View Full Version : Volvo C303 Käyttöentisöintiä
Taitaapi olla melko tarkkaan vuosi siittä kun Suitsa vaihto omistajaa (ittellä ei motivaatio riittäny sen kunnostamiseen) ja oli samaan aikaan tällä
palstalla myytävänä -75 vuosimallinen Volvo C303:nen. Muistaakseni oli kaikkein edullisin C303:nen sillon, niin pakkohan se oli käydä hakemassa.
Lähtökohtana siis täysin orkkis kuntonen Volvo, ja semmosena se olis tarkotus pitää.
Tarkotus oli aluks korjata katto joka kusi vettä sisälle mutta jostain syystä rupes hiukan mopo keuliin ja nyt on suurinpyärtein koko kori käyty läpi
ja liekkö sillä jotain tekemistä että ittellä jonkinmoinen perversio vanhoihin Volvoihin. Sen takia pidän tuon mahdollisimman alkuperäsenä kun vaan
mahdollista ja jos tuon sais vielä joku päivä museorekisteriin.
Ohjaustehostin olis kova sana mutta niinku joku joskus sanokin että upeista ajonautinnoista joutuu vaan maksaan :D
Eipä kai tuosta sen enempää ole kerrottavaa, kuvat kertoo loput.
Tästä lähdettiin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=166424
Pikku hiljaa rupes osia irtoileen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=166425
Näppärä työkalu toi norsu. Ihmeen kivuttomasti lähti takaloosteri irti.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=166426
Runko vaikutti terveeltä joten sille ei tehdä mitään.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=166428
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=166430
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=166431
Etuosan lattiaa ei viittitty irrottaa kokonaan pois rungolta.
Pientä mätähommaa siinäkin oli. Huomattavasti mukavampaa hitsata 1,5mm ainetta verrattuna Suitsan paperin paksuseen pelliin :D
Samalla hitsattiin ylimääräset reijän umpeen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=166432
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=166433
Pohjamaalia pintaan ettei samantien ruostu.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=166434
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=166435
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=166436
Polttoainetankki veks.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=166437
Welcome to the jungle! :D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=166438
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=166439
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=166440
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=166441
Sit päästiin korkkaamaan AN11 maaliputelit ja näinpä PA-tankki sai uutta väriä pintaan.
Alapuolelle vedettiin jälkeenpäin alustamassaa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=166442
Korin etuosa seuraavaks käsittelyyn.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=166443
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=166444
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=166445http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=166446
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=166447
Sit katto.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=166448
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=166449
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=166450
Ja väriä pintaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=166451
Kaato ja sama homma.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=166452
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=166453
Seuraavaks takaloosteri työn alle.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=166455
Oli melko pehmee tämä nurkkaus, huoletta sai siis rälläkkää näyttää.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=166456
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=166457
Välillä uutta pelliä ja Kemppi-liimaa :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=166459
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=166460
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=166461
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=166463
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=166464
Puhdistamista. Tässäkin on nykyään uusi maali päällä mut ei löytyny oikeen hyvää kuvaa siittä...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=166465
Jossain välissä laitettiin polttoainetankki takasin ja täyttöaukko uusine letkuineen. Polttoainesuodatin vaihdettiin kans.
Takapuskuri sai kans uutta väriä pintaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=166466
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=166467
Tämän jälkeen ei olekka sit oikeen mitään tapahtunut.
Projekti siirtynee lähiaikoina tuttavan entiseen kanalaan, vähän mukavempi jatkaa siellä mikäli "talvi yllättää" :D
Etuosan lattiaa ei viittitty irrottaa kokonaan pois rungolta.
Pientä mätähommaa siinäkin oli. Huomattavasti mukavampaa hitsata 1,5mm ainetta verrattuna Suitsan paperin paksuseen pelliin :D
Se on Kiiruna-rautaa. :) Suzukissa taitaa olla samaa ikävästi hitsattavaa, ja seitin ohutta 0.65mm peltiä kuin corollassakin?
Sit päästiin korkkaamaan AN11 maaliputelit ja näinpä PA-tankki sai uutta väriä pintaan.
Mitä maalia, mistä ostettua? AN-värit kiinnostavat aina.
Samannäköistä hommelia kuin tuossa mun kopissa. Pehmeetä alkoi siinäkin olemaan... orkkis takakopin alaosan jo kerran otin työn alle mutta nyt on toinen tuolla odottelemassa inspistä. :)
Näistä saa kyllä kivasti voimaa omaankin projektiin.
