idea on todella hyvä, mutta haittapuolena tuossa on tietty se, että kaikenlaisia väljistyviä puslia ja niveliä tulee lisää. Eli rikkoutuvat paikat lisääntyy eli kannattaa tehdä todellakin riittävän vahvoista osista.

Mase
19.11.2014, 22:22
85,5 km/h oli Worrycrossissa lähtösuoran päässä nopeutta, JPK:lla vielä vähän enemmän. MUTTA, se olikin tasainen asfalttisuora. :D

Meillä oli 82,2 km/h, se on nopeus missä meidän rajotin pätkyttää pitkällä ykkösellä. Mutta entä kun sama vauhti pitäisi ottaa maastossa, ei asvaltilla :eek:

baxxter
19.11.2014, 22:42
Tuo jäykkä taka-akselikin oli mielessä ja helpottais kyl tekemistä, mutta koitetaan saada erillisjousitus molempiin päihin. Tässä on myös etuna se ettei takakardaanista tarvi saada pitkää, kun murikka kiinteänä rungossa. Tämä olis tullu ongelmaks ton pitkän moottorin kanssa. Tarkotus nyt sovittaa kone mahdollisimman taakse et sais painopisteen lähemmäs keskipistettä.
Niin kauan kun mennään eteenpäin, on taka-akseli se joka joutuu kovemmalle rasitukselle, erillisjousitus takana vastaa lähes tilannetta että mentäis "tavallisella" maasturilla renkaat pikkasen käännettynä pakilla ylämäkeen? Ja silloin se murros yleensä hajoaa? Ongelma tietty suurempi, mitä enemmän renkaissa halkaisijaa, koneessa voimaa ja/tai laitteessa painoa.
Nyt kun auton runko on vielä metritavarana hyllyssä, niin voisko suunnitelmissa jotenkin huomioida jäykän akselin, vaikka hieman pidemmällä akselivälillä? Ettei tarvitse ihan kaikkea tehdä uusiksi jos ei erillisjousitus takana kestä?

Saa tietty rakentaa miten haluaa, nämä on vaan mun ajatuksia..

kares
19.11.2014, 23:13
onneks on Jameksen Jesse niin meikäläisenki ajatuksia tähän lajiin tulee ikään kuin käytäntöönkin kun itseäni ei oikeen laji innosta tällä hetkellä,tarpeeks kempin pultteja niin hyvä tulee ;)

tapsa4x4
20.11.2014, 06:13
Mulla ollut samanlainen visio jo pitkään mutta ei taida aika riittä milloinkaan. Mä meinasin tehä suburbanin etuperillä vetareilla ja navoilla kun noita olis siunaantunut nurkkiin kasa. Ja ehkä nelipyörä ohjaus.
Koneeks joku kevyt nykyaikainen tehokas bensa kone ahtimella.

Timo_L
20.11.2014, 13:32
Täällä näiden paikallisten ratojen kanto ja kivimäärä on melko suuri eli siihen kestävyyteenkin varmaan pitää uhrata ajatusta. Amerikan malli ei varmaan ole pöllömpi aavikko-olosuhteissa. :) Eli montenegron radalla olisi ilo päästellä reilummilla joustoilla varustettuna. Worrycrossissa saattaa tommoiset sievät ratkaisut epähuomiossa ottaa liikaa kipeää.

Muun muassa rock- crawlereissa käytetään erillisjousitusta monissakin nykyisin, joustot on coil-overeilla 12"-16", ja ottavat kipeää ihan urakalla. Aavikkokisoissa ajetaan helposti metrin patikossa isoa kovaa (ts. pitkälti toista sataa lasissa), isoja hyppyjä yms., joustot samalla tavalla vähintään sen 12". Eli kyllä erillisjousitetusta voi saada erittäin hyvän ja kestävän, mutta osat saa sitten olla jotain täyskokoisten pickuppien luokkaa.


Tämä on kuitenkin erittäin mielenkiintoinen perusidealtaan eli jatkakaa samaan ennakkoluulottomaan malliin. Kun se jäykkä akseli ei välttämättä aina ole paras ratkaisu... :)

Jeps, juuri näin. Johonkin kevyempään vekottimeen varmasti riittää hieman kevyemmätkin ratkaisut, esim. jonkun risukeulaisen maasturin etupään osista voisi olla hyvä alkaa kasata. Isoin ongelma tosin varmaan on jouston määrän saaminen riittäväksi (nivelien liikerata), vetareiden kulmat äärijoustoissa yms., ja toisaalta sopivan kiinnityksen kehitteleminen jos haluaa ilmatikut tai coil-overit alkuperäisten lyhyehköt joustot tarjoavien tolppien tilalle.