Mitä maalia, mistä ostettua? AN-värit kiinnostavat aina.
Maali on Teknoksen Inerta 70 ja ostettu Latamasta (http://latama.fi/Etusivu.php).
Maali on Teknoksen Inerta 70 ja ostettu Latamasta (http://latama.fi/Etusivu.php).
Maltatko kertoa mitä maksoi ja kuinka pienissä purkeissa sitä saa.Tarvitsisin aluksi 1l kaikkia paitsi mustaa tarvii 2-3l.
Maltatko kertoa mitä maksoi ja kuinka pienissä purkeissa sitä saa.Tarvitsisin aluksi 1l kaikkia paitsi mustaa tarvii 2-3l.
8l maalipönttö + 1l kovetinta = 200e
Ihanan kallista...perkele :D
8l maalipönttö + 1l kovetinta = 200e
Ihanan kallista...perkele :D
Eihän tuo kallista ole.:)pahimmillaan litra pelkkää värimassaa maksaa tuon 200.:D ja siihen ku viel pohjamaalit ja lakat ni alkaa tulee hintaa värjäykselle.;)
8l maalipönttö + 1l kovetinta = 200e
Ihanan kallista...perkele :D
Hain tänään 4litraa yhteensä kaikkia kolmea väriä hinta 100€.
Tjaa saimpas itteni aktivoitua tosa pari viikkoo ennen kun kesäloma päätty. Reilu puolen vuotta Volvo onkin tuolla tuttavan kanalassa jo oleskellu ja jossain vaiheessa näytti touhu täysin toivottomalta...
Eipä täsä paljoo kerrottavaa ole mut jotain pientä tehty sillon tällön.
Vanhoista verhoilulevyistä sai mitat talteen ja hommattiin tilalle "alkuperästä" vastaavaa Suomen Kuitulevy Oy:n valmistamaa 3mm:stä rei'itettyä kovalevyä. (http://www.suomenkuitulevy.fi/fi/kalustelevyt/reiitettykovalevy) Näihinki vedettiin telalla AN11 pintaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=179378
Sit ruuvattiin etukopin kattoon levyt paikalle. Keskelle joutu pari palaa 20mm:stä finnfoamia laittaan korokkeeks. Joku oli leikannu noi pitkät soirot tasavahvaks eikä ottanu huomioon katon kaarevuutta. Nyt noi soirot ottaa päädyistä kattoon kiinni ja keskeltä jää horoksi... noh, mitä pienistä :D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=179379
Etukardaanin liu'un suojakumin joutu uusimaan, sekä samalla rasvattiin nivelet.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=179380
Pari tulpanjohtoo oli hajalla mut ei Kiviniitystä löytyny uusia varastosta joten tilattiin sit joka pytylle uusi johto.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=179381
Ala ja yläosan väliin hommattiin Etrasta 3x30mm:stä EPDM solukuminauhaa (http://tuotteet.etra.fi/fi/g19962198/solukuminauha-epdm-musta)tiivisteeks. Nahkapaskalla reikien rei'itys, liimaus paikalleen, sit katon nosto neljään pekkaan ja kävi näin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=179382
Sit oli aika herätellä B30:nen henkiin.
Kaasarit kusi aika reilusti bensaa lattialle mutta onneks tämäkään ei vaatinut kovinkaan suuria toimenpiteitä.
Kohokammion pohjapropun O-renkaan kun vaihto niin lakkas vuotamasta :D
Rupes sähkötki paljon paremmin toimii kun älys laittaa sulakesiltaan johdon kiinni. Etuvalot, parkit ja vilkut ainakin pelaa. Vilkkukytkimessä ei toiminu kuskin puoleinen vilkkutoiminto ja toinen tuulilasinpyyhkijän motti mykkä, tähänkin toivon mukaan tulossa parannus ensi viikon aikana.
Kyl tämä tästä vielä joku päivä iloksi muuttuu ;) Nyt on lomat lusittu joten huominen se päivä ei ainakaan ole :mad:
Hienoa työtä.
Puuttuuks pari keskikuntost lapikasta ??
Hienoa työtä.
Puuttuuks pari keskikuntost lapikasta ??
Tattis. Mikä luokitellaan keskikuntoseks? Kerkesin viime vuonna hakee kierroksen lapikkaita joissa pintaa 11-16mm.
Eniten pintaa olevat vaihdetaan alle ja loput menöö myyntiin sit joskus...
Jos en kauheesti valehtele niin joka nurkkaan saadaan 14-16mm pinnalla olevat.