Mielenkiintoinen projekti, kannattanee ehkä hieman tutkailla Pirate4x4:stä noita IFS- ratkaisuja ja siitä sopivasti keventää/ pienentää omaan käyttöön sopiviksi ratkaisuiksi. Jos ei muuta niin ainakin saa vähän ideaa mitä ja miten kannattaa toteuttaa, ettei ihan tarvitse pyörää keksiä uudestaan :)

Jesseh
21.11.2014, 13:14
Nyt ei ole kerinnyt projektia juurikaan tekemään, kun ollut oikeitakin töitä ja materiaali pula alkaa vaivaamaan, jos viikonlopun aikana saisi moottorin tuotua työmaalle ja alkuviikosti haettua runkoainesta niin saisi aloitettua rungon teon. Eli tätä tehdään hiljakseen työn ohessa hiljaisina aikoina.

Suunnitelmassa olis tarkotus pysyä ja se erillisjousitus taaksekkin rakentaa selviää sitten miten kestää renkaat tarkoitus kuitenkin pitää maltillisen kokoisena. Pitääpä tutkia tuon laisia ratkaisuja mistä ford59 laittoi kuvankin.

Timo_L
21.11.2014, 15:56
Taisi muuten just olla myynnissä kaksi, vai peräti kolmekin ihan aitoa IFS- etuperää tuolla varaosat- ja tarvikkeet puolella. Chevy 2500:n perät, joten pitäisi kestää :)

Jesseh
24.11.2014, 13:41
Putki kehikko hieman edennyt
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7118&pictureid=166602
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7118&pictureid=166601

Ei kerinnyt viikonloppuna konetta korjaamol kuskaamaan, kun tuli suosuitsaan aloitettua jakolaatikon vaihtoo. Kardaanit, penkit, hyti lattia paikalleen ja öljyt laatikkoon niin sit pääsis sillä harrastamaan tämän projektin valmistumista odotellessa.

Tuomo
24.11.2014, 18:18
Taisi muuten just olla myynnissä kaksi, vai peräti kolmekin ihan aitoa IFS- etuperää tuolla varaosat- ja tarvikkeet puolella. Chevy 2500:n perät, joten pitäisi kestää :)

Mulla / tapsa4x4 olis 3-4kpl -90luvun K2500 Suburbaneita purettuna, joten etuperiä, vetareita, tukivarsia yms. löytyy kyllä jos tulee osille tarvetta..:)

ranke
24.11.2014, 18:48
Hienostihan tää projekti etenee!!

Mitä putkea tossa on käytetty? Onko toi taivutin mallia biltema vakio kokoisilla lesteillä?

Ite koitin vännellä wirsbon vesijohto 48mm putkea ns. rypyttimellä, niin ryppystähän siitä tuli..

TEMÄHIK

Jesseh
24.11.2014, 21:14
Mulla / tapsa4x4 olis 3-4kpl -90luvun K2500 Suburbaneita purettuna, joten etuperiä, vetareita, tukivarsia yms. löytyy kyllä jos tulee osille tarvetta..:)

Pidetään mielessä ja pitää vakavasti harkita näitä, kestäis varmasti paremmin ku mersun perät.

Jesseh
24.11.2014, 21:16
Hienostihan tää projekti etenee!!

Mitä putkea tossa on käytetty? Onko toi taivutin mallia biltema vakio kokoisilla lesteillä?

Ite koitin vännellä wirsbon vesijohto 48mm putkea ns. rypyttimellä, niin ryppystähän siitä tuli..

TEMÄHIK

48mm vesijohtoputkee ja taivutin on rautajätistä, tolla tuntuu kohtuu nätisti taittuvan.

ranke
24.11.2014, 21:52
48mm vesijohtoputkee ja taivutin on rautajätistä, tolla tuntuu kohtuu nätisti taittuvan.

Tää on kyllä ihme juttu, olen kokeillut hiekalla täytettynä ja ilman, niin ruttuun menee... 2" lestissä on tilaa putken levitä ja menee sisältä ruttuun, kun vääntelin 90 ast kurveja....

Olisko sulla lähikuvaa n. 90 ast kurveista?

Vähän OT, mutta kiitos silti...

TEMÄHIK

baxxter
24.11.2014, 21:59
Tää on kyllä ihme juttu, olen kokeillut hiekalla täytettynä ja ilman, niin ruttuun menee... 2" lestissä on tilaa putken levitä ja menee sisältä ruttuun, kun vääntelin 90 ast kurveja....

Olisko sulla lähikuvaa n. 90 ast kurveista?