Samaa luokkaa, on kaks melko jouten.
Lava nostettiin paikalle tosa yks päivä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=180273
Orkkis muovinen akkukotelo oli hajalla niin tein uuden 1,5mm mustasta ja säästin :D Sisäpuolelle laitetaan vielä finnfoamia.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=180274
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=180275
Takalyhdyt asennettiin kans paikalle ja kaikki jopa toimi.
Kattelin et oli tiputtanu öljyä kytkinkopan kohalta lattialle ja oli pohjasta märkä. Tossa kytkinkopan pohjassa oli joku jengallinen reikä missä ei ollu mitään pulttia tai mitään, se oli selkeesti sen kohdalta eniten märkä.
Täytyypä tulpata se umpeen pultilla ja tutkia vuotaako sen jälkeen.
Voisko se olla joku huohotin reikä? Kytkinkopan yläpuolella on ainakin letkun pätkä mikä varmaan ajaa huohottimen virkaa, mut tää pohjassa oleva jengallinen reikä onkin mysteeri...
Jos sen tulppaus estää vuotamisen niin eihän täsä ole sit mitään hätää :D
En kyllä suosittele kytkinkopassa olevan reiän tukkimista koska seuraavaksi kytkin ui jossain epäkurantissa nesteessä.
Neste on ilmeisesti moottoriöljyä, laatikkoöljyä tai kytkinnestettä jos semmoista tässä pelissä käytetään.
Reikä on normaalisti auki niin pysyy kytkimen seutu kuivana kondenssivedestä ja muista tarpeettomista aineista, syvemmissä vesissä reikään kierretään kahluutulppa ettei koppa ole suomuhjua täynnä.
Kahluutulppa täytyy upotuksien jälkeen muistaa poistaa.
En kyllä suosittele kytkinkopassa olevan reiän tukkimista koska seuraavaksi kytkin ui jossain epäkurantissa nesteessä.
Neste on ilmeisesti moottoriöljyä, laatikkoöljyä tai kytkinnestettä jos semmoista tässä pelissä käytetään.
Reikä on normaalisti auki niin pysyy kytkimen seutu kuivana kondenssivedestä ja muista tarpeettomista aineista, syvemmissä vesissä reikään kierretään kahluutulppa ettei koppa ole suomuhjua täynnä.
Kahluutulppa täytyy upotuksien jälkeen muistaa poistaa.
AHAAA!
No, pitääpä muistaa ottaa se pois, kuhan nyt tässä. Itellä kävi silleen, et kytkinlevy leipo kiinni asetelmaan. Otin sen pohjaropun auki, niin sieltä tuli pari litraa öljyä pihalle. Vähä ihmettelin, jotta miks siellä ylipäätään on mokoma roppu, mut aattelin sille olevan hyvön syyn. Levyn sain irtoomaan, ku kiilasin polkimen pohjaan ja ylälaidassa olevasta huohotinreiästä (3 ruuvilla sellanen pilli josta lähtee letku) suihkuttelin bräkleeniä levyn ja asetelman väliin varmaan kolme litraa ja samalla naputtelin pitkällä meisselillä va vasaralla... Kolme päivää meni, ennenku kytkin rupes irrottamaan.
Niin juu kai tätäki vois välillä päivittää, vaikkei oo taas hetkeen mitään saanu aikaseks. Pistetään ny omaksi iloksi ja muitten suruksi muutama kuvatus syksyn tekemisistä.
Takimmaisen katon hionnassa olikin perskeleenmoinen savotta. Vanha hilseilevä maali pois ja karkee hionta riittää mulle.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=186385
Maalia pintaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=186386
Sisäpuolella sama homma ja kuivumisen jälkeen foamit sisäpoteroihin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=186387
Ja verhoilulevyt kiinni. Päätyihin teipattiin ja reijitettiin tiivistenauhat. Asennusvaiheessa laitetaan vielä ulkoreunaan koko matkalta sikafleksiä, josko ei enään kusis vettä sisälle :D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=186388
Takaoven sain kans rempattua. Ikkunan alareunus oli hiukan rapee joten siihen uus slaissi pelliä ja maalia päälle. Paikalla ollut pleksi oli sen verti naarmunen et en semmosta raaskinu enään takasin pistää.
Paikallinen lasipaja liimas tilalle laminoidun lasin palasen.
Kattelin et ei se polykarbonaattika mitään ihan ilmasta ole ja kun ei tällä mitään HC-offia tulla ajamaan, niin mitä sitten vaikka ovatki lasia...ei ainakaan pitäis naarmuuntua :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=186389
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=186390
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=186393
Moottorikotelon puolikasta joutu kans vähän hitsaileen. Muutaku maalia niskaan ja alapuolelle massaa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=186394
Nähtäväks jääkin saanko täsä joulun välipäivinä loput ovet kuntoon.
Takimmaiset sivuovet menee kans lasitettavaks jossain vaiheessa.
Kai tää tästä vielä joku päivä iloks muuttuu :rolleyes:
Viime kerrasta vähän vierähtäny taas aikaa, tehdääs pieni tilanne raportti mitä sitä on saatu ollenka aikaseks :)
Katto nostettiin paikalleen ja saumojen kohille vedettiin sikafleksiä, toivottavasti pitää vettä.
Seuraavaks otettiinki loput ovet käsittelyyn. Hantinpuolen etuoveen joutus hiukan uutta pelliä liimaan alanurkkaan, muuten olivat ihmeen hyvässä kunnossa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=189847
Maalauksen jälkeen takimmaiset takaovet vietiin lasitettavaks. Tämän jälkeen tiivisteet paikalle. Muutamaan oveen joutu ostaan uudet tiivisteet, onneks käynti Korja-Kumilla (http://www.korjakumi.fi/) korjas tilanteen. Teimpä itse uudet puulistatki ja säästin :D Niitten öljyämisen jälkeen kiinnitys täkkipulteilla. Foamit tungettiin sisään ja koska tota reikälevyä jäi vielä jemmaan niin tein uudet verhoilulevytki.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=189848
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=189849
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=189850
Sit on noita muita hiluja käyty läpi ja sitä mukaan pistetty kiinni. Sika osastolle hommasin tommosen kumimatonki, nyt on tuningi :D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=189851
Tähän kuvaan on hyvä päättää tällä kertaa. Nyt kai voi sanoo ettei enään paljoo puutu. Kattoluukkua ja moottorikoteloo joutuu ainakin hiukan remppaan, ja varmaan jotain muutaki jahka päästään heittään koekiesiä jossain välissä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=189852
paavojaelvis
20.03.2016, 20:45
Noni! :D Ja ens viikonlopuksi puuhalaput ja NORTin safarille?
Noni! :D Ja ens viikonlopuksi puuhalaput ja NORTin safarille?
Suattaapi mennä vähän tiukoille :D
Lyötiinpä tänään Vulva tulille ja ajettiin pihalla pikku lenkki :D
Ihme ja kumma jarrutki tuntu toimivan ihmeen hyvin tän parin vuoden seisonnan jälkeen, ei tarvinnu paljoo jarrupedaalia painaa niin pyhähty ku seinään.
Sanokaas viisaat kuuluuko jarrupedaalia painaessa kuulua semmonen sihahdus hetken aikaa? Tarkkaan en osannu äänen lähdettä paikantaa. Vai onko se vaan alipaine joka siellä tuon sihahduksen pitää, lienee siis ihan normaalia?
Ton pikku testirundin jälkeen totesin et jäähdytysvettä saa ainakin lisätä (tämä oli kyllä ihan tiedossaki). Syylärin kenno oli märkä, kuvittelisin et vesi olis valahtanu täyttökorkista asti.
Viime vuonna täytettiin ainoostaan kennoon vettä, eikä lisätty sillon vielä paisuntasäiliöön ollenka. Voiko tuo vuoto tulla jos järjestelmässä ei oo tarpeeks vettä?
Paisuntasäiliöön vettä sekä sen korkki auki ja kone käyntiin. Eikö tällä menetelmällä tapahdu tuo ilmaus?
Ja osaisko joku sanoo näin mututuntumalta vuotaako porttaaliboksi vai jarrut jos kuskinpaikan rengas on märkä sisäpuolelta?
Sanokaas viisaat kuuluuko jarrupedaalia painaessa kuulua semmonen sihahdus hetken aikaa? Tarkkaan en osannu äänen lähdettä paikantaa. Vai onko se vaan alipaine joka siellä tuon sihahduksen pitää, lienee siis ihan normaalia?
Jos se sihahdus kuuluu siitä apparin penkin takapuolelta, takaosan puolella olevasta kolmitiesolenoidista, niin se kytkee vain etuvetoa päälle jarrua polkiessa.
Paisuntasäiliöön vettä sekä sen korkki auki ja kone käyntiin. Eikö tällä menetelmällä tapahdu tuo ilmaus?
No, silleen oon saanu ite kyl ilmattua, mutta saattaa kestää korvasenki aikaa, ennenku kaikki ilma on tullu. Eli vielä monen ajolenkin jälkeen on saanu lisätä nestettä.
Ja osaisko joku sanoo näin mututuntumalta vuotaako porttaaliboksi vai jarrut jos kuskinpaikan rengas on märkä sisäpuolelta?
Sehän riippuu onko se vaihteistoöljyä, vai jarrunestettä. Voisin kyllä veikata et jarrusylinteri vuotaisi jarrunestettä, mutta sitten jarrua polkiessa kyl mittaristoon syttyisi "broms" merkkivalo, kun jarrupiireissä olisi paine-eroa.
Jos se sihahdus kuuluu siitä apparin penkin takapuolelta, takaosan puolella olevasta kolmitiesolenoidista, niin se kytkee vain etuvetoa päälle jarrua polkiessa.
Mutta mites voi olla mahdollista että tuo sihahdus kuulu joka kerta kun jarruun koski, eikai se solenoidi joka polkasulla yritä sitä etuvetoo kytkee :confused: Kuuluisko tohon "framhjuls drift" nappiin syttyä valo jos etuveto on kytketty päälle, joko tätä itse nappia painamalla tai jarrupedaalia painamalla?
Sehän riippuu onko se vaihteistoöljyä, vai jarrunestettä. Voisin kyllä veikata et jarrusylinteri vuotaisi jarrunestettä, mutta sitten jarrua polkiessa kyl mittaristoon syttyisi "broms" merkkivalo, kun jarrupiireissä olisi paine-eroa.
Empä oo tätäkä asiaa tullu vielä kauheesti tutkineeks.
"Broms" kohtaan ei ainakaan syttyny mitään valoja ton ajon aikana.
Oliko tossa syylärin yläpuolella olevissa säiliöissä molemmissa jarrunestettä?
Kattelin et kuskinpuoleinen säiliö oli lähes tyhjä mut hantin puoleinen lähes täynnä.
Ja täsä pari kuvaa kunnostetusta kattoluukusta :) Vanha pelti oli melko rapee reuna-alueilta joten katoin paremmaks tekasta kokonaan uuden pellin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=190747
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=190748
Topi1982
08.04.2016, 06:09
Molemmat muovikupit on jarrunesteelle.
Mutta mites voi olla mahdollista että tuo sihahdus kuulu joka kerta kun jarruun koski, eikai se solenoidi joka polkasulla yritä sitä etuvetoo kytkee :confused: Kuuluisko tohon "framhjuls drift" nappiin syttyä valo jos etuveto on kytketty päälle, joko tätä itse nappia painamalla tai jarrupedaalia painamalla?
Sitä pitää painaa todella varovasti jotteise koittas laittaa sitä etuvetoa päälle. Käytännössä vakiona koittaa kytkeä etuvetoa joka polkasulla.
Ja valo siihen nappiin kytkeytyy ainakin itellä vain, ku laittaa hitaan alueen päälle ja etuveto kytkeytyy automaattisesti.
Empä oo tätäkä asiaa tullu vielä kauheesti tutkineeks.
"Broms" kohtaan ei ainakaan syttyny mitään valoja ton ajon aikana.
Siihen valoon vaikuttaa kome anturia, käsijarrun kepin juuren anturi, jarrupolkimen takana oleva pohjausanturi ja sitten runkoaisan sisäpinnassa kuskinpuolella etuakselin etupuolella jarrupiirien vertailuanturi.
Oliko tossa syylärin yläpuolella olevissa säiliöissä molemmissa jarrunestettä?
Kattelin et kuskinpuoleinen säiliö oli lähes tyhjä mut hantin puoleinen lähes täynnä.
Joo, siinä on molempien jarrupiirien säiliöt. en tiedä miten lie letkutettu 2-akselisessa, mut 3-akselisessa toisella piirillä on toisen etupyörän etummainen sylinteri, toisen etupyörän taaempi sylinteri ja toinen taka-akseleista. Toisella sitten päinvastaiset.
Otinpa tänään tarkempaan syynäykseen ton "jarruvuodon".
Rengas irti ja heti paljastu et jarrukengän puoli oli täysin kuiva, jos olis jarrut vuotanu niin eikö se vuoto olis alkanu männistä? Nämä oli kuitenkin ihan kuivan oloset.
Porttaaliboksin alaosa oli taasen hiukan märän olonen ainakin tyhjennyspropun kohdalta. Voisko se vuoto sittenkin tulla ton boksin ja boksin kannen välisestä liitoksesta? Kait siellä joku tiiviste kuuluis olla välissä? Ei ollu mielenkiintoo ruveta purkaan tän enempää :p
Eikä siittä mustan liejun joukosta mitään erottanu onko se jarru vai vaihteistoöljyä...
Toisaalta mää olen kauheesti ymmälläni miten se toinen jarrunestesäiliö oli aivan tyhjä...
Jarruputkethan kulkee kans tossa porttaaliboksin liitoksen vieressä.
Mitään selvää vuotokohtaa ei löytyny.
Täytynee lisätä tohon jarrunestesäiliöön ainetta ja ruveta pumppaan jarruja, eiköhän sen kautta selviä loppujen lopuks mikä tässä vuotaa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=191546
JubaJulle
23.05.2016, 20:13
Onko kone ollut käynnissä jarrua painaessa? Tässä taitaa olla ne mielenkiintoisen näköiset jarrutehostajat. Molemmille piireille omansa. Jos se on vain se (ehkä vuotava) tehostimen kalvo joka sitä ilmaa liikuttelee.
Onko kone ollut käynnissä jarrua painaessa? Tässä taitaa olla ne mielenkiintoisen näköiset jarrutehostajat. Molemmille piireille omansa. Jos se on vain se (ehkä vuotava) tehostimen kalvo joka sitä ilmaa liikuttelee.
Kyllä on kone ollu käynnissä jarrua painaessa. Ja kyllä tosta huoltoluukun alta löytyy 2 semmosta hassun näköstä pömpeliä, ne lienevät jarrutehostimet.
Päällepäin näyttivät ihan kuivilta että tuskin vuotavat, vai mitä meinasit tuolla vuodolla?
Jarrut tuntuu ainakin toimivan ja tossa pari viikkoo sitten kun ajoin auton kotio, niin huomasin et nyt oli hantin puoleinen rengas myös märkä alareunasta, kuten oli myös kuskinpuoleinen. Vahva epäilys että ne olis noi porttaaliboksit jotka vuotavat.
Museotarkastajat kävi maanantaina tutkimassa Volvoo ja keskiviikkona tipahti postilootaan lomake jossa mainitaan että ajoneuvo on hyväksytty museoajoneuvoksi :)
Tänään tein tulliin käyttöönottoilmoituksen, varasin huomen aamuks katsastuksen ja hommasin samalla siirtokilvet.
Saas nähdä mahtuuko A4:lle kaikki viat, tuosta etuakselin porttaalien vuodosta tulee aivan saletisti huomautus :D
Jarrudynamoonhan näitä ei saanu laittaa, täytyypä siittäki huomauttaa.
Noh, kävi miten kävi. Katsastuksen jälkeen saan Suomen paperit ja lähetän tulliin autoveroilmotuksen ynnämuut tarpeelliset lomakkeet.
Ja lauantaina sit paukepäiville tällä :D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=193218
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=193219
Katsastuksessa käyty ja hylky tuli :(
Sanoivat että tämän ikäsessä kuuluis olla ajonestolaite/rattilukko tms.
Muuten ei kyllä tullu noottia mistään muusta.
Käytiin Paukepäivillä, siittä Kämmäkkään mettään ja siellä huomattiin et hantinpaikan jarrut taisi käydä hiukan kuumana, vanteen keskiössä olis meinaan paistanu vaikka kyrsää :eek:
Savun hälvettyä tultiin kotio ja tästä kohta pian menenkin tutkimaan asiaa.
Jännä sinänsä et kuskinpaikan jarrut oli ihan kylmät mut takimmaisen akselin jarrut oli abaut kädenlämpöset.
Mutta viisaammat vois kertoa mitenkä tuo ajonesto-systeemi olis fiksuin tehdä!?
Tämmöstä keppimallista rattilukkoa (http://www.motonet.fi/fi/tuote/511099/Rattilukko-King-VAT-hyvaksytty) katsastussetä ei hyväksyny, tarvis olla kiinteesti kiinni oleva. Ilmeisesti semmonen sähkönen ajonestolaite olis aika pätevä, sen sais piiloonki. Mutta mistäs semmosia saa ja vieläpä 24 volttisena?
Topi1982
27.05.2016, 15:38
Museokatsastus ja sähköinen ajonesto ei oikein natsaa?
Tere...
Lähes mistä tahansa autoradio/hälytin liikkeestä missä tekevät asennuksia löytyy.
Ite aikoinani asennutin Volvoon ja maksoi n. 175€ ja oli minun mielestä kätevä systeemi ku toimi kaukosäätimestä jota pystyi sit käyttämään avaimen peränä. Asennettiin johtonippuun rele joka ohjaa sytytys virtaa ohi virtalukon. Ja ei vaikuta museo katsastukseen mitenkään koska on viranomaisten vaatima asennus.
Museokatsastus ja sähköinen ajonesto ei oikein natsaa?
Ja ei vaikuta museo katsastukseen mitenkään koska on viranomaisten vaatima asennus
Joo näin se taitaa mennä että katsastuksen herroilla on enemmän päätösvaltaa kun museotarkastajilla. Täytyypä kuitenkin asiasta kilauttaa tolle museotarkastajalle ja tiedustella asiasta.
Selvis myös osittain hantinpuoleisen jarrun laahaus. Siellähän oli toinen jarrusylinteri vittu aivan jumissa ja samassa menny toinen kiinnityskorvake poikki. Saatiin tuo sylinteri osittain kuntoon mut edelleen laahaavat...
Olikos muuten näin et jossain vanhemmissa lantikoissa käytettiin samoja jarruvermeitä?
Olikos muuten näin et jossain vanhemmissa lantikoissa käytettiin samoja jarruvermeitä?
kyllä, nauhat ja sylkyt www.offroadpaja.fi
JubaJulle
01.06.2016, 18:14
[QUOTE=mareva90;1301872]Kyllä on kone ollu käynnissä jarrua painaessa. Ja kyllä tosta huoltoluukun alta löytyy 2 semmosta hassun näköstä pömpeliä, ne lienevät jarrutehostimet.
Päällepäin näyttivät ihan kuivilta että tuskin vuotavat, vai mitä meinasit tuolla vuodolla?
tehostimen sisällähän on kuminen kalvo, joka kiinnittyy pääsylinterin käyttövarteen. Tämä voi alkaa päästää ilmaa lävitsensä, alipainetta ei synny, eikä enää tehosta. Mutta jos kerran ei aiheuta moottorissa käyntihäiriötä jarrua painaessa ei ole alipainevuotoa.
Veikkaan että nuo tehostimet ihan kunnossa. Nissä tehostimissa on sylinterin kääntöpuolella sellainen huohotinlinja, josta ilma pääsee jumppaamaan eestaas sylinterin/servon liikkuessa. Imuääniä :p
Kyseessähän on museoajoneuvo, mutta itseltähän purin nuo pois :D
Itse tilailin c202 jarrusylinterit tuolta, viikossa tulivat
http://www.ebay.com/itm/LAND-ROVER-SERIES-2-3-L-H-Front-Brake-Wheel-Cylinder-243743-/251459800316?hash=item3a8c2c0cfc
(http://www.ebay.com/itm/LAND-ROVER-SERIES-2-3-L-H-Front-Brake-Wheel-Cylinder-243743-/251459800316?hash=item3a8c2c0cfc)
http://www.ebay.com/itm/LAND-ROVER-SERIES-2-AND-3-R-H-FRONT-WHEEL-CYLINDER-/390553996189?hash=item5aeed50b9d
oikealle ja vasemmalle tosiaan omansa.
Löytyy muuten tiedostona 1000 sivuinen korjaamokäsikirja jos on tarvetta. PM niin laitan latauslinkkiä.
Siistiä jälkeä !!:cool:
Laitoimpas tossa vajaa pari viikkoo sitten tämmösen jarrusetin (http://www.paddockspares.com/lwbkit2-brake-overhaul-kit-lwb-6cyl-engine.html) tilaukseen sumuisilta saarilta ja tänäpä oli tullu perille, ainakin suurin osa niistä...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=193973
Muuten hyvä mut toinen pari etupään jarrusylintereistä puuttuu, ja mikähän perkele toi muovinen tötterökin on :mad:
Tänään lähtee vielä reklamaatioo sähköpostin muodossa.
Jarrusylintereiden pitäisi kaiketi olla yhteensopivat Volvon kanssa, mutta noista kengistä ja muista rojuista en sit tiedäkkä. Suomen ja Ruotsin hintoihin verrattuna voisi kuitenkin sanoa, että noi kengät sai kaupan päälliseks.
Vaikkei ne sopiskaan niin kyllä joku Roveri-harrastaja ne ostais pois? ;)
Ja motonetistä tuli hommattua mp-varashälytin (http://www.motonet.fi/fi/tuote/482209/Steelmate-886E1-MP-varashalytin) sekä 24V-12V jännitteenalentaja, näistä tarvis saada rakenneltua se ajonestohässäkkä.
Lähetimpä motonettiin takasin hälyttimen muine rojuineen, nähtäväks jääkin saanko rahoja koskaan takasin.
Käyttäjälle Hujane (http://forums.offipalsta.com/member.php?u=3453) kiitokset Volgan rattilukon toimittamisesta :)
Vielä kun tän saisi asennettua paikalle joku päivä, alustavat rattiakseliston purkutyöt onkin ollu työläämpiä mitä osasin kuvitella. Pari ehtoota ton kimpussa ollu ja oikeestaan vasta ratin saanu irti :D
Tästähän täytyy purkaa simpukan matovaihde jos haluaa rattiakselin pois saada. Tänään meni kivasti 4 tuntia kun yritin irrottaa sektorivartta simpukan booreilta, tuloksetta :mad:
Kuumailmapuhallin ja pilipaliteeman 2-leukanen ulosvetäjä ei selkeesti ollu tarpeeks hyvä yhdistelmä, nyt on hieno ulosvetäjä ihan kiero kun mutterimopolla sitä päristelin :D
Seuraavaks kosaania kylkeen ja täytynee investoida 3-leukaseen ulosvetäjään, jos ei tämäkään tepsi niin en tiedä mitä tehdä. Miten ihmeessä toi varsi voi olla noin vitun piukassa, vai onko tässä vaan jotain mitä mää en ymmärrä? :confused:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=194231
Toinen asia mitä ihmettelin oli se, että mitenkä tuo rattiputki on kiinni simpukassa? Onko siellä putkessa jenka päässä vai mitä ihmettä?
Enivei, jotenkin tällee tää lukko sit tulee, jos tulee.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=194232
Ja rupee kans vituttaan tää PaddockSparesin (http://www.paddockspares.com/) touhu.
Jarruosat ollu kohta pari viikkoo hallussa eivätkä ole mitään vastanneet mun reklamaatioihin. Mikä vitun verkkokauppa tää tämmönen on jossa eivät vastaa mitään takasin :mad:
Ei kyllä huvita taas yhtään mikään, onneks huomisen jälkeen alkaa kesäloma.
Petteri303
11.07.2016, 19:30
Tuosta tulee varmaan hyvä, mutta siinä saattaa mennä aikaa ja hermot.
Yksi tapa on katkaista ratin suojaputki alhaalta vaikka 50 mm alapäästä. Ratti, viiksikotelo ja tuki kojelaudasta irti. Sitten tehdään rattiakseliin holkki, jossa on reikä rattilukon kielelle. Rattiakselin ja suojaputken välissä on tilaa noin 3mm seinämänpaksuiselle holkille. Se kiinni rattiakseliin stop-ruuveilla eli kannattomilla teräväkärkisillä kuusiokantaruuveilla. Ratin suojaputkeen riittävä reikä rattilukon kielelle ja rattilukko kiinni suojaputkeen. Ratin suojaputken alapäähän holkki, joka tulee yli katkaisukohdan, ja sitten ratti ym. takaisin paikoilleen. Rattilukon ruuvien kannat voi vielä paklata, jotta se näyttää murtovarmemmalta katsastuksessa, ja lopuksi maali ratin suojaputkeen ja uuteen lukkoon, niin lopputulos on kuin tehtaassa tehty.
Tuosta tulee varmaan hyvä, mutta siinä saattaa mennä aikaa ja hermot.
Hyvästä en tiedä mutta aikaa ja hermot tosiaan meni, vaan heti kun löysi käsiinsä kunnon vehkeet (3-leukanen ulosvetäjä, kosaani ja mutterimopo) niin johan lähti sektorivarsi irti :D
Nyt on rattiputkeen jyrsitty kolo ja akselissa C-mallinen holkki kiinni.
Pari pikku hommaa vielä ja saa laittaa nippuun.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=194542
No nyt se on valmis :D Kaunishan siittä ei tullu mut lukon kieli napsahtaa koloonsa sillai ku pitääki. Ens viikolla näyttään konttorille josko kelpais.
Ja kuvathan on aina kivoja.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=194907
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=194908
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=194909
Loput jarruosatki oli tullu, seuraavaks niitten kimppuun.
Nyt on mustapohjaset kilvetki kiinnitettynä :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6372&pictureid=195605
:):)hieno.ja eimuuta kun nautiskelemaan