Kuinka paksu seinämä putkessa?
Meidän rypyttimeen tehtiin ohkasesta alumiinipellistä lestiin täytettä, ettei ole putkella tilaa levitä. Useimmat 48,3x3,2 taipuu 90astetta hyväksyttävillä rypyillä ja ne viimeiset asteet on pahimpia. Jo 80 astettakin helpottaa. Mutta yks putkilaatu meni aina pahasti ryppyyn, vaikka mitä teki. 48,3x4,5 putkea oli jostain tullut yks keppi, se taipui nätisti ilman ryppyjä :)

Ja ettei ole ihan offtopiccia:
Onko noista kaarista tarkoitus tulla AKK-kelpoiset, tai kannattaisko varmuudeksi tehdä?

Jesseh
24.11.2014, 22:15
Voin huomen ottaa kuvan. Toi lesti o jämpti toho putkee vasaral joutuu hakkaan lestin irti putkest taivutuksen jälkeen.

Officrossis ei vissiin tarvinnu ol akk kaarii? mut varmuuden vuoks vois pykälien mukaset kyl niist tehä. Eikös se riitä ku tuohon tekee yhden suora oviputken vielä? Ja diagonaalit? Ei ilmeisesti muita puutteita akk säännöistä?

baxxter
24.11.2014, 22:21
Voin huomen ottaa kuvan. Toi lesti o jämpti toho putkee vasaral joutuu hakkaan lestin irti putkest taivutuksen jälkeen.

Officrossis ei vissiin tarvinnu ol akk kaarii? mut varmuuden vuoks vois pykälien mukaset kyl niist tehä. Eikös se riitä ku tuohon tekee yhden suora oviputken vielä? Ja diagonaalit? Ei ilmeisesti muita puutteita akk säännöistä?
Jos/kun tuo on putkirunkoauto, niin oviputki saattais kelvata suurinpiirtein tuollaisenaan? Suorat takatuet tarttis olla? Ja diagonaali(t). Mites penkkien sijainti pääkaareen nähden?

Jesseh
24.11.2014, 22:31
Jos/kun tuo on putkirunkoauto, niin oviputki saattais kelvata suurinpiirtein tuollaisenaan? Suorat takatuet tarttis olla? Ja diagonaali(t). Mites penkkien sijainti pääkaareen nähden?

No hyvä juttu. No takatuet täytys sit tehä uusiks tai lisäks ja diagonaalit vaikka niiden väliin. Eikös ne niin saanut olla? penkkilinja tulee pääkaaren etupuolelle.

Jesseh
01.12.2014, 14:09
Nyt on moottorikin saatu kuskattuu korjaamolle ja sen paikkaa hahmoteltu. Akseliväliksi olis tulossa 250cm ja nuo putken pätkät olis niillä paikkeilla eli moottorin saa jäämään etuakselin takapuolelle ja hyttiinki taitaa vielä jäädä riittävästi tilaa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7118&pictureid=167082

mäksä
10.12.2014, 19:24
onkos tälle tapahtunu jotakin..?

Jesseh
10.12.2014, 20:16
onkos tälle tapahtunu jotakin..?

Onhan se hiukan edennyt. Täytyy huomen ottaa pari kuvaa tän hetkisestä tilanteesta.

mäksä
11.12.2014, 02:38
Onhan se hiukan edennyt. Täytyy huomen ottaa pari kuvaa tän hetkisestä tilanteesta.

no jessehän on rohkea ja ottaa kuvia mitkä julkaisee meidän iloksi.. :cool::cool:

Jesseh
11.12.2014, 13:22
Jupe69ltä tuli haettua pajeron osia ja nyt niitä sommiteltu paikoilleen, eli suunnitelmiin tuli muutos ja perät tuleeki pajerosta, joista tuo putken pätkä irrotetaan ja toteutetaan lyhyen puolen vetareilla juuri niinkuin sumpe tuolla aikaisemmin kirjoittikin. Jakolaatikoks tulee Maurialalta saatu gazin loota joka tulee pystyyn, että saadaan kardaanit keskelle.

Millasillakohan nivelillä tukivarret kannattas tehdä? Tällä hetkellä mieles et rungonpää toteutus jollain messinki helalla ja navan päähän uniball, mutta kuin suuri täytyy olla et kestää? Ja mistä kannattaa hommata?

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7118&pictureid=167446
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7118&pictureid=167445

Pahottelut huonoista kuvista, puhelimen linssi halki ni tulee melko sumeita.

Mase
11.12.2014, 19:37
Hyvältä näyttää, tuleeko etuperä koneen alle vai eteen. Omaan ikuisuus projektiin aattelin hiukan kuivasumppuakin jotta sais mahdollisimman alas moottorin murikan päälle. Kuinka kestäviä noi pajeron perät on, tossahan tulee takaperä vähän niinkuin väärinpäin pyöriväksi vai millanen desing niissä on? Kai ne pajeron omat ylä ja alapallotkin jotain kestää? kun kohtuu kevyt auto kuitenkin tulee, uniballit varmaan parhaimmat olisi kuitenkin.

Qtio
11.12.2014, 20:53
Omien kokemusten perusteella pajeron perä kestää ihan ok, mutta murrokset ovat melko heikkoja. Jos siis kyseessä 8" perä, eikä 7.25". nimim. vähintään yksi murros / ajokerta :D Tämä siis 37x12.5x17 cooper discoverer stt kumeilla

Jesseh
12.12.2014, 08:18
Hyvältä näyttää, tuleeko etuperä koneen alle vai eteen. Omaan ikuisuus projektiin aattelin hiukan kuivasumppuakin jotta sais mahdollisimman alas moottorin murikan päälle. Kuinka kestäviä noi pajeron perät on, tossahan tulee takaperä vähän niinkuin väärinpäin pyöriväksi vai millanen desing niissä on? Kai ne pajeron omat ylä ja alapallotkin jotain kestää? kun kohtuu kevyt auto kuitenkin tulee, uniballit varmaan parhaimmat olisi kuitenkin.

Etuperä tulee koneen eteen. Juu etuperä tulee taakse väärinpäin, kuuleman mukaan noita periä ei oo juurikaan hajonnut. Täytyy varmaan jotku uniballit hommat niiden kiinnitys tukivarsii vois ol helpompaa ku noitte vakio nivelten.

Jesseh
12.12.2014, 08:20
Omien kokemusten perusteella pajeron perä kestää ihan ok, mutta murrokset ovat melko heikkoja. Jos siis kyseessä 8" perä, eikä 7.25". nimim. vähintään yksi murros / ajokerta :D Tämä siis 37x12.5x17 cooper discoverer stt kumeilla

Mimmone murtokulma sulla on siih vetaris? Pajeros vakiona nii lyhkäset vetarit ja ku sitä viel korottaa ni menee varmaan toi kulma aikarajuks? olisko se osasyy ettei ne kestä?

Qtio
12.12.2014, 11:16
Vetarit on melkein vaakatasossa kun auto on tasasella, toki maastossa kulmat on sitten mitä sattuu, riippuen maaston muodoista :) 31" renkuloilla kesti melkein mitä vaan, eli noin 35" pyörillä voisi hiukan paremmin kestää

Jesseh
12.12.2014, 12:04
Vetarit on melkein vaakatasossa kun auto on tasasella, toki maastossa kulmat on sitten mitä sattuu, riippuen maaston muodoista :) 31" renkuloilla kesti melkein mitä vaan, eli noin 35" pyörillä voisi hiukan paremmin kestää

Ok no toivotaan et kestäs paremmin ja kai tästä jonku verra pajeroo kelvempiki tulee jos sekin vaikuttas nivelten kesämiseen.

Micco
12.12.2014, 20:44
Eikö tuohon saa pidemmät vetarit kuin pajerossa on, eli saa paremmat kulmat.
Pajerossahan on murikka toisessa laidassa ja täässä tulee ilmeisesti keskelle vai? Hiukan saataa toki joutua ite askartelemaan vetareita ja murikankylkeen kiinnitystä.

Rolpatti
12.12.2014, 21:10
Onkos noi sellaisia "isompia" periä missä on kaksi keskitappia??

mauriala
12.12.2014, 21:44
Tuleekohan liian korkee jos kartaani menee öljypohjan alta moottori sivuun ja öljypohjan sivusta kartaani

Jesseh
13.12.2014, 17:30
Eikö tuohon saa pidemmät vetarit kuin pajerossa on, eli saa paremmat kulmat.
Pajerossahan on murikka toisessa laidassa ja täässä tulee ilmeisesti keskelle vai? Hiukan saataa toki joutua ite askartelemaan vetareita ja murikankylkeen kiinnitystä.

Juu tulee joku 25cm pidemmät vetarit ja tosiaan murikka keskelle.

Onkos noi sellaisia "isompia" periä missä on kaksi keskitappia??

En tie täytyy ottaa auki ja kattoo.

Tuleekohan liian korkee jos kartaani menee öljypohjan alta moottori sivuun ja öljypohjan sivusta kartaani

Tota miettiny et korkeudesta sais kyl 10cm pois jos kardaani menis sivusta. Nykysellä systeemil tulis mahan alle n.50cm ja kattokorkeus olis 190 luokkaa, ettei ny mikää hullun korkee olis näinkään, mut tosiaan toi 10centtiäkin vaikuttas tos aikalai. Täytyypä miettiä jos sais helposti toteutettua.

smgt
14.12.2014, 08:38
Öljypohjan läpi se kartaani.
Tai tekee toispuoleisen öljypohjan.

mäksä
30.04.2015, 18:55
onkos tämä rojekti jo unohdettu .. ??

Jesseh
03.05.2015, 08:36
Ei oo unohtunut, mut ei oo kerenny tekemään